Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
-
- Příspěvky: 40
- Registrován: sob pro 15, 2012 8:26 pm
- Reputace: 1
- Bydliště: Bulharsko . Rila
Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Ahoj ve spolek,ma nekdo zkusenost z predelani baterii z auta na domaci uloziste? Povedlo se mi kopuit bourany seat s malym najezdem , cela elektronika i baterky ok ale nevim jak dal ,jestli predelat orginal elektroniku ,balancery , nebo poridit jinou ? Nejake rady ? Pridavam par fotek z demontaze ,predpokladam ze baterky jsou vybite
-
- Příspěvky: 1276
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 222
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Na internetu jsou projekty s předělávkami autobaterek na BESS pro FVE.
Některé na to jdou i dost univerzálně. Například nějaký modul (třeba s ESP32) komunikuje s původní BMS z auta a na druhé straně mluví s MQTT serverem.
A pak druhý modul zase bere ten MQTT server jako zdroj informací a podle toho řídí měnič.
Zkus pohledat.
Namátkou jeden projekt třeba tady:
https://github.com/dalathegreat/Battery ... rters-list
Některé na to jdou i dost univerzálně. Například nějaký modul (třeba s ESP32) komunikuje s původní BMS z auta a na druhé straně mluví s MQTT serverem.
A pak druhý modul zase bere ten MQTT server jako zdroj informací a podle toho řídí měnič.
Zkus pohledat.
Namátkou jeden projekt třeba tady:
https://github.com/dalathegreat/Battery ... rters-list
-
- Příspěvky: 40
- Registrován: sob pro 15, 2012 8:26 pm
- Reputace: 1
- Bydliště: Bulharsko . Rila
-
- Příspěvky: 1276
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 222
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Mimochodem ty jsi opravdu z Bulharska nebo je pokus o vtip?
Ptám se proto, že kdybys byl někde poblíž, tak bych se na tom případně i nějak podílel (pokud bys měl zájem).
Docela by mě samotného zajímalo to rozjet.
Vysokonapěťové baterky mě baví.
Ptám se proto, že kdybys byl někde poblíž, tak bych se na tom případně i nějak podílel (pokud bys měl zájem).
Docela by mě samotného zajímalo to rozjet.
Vysokonapěťové baterky mě baví.
-
- Příspěvky: 97
- Registrován: čtv led 02, 2025 12:47 pm
- Reputace: 3
- Lokalita: STredni čechy
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 6400
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
To je jak baterka z CitiGa.
Ty chceš ject v jednotlivých modulech ? Tam je blbé, že to je 6S Li-Ion. A tak na 24V meniče to nevychází uplně nejlépe, prostě se nedostaneš tolik dolu, pojedeš v užším okénku-menší využitelná kapacita.
Ty chceš ject v jednotlivých modulech ? Tam je blbé, že to je 6S Li-Ion. A tak na 24V meniče to nevychází uplně nejlépe, prostě se nedostaneš tolik dolu, pojedeš v užším okénku-menší využitelná kapacita.
-
- Příspěvky: 97
- Registrován: čtv led 02, 2025 12:47 pm
- Reputace: 3
- Lokalita: STredni čechy
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 6400
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Ad baterie jsou vybité -3,55V na článek je skoro ideální skladovací napětí, tedy vybité nejsou, jsou lehce u středu.
-
- Příspěvky: 40
- Registrován: sob pro 15, 2012 8:26 pm
- Reputace: 1
- Bydliště: Bulharsko . Rila
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Oprabdu ziji v Bg ,kouknete na www.elpaso.bg mame tady ranc ,par koni a krav a fotovoltaiku,nemam vubec predstavu jak to rozjet ,jedeme na 48 voltu ,tri menice metrix po 8 kw dohromady trifazi ,baterky budou stejne jako u skody nebo wv ,maji stejnou platformu ,tady bohuzel tomu nikdo moc nerozumi a ja uz vubec ne ,no neni problem to dovezt kamkoliv do cr ,kdyby nekdo mel zajem to dat do kupy aby to slapalo ,mame moznost vzit jeste jednu cupru tam je 64 kw ,je na kasi ale baterky ok
-
- Příspěvky: 1276
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 222
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Aha, takže Ty jedeš nízkonapěťově (48V). Tak to původní elektroniku nevyužiješ.
To jde jen pokud máš vysokonapěťový systém a jedeš třeba na těch 300-400V.
Takže jedině to rozdělat na jednotlivé moduly a koupit k tomu novou BMS.
Akorát dávej dobrý pozor na maximální balanční proudy.
Tyhle vysokonapěťové baterky jsou vybaveny BMS, které mají velmi nízké maximální balanční proudy. Třeba 100-200mA.
Kdežto u běžných nízkonapěťových BMS a balancérů jsou běžné proudy třeba až 5A.
No a tyhle moduly z aut mají často nevratné pojistky na těch balančních vstupech, nastavené například na 400mA. Bohužel uvnitř té bedny.
A pokud by to balancér přešvihnul, tak se pojistka přepálí a daný modul je pravděpodobně na vyhození. Je to asi normálně nerozebiratelné.
Jsou tady lidi (např. Vanilka), který tyhle moduly používá úplně bez balancéru.
Jenom hlídá maximální celkové napětí. Má teda vysokonapěťový systém.
Asi čas od času to zkontroluje ručně a případně nějak rukama dobalancuje, předpokládám.
(jo, a taky má stánek se zmrzlinou, proto ten nick
)
To jde jen pokud máš vysokonapěťový systém a jedeš třeba na těch 300-400V.
Takže jedině to rozdělat na jednotlivé moduly a koupit k tomu novou BMS.
Akorát dávej dobrý pozor na maximální balanční proudy.
Tyhle vysokonapěťové baterky jsou vybaveny BMS, které mají velmi nízké maximální balanční proudy. Třeba 100-200mA.
Kdežto u běžných nízkonapěťových BMS a balancérů jsou běžné proudy třeba až 5A.
No a tyhle moduly z aut mají často nevratné pojistky na těch balančních vstupech, nastavené například na 400mA. Bohužel uvnitř té bedny.
A pokud by to balancér přešvihnul, tak se pojistka přepálí a daný modul je pravděpodobně na vyhození. Je to asi normálně nerozebiratelné.
Jsou tady lidi (např. Vanilka), který tyhle moduly používá úplně bez balancéru.
Jenom hlídá maximální celkové napětí. Má teda vysokonapěťový systém.
Asi čas od času to zkontroluje ručně a případně nějak rukama dobalancuje, předpokládám.
(jo, a taky má stánek se zmrzlinou, proto ten nick

-
- Moderátor
- Příspěvky: 6019
- Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
- Reputace: 793
- Lokalita: blízko Brna
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 40+15
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: blízko Brna
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Tyhle krabice se berou na frezku, aby se odfrezoval kryt, pak se flexou opatrne riznou medene O propoje, na ktere jsou nabodovane jednotlive clanky, no a pak dratem se rizne mezi samotne clanky, protoze jsou slepene "oboustrankou", co uz nejde rozlepit. No a pak se z toho posklada patricny pack. Na 48 V je potreba 14 clanku. Jsou tam dva paralelne, takze 28 clanku na jeden pack.
BMSka pak samozrejme vlastni.
BMSka pak samozrejme vlastni.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
40 680 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
40 680 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
-
- Příspěvky: 382
- Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
- Reputace: 109
- Lokalita: Beroun, Příbram
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Ja bych nic nefrezoval ani nerezal. Tyhle moduly by mely mit vyvedeny spoje mezi jednotlivymi clanky na externi konektor, takze bych vzdy seriove propojil dva moduly (tzn.12s), osadil aktivnim balancerem od JK a tyhle "větve" pres pojistkovy odpinace propojil paralelne na jednotnou sbernici. No a k ni uz pripojis (samozrejme pres adekvatni jisteni) regulatory a menice. Vyhoda je, ze BEV Liion moduly jsou obvykle v konfiguracich 12s, 6s, 4s a 3s, takze se z nich vzdy necha postavit 12s vetev. No a tyhle vetve uz muzes spojovat paralelne bez ohledu na to, z jakych / kterych / nebo čích modulu jsou sestaveny. Ja mam takhle postavenou cca 85kWh Liion 12s baterii z ruznych modulu VW (Taycan / Enyaq), Ford a Hyundai.
1408kg Enersys SBS + 82kWh Liion / 20kWp+
-
- Příspěvky: 40
- Registrován: sob pro 15, 2012 8:26 pm
- Reputace: 1
- Bydliště: Bulharsko . Rila
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Ahoj ,moc se mi libi co pises ,mas pravdu,baterky maji propojeni ,muj plan je prikoupit jeste nejake auto ted se mi nabizi seat cupra 64 kw baterie ,predpokladam ze tam budou stejne clanky . Bohuzel nejsem natolik technicky zdatny ,tobe to delal kdo ? Ty sam? Byla by moznost nejake spoluprace abych to dal do kupy jako ty? Predem dekuji
-
- Příspěvky: 382
- Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
- Reputace: 109
- Lokalita: Beroun, Příbram
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Seat Cupra 64kW - to je Cupra Born? Podle tohohle prospektu se do toho dávaly tři velikosti baterií, kdy ty první dvě jsou z modulů 12s2p a ta největší z modulů 8s3p. Oba typy modulů mají stejnou kapacitu (cca 6,85kWh), liší se jen napětím. Pokud chceš stavět 12s baterii, 8s3p moduly jsou pro tebe nepoužitelný. Musel by si s nima provést to co psal cipis výše - rozřezat a přestavět. To nedoporučuju. Nejbezpečnější je použít modul fabricky zapouzdřený v hliníkovym obalu.
Baterii jsem si stavěl sám. Konfigurací je to 12s, tzn.v každé větvi je vždy 12 článků v sérii. Nabíjí se přes solární regulátory Victron SmartSolar a Epever Tracer na maximální napětí 48V. Baterie napájí několik 1f měničů zřetězených přes Power assist pro zvýšení výkonu. První je 6kVA UPS-ka za kterou jsou tři Victrony 5kVA (Multiplus II, Quattro, Multiplus). Celkem je to cca 20kVA na 1f. 3f systém mám taky, ale s HV baterií a jiným měničem. Důvod dvou samostatných systémů (1f a 3f) je v jinym typu zátěže. Zatímco pro napájení bytů a kanceláří je výhodnější 1f systém, pro napájení servisu a výrobny se spoustou 3f točivých strojů je potřeba 3f systém.
Zmínil si, že už máš FVE nainstalovanou a jako měniče používáš jistou značku Metrix. Je k nim nějaký datasheet nebo alespoň odkaz na parametry?
Baterii jsem si stavěl sám. Konfigurací je to 12s, tzn.v každé větvi je vždy 12 článků v sérii. Nabíjí se přes solární regulátory Victron SmartSolar a Epever Tracer na maximální napětí 48V. Baterie napájí několik 1f měničů zřetězených přes Power assist pro zvýšení výkonu. První je 6kVA UPS-ka za kterou jsou tři Victrony 5kVA (Multiplus II, Quattro, Multiplus). Celkem je to cca 20kVA na 1f. 3f systém mám taky, ale s HV baterií a jiným měničem. Důvod dvou samostatných systémů (1f a 3f) je v jinym typu zátěže. Zatímco pro napájení bytů a kanceláří je výhodnější 1f systém, pro napájení servisu a výrobny se spoustou 3f točivých strojů je potřeba 3f systém.
Zmínil si, že už máš FVE nainstalovanou a jako měniče používáš jistou značku Metrix. Je k nim nějaký datasheet nebo alespoň odkaz na parametry?
1408kg Enersys SBS + 82kWh Liion / 20kWp+
-
- Příspěvky: 1276
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 222
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Prosím používáš stále ty HV baterky (s měničem Sofar) bez nějaké další BMS a bez balancéru? Jen s napěťovým omezením na měniči?
Jak to vychází dlouhodobě? Jak moc se ty články rozjíždění?
Díky.
Jak to vychází dlouhodobě? Jak moc se ty články rozjíždění?
Díky.
-
- Příspěvky: 382
- Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
- Reputace: 109
- Lokalita: Beroun, Příbram
Re: Baterie z auta ,predelani na domaci uloziste
Ano, stále. Balancoval jsem to někdy v únoru, offset byl v rozmezí 5-15mV (v rámci článků v modulu 24s1p). Jinak po upgradu firmwaru v Sofar měniči už interní BMSka počítá správně SOC - viz. popis problému zde
1408kg Enersys SBS + 82kWh Liion / 20kWp+
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] a 0 hostů