Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Uživatelský avatar
SafrdA
Příspěvky: 3
Registrován: pon dub 08, 2024 12:45 pm
Lokalita: Kladno

Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od SafrdA »

Ahoj,

plánuji baterii cca 125 kWh složenou ze 128 článků EVE 304Ah. BMS Batrium.

BMS je v garáži, baterie jsou objednané, doručení přelom května a června, řeším umístění do rozvaděče v osmi polích.

Jak ale efektivně nakládat s tolika novými články. Předpokládám, že by mělo dojít k nabití na 3,65V, vybití na 2,9V a pak znovu nabití, např. na 3,45V a vybalancování. Jak toto provést efektivně, abych to nedělal do podzimu?

Nejsem elektrotechnická laboratoř, takže vybavení moc není - budu ho muset pořídit. Uvažoval jsem například o EBC-A40L, vím, žádná velká kvalita, ale pokud zapojím 16 modulů paralelně, budu je nabíjet cca 120h. Napadlo mě, jestli by nešlo těchto zdrojů pořídit víc a zapojit je paralelně a tím zvýšit nabíjecí výkon. Nebo použít nějakou 48v@20A nabíječku, která nabíjí proudem 58,4V, poskládat 16S článek, ukončit nabíjení například při 56V, přeskládat na 16P dotáhnout na 3,65V. Přeci jen 150W proti 1168W je obrovský rozdíl. Otázka je, jak to pak efektivně vybít? Nebo mi doporučíte nějaký jiný smysluplný postup? Jiné vybavení?

Díky za rady...
unicast
Příspěvky: 1243
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od unicast »

Nejjednodušší je si je koupit od Mivvy už zinicializované :)

Polož si otázku, co dál s tou nabíječkou, když už jí budeš kupovat. Já si takhle koupil laboratorní zdroj, protože pro něj mám spoustu dalšího využití, nicméně na další battery set plánuji trochu potrápit ATX zdroj od PC a tím laboratorním už tomu jenom pomoci od 3.45 do 3.65V.

Proč to chceš nějak "efektivně vybíjet"? To už zvládne v běžném provozu měnič s normální provozní zátěží...

SafrdA píše: pon dub 08, 2024 1:08 pm Nebo použít nějakou 48v@20A nabíječku, která nabíjí proudem 58,4V, poskládat 16S článek, ukončit nabíjení například při 56V,
Měl bys to nabíjet v CC/CV režimu, proud max. polovina jmenovitého, raději ještě méně (viz katalogový list toho akumulátoru). V praxi to nebývá problém, ty baterky budou výrazně tvrdší než ty relativně slabé nabíječky, takže si jak proud, tak napětí takhle nahoře při dobíjení dost dlouho pěkně regulují samy, takže při takovém napětí už tam těch 1000W mít nebudeš ani náhodou a tak většinou stačí CV režim a na něm nastavit těch 58.4V.
eman
Příspěvky: 1002
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od eman »

Já první baterky nabíjel taky po jedné upraveným serverový zdrojem. U dalšího packu na to kašlu. Nevidím rozdíl mezi "inicializací" packu u prodejce a připojením na Victrona a pomalém nabití s omezením proudu.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
tomasko
Příspěvky: 159
Registrován: sob říj 22, 2016 8:13 pm
Lokalita: Bojnice
Systémové napětí: 24V
Kapacita baterie [kWh]: 3,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Bojnice

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od tomasko »

Nazdar

Riesil som to oboma navrhovanymi sposobmi a funkcne su oba. Teda nabit clanky zvlast pred zlozenim a druhy balik zlozenim a pomalym nabijanim cez menic. Ako pisem, funguju oba.
Ak nemas doma ziadnu vybavu, tak nabi po zlozeni rovno cely zlozeny pack.
Pred povodnou: Epever 24V/3000, 2x Epever EXTRA4210N, LiFePO4 - 8S, 24 Ah, Lion - 7S, 220 Ah (2x 60Ah, 2x50Ah), panely - recyklovany odpad, Blue Smart IP22 Charger, 24 V, 16A, 1 output
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3362
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od marko250 »

Složit/sbalancovat/nabíjet do plna 3.5V/odpojit panely/vybít k 3V/nabít 3.4V/ sbalancování/uvést do provozu s panely
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
kyocera
Příspěvky: 1234
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od kyocera »

Nějaký trochu výkonější nastavitelný zdroj je doma dobré mít. Osobně jsem koupil před roky levný spínací 1000W nastavitelný 0- 8V
a 0-100A. Tento se dnes už nikde nenabízí. Tak zkuste v odkazu níže 1500W nastavitelný 0-12V a 0-100A
K tomu si pouze koupíte modul DC voltmetr digitální s přesností měření a zobrazení na jednotky mV a běžný DC Amermetr analogový 100A
a máte univerzální zdroj na vše možné i na prvotní inicializační nabijení paraleně spojených aku. A samozřejmě místo těch modrých trimrů dáte víceotáčkové aripoty. Odkaz zdroje zde

https://www.aliexpress.us/item/22558003 ... ry_from%3A

A vybijet články už potom můžete přes BMS do měniče DC / AC sinus. Případně vybijet do DC zátěže . A pokud chcete měřit kapacitu Ah článku
tak počitadlo do 1000Ah , tester článků např. zde
https://www.hadex.cz/r161d-chytry-teste ... 0v-0-100a/

A stejný modul koupíte i v číně levněji. EBC-A40L bych nekupoval.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od luky »

Můj osobní názor: spojit paralelně, nabít na 3.6-3.65V, smontovat, zapojit do systému a hotovo. Nevidím důvod ty články ještě vybíjet.

Když jsem spojil nevybalancované články, tak to vypadlo, že balancerem v BMS to budu rovnat tak rok, takže jsem ty články musel dobít zvlášť. S další sadou už jsem to takto udělal a na žádnou potíž jsem už nenarazil.

K těmto účelům jsem si pořídil modelářskou nabíječku ToolkitRC M8S. Podstata toho nákupu je v tom, že jí používám od té doby pořád. Je to tak univerzální přístroj, až je neuvěřitelné. Bude to trvat dlouho, ale jestli si nechceš pořizovat nějaké drahé vybavení na jednorázovou akci, tak si počkáš.
Na druhou stranu, jestli buduješ 48V systém, tak prvních 16 článků máš nabitý za týden, můžeš to zapojit, zapnout a pokračovat s další sadou.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1311
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od TomHC »

Presne tak, netreba po inicializovaní vybiť a zase nabiť. Ja som urobil blbo top balancing, lebo som bol nadržaný a chcel som to mať čím skôr. Tak si ma to počkalo, ale pomohol kapacitný balancer, lebo ten v JBD BMS je na moc rozhodené články slabý. JK by to s 2A možno dala. Ukážka ako to ten kapacitný balancer zrovnal.
Přílohy
LFP-cells-balancing.png
MUST PV1800 VHM 48V 5.5kW, 5.52kWp (12x TPL mono 460W, 2S2P východ, 2S4P juh), 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh) BMS JBD-AP21S001-L21S-200A-B, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome
Uživatelský avatar
SafrdA
Příspěvky: 3
Registrován: pon dub 08, 2024 12:45 pm
Lokalita: Kladno

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od SafrdA »

Ahoj, díky za komentáře, vezmu to chronologicky:

ad unicast:
- baterie od mivvy stojí doslova jednou tolik :-)
- je možné, že se budu bateriím věnovat dál, přes to nechci nějaké výkonné zdroje za desítky/stovky tisíc.
- myslel jsem, že v rámci inicializace baterie je třeba jednou nabít do plna a pak vybít, asi se pletu
- články jsou 304Ah, mají nabíjení 0,5C, což je 150A, takže nabíječka 48v@20A by měla být úplně v pohodě, do 3,65V pak nabíjecí proud 0,05C, což je 15A, to by měla každá lepší nabíječka dodržet, pak už jen dobalancovat. Třeba tato:
https://eshop.resacs.cz/nabijecka-lifep ... V8QAvD_BwE

ad kyocera:
- nebylo by teda lepší si koupit třeba zdroj 0-60V@0-25A a k tomu 0-12@0-100A, nabít pack 16S na hodnotu blízkou 58,4 a pak to přeskládat na 16P a dobalancovat na 3,65V? Znamenalo by to, že bych mohl pracovat alespoň na dvou sadách baterií najednou
- zrovna tenhle tester tu fyzicky mám z jiného projektu

ad luky:
- v nějakých videích jsem viděl, že baterie nabijí na 3,65V a pak je řízeně vybijí, předpokládal jsem, že to patří k procesu inicializace
- stavím systém 409,6V, potřebuji připravit všechny packy najednou/v co nejkratší době

ostatní příspěvky dle mého názoru reakci nepotřebovaly, snad jsem nikoho neurazil :-)

Má cenu řešit např vnitřní odpor baterie? Např. pořízením YR1035+?
Franta2776
Příspěvky: 2440
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od Franta2776 »

Nevím co máš za spotřebu. V období do podzimu mi stačí i malá kapacita baterie, protože světla bude dost a téměř každý den se dobijí do plna.. Podle mne máš cca 5 měsíců si z bateriemi hrát a jak budeš jednotlivé paky balancovat, budeš je připojovat. Plná kapacita baterie je u mě využitelná od září.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
glottis
Příspěvky: 2094
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od glottis »

nabijet nejdriv seriove a pak paralelne urcite muzes ale podle me zapomen na to, ze to seriove dozenes az na 58,4V. Nove clanky se ti rozjedou mnohem driv. Ja osobne bych zadne prezapojovani nedelal a koupil si poradny balancer, Nejakej 5-15A neey podle chuti

https://www.aliexpress.com/item/1005003125644284.html

zapojil tam BMS, balancer a po 16ti kusech to nabil seriove a sbalancoval to balancerem. Clanku mas tolik ze to usetri spoustu prace a stejne bys to nesrovnal uplne. Nejake nasledne vybijeni je pak uplne zbytecne. Zadna inicializace clanku se dnes nedela. Clanky uz vybil a nabil vyrobce, kdyz je testoval.

Meric odporu clanku bych si v tomhle mnozstvi koupil. nemyslim si ze s nim na zacatku najdes nejaky vadny, v to moc neverim. Ale muze se ti hodit nasledne pri udrzbe, zkontrolvoani busbaru, vedeni, kdo vi ceho. Stoji to v celkove castce par korun.

Stavet si doma na kolene 400V HV baterii a ptat se na foru jak na to ... ty musis mit koule z kobaltu :) Prosim te ... ochrane pomucky. Pust si nejaka videa jak se opravuji baterie z auta :)
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od luky »

SafrdA píše: stř dub 10, 2024 11:09 am ad kyocera:
- nebylo by teda lepší si koupit třeba zdroj 0-60V@0-25A a k tomu 0-12@0-100A, nabít pack 16S na hodnotu blízkou 58,4 a pak to přeskládat na 16P a dobalancovat na 3,65V? Znamenalo by to, že bych mohl pracovat alespoň na dvou sadách baterií najednou
- zrovna tenhle tester tu fyzicky mám z jiného projektu
Tenhle postup přesně vede k tomu, že při 58,4V na baterii máš na 15ti článcích 3,5V a na jednom je 5,9V. To nechceš.
Jde to udělat, ale musíš na tom mít BMS, která to vypne okamžitě při dosažení 3,6V na jednom článku. Ne, ručně to neuhlídáš. Pak to rozebereš, zapojíš všechny paralelně a dotlačíš už jen pár Ah.
Osobně používám 16s baterku do 55,2V (3,45V/článek), pak se mi to začne rozjíždět a víc energie už se tam stejně nevejde.

Původně jsem ten údaj o 128S baterce považoval za překlep. Jestli se k tomuhle chystáš, tak se klaním až k zemi, ale já bych se do takové akce nepouštěl. Raději to budu pozorovat z bezpečné vzdálenosti.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
SafrdA
Příspěvky: 3
Registrován: pon dub 08, 2024 12:45 pm
Lokalita: Kladno

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od SafrdA »

ad Franta2776:
- mám elektrické auto a brzy přibude druhé

ad glottis:
- nevidím v tom jiná rizika, než jaká jsou u 50v systému. Naopak vidím spoustu výhod. Vyšší účinnost, menší průměry kabelů. bude 8 stejných packů po 16 bateriích. Stejných packů, jako když je 50v systém. Propoje mezi nima budou na jističích, celá baterie ven bude na jističi. Batrium má pro každý pack vlastní řídící a balancovací jednotku. Stavbu mi budou fyzicky realizovat dva VN elektrikáři, já si chci především udělat přípravu článků, abych je nezdržoval a ujasnit si nějaké informace, abych to udělal správně.
- kobaltové koule - díky! ;-)

ad luky:
- ok, pak tedy nabíjet paralelně a sledovat jednotlivé články
glottis
Příspěvky: 2094
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od glottis »

V poradku, asi to mas promyslene a jestli to i bude stavet nekdo, kdo vi co dela tak dobre. Ja uz videl hrozne veci.

Ze jsou rizika 50V vs 400V podobna si uplne jistej nejsem :) Ale prit se nechci.
Mex
Příspěvky: 368
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Baterie 125kWh ze 128S EVE 304Ah

Příspěvek od Mex »

Ahoj.
Zaujalo mě, že stavíš HV baterku. Taky se na to chystám.
Pojal jsi to teda zostra. Hned 128s o kapacitě 304Ah.
Já chci začít skromněji. Potřebuju minimálně 200V.
Tak asi jenom 105Ah články, a ze začátku asi 66s (3 bedny po 22 článcích), nebo 64s (4 bedny po 16 článcích).

Jestli to správně chápu, tak chceš použít distribuovanou BMS od Batrium. Tedy tohle https://www.batrium.com/products/blockmonm8
Chci použít taky distribuovanou BMS, ale asi vlastní konstrukce.

U toho Batria mě zarazil ten komunikační kabel, co tam prodávají. Mají na to na každém modulu 4-pin konektor, ale propojovací kabel je jen 2-žilový.
Zvláštní, čekal bych spíš dva 2-pinové konektory IN a OUT.
Nebo že by to Batrium dělalo jako bus (sběrnici) a jednotlivé moduly by nefungovaly jako opakovače, ale jenom jako paralelně připojení účastníci?
Proč ale pak mají pro komunikaci ten 4-pinový konektor?

Škoda, že jsi tak daleko. Rád bych to viděl, případně bych přijel jenom na pokec.
Jestli máš to Batrium a obecně tu problematiku HV baterek nastudovanou, tak kolem toho něco napiš, prosím.
Třeba čím celou baterku budeš mít spínanou? IGBT? Nebo nějaké vysokonapěťové FETy? Nebo kombinace, třeba IGBT přemostěné stykačem?
A jak s komunikací? Tvůj měnič přímo podporuje to Batrium nebo budeš dělat nějakou konverzi?

Díky.

EDIT: Aha, já jsem to z toho obrázku asi blbě pochopil. Oni zřejmě mají ten 4-pinový konektor jako kombinový s komunikací a plus-pólem, a ten 2-pinový je ten druhý komunikační.
Zajímavé, když přes to tahají 2A balančního proudu. To by si skoro zasloužilo festovnější konektor.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek