Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
leoshavla
Příspěvky: 135
Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
Reputace: 9

Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od leoshavla »

Ahoj,
mám takovou myšlenku stahovat baterku pomocí vzduchu, na měch dám ventilek a manometr napumpuju na 1.5 Bar a mám tam kompresi 300 kg 😄 myslím že by to mohlo fungovat, ale nikde jsem to ještě neviděl že by to někdo používal.
IMG_20250406_164620.jpg
IMG_20250406_164635.jpg
Matess
Příspěvky: 1870
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 186
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Matess »

ten duvod je jednoduchy... je to zbytecne komplikovane.

Pokud to chces presne staci si tlak rozdelit na 4 (zavitovky) a potom si spocitat tocivy moment na pace a muzes to udelat zavazickem na klici kdyz nemas momentovy klic.

anebo to udelej jako kazdy normalni clovek... utahuj zavitovky klicem jemne. Kdyz uz uvidis ze jsou perovky slisovane pridej na kazdem ctvrt az pul otocky a je hotovo.
PavelR
Příspěvky: 3464
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 250
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od PavelR »

to je napad. musím dofukovat kola u auta, kola na kole, vak ve vodárně protože nekodážou udělat gumu která je vzduchotěsná a ještě baterku dofukovat :-D
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 2406
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 386
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8820
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od TomHC »

A keď ju nedofúkneš, tak sa nafúkne sama :)
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 04/2025 = 10 MWh AC
leoshavla
Příspěvky: 135
Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
Reputace: 9

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od leoshavla »

Je to nový měch, ten musí zůstat natlakován několik let bez úniku 😁
Uživatelský avatar
Lui
Příspěvky: 1264
Registrován: pon srp 08, 2011 3:14 pm
Reputace: 148
Lokalita: Senec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 35kwp
Kapacita baterie [kWh]: malá
Bydliště: Slovensko

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Lui »

Toto je najhlúpejší nápad aký som tu videl za posledných 14 rokov ::facepalm::
málo kwp ::pv:: , 60V 1,2kAh , 15S 600P Lion *batt* + 60V 198Ah Lifepo4 *batt* , 10 x MPPT VT-80 , 4xStuder XTH 8000 vo výstavbe ,
Záloha:180Wp ::pv:: ,12V LiFePO4 60Ah *batt* , epsolar 10 ,victron 350w sinus
Mex
Příspěvky: 1074
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 176
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Mex »

Stlačit to něčím pružným (jako bude ten měch) by asi nebylo dobré. On bude působit tou tlakovou silou pořád, i když se baterka trochu nafoukne.
Naproti tomu když to stáhneš třeba běžnýma závitovkama, tak ty jsou samosvorné.
Takže s nimi vyvodíš tlakovou sílu 3kN na normální hubenou baterku. Pokud by ale baterka měla tendenci ztloustnout, tak ty závitovky nepovolí a udrží i mnohem větší sílu, než by odpovídala těm 3kN.
Takže to silové působení bude mít jiný charakter.

Na co by to ale bylo dobré to je kalibrace toho utahovacího momentu.
Tady předřečníci suverénně píšou, ať to utáhneš spočteným momentem. Ale to v praxi tak jednoduché rozhodně není.
Závitový spoj má nějakou účinnost. A její stanovení je velmi obtížné. Bude jiné podle materiálu té závitky a matice, podle drsnosti povrchu, podle namazání nebo chodu nasucho.
Tak kdybys ten měch měl a uměl pomocí něho vyvodit přesnou tlakovou sílu, tak si můžeš přesně zkalibrovat potřebný moment ve Tvé konkrétní sestavě.

Na úplně přesném momentu tady samozřejmě nezáleží. Ale kdybych tu možnost měl, tak bych si to určitě vyzkoušel.
Já jsem mimochodem udělal něco podobného a zkalibroval jsem si to pomocí definovaně nafouknuté ploché plastové flašky.
leoshavla
Příspěvky: 135
Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
Reputace: 9

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od leoshavla »

Právě o to jde, když se baterka trochu nafoukne tak na ní stále bude působit síla 300kg, proto se dávají na závitovky pružiny a někde ve videu jsem viděl že v průmyslu používají na stahování lis který na baterii působí stále stejnou silou.
leoshavla
Příspěvky: 135
Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
Reputace: 9

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od leoshavla »

Jo a celé to bude v této staré lednici na ležato 😁😄
IMG_20250407_134047.jpg
unicast
Příspěvky: 1657
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 276
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od unicast »

Aby to ta záda té lednice vůbec vydržela.
PavelR
Příspěvky: 3464
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 250
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od PavelR »

leoshavla píše: ned dub 06, 2025 6:19 pm
Je to nový měch, ten musí zůstat natlakován několik let bez úniku 😁
tak toto napiš všem výrobcům pneumatik, duší, balónů, vaků do vodáren co to je za kouzelnej materiál.

To by byl sen kdybych nemusel dofukovat kola.
leoshavla
Příspěvky: 135
Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
Reputace: 9

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od leoshavla »

Screenshot_2025-04-07-19-45-48-400_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Pro mě není problém to občas dofouknout nebo to napojit přes redukčák na rozvod vzduchu který tam mám. A dodržím nejoptimálnější kompresi 12PSI na cm2 = 0,827Bar/cm2, plocha Baterie 205x173 je 354,65cm2 x 0,827Bar/cm2 = 293,29kg to vychází na průměr měchu 160mm tlak 1,46 Bar
romanf
Příspěvky: 119
Registrován: stř úno 02, 2022 3:55 pm
Reputace: 6
Lokalita: BA-SC
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: on grid
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: okr Senec

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od romanf »

taky krasny vypocet...
79246471_10221648604828419_5689582617695879168_n.jpg
Kostěj
Příspěvky: 724
Registrován: úte úno 25, 2014 9:33 pm
Reputace: 88
Lokalita: Dobrovicko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9200
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Kostěj »

Když o tom tak mudruješ, uvědomil jsem si, že tu mám několik lyžařských vázání, kde jsou docela silné pružiny. Zatím mám staženo natvrdo, ale pocitově mi trvale pružné stažení přijde lepší. Taky tu někdo publikoval stažení pomocí pružin z ventilů. Gumu bych nedal v žádném případě, ctím pravidlo Keep it simple.
Mex
Příspěvky: 1074
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 176
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od Mex »

leoshavla píše: pon dub 07, 2025 5:57 am
Právě o to jde, když se baterka trochu nafoukne tak na ní stále bude působit síla 300kg, proto se dávají na závitovky pružiny a někde ve videu jsem viděl že v průmyslu používají na stahování lis který na baterii působí stále stejnou silou.
No a to si právě nejsem jistý, jestli je to správně.
Podle mě je smyslem zabránit tomu nafouknutí a nikoli to nechat nafouknout a pak případně zase dlouhodobým tlakem splasknout.

To nafukování není v pravém smyslu slova skutečné nefouknutí, ale vnik mikrobublinek mezi jednotlivými vrstvami elektrod a tím zvětšení jejich tloušťky.
A pokud by to "pumpovalo" (nafoukne, splaskne), tak by to podle mě bylo horší než když se tomu větší silou zabrání.

Vezmi si jiné typy článků a baterek. U cylindrických článků je pevností obalu zajištěno, že se to nemůže nafouknout.
U bateriových packů třeba v evropských autech se do pevné hliníkové škatule pod tlakem nacpou pytlíkové články, ty se ještě případně zalejou nějakým blivajzem a pevně zavřou. Takže ani tady není žádný pružný element, který by vyvozoval stále stejný tlak i když by se články nafoukly.
Naopak je to v pevné škatuli, která nefouknutí vůbec nepřipustí, stejně jako ty samosvorné závitovky.
soami
Příspěvky: 829
Registrován: pon lis 08, 2021 9:10 pm
Reputace: 72
Lokalita: Posázaví
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Posázaví

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od soami »

leoshavla píše: pon dub 07, 2025 8:35 pm
A dodržím nejoptimálnější kompresi 12PSI na cm2 = 0,827Bar/cm2,
Nedodržíš. Asi nechceš baterku tlakovat vodou...
thomas.007
Příspěvky: 364
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm
Reputace: 54

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od thomas.007 »

leoshavla píše: pon dub 07, 2025 8:35 pm
Pro mě není problém to občas dofouknout nebo to napojit přes redukčák na rozvod vzduchu který tam mám
Já si myslím, že daleko jednodušší, levnější, spolehlivější, bezpečnější i účinější je to nechat stažené závitovkama M6 a když teda zachovat "stejnou" kompresi článků, tak každý rok odpojit baterii, povolit měděné propojky, povolit a zase dotáhnout na správný moment.
Někdo to řeší pružnými podložkami nebo tvrdými ventilovými pružinami z auta, já se spoléhám na pružnost samotné závitovky.
Takový harakiri s měchem, už to vidím jak se redukčák sekne a bude z toho ohnivá placka :wall:

Jinak mám články ETC 135Ah a v datasheetu mám uvedeno: Za podmínek stažení článků 300 +/-20 kgf (3000N) je expanzní síla článku při EOL (konec životnosti) 1500-2000 kgf. Síla až 0,5 tuny závitovou tyč 4xM6 plasticky (nevratně) zdeformuje (pro M6 z oceli S235), čímž jsou čánky chráněny proti extrémnímu sevření a tím možného vzniku vnitřního zkratu...v tuto chvíli budou články stejně ve stavu EOL.
Tedy výrobce počítá s tím, že články bobtnají, tuhým stažením se může kompenzovat vnitřní odpor článků, který v čase roste, ale zvyšující se tlak na články tento odpor částečně eliminuje a článek se chová spolehlivě i po tisících cyklech.
Já se řídím tím co píše výrobce...
leoshavla
Příspěvky: 135
Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
Reputace: 9

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od leoshavla »

soami píše: pon dub 07, 2025 10:59 pm
leoshavla píše: pon dub 07, 2025 8:35 pm
A dodržím nejoptimálnější kompresi 12PSI na cm2 = 0,827Bar/cm2,
Nedodržíš. Asi nechceš baterku tlakovat vodou...
Ano šlo by to taky hydraulicky, ale zase by tam musel být hydraulický akumulátor a ten není nic jiného než měch nafouknutý dusíkem 😀
Uživatelský avatar
JirkaE
Příspěvky: 1018
Registrován: pát dub 21, 2023 7:17 pm
Reputace: 104
Lokalita: Kousek od Rozvadova
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 2,0+2,25+2,25+0,9kWp
Kapacita baterie [kWh]: 11+11+16kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od JirkaE »

thomas.007 píše: pon dub 07, 2025 11:48 pm

Já si myslím, že daleko jednodušší, levnější, spolehlivější, bezpečnější i účinější je to nechat stažené závitovkama M6 a když teda zachovat "stejnou" kompresi článků, tak každý rok odpojit baterii, povolit měděné propojky, povolit a zase dotáhnout na správný moment.
Někdo to řeší pružnými podložkami nebo tvrdými ventilovými pružinami z auta, já se spoléhám na pružnost samotné závitovky.
Takový harakiri s měchem, už to vidím jak se redukčák sekne a bude z toho ohnivá placka :wall:
Pod tohle se podepíšu také :yes: i když s jistotou závitu M10 :) který je třeba zbytečný, ale nic nepokazí.

Je to dlouhodobě ověřené řešení - které nepotřebuje takto ,,vylepšovat" nějakými měchy.

Celá FV má mnohem víc specifických detailů a teoretických problémů - kterým je potřeba se věnovat, než ztrácet čas u baterky a závitových tyčí za ,,pár kaček"

Já nyní přestavěl skladbu, potřeboval jsem ,,vývody na jiné straně" a u toho ,,zdvojil" propojení článků, po té - co jsem viděl zahřívání těch jednoduchých na videu.
Což jsem sám doma vidět nemohl - protože jsem ještě nikdy tak velký odběr neměl a nechtěl stavět a testovat to co již je otestované a odzkoušené.

I dvojité ALU propojky jsou pouze ,,pár kaček" navíc, vzhledem k ceně celku.


IMG-20250405-WA0002.jpg
Bojler 1 už zas z FV všechny v řadě
Teplota vody jen z FV (předehřev) : Bojler 2 a Bojler 3
Výkon jednotlivých stringů on-line : String 1 - 2,00kWp / String 2 - 2,30kWp / String 3 - 2,25kWp
Porovnání všech 3 stringů : String 1 - String 3
vla
Příspěvky: 1217
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputace: 128
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu

Nový příspěvek od vla »

Nevím proč vás pobuřuje inovativní řešení s měchem, mě přijde rozhodně lepší než jednou za rok kontrolovat utažení závitových tyčí atd. Měchy jsou v zásadě pružiny, které jaksi nevadí. Tak kde je opravdový problém?
Nemám rád tenhle stát.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], Facebook [Bot], TomHC a 0 hostů