Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
eman
Příspěvky: 2120
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 217
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Diablo1st píše: ned dub 20, 2025 9:02 am
Asi sa ti nebude chcieť ísť do dodatočného chladenia MP2 že? Mne dosť pomohlo dať dole na gril 2x 120mm PC ventilátory a termostat. Tieto ventilátory robia väčší a rovnomernejší prietok vzduchu vnútri MP2 a aj vnútorný ventilátor sa neskôr zapína. Ale chápem, že nie každému je pochuti niečo dorábať na tak drahé meniče.
Tyhle držáky na pc fan jsem si také nechal vytisknout, ale dal jsem jen po jednom vpravo na každý měnič. Určitě to pomůže, ale ta krycí mřížka na kabely má malou hustotu a polovina vzduchu hnaného tím fanem se odráží zpátky do místnosti. Tam měli zvolit úplně jinou perforaci. Chvíli jsem si pohrával s myšlenou, že tu původní mřížku vyříznu a nahradím tahokovem, ale v záruce se mi do toho moc nechce.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
JiříK
Příspěvky: 1035
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Reputace: 68
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od JiříK »

3kVA Phoenixe jsem taky upekl odběrem 2kW. Trochu pomohl stolní větrák... :lol:
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
Franta2776
Příspěvky: 3977
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 296

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Tak jsem rád, že nejsem sám komu se victron. mĕnič přehřívá, když chci po nĕm práci. Na pohon domácnosti dobrý, ale nabíjení baterky v EV je jiná liga a tam se dá počítat s cca 80% toho co victron uvádí nebo tunit.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Atman
Příspěvky: 406
Registrován: ned čer 20, 2021 10:09 am
Reputace: 44
Lokalita: Śenkvice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 16100
Kapacita baterie [kWh]: 28
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Šenkvice - Slovensko

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Atman »

Zaujímavé zistenia. Vyzerá to tak, že LF Victron má v sebe kilá medi, ktoré umožňujú fakt vysokú krátkodobú preťažiteľnosť, ktorú HF meniče neponúkajú, ale keď sa prehrejú, už sa to neuchladí a dlhodobo bežať na plnú záťaž nedokážu, čo zase napr HF Epever nemá problém, kde sú len polovodiče a hliníkové chladiče bez tepelnej kapacity. V lete mi 5 kW Epever často beží na 4800W 8 hodín, keď kúrim do bazéna a v pohode. ale pulzná záťaž malej 1600W zváračky ho zhodí za 0,5 sekundy. Všetko má žiaľ svoje plusy a mínusy.
spolu 16,1kWp - JVV 2,2kWp sklon 45°, JJZ 4,9kWp sklon 55°, JJZ 4,4kWp sklon 24°, bifaciálna pergola 4,6 kWp 9°
Victron Easysolar 5000/48V + Epever Ipower plus 5000/48V iba na vyťažovanie TUV, ÚK, bazén + ďalší 5kW Ipower záloha a príprava na nabíjanie elektromobilu.
Victron Bluesolar MPPT 150/35, 2x Smartsolar 250/85. Lifepo4 48V/560Ah cca 28kWh -16x 320Ah LiitoKala ( reálna kapacita 283 - 294Ah) + 16x 280Ah Eve spolu na Victron Smartshunte.
gupa
Příspěvky: 2976
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 129
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od gupa »

A neudrží jen tu jednu? Zkoušela se jiná? Možná má staré kondy které nemají dobrou kapacitu tak se víc opírá o měnič, který tam má podobně malé.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
PavelR
Příspěvky: 3478
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 250
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od PavelR »

Atman píše: ned dub 20, 2025 12:13 pm
Zaujímavé zistenia. Vyzerá to tak, že LF Victron má v sebe kilá medi, ktoré umožňujú fakt vysokú krátkodobú preťažiteľnosť, ktorú HF meniče neponúkajú, ale keď sa prehrejú, už sa to neuchladí a dlhodobo bežať na plnú záťaž nedokážu, čo zase napr HF Epever nemá problém, kde sú len polovodiče a hliníkové chladiče bez tepelnej kapacity. V lete mi 5 kW Epever často beží na 4800W 8 hodín, keď kúrim do bazéna a v pohode. ale pulzná záťaž malej 1600W zváračky ho zhodí za 0,5 sekundy. Všetko má žiaľ svoje plusy a mínusy.

pokud slunce svítí tak mi nějakých minimálně 6 hodin 6x3kva nabíjí většinu času plným proudem (200A) a jakmile spot řekne tak to 4hodiny vybíjí co to dá. Ze začátku 2,4kw na střídač, ale většinou to padne na první teplotní derating 25C na 2,2kw na střídač vybíjí to teď 4 hodiny jak přidám baterky bude to dýl. Přes léto mi pojede chlazení technické asi nonstop tak uvidíme když bude z noci předchlazeno nejstli budu schopen udržet teplotu kolem 20C.
Nevím proč ale u mě žádný problémy s výkonem ani přehříváním nepozoruji.
Franta2776
Příspěvky: 3977
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 296

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Protože si připojený na grid a on si možná pomůže přisávání apod. U mĕ nemá jak, nemám grid zapojený a je to všechno na nĕm.
Těch 5000VA co uvádí by mĕlo být do odporové zátěže při účiniku 1 krásných 5000W a jsou to prý 4000W:))))
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
PavelR
Příspěvky: 3478
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 250
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od PavelR »

nepřisává nic. Když tlačí do sítě jaksi ani nemůže :-D

v offgridu ho kolega trápil na 6,5kw a nějakou půlhodinu držel nevím jak dlouho by to dal. Osobně bych to řešil druhým v paralelu - jedna fve na všechno. Ale ty máš beztak víc různých měničů takže je asi jedno z čeho to poskládáš.
Jestli je to vážně tak špatný tak se toho zbav no.
Každopádně jsem zvědavej na to měření.
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5682
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 703
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

U epeveru je to znama vec.
Mam ten 3kW na vytezovani do bojleru/radiatoru/podlahy. A pokud v rezimu regulace fazoveho vytezovace to pretahnu pres 2,2-2,4 kW, tak spadne. Jakmile je regulace na 100% otevrena, tak to drzi.
Victron knoura, ale drzi. Jinak jsem testoval Phoenixe 2kVA maximalni moznou zatezi, no a po par hodinach provozu tez spadnul kvuli prehrati.
Je to nahovno, ale maji to v dokumentaci, jsou tam tusim dve hodnoty, no a pri vyssi teplote je realny vykon hodne vzdaleny od toho inzerovaneho v klidu.
On si clovek asi nevybere, tuna medi da v pohode naraz, ale ne dlouhodobe. Kdezto treba epever ujede s napetim, pripadne spadne okamzite na pretizeni - je proste moc mekky.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Dagus
Příspěvky: 2046
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
Reputace: 214
Lokalita: Liberec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Dagus »

Hele 8hodin čistě do auta nedávám, nemám tolik panelů a slunce. Ale třeba příklad dneska zatím jede s autem takto. Nabíjím max 16A jedna fáze a k tomu v automatice jede dům.
Screenshot_20250420_140010_VRM.jpg
Ale mám tu úpravu chlazení. Když jsem koukal na termokameru, tak fety jsou i v defaultu chladné, ale to trafo se prostě vyhřeje. Když jsem byl offgrid, tak jsem ho běžně trápil na 5000W a neprotestoval. Všechno je prostě o teplotách a chlazení. Ideální podmínky taly nemám a odpoledne už se taky ohřeje, protože pod schody prostě topí všechno(mppt, pojistky, dc sběrna). On ten střídač zas tak drahej není, za 21tis mi to taková tragédie nepřijde. To je stejný jako by jsi nadával na to pasivní mppt že v teple si snižuje výkon na výstupu s teplotou nad 40°C na chladiči. Já jsem rád za ochranu a když chci, tak si dodám chlazení, když nechci, tak to ignoruji, ale nesmaží se jako nějaká Čína.

Jinak ke kalibraci, nemám s tím problém pokud to jde. Nastavím to jednou a neřeším. Pokud by to nešlo a kecalo jak kecá (na starém fw to tak bylo) tak by mě to štvalo. Stejně mě štve i nutnost B chrániče u tohoto wallboxu, ale to je jiná písnička. Osobně ať nerad chránič mám, ale anad raději než věřit nějakému no name wallboxu kde se Číňan vytahjje integrovaným chráničem. Takhle si ho tam dodám a je na mě jak drahý. Proč vlastně nedáš nějaký king a chránič B? Budeš víc happy ne? Nebo udělej něco pro BMW a dej si 3faz ne? Budeš rychleji nabíjet 3faz, takže bude i lepší účinnost nabíjení, když nebude auto tak dlouho probuzené ne?
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
Franta2776
Příspěvky: 3977
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 296

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

PavelR píše: ned dub 20, 2025 1:46 pm
nepřisává nic. Když tlačí do sítě jaksi ani nemůže :-D

v offgridu ho kolega trápil na 6,5kw a nějakou půlhodinu držel nevím jak dlouho by to dal. Osobně bych to řešil druhým v paralelu - jedna fve na všechno. Ale ty máš beztak víc různých měničů takže je asi jedno z čeho to poskládáš.
Jestli je to vážně tak špatný tak se toho zbav no.
Každopádně jsem zvědavej na to měření.
To jsou ty kecy o zázračném přetížení a mĕničich.Ten mĕnič vydrží 4800W možná 3 minuty.Pak se to hřeje jak prase.6,5 KW to můžou vykládat marketingový prodejci.



Odbĕr z baterky 5500W je ná výstupu mĕniče těch 4800W.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Franta2776
Příspěvky: 3977
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 296

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Dagus píše: ned dub 20, 2025 2:11 pm
Hele 8hodin čistě do auta nedávám, nemám tolik panelů a slunce. Ale třeba příklad dneska zatím jede s autem takto. Nabíjím max 16A jedna fáze a k tomu v automatice jede dům.
Screenshot_20250420_140010_VRM.jpg
Ale mám tu úpravu chlazení. Když jsem koukal na termokameru, tak fety jsou i v defaultu chladné, ale to trafo se prostě vyhřeje. Když jsem byl offgrid, tak jsem ho běžně trápil na 5000W a neprotestoval. Všechno je prostě o teplotách a chlazení. Ideální podmínky taly nemám a odpoledne už se taky ohřeje, protože pod schody prostě topí všechno(mppt, pojistky, dc sběrna). On ten střídač zas tak drahej není, za 21tis mi to taková tragédie nepřijde. To je stejný jako by jsi nadával na to pasivní mppt že v teple si snižuje výkon na výstupu s teplotou nad 40°C na chladiči. Já jsem rád za ochranu a když chci, tak si dodám chlazení, když nechci, tak to ignoruji, ale nesmaží se jako nějaká Čína.

Jinak ke kalibraci, nemám s tím problém pokud to jde. Nastavím to jednou a neřeším. Pokud by to nešlo a kecalo jak kecá (na starém fw to tak bylo) tak by mě to štvalo. Stejně mě štve i nutnost B chrániče u tohoto wallboxu, ale to je jiná písnička. Osobně ať nerad chránič mám, ale anad raději než věřit nějakému no name wallboxu kde se Číňan vytahjje integrovaným chráničem. Takhle si ho tam dodám a je na mě jak drahý. Proč vlastně nedáš nějaký king a chránič B? Budeš víc happy ne? Nebo udělej něco pro BMW a dej si 3faz ne? Budeš rychleji nabíjet 3faz, takže bude i lepší účinnost nabíjení, když nebude auto tak dlouho probuzené ne?
Jj těch 16A je tak max co trvale udrží.Při 18A a 225V na výstupu už zeslabuje wallbox a řve po nějaké hodinĕ přehřátí.
Naposledy upravil(a) Franta2776 dne ned dub 20, 2025 3:30 pm, celkem upraveno 1 x.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
josse
Příspěvky: 1230
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
Reputace: 145

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od josse »

Multiplus II byl vymyšlen a uveden na trh dříve než euta. Do té doby jsme neměli v domech spotřebiče, které by dokázali elektrárnu zatížit na 100% po dobu delší než hodinu. To trafo na to prostě není stavěný, potřebovalo by více železa i mědi, ale to by si nikdo nekoupil.

Můžeme být za to rádi, z 5000 dokáže dávat 3500 vždycky, čínský koeficient je 5-10x.

(MPP/Axpert není Čína, je to designed in Taiwan)
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 4x80P14S = 4480Cells 18650 (~840Ah/44kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
eman
Příspěvky: 2120
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 217
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Pokud bych měl v plánu ty měniče denně drtit na maximální výkon, tak jim udělám klimatizovanou boudu a chladím je jako klasický rack server. Ta klimoška bude žrát tak 600W, nějaký větší ventilátor pro nucenou cirkulaci vzduchu a musí se s přehledem uchladit. Ty krabice nemají problém s výkonem, ale debilně navržených chlazením.

Ještě bych dodal, že je úplná blbost je srovnávat s Axpertem a podobnýma typama. Stačí si poslechnout jaký chlazení má Axpert a co i při minimálních výkonech vydává za zvuky. Kdyby měl Victron stejnou sadu větráků, tak by pro něj neexistovalo přetížení.
Naposledy upravil(a) eman dne ned dub 20, 2025 3:08 pm, celkem upraveno 1 x.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Franta2776
Příspěvky: 3977
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 296

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Jossé máš samozřejmĕ pravdu.Nabijeni EV je jiný sport než běžný provoz domácnost a proto do toho rýpu.
Já používám dynamické nabíjení a komunikaci mezi měničem, cerbem a wallboxem.Ten systém sám pozná, kdy je přetížený,zeslabi a chladí mĕnič.Co jsem si všiml, tak se mi přes nĕho víc jak 3,5kW za hodinu nepodařilo do baterky protlačit i když slunce bylo dost.
Naposledy upravil(a) Franta2776 dne ned dub 20, 2025 3:23 pm, celkem upraveno 2 x.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Franta2776
Příspěvky: 3977
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 296

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

eman píše: ned dub 20, 2025 3:04 pm
Pokud bych měl v plánu ty měniče denně drtit na maximální výkon, tak jim udělám klimatizovanou boudu a chladím je jako klasický rack server. Ta klimoška bude žrát tak 600W, nějaký větší ventilátor pro nucenou cirkulaci vzduchu a musí se s přehledem uchladit. Ty krabice nemají problém s výkonem, ale debilně navržených chlazením.
Na to je vhodnější výkonnější mĕnič, třeba ten 11kW Max je schopný trvale 8kW dávat a stojí 18000Kč.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Atman, Claudebot [Bot], glottis a 0 hostů