Elektricka / hybridni auta

Mex
Příspěvky: 1394
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 251
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Mex »

A co teprv takový mrakodrap, který představuje pro proudění větší odpor a překážku.
Nebo vzrostlý les tam, kde dřív byl holý kopec. Nebo holý kopec tam, kde byl dřív vzrostlý les atd.

Vliv bude malý a marginální. Hlavní proudění vzduchu probíhá výš, ne takhle těsně při zemi. A navíc efektivní průřez toho rotoru je celkem nevýznamný.

Letadlo na roztočení vrtule moc velký výkon nepotřebuje.
Velký výkon potřebuje na přečerpání obrovského množství vzduchu, které musí tou vrtulí protlačit, aby na principu akce a reakce to letadlo rozpohyboval.
A to množství aktivně (a rychle) přečerpaného vzduchu se těžko dá nějak přirovnávat k fungování větrné turbíny. Má to k sobě dost daleko, je to jen zdánlivě něco podobného.

Vítr je pohyb vzdušných mas, který se snaží vyrovnat rozdíl teplot a tlaků. A ten rozdíl tam bude i v případě, kdy tomu v cestě stojí nějaká vrtule. Tak i kdyby se teoreticky nasázela jedna vrtule vedle druhé, aby kompletně vyplnily průřez, tak stejně se ten vzduch bude přesouvat. Jen nějak jinak a v trochu jiné výšce.
Vzhledem k relativně zanedbatelné výšce toho větrníku proti tloušťce atmosféry se najde pořád dost místa, kudy ty vzdušné masy můžou proudit, řekl bych.
eman
Příspěvky: 2483
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 266
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

Problém větrníků není v odporu vzduchu, ale ve všem ostaním. Naprosto příšerná efektivita, obrovské náklady na celou životnost, tuny plastového odpadu, dopad na životní prostředí je také prokázaný. A za mě, my se hrozíme nad horama pokrytýma FVE v Číně a sami si dotujeme stavbu větrníků na našich horách, kvůli pár kWh.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 3014
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 554
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8820
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od TomHC »

Pár kWh je slušná demagógia...
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome , BMS UART-TS485 adaptér
eman
Příspěvky: 2483
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 266
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

Najdi si reálné náklady na kWh u těch větrníků. Myslím že v DE to bylo děsivé číslo a reálně měli slušné výkony jenom mořské instalace.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Franta2776
Příspěvky: 4528
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 358

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Franta2776 »

Podíl výroby z větru na energii v Evropě je cca 20% a většina je z pevninských instalací. Emane jsi jako klasický Čech mimo:
https://oze.tzb-info.cz/vetrna-energie/ ... eho-vykonu
Toto říká AI. Na to ,že vyrábí hlavně, když nesvítí je to dobrý:
AI Overview
Reálné náklady na výrobu větrné energie se pohybují od přibližně 4,3 do 9,2 centů za kWh, ačkoliv se liší v závislosti na lokálních podmínkách a konkrétní instalaci, uvádí analýza Fraunhofer ISE z roku 2025. Náklady zahrnují investice do samotné stavby větrné elektrárny, která se u moderních turbín s výkonem kolem 4 MW může vyšplhat na cca 150 milionů Kč. Důležitým faktorem je také poloha s dostatečnou průměrnou rychlostí větru.

Jak uvádí analýza Fraunhofer ISE z roku 2025, větrná energie je v Evropě velmi konkurenceschopná.

Větrná energie (na zemi): 4,3 - 9,2 centů/kWh
Solární fotovoltaická zařízení: 4,1 - 6,9 centů/kWh
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
eman
Příspěvky: 2483
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 266
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

Já tedy nechci polemizovat s AI, ale jedna z našich firem se potýká s prudkým poklesem zakázek na nové větrníky a servis šel úplně do háje v okamžiku, kdy přestali proudit dotace. Bez masivní dotace se nedokázala ta VE zaplatit a udržovat.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Franta2776
Příspěvky: 4528
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 358

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Franta2776 »

Polemizovat nemusíš tady jsou fakta asi máte divnou firmu, toto jsou vysoutěžené ceny bez dotací.Pro srovnání ČEZ staví nekonkurenční jádro za 82Eur/MWh a v tom nebudou náklady na uložení vyhořelého paliva. Prostě ty nové reaktory se budou 9 měsíců v roce dotovat nebo budou stát.
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdro ... rne-klesly
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Franta2776
Příspěvky: 4528
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 358

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Franta2776 »

Tady je předchozí kolo, ceny by mĕli být konečně, včetně financování projektů.U jádra neznáme ani budoucí cenu paliva ani neni započteno finacováni výstavby.+cena za uloženi vyhořelého paliva😂
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdro ... e-nepatrne
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Kostěj
Příspěvky: 773
Registrován: úte úno 25, 2014 9:33 pm
Reputace: 95
Lokalita: Dobrovicko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9200
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Kostěj »

Přijde mi podivné, že AI uvádí, že reálné naklady na větrnou kWh jsou 4.3-9.2 centů za kWh a přitom je vysoutěžená cena větrníků v Německu kolem 65 centů za kWh. A pak se neodvažuji srovnávat tuto cenu (co vyrobím, za to dostanu tuto částku zaplacenou) s cenou elektřiny z jaderky: Co si u mne nasmlouváte a já vám potvrdím, to Vám za tuto cenu dodám (a to každou hodinu v roce, i když nefouká či nesvítí).
Edit: Sorry, utekla mi desetiná čárka, ale nechám to tu kvůli následné reakci.😃
Naposledy upravil(a) Kostěj dne pát zář 26, 2025 11:23 am, celkem upraveno 1 x.
Franta2776
Příspěvky: 4528
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 358

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Franta2776 »

No ale MWh má 1000kWh.např 73Eur/MWh je 7,3centu za kWh.podle mĕ to sedí.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Kostěj
Příspěvky: 773
Registrován: úte úno 25, 2014 9:33 pm
Reputace: 95
Lokalita: Dobrovicko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9200
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Kostěj »

Pokud se dá věřit informaci na stránce ČEZ, že větrnka 4MW přijde na cirka 150M Kč, pak s koeficientem vytížení větrnek z dat ERU (22.5%) vyrobí za 20 let 160GWh, takže počáteční investice je skoro přesně 1Kč na vyrobenou kWh. To je o něco víc, než moje FVE bez baterek, ale ne o moc.
Také se dají větrné elektrárny likvidovat snáze než jaderky, prostě to vyvezete za hranice.
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/jir ... pravy_pjen
Franta2776
Příspěvky: 4528
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 358

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Franta2776 »

To vyhořelé palivo musíš skladovat jak dlouho a platit sklad a ostrahu??Zatím nedohlídneš na konec.😂
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
mmv
Příspěvky: 225
Registrován: úte dub 13, 2021 10:45 pm
Reputace: 23
Lokalita: východ Prahy
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13500
Kapacita baterie [kWh]: 20
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta ??

Příspěvek od mmv »

Elektricka / hybridni auta ?? 😉
9900Wp 6×ESM-450H, 6×UL-450M-144HV 8×VDS-S144 zzj 15°, 3600Wp 8×AS-6m144VV vvs 30° 2× Epever 4415, 1×Easun 8048, Axpert king 5kW, 240Ah staré olovo, 450Ah LI-ION mivvyenergy.cz
Franta2776
Příspěvky: 4528
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 358

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Franta2776 »

Jj je to už off topic.
Když se vrátime k BEV, tak mi co jezdíme EV, tak už emisni povolenky platime jsou obsaženy v ceně elektřiny, jak na nabijecích stanicich, tak doma.
To majitelé spalováků teprve čeká, začít platit emisni povolenky :D
Naposledy upravil(a) Franta2776 dne pát zář 26, 2025 11:52 am, celkem upraveno 1 x.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Uživatelský avatar
JirkaE
Příspěvky: 1531
Registrován: pát dub 21, 2023 7:17 pm
Reputace: 212
Lokalita: Kousek od Rozvadova
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7350
Kapacita baterie [kWh]: 38
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od JirkaE »

Franta2776 píše: pon zář 22, 2025 4:20 pm
To já si občas cucnu u nás v Přerovĕ za 2,42Kč/kWh přes Polyfazer.Bezkonkurenčni cena.
Screenshot_20250922_161716_Polyfazer.jpg
A takových ,,benzínek" je víc ?

Nedaří se mě najít ani ty stojany a ani ty různé zvýhodněné tarify - myšleno na cesty do Česka :)

Je na to - doporučíš ? - nějakou appku, nebo jak hledáš ty výhodnější tankovací stojany ?

(Přerov je trošku z ruky, mimo mé obvyklé cesty :D )
Výkon jednotlivých stringů on-line : Victron MPPT-1 / Victron MPPT-2 / Victron MPPT-3 / Victron MPPT-4

Porovnání všech již 4 stringů a teploty vody bojlerů 1-3 : POROVNÁNÍ
Franta2776
Příspěvky: 4528
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 358

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Franta2776 »

Já nabijim mimo blízké okoli 3x za rok a používám Ionity.Jinak nabijim doma 9 měsíců z FV.
Projdi si dálkové trasy, kde pravidelnĕ jezdiš a různé App.Je to podobné jako s naftou na dálnici 40kč a na ONU nebo Eurobitu mimo dálnici za 30Kč.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Uživatelský avatar
JirkaE
Příspěvky: 1531
Registrován: pát dub 21, 2023 7:17 pm
Reputace: 212
Lokalita: Kousek od Rozvadova
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7350
Kapacita baterie [kWh]: 38
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od JirkaE »

Děkuju a je pro mě novinkou i ten čas, to jsem nevěděl.

Konkretně v Polyfazer jsem našel 3 na cestě a u 2 z toho je 8,70Kč za kWh a 2,20Kč za minutu.

Jak se promítne ten čas do ceny kWh (plus-mínus) a o kolik to tedy zvedne tu uvedenou cenu ? (stihnu si koupit krom WC ještě kafe a pokud tam bude fronta na kafe, tak mě utiká ještě 2,20 za minutu na cenu kafe ? 😂😂


Ty jo, a každý má svojí aplikaci ? 😂 A to pak projíždět může být časově náročná činnost - nebo ne ?

Franta2776 píše: pát zář 26, 2025 11:58 am
Já nabijim mimo blízké okoli 3x za rok a používám Ionity.Jinak nabijim doma 9 měsíců z FV.
Projdi si dálkové trasy, kde pravidelnĕ jezdiš a různé App.Je to podobné jako s naftou na dálnici 40kč a na ONU nebo Eurobitu mimo dálnici za 30Kč.
Zrovna nedávno, jsme úplnou náhodou našli přímo na D5 benzínku, kde byla nafta ještě o 1Kč levnější než na ONO :lol:
Výkon jednotlivých stringů on-line : Victron MPPT-1 / Victron MPPT-2 / Victron MPPT-3 / Victron MPPT-4

Porovnání všech již 4 stringů a teploty vody bojlerů 1-3 : POROVNÁNÍ
Ronn
Příspěvky: 433
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Reputace: 62
Bydliště: Ondřejov

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Ronn »

Franta2776 píše: pon zář 22, 2025 4:20 pm
To já si občas cucnu u nás v Přerovĕ za 2,42Kč/kWh přes Polyfazer.Bezkonkurenčni cena.
Screenshot_20250922_161716_Polyfazer.jpg
Přidám tip na cenově rozumné nabíjení směrem na západ. Add-Hoc. Jen nabíječky pod 49c.
Screenshot 2025-09-26 at 12.48.19.png
Screenshot 2025-09-26 at 12.47.15.png
Screenshot 2025-09-26 at 12.45.53.png
3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
Franta2776
Příspěvky: 4528
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 358

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Franta2776 »

JirkaE píše: pát zář 26, 2025 12:09 pm
Děkuju a je pro mě novinkou i ten čas, to jsem nevěděl.

Konkretně v Polyfazer jsem našel 3 na cestě a u 2 z toho je 8,70Kč za kWh a 2,20Kč za minutu.

Jak se promítne ten čas do ceny kWh (plus-mínus) a o kolik to tedy zvedne tu uvedenou cenu ? (stihnu si koupit krom WC ještě kafe a pokud tam bude fronta na kafe, tak mě utiká ještě 2,20 za minutu na cenu kafe ? 😂😂


Ty jo, a každý má svojí aplikaci ? 😂 A to pak projíždět může být časově náročná činnost - nebo ne ?

Franta2776 píše: pát zář 26, 2025 11:58 am
Já nabijim mimo blízké okoli 3x za rok a používám Ionity.Jinak nabijim doma 9 měsíců z FV.
Projdi si dálkové trasy, kde pravidelnĕ jezdiš a různé App.Je to podobné jako s naftou na dálnici 40kč a na ONU nebo Eurobitu mimo dálnici za 30Kč.
Zrovna nedávno, jsme úplnou náhodou našli přímo na D5 benzínku, kde byla nafta ještě o 1Kč levnější než na ONO :lol:
Čas se většinou účtuje, až po nějaké době cca 180minut a přes noc neučtuje vůbec.Takže na pomalé nabíječce v cíli nabiješ často levně. Brání tak přes den blokování nabíječek.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], Franta2776, tafx a 2 hosti