Žvanírna 2
Nezařaditelné
-
- Příspěvky: 3047
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Začátek konce elektromobility?
Výrobce vše nastavuje na jízdu v Alpách. Vlastní zkušenost s kamarádem v Alpách na motorce se starou brzdovkou v půli sjezdu přestal brzdit. U nás na rovině neměl nikdy problém ani v Jeseníkách.Já jí měním jednou za život auta nebo motorky.PetrDubi píše: ↑úte bře 12, 2024 5:09 pm Brzdová kapalina se má měnit pravidelně u všech vozidel, který jí mají - takže třeba i u motorek.
https://octaviaclub.cz/clanky/vymena-brzdove-kapaliny/
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 2771
- Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
- Lokalita: Šternberk
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 15000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Bydliště: v údolí mezi kopci
Re: Začátek konce elektromobility?
Na elektrokole jsem ještě brzdovou kapalinu neměnil a taky tam mám hydraulické brzdy.
Asi to chce změřit skutečný stav a podle toho provést případnou výměnu.
S autem většinou nebrodím a nádobku na brzdovou kapalinu udržuji zavřenou. Zbytek brzdové soustavy je relativně těsný a tak nevím odkud by tam ta voda přišla. Připadá mi to jako další fígl servisu, jak si zvednout obrat, když chtějí měnit kapalinu podle času a ne podle stavu.
Asi to chce změřit skutečný stav a podle toho provést případnou výměnu.
S autem většinou nebrodím a nádobku na brzdovou kapalinu udržuji zavřenou. Zbytek brzdové soustavy je relativně těsný a tak nevím odkud by tam ta voda přišla. Připadá mi to jako další fígl servisu, jak si zvednout obrat, když chtějí měnit kapalinu podle času a ne podle stavu.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
-
- Příspěvky: 630
- Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
- Lokalita: Havlíčkův Brod
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 19845
- Kapacita baterie [kWh]: 66
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Začátek konce elektromobility?
Máš víc aut, kde každé používáš tam, kde se nejvíc hodí a využije.luky píše: ↑úte bře 12, 2024 12:44 pmTaky mi připadá, že tyhle diskuse o tom, jak jsou elektroauta k ničemu, mezi lidmi, co v tom v životě neseděli, tady nenajdu. Časy se mění
.. protože úplně stejně k ničemu jako EV je FV elektrárna - v noci a v zimě to nic nevyrábí, riziko požáru, furt na tom něco dělat a návratnost bůh-ví-kdy. Vždyť elektřina od ČEZu je furt a levná, tak proč proboha máte na střeše panely a plný sklep baterek?
Pořád si myslím, že tyhle diskuse jsou od začátku špatně v tom, že si někdo myslí, že EV je řešení pro všechny situace. NENÍ. Je to jedna z dalších alternativ mezi dieselem, benzínem, LPG, CNG.
Budu se opakovat: Máme doma 3 auta, jedno je na baterky a dvě na naftu (eGolf, Caddy, California). Pochopitelně používám ta auta k čemu jsou vhodná - tedy pro rohlíky jedu Golfem, ale do Albánie jedu Californií. A v tomhle případě má každé z těch aut opodstatnění a jsme s jejich používáním maximálně spokojeni.
No a emoční pochody politiků z Bruselu na mojí spokojenost mají pramalý vliv (dalo by se to napsat i přesněji...)
Jenže spousta rodin má jen jedno auto. A nejlepší by bylo auto kombinující výhody obou typů.
Popíši tedy svůj náhled na věc (i auto).
Stačí mi auto velikosti od fabie kombi do Octavie kombi. Výkon motoru tak 60-80kW ( mám to na ježdění, závodit nemíním). Baterie stačí tak na 200km, neboť elektroprovoz je primárně výhodnější na kratší trasy, kdy je baterie ještě relativně lehká a zbytečně to nezvyšuje spotřebu i hmotnost.
A na prodloužení dojezdu spalovací motor (jedno jestli benzín nebo naftu) s generátorem o výkonu řekneme 30-50kW.
Způsob použití: na kratší trasy se využije elektrorežim, kde se bude baterie nabíjet doma (primárně z FVE). A pokud pojedu dál naskočí spalovák který bude pohánět trakční elektromotor a zbytkem energie nabíjet baterii. Tím se prodlouží dojezd na úroveň auta se spalovacím motorem.
To je můj náhled na věc. Auto s elektrickým přenosem výkonu doplněné o baterií umožňující čistě elektrický provoz na kratších trasách. A na delších přijde ke slovu spalovak, či nabíječka.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
-
- Příspěvky: 2489
- Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
- Lokalita: pod Brnem
- Systémové napětí: 24V
Re: Začátek konce elektromobility?
To je rukama, zkušenost říká, že jízda dolů ze skal, je umění. Tím sděluji, že stáří kapaliny vtom moc nehraje. Jde o teploty samotné kapaliny při nedostatečném chlazení kvůli pomalé jízdě a nadměrnému přibržďování. Existuje zákazová (asi ji zrušili) i dopravní značka zakazující vjezd vozidel z automatickou převodovkou. A je to právě kvůli tomu, že automat neumí přibžďovat z kopce dostatečně. Občas jsou i zprávy typu že autobus naboural při jízdě přes alpy.Franta2776 píše: ↑úte bře 12, 2024 5:18 pm Výrobce vše nastavuje na jízdu v Alpách. Vlastní zkušenost s kamarádem v Alpách na motorce se starou brzdovkou v půli sjezdu přestal brzdit. U nás na rovině neměl nikdy problém ani v Jeseníkách.Já jí měním jednou za život auta nebo motorky.
Jak lze zapnou silné reverzní dobíjení jízdou z kopce dolů u elektroauta, otom je otázka.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
-
- Příspěvky: 3047
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Začátek konce elektromobility?
Nad Plugin hybridem jsem taky přemýšlel BMW uvádí dojezd na baterii 90km a je za podobnou cenu jako BEV.Martin P píše: ↑úte bře 12, 2024 5:50 pmMáš víc aut, kde každé používáš tam, kde se nejvíc hodí a využije.luky píše: ↑úte bře 12, 2024 12:44 pmTaky mi připadá, že tyhle diskuse o tom, jak jsou elektroauta k ničemu, mezi lidmi, co v tom v životě neseděli, tady nenajdu. Časy se mění
.. protože úplně stejně k ničemu jako EV je FV elektrárna - v noci a v zimě to nic nevyrábí, riziko požáru, furt na tom něco dělat a návratnost bůh-ví-kdy. Vždyť elektřina od ČEZu je furt a levná, tak proč proboha máte na střeše panely a plný sklep baterek?
Pořád si myslím, že tyhle diskuse jsou od začátku špatně v tom, že si někdo myslí, že EV je řešení pro všechny situace. NENÍ. Je to jedna z dalších alternativ mezi dieselem, benzínem, LPG, CNG.
Budu se opakovat: Máme doma 3 auta, jedno je na baterky a dvě na naftu (eGolf, Caddy, California). Pochopitelně používám ta auta k čemu jsou vhodná - tedy pro rohlíky jedu Golfem, ale do Albánie jedu Californií. A v tomhle případě má každé z těch aut opodstatnění a jsme s jejich používáním maximálně spokojeni.
No a emoční pochody politiků z Bruselu na mojí spokojenost mají pramalý vliv (dalo by se to napsat i přesněji...)
Jenže spousta rodin má jen jedno auto. A nejlepší by bylo auto kombinující výhody obou typů.
Popíši tedy svůj náhled na věc (i auto).
Stačí mi auto velikosti od fabie kombi do Octavie kombi. Výkon motoru tak 60-80kW ( mám to na ježdění, závodit nemíním). Baterie stačí tak na 200km, neboť elektroprovoz je primárně výhodnější na kratší trasy, kdy je baterie ještě relativně lehká a zbytečně to nezvyšuje spotřebu i hmotnost.
A na prodloužení dojezdu spalovací motor (jedno jestli benzín nebo naftu) s generátorem o výkonu řekneme 30-50kW.
Způsob použití: na kratší trasy se využije elektrorežim, kde se bude baterie nabíjet doma (primárně z FVE). A pokud pojedu dál naskočí spalovák který bude pohánět trakční elektromotor a zbytkem energie nabíjet baterii. Tím se prodlouží dojezd na úroveň auta se spalovacím motorem.
To je můj náhled na věc. Auto s elektrickým přenosem výkonu doplněné o baterií umožňující čistě elektrický provoz na kratších trasách. A na delších přijde ke slovu spalovak, či nabíječka.
1)Nelibí se mi složitost systému,vozíš 2 systémy.Nevím jak to bude s opravami ve stáří takto složitého systému.
2)Ta malá většinou 48V baterka okolo 15kWh dostává strašně zabrat při vybíjení.Tam potečou při rozjezdu stovky A celkem pravidelně.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 3047
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Začátek konce elektromobility?
Přechod z EV na spalovák spíš není cesty zpět:))
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 1182
- Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
Re: Začátek konce elektromobility?
Ale ale, nedávat všechno do jednoho pytle. Moje DSG samozřejmě umí přibržďovat a to lépe než spousta řidičů. Není automat jako automat.gupa píše: Existuje zákazová (asi ji zrušili) i dopravní značka zakazující vjezd vozidel z automatickou převodovkou. A je to právě kvůli tomu, že automat neumí přibžďovat z kopce dostatečně.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
-
- Příspěvky: 2564
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Začátek konce elektromobility?
vetsina aut ma rekuperaci kolem 50kw. Byva to dostatecne i z prudkeho kopce. Dulezite je mit v baterii misto. Takze pred odjezdem z alp domu nenabijet na 100% jsou i auta, ktera rekuperuji vicemene na plno i s "plnou" baterii. Vyrobce omezil umele kapacitu a nechal tam misto.
-
- Příspěvky: 630
- Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
- Lokalita: Havlíčkův Brod
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 19845
- Kapacita baterie [kWh]: 66
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Začátek konce elektromobility?
Celé to myslím jako elektroauto doplněné o spalovací motor s generátorem. Kdy spalovací motor bude sloužit čistě jenom jako prodlužovač dojezdu, nebude mít žádné přímé napojení na kola. Jen bude doplňovat elektřinu pokud nebude možné na delší trase použít nabíječku.Franta2776 píše: ↑úte bře 12, 2024 6:14 pmNad Plugin hybridem jsem taky přemýšlel BMW uvádí dojezd na baterii 90km a je za podobnou cenu jako BEV.Martin P píše: ↑úte bře 12, 2024 5:50 pmMáš víc aut, kde každé používáš tam, kde se nejvíc hodí a využije.luky píše: ↑úte bře 12, 2024 12:44 pmTaky mi připadá, že tyhle diskuse o tom, jak jsou elektroauta k ničemu, mezi lidmi, co v tom v životě neseděli, tady nenajdu. Časy se mění
.. protože úplně stejně k ničemu jako EV je FV elektrárna - v noci a v zimě to nic nevyrábí, riziko požáru, furt na tom něco dělat a návratnost bůh-ví-kdy. Vždyť elektřina od ČEZu je furt a levná, tak proč proboha máte na střeše panely a plný sklep baterek?
Pořád si myslím, že tyhle diskuse jsou od začátku špatně v tom, že si někdo myslí, že EV je řešení pro všechny situace. NENÍ. Je to jedna z dalších alternativ mezi dieselem, benzínem, LPG, CNG.
Budu se opakovat: Máme doma 3 auta, jedno je na baterky a dvě na naftu (eGolf, Caddy, California). Pochopitelně používám ta auta k čemu jsou vhodná - tedy pro rohlíky jedu Golfem, ale do Albánie jedu Californií. A v tomhle případě má každé z těch aut opodstatnění a jsme s jejich používáním maximálně spokojeni.
No a emoční pochody politiků z Bruselu na mojí spokojenost mají pramalý vliv (dalo by se to napsat i přesněji...)
Jenže spousta rodin má jen jedno auto. A nejlepší by bylo auto kombinující výhody obou typů.
Popíši tedy svůj náhled na věc (i auto).
Stačí mi auto velikosti od fabie kombi do Octavie kombi. Výkon motoru tak 60-80kW ( mám to na ježdění, závodit nemíním). Baterie stačí tak na 200km, neboť elektroprovoz je primárně výhodnější na kratší trasy, kdy je baterie ještě relativně lehká a zbytečně to nezvyšuje spotřebu i hmotnost.
A na prodloužení dojezdu spalovací motor (jedno jestli benzín nebo naftu) s generátorem o výkonu řekneme 30-50kW.
Způsob použití: na kratší trasy se využije elektrorežim, kde se bude baterie nabíjet doma (primárně z FVE). A pokud pojedu dál naskočí spalovák který bude pohánět trakční elektromotor a zbytkem energie nabíjet baterii. Tím se prodlouží dojezd na úroveň auta se spalovacím motorem.
To je můj náhled na věc. Auto s elektrickým přenosem výkonu doplněné o baterií umožňující čistě elektrický provoz na kratších trasách. A na delších přijde ke slovu spalovak, či nabíječka.
1)Nelibí se mi složitost systému,vozíš 2 systémy.Nevím jak to bude s opravami ve stáří takto složitého systému.
2)Ta malá většinou 48V baterka okolo 15kWh dostává strašně zabrat při vybíjení.Tam potečou při rozjezdu stovky A celkem pravidelně.
Celé mne to napadlo v reakci na zážitek z výletu před třemi lety. Jeli jsme autem a před městem kam jsme jeli byl rozkopaný přejezd. Objížďka měla být jen několik kilometrů, avšak to by soudruzi nesměli udělat objížďku z objížďky. Cesta vedla kopci a zatáčkovitými silnicemi (Ledečsko a okolí), přes vesnice a ve finále těch kilometrů bylo asi 80 (přes přejezd do cíle zbývalo půl kilometru). S představou, že se k městu budu blížit s větší části vybitou baterií hledajíce nabíječku a skončím na takovéto objížďce je mi jasné že budu v kýbli. Kdežto pokud budu mít elektroauto s pomocným motorovým generátorem pojedu dál. Protože si ve své podstatě povezu nabíječku s sebou.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
-
- Příspěvky: 575
- Registrován: pát kvě 21, 2021 12:53 pm
- Bydliště: Semily
Re: Začátek konce elektromobility?
Takový je třeba Outlander PHEV, pohon je čistě elektrický a motor pracuje ve spojení s generátorem jako zdroj proudu, tudíž může fungovat v nějakém optimálním rozsahu, výkyvy pokryje baterie a netřeba vozit těžkou převodovku. Samozřejmě umožňuje i čistě elektrickou jízdu a pro brždění rekuperací je na voliči režim B, dokonce lze nastavit i sílu rekuperace ve více krocích. Pěkné zánovní se dá sehnat za rozumné peníze. Byl jsem si jej vyzkoušet a bohužel moje paní do něj nenastoupí (zdr. potíže), je to moc mohutné auto (výška sedadel a šířka prahů).
3800 Wp (10s Elerix 380 Wp) | Deye SUN-8K-SG04LP3-EU | olovo mix 492Ah/48V
Domovské vlákno: FVE Pojizeří, povinná četba: Victron Wiring Unlimited
Domovské vlákno: FVE Pojizeří, povinná četba: Victron Wiring Unlimited
-
- Příspěvky: 2244
- Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Re: Začátek konce elektromobility?
Ono jde spíš o to, že vozit sebou centrálu je zbytečně energeticky náročné. EV je super hračka na ježdění kolem komína, což většina z nás dělá v 90% cest. Za další mi nevyhovuje způsob vytápění. Tam bych zůstal u bufika. Že elektromobilita masově nahradí spalovací osobní dopravu považuji za utopii, ale hračka je to fajn. Na tu ekologii, jak tak starnu, už taky věřím o mnoho méně.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
-
- Příspěvky: 2489
- Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
- Lokalita: pod Brnem
- Systémové napětí: 24V
Re: Začátek konce elektromobility?
DSG, automat který znovu nezařadí po vyřazení, z PRUDKÉHO kopce dolů, když si hraje s rychlostmi jeho počítač, je konečná při jízdě z kopce dolů. Nebavím se o nějakém klesání nějaké komunikace, bavím se o sklonu přes 45° sempertinách, pomalé jízdě a hořících kotoučích a bubnech a vařící brzdové kapalině která prostě nebrzdí. To jsou úseky, kde se vyřadit prostě nesmí.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
-
- Příspěvky: 2489
- Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
- Lokalita: pod Brnem
- Systémové napětí: 24V
Re: Začátek konce elektromobility?
Pokud vím, je možné brzdit do odporu, do sítě, nebo do DC svorek. Co se stane ale, když brždění vede k přehřátí nějakého senzoru a auto i když se snaží zastavit, prostě nezastavuje. V tom tkví odpověď jak co udělat, v řešení při jízdě z hory dolů. A o tom, že by výrobce deklaroval parametry spíš nafouklé než nedeklaroval utajené, je pěkná historka.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
-
- Příspěvky: 267
- Registrován: sob říj 16, 2021 10:55 am
- Lokalita: Juh BBSK
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 3100
- Kapacita baterie [kWh]: 30
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Začátek konce elektromobility?
To ho bude takové množství, že snad může pohánět dokonce i jeden velký RC model auta...Franta2776 píše: ↑pon bře 11, 2024 11:18 pmZ Lithia bude vedlejší produkt při výrobě vodíku Donbas netřeba:ChlapeczDediny píše: ↑pon bře 11, 2024 10:43 pm Takže už je jasné, že lithium z Donbasu není a nebude.
https://www.osel.cz/12637-sikovny-elekt ... thium.html
3s2p Amerisolar 285 1,7 kWp JJV + 3s2p 240 1,4 kWp ZJZ, Epever 5420AN, Epever 6420AN, 12 kWh 14s100p LiIon 18650 + JK BMS 200A, 18 kWh CATL 14s3p LiIon 115Ah +JD BMS 60A, Epever iPower 5 kW
-
- Příspěvky: 2564
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Začátek konce elektromobility?
Mozne je jiste vselicos ale neznam ev co brzdi do odporu. Zadne nema 50kw primotop. Muj golf ma asi 7kw topeni. Posledni vete nerozumim. Kazdy vyrobce ev ma zamcene casti SOC baterie. Treba porshe (myslim ze to je porshe, muzu se plest) pak dovoluje rekuperovat i kdyz je uzivatelske SOC 100%. Muj egolf prakticky nerekuperuje kdyz mas soc nad asi 90%gupa píše: ↑úte bře 12, 2024 9:52 pmPokud vím, je možné brzdit do odporu, do sítě, nebo do DC svorek. Co se stane ale, když brždění vede k přehřátí nějakého senzoru a auto i když se snaží zastavit, prostě nezastavuje. V tom tkví odpověď jak co udělat, v řešení při jízdě z hory dolů. A o tom, že by výrobce deklaroval parametry spíš nafouklé než nedeklaroval utajené, je pěkná historka.
-
- Příspěvky: 2489
- Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
- Lokalita: pod Brnem
- Systémové napětí: 24V
Re: Začátek konce elektromobility?
No a jak tedy ubrzdí egolf obrovské klesání třeba někde v Alpách když má nad 90% SoC, nemá kde jinde umořit obrovský výkon z elektromotoru díky nakloněné rovině? Jestli nemá něco jako odpor, nebo jinou možnost jak odvětrat tuto práci při relativně pomalé jízdě dolů, takové elektroauto nemá místo k provozu v horských podmínkách.Muj egolf prakticky nerekuperuje kdyz mas soc nad asi 90%
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
-
- Příspěvky: 835
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Začátek konce elektromobility?
Je to zajímavá otázka. Nevím to, BEV zatím nemaje. Tak jenom spekulace.
Pokud chci jet 2-tunovým autem do kopce o sklonu 10 stupňů (nikoli procent ale stupňů, což je 2x tolik) rychlostí 60km/h, potřebuju na to cca 57kW výkonu. Nepočítám teď odpor, jen teoretický fyzikální výkon.
Při sjezdu dolů stejnou rychlostí by tedy mělo auto generovat stejný výkon. Tady už se odpory asi celkem uplatní, takže bych to v reálu viděl na potřebu umořit nějakých 40kW výkonu.
To zase není tak moc, tolik v teple generuje spalovák i při celkem normální jízdě furt.
Teď co s ní. Dá se předpokládat, že nahoře na kopci asi nabíječka nebude, takže tam nikdo auto do plna nenabije. Pokud tam někdo bydlí, aby si to nabíjel ze solárů, tak ten bude tyhle zákonitosti znát a nebude to tlačit do baterky až po špunt.
Takže v první fázi to půjde do baterky.
Až bude plná, tak zřejmě nastoupí nějaké chytré algoritmy zacházení s motorem. Tedy nějaké brzdění "protiproudem", kdy se pak ten generovaný výkon dá rozdělit mezi ohřev motoru a regulátoru. Už jenom to by mohlo mohlo ten výkon umořit.
Pak je samozřejmě možnost zapojit do akce i mechanické brzdy. Ty by to sice asi trvale nezvládly, ale v chytrém autě by se auto mohlo bránit tím, že prostě brzdy zatáhne a odmítne se rozjet do doby, než by brzdy zchladly. Sice stojící auto není pro chlazení brzd zrovna ideální, ale asi furt lepší, než se někde dole rozmáznou o skálu v autě s uvařenými brzdami.
Možná by se dalo trochu pomoct i topením. A to i v případě tepelného čerpadla.
No a otázka je, jestli tam náhodou fakt není i nějaký brzdný odpor.
Pokud chci jet 2-tunovým autem do kopce o sklonu 10 stupňů (nikoli procent ale stupňů, což je 2x tolik) rychlostí 60km/h, potřebuju na to cca 57kW výkonu. Nepočítám teď odpor, jen teoretický fyzikální výkon.
Při sjezdu dolů stejnou rychlostí by tedy mělo auto generovat stejný výkon. Tady už se odpory asi celkem uplatní, takže bych to v reálu viděl na potřebu umořit nějakých 40kW výkonu.
To zase není tak moc, tolik v teple generuje spalovák i při celkem normální jízdě furt.
Teď co s ní. Dá se předpokládat, že nahoře na kopci asi nabíječka nebude, takže tam nikdo auto do plna nenabije. Pokud tam někdo bydlí, aby si to nabíjel ze solárů, tak ten bude tyhle zákonitosti znát a nebude to tlačit do baterky až po špunt.
Takže v první fázi to půjde do baterky.
Až bude plná, tak zřejmě nastoupí nějaké chytré algoritmy zacházení s motorem. Tedy nějaké brzdění "protiproudem", kdy se pak ten generovaný výkon dá rozdělit mezi ohřev motoru a regulátoru. Už jenom to by mohlo mohlo ten výkon umořit.
Pak je samozřejmě možnost zapojit do akce i mechanické brzdy. Ty by to sice asi trvale nezvládly, ale v chytrém autě by se auto mohlo bránit tím, že prostě brzdy zatáhne a odmítne se rozjet do doby, než by brzdy zchladly. Sice stojící auto není pro chlazení brzd zrovna ideální, ale asi furt lepší, než se někde dole rozmáznou o skálu v autě s uvařenými brzdami.
Možná by se dalo trochu pomoct i topením. A to i v případě tepelného čerpadla.
No a otázka je, jestli tam náhodou fakt není i nějaký brzdný odpor.
-
- Příspěvky: 2564
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Začátek konce elektromobility?
tak to zkusime jinak pocitat, aby jsme se necemu dobrali. 2t auto (jedno jestli ev nebo spalovak ... jednotky pisu kw a kwh protoze u spalovaku to nevim ale fyzika je stejna), ktere musi naklesat kilometr musi nejak premenit 19620kJ ~ 5,5kwh potencialni energie. To zase neni tak moc. Kdyz to pojedu hodinu je to 5,5kw prikon. Kdyz pul hodiny je to 11 a kdyz 15 minut tak 22. Pri 2km klesani 11kwh
45% klesani/stoupani = 22 stupnu je pri klesani 1km ze ujedu 2,5km? Pocitam to dobre? Jak dlouho to jedu ikdyz pojedu 50? 3 minuty? Pri 10 stupnich je to 10km.
Jizda samotna ma nejaky odpor. kdyz jezdim s prumerem 15kwh/100km pri 100km/h rychlosti tak treba 10kw je zmareny vykon v podobe odporu pneumatik a vzduchu.
A ted si dovolim osobni zkusenos s cesty do alp spalovakem a zkusim to napasovat na mojeho golfa. Ale uz ted je mi jasny ze na me bude porvavano heretic Budu bembelin a pred ubytkem dostoucham auto na 100% i pres to ze vim ze pojedu z kopce (dojezdova uzkost ... sedim prece v golfu). Nez se dokodrcam k nejakemu peknemu klesani uz jsme ujel destiky kilometru po vesnicich, nejlepe jeste v zacpe a raficka nadrze mi ukazuje tak dve tretiny, mam plnou moznost rekuperace, tech 5kwh se tam vejde a na brzdu, aby zacala brzdit kotoucema, pravdepodobne ani nesahnu.
Jaky ma spalovaci motor brzdny vykon, nemuzu rict nic jen subjektivni pocit. Cisla neznam. Na melniku mame jeden kopec. Kdyz jsme to jezdil dieslem a nahore dal dvojku, dole jsme mel 50km/h a auto zrychlovalo. golf se na 50km/h nedostane a musim ubrat rekuperaci. Zaradit trojku, nebo mit 1L benzinek kterym se jezdi i po meste na 5ku ma kolik? Ty tetky a strycove co jedou z tech alp vedi jakou rychlost tam maj dat? To se mozna uci kamionaci. A mozna driv. Dneska jsou uz vsude automaty.
Brzdy zapect/uvarit se daj asi jak v ev tak ve spalovaku, o tom se nema cenu bavit. Videl jsem ale vic zaseklych/zatvrdlych brzd nez tech co nebrzdi. Muj zaver pro ev je, ze ikdyz bude baterie plna tak to budu schopny odbrzdit brzdama. Meli by na to byt stavene a system auta by mi mel pomahat.
45% klesani/stoupani = 22 stupnu je pri klesani 1km ze ujedu 2,5km? Pocitam to dobre? Jak dlouho to jedu ikdyz pojedu 50? 3 minuty? Pri 10 stupnich je to 10km.
Jizda samotna ma nejaky odpor. kdyz jezdim s prumerem 15kwh/100km pri 100km/h rychlosti tak treba 10kw je zmareny vykon v podobe odporu pneumatik a vzduchu.
A ted si dovolim osobni zkusenos s cesty do alp spalovakem a zkusim to napasovat na mojeho golfa. Ale uz ted je mi jasny ze na me bude porvavano heretic Budu bembelin a pred ubytkem dostoucham auto na 100% i pres to ze vim ze pojedu z kopce (dojezdova uzkost ... sedim prece v golfu). Nez se dokodrcam k nejakemu peknemu klesani uz jsme ujel destiky kilometru po vesnicich, nejlepe jeste v zacpe a raficka nadrze mi ukazuje tak dve tretiny, mam plnou moznost rekuperace, tech 5kwh se tam vejde a na brzdu, aby zacala brzdit kotoucema, pravdepodobne ani nesahnu.
Jaky ma spalovaci motor brzdny vykon, nemuzu rict nic jen subjektivni pocit. Cisla neznam. Na melniku mame jeden kopec. Kdyz jsme to jezdil dieslem a nahore dal dvojku, dole jsme mel 50km/h a auto zrychlovalo. golf se na 50km/h nedostane a musim ubrat rekuperaci. Zaradit trojku, nebo mit 1L benzinek kterym se jezdi i po meste na 5ku ma kolik? Ty tetky a strycove co jedou z tech alp vedi jakou rychlost tam maj dat? To se mozna uci kamionaci. A mozna driv. Dneska jsou uz vsude automaty.
Brzdy zapect/uvarit se daj asi jak v ev tak ve spalovaku, o tom se nema cenu bavit. Videl jsem ale vic zaseklych/zatvrdlych brzd nez tech co nebrzdi. Muj zaver pro ev je, ze ikdyz bude baterie plna tak to budu schopny odbrzdit brzdama. Meli by na to byt stavene a system auta by mi mel pomahat.
-
- Příspěvky: 1738
- Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
- Lokalita: Hlohovec, SR
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5520
- Kapacita baterie [kWh]: 14
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Hlohovec, SR
Re: Začátek konce elektromobility?
glottis, oni sa asi boja tohoto -
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 10/2024 = 8.3 MWh AC
-
- Příspěvky: 897
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: Začátek konce elektromobility?
eGolf má 4 stupně rekuperace. Na nejsilnější, stupeň "B", se to auto dá prakticky řídit jedním pedálem, brzdy skoro netřeba. Funguje to asi do 5km/h, takže teěch posledních pár metrů před semaforem je potřeba dobrzdit kotoučema.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue