Multiplus a chladenie

Měniče Victron
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2802
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Reputace: 512
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od kybos »

Zcela jistě závisí na zadaných podmínkách, pro které byl měnič navrhován. Kompaktní toroidní transformátor má určitě menší rozptylový tok než běžné dvousloupkové trafo. Orientovaný plech použitý pro výrobu jádra toroidu má určitě větší přípustné sycení než běžný trafoplech. Na druhou stranu bude mít kompaktní zalitý toroid výrazně nižší poměr povrchu k objemu než dvousloupkové trafo a z toho důvodu se bude hůř chladit. Pokud zadání znělo navrhnout trafo s minimálními ztrátami při středním výkonu s možností vysokého krátkodobého přetížení, pak bylo beze zbytku splněno. Dvousloupkové trafo by se výrazně lépe chladilo ale jeho účinnost v oblasti nízkých výkonů by díky většímu objemu železa byla výrazně horší. Mám možnost srovnání obou řešení a mohu jen konstatovat, že dvousloupkové trafo se výrazně lépe chladí a ustojí trvalý provoz v oblasti jmenovitého výkonu. V oblasti nízkých výkonů jsou ztráty oproti toroidu přibližně dvojnásobné. Osmikilowattový střídač s dvousloupkovým trafem i po úpravách konzumuje naprázdno přes 100 W. Díky většímu rozptylovému toku má dvousloupkové trafo znatelně horší účinnost i při jmenovitém výkonu. Díky většímu povrchu ale není tak velký problém jej uchladit při trvalém provozu na jmenovitý výkon.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Franta2776
Příspěvky: 4153
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 305

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od Franta2776 »

jj on je navržený na provoz na lodi.Ma dobrou účinnost při malých výkonech a při chodu na prázdno a je to slabý měnič. Při výkonu okolo 1kW se rovná ůčinnost s VF měniči.Na nabíjení EV není přiliš vhodný.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
vk_1
Příspěvky: 419
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 50

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od vk_1 »

Jsem zvědavý, jak na tom bude s chlazením nový MultiPlus II 6500.

Screenshot 2025-05-10 at 10.45.37.jpg

Když už dělají nové, mohli by to chlazení poladit.
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 2533
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 414
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8820
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od TomHC »

6000? Ten by už mohol vydržať 4500 kontinuálne :)
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 04/2025 = 11 MWh AC
ladik
Příspěvky: 137
Registrován: stř bře 25, 2015 4:13 pm
Reputace: 4

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od ladik »

vk_1 píše: sob kvě 10, 2025 10:46 am
Jsem zvědavý, jak na tom bude s chlazením nový MultiPlus II 6500.


Screenshot 2025-05-10 at 10.45.37.jpg


Když už dělají nové, mohli by to chlazení poladit.
Je hodne divne, ze nikde o techto novych menicich neni ani zminka, ani na Victron professional ani v zadnych diskuzich, jen tady tato nekvalitni fotka.
Ale ano, asi by to bylo reseni pro kontinualnich 5000kVA.
PavelR
Příspěvky: 3513
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 257
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od PavelR »

trafa poddimenzovaný mají každopádně. odhaduji tak o polovinu. Mám doma toroid 2,5kVA vyráběný místní firmou a ten váží víc jak celý MPII 3kva a asi by se do něj nevešel taky nebude vyžadovat aktivní chlazení. Pokud tedy nepoužívají nějaké zázračné materiály. Na MPI na štítku traf byl uváděn výkon ale už si nepamatuji kolik. Franto když to máš otevřený píšou na té 5tce na trafu výkon, nebo tam je jen něco ve smyslu namotáno pro victron v PRC?

Předpokládám že to je z důvodů ztrát naprázdno.

Budu doplňovat ventilátory jen tak z výzkumných důvodu. Vím jak dlouhgo u mě trvá, než se aktivuje první stupeň teplotního deratingu tak uvidíme kam se to posune.

Tak mě napadá že až se někdy budu hodně nudit tak zkusím ten svůj 2,5kVA toroid přemotat na napětí co má trafo victronu a zkusím to s ním co to udělá se ztrátami na prázdno a jaká bude teplota při provozu naplný výkon
kodl69
Příspěvky: 7868
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 968
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od kodl69 »

To Gupa: co používás za materiál na jádro té tlumivky?
Podle obrázku v tom multiplusu nějaká tlumivka je, jinak by neměl poměrně malou spotřebu naprázdno. Mě vycházely dycky nejlíp tlumivky z klasivkýho nf feritu, který se snadno přesytí. Tj tlumivka má indukčnost jenom na prázdno a při malých výkonech, jinak jede v přesyceným režimu a má minimální ztráty. Když jsem zkoušel tlumivky na žlutobílým železoprachu, tak to bylo přídavný topení, ať jsem to navinul jak jsem to navinul. (pokusně 4xCYa6mm2, nebo 20x Cul 1.2mm, což je skoro přesně 1mm2 průřezu. Otázka je, jestli je ta tlumivka v multiplusu optimálně navržená a další věc, co ovlivňuje spotřebu naprázdno, je kondenzátor paralelně k 230V vinutí, ten by měl být naladěn +- na rezonanci na 50Hz s indukčností transormátoru. U mějch pokusnejch měničů to mělo taky dost velkej vliv na klidovou spotřebu...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Franta2776
Příspěvky: 4153
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 305

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od Franta2776 »

PavelR píše: sob kvě 10, 2025 12:56 pm
trafa poddimenzovaný mají každopádně. odhaduji tak o polovinu. Mám doma toroid 2,5kVA vyráběný místní firmou a ten váží víc jak celý MPII 3kva a asi by se do něj nevešel taky nebude vyžadovat aktivní chlazení. Pokud tedy nepoužívají nějaké zázračné materiály. Na MPI na štítku traf byl uváděn výkon ale už si nepamatuji kolik. Franto když to máš otevřený píšou na té 5tce na trafu výkon, nebo tam je jen něco ve smyslu namotáno pro victron v PRC?

Předpokládám že to je z důvodů ztrát naprázdno.

Budu doplňovat ventilátory jen tak z výzkumných důvodu. Vím jak dlouhgo u mě trvá, než se aktivuje první stupeň teplotního deratingu tak uvidíme kam se to posune.

Tak mě napadá že až se někdy budu hodně nudit tak zkusím ten svůj 2,5kVA toroid přemotat na napětí co má trafo victronu a zkusím to s ním co to udělá se ztrátami na prázdno a jaká bude teplota při provozu naplný výkon
Nemám ho otevřený, fotka je youtube.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
vk_1
Příspěvky: 419
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 50

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od vk_1 »

ladik píše: sob kvě 10, 2025 12:11 pm
Je hodne divne, ze nikde o techto novych menicich neni ani zminka, ani na Victron professional ani v zadnych diskuzich, jen tady tato nekvalitni fotka.
Sdílel to Neosolar na FB. Je to novinka, bližší info teprve bude.
ladik
Příspěvky: 137
Registrován: stř bře 25, 2015 4:13 pm
Reputace: 4

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od ladik »

Uz jsem to tam nasel MultiPlus II 4500 i 6500 i ten extender, ale stale nechapu proc doprcic Cerbo neumi stale digitalni teplomer, kdyz je to vicemene RPIcko, ktere to normalne umi, navic to ma hromadu digitalnich vstupu. Ty ctyri analogove cidla pro teplotu me nestaci. A BT Ruuvi nechci kvuli potrebe vymeny baterii. At uz to konecne doprogramuji, na co tam jsou ty digitalni vstupy.

K tematu: vlastni nekdo MultiPlus II 8000 a "vyzaduje" take pridavne chlazeni? Ventilator je tam podstane vetsi a hlavne fouka jinak. Ted dokoncuji 3F 3x MultiPlus II 8000VA, ale nikde jsem nevidel, ze by to nekdo chladil pridavnym chlazenim a ani redukce na pridavne chlazeni ve 3D jsem nikde nenasel.
PavelR
Příspěvky: 3513
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 257
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od PavelR »

bohužel. máme pár instalace s 8000 a 10000 ale nejedou nikdy v režimu 100% trvale takže nejde vyhodnotit. Tuším že ty 10kva mají dva ventuilátory vedle sebe takže by se tam neměl točit vzduch dokola ale nemůžu najít fotku. otevřené jsem je měl.
Franta2776
Příspěvky: 4153
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 305

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od Franta2776 »

Dnes jsem nastavil na výstupu limit 25A a Multiplus spolupracuje s modráskem max 5750W .Nainstalované ventilátory jsem zapl na poloviční napětí a je v garáži relativně klid a stačí to.
Než nějaké velké tunění je lepší, sehnat za pár tisícovek staršího modráska a přilepit ho na Multiplus. Vidím jak celou dobu dává 1850W a neprotestuje je lehce teplý. Na té spolupráci jsem zatím neobjevil chybu.
Na nabíjení EV bude HF technologie z důvodu chlazení vhodnější než velká toridní trafa.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
PavelR
Příspěvky: 3513
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 257
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od PavelR »

tak mi to nedalo a šel jsem se podívat co do toho trafa leze. Ve zkušebně máme rozjetej střídač na balancování baterek.
MP II 48/3000 nabíjení bylo proudem cca 23A vybíjení cca 34A
Na fotkách vždy výstup z můstku a pak sekundár ( 48V strana trafa )
Vinutí sekundáru je 3mi dráty odhadem 2mm průměr což asi není úplně ideální. Při těchto proudech vlažné. Ventilátor jel na menší výkon.
vybijeni3.jpg
vybijeni2.mp4
(11.8 MiB) Staženo 12 x
vybijeni1.jpg
nabijeni3.jpg
nabijeni2.jpg
nabijeni1.jpg
filtr.jpg
vk_1
Příspěvky: 419
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 50

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od vk_1 »

Franta2776 píše: sob kvě 10, 2025 4:42 pm
...a Multiplus spolupracuje s modráskem ....
Cenově je modrásek super řešení. Původně jsi ale zmiňoval výhodu MP pro tebe, že ti trafem oddělí auto od DC z domáci baterky a předejdeš tím případnému zničení AC nabíječky v autě? Takže tímhle se té výhody vzdáváš?
Jak se vlastně chová modrásek z hlediska odběru z baterie? Matně si pamatuju, že hodně levné střídače berou z baterky pulzy na 100 Hz. Andymu na YT dokonce díky tomu vibroval dekl od baterie :)
Je modrásek použitelnej hardware? Dík
PavelR
Příspěvky: 3513
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 257
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od PavelR »

k použitému trafu typ TTO-28760-00 se nedá nic najít. výkon neuvádějí.
kyocera
Příspěvky: 1371
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputace: 332

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od kyocera »

Jestli jsem neudělal chybu, tak PWM je 20kHz a hloubka vniku pro skin efekt je 0,46mm.
Pak maximální průměr drátu by měl být max 0,9mm. Jestli jsem se spletl, tak mně opravte.
A podle osciloskopu těch 50Hz na 48V chlupátých je.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
Franta2776
Příspěvky: 4153
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 305

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od Franta2776 »

vk_1 píše: sob kvě 10, 2025 7:36 pm
Franta2776 píše: sob kvě 10, 2025 4:42 pm
...a Multiplus spolupracuje s modráskem ....
Cenově je modrásek super řešení. Původně jsi ale zmiňoval výhodu MP pro tebe, že ti trafem oddělí auto od DC z domáci baterky a předejdeš tím případnému zničení AC nabíječky v autě? Takže tímhle se té výhody vzdáváš?
Jak se vlastně chová modrásek z hlediska odběru z baterie? Matně si pamatuju, že hodně levné střídače berou z baterky pulzy na 100 Hz. Andymu na YT dokonce díky tomu vibroval dekl od baterie :)
Je modrásek použitelnej hardware? Dík
Nějakého vibrováni jsem si nevšiml, ale mám velké baterie.Toho oddělení je samozřejmĕ škoda.V případě poruchy a možnosti dodávky DC 400V z baterie EV do domovní sitĕ, tak toho se nebojím, mám na EV samostatné měničem, ty jsou jištĕny na DC stranĕ pojistkami a ty by se přerušili v případě spojení baterii 48V a 400V.Problém mohou mít ti, co používají jeden mĕnič na vše.Jestli proudový chránič typu B nabo wallboxn chrání proti zpětné dodávce proudu nevím.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
vk_1
Příspěvky: 419
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 50

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od vk_1 »

PavelR píše: sob kvě 10, 2025 7:27 pm
tak mi to nedalo a šel jsem se podívat co do toho trafa leze
Byl bys prosím ochotný mi jako úplnýmu laikovi vysvětlit, co jsi změřil? Jsem elektřinou nepolíbenej člověk :) Díky
kyocera
Příspěvky: 1371
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputace: 332

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od kyocera »

Proudový chránič typu B nezabrání zpětné dodávce. Tento typ chrániče dokáže detekovat širokou škálu chybových proudů, včetně stejnosměrných (DC) a pulzujících stejnosměrných proudů, proto je vhodny do elektrické instalace, které mohou obsahovat zařízení využívající stejnosměrný proud
solární panely, nabiječky elektromobilů.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
PavelR
Příspěvky: 3513
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 257
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Multiplus a chladenie

Nový příspěvek od PavelR »

vk_1 píše: sob kvě 10, 2025 9:11 pm
PavelR píše: sob kvě 10, 2025 7:27 pm
tak mi to nedalo a šel jsem se podívat co do toho trafa leze
Byl bys prosím ochotný mi jako úplnýmu laikovi vysvětlit, co jsi změřil? Jsem elektřinou nepolíbenej člověk :) Díky
je to průběh napětí za H můstkem na DC straně který seká a otáčí polaritu stejnosměru do trafa - tedy pomocí PWM vytváří sinusovku která jde vidět za tlumivkama. Takže víme že to seká na nějakých 20khz ale ta tlumivka to nefiltruje úplně ideálně.
A jak psal kyocera tak je vzhledem ke skinefektu i nevhodně navrženo vinutí trafa.
Takže když je trafo dost poddimenzované aby nemělo zbytečně velký ztráty v železe na prázdno což pro běžný provoz domu stačí protože na plno jede jen velmi málo času tak to na chlazení vychází. Ale dlouhodbě ne a projevuje se teplotní derating.

Z toho nám vychází že pro požadovaný trvalý výkon je potřeba dimenzovat victrony na vyšší stupeň teplotního deratingu. Tzn pokud chci 2-3 kw trvale tak na to 3kva nestačí musí se dát 5kva verze.

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 0 hostů