Žvanírna 2

Nezařaditelné
Matess
Příspěvky: 1777
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Matess »

Nortonko píše: čtv říj 10, 2024 5:23 pm
Ronn píše: čtv říj 10, 2024 4:01 pm
...... a EE je téměř nebo zcela zdarma. .....
Hm tak neviem ako je to u Vás v CZ, ale predpokladám, že podobne ako u nás na SK. Teda cenu EE tvorí aj distribučný poplatok. Takže tá EE nikdy nebude zadarmo aj keď obchodník s EE si neúčtuje nič.
u nás je cena za DS, ale odvíjí se to tarifu jaký si zvolis (kazdy ma i nejake podminky a nemuzes si zvolit co chces, ale musis splnit jeho podminky)

Ty tarify kde je nízký tarif mají vyšší měsíční fix (ktery je jeste o to vyssi cim mas silnejsi jistic), ale distribuce je potom jen kolem 0,33Kč za kWh a na spotu kdyz je cena zaporna platis naprikald 0,45Kč za kWh + spot (ale 0,45 platis vzdy)

Nicmene co jsem se ptal lidi co to maji (sam to nemam a tak slouzit nemohu) tak jsou v rocnim prumeru na cene kolem 2,5-3Kč za kWh sakum prdum vcetne rozpocitanych fixnich poplatku.

vyssi spotreba v tomto pripade vlastne pomaha snizit celkovou cenu za kWh...

a kdyz to potom vezmes ze mas auto co ti jezdi v prumeru za 20kWh/100km.. tak te 1km stoji 0,6Kč... pokud najedes 20tkm za rok a auto mas 10let, tak za 200tkm projedes v elektrine 120000Kč a nafte kdyz mas auto co jezdi za 6l/100km projedes pri cene 40kč za litr 480000Kč... rozdil je teda 1/3 milionu ve prospech elektriky a to je dost penez aby i bezny smrtelnik se na to podival a rekl si jestli se mu to nevyplati taky.

Ale co rikam vzdy... podminkou toho aby to fungovalo je nabijeni doma / v praci z normalni AC zasuvky za normalni ceny.
Ronn
Příspěvky: 384
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Bydliště: Ondřejov

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Ronn »

PavelR píše: čtv říj 10, 2024 6:52 pm
... enže když ono je to tak levný :-D
No právě, je to silnější než já :D
3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
eman
Příspěvky: 1760
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od eman »

Já plácnu na domek posledních 3,5kWp a jsem na maximu. Jedině, že bych s postavil další budovu. :D Sice uvažuji nad bazénem a že bych mu místo klasického zastřešení udělal normální střechu, ale moc se mi do toho nechce. To ztracené bednění je nějak každý rok těžší a těžší. :(
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Franta2776
Příspěvky: 3399
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Franta2776 »

Nejlepší akumulace a baterka na zimu bude nakonec levný panel:)))
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Ronn
Příspěvky: 384
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Bydliště: Ondřejov

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Ronn »

eman píše: čtv říj 10, 2024 7:06 pm
... Jedině, že bych s postavil další budovu. :D
No jasně když nemáš střechu postavíš barák a pak přemýšlíš, jak ho monetizovat :D

Jdi do toho, nebudeš první a na bednění povolej nějaký "force" :)

EDIT: Tak, tak,nejlepší baterka je solarní panel...
3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
Ronn
Příspěvky: 384
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Bydliště: Ondřejov

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Ronn »

A nebo dej na fasadu jako třeba:
fasade_setup.png
3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
Franta2776
Příspěvky: 3399
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Franta2776 »

Ronn píše: čtv říj 10, 2024 7:03 pm
Franta2776 píše: čtv říj 10, 2024 6:43 pm
Za rok vyrobí cca 500kWh na to bĕžné EV ujede 2500km a ušetří cca 150L nafty každý rok:))
Je to levný Proto jsem začal osazovat i SV stranu, která při zatažených dnech přidává spousty plochy a uvidím zda z toho dostanu od 1.11 do 15.2 alespoň 800kWh. To by se pak mohlo vycházet skvěle i díky tomu, že není potřeba samostatný regl, prostě to píchceš k existing stringu z protistrany.

V zimě tu EE spotřebuješ a nenakupuješ z DS a v létě do 8:00 prodáváš za 130EUR a více :) Později v poledne a dál je cena EE blízko nule a to je už nastaveno v autě, že se má nabíjet...
To.já mám místo na dalších 20kWp střecha +20kWp plot.Plot je na jih a střecha na zimní difusi je taky vhodná.
Teď musím zapojit to levný TČ tím se sníží spotřeba hlavnĕ na ohřev TUV v přechodném období.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Mex
Příspěvky: 885
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Mex »

Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
Ale no tak. Já v Tvém příspěvku zase vidím spousty dogmatických obhajovacích argumentů bez napojení na realitu.
Tak jo, když myslíš.
Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
20Kw/100 je momentálně hodně blízko, protože průměrná letní spotřeba 15/100 nezohledňuje celoroční provoz, ani ztráty při výrobě, dodávce a nabíjení. Buďme trošku féroví i sami k sobě...
Pokud do toho zahrnuješ i ztráty přenosem, tak to může nějak zhruba odpovídat.
Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
Pokud zrušíme uhelky, kolik se asi na těch povolenkách pro ty dotace vybere? Navíc, dotace tu nebudou na furt. Palatit to budeme my všichni, ať už se nám to bude líbit, nebo ne.. bez ohledu na to, jestli budeme vlastnit e-auto, nebo ne. Taková je prostě realita.
Já jsem rozporoval to, že jsi psal, že se ty dotace platí z vybraného DPH. Ne, neplatí.
Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
Pak se provede nějaký nesmyslný výpočet potřebného příkonu. Zde nějak odvozený z počtu nabíječek. Místo by se to spočítalo aspoň trochu rozumně přepočtem z roční spotřeby ropných paliv, spotřebovaných v dopravě. Takže jim vycházejí šílené a nesmyslné "počty Temelínů".
A to už nemluvím o jejich znalostech fyziky, kdy se použijí podobné perly jako "Kolik dává Temelín za den? Lehce přes 2GW.".


Trochu joke :lol: U e-aut se poukazuje na letní průměrnou a u fosilu na roční? Muhehe.. opět trošku ohýbání reality, což?
Šílené počty Temelínů to nejspíš budou. Osobně bych to viděl na 4-6
Temelín vyrobí nějakých 1 636 957MWh za ideální měsíc, což je cirka 54 565MWh za den. To skutečně není 2GW :-)
Sorry jako, ale Temelín nedává 2GW za den.
Temelín má výkon zhruba 2 GW. Ne za den, ale furt, pokud není odstavený.
Pokud někdo píše o výkonu za čas, tak prostě ukazuje, že místo na hodiny fyziky chodil za školu kouřit.

A ten výpočet potřebného příkonu přepočtem z počtu nabíječek, které se mají stavět, tak to je opravdu trochu úlet.
Je to jako dělat prognózy spotřeby mléka podle toho, kolik se u nás postaví supermarketů, které to mlíko prodávají.
Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
Samozřejmě nesmí chybět zmínka, že OZE je špatné, protože pro něho nemáme síť a akumulaci. Přestože praxe ukazuje jiný obrázek, kdy OZE zdroje přibývají a sítě se nehroutí. A že třeba VtE docela pěkně časově doplňují výkon, generovaný FVE. Samozřejmě ne u nás, protože my uděláme vždy referendum, kde to 30 obyvatel nějaké vesnice odmítne, protože pak prý slepice snášejí černá vejce.
Tak funguje to u nás, nebo ne? Určitě se dělá maximum pro to, aby to tady ty sítě ustály, ale sami en. společnosti upozorňují, že každého už nepřipojí a pokud ano, tak s vlastním řízením toku (vypínání kvůli přetížení...) Tady bych to tak růžově nemaloval...
Ano, tak to je. A je to správně.
Když je někde přebytek energie, tak se prostě přetoky a dodávka do sítě omezí.

A k tomu dotazu jestli to u nás funguje nebo ne (asi jsi myslel stavbu VtE): moc nefunguje. Protože jsme spolu se Slováky nejskeptičtější národ v Evropě (a možná i na světě) jak v oblasti elektromobility, tak v oblasti OZE a VtE zvlášť.
Mimo jiné proto, že neznalá veřejnost je masírována podobnými informacemi, jako jsi tady dal coby "zajímavý názor".

Ale není to samozřejmě jen tím. Velmi výrazně se na tom podepsal solární tunel z let 2010/11, který silně ovlivnil názory lidí na dlouhou dobu dopředu.
Mimo jiné je to vidět i na tomto fóru, kde jsou příspěvky o dodávce do sítě nebo dokonce nedejbože o dotacích brány jako vyslovení jména Voldemorta. Tedy něco nemyslitelného.

To mohlo dávat smysl v letech 2010-12, ale ne dneska. Sice už to tady většina lidí tak dogmaticky nebere, ale pořád se čas od času objeví nějaký strážce čistoty. I já jsem si to užil když jsem tady na fórum před rokem přišel. A to jsem o žádných dotacích nebo prodeji nepsal. Psal jsem o montáži solárních profilů na střechu, teplotní roztažnosti, vlastnostech tmelů atd. Ale přesto se do mě pustili ortodoxní strážci čistoty, že co když náhodou v koutku duše o nějakém prodeji uvažuju. Přitom jsem od začátku psal, že si všechno dělám sám jen vlastníma rukama. Až na úroveň návrhu vlastní BMS pro vlastnoručně stavěnou HV baterku.
Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
No a hlavně se to postaví tak, jako by k takové změně mělo dojít skokem. Asi mávnutím kouzelného proutku. I když v praxi celý tento přechod bude trvat desítky let.
Budoucnost je blíže, než si myslíme. Stačí se podívat na evropské přístavy a jiná místa obsazená neprodanýma e-autama :-)
Ne, skoková ta změna nebude. Jsou to procesy, které z principu mají obrovskou setrvačnost. Pokud má někdo zánovní auto, tak ho bude používat ještě dlouho. Pokud nepřijde nějaká opravdu dramatická změna typu prodeje jen syntetických paliv za 200 Kč/litr. Ale to se asi hned tak nestane.

Ano, auta (evropská) se teď opravdu moc neprodávají. Však proto taky chce třeba VW poprvé v historii zavřít fabriku v Německu. Ale to je fabrika na spalováky, ne na BEV.
Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
Nejsem odpůrcem elektromobility. To v žádném případě. Stále koumám nad tím, jak to zaonačit, abych mohl využít to, co mám na střeše.
Pokukuji po autech, motorkách, přemýšlím, co si sbastlím na zahradu...
Zároveň se ale neuzavírám před názory té "druhé" strany.. Ještě stále nejsem tak zdogmatizovaný a zfanatizovaný.
Staňka už neberu. Ten to dělá pro prachy a tím pro mne ztratil svou kredibilitu.
Myslím, že Staněk to dělá z přesvědčení, ne pro prachy. Pro to přesvědčení má asi motivaci i v tom, že dost dlouho v Číně pobýval a zažil právě tu dobu jejich změny pohledu na věc a následně i reálnou změnu situace v dýchatelnosti ve velkých městech.
Pavel111
Příspěvky: 196
Registrován: pon bře 24, 2014 11:40 am
Lokalita: Čestice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 16700
Kapacita baterie [kWh]: 77
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Pavel111 »

PavelR píše: čtv říj 10, 2024 6:52 pm
ano instalovaný výkon je dnes velmi levný. Pláču nad tím že už nemám doopravdy volnou plochu a moje první panely 217Wp se mi z nostalgie nechce vyhazovat a nechávám je dožít a ony ty potvory pořád umí dát dvůj výkon i po 11 letech.

Ale co bych s tím už dělal rezervovaný výkon mám 18kw takže bych to už jen brzdil .... jenže když ono je to tak levný :-D
Přesně,taky brečím když si vzpomenu,co jsem za to dal před 10ti léty.Ale tak to chodí.Dnes jsem na nule.Zařízení ale vyrábí to co má vyrábět a budu od teď v plusu.Doufám.Někdo musí být ten průkopník,který inspiruje ostatní. :|ne nebudu v plusu.Ale manželka na toto fórum nechodí ,tak v pohodě. Je to hobby.
16,6 kWp-MPPT Victron-třífáz Victron 24kW(6xMP5000VA)-77 kWh LiFePo4
Raww
Příspěvky: 141
Registrován: sob bře 18, 2023 12:50 pm
Lokalita: Jihlava
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9840
Kapacita baterie [kWh]: 13,6

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Raww »

Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
Samozřejmě nesmí chybět zmínka, že OZE je špatné, protože pro něho nemáme síť a akumulaci. Přestože praxe ukazuje jiný obrázek, kdy OZE zdroje přibývají a sítě se nehroutí. A že třeba VtE docela pěkně časově doplňují výkon, generovaný FVE. Samozřejmě ne u nás, protože my uděláme vždy referendum, kde to 30 obyvatel nějaké vesnice odmítne, protože pak prý slepice snášejí černá vejce.
Tak funguje to u nás, nebo ne? Určitě se dělá maximum pro to, aby to tady ty sítě ustály, ale sami en. společnosti upozorňují, že každého už nepřipojí a pokud ano, tak s vlastním řízením toku (vypínání kvůli přetížení...) Tady bych to tak růžově nemaloval...
No, ono to ani s těma VE není zas až tak růžový v tom doplňování k FVE. A to není třeba ani zmiňovat kolísání výkonu v průběhu dne.
Přikládám graf činného výkonu VE s instalovaným výkonem 2,2MW zde dne 8.10.2024 z lokality v ČR.
VE_24-10-08.png
Ale samo to jede i fakt pěkně:
VE_24-09-27.png
Nebo naopak tragicky:
VE_24-09-02.png
9,84kWp, 2x MPPT 150/100, MPPT 150/70, 3x MultiPlus-II 5kVA, Cerbo GX, 13,6kWh LiFePO4,
ESS v síti E.On
Kostěj
Příspěvky: 678
Registrován: úte úno 25, 2014 9:33 pm
Lokalita: Dobrovicko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9200
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Kostěj »

www.petrol.cz, spotřeba automobilového benzínu 2023 2,224e9 litrů, při spotřebě 6/100km to odpovídá 371e8 km, e-auta se spotřebou 15kWh/100 by potřebovaly 5,56e9 kWh, rozpočítáno na rok jde o 635 MW. Osobních nafťáků je řekněme stejně, takže pro náhradu osobních spalováků e-auty je potřeba 1270 MW, takže jeden Temelín a kousek. Průměrně. Snad tam nemám chybu.
Mex
Příspěvky: 885
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Mex »

Asi nemáš. Je to takový běžně uváděný teoretický odhad.
Teoretický proto, že je to extrapolace současného stavu skokovou změnou, což se zcela jistě v reálu nestane.

Než k tak širokému přechodu na elektromobilitu dojde, tak se mezitím změní spousta dalších věcí.
Na jedné straně velký nárůst OZE, kdy časem asi praktický každý dům nebo fabrika, kde to bude jen trochu možné, bude mít solár. A snad se i u nás konečně rozjede vítr, jako je to skoro všude kolem.

Taky určitě dojde díky propadu cen baterek k výraznému rozvoji akumulace. Pravděpodobně i ve spolupráci s elektromobilitou.
I když moc nevěřím na to, že by se baterky aut ve větším využívaly obousměrně, tak se podle mě skoro určitě bude optimalizovat a v čase rozkládat spotřeba pro nabíjení. Pro lidi s prací doma je to jasné a dělají to už teď. Ale v budoucnu se určitě hodně rozjede nabíjení třeba v práci na firemních parkovištích jako běžný benefit zaměstnavatele. A tam bude možné směrovat nabíjení do výhodných časů.
Jak chodím po firmách, tak každou chvíli na různých firemních parkovištích přibývají nabíječky a vyhrazená stání pro BEV.

Naproti tomu zase dojde k nárůstu spotřeby elektriky jinde. Přechodem na elektrické vytápění a využití elektriky tam, kde se v současnosti používají jiné zdroje energie.
Ale proti tomu zase půjdou různá úsporná opatření.
A zejména taky postupná deindustrializace Evropy.

Proto si myslím, že podobné teoretické výpočty jsou fajn pro procvičení trojčlenky, ale praktický přínos žádný nemají.
Valdano
Příspěvky: 540
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Valdano »

Mex píše: čtv říj 10, 2024 7:40 pm
Sorry jako, ale Temelín nedává 2GW za den. Temelín má výkon zhruba 2 GW. Ne za den, ale furt, pokud není odstavený.
Pokud někdo píše o výkonu za čas, tak prostě ukazuje, že místo na hodiny fyziky chodil za školu kouřit.
Ano. Pokud je trvalý okamžitý výkon 2GW tak to znamená 24 * 2 = 48GWh vyrobené energie/den nebo přepočteno na rok 17,5TWh/rok. I kdybychom brali se všemi různými ztrátami průměrnou spotřebu EV třeba 30kWh/100km tak dle přepočtu z aktuální spotřeby automobilových benzinů za rok 2023 vyjde cca 11,12TWh/rok tj. necelých cca 64% ročního výroby energie poskytované aktuálně Temelínem. Také je potřeba přihlédnout k tomu, že je zcela nereálné to, že by současný počet spalovacích osobních aut byl v krátké době zcela nahrazen EV. V době kdy k tomu skutečně dojde (možná tak za 100 let nebo i později) už bude v ČR dávno jiný mix energie a především také další elektrárny dle mého názoru pravděpodobně také jaderné. Takže v době kdy bude počet provozovaných EV v ČR zhruba dosahovat současného počtu provozovaných osobních spalováků bude energie představující 0,6 násobek toho co poskytuje v současné době Temelín jen velmi malá část z toho co budou v té době poskytovat všech elektrárny a zdroje v ČR. ;)
eman
Příspěvky: 1760
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od eman »

Mex píše: čtv říj 10, 2024 11:19 pm

Ale proti tomu zase půjdou různá úsporná opatření.
A zejména taky postupná deindustrializace Evropy.

Proto si myslím, že podobné teoretické výpočty jsou fajn pro procvičení trojčlenky, ale praktický přínos žádný nemají.
V tomhle vidím budoucnost Evropy.....v autech na dřevní plyn a v zimě topením vším co hoří. Postupně se nám podařilo delegovat do Asie veškerou kritickou výrobu. Možná ještě odpadní žrádlo si vyrobíme sami. Ale odevzdali jsme jim veškeré technologie. Pokud Číňan napadne Taiwan, tak má pod kontrolou 90% výroby čipů pro celou planetu. Následně kvůli konfliktu, stopnou vývoz do US a EU.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Karel123
Příspěvky: 23
Registrován: pon říj 24, 2022 11:22 pm
Lokalita: Pardubicko
Systémové napětí: 12V
Výkon panelů [Wp]: 1300
Kapacita baterie [kWh]: 3,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Pardubicko

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Karel123 »

Raww píše: čtv říj 10, 2024 8:31 pm
Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
Samozřejmě nesmí chybět zmínka, že OZE je špatné, protože pro něho nemáme síť a akumulaci. Přestože praxe ukazuje jiný obrázek, kdy OZE zdroje přibývají a sítě se nehroutí. A že třeba VtE docela pěkně časově doplňují výkon, generovaný FVE. Samozřejmě ne u nás, protože my uděláme vždy referendum, kde to 30 obyvatel nějaké vesnice odmítne, protože pak prý slepice snášejí černá vejce.
Tak funguje to u nás, nebo ne? Určitě se dělá maximum pro to, aby to tady ty sítě ustály, ale sami en. společnosti upozorňují, že každého už nepřipojí a pokud ano, tak s vlastním řízením toku (vypínání kvůli přetížení...) Tady bych to tak růžově nemaloval...
No, ono to ani s těma VE není zas až tak růžový v tom doplňování k FVE. A to není třeba ani zmiňovat kolísání výkonu v průběhu dne.
Přikládám graf činného výkonu VE s instalovaným výkonem 2,2MW zde dne 8.10.2024 z lokality v ČR.

VE_24-10-08.png

Ale samo to jede i fakt pěkně:
VE_24-09-27.png

Nebo naopak tragicky:
VE_24-09-02.png
V zimě za VE musí být připravená plynová elektrárna.
FVE panely 2 x 650 W Leapton, 1x JV, 1x JZ, regulátor TRACER 6415AN, baterie LiFePO4 4x280Ah = 3,5 kW, BMS JBD-SP10S009V na 12V 4s 100A, měnič Carspa CPS2000-122 2kW
Nortonko
Příspěvky: 63
Registrován: pon čer 24, 2024 10:02 am
Lokalita: Horná Nitra
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5330
Kapacita baterie [kWh]: 6
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Nortonko »

áno tak nejak som s tým aj počítal, že keď je cena dostatočne záporná tak to pokryje ostatné zložky ceny za EE.
škoda že na SK nákup za SPOT ceny pre malodberateľov ziatiaľ nie je - teda aspoň o žiadnom neviem, firmy áno.
pre predstavu vkladám graf zloženia ceny za EE na SK - požičal som si zo ZSE:
Graf-ZLOZKY-CENY-DOM-2023.jpg
teda takmer polovicu celkovej ceny za EE tvoria rôzne poplatky.
Matess píše: čtv říj 10, 2024 7:03 pm
Nortonko píše: čtv říj 10, 2024 5:23 pm
Ronn píše: čtv říj 10, 2024 4:01 pm
...... a EE je téměř nebo zcela zdarma. .....
Hm tak neviem ako je to u Vás v CZ, ale predpokladám, že podobne ako u nás na SK. Teda cenu EE tvorí aj distribučný poplatok. Takže tá EE nikdy nebude zadarmo aj keď obchodník s EE si neúčtuje nič.
u nás je cena za DS, ale odvíjí se to tarifu jaký si zvolis (kazdy ma i nejake podminky a nemuzes si zvolit co chces, ale musis splnit jeho podminky)

Ty tarify kde je nízký tarif mají vyšší měsíční fix (ktery je jeste o to vyssi cim mas silnejsi jistic), ale distribuce je potom jen kolem 0,33Kč za kWh a na spotu kdyz je cena zaporna platis naprikald 0,45Kč za kWh + spot (ale 0,45 platis vzdy)

Nicmene co jsem se ptal lidi co to maji (sam to nemam a tak slouzit nemohu) tak jsou v rocnim prumeru na cene kolem 2,5-3Kč za kWh sakum prdum vcetne rozpocitanych fixnich poplatku.

vyssi spotreba v tomto pripade vlastne pomaha snizit celkovou cenu za kWh...

a kdyz to potom vezmes ze mas auto co ti jezdi v prumeru za 20kWh/100km.. tak te 1km stoji 0,6Kč... pokud najedes 20tkm za rok a auto mas 10let, tak za 200tkm projedes v elektrine 120000Kč a nafte kdyz mas auto co jezdi za 6l/100km projedes pri cene 40kč za litr 480000Kč... rozdil je teda 1/3 milionu ve prospech elektriky a to je dost penez aby i bezny smrtelnik se na to podival a rekl si jestli se mu to nevyplati taky.

Ale co rikam vzdy... podminkou toho aby to fungovalo je nabijeni doma / v praci z normalni AC zasuvky za normalni ceny.

FV: Risen RSM40-8-410M - 5ks V, 8ks JZ - 5.3kWp, 2xMPPT Victron 250/70 VE.Can, MP II 5000 GX, zatiaľ 120Ah v LiFePo 16S. SW: Proxmox na HP t630 - HA, MQTT, MariaDB, InfluxDB, Grafana, Telegram, SearXNG, Lyrion. HW: MySensors, RFLink, ESPHome, Shelly
Mogul
Příspěvky: 246
Registrován: sob srp 20, 2022 9:20 pm
Lokalita: Litoměřice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 11kWp
Kapacita baterie [kWh]: 48kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Mogul »

Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
Pak se provede nějaký nesmyslný výpočet potřebného příkonu. Zde nějak odvozený z počtu nabíječek. Místo by se to spočítalo aspoň trochu rozumně přepočtem z roční spotřeby ropných paliv, spotřebovaných v dopravě. Takže jim vycházejí šílené a nesmyslné "počty Temelínů".
A to už nemluvím o jejich znalostech fyziky, kdy se použijí podobné perly jako "Kolik dává Temelín za den? Lehce přes 2GW.".


Trochu joke :lol: U e-aut se poukazuje na letní průměrnou a u fosilu na roční? Muhehe.. opět trošku ohýbání reality, což?
Šílené počty Temelínů to nejspíš budou. Osobně bych to viděl na 4-6
Temelín vyrobí nějakých 1 636 957MWh za ideální měsíc, což je cirka 54 565MWh za den. To skutečně není 2GW :-)
Mex píše: čtv říj 10, 2024 7:40 pm
Sorry jako, ale Temelín nedává 2GW za den.
Temelín má výkon zhruba 2 GW. Ne za den, ale furt, pokud není odstavený.
Pokud někdo píše o výkonu za čas, tak prostě ukazuje, že místo na hodiny fyziky chodil za školu kouřit.
Však jsem se opravil. Člověk, který ten příspěvek psal a od kterého jsem to okopčil, si ty fakta hold neověřil. Já bohužel také ne. Očekával jsem, že když už tím argumentuje, že to ověřené mít bude. Nicméně v dalším příspěvku už jsem na to raději kouknul a opravil se. V ideálním dni to vychází na 54GW. Za celý rok pak průměrně 45GW na den.
A počty Temelínů jsou vázány k vypnutí uhelek. Pokud pojedou uhelky, tak tolik Temelínů skutečně nepotřebujeme.
A napíši to i sem. Při roční spotřebě 80TWh a výrobě našich dvou jaderek 30TWh nám chybí 50TWh. Tohle ani panely, ani vítr nezachrání. A bavíme se tu o čisté energii, takže bych nějaký ten MIX s ropou a plynem vypustil. Myšlenka se týkala čisté energie a ne jiných způsobů generování CO2, byť z toho je energie v zásuvkách.
No a chybějících 50TWh, a k tomu potřebných aspoň dalších 20TWh(pro auta a jiné) by pokrylo kolik Temelínů? Cca 4+?
Mex píše: čtv říj 10, 2024 7:40 pm
A ten výpočet potřebného příkonu přepočtem z počtu nabíječek, které se mají stavět, tak to je opravdu trochu úlet.
Je to jako dělat prognózy spotřeby mléka podle toho, kolik se u nás postaví supermarketů, které to mlíko prodávají.
Nevím proč se nad tím podivuješ. Vždyť tohle už se děje přeci u každého z nás doma. Každý máme dimenzované hlavní jističe na max výkon celkových spotřebičů a k tomu ruku v ruce rezervovaný výkon. Nezažil jsem, že by mě zhasla žárovka, když si soused pustí mikrovlnku.
Stejný přístup by dozajista měl být i u těch nabíječek. Nevím, jestli by se mě, nebo komukoli jinému líbilo, kdyby se mě snížil výkon nabíjení a tím pádem prodloužila doba strávená na nabíječce, když se na nabíječku vedle píchne i soused. Každý nebude nabíjet jen v noci, když není tak velký odběr. Ideální stavy v tomto případě neexistují a řešení je pouze formou restrikcí. A ani to si nedovedu pořádně představit... Na některých pumpách už se to řeší boudama nacpanýma bateriema. V domácí zástavbě už to ale tak easy nebude. Každý mít panely na baráku, nebo kolem, nemůže. A ve městech? Nejspíše se to bude řešit nějakýma parkovacíma budovama. To budou ale tak velký pálky za parkování a dobíjení (i kvůli zabezpečení) .. že se z toho všichni picnou. Jak je to vůbec řešené v Číně, když tam už teď ve větších městech (některých) převládá elektromobilita? Zmínil to Staněk v některých z videí, jak tam nabíjejí a kde parkují?
Mogul píše: čtv říj 10, 2024 1:51 pm
No a hlavně se to postaví tak, jako by k takové změně mělo dojít skokem. Asi mávnutím kouzelného proutku. I když v praxi celý tento přechod bude trvat desítky let.
Budoucnost je blíže, než si myslíme. Stačí se podívat na evropské přístavy a jiná místa obsazená neprodanýma e-autama :-)
Mex píše: čtv říj 10, 2024 7:40 pm
Ne, skoková ta změna nebude. Jsou to procesy, které z principu mají obrovskou setrvačnost. Pokud má někdo zánovní auto, tak ho bude používat ještě dlouho. Pokud nepřijde nějaká opravdu dramatická změna typu prodeje jen syntetických paliv za 200 Kč/litr. Ale to se asi hned tak nestane.

Ano, auta (evropská) se teď opravdu moc neprodávají. Však proto taky chce třeba VW poprvé v historii zavřít fabriku v Německu. Ale to je fabrika na spalováky, ne na BEV.
Zavírat by se mělo až 5 fabrik a ne pouze jedna. A že půjde pouze o spalováky, by se při prodejním poklesu el aut o 69% a snížení výroby linek pod polovinu, dalo taktéž polemizovat.
Matess
Příspěvky: 1777
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od Matess »

ze mě bude velký problém pro ekonomiku v tom ze elektroauta vydrzi bez servisu dele nez klasicka... servis aut a vyroba nd je docela velky objem praci. Pokud elektro auta vydrzi realne dvojnasobek a firmy nebudou kupovat auta na 3-5 let, ale na 6-10 tak se to zase promitne do nabidky bazarovych aut, kterych bude taky mene a cena na bazaru nebude klesat tak rychle jak bychom si prali.

Tohle vidim jeko vetsi ekonomicky problem nez to ze by nemela byt elektrina...

Temelin by se hodil jeste jeden - vic nema smysl. Ono je potreba si uvedomit ze to chce dobry mix a nikoliv 90% z jadra. Jaderna elektrarna je obrovsky kolos se spoustou zamestnancu. To je elektrarna ktera musi jet prakticky nonstop idealne na plny vykon. Toto lze zarucit dobre jen pro cca 20% spotreby. Vyssi cisla uz budou znamenat mene casu v provozu na plno a tim padem vyssi cenu za vyrobenou kWh (zamestnance a udrzbu musite platit at elektrarna jede na 5, nebo na 95%)

Vyssi pocet jadernych elektraren muze vest k nizsim emisim, ale zase k drazsi elektrine a podle me jsou nizke emise super, ale pokud ekologie nejde ruku v ruce s ekonomikou je to zadelani na velky pruser v budoucnu.
luky
Příspěvky: 915
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od luky »

Matess píše: pát říj 11, 2024 10:29 am
ze mě bude velký problém pro ekonomiku v tom ze elektroauta vydrzi bez servisu dele nez klasicka... servis aut a vyroba nd je docela velky objem praci.
Nezapomínej, že elektroauto má pořád pneumatiky, ložiska, ramena a klouby na podvozku, převodovku, klimatizační okruh, brzdy (mnoho těchto věcí už jsem na našem eGolfu řešil)... A pak je tu prozatím nezaplněný prostor pro servis baterek. Občas prostě odejde článek a pokud je tam 100 článků seriově, tak dává smysl ten jeden vyměnit.
Takže servisy pořád budou plný, jen už to nebude výměna oleje v motoru...
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
glottis
Příspěvky: 2671
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Žvanírna 2

Nový příspěvek od glottis »



asi takovych veci vyroste vic

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek