Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: úte srp 04, 2020 6:44 am


Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
PředchozíDalší

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod dracekvo » čtv črc 30, 2020 8:36 pm

Mě třeba auto při nabíjení žere 600W.
Např ze zásuvky jde 3000W podle obyčejného měřáku spotřeby do zásvuky a podle diagnostiky do bateri 2.4kW.

Takže logicky, pokud chci dosáhnout nejlepší účinnosti je potřeba samotnou spotřebu auta časově minimalizovat. Tj. nabíjet co nejvyšším proudem.

A ten článek nemá vypovídající hodnotu, pokud test nebyl prováděn v laboratoři za stejně daných podmínek. Článek se mi nechtělo číst.
Uživatelský avatar
dracekvo
 
Příspěvky: 1818
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod Matess » čtv črc 30, 2020 9:03 pm

kodl69 píše:cituju z videa: obrovskej nájezd 100 000km za dva roky??? Když jsem dělal na servisu, tak pouze po ČR jsem tohle najezdil za rok, ostatně kolikpak má ročně natočenýho tranzit?


dodávky jsou asi trochu jiný svět, ale nájezd 50000 za rok je podle mě dost... je to cca 200km na každý pracovní den a průměr je myslím kolem 25km/den, ale je pravda že v tomto průměru jsou i občasní řidiči.

Můžeme udělat hlasování kdo kolik najede... u mě je to asi 22000 za rok.
Matess
 
Příspěvky: 870
Registrován: pon zář 09, 2013 4:16 pm
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod PavelR » čtv črc 30, 2020 9:35 pm

clanek se mi velmi nelibil. Na zacatku pisou o rozlevani 12-15l paliva na zem a na konci pisou o 18% ztraty nabijeni.
Jenze pokud u 100kwh baterie potrebuji 118kwh n nabiti tak je to ztrata dejme tomu 100-120km jizdy elektromobilu (hrubym odhadem) a to je elektro pohon v cene na km velmi usporny. Takze kolik km ujede velmi usporny fosil na 12-15l paliva? 200-300km? To je trosku nepomer ne?

Toto je presne typ clanku co me toci. Verejne muze psat kdo ma do prdele diru, naprosto bez kontroly i kdyz pise nesmysly hlavne ze si rika novivar. By me zajimalo jestli si ty informace overovali.
PavelR
 
Příspěvky: 2430
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod Matess » čtv črc 30, 2020 11:14 pm

ten web je tesla very unfriendly... více bych to neřešil.
Matess
 
Příspěvky: 870
Registrován: pon zář 09, 2013 4:16 pm
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod unicast » pát črc 31, 2020 7:42 am

PavelR píše:Toto je presne typ clanku co me toci. Verejne muze psat kdo ma do prdele diru, naprosto bez kontroly i kdyz pise nesmysly hlavne ze si rika novivar. By me zajimalo jestli si ty informace overovali.


Byl tu nedávno linkován web nějakého nadšeného teslisty http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php. Tam hned za sebou zazněly dva argumenty pro elektromobily:

2. akumulátory se nabíjejí pomalu
- v domácích podmínkách se akumulátor i po několika set kilometrové jízdě nabije za jednu noc. Na nabíjecích stanicích (ekvivalent benzinky) se obyčejný elektromobil dá nabít na 80 % kapacity za 30 minut. Elektromobil s akumulátory na bázi Lithium-Titanátu dokonce umožňuje nabití na 90% během 10 minut, ale jejich rozšíření zatím brání licenční politika výrobce.

3, životnost akumulátorů je krátká
- současné Lithiové akumulátory umožňují ujet přes 200.000 kilometrů bez jakékoli údržby a jejich kapacita u toho klesne na 80 % počáteční kapacity. U Lithium-Titanátových baterií je to dokonce po 1.000.000 kilometrech pořád 90 % původní kapacity - stačí dokopat držitele patentu k uvolnění pro volné použití.


Ani proti jednomu z nich se nedá řici, že by byl nepravdivý. Jen je to buď anebo, tedy buď využívám rychlonabíjení nebo mám slušnou životnost akumulátorů, nikdy však obojí zároveň, čili ty dva argumenty se vzájemně vyvrací :D Bohužel laik tohle nepostřehne a kupuje elektromobil s tím, že bude rychlodobíjet a zároveň bude mít životnost baterií srovnatelnou s životností celého vozu.
unicast
 
Příspěvky: 477
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod lubomirz » pát črc 31, 2020 10:10 am

bude mat - pretoze tie akumulatory vydrzia v pohode 200k km, co pre 99.9% vlastnikov EV znamena "celu zivotnost vozu". Vsetci vieme ze aj rychlonabijanie nebezi 150kW v rozsahu 0-100% SoC bateriek, sialene sa spomaluje, vyrobcovia sa uz naucili davat extremny pozor na tepelny management co je vec ktora zabija baterky predovsetkym.

Takze jakztakz pohoda. Ze po 200k km cize povedzme po 600 cykloch pri Tesle (350km priemerny cyklus) budu baterky zdegradovane na 75% povodnej kapacity ? Furt funguju, furt sa s tym da jazdit a podla mna ajtak budu mat viac nez 75% realnej kapacity. Ale keby mali len 75%, furt je to realne pouzitelne v ramci invencii EV, samozrejme so spalovakom porovnat črep co ma dojazd 250-300km je blbost.

Osobne EV nezastavam, neexistuje tam ziadna cenova vyhodnost oproti spalovakom presne naopak, plus ani nie su o moc ekologickejsie (pozrime sa na energericky mix Cesko/Slovenska, kolko emisii sa vytvori pri produkovani energie ktoru potom so stratami 10-15% dopravime na miesto nabijania Tesly kde na stojane dalsich 10-15% padne za obet neefektivite nabijania plus dalsich 5% padne za obet chladenia alebo kurenia pri nabijani bateriek - a potom to porovnajme s realnymi 110g/km co produkuju dnesne spalovaky. Rozdiel nula cela prd percenta mozno v prospech EV, avsak ta cenovka ktoru za to musime zaplatit je neuveritelna a absolutne neadekvatna.

Takisto sa mi vobec nepaci myslienka nabijat baterčičky s kapacitou 60-75kWh peckami 150kW alebo 200kW ; to su 3C prudy co samozrejme prilis zivotnosti neprospieva. Holt ale pioneri to nikdy nemali jednoduche. Zase uprimne, 97% majitelov EV bude nabijat 150kW+ len extremne zriedka, vacsinou to budu prdkat na 22-40kW stojanoch v obchodaku (idem tam na hodinku na dve tak nasypem 30-50kWh do bateriek, to staci uplne), v mieste bydliska, ked ma niekto vlastny dom tak nabija cez noc v klude 7kW (10 hodin x 7kW = uplne plna baterka kazdu noc) atd, atd.
lubomirz
 
Příspěvky: 44
Registrován: ned kvě 31, 2020 4:25 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod matobabetak » pát črc 31, 2020 12:22 pm

mne by stacilo to nabijat aj axpertom 5kw :) max prejdem za den do prace 100km, na vylety mam motorku
[5x235W poly, axpert 2,4kw, nicd 24V 1000Ah, rashberyy pi3, ICC
https://emoncms.org/dashboard/view?id=57139
https://pvoutput.org/list.jsp?id=84584&sid=74995
matobabetak
 
Příspěvky: 341
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod youda » pát črc 31, 2020 6:13 pm

matobabetak,

přesně. A jelikož nakonec se všechna energie vždycky promění v teplo, tak pokud tím Axpertem budeš nabíjet auto zaparkované v garáži, tak zároveň šetříš za vytápění baráku a hned máš účinnost nabíjení 100% :)
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 2789
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod NOPARasito » pát črc 31, 2020 7:34 pm

lubomirz píše:bude mat - pretoze tie akumulatory vydrzia v pohode 200k km, co pre 99.9% vlastnikov EV znamena "celu zivotnost vozu". Vsetci vieme ze aj rychlonabijanie nebezi 150kW v rozsahu 0-100% SoC bateriek, sialene sa spomaluje, vyrobcovia sa uz naucili davat extremny pozor na tepelny management co je vec ktora zabija baterky predovsetkym.

Takze jakztakz pohoda. Ze po 200k km cize povedzme po 600 cykloch pri Tesle (350km priemerny cyklus) budu baterky zdegradovane na 75% povodnej kapacity ? Furt funguju, furt sa s tym da jazdit a podla mna ajtak budu mat viac nez 75% realnej kapacity. Ale keby mali len 75%, furt je to realne pouzitelne v ramci invencii EV, samozrejme so spalovakom porovnat črep co ma dojazd 250-300km je blbost.

Osobne EV nezastavam, neexistuje tam ziadna cenova vyhodnost oproti spalovakom presne naopak, plus ani nie su o moc ekologickejsie (pozrime sa na energericky mix Cesko/Slovenska, kolko emisii sa vytvori pri produkovani energie ktoru potom so stratami 10-15% dopravime na miesto nabijania Tesly kde na stojane dalsich 10-15% padne za obet neefektivite nabijania plus dalsich 5% padne za obet chladenia alebo kurenia pri nabijani bateriek - a potom to porovnajme s realnymi 110g/km co produkuju dnesne spalovaky. Rozdiel nula cela prd percenta mozno v prospech EV, avsak ta cenovka ktoru za to musime zaplatit je neuveritelna a absolutne neadekvatna.

Takisto sa mi vobec nepaci myslienka nabijat baterčičky s kapacitou 60-75kWh peckami 150kW alebo 200kW ; to su 3C prudy co samozrejme prilis zivotnosti neprospieva. Holt ale pioneri to nikdy nemali jednoduche. Zase uprimne, 97% majitelov EV bude nabijat 150kW+ len extremne zriedka, vacsinou to budu prdkat na 22-40kW stojanoch v obchodaku (idem tam na hodinku na dve tak nasypem 30-50kWh do bateriek, to staci uplne), v mieste bydliska, ked ma niekto vlastny dom tak nabija cez noc v klude 7kW (10 hodin x 7kW = uplne plna baterka kazdu noc) atd, atd.

Tepelny management je jeden ze zabijaku, ale pretizeni pri akceleraci je jeste horsi a v kombinaci po rychlem nabijeni :yes: . Njn kdyz takovej Leaf s baterkou 24kWh chces pohanet motor 80kW je dobre pres 3C. U Tesly jdou kratkodobe i na 5C ale 18650 to daji v klidku a co jsem se dozvedel od Teslaku, tak te to dlouho drzet nebude akcelerovat nadoraz.
Jo EV vyrobci se nauci. A doufam Tesla i mechaniku, kdyz technologie pohonu a baterii ma nejlepe zmaknutou.
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 2152
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod diablo007 » pát črc 31, 2020 8:13 pm

Možná mají na úrovni baterku a pohon ale dílenské spravování někdy vypadá hůře jak u Trabanta a kdyby měli takto kvalitní výstupní kontrolu a seřízení jako je na videu nemohli by mezi posílat neslicovane díly
https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A
Uživatelský avatar
diablo007
 
Příspěvky: 2805
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod NOPARasito » pát črc 31, 2020 8:18 pm

diablo007 píše:Možná mají na úrovni baterku a pohon ale dílenské spravování někdy vypadá hůře jak u Trabanta a kdyby měli takto kvalitní výstupní kontrolu a seřízení jako je na videu nemohli by mezi posílat neslicovane díly
https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

Jj tohle jim urcite chybi. :yes:
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 2152
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod brin » pát črc 31, 2020 10:06 pm

18650, co má Tesla, mají 5C absolutní maximum vždy na pár sekund. Stejně to má i LG Chem s 60 Ah články, co jsou teď v Koně nebo E-Tronu. Maximální zatížení je 3C a 5C na pár sekund. Teplotní management je u těchto baterií velmi důležitý. Nedávno se zjistilo, že pro opravdu rychlé nabíjení 5C bez poškození je třeba baterie zahřát na 60–65 °C a po nabíjení je prudce zase ochladit na 25 °C, aby nedocházelo k jejich poškození teplem. Takhle to třeba dělá Tesla, ohřeje baterky před nabíjením pomocí statorů motorů jako topných těles. Prostě využívá moderní poznatky velmi rychle v praxi, zatím co ostatní jen koukají.
brin
 
Příspěvky: 722
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod lubomirz » sob srp 01, 2020 6:32 am

pruser je v tom ze "ostatni" nemaju nad bateriami taku kontrolu ako Tesla. Ked si VW/Hyundai/XXX nevyrabaju veci sami pre seba, nemozu tak pruzne reagovat na akekolvek poznatky, nemozu tak rychlo skumat a skusat teoreticke veci a nasadzovat do praxe.

Tesla ma vyhodu v tom, ze tieto veci maju doma. Zachvilu si budu aj sami tazit lithium...
lubomirz
 
Příspěvky: 44
Registrován: ned kvě 31, 2020 4:25 pm

Jak koupit eauto kolem 10000 Euro

Příspěvekod marsal64 » sob srp 01, 2020 9:09 am

Zvažuji, že bych svou současnou životní etapu "řešil" koupí elektromobilu, aby té prázdné poustevnové garáži nebylo tak smutno ::cry2:: (ale ne, za plánem je i řada racionálních důvodů ;-)). Cílem je jezdit z domova do Prahy a zpět a mít přitom nějakou nákupně/dopravní rezervu, vždy tak do 160 km.
Mám kamaráda, kterého dokonce baví jezdit do Německa kupovat starší auta a ví, co a jak. Jak ideální. A těch tak 10000E se nějak dát dohromady dát musí, ne :x ? Protože s více penězi už brát Citigo, ne?

Zbývá si vybrat z toho, co svět širý nabízí. Onen kamarád mne upozornil na příslušné německé servery, tak se brouzdám a nevím. Brali byste třeba https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=294496817?
Čistý ostrov bez DS: 10S Jinko 225Wp jih 50°+ větrná elektrárna "čínská plechárna" -> Axpert VM II 24V 3000W PF1 -> LiFePo 8x Winston 100 Ah + 8x 100 Ah Sinopoly; 6P Jinko 225Wp jih 7°+ 3P2S Jinko 225Wp -> EASUN POWER Solar Inverter 3KVA 24V 220V PWM + MakeSkyBlue 60 -> LiFePo 8x Winston 200Ah; Teco Foxtrot CP-1015 + C-IT-0504S.
Uživatelský avatar
marsal64
 
Příspěvky: 485
Registrován: sob čer 16, 2018 12:45 pm
Bydliště: Velké Popovice

Re: Jak koupit eauto kolem 10000 Euro

Příspěvekod KubisKV » sob srp 01, 2020 9:31 am

marsal64 píše:Zvažuji, že bych svou současnou životní etapu "řešil" koupí elektromobilu, aby té prázdné poustevnové garáži nebylo tak smutno ::cry2:: (ale ne, za plánem je i řada racionálních důvodů ;-)). Cílem je jezdit z domova do Prahy a zpět a mít přitom nějakou nákupně/dopravní rezervu, vždy tak do 160 km.
Mám kamaráda, kterého dokonce baví jezdit do Německa kupovat starší auta a ví, co a jak. Jak ideální. A těch tak 10000E se nějak dát dohromady dát musí, ne :x ? Protože s více penězi už brát Citigo, ne?

Zbývá si vybrat z toho, co svět širý nabízí. Onen kamarád mne upozornil na příslušné německé servery, tak se brouzdám a nevím. Brali byste třeba https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=294496817?


Zdar Martine, nejsem si úplně jistej, ale to zoe bude bez vlastní baterie, nebo baterie bude placená extra. Je dost inzerátů na zoe, ale většina je cca 8000€ bez baterky. Baterku si vlastně pronajimaš za 50-70€ měsíčně.
Pokud se pletu, tak jsem popleta. Pokus se najít další informace.
KubisKV
 
Příspěvky: 497
Registrován: pon zář 04, 2017 12:06 pm
Bydliště: Chebsko

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod Matess » sob srp 01, 2020 9:33 am

francouzi vam auto chtějí často prodat bez baterie a platíte její pronájem. Je otázka zda to chcete...
Matess
 
Příspěvky: 870
Registrován: pon zář 09, 2013 4:16 pm
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod marsal64 » sob srp 01, 2020 9:34 am

Hmmm, člověče, díky moc, objevuji ameriku, budeš mít pravdu, bohužel neumím pořádně německy, ale koukám, že to tam přímo píšou: "Renault ZOE 41 kWh Batteriemiete mtl. 69,--" :wall:
Čistý ostrov bez DS: 10S Jinko 225Wp jih 50°+ větrná elektrárna "čínská plechárna" -> Axpert VM II 24V 3000W PF1 -> LiFePo 8x Winston 100 Ah + 8x 100 Ah Sinopoly; 6P Jinko 225Wp jih 7°+ 3P2S Jinko 225Wp -> EASUN POWER Solar Inverter 3KVA 24V 220V PWM + MakeSkyBlue 60 -> LiFePo 8x Winston 200Ah; Teco Foxtrot CP-1015 + C-IT-0504S.
Uživatelský avatar
marsal64
 
Příspěvky: 485
Registrován: sob čer 16, 2018 12:45 pm
Bydliště: Velké Popovice

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod KubisKV » sob srp 01, 2020 9:51 am

Taky neumím německy, ale je dobře, že jsme na to společnými silami přišli. Mobile.de je celkem slušný autoserver, jsou i další. Napr autoscout24.de
Já většinou hledám pouze na eBay Kleinanzeigen. Je to německá anonce a můžeš s prodavajicim smlouvat jak na tržnici, jen to chce mít nervy a trochu drzosti. Naštěstí jsem neměl ještě tu smůlu, že bych koupil prázdný obal, nebo nefunkční věc. Pokud bys něco potřeboval, tak napiš, muzem na to kouknout a poresit.
KubisKV
 
Příspěvky: 497
Registrován: pon zář 04, 2017 12:06 pm
Bydliště: Chebsko

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod marsal64 » sob srp 01, 2020 10:02 am

KubisKV píše:Taky neumím německy, ale je dobře, že jsme na to společnými silami přišli. Mobile.de je celkem slušný autoserver, jsou i další. Napr autoscout24.de
Já většinou hledám pouze na eBay Kleinanzeigen. Je to německá anonce a můžeš s prodavajicim smlouvat jak na tržnici, jen to chce mít nervy a trochu drzosti. Naštěstí jsem neměl ještě tu smůlu, že bych koupil prázdný obal, nebo nefunkční věc. Pokud bys něco potřeboval, tak napiš, muzem na to kouknout a poresit.

Díky :-).
Čistý ostrov bez DS: 10S Jinko 225Wp jih 50°+ větrná elektrárna "čínská plechárna" -> Axpert VM II 24V 3000W PF1 -> LiFePo 8x Winston 100 Ah + 8x 100 Ah Sinopoly; 6P Jinko 225Wp jih 7°+ 3P2S Jinko 225Wp -> EASUN POWER Solar Inverter 3KVA 24V 220V PWM + MakeSkyBlue 60 -> LiFePo 8x Winston 200Ah; Teco Foxtrot CP-1015 + C-IT-0504S.
Uživatelský avatar
marsal64
 
Příspěvky: 485
Registrován: sob čer 16, 2018 12:45 pm
Bydliště: Velké Popovice

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod NOPARasito » sob srp 01, 2020 10:45 am

Mimochodem ohledne teploty baterii.
Samozrejme abych nekrivdil jen vyrobcum Eaut.
Napr. Ekola a jejich cerne obaly baterii jsou taky exotika hodna par facek.
Ja osobne baterii prelepil hlinikovou samolepici folii, jinak nechat kolo na slunci je o strach z jeji zivotnosti.
Mozna je to zamer.
https://www.mall.cz/hledej?s=Baterie%20elektrokolo
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 2152
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

PředchozíDalší

Zpět na Mobilní elektrárny

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

Reputation System ©'