Poplatky a daně za EV

Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 3230
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 637
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8820
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Poplatky a daně za EV

Nový příspěvek od TomHC »

Je to možné 😃
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome , BMS UART-TS485 adaptér
glottis
Příspěvky: 3323
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Reputace: 411
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Poplatky a daně za EV

Nový příspěvek od glottis »

ale da, v patek jsem byl pracovne v praze. Cestou z obeda na 100m parkovalo 10 EV a 4 projeli. Minuly rok na stejnem miste jsem jich videl min. Samozrejme to muze byt nahoda :)

U nas na vesnici jsem byl pred 2,5 lety prvni s EV golfem. Ted tu jsou tak 3 tesly, nejaka hunday, enyaq RS, nejakej chrysler nebo co to je. A to nebude vsechno. Ledy se lamou. Uz to kupujou lidi co cekaly a lici to zaryte tvrdily ze to je blbost uz o tom do budoucna premysli a cekaj na cenu nebo ojetinku. Nejdriv to koupi manzelce na jezdeni do prace a pak se z toho stane halvni auto :D
dusanmsk
Příspěvky: 564
Registrován: pát říj 15, 2021 10:41 am
Reputace: 62
Lokalita: Kladno
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 11250
Kapacita baterie [kWh]: 19.2
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Poplatky a daně za EV

Nový příspěvek od dusanmsk »

Urcite to rastie. Ja to vidavam rano pred skolou. 3 roky dozadu tam bolo vidiet jeden leaf a potom uz len spalovaky. Dnes id3, id4, id7, 1x tm3, 3x tmy, egolf, plus ten leaf stale. Na percenta penetracie sa nehram. Ono je rozdiel porovnavat pocet ev vs celkovy pocet registracii versus najazd bev vs ice v realnej premavke.
30*375 Wp JJZ, 2xXTM4000, 2xVT-80, 4xUS5000
cipis
Moderátor
Příspěvky: 6370
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 863
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 40+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Poplatky a daně za EV

Nový příspěvek od cipis »

Jo, a spočítal jsi, kolik jich tam chodí pěšky?
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
40 680 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 3230
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 637
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8820
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Poplatky a daně za EV

Nový příspěvek od TomHC »

Pri našej škole tak 2% 😢
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome , BMS UART-TS485 adaptér
Valdano
Příspěvky: 1516
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 218
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Poplatky a daně za EV

Nový příspěvek od Valdano »

Velmi hrubý odhad "aktivně" provozovaných aut na benzin se dá udělat i z roční spotřeby automobilových benzinů bez nafty, kterou využívá většina nákladních a ostatních těžkých strojů. Podle nejnovějších dostupných statistik České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) byla celková roční spotřeba automobilových benzinů v ČR za rok 2024 celkem 2,383 miliardy litrů.

Modelový příklad výpočtu

1. Celková spotřeba benzinu (Pouze M1)


Celková spotřeba (2,383 mld. litrů) nezahrnuje jen osobní auta (M1), ale také motocykly (kterých je registrováno ~1,36 milionu) a lehké užitkové vozy (N1) na benzin.

- Odhadněme, že osobní auta M1 tvoří 90 % této spotřeby.
- Spotřeba M1 (A): 2 383 000 000 litrů * 0,90 = cca 2,145 miliardy litrů

2. Průměrná roční spotřeba na 1 auto (B)

Toto je nejtěžší odhad. Musíme odhadnout dvě věci:

Průměrná reálná spotřeba: Vozový park v ČR je starý (průměr přes 16 let). Nová auta jezdí za 6 L/100km, starší klidně za 9 L/100km. Reálný průměr aktivního vozového parku na benzin může být kolem 7,5 L/100 km.

Průměrný roční nájezd: U soukromých benzínových aut (která často slouží jako druhá auta do rodiny nebo pro kratší cesty) je průměrný nájezd pro "aktivní" auto 10 000 km / rok.

Výpočet B: (10 000 km / 100) * 7,5 L = 750 litrů za rok na jedno auto

3. Výsledek: Počet aktivních aut M1 s pohonem na benzin

Počet aktivních M1 (benzin) = (A) / (B) = 2 145 000 000 litrů / 750 litrů tj. cca 2 860 000

Závěr a interpretace

Podle tohoto modelového výpočtu existuje v ČR zhruba 2,86 milionu "průměrně aktivních" (s nájezdem 10 000 km/rok) osobních aut s pohonem na benzin.

Pro srovnání:

Celkový počet registrovaných aut M1 (všech paliv): Konec roku 2024 to bylo cca 6,7 milionu vozů.

Odhad registrovaných M1 (benzin): Přesné číslo nemám, ale u nových registrací tvoří benzin cca 65 %. Pokud bychom to aplikovali na celkový park, bylo by v ČR registrováno cca 4,35 milionu benzínových M1.

To by znamenalo, že rozdíl mezi registrovanými (cca 4,35 mil.) a "aktivními" (cca 2,86 mil.) benzínovými auty je zhruba 1,5 milionu.

Toto číslo zahrnuje tzv. "mrtvé duše" (auta dávno sešrotovaná, ale nevyřazená z registru) a také reálně existující auta s minimálním provozem (veteráni, auta "na neděli", vozy s nájezdem jen 1-2 tisíce km ročně).

Tento výpočet podporuje tezi, že obrovské množství registrovaných vozidel se reálně provozu buď neúčastní vůbec, nebo jen velmi minimálně.

Oproti výše uvedenému byl celkový počet elektromobilů (kategorie M1) registrovaný k 31.12.2024: 36364

Odhadněme, že z toho bylo v reálném provozu 90% tj. cca 32728.

Takže pokud zcela pomineme nafťáky tak provozovaných EV bylo na konci roku 2024 v ČR cca 1,14% vůči provozovaným spalovákům na benzin.
cipis
Moderátor
Příspěvky: 6370
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 863
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 40+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Poplatky a daně za EV

Nový příspěvek od cipis »

Akorát by mě zajímalo, kdo teda všechno jezdí, protože mi přijde ten provoz na silnicích z měsíce na měsíc horší. Tam, kde byly dříve kolony pár hodin odpoledne, tak už začínají před obědem a jsou do pozdního odpoledne, ne-li večera. A o velkých prázdninách bylo vždycky volněji. Letos ne. Alespoň u nás.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
40 680 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
eman
Příspěvky: 2604
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 277
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Poplatky a daně za EV

Nový příspěvek od eman »

Franta2776 píše: ned lis 09, 2025 10:06 am
Tak a teɗ nám Emane napiš na co jsou používány prachy z ropy. Když BEV jsou fuj a dĕcka v Africe na to musi makat. Nezapomeñ přidat nĕco o nemocech ze splodin z výfuku.
Netvrdím, že jsou spalováky OK, ale BEV je prostě jenom jiný druh pohonu, co přináší zase jinou eko zátěž a myslet si, že nabíjení zachrání FVE nebo větrníky je naivní.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
eman
Příspěvky: 2604
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 277
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Poplatky a daně za EV

Nový příspěvek od eman »

glottis píše: ned lis 09, 2025 2:07 pm
ale da, v patek jsem byl pracovne v praze. Cestou z obeda na 100m parkovalo 10 EV a 4 projeli. Minuly rok na stejnem miste jsem jich videl min. Samozrejme to muze byt nahoda :)

U nas na vesnici jsem byl pred 2,5 lety prvni s EV golfem. Ted tu jsou tak 3 tesly, nejaka hunday, enyaq RS, nejakej chrysler nebo co to je. A to nebude vsechno. Ledy se lamou. Uz to kupujou lidi co cekaly a lici to zaryte tvrdily ze to je blbost uz o tom do budoucna premysli a cekaj na cenu nebo ojetinku. Nejdriv to koupi manzelce na jezdeni do prace a pak se z toho stane halvni auto :D
Hmm, já byl zase pracovně v Příbrami a tam je mnohem víc čmoudů, než v PHA. Proč asi....
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
eman
Příspěvky: 2604
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 277
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Poplatky a daně za EV

Nový příspěvek od eman »

cipis píše: ned lis 09, 2025 6:09 pm
Akorát by mě zajímalo, kdo teda všechno jezdí, protože mi přijde ten provoz na silnicích z měsíce na měsíc horší. Tam, kde byly dříve kolony pár hodin odpoledne, tak už začínají před obědem a jsou do pozdního odpoledne, ne-li večera. A o velkých prázdninách bylo vždycky volněji. Letos ne. Alespoň u nás.
Lidi přestali chodit pěšky. U nás na vsi vozí děti do školy i 100m. Na pustý vesnici, kde má dítě asi 5 cest úplně mimo silnici, stejně udělají u školy zácpu a sráží se tam navzájem. A to ta škola není ani při cestě k dálnici.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], ElektroEzs, eman, Google Adsense [Bot], silverfox, Valdano a 4 hosti