Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3451
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Reputace: 516
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od marko250 »

vk_1 píše: pon dub 21, 2025 5:32 pm


Kdybyste dneska měli kamarádovi doporučit 3f elektrárnu na dům a na nabíjení EV, co byste zvolili? Spíše s LV bateriemi, kvůli ceně a rozšiřitelnosti.

Mě se často lidi okolo ptají ,jako FVE domů pořídit, a já pořád tak nějak k Victronu tíhnu, kvůli software, a kvůli ceně baterií. Všem říkám dopředu, že je to hlučné, generuje to teplo, a v některých oblastech je dost problém s HDO rušením....
To záleží jestli bude strojníkom dobrovolným co se v tom bude šťourat a vylepšovat,nebo majitel co volá určité číslo servisu :-) .No já se pořád bojím toho HV "svařovacího" systému z jakékoli strany. Když ale vidím tu jednoduchost instalace(stavebnice) a 3f účinnné měniče právě díky tomu vysokému napětí, které nehřejí ,tak po tom pokoukávám. Ale zase to má své nevýhody ,vše v jednom znamená při poruše konec, vysoké ceny komponent, omezení výkonu na jednu fázi, nerozšiřitelnost . Musel bych mít něco jako 21kW měnič ,abych jel stále přepínací ostrov, kdy od února do listopadu jedu jen za své ( dvě domácnosti +EV).
Budu asi poprvé dodělávat jedno pole HV panelů (do 10kWp) nad jezírkem, kde zkusím využít dva vstupy do škatule do 500V,naštěstí vše bude venku a jen pár metrů přívodu do sklepa ke škatuli, které snadno mechanicky ochráním.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,ŠKATULE 11kW
vk_1
Příspěvky: 406
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 50

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od vk_1 »

Franta2776 píše: pon dub 21, 2025 5:53 pm
Auto má! většinou minimální proud na fázi 6A to je 4,5kW to je v přechodném obdobi hodně.Jseš si toho vědom??
Jasně, že to vím, mám eauto, a nabíjím ho doma :)) Jedu neustále 3f.

Ale já osobně nemám problém chvilku ten výkon překlenout z baterií, nebo ze sítě. Když je tady zimní temno, tak stejně nabíjím v noci na spotu ze sítě.
Šimrat auto výkonem 1.5 kW mi nedává moc smysl, protože nabíječka v autě má nějakou optimální účinnost, která je ve vetšině aut výrazně výše než 1.5 kW. Takže to minimum 4.5 kW není pro mě úplněj průser, je to kompromis, kterej snesu.

Mimochodem, Victron wallbox se dá upravit na přepínání 1f/3f, technicky je na to připravený. Další generace to má mít už z výroby, sláva.
vk_1
Příspěvky: 406
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 50

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od vk_1 »

marko250 píše: pon dub 21, 2025 6:27 pm
To záleží jestli bude strojníkom dobrovolným co se v tom bude šťourat a vylepšovat,nebo majitel co volá určité číslo servisu :-)
Většina lidí se v tom šťourat nechce, maximálně jen řídit přes domácí automatizaci, a přidat časem svépomocně baterky.
Táta má Solax, je celkem spokojenej. Software ale horší, a má tam origo baterie, takže cena za rozšíření baterií je extrémní, nemá to podle mě smysl.

Ty tenký tkaničky k baterkám mu ale celkem závidím :)) Ten rozdíl ve složitosti instalace oproti 3f Victron systému je prostě obrovský.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3451
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Reputace: 516
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od marko250 »

JJ ta účinnost je příšerná u 2kW nabíjení do EV,to mohu potvrdit.Měří mi to nabíječka a nestačil jsem se divit 6A versus 32A v jednofázovém systému FVE :-) .
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,ŠKATULE 11kW
vk_1
Příspěvky: 406
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 50

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od vk_1 »

Jak ti to vychází a jaký auto?
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3451
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Reputace: 516
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od marko250 »

V hlavě to už nemám,ale když jsem to sledoval , tak to bylo fakt hodně , pohledám někde jsem to psal :-) Tesla Y LR 03
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,ŠKATULE 11kW
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3451
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Reputace: 516
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od marko250 »

Něco jsem našel:"Pokud tam dáte omezení výkonu, že se má dobít 7.5kWh po 50km jízdě znova do těch 80%, tak s výkonem 11kW/ 7.4kW/ 2kW bude jiný výsledek. S 2kW výkonu tam bude 8.6kWh dobitých na měřáku nabíječky ,ale u 7.4kW výkonu už jen 7.9kWh."
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,ŠKATULE 11kW
PavelR
Příspěvky: 3480
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 250
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od PavelR »

Franta2776 píše: pon dub 21, 2025 3:53 pm
PavelR píše: pon dub 21, 2025 3:32 pm
Franta2776 píše: ned dub 20, 2025 2:27 pm
PavelR píše: ned dub 20, 2025 1:46 pm
nepřisává nic. Když tlačí do sítě jaksi ani nemůže :-D

v offgridu ho kolega trápil na 6,5kw a nějakou půlhodinu držel nevím jak dlouho by to dal. Osobně bych to řešil druhým v paralelu - jedna fve na všechno. Ale ty máš beztak víc různých měničů takže je asi jedno z čeho to poskládáš.
Jestli je to vážně tak špatný tak se toho zbav no.
Každopádně jsem zvědavej na to měření.
To jsou ty kecy o zázračném přetížení a mĕničich.Ten mĕnič vydrží 4800W možná 3 minuty.Pak se to hřeje jak prase.6,5 KW to můžou vykládat marketingový prodejci.



Odbĕr z baterky 5500W je ná výstupu mĕniče těch 4800W.
hm tak když jsem u toho stál a na vlastní oči to viděl tak u nás asi stál i duch všech markeťáků.
Nevím možná jinej fw možná višší moc ale vím co jsem viděl :-)
Možná v zimě, vymrzlá garáž, toroid okolo nuly.Než se ohřeje je možné lámat světové rekordy.To ale nejsou běžné podmínky.
Já mám teď v garáži do 20st a za teplého letního dne bude ten výkon mĕniče ještĕ horší.
nikoliv. Bylo to v létě akorát v chladnější místnosti. odhaduju 20C chodili jsme tam v kraŤasích a tričku.
Já tomu pořád nerozumím. Umě mám v malé místnosti 3*4m ztrátový výkon několik kw když se naplno nabíjí a vše jede na doraz tam chladit musím. Protože jsem tam zažil i 45C a to už není pro nic dobré.
Jsem rád že to uchladím na nějakých 23C 30cm pod stropem čidlo. Moje multi 6x3kva jednou první cca hodinu na 2,4kw a poté dojdou na první stupeň deratingu 2,2kw a takto jedou další 3 hodiny bez sebemenšího problému. Přesně jak uvádí katalogový list. Což jsou 4 hodiny.

Neber to špatně - nechci prudit, jen takto přemýšlím čím to může být to přehřívání. Celkem mě to zajímá z odborné stránky.
Jakou máš verzi FW a jakou verzi ESS asistenta?

já bohužel nikdy EV nabíjet nebudu protože nemám parkovácí flek u baráku ale zato špičkuju do sítě. Teď to je 4hodiny v kuse na plný výkon a ještě víc hodin nabíjení na plný výkon. Měniče mám sice 20cm nad zemi ale zase nevhodně namontované blízko sebe po dvou zádama k s sobě což není ideální. Takže tam tomu taky nejdu naproti.
Franta2776
Příspěvky: 3992
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 296

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Teď chtělo akorát cerbo aktualizovat, mĕnič a wallbox měl poslední verzi.
Možné problémy vidím dva.
1)Moje Mppt které je pod měničem předehřiva vzduch tomu mĕniči.
2)To cerbo je na ten měnič opatrné a zeslabuje to nabíjení brzo.Protože tuší,že nabíjí EV a bude makat dlouho.Komunikuje s wallboxem.
Zítra a ve středu jezdím, vyjezdim odhadem 35kWh potom budu nabíjet a mezi tím dorazí převodník a uvidím co kecá.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
glottis
Příspěvky: 2862
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Reputace: 302
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od glottis »

marko250 píše: pon dub 21, 2025 6:58 pm
Něco jsem našel:"Pokud tam dáte omezení výkonu, že se má dobít 7.5kWh po 50km jízdě znova do těch 80%, tak s výkonem 11kW/ 7.4kW/ 2kW bude jiný výsledek. S 2kW výkonu tam bude 8.6kWh dobitých na měřáku nabíječky ,ale u 7.4kW výkonu už jen 7.9kWh."
Je to tak a nejde jen o ciste ucinost ale pak do toho vstupuje rezije auta, ktere se probudi. Musi i treba nahrivat baterii. Lepsi nabijet co to jde a zkratit dobu. V tech prechodnych obdobich to pak tlacim na plno s tim, ze proste modrasek da co muze. A treba necham bezet jen jeden menic ze tri na 3f.
Franta2776
Příspěvky: 3992
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 296

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Používáte někdo s walboxem, Ochranu proti přetížení??
To může omezovat zatíženi mĕniče.Já ji mám zapnutou.
Screenshot_20250421_211213.jpg
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
vk_1
Příspěvky: 406
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 50

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od vk_1 »

Ne, mám ji vypnutou. Shazovalo mi to zcela proces nabíjení, a auto pak nechtělo dál pokračovat. Záleží na konkrétním autě, třeba u Tesly by to zlobit nemělo.
Franta2776
Příspěvky: 3992
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 296

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Já mám BMW i5 a tam to komunikuje a nic nepadá,asi nenechá mĕnič přehřát.Ted je otázka jak to funguje.Podle mĕ měnič cerbu řekne, že toho má dost a cerbo řekne wallboxu sniž nabíjecí proud.
Mĕnič mám offgrid.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
vk_1
Příspěvky: 406
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 50

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od vk_1 »

U mě ta ochrana proti přetížení fungovala tak, že to prostě shodilo proces nabíjení, a později to zkusilo nastartovat znovu. Vyzkoušej u tebe, a uvidíš, jak se to chová.
Franta2776
Příspěvky: 3992
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 296

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Já ji mám právĕ dlouhodobĕ zaplou.Proto to nabíjení zeslabuje.Nenechá ten mĕnič smažit, až na nĕm blikají kontrolky Temperature a Overload.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 0 hostů