VW T4 California 1998, doplnění soláru

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Udělal jsem si loni radost a pořídil do rodiny VW Transporter 4 California Coach 11/1997, modelový rok 1998. Od prvního majitele, v supr stavu, za hříšný peníze. A zde bych rád probral vylepšení elektroinstalace:

Aktuální (originální stav):
- motor má vlastní startovací baterii
- pro kepování je vestavěna gelová baterie 12V/120Ah https://photos.app.goo.gl/gCLHvydMkEQaQ8TNA
- dobíjení za jízdy z alternátoru (po nastartování motoru se https://photos.app.goo.gl/kJbwCDFALn3AwZX8Asepne relé, které propojí obě baterie[/url])
- dobíjení ze sítě ("karavanová" přípojka 230V) - nabíječka 10A, nabíjí pouze gelovku. Uvnitř je jedna 230V zásuvka, která je v tom případě pod proudem. Střídač tam není a ani ho neplánuji.
- spotřebiče: osvětlení (2x zářivka), čerpadlo na vodu, kompresorová lednice, naftové horkovzdušné topení
- 12V cigaretová zásuvka (pro nabíječky a spol)

Plánované změny:
- doplnění udržovací nabíječky pro motorovou baterii (koupil jsem za tím účelem CTEK XS 0,8 - čeká na montáž) Aby auto bylo nabité, i když na dvorku čeká na výlet.
- doplnění soláru - 100W flexi ETFE panel, nalepený naplocho na laminátové střeše (https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=4367#p80764) Obvykle totiž na dovolené někam popojedem na výlet a tedy auto stojí celý den na sluníčku se zapnutou lednicí bez připojení na síť.
- výhledově výměna kempovací baterie. Tahle nevím v jakém je stavu, ale víkend s lednicí a večerním a ranním topením zvládla.

1) Do budoucna bych si rád nechal otevřená vrátka pro záměnu gelové kepovací baterie za LiFePO. Totiž ta gelovka stojí dost peněz. Jaký doporučíte solární regulátor? Jestli jsem dobře počítal, PWM regulátorem ztratím 20% výkonu při optimálním oslunění. Tedy nejraději bych tam vrazil nějaké MPPT. Rozšíření soláru není možné, ta střecha má cca 120x250cm, ale jsou tam nějaké hlavy šroubů, které bych nechtěl zazdít. Poradíte mi, prosím, nějaký osvědčený a levný MPPT 12V/10A? Žádný monitoring ani displej asi není potřeba. Ovládací panel v autě mi ukazuje napětí baterie. Ale měl by být nastavitelný na olovo gel/AGM a LIFEPO.

2) Když bych tam dal LiFePO, uvažuji cca 90Ah (kompromis cena/ kapacita).
a) stačí nějaké takové BMS? https://www.ev-power.eu/Battery-Managem ... html?cur=2
b) bude OK nabíjení z alternátoru přes relé? 14.4V/4články=3.6V/článek při běhu motoru. Může dělat problém třeba špičkový nabíjecí proud po sepnutí relé při vybité baterii?
c) Vestavěná nabíječka je "hloupý" CC/CV zdroj, dává asi 14.2V, ale uvnitř je trimr na nastavení napětí. Přesto to ale asi není vhodný způsob nabíjení LiFePO, že? Takže bych ji měl případně vyměnit za něco takového? https://www.ev-power.eu/Chargers-6V-to- ... cur=2[url]
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
vata
Příspěvky: 1403
Registrován: pon zář 12, 2011 11:32 am

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vata »

Pro mobilní aplikaci právě pořizuju Victron Bluesolar regulátor (od Neosolaru). Mají v malých výkonech PWM i MPPT, beru 70V/15A mppt, i když aktuálně mám jak Vy jen jeden mobilní flexi 100W, ale nevylučuju rozšíření. Jsou tam i 10A verze pro 12/24V systémy. Napěťové úrovně a případně pravidla pro řízení DC zátěže jsou nastavitelné přes ten jejich komunikační kabel, ale u Neosolaru to jistě na požádání nastaví podle představ, takže snad není nutné kupovat ten kablik s adapterem kvůli jednorázovému nastavení na life. Mají ovšem i Smart (byť nesnáším tohle označení, vezmu ji) verzi, která obsahuje zabudovanou BT, a přes apku na mobilu to lze nastavit a koukat na statistiky / aktuální stav. Cenově je to akceptovatelné, a než svěřit byť malé ale i tak drahé life nějaké číně, raději jdu do trochu dražšího modráska. Ještě k ceně - je to levnější než před lety ta divná PWM krabička se kterou jsem začínalá a jejíž název jsem už vytěsnila.
Tak až to budu mít, vyreportuju tady zkušenosti o ní.
14,4V bych tedy do life určitě nepouštěla, max. napětí u mě 13,8, jinak 13,6 udržovací. A tu nabíječku - pokud lze na ni nastavit 13,6, pak by snad problém být neměl.
Inteligentní ostrov - www.vati.cz
FRSO
Příspěvky: 2391
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od FRSO »

vata píše:Pro mobilní aplikaci právě pořizuju Victron Bluesolar regulátor (od Neosolaru). Mají v malých výkonech PWM i MPPT, beru 70V/15A mppt, i když aktuálně mám jak Vy jen jeden mobilní flexi 100W, ale nevylučuju rozšíření. Jsou tam i 10A verze pro 12/24V systémy. Napěťové úrovně a případně pravidla pro řízení DC zátěže jsou nastavitelné přes ten jejich komunikační kabel, ale u Neosolaru to jistě na požádání nastaví podle představ, takže snad není nutné kupovat ten kablik s adapterem kvůli jednorázovému nastavení na life. Mají ovšem i Smart (byť nesnáším tohle označení, vezmu ji) verzi, která obsahuje zabudovanou BT, a přes apku na mobilu to lze nastavit a koukat na statistiky / aktuální stav. Cenově je to akceptovatelné, a než svěřit byť malé ale i tak drahé life nějaké číně, raději jdu do trochu dražšího modráska. Ještě k ceně - je to levnější než před lety ta divná PWM krabička se kterou jsem začínalá a jejíž název jsem už vytěsnila.
Tak až to budu mít, vyreportuju tady zkušenosti o ní.
14,4V bych tedy do life určitě nepouštěla, max. napětí u mě 13,8, jinak 13,6 udržovací. A tu nabíječku - pokud lze na ni nastavit 13,6, pak by snad problém být neměl.
Dobrá volba, akorát ho testuji, mám ten Smart 75/15, jde to pěkně nastavovat přes tablet, je tam i graf za 30 dnů.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

Blahoželám k peknému obytňáku a prajem veľa pekných zážitkov !

Victron mppt je ideálny regulátor, ja ho mám pre olovo. Osobne by som sa vyhol každej komplikácii v elektrickom systéme. Tou komplikáciou je prechod na LiFe. Máte krásne vyriešené nabíjanie vozidlovej aj nadstavbovej batérie, ktoré funguje bez problémov. Ak nechcete časom gelovku, poprípade AGM kvôli cene, pokojne dajte pri výmene olovenú štartovaciu batériu kalciového typu, ktoré neplynujú a sú lacné. Nie je veľký rozdiel mať cca 200 Ah v olove alebo 90 Ah v lítiu. Ako je známe, nemalo by sa ísť s napätím nad 3,45 V / článok. Tiež musíte bezpečne zaistiť, že nedôjde k hlbokému vybitiu LiFe. Skutočne použiteľná kapacita bude teda cca 70 Ah versus 200 Ah.
100 W z toho flexi panela nie je moc a pri nepriaznivom počasí môžete raz za čas olovo vymordovať. Vidím v ňom preto viac záruk a pohodlia pri kempovaní, ako s lítiom.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
kodl69
Příspěvky: 7625
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od kodl69 »

Další věc je to, že ve spoustě obytňáků se dá nějakým tlačítkem sepnout to nabíjecí relé, a tím pomůže baterka nástavby se startováním motoru, v zimě se občas může hodit. Taky bych to nechal na olovu, tak nějak to k tomu autu víc patří. Kdyby to byla loď, asi by to bylo jinak...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Vycházel jsem z toho, že gel 120Ah je za cca 8000Kč. 60Ah (což je bezpečně využitelná kapacita toho gelu) v Lithiu stojí totožný peníze. Takže neříkám, že to budu měnit, ale když už budu něco kupovat, rád bych si "nezavřel dveře". Jenže se na to nabalí malá přestavba systému. A je fakt, že to auto je v kouzelně originálním stavu, až je mi líto ho vylepšovat.
Není tam žádné odvětrání, takže AGM se mi tam dávat nechce. I když by to asi šlo dodělat a odvětrávací hadičku někam vyvést. No s Lithiem bych to měl asi vyřešený nafurt.

Koukal jsem na Victron Bluesolar. Dělají PWM (pouze pro olovo) a nebo MPPT, které ale potřebuje aspoň 5V rozdíl mezi panelem a baterkou. Což mi nějak nedošlo a patrně jsem odsouzený k použití nějakého PWM.

Startovací tlačítko na propojení baterií nemám. A ani ho neplánuji, je to auto na léto.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

Čo sa týka potrieb nejakého odvetrávania AGM alebo gelovej batérie, sú úplne rovnaké a žiadne zároveň. Rovnako pri zmienenej kalciovej štartovacej batérii. Záleží na presnom nastavení absorpčného napätia aj v závislosti na teplote a to Vám zabezpečí Victron dokonale. Sám mám 4 x 65 Ah AGM v obytňáku a Victrona mppt, tak to mám overené.
Požiadavka na +5 V pre funkciu mppt ( štart regulátora ) je s tým flexi panelom splnená, nemajte obavy. V skutočnosti štartuje regulátor už pri + 2 V. Pri slabom paneli by bolo použitie pwm zbytočnou chybou.
Prirodzené odvetranie každej PB batérie musí nejaké byť predovšetkým z bezpečnostných dôvodov kvôli možnému výskytu vodíka.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Pevně věřím, že instalací soláru podstatně oddálím obměnu baterie.
OK, napětí naprázdno toho FV panelu je 20V, to splňuje i těch +5V nad baterku pro start. Pro nabíjení potom chce +1V nad baterku. Číňan píše 18V, tj. je tam 4V rezerva.
Nečekal jsem, že dám za regulátor to samé jako za panel... Ještě si nechám projít hlavou jestli "potřebuju" Bluetooth. Ale ten Victron se mi svou robustností líbí. Nerad bych to auto někde podpálil - všechna elektrika je totiž natahaná uvnitř skříně z překližky.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
vla
Příspěvky: 1201
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vla »

Počkal bych přes jednu sezonu a uvidíš co vlastně potřebuješ.Baterka se ti dobije při každém nastartování, přejezdu atd. V létě by to to mohlo pomoci maximálně při delším stání a ledničce. Pokud ledničku oželíš je zbytečné dělat cokoli. Mám Caravelu s jednou baterkou. 2x nezávislé topení, a nemám nijakou pořebu cokoli doplňovat. Přemýšlel jsem i o tom nalepovacím panelu, ale dost často jezdím v terénu les, polní cesta, křoví či větve se drhnou o střechu, tak jsem to raději vzdal. Pokud bych udělal nějakou změnu vzal bych si externí panel, který mohu kdykoli o cokoli opřít a tím optimálně směrovat, případně stát s autem ve stínu a panel hodit na sluníčko atd. Pak ti stačí odhadem poloviční výkon, čili celkem malý panel, neb pojede v optimální poloze.
Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

"...Victron se mi svou robustností líbí....

On má ešte jednu vynikajúcu vlastnosť v porovnaní s ostatnými regulátormi. Dobu absorpcie upravuje podľa skutočnej kondície batérie. Ak totiž auto stojí na slnku zaparkované a odber je minimálny, batéria sa vyženie ráno rýchlo na úroveň absorpčného napätia a nie je dôvod, aby na ňom zotrvala dve a viac hodín. Tak to robia tie "blbšie" regulátory a batéria trpí prebíjaním. Tu regulátor skráti absorpciu na pár minút.
Naopak, ak sa batéria vybíja intenzívne, tak tento regulátor úmerne predlžuje dobu absorpcie. Je to vlastnosť na nezaplatenie.
Regulátor treba montovať do blízkosti batérie, do rovnakej výšky, kde sú rovnaké teploty. Odmeriava si raňajšiu teplotu okolia pri štarte nabíjania a koriguje nabíjacie napätia.
Ďalšia vychytávka je adaptívne ovládanie výstupných svoriek pre záťaž. Obecne, ak hocijaká záťaž pripojená na regulátor nadmerne zaťažuje batériu, regulátor ju začne deň za dňom odpínať skôr, aby sa nedosiahol stav hlbokého vybitia.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Čekat jednu sezónu bych dost nerad. A vlastně to ani není potřeba. Stačila tužka, papír a kalkulačka abych zjistil, že se mi nedostává energie. Přemýšlel jsem o větší baterce, ale to není řešení. Dobít baterku do plna trvá, zvlášť, když ty kabely vedou přes celý auto. Karavanisti to řeší "boosterem" - DC/DC nabíječka za těžký peníze. Nakonec mi z toho vyšlo, že stačí 100W solár a nebudu muset koukat, jestli mám dost energie a taky mi bude stačit ta baterka, co tam teď je.

Nechci vozit nějaký rozkládací panel. Neumím si představit, kdy bych ho použil. V noci nesvítí, ráno se nasnídám a hned někam popojedem, celý den tam stojí auto bez dozoru a večer zase někam na spaní - ideálně kemp s přípojkou, ale to se taky ne vždycky poštěstí.
Je tam kompresorová lednice, saje si to vzduch zespodu auta, takže nějakou ukrutnou spotřebu to nemá. A proč ji nevyužít - jednak na jídlo (lepší než jíst konzervy) a taky máme psa cukrovkáře, takže sebou vozíme inzulin.

Ten výstup load asi používat nebudu. Auto už teď nějakým způsobem hlídá nabití baterky a vypíná třeba lednici.
Baterka je ve skříni, regulátor asi bude hned vedle, takže stejná teplota bude víceméně zaručena.
https://photos.app.goo.gl/ba1y49ZiMaym7YKL9
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
mobilik
Příspěvky: 2679
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od mobilik »

To meranie teploty ma victron urobene ako "hlúpe dobijace"... Ak sa teplota náhle zmení, regulátor naberie raz dva teplotu okolia, ale batéria je dosť veľká masa a tej bude o hodne dlhšie trvať aby sa dostala na teplotu okolia. Čím väčšia batéria tým dlhšie... Takze toto co majú je smiešne riešenie. Ú malých regulátoroch to chápem ale u tých veľkých výkonných je to na smiech.
Najprv sa učíme chodiť a hovoriť, neskôr sa učíme sedieť a držať hubu... :stupidme:
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Victron Energy, 12kWh Pylontech+GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,6kWp, FRONIUS AC Coupling+VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

Preto má byť regulátor pri batérii, obvykle teda niekde dolu, pri podlahe. Aj tam sú v priebehu dňa zmeny teploty, ale nie tak dramatické ( ako pod stropom ), aby moc kolísala teplota batérie. Ale ako píšem, regulátor pracuje s jedinou hodnotou teploty odčítanou raz za deň a to ráno, keď ho panely prebudia. Vtedy je batéria najchladnejšia. Predsa len sa trocha ohreje aj pri svojej zotrvačnosti, ja som preto ubral asi 0,2 V v nastavení.
( Poznámka - pri odpojení a znovupripojení panelov sa údaj resetne a načíta znovu. )

Tie boostery sú ošemetná vec a podľa mňa zbytočná. Motívom bolo to, že obsahujú vlastne aj nabíjačku sieťovú a všetky možné prepojenia a istenie, nielen "boost", pekná kravina..... All-in-one. Pre nabíjanie za jazdy stačí napätie alternátora, netreba nič dvíhať. A pri pripojení v kempe vyhovuje štandardná nabíjačka, vybraná vhodne pre nadstavbovú batériu. Mám doma vyhorenú Caliru, štandartný boost equipment. Známa firma už nie je medzi nami, zanikla.

http://www.apuljackengineering.co.uk/re ... ds-iu.html
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

vata píše:14,4V bych tedy do life určitě nepouštěla, max. napětí u mě 13,8, jinak 13,6 udržovací. A tu nabíječku - pokud lze na ni nastavit 13,6, pak by snad problém být neměl.
Jen takový nápad: Kdybych přeci jen chtěl dát LiFePO, tak přenastavím nabíječku na 13.6V (a ověřím co dělá ta teplotní kompenzace nastavená pro olovo) a do cesty od alternátoru vložím jednu křemíkovou diodu. Tím bych se měl dostat někam k 14,4-0,7=13,7V, což by mělo být pro Lithium optimální.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
kodl69
Příspěvky: 7625
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od kodl69 »

Takhle bych to jistě nedělal. Nabíjení nejlépe přes STEP UP/DOWN měnič s nastavitelným proudem a napětím. Pak potřebuješ ještě BMS pro lifepo4... která bude s tou nabíječkou komunikovat. To je kotrektní řešení. A ne za pár korun, proto bych se na to vykašlal a provozoval to jak to je, po návratu z výletu olovo dycky pořádně nabít a nějakej rok to vydrží bez investic a složitostí.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
vla
Příspěvky: 1201
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vla »

Jenže jak už jsem psal z mé zkušenosti, budeš úmyslně celý den auto prohřívat na vysoké teploty stáním na Slunci. Osobně, se snažím vždy najít nějaký stín, nakonec ony když ty baterky jsou v rozpáleném autě při teplotě 50-60°C, někdy i více, nebudou štěstím bez sebe. Jednou jsem nechal na sedačce ležet balíček tyčinek do tavné pistole a světe div se musel jsem vyhodit potah, jak se krásně roztekly a přilepily. Další věc, kolik dává vodorovně umístěný 100W panel ? Pokud jsi počítal 100W, tak to rozhodně nebude a to ani na chvíli. Radím ze zkušenosti, přestože vím, že cizí poznatky jsou nepřenositelné, každopádně konečné rozhodnutí je na tobě. Proto jsem radil i ten volně přenosný panel, ráno či večer dokud Slunce svítí ho opři třeba o židličku v optimálním nasměrování a je vyřešeno s maximálním výkonem.
Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
vata
Příspěvky: 1403
Registrován: pon zář 12, 2011 11:32 am

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vata »

Hmm, toto je obecnější věc - zda je možné provozovat life bez těchle komplikací, jako je nějaká aktivní BMS a komunikace s nabíječem. Vím že poslední dobou se tu řeší hrozně chytré BMS a všelijaké super pumpy, u velkých 48V systémů prosím. U malých 12V baterií jsem přesvědčená že tohle prostě netřeba, koneckonců tak provozuju už nějaký pátek 400Ah v life pouze s pasivními balancery. A mám rozdělaný takový ten mobilní projekt, kam ani ty pasivní nedám - prostě to nebudu nabíjet výš než na 13,6 a občas to obejdu s měřákem. Zaručí-li se, že ani "hloupý" nabíječ nepustí do baterie víc než 13,6, mělo by to být bezpečné pro auto i baterii. A samozřejmě nedovolit vybíjet pod nějaké bezpečné napětí, třeba 12,2, ale to je jiná pohádka.
Úbytku diody za alternátorem bych tedy ovšem nevěřila. Proudy tam mohou téct značné, bude hrozně hřát a bůhví kolik ten alternátor vlastně ve špičkách dává.
Na druhou stranu, nic poti olovu v mobilních aplikacích - stará startovací mi už dvě sezóny na naši akci velmi dobře posloužilo. Pokud mi na něm nezáleží, tak proč ne. Ale life je lepší :)
Inteligentní ostrov - www.vati.cz
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Ono to stejně skončí na tom, že budu držgrešle a Li nekoupím. Ale jak už jsem psal, nechci si tuto možnost do budoucna zavřít. Olovo je pro tyhle účely asi dostatečné. Počítám, že v tom budem max. 50 dní ročně.

Že ten solár nebude dávat 100W nikdy mi je jasné. A ani kvůli tomu nebudu parkovat zbytečně na sluníčku. Ale líbí se mi to propojení - stojím ve stínu=nevyrábím proud=malá spotřeba ledničky // stojím na sluníčku=vyrábím hodně proudu=velká spotřeba ledničky. Každopádně tím dost prodloužím život toho olova. A nějaký skládací panel můžu vždycky doplnit, ale fakt si neumím představit, že bych se tím někdy zabýval.
Totiž: 20W ze 100W panelu po 12hodin nebo 100W ze 100W panelu 1 hodinu večer? To auto jsem si koupil, abych si užíval cestování. A ne abych kolem toho na cestách skákal.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
kodl69
Příspěvky: 7625
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od kodl69 »

ano, 400Ah baterky, ale ne 60Ah baterky v autě, kde alternátor nemá problém dát 140A při 14.5V... Tam vidím ten problém. Pokud bude baterky "šolíchat" nějaká nabíječka 10A, tak stačí, když ji BMS vypne při dosažení napětí na některým článku, na to stačí BMS za pár dolarů od číňana, ale to nabíjení z alternátoru může "zavařit" jak baterce, tak tomu alternátoru.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
vla
Příspěvky: 1201
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vla »

Já vás asi poněkud nechápu, v autě trávíme rozhodně více dní a nocí, než vy vůbec uvažujete, běžně přespáváme i v zimě za mrazů, běžně topíme, abychom po zmoklém výletě usušili mokré věci atd. Ale vaše potřeby tedy opravdu nemám. Jedině, že by tak podstatný rozdíl vytvořila lednička, tu jsem krátce vozil, ale vlastně nebyl důvod, takže byla z výbavy vyřazena. Prostě mi přijde zbytečné, nakonec se ukazuje na pár dní v roce, předělávat úplně zbytečně funkční věc, ale na druhé straně když vám to udělá radost, proč ne. :)
Nemám rád tenhle stát.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek