Žvanírna 2

Nezařaditelné
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od luky »

gupa píše: stř bře 13, 2024 1:38 am
Muj egolf prakticky nerekuperuje kdyz mas soc nad asi 90%
No a jak tedy ubrzdí egolf obrovské klesání třeba někde v Alpách když má nad 90% SoC, nemá kde jinde umořit obrovský výkon z elektromotoru díky nakloněné rovině? Jestli nemá něco jako odpor, nebo jinou možnost jak odvětrat tuto práci při relativně pomalé jízdě dolů, takové elektroauto nemá místo k provozu v horských podmínkách.
Protože nahoře v sedle by nabil jenom idiot. Takže když jsi přijel nahoru do sedla, máš v baterce určitě dost místa na brždění cestou dolů.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od luky »

Martin P píše: úte bře 12, 2024 7:42 pm Celé to myslím jako elektroauto doplněné o spalovací motor s generátorem. Kdy spalovací motor bude sloužit čistě jenom jako prodlužovač dojezdu, nebude mít žádné přímé napojení na kola. Jen bude doplňovat elektřinu pokud nebude možné na delší trase použít nabíječku.
Gratuluji, právě jsi vynalezl BMW i3 REX. Vzadu pod podlahou kufru to má nějaký 2 válcový motor. Tady mi to z pohledu techniky přijde jako dostatečně elegantní řešení. Ale z nějakéího důvodu se to už nevyrábí. Jestli jsou za tím byrokratické podmínky, které to nesplňuje nebo jen nezájem zákazníků netuším.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1738
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od TomHC »

luky píše: stř bře 13, 2024 8:56 am Gratuluji, právě jsi vynalezl BMW i3 REX. Vzadu pod podlahou kufru to má nějaký 2 válcový motor. Tady mi to z pohledu techniky přijde jako dostatečně elegantní řešení. Ale z nějakéího důvodu se to už nevyrábí. Jestli jsou za tím byrokratické podmínky, které to nesplňuje nebo jen nezájem zákazníků netuším.
Kolega ho zrovna má, tiež som sa tomu čudoval...
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 10/2024 = 8.3 MWh AC
mihlit
Příspěvky: 647
Registrován: ned říj 17, 2021 7:43 pm
Lokalita: okr. Vyškov
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5800
Kapacita baterie [kWh]: 24
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od mihlit »

luky píše: stř bře 13, 2024 8:49 am Protože nahoře v sedle by nabil jenom idiot. Takže když jsi přijel nahoru do sedla, máš v baterce určitě dost místa na brždění cestou dolů.
To ale docela podceňuješ idioty... nepamatuješ snad zprávy o "pohřebišti tesel u nabíječek, když začalo mrznout" ne tak dávno zpět? Stačilo dát že bude nabíjet a nejet na slepo, aby se baterie připravila a ohřála na nabíjení. Stejně se našlo ale dost těch, co to neudělali a měli pak problém.
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2771
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od kybos »

gupa píše: úte bře 12, 2024 9:36 pm DSG, automat který znovu nezařadí po vyřazení, z PRUDKÉHO kopce dolů, když si hraje s rychlostmi jeho počítač, je konečná při jízdě z kopce dolů. Nebavím se o nějakém klesání nějaké komunikace, bavím se o sklonu přes 45° sempertinách, pomalé jízdě a hořících kotoučích a bubnech a vařící brzdové kapalině která prostě nebrzdí. To jsou úseky, kde se vyřadit prostě nesmí.
To jsi asi trochu přehnal. Pár kilometrů už jsem ujel, i na Novém Zélandu jsem byl, kde je nejstrmnější silnice světa, ale takový sklon silnice jsem ještě nepotkal. Pochybuji o tom, že by takový sklon běžné silniční stroje zvládly vyrobit.
google píše: Nejstrmější silnice: Baldwin Street, Nový Zéland Ve 161,2 metrech překonává silnice výškový rozdíl 47,22 metru, čímž je udáváno stoupání 1:3,41. V nejprudším místě má silnice sklon 1:2,86, takže každých 2,86 metru vystoupáte o jeden výškový metr nahoru.
arc tan(1:2,86) = 19,27°
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
PetrDubi
Příspěvky: 1528
Registrován: úte říj 12, 2021 10:43 am
Lokalita: Blízko Ústí nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 10790
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od PetrDubi »

Zajímavé video, které rozebírá článek v úvodu
mobilní elektrárna 3x Uni-solar PVL-68 a Victron 75/15 MPPT
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, 3690 Wp SZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4
Miyuki
Příspěvky: 201
Registrován: úte bře 21, 2023 1:42 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7640
Kapacita baterie [kWh]: 19+Nádrž
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Miyuki »

luky píše: stř bře 13, 2024 8:56 am
Martin P píše: úte bře 12, 2024 7:42 pm Celé to myslím jako elektroauto doplněné o spalovací motor s generátorem. Kdy spalovací motor bude sloužit čistě jenom jako prodlužovač dojezdu, nebude mít žádné přímé napojení na kola. Jen bude doplňovat elektřinu pokud nebude možné na delší trase použít nabíječku.
Gratuluji, právě jsi vynalezl BMW i3 REX. Vzadu pod podlahou kufru to má nějaký 2 válcový motor. Tady mi to z pohledu techniky přijde jako dostatečně elegantní řešení. Ale z nějakéího důvodu se to už nevyrábí. Jestli jsou za tím byrokratické podmínky, které to nesplňuje nebo jen nezájem zákazníků netuším.
Tomu bohužel hází klacky pod kola legislativa jak EU, tak US. V Číně a pravděpodobně i zbytku Asie a celkově světa, kte věci berou víc pragmaticky, se to používá a počítá se i se spoustou novejch modelů majicí generátor. Dokonce jsou i přímo pro tohle použití nevě vyvíjené moderní spalovací motory. Primárně s ohledem na co nejmenší rozměry.
Pro nezanedbatelnou část světa by to dávalo smysl i s funkcí V2G/V2H když jim tam vrčí generátor u každýho domu, když zrovna nesvítí.
Ostrov založený na Epever IP5000-42-Plus + 2 pole s Tracer5420AN a Tracer6420AN + 18x Envision 305Ah LiFePO4
glottis
Příspěvky: 2564
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

jaka legislativa tomu brani?
Miyuki
Příspěvky: 201
Registrován: úte bře 21, 2023 1:42 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7640
Kapacita baterie [kWh]: 19+Nádrž
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Miyuki »

Třeba California Air Resources Board (CARB) omezuje range extender na malej pomocnej motůrek, co může běžet jenom po vybití baterie a je určenej spíš na nouzové dojetí k nabíječce, když je tam navíc omezení že musí mít menší dojezd než na baterii.
Většinou takové auto přijde o všechny dotace a úlevy pro elektromobily, což je velkej motivátor.
Určitě se najde dost příkladů.
Ale je pravda, že dnešní ceny baterií tomu také moc nenahrávají, když u té i3 to byl příplatek €4,490 což je dneska snadno cena dalších 30kWh baterie
Ostrov založený na Epever IP5000-42-Plus + 2 pole s Tracer5420AN a Tracer6420AN + 18x Envision 305Ah LiFePO4
eman
Příspěvky: 1575
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od eman »

Mě připadá verze, kdy do auta nacpou motorgenerátor, jako úplně nejblbější verze "elektromobility". Tak buď do auta nacpu pořádnou baterku, která udělá těch 600km a pak dobiju normálním způsobem nebo tam dám benzíňák bez elektriky. Je to stejná blbost, jako když má brácha v Audi s 200kW naftou, elektromotor s dojezdem asi 10km a má to EL značku.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
cipis
Příspěvky: 5165
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od cipis »

U lokomotivy to blbost neni ;⁠-⁠)
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od luky »

eman píše: čtv bře 14, 2024 9:20 pm Mě připadá verze, kdy do auta nacpou motorgenerátor, jako úplně nejblbější verze "elektromobility".
Pokud už "potřebuju" něco jako hybrid, tak tohle je řešení bez složitých spojek a převodovek. Navíc ten motor běží v optimálních otáčkách a zatížení. Takže žádné ladění na široký rozsah zatížení, otáček, akcelerací. Nemusí to ani mít moc velký špičkový výkon. Podle mého skromného názoru to zjednodušuje vývoj a výrobu asi o jeden řád :-) Však spousta strojů (lokomotivy, důlní dempry...) přesně takto fungují už pár desítek let, takže úplně nová architektura to není.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
cipis
Příspěvky: 5165
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od cipis »

Tak ono u těch lokomotiv je to hlavně o přenosu výkonu na kola, a jak píšeš, spojky a převodovky, kardan, cokoliv mechanického, tak jsou ztráty, a u těch výkonů, co jsou o řády jinde než u EV, tak je to sakra poznat.
I blbé UNCéčko má jiný přenos výkonu, než mechanický, tam jsou zase hydromotory.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
teonas
Příspěvky: 51
Registrován: stř led 15, 2020 10:34 am
Lokalita: okolí Třebíče
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5500
Kapacita baterie [kWh]: 10
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od teonas »

Myslím, že tato diskuze celkově je docela zajímavá a přesně odráží všechny názorové proudy v současnosti, je zde i hodně subjektivních dojmů, které jsou ale i reálné a mají svůj přínos, jako například pohoda jízdy či to nastartování sousedova nafťáku :) Osobně bych se držel raději faktů. Okopíruji zde ještě pro připomenutí článek https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-med ... omobilito/ , kde je pěkně vidět, že elektromobilita mrtvá ani z eko hlediska není, ale závisí opravdu na mnoha faktorech, aby byla opravdu pozitivní a má svoje use-case a ropák také. Důležité je hlavně jakou elektřinou člověk nabíjí a kde je vyrobená baterka...
luky píše: pát bře 15, 2024 9:59 am
eman píše: čtv bře 14, 2024 9:20 pm Mě připadá verze, kdy do auta nacpou motorgenerátor, jako úplně nejblbější verze "elektromobility".
Pokud už "potřebuju" něco jako hybrid, tak tohle je řešení bez složitých spojek a převodovek. Navíc ten motor běží v optimálních otáčkách a zatížení. Takže žádné ladění na široký rozsah zatížení, otáček, akcelerací. Nemusí to ani mít moc velký špičkový výkon. Podle mého skromného názoru to zjednodušuje vývoj a výrobu asi o jeden řád :-) Však spousta strojů (lokomotivy, důlní dempry...) přesně takto fungují už pár desítek let, takže úplně nová architektura to není.
Tak toto právě není vůbec špatný nápad, a opravdu není "nový". K přesnější úvaze bych připojil článek z CIREDu 2021 od p. Bermanna, ale asi nejde vložit pdf příloha. Uvedu alespoň jeho hlavní body:
- opravdu masové nabíjení elektromobilů při vysoké adopci elektromobility je opravdu reálný problém (ne z hlediska potřebného množství energie, ale z hlediska vyššího koeficientu soudobosti zátěží v síti - vidíme dnes problémy v Holandsku) = vyšší náklady na distribuci el. Toto platí ať už pro pomalé domácí nabíjení či rychlonabíječky, obojí má svoje specifika a zátěž distribuce je opravdu vysoká (a s tím souvisí opravdu vysoké náklady, podobně jako se snahou mít na každé střeše dotovanou FVE, která může dodávat 10kW do sítě).
- pořád nízká hustota energie baterie vs kapalné palivo = zbytečně vožená hmotnost
- sériový hybrid kombinuje výhody elektromotoru (účinnost, životnost a jízdní vlastnosti) a hustotou energie kapalného paliva (+ odpadají problémy s nabíjením + cena a uhlíková stopa takovéhoto systému je nižší než u )

Když jsem to slyšel poprvé jako zarytý příznivce BEV, tak jsem se tomu spíše vysmíval, ale ve světle současných úvah a zjištění to opravdu vypadá dobře jako jakýsi mezistupeň pro budoucí masové nasazení elektromobility.
Navíc lze v případě snížení cen/snížení uhlíkové a materiálové stopy baterií přidávat kapacitu baterie pro tento sériový hybrid a udělat z něj jednoduše sériový plug-in hybrid s baterií a nabíječkou dle přání/užití u zákazníka...A nebo do toho můžete tankovat i syntetické palivo.

Nebo je to opravdu blbost.?!

V současnosti mi přijde, že tento směr omezují spíš dotační podmínky než reálná fyzika....
glottis
Příspěvky: 2564
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

nevim jestli je to blbost nebo ne. Kazde zbozi ma sveho kupce. Treba nejake dodavky, vetsi auta na tahani privesu, karavany, obytnanky, kamiony?

jako osobak ja bych si to nekoupil a zadnou vyhodu by mi to neprisneslo.
cena bude stejna jako u BEV
slozitejsi auto - ikdyz tam neni spojka a prevodovka tak porad tam bude vyfuk, katalizator, vymena oleje, palivovy filtr, palivove cerpadlo, kdo vi co jeste. nebude to motor ze sekacky.
90% kilometru stejne clovek najede na baterii, jen bude casteji nabijet, opotrebuje se baterie driv a jen ho to bude srat ze to musi porad zapojovat.
auto prijde o dalsi misto a ulozne prostory.

Prijde mi, ze doba pro tohle hybridni reseni uz minula, kdy tu nebylo tolik nabijecek.

Cemu presne vadi vetsi hmotnost auta s baterii? Je mi uplne jedno ze golf misto nevim, 1,3 tuny ma 1,6, ze tesla ma 2 tuny. hmotnost na spotrebu v dlouhodobem case nema zasadni vliv.
cipis
Příspěvky: 5165
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od cipis »

Výrazně vyšší zatížení silnic. A naše silnice se nedají nazvat silnicemi ...

Nicméně k těm hybridům, někde jsem četl článek, ze kterého vyšlo, že podle nějakého průzkumu má drtivá většina lidí u těch hybridů vybité baterie a jezdí tařka výhradně na palivo.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
glottis
Příspěvky: 2564
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

a kamiony vazi kolik? Nemuzou je nicit spis ty kamiony? Povolene zatizeni na napravu je snad 10 tun (5 tun na kolo) a celkova hmotnost 48t. U osobaku 2t je to 0,5t na kolo. Na plochu jednoho kamionu se vejdou v provozu 2-3 auta? 4-6 tun s 8-12 misty styku s vozovkou?

Ale je to jen muj laicky pohled. Jestli je tu nejakej stavar, docela by me zajimalo jak se to pocita a co to ma snest.
hibiki
Příspěvky: 41
Registrován: úte srp 09, 2022 12:11 pm
Lokalita: Ustecky kraj
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3480
Kapacita baterie [kWh]: 2.88
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od hibiki »

cipis píše: pát bře 15, 2024 11:32 am Výrazně vyšší zatížení silnic. A naše silnice se nedají nazvat silnicemi ...

Nicméně k těm hybridům, někde jsem četl článek, ze kterého vyšlo, že podle nějakého průzkumu má drtivá většina lidí u těch hybridů vybité baterie a jezdí tařka výhradně na palivo.
Asi takhle:
Tesla model 3 vaha 1,611–1,836 kg
BMW 3 vaha 1590-1900 kg
vanilka
Příspěvky: 324
Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
Lokalita: Beroun, Příbram

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od vanilka »

glottis píše: pát bře 15, 2024 11:42 amU osobaku 2t je to 0,5t na kolo. Na plochu jednoho kamionu se vejdou v provozu 2-3 auta? 4-6 tun s 8-12 misty styku s vozovkou?
Musíš uvažovat zatížení povrchu vozovky v místě styku s pneumatikou na jednotku plochy. Na kamionu jsou pneu se šířkou blížící se 400mm a velkym průměrem, zatímco na EV (klasicky i3) jsou žiletky jak na Škodě 1203.
4512kg VRLA GEL / 20kWp+
glottis
Příspěvky: 2564
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

vanilka píše: pát bře 15, 2024 12:23 pm
glottis píše: pát bře 15, 2024 11:42 amU osobaku 2t je to 0,5t na kolo. Na plochu jednoho kamionu se vejdou v provozu 2-3 auta? 4-6 tun s 8-12 misty styku s vozovkou?
Musíš uvažovat zatížení povrchu vozovky v místě styku s pneumatikou na jednotku plochy. Na kamionu jsou pneu se šířkou blížící se 400mm a velkym průměrem, zatímco na EV (klasicky i3) jsou žiletky jak na Škodě 1203.
No jo ale zrovna i3 ma 1,3 tuny a je z karbonu :) na egolfu mam 205ky a ma vlastne stejna kola jako na peugeotu. Auta vazi stejne. Jen peugeot ma o dost vetsi vahu na predku kde je motor.

Ono nepujde jen o stycnou plochu ale sila se tam bude rozkladat nejak po vrstvach vozovky a po podlozi. Nepujde to tak jednoduse porovnat ze vezmu plochu pneumatiky a hmotnost. Budou tam urcite ruzna dovolena zatizeni podle stycne plochy. Mala plocha bude nicit spis povrch ale velke pretezovani vetesi plochy naopak podlozi a muze dojit k propadu?

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek