Leoshavla FVE

Valdano
Příspěvky: 1523
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 218
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Valdano »

Především LiFePo4 články obvykle nehoří ani když se některý z nich zvrhne do nevratného stavu Thermal Runaway (dále jen TR). Většinou nedojde ke vzniku požáru i když se článek dost ohřeje. Dochází však obvykle k intenzivnímu plynování takového článku. To s tím zvrhnutím článku LiFePo4 a následným plynováním se tu už někomu stalo a psal tu o tom, že když otevřel dveře do místnosti kde měl tu samodomo skládanou baterii umístěnou tak se vyvalil dým, ale nehořelo. Byly to jen hořlavé plyny, které naštěstí neexplodovaly. Zřejmě tam ještě nebyla dostatečná koncentrace. Už nevím komu konkrétně se to tady stalo ani ve kterém starším tématu o tom psal.

Chce to mít v místnosti kde je baterie umístěna detektor ideálně vodíku, protože toho se v případě zvrhnutí článku generuje nejvíc. Z jednoho článku LiFePo4 s kapacitou 304Ah se může vygenerovat až cca 240 litrů směsi plynů. Tady je popsáno složení směsi plynů, které se generují z LiFePo4 článku při vnitřním zkratu a přechodu do stavu TR (Thermal Runaway). V tom odkazovaném příspěvku je zároveň i odkaz na vhodný detektor vodíku. Detektorem spouštět havarijní větrání, které primárně spustí ventilaci. Ventilace by měla být dost výkonná na to, aby dokázala odsát případné vygenerované plyny z místnosti ven a netrvalo jí to nějak extra dlouho. Při zvrhnutí článek většinu směsi hořlavých plynů vygeneruje zhruba do 5-ti minut. Pokud jsou plyny v malé uzavřené nevětrané místnosti a dosáhnou koncentrace okolo 5%, tak stačí jiskra třeba od nějakého stykače v rozvaděči apod. a dojde k explozi. Pokud máte články ve složené baterii proložené tepelně izolačními a nehořlavými proklady, které zabrání řetězové reakci tj. v přenosu problému z jednoho zvrhlého článku na další sousední články, tak se problém nerozšíří a z jednoho článku LiFePo4 o výše uvedené kapacitě se vygeneruje jen zhruba výše zmíněné množství plynů.
Uživatelský avatar
v600
Příspěvky: 109
Registrován: ned srp 13, 2023 4:21 pm
Reputace: 13
Lokalita: RK
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7000
Kapacita baterie [kWh]: 20
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od v600 »

...kapři se konečně ohřejou a nebude jim zima (v nejhorším "rybí polévka").

Ale teď vážně, řešil jsem to - mám 10+10 kWh v LiIon prizmatických článcích, tedy mnohem hořlavějších.
a) pasivní bezpčnost - v kamenném sklepě
b) správné zacházení (asi jako to řešíte u kanystrů s benzínem 😃 )
15 panelů Solarmi 7000Wp (východ+západ), EPEVER Tracer 10420AN, 2x10kW Liion CALB, 2x5kW střídač EPEVER IP 5000 Plus - Jednofázový ostrov (dva okruhy).
7xLongi, 2500W (jih), SITON, ohřev 160L Dražice.
Uživatelský avatar
betmen
Příspěvky: 859
Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
Reputace: 149
Lokalita: nedaleko od Trencina
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 2080 + 7320
Kapacita baterie [kWh]: 9,6
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od betmen »

Valdano, dakujem.
toto vsetko viem a sam som tu niekde dokonca daval info, ze by naraz muselo zlyhat tusim 6 clankov aby potrebnou koncentraciou na výbuch vodiku zaplnili miestnost 4x4m.
kazdopadne moja otazka znela uplne inac 😎

Cipis: Tu si polož v jiném tématu, zde je OT!
stacionárny dom :
2kWp - Siton210, 2x 100L Drazice
7,3kWp (JV - 3,7kWp, J - 1,2kWp, SZ - 2,4kWp) - Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 60Ah LiFePo + 75Ah olovo
Valdano
Příspěvky: 1523
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 218
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Valdano »

Předem se omluvám za OT. Abych to uzavřel tak uvádím následující.
betmen píše: čtv zář 25, 2025 11:38 pm
nejdem nic analyzovat, nic hejtovat, je to len moja zvedavosť ze kolko skladaných baterii (opat pripominam, ze lifepo) tu uz realne zahorelo.
I když takové případy už třeba byly a budu třeba i další tak podrobnější informace k nim obecně nejsou nikdy dostupné. Mediálně známý případ, který se tu probíral byl ten s výbuchem v rodinném domě v Šonově u Nového Města nad Metují kde dle závěrečné zprávy HZS exploze článků baterie zbourala celou boční zeď a barák byl nakonec kompletně na odpis. Naštěstí se v době události nikdo v domě nenacházel, a tak se incident obešel bez zranění. V předběžné a následné závěrečné zprávě HZS k tomu případu se uvádí následující.
HZS ČR v předběžné zprávě píše:
Naši vyšetřovatelé se přiklánějí k verzi, že příčinou výbuchu mohl být zkrat, následné hoření a exploze lithium-železo-fosfátových (LiFePO4) článků v bateriovém úložišti. Systém fotovoltaické elektrárny byl zakoupen po částech a smontován samotným majitelem domu.
HZS ČR v závěrečné zprávě píše:
V zasaženém objektu došlo vlivem blíže neobjasněné provozně-technické závady k poškození článků v bateriovém úložišti fotovoltaického systému. Z poškozených článků se do interiéru objektu uvolňovaly hořlavé plyny vzniklé rozkladem elektrolytu (vodík, methan, etylen aj.). Tyto plyny spolu se vzduchem vytvořily uvnitř objektu výbušnou směs, která byla následně iniciována plamenným hořením uvnitř technické místnosti. Došlo k deflagraci vzniklé plynno-vzduchové směsi s tlakovým účinkem, který způsobil destrukci objektu.

V tomto případě vyloučili vyšetřovatelé veškeré jiné možné varianty výbuchu.
Na fotkách co byly v předběžné zprávě HZS je vidět, že kutil co to skládal články nacpal těsně k sobě aniž by je proložil a zřejmě jakmile jeden z nich šel do TR, tak se postupně přidaly i sousední a pak další až nakonec plynovaly zřejmě úplně všechny články v tom packu. Výsledkem byla vysoká koncentrace generovaný plynů v prostoru a následný výbuch pak už byl jen otázkou času. Spekulovalo se tam o ledasčem, ale nic z toho nebylo možné ověřit, protože k tomu nebyly a ani dodnes nejsou k dispozici bližší informace.

Můžeme se tu dohadovat třeba do nekonečna, ale faktem je, že zpráv kde by k tomu bylo více podrobnějších informací je naprosté minimum respektive v podstatě žádné podrobnější informace k tomu nikdy nejsou dostupné i když případů s různými "haváriemi" bateriových systémů k FVE je daleko více. HZS to ve zprávách pro veřejnost nijak extra dopodrobna nepopisuje, k interním zprávám HZS se nedostaneme a o případech kdy se to třeba obejde zcela bez zásahu HZS se tady ani vůbec nedozvíme, protože zdaleka ne každý komu se něco takové třeba stalo se s tím je někde ochoten vůbec pochlubit. Takže případů sice mohlo být daleko víc, ale nebyly až tak destruktivní a tak se o nich vůbec nedozvíme.
leoshavla
Příspěvky: 275
Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
Reputace: 41

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od leoshavla »

Lednice se začíná plnit, zatím testuju topení 😀
Přílohy
IMG_20251002_175430.jpg
IMG_20251002_175615.jpg
IMG_20251002_162116.jpg
1. Jih 300Wp, J-Z otočný 300Wp, 12V Carspa 1500W, 2x MPPT Victron 100/20, Lifepo4 105+135Ah
leoshavla
Příspěvky: 275
Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
Reputace: 41

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od leoshavla »

Tak jsem zahájil první nabíjení baterie, paralelní spojení jsem nedělal, tak to nechám lehce nabíjet tak 20A a po dosažení 3.4V to stáhnu na 3A a nechám balancovat. A má cenu chodit při prvním nabíjení nad 3.45V?
Přílohy
IMG_20251026_112047.jpg
IMG_20251030_163049.jpg
1. Jih 300Wp, J-Z otočný 300Wp, 12V Carspa 1500W, 2x MPPT Victron 100/20, Lifepo4 105+135Ah
rva
Příspěvky: 4560
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Reputace: 844
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od rva »

Hlavně si hlídej kdy máš snížit proud. Těch 3.4 V je už prakticky nabitý článek a pak to jde nahoru nebezpečně rychle.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 3248
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 641
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8820
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od TomHC »

leoshavla píše: čtv říj 30, 2025 5:14 pm
A má cenu chodit při prvním nabíjení nad 3.45V?
Kľudne na 3.55V
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome , BMS UART-TS485 adaptér ===> podporte ma ak som pomohol!
Mex
Příspěvky: 1508
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 276
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Mex »

leoshavla píše: čtv říj 30, 2025 5:14 pm
Tak jsem zahájil první nabíjení baterie, paralelní spojení jsem nedělal, tak to nechám lehce nabíjet tak 20A a po dosažení 3.4V to stáhnu na 3A a nechám balancovat. A má cenu chodit při prvním nabíjení nad 3.45V?
Ono se něco změnilo na tom, že je správné a z hlediska životnosti výhodné udělat na začátku iniciační nabití?
Tedy nabít to až nad úroveň, kterou pak budeš dál v praxi používat.
Řekněme minimálně na 3.6V, nebo možná spíš na 3.65V.
rva
Příspěvky: 4560
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Reputace: 844
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od rva »

Myslím, že inicializační nabíjení mělo smysl dříve, kde se při něm snadno provedl top balancing. Dnes bych to nedělal, protože máme levná BMS s aktivním balancerem, která srovnání článků zajišťují průběžně.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Mex
Příspěvky: 1508
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 276
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Mex »

No tak to si tedy opravdu nemyslím.
O balancování při iniciačním nabíjení nejde. Resp. jde, ale jen potud, aby některý článek nevyjel napětím moc vysoko nebo naopak neměl tak málo, že k iniciaci nedojde.

To iniciační nabití je vlastně závěrečná fáze výroby článku, kdy se zvýšeným napětím vyloučí na anodě tenká vrstva kovového lithia.
Pokud se tam kovové lithium vylučuje v průběhu dalšího života baterky tak to není dobře. Ale právě v té úvodní fázi života, a jen v ní, to kupodivu působí pozitivně, protože to vytváří ochrannou bariéru té anody a zvyšuje následnou životnost baterky.
leoshavla
Příspěvky: 275
Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
Reputace: 41

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od leoshavla »

A nedělá kapacitní test a in. nabití výrobce EVE při testu článků?
1. Jih 300Wp, J-Z otočný 300Wp, 12V Carspa 1500W, 2x MPPT Victron 100/20, Lifepo4 105+135Ah
Atman
Příspěvky: 438
Registrován: ned čer 20, 2021 10:09 am
Reputace: 50
Lokalita: Śenkvice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 16100
Kapacita baterie [kWh]: 28
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Šenkvice - Slovensko

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Atman »

Tiež ma to napadlo, že každý článok s overenou kapacitou to absolvoval.
spolu 16,1kWp - JVV 2,2kWp sklon 45°, JJZ 4,9kWp sklon 55°, JJZ 4,4kWp sklon 24°, bifaciálna pergola 4,6 kWp 9°
Victron Easysolar 5000/48V + Epever Ipower plus 5000/48V iba na vyťažovanie TUV, ÚK, bazén + ďalší 5kW Ipower záloha a príprava na nabíjanie elektromobilu.
Victron Bluesolar MPPT 150/35, 2x Smartsolar 250/85. Lifepo4 48V/560Ah cca 28kWh -16x 320Ah LiitoKala ( reálna kapacita 283 - 294Ah) + 16x 280Ah Eve spolu na Victron Smartshunte.
Mex
Příspěvky: 1508
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 276
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Mex »

Ne. Vyrobci na to maji postupy jak merenim urcitych parametru (nejen vnitriho odporu ale i dalsich) delaji kvalifikovany odhad.
Neni-li to explicitne uvedeno tak asi zadny vyrobce nanabiji clanek do plna (a pak zase nevybiji na destribucni hodnotu SOC).
glottis
Příspěvky: 3346
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Reputace: 422
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od glottis »

No tak to si nejsem jistej. Nekde jsem videl video z tovarny, ze to delaj. A delali to proto, ze chteli vytridit grade A pro automotive. A ty to rozhodne chtej. Side effect jsou zmerene i B grade. Ale samozrejme vyrobce, co do automotive nemiro to delat asi nemusi
Franta2776
Příspěvky: 4940
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 439

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Franta2776 »

Jak to dělají výrobci beden 16x lifepo?? Podle mĕ to nejsou schopni kapacitnĕ dĕlat.
Cca 27000Wp, 6 polí po 4500Wp, 90ks vakuové trubice jihozápad, (Lifepo4 17S 520Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Mex
Příspěvky: 1508
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 276
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Mex »

glottis píše: pát říj 31, 2025 7:03 pm
No tak to si nejsem jistej. Nekde jsem videl video z tovarny, ze to delaj. A delali to proto, ze chteli vytridit grade A pro automotive. A ty to rozhodne chtej. Side effect jsou zmerene i B grade. Ale samozrejme vyrobce, co do automotive nemiro to delat asi nemusi
Automotiv je tak trochu svět sám pro sebe.
Taky se tam vesměs nepoužívají články v nějakém "normálním" provedení. Tedy třeba nějaké ty naše oblíbené prizmatické kostky tam asi moc nebudou.
Buď tam jsou nějaké pytlíky (které se pak balí do pevných modulů) nebo nějaké obskurní tvary jako blade atd.
Z těch "normálních" se používají snad jenom cylindrické 18650, 21700 nebo dneska si nejvíc 4680.

Než se nevratně zavře pytlík do modulu tak se určitě testuje dost důkladně.
Jestli to dělají už výrobci nebo až kompletátoři modulů, případně někdo mezi - možná to bude jak kde.

Ale u těch našich oblíbených levných modrých kostek se s kompletním nabitím a následným vybitím nikdo nezdržuje.
leoshavla
Příspěvky: 275
Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
Reputace: 41

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od leoshavla »

Tak to zkusím nabít a srovnat na 3.6V a vybít tak na 3.1V níž se mně chodit nechce, ale mám na to čas. Ještě musím dodělat AC rozvody.
1. Jih 300Wp, J-Z otočný 300Wp, 12V Carspa 1500W, 2x MPPT Victron 100/20, Lifepo4 105+135Ah
glottis
Příspěvky: 3346
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Reputace: 422
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od glottis »

Mex píše: pát říj 31, 2025 8:22 pm
glottis píše: pát říj 31, 2025 7:03 pm
No tak to si nejsem jistej. Nekde jsem videl video z tovarny, ze to delaj. A delali to proto, ze chteli vytridit grade A pro automotive. A ty to rozhodne chtej. Side effect jsou zmerene i B grade. Ale samozrejme vyrobce, co do automotive nemiro to delat asi nemusi
Automotiv je tak trochu svět sám pro sebe.
Taky se tam vesměs nepoužívají články v nějakém "normálním" provedení. Tedy třeba nějaké ty naše oblíbené prizmatické kostky tam asi moc nebudou.
Buď tam jsou nějaké pytlíky (které se pak balí do pevných modulů) nebo nějaké obskurní tvary jako blade atd.
Z těch "normálních" se používají snad jenom cylindrické 18650, 21700 nebo dneska si nejvíc 4680.

Než se nevratně zavře pytlík do modulu tak se určitě testuje dost důkladně.
Jestli to dělají už výrobci nebo až kompletátoři modulů, případně někdo mezi - možná to bude jak kde.

Ale u těch našich oblíbených levných modrých kostek se s kompletním nabitím a následným vybitím nikdo nezdržuje.
No ze to nepouziva tesla nebo vw neznamena ze to nepouzvaji ty stovky automobilek v cine. Pro vyrobce otestovani muze znamenat vetsi zisk. Jsou i testery, ktere energii nemari na teplo ale prelevaji do jinych baterii takze nedochazi k takovym ztratam. Ale to si bez dukazu budeme jen kazdy stat za svym nazorem :)
Mex
Příspěvky: 1508
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 276
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Mex »

Že se při nějakém testování přelívá energie do jiných baterek je samozřejmost.
To dneska umí i malé modelářské nabíječky za pár šupů. Jednu takovou mám na stole i já.

Ale to kompletní nabití/vybití celé produkce baterek prostě nedává smysl. Nabíjet nemůžeš nějak dramaticky rychle. A vezmi si jaká je hodinová produkce výroby takové fabriky. Navíječky toho sendviče elektrod a separátorů jedou tak rychle, že to skoro okem není ani pořádně vidět.
A teď si představ celou tu produkci nabíjet rychlostí maximálně 1C doplna a následně zase stejnou rychlostí vybíjet.
A to všechno ne někde v prázdné hale, ale trvale po celou tu dobu připojeno na nabíječku a měřicí zařízení.

Navíc zbytečně.
Rozumný zákazník/výrobce sestavy si to iniciační nabíjení udělá sám.
Hloupý zákazník si ho neudělá. Což je taky dobře, aspoň si brzo koupí další články.

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], Seznam [Bot] a 0 hostů