Záchrana chcíplýho volova

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
kodl69
Příspěvky: 7670
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od kodl69 »

Tohle patří recyklovat v tavicí peci a vyrobit znovu. Podle mě je to zbytečná práce.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Vitek
Příspěvky: 1977
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od Vitek »

kodl69 píše:
Tohle patří recyklovat v tavicí peci a vyrobit znovu. Podle mě je to zbytečná práce.
Kolik jsi toho kodle udelal na olovu? Jen tak mimochodem ja mam penez i na novy lifepo dost jen proste sem chtel sestrojit zde na foru detailni zivotopis nez se nekdo do toho pusti tak aby si to bud rozmyslel a nrbo prisel na to ze to je prave cesta kterou chce zkusit. Ale to ne to zase delam vsechno nahovno zbytecne. Ano i kdyby tak co dost lidi olovo ma a tohle muze pomoct. Vis kodle nejvic me umi nasrat kecy typu to nedelej nebo proc to delas takhle a nebo ja bych to udelal. Kurva doted to nikdo tady neudelal tak sem si rekl ze je cas trosku do toho jit. Vis taky sem inzenyr a taky rad delam cistou praci ale cas od casu je treba jit k zakladum a porozumnet proc nestoupa napeti a nebo proc si lidi stezujou ze desulfator nejede.... atd

Nebud takovej pesimista porad. Ted sem 1 clanek mel komplet za 60 minut a ani sem se uz nenadrel rozsklebeni slo vyborne.

Dalsi clovek v rade kterej me na tomhle foru pekne vytocil. A ani beru si to osobne jako kazdou narazku na me...
Naposledy upravil(a) Vitek dne pon pro 07, 2020 10:21 pm, celkem upraveno 1 x.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od goodbie »

Vitek píše:
Ahoj slíbil sem Vám množství olova ze 2 článků tak tedy ted jsem zrepasoval resp očistil 4 cm kalu vymlatil uvolnil z mřížky. článek vypadá stejně jako předešlý 3 spodní centimetry vypadané ze záporných elektrod.
Napětí článku před repasí 1,86V hustota 1,05. Nikde žádný sulfát ani na záporné a na kladnou nevidim je zašitá v nějaký tkanině

tak tedy dolito destilkou a nabíjíme, současně desulfujem, nabíjíme 27A uvidím ráno až tam nahrnu 270Ah kde bude napětí.

Takže zatím to vypadá dobře. Obávám se že každý olovo a je uprdele jestli je 2 nebo 20 leté, může tvořit tolik kalu že to vodivě propojuje dno. no a to je easy chová se to jak sem napsal nejde nabít a hřeje dole...

tady jsou fotky ze 2 článků plus foto po repasi nejhoršího článku.
20201207_210920.jpg
Nejhorsi zde
20201207_210912.jpg
ta nějaká tkanina je právě to pancéřování té kladné trubkové elektrody,to je právě ten rozdíl u trakčních článků,že nemají kladnou elektrodu mřížkovou jako autobaterie,to že je na dně kal a části záporné desky je asi z provozu v nějakém VZV ,dosud nevíme jak jsou baterie staré a co mají za sebou,ale po takovém to očištění mohou klidně sloužit dále ,to že mají dole pár mřížek vypadaných není nic fatálního,možná by stálo za to dát nový elektrolit mám v sestavě pár článků které jsem měl také otevřené a fungují uplně normálně
Vitek
Příspěvky: 1977
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od Vitek »

goodbie píše:
Vitek píše:
Ahoj slíbil sem Vám množství olova ze 2 článků tak tedy ted jsem zrepasoval resp očistil 4 cm kalu vymlatil uvolnil z mřížky. článek vypadá stejně jako předešlý 3 spodní centimetry vypadané ze záporných elektrod.
Napětí článku před repasí 1,86V hustota 1,05. Nikde žádný sulfát ani na záporné a na kladnou nevidim je zašitá v nějaký tkanině

tak tedy dolito destilkou a nabíjíme, současně desulfujem, nabíjíme 27A uvidím ráno až tam nahrnu 270Ah kde bude napětí.

Takže zatím to vypadá dobře. Obávám se že každý olovo a je uprdele jestli je 2 nebo 20 leté, může tvořit tolik kalu že to vodivě propojuje dno. no a to je easy chová se to jak sem napsal nejde nabít a hřeje dole...

tady jsou fotky ze 2 článků plus foto po repasi nejhoršího článku.
20201207_210920.jpg
Nejhorsi zde
20201207_210912.jpg
ta nějaká tkanina je právě to pancéřování té kladné trubkové elektrody,to je právě ten rozdíl u trakčních článků,že nemají kladnou elektrodu mřížkovou jako autobaterie,to že je na dně kal a části záporné desky je asi z provozu v nějakém VZV ,dosud nevíme jak jsou baterie staré a co mají za sebou,ale po takovém to očištění mohou klidně sloužit dále ,to že mají dole pár mřížek vypadaných není nic fatálního,možná by stálo za to dát nový elektrolit mám v sestavě pár článků které jsem měl také otevřené a fungují uplně normálně
Sam nevim co maj za sebou... to jen z doslechu jsou stare 16 let byly v nejakem manipulacnim voziku vic nevim.

A to ze dole trocha chybi nema vliv na kapacitu ale na C5...
Ano jasne ze to jsou tzv pancerovky na nich se dokonce nedela tolik sulfatu jako v auto eesp ups....
kodl69
Příspěvky: 7670
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od kodl69 »

Kdysi se zachraňovaly všelijaký autobaterie, dokud byly v černejch bednách zalitejch asfaltem, propojky nahoře, tak se to celkem dalo. Daly se koupit i samostatný vnitřky do článků. Ale to už jsem jenom viděl, bez osobní zkušenosti. Párkrát jsme s kámošema zkoušeli podobně zachránit autobaterku. Už v bílým plastu, ale ještě s propojkama venku. Výsledek po spoustě hnusné práce byl ten, že se během pár týdnů rozpadly ty články dál, navíc to asi odnesly separátory a mělo to otřesný samovybíjení už od složení. O tom, že každej článek měl jinou kapacitu, tím pádem se do některejch dolívala voda pomalu víc než do konvice na kafe na dílně, ani nepíšu, to z toho vyplývá samo sebou. Jak fungují tyhle olova netuším, ale úplně se mi vybavily tyhle zážitky z mládí, a příjemný teda nebyly...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od goodbie »

no 16let je v celku dobré ,životnost udávaná je 15let a ve VZV snima nikdo určitě hezky nezacházel to je jasný
Vitek
Příspěvky: 1977
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od Vitek »

Je potreba srovnavat PzS a ne nejaky podelany autobaterky autobateka je nahovno uz kdyz vyleze z linky. Vic nez 5000X nastartovat to nedokaze to je jina technologie
Budu rad kdyz se zde bude pokracovat jen v OpzS a pzS pripadne PzB ostatni je mimo misu a nehodi se to si muzete zalozit tema proc se autobaterie nehodi do ostrovniho provozu
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od goodbie »

kodl69 píše:
Kdysi se zachraňovaly všelijaký autobaterie, dokud byly v černejch bednách zalitejch asfaltem, propojky nahoře, tak se to celkem dalo. Daly se koupit i samostatný vnitřky do článků. Ale to už jsem jenom viděl, bez osobní zkušenosti. Párkrát jsme s kámošema zkoušeli podobně zachránit autobaterku. Už v bílým plastu, ale ještě s propojkama venku. Výsledek po spoustě hnusné práce byl ten, že se během pár týdnů rozpadly ty články dál, navíc to asi odnesly separátory a mělo to otřesný samovybíjení už od složení. O tom, že každej článek měl jinou kapacitu, tím pádem se do některejch dolívala voda pomalu víc než do konvice na kafe na dílně, ani nepíšu, to z toho vyplývá samo sebou. Jak fungují tyhle olova netuším, ale úplně se mi vybavily tyhle zážitky z mládí, a příjemný teda nebyly...
ještě na vojně jsme ty články normálně z novejch desek skládaly a měnilo se v baterkách plno článků,dneska není vůle baterky opravovat,zdechle se zahodí a koupí se nová
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od goodbie »

takto vypadá rozložený článek staří 7 let desky netknuté,
Přílohy
bat1.jpg
bat.jpg
Vitek
Příspěvky: 1977
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od Vitek »

Super to ty 16 lete krom vypadaneho cca 5 cm dole vypadaj stejne. Uvidime jak pujde nabiti. Jak se rika zkusim jim dat sancia pokud se srovnaji se zbyvajicima clankama na 2.1V v ustalenem stavu mozna nebudu ani rozebirat vsech 24 ale jen 12. Uvidim. Spis porad jeste vaham co dal...
Janma
Příspěvky: 312
Registrován: sob pro 16, 2017 7:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od Janma »

Dobrá práce Vítku..
Schneider XW+ 6048, 2,5 kWp panelů.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od goodbie »

pokud ta hustota nepoleze na 1,28,dal bych novej elektrolit a bude ještě makat
Vitek
Příspěvky: 1977
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od Vitek »

goodbie píše:
pokud ta hustota nepoleze na 1,28,dal bych novej elektrolit a bude ještě makat
Teoreticky by mela vylezt pokud nebyl elektrolyt jiz nejak namichan a zreden. Ty clanky malat budou cistim je tak ze ty izolacni spunty na kladnejch jsou uplne cistoucke takze nebude zadny svod.... resp samovybijeni by mohlo byt eliminovano. Elektrolyt budu menit az kdyz nepoleze nahoru po nabiti 500Ah coz bude zitra az dojdu vecer z prace. Nekvetsi peklo je ze dalsi clanky s timhle jsou v serij a podstupuji desulfatacni proces ale budou take rozebrany. Bohuzel je to jejich udel.
Musim ale ricr ze pri prebijeni se vyviji opravdu dost vodiku. Je nutne vetrat... a to dost ale to kazdy vi...
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od goodbie »

vůbec nemusí být naředěný ,ale přeměněný na síran olovnatý,pak zustane jen voda
Vitek
Příspěvky: 1977
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od Vitek »

goodbie píše:
vůbec nemusí být naředěný ,ale přeměněný na síran olovnatý,pak zustane jen voda
To je jasné... má to dvě roviny věci. bud síran olovnatý je na deskách a desulfatací se uvolní do kyseliny a tím vzroste hustota elektrolytu, nebo síran olovnatý odpadal spolu s tím olovem do článku, kde již nemůže být rozložen desulfatačním zdrojem. to je chemicky.

No takže dá se koupit poté co 14 dní nestoupne při desulfataci hustota v elektrolytu kyselina sírová, pak se dá jednoduše článek naklonit a protože tam žádný kal není nemůže to způsobit žádnou neplechu takže se namíchá kyselina s destilkou v požadované hustotě ( 1,28 pro 30 st, já bych si dal do svejch 1,29 g/mm3) a to je vše. jak už článek musí dosahovat perfektních vlastností, vzhledem k tomu že na deskách není nikde žádný sulfát a všera když jsem dělal ten nejhorší článek tak jsem ani nezměřil hustotu elektrolytu před nabitím, nevím co očekávat a nevím kolik síranu zůstalo na vybitých deskách. to prozradí prvně desulfatace případně..

takže chemicky je doufám všem jasné o co tam jde
dumi
Příspěvky: 2037
Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od dumi »

Hele nebojis se ze se ti naky to olovo dostane do tela?
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
Vitek
Příspěvky: 1977
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od Vitek »

dumi píše:
Hele nebojis se ze se ti naky to olovo dostane do tela?
hele ani ne, nepiju elektrolyt a pracuju štětec rukavice brýle, dlouhé oblečení....
Jozef51
Příspěvky: 493
Registrován: stř bře 01, 2017 8:06 am
Bydliště: Rosovice

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od Jozef51 »

dumi, olovo nie je take nebezpecne. Pokial nedostavas vacsie davky a kontinualne (potom je to horsie, vid Rimska risa). Olovo sa rychle vyplavuje aj z organizmu aj zo zivotneho prostredia a nekumuluje sa. V tomto ohlade je omnoho horsia platina a platinove kovy (ta sa dokaze kumulovat).
No, nemam informacie, ci bolo horsie olovo v benzine v starych casoch alebo platina katalyzatorov v nasich sucasnych autach. Samozrejme svinstvo je oboje.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od goodbie »

docela nechápu jak se někdo při manipulaci s olověnou baterkou jde rovnou ukřižovat :lol: v jídle jsou kolikrát horší šračky plasty hnojiva a nikdo se nad tím ani nepozastaví,ale jak se řekne olověný akumulátor je to armageddon :evil:
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3409
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Záchrana chcíplýho volova

Příspěvek od marko250 »

16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek