Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
-
- Moderátor
- Příspěvky: 6194
- Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
- Reputace: 837
- Lokalita: blízko Brna
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 40+15
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: blízko Brna
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Hlavne se s flexou reze, a netlaci ...
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
40 680 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
40 680 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
-
- Příspěvky: 4383
- Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
- Reputace: 288
- Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 3600
- Kapacita baterie [kWh]: 16
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Zlaté Hory
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Jasně to mě nenapadlo, flexa se musí sama zakusovat do materiálu jenom s mírným tlakem, pokud na to tlačíš je něco špatně.
3,6kWp
| 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh 


-
- Příspěvky: 1346
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 201
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Žádný měnič nemá 100% účinnost.Soban píše: pon zář 29, 2025 4:53 amJinak 2kW flexa máš pořád 2000/12=166A to baterka nedá a alternátor to nezachrání!
Ty lepší a často i dražší mají účinnost obvykle až okolo 95%.
Kajapem odkazovaný měnič RENOGY 3000W bude mít při výkonu okolo 2000W účinnost cca 90%
Takže v tom případě (2000/0,9)/12 to bude cca 185A (120A alternátor + 65A z baterie)
Některé levnější měniče mohou mít účinnost okolo 85%.
Při účinnosti 85% (2000/0,85)/12 to bude cca 196A
To většinou platí v horní čtvrtině jmenovitého výkonu. Pokud je aktuální výkon dle zátěže v dolní čtvrtině jmenovitého tak může být účinnost ještě horší.
Pokud to bude provozovat se spuštěným motorem v autě kde má již zmíněný 120A alternátor tak to bude na hranici použitelnosti při požadovaném výkonu okolo 2000W. Otázkou je jak dlouho bude zmíněná autobaterie o kapacitě pouhých 80Ah (jak zmínil Kajap) při odběru cca 65A schopna udržet aspoň těch 12V. Troufám si odhadovat že dlouhodobě v řádu několika minut určitě ne a půjde to tedy i při na začátku s plně nabitou baterií za pár minut pod 12V.
Přesně tak.Soban píše: pon zář 29, 2025 4:53 amK 12V autobaterii max 1000W měnič a připojovat krátkodobě věci max v řádu wattů.
Naposledy upravil(a) Valdano dne pon zář 29, 2025 3:35 pm, celkem upraveno 2 x.
-
- Příspěvky: 115
- Registrován: čtv led 02, 2025 12:47 pm
- Reputace: 4
- Lokalita: STredni čechy
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 6400
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Nazapomínejme, že výkon alternátoru ještě klesá do 1/3jmen otáček. I při 100proc buzení, nedá těch 120A. Provoz auta žere také, pokud se sepnou větráky chlazení, tak přijde o cca (20A) atd.. Je to prostě, ne výpočet na hraně, ale za hranou. A už víše napsáno, při těch proudech se bude počítat každý mV ubytku na přechodech kabelů ok atd..
-
- Příspěvky: 1346
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 201
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Přesně tak. Ten alternátor při volnoběhu motoru v autě určitě nedá 120A. To by pak musel motor v autě vyhnat do vyšších otáček ať už třeba při práci s flexou nebo s nějakým jiným spotřebičem s podobně vysokým příkonem. Pokud by mu při napájení podobně žravého spotřebiče motor auta chcípnul a veškerý proud tak šel jen z baterie tak ji za pár minut pošle "do věčných lovišť". 

-
- Příspěvky: 963
- Registrován: stř říj 02, 2013 8:57 am
- Reputace: 70
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Chlapi vy máte trpělivost. Jak se říká sytý hladovému nevěří. Tak ho nechte ať si to zkusí.
-
- Příspěvky: 1346
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 201
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Tak on si to nejspíš stejně zkusí a pak už se tu asi nepochlubí až bude měnit zničenou autobaterii. 

-
- Příspěvky: 164
- Registrován: pon črc 21, 2025 11:13 am
- Reputace: 1
- Lokalita: Okoli
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Sobani, pri zatezi taky nebude 2000W a ta flexa se lehce zpomali, hadam. Napeti poklesne primarne na vystupu menice a nejspis tam nebude 230V ani 2000W pri plny zatezi - hadam spravne? Jasne ve vozidle asi taky poklesne ale oboje nebude nijak zasadni pro funkci a obcasne pouziti.
Je pravda, ze na 12V hladinu se invertery vic jak 3kW asi moc nedelaji. Na aliexpresu kdyz je napsanych 6kW tak to je asi vzdycky 3/6 peak.
@rva tak to je zatim scifi, k takovemu vozidlu potrebujes pokud vim tak krava zarizeni za 80.000 - no dobre mozna uz existuje 3,6 kW bastl za 30.000 no ale budto ma vozidlo jakesi omezeni na odber casto 10 MWh (a vic neda) anebo jako u tesly, hned od 1 kWh se zrusi zaruka na baterku
Takze V2H apod leda tak po vyprseni zaruky na vozidlo? A EV zatim neplanuji.
Je pravda, ze na 12V hladinu se invertery vic jak 3kW asi moc nedelaji. Na aliexpresu kdyz je napsanych 6kW tak to je asi vzdycky 3/6 peak.
@rva tak to je zatim scifi, k takovemu vozidlu potrebujes pokud vim tak krava zarizeni za 80.000 - no dobre mozna uz existuje 3,6 kW bastl za 30.000 no ale budto ma vozidlo jakesi omezeni na odber casto 10 MWh (a vic neda) anebo jako u tesly, hned od 1 kWh se zrusi zaruka na baterku

Takze V2H apod leda tak po vyprseni zaruky na vozidlo? A EV zatim neplanuji.
-
- Příspěvky: 164
- Registrován: pon črc 21, 2025 11:13 am
- Reputace: 1
- Lokalita: Okoli
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
85 Ah baterka da 85 Amper podle teorie po dobu 1 hodinyValdano píše: pon zář 29, 2025 3:13 pmOtázkou je jak dlouho bude zmíněná autobaterie o kapacitě pouhých 80Ah (jak zmínil Kajap) při odběru cca 65A schopna udržet aspoň těch 12V. Troufám si odhadovat že dlouhodobě v řádu několika minut určitě ne a půjde to tedy i při na začátku s plně nabitou baterií za pár minut pod 12V.

Mate tip na nejaky levny logger k 12V baterii s vlastni pameti? Nechci mit u mereni rozsviceny mobil s aplikaci v nejhorsim bych mohl pouzit Victron MPPT Smart 75/10 (nejmensi co najdu), ten si to pekne vzorkuje a uklada a kresli grafy

Podle me nijak zasadne neklesne a kriticka zatez to pro ni ani nebude. Jakmile flexu vypnu tak napeti vystreli zase nad 12,6V bleskem
Ale dik ze me varujete, je dobre znat vsechny uhle pohledu.
A jak dlouho pouzivas 2 kW odber vykonu? Naprosto minimalne! Navic elektromotor pravdepodobne bere tohle jen plny zatezi, nevim… je to jako se sporakem, s autem? Jak dlouho pouzivate maximum vykonu? Nepatrny zlomecek casu pouzivani.
Dulezity je, aby brutalni pretizeni nevypnulo invertoŕ coz je v praxi na to tata (1-2 sekundy).
Ps: tihle maji 12V/3kW tento (nebo podobny) Renogy menic v karavanu a spokojenost, i indukcni plotna aj.
Po roce zkuseností zjodnoceni:
Porizeni pred rokem: tady jim to i borec prezentuje pri “prodeji”…
Naposledy upravil(a) Kajap dne pon zář 29, 2025 8:01 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 4474
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 802
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
K V2L stačí vhodný elektromobil a redukce za 500,-Kč - něco jako https://www.aliexpress.com/item/1005009195178546.html.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 1346
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 201
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Na těch videích nemají společně s 3000W měničem baterku 85Ah, ale 400Ah a určitě ne startovací, ale trakční. To je úplně něco jiného a s tím vaším naprosto nesrovnatelného.
-
- Příspěvky: 1346
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 201
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Hantek dělá dobré dataloggery, které se dají koupit relativně levně na eBay a hodí se to na víc příležitostí tj. nejenom na 12V viz odkaz Hantek 365C na eBay. Tady je k tomu ještě odkaz na popis a návody u výrobce nebo u Conrada mají napěťový datalogger do 30V.Kajap píše: pon zář 29, 2025 7:54 pmMate tip na nejaky levny logger k 12V baterii s vlastni pameti? Nechci mit u mereni rozsviceny mobil s aplikaci[/u][/b] v nejhorsim bych mohl pouzit Victron MPPT Smart 75/10 (nejmensi co najdu), ten si to pekne vzorkuje a uklada a kresli grafy![]()
-
- Příspěvky: 4383
- Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
- Reputace: 288
- Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 3600
- Kapacita baterie [kWh]: 16
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Zlaté Hory
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Omyl je tam 400Ah lifepo a to se s olovem nedá srovnávat. Ta má několik tisíc cyklů, autobaterka má kolem 200!!!!
Prostě 200 krát tě to spadne pod 10V a bude po ní!
Já jsem v začátcích pořídil trakční 200Ah baterku a pro 3kW měnič je to nic - to se fakt moc provozovat nedá když z ní můžeš čerpat pouze 1/3 pokud chceš aby něco vydržela.
Už k ní mám připojené další lifepo4 o kapacitách 120Ah + 125Ah + 230Ah a je přidán další 3kW měnič. (Takže celkový výkon 6kW v měničích a 475Ah v lifepo4 a 200Ah trakční olovo a 3.6kWp panelů.)
Prostě 200 krát tě to spadne pod 10V a bude po ní!
Já jsem v začátcích pořídil trakční 200Ah baterku a pro 3kW měnič je to nic - to se fakt moc provozovat nedá když z ní můžeš čerpat pouze 1/3 pokud chceš aby něco vydržela.
Už k ní mám připojené další lifepo4 o kapacitách 120Ah + 125Ah + 230Ah a je přidán další 3kW měnič. (Takže celkový výkon 6kW v měničích a 475Ah v lifepo4 a 200Ah trakční olovo a 3.6kWp panelů.)
3,6kWp
| 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh 


-
- Příspěvky: 427
- Registrován: sob srp 20, 2022 9:20 pm
- Reputace: 36
- Lokalita: Litoměřice
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 11kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 48kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Už mě to přijde jak skrytá reklama na RenogyPawel píše: pon zář 29, 2025 3:57 pmChlapi vy máte trpělivost. Jak se říká sytý hladovému nevěří. Tak ho nechte ať si to zkusí.

-
- Příspěvky: 1346
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 201
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Pokud vám není cizí bastlení elektroniky třeba s Arduinem a nebo pokud máte v rodině někoho kdo se tím zabývá, tak asi nejlevněji by vyšel nějaký jednoduchý sbastlený datalogger napětí. Arduino NANO doplněné o modul na MicroSD kartu a napětí na autobaterii měřit analogovým vstupem Arduina přes odporový dělič k čemuž použijete třeba více otáčkový trimr 15k, který nastavíte a zaaretujete kapkou barvy na hodnotě 10k z jedné a 5k z druhé strany proti středu. Napájení takového udělátka připojit přímo z autobaterie PLUS na VIN pin a MINUS na GND pin na Arduinu. Odporový dělič/trimr zapojit krajním vývodem trimru s odporem 5k proti středu na GND a krajním vývodem s odporem 10k proti středu na PLUS autobaterie a střední vývod trimru kde bude napětí do 5V připojit na analogový vstup A0 na Arduinu. V programu si pak udělat jednoduchý přepočet pro vstupní napětí 0 až 15V na vstupu odporového děliče na 0 až 5V na výstupu děliče. Žádná extra přesnost by to nebyla, ale pro tyto účely by to v pohodě stačilo. Měřená data by se zapisovala průběžně na nějakou volnou SD kartu, kterou třeba už máte doma. Zápis v obyčejném textovém formátu CSV, který by se pak dal na počítači z karty importovat jednoduše třeba do Excelu. Tak levný datalogger asi nikde nekoupíte.Kajap píše:Mate tip na nejaky levny logger k 12V baterii s vlastni pameti?
-
- Příspěvky: 1441
- Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
- Reputace: 286
- Lokalita: Východně od 3nce
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 16kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 44kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Nedá, většinou se kapacita uvádí pro 1/10C, tedy 85Ah bude 8,5A/10h.
9,2kWp JV 45°, 4,6kWp JZ 45°, 2,3kWp JV 90°, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah + 16x300Ah LiFePO4 + 3xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
-
- Příspěvky: 164
- Registrován: pon črc 21, 2025 11:13 am
- Reputace: 1
- Lokalita: Okoli
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Dobře, obvykle C20 — tj. vybíjení dokonce 20 hodin… A za 1 h by se tolik neuvolnilo.
Kapacita olověného článku závisí na proudové zátěži (Peukertův efekt). Čím vyšší proud, tím menší skutečná využitelná kapacita a „Startovací“ (automobilové) baterie jsou navrženy pro krátké velmi vysoké proudy (start), ne pro hodinové hluboké vybíjení.
Což přesně jsem myslel že i nastane, 100A třeba minutu a pak 2 minuty dobíjení…
Jinak je dobrý vědět, když si někdo skládá ten karavan, aby ta LFP4 (jasně, to je jiný případ než jsem se původně ptal) opravdu dovedla dát ty ampery do invertoru, jinak to BMSka omezí…
Kapacita olověného článku závisí na proudové zátěži (Peukertův efekt). Čím vyšší proud, tím menší skutečná využitelná kapacita a „Startovací“ (automobilové) baterie jsou navrženy pro krátké velmi vysoké proudy (start), ne pro hodinové hluboké vybíjení.
Což přesně jsem myslel že i nastane, 100A třeba minutu a pak 2 minuty dobíjení…
Jinak je dobrý vědět, když si někdo skládá ten karavan, aby ta LFP4 (jasně, to je jiný případ než jsem se původně ptal) opravdu dovedla dát ty ampery do invertoru, jinak to BMSka omezí…
-
- Příspěvky: 1346
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 201
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Dle mého názoru se tady už jen točíme pořád dokola a k ničemu to nevede. Je evidentní, že se neshodneme v tom zda je vhodné 85Ah startovací baterii k těmto účelům používat. Kajap zde byl na nevhodnost takového řešení i rizika s tím spojená myslím dostatečně upozorněn a dál to už nemá smysl řešit. S tím bych to asi uzavřel.
-
- Příspěvky: 4383
- Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
- Reputace: 288
- Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 3600
- Kapacita baterie [kWh]: 16
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Zlaté Hory
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
BMS nic neomezí! To je pouze hlídač a když překročíš nastavené parametry tak ji odpojí!
Lifepo4 klidně dodají 1C samozřejmě to není optimální pro životnost takže se doporučuje fungovat do 0.5C.
Lifepo4 klidně dodají 1C samozřejmě to není optimální pro životnost takže se doporučuje fungovat do 0.5C.
3,6kWp
| 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh 


-
- Příspěvky: 164
- Registrován: pon črc 21, 2025 11:13 am
- Reputace: 1
- Lokalita: Okoli
Re: Měnič 3000/6000 24V/230V + zapojení
Ano, bylo to tak myšleno že to bms přeruší, tedy rozpojí… Tohle já nevím jestli baterky dodají 1C když vyrobce píše typicky 0.5C - cožpak to BMS nepřeruší?
Valdano. Neřeším jestli je vhodné, řeším jestli to bude fungovat. Kdyby člověk používal ideální neboli vhodné řešení, tak by se nedoplatil. To už můžeme klidně konstatovat, že není vhodné, aby se kutilové hrabali do FVE
) A teď si nejsem jistý jestli skutečně má ta jejich baterka povolený 3,3 kW odběr při 12 voltech… ps: Řešíme to různé druhy a já právě s ohledem na to, že budu chtít v budoucnu použít tento měnič jí pro účely karavanIngu, Jsem se zabýval invertorem 12V/3kW s tím, že zdroj proudu bude proměnlivý… A taky že ne vždy bude potřeba 3 kW ale budou stačit jenom 1,5 kW například
Ale to na ali Expressu nějak neodpovídá tvé přiložené fotografii
Takže všechno je na tom autu? No a který auto umí zapnout V2L a je to bez ztráty záruky na baterii? Ty to používáš a fakt je to tak easy?
A pak ta druhá kategorie aut - kde to výrobce umožňuje údajně, ale jen pro omezený objem energie z baterky
Valdano. Neřeším jestli je vhodné, řeším jestli to bude fungovat. Kdyby člověk používal ideální neboli vhodné řešení, tak by se nedoplatil. To už můžeme klidně konstatovat, že není vhodné, aby se kutilové hrabali do FVE

Samozřejmě že oni mají LFP nějakých 460Ah/12V, vždyť je to karavan a ten nemá alternátor a to by museli mít kabel tlustý jako … z motoru do karavanuValdano píše: pon zář 29, 2025 8:07 pmNa těch videích nemají společně s 3000W měničem baterku 85Ah, ale 400Ah a určitě ne startovací, ale trakční. To je úplně něco jiného a s tím vaším naprosto nesrovnatelného.

Zajímavý, koukám na to a je to klasická mechanická propojka s nějakým rezistorem… Asi to ani nebude moc legální, protože tam nejspíš není proudový chránič? I když číňan umí RCDjistič za 100,- v pohodě…rva píše: pon zář 29, 2025 8:01 pmK V2L stačí vhodný elektromobil a redukce za 500,-Kč - něco jako https://www.aliexpress.com/item/1005009195178546.html.V2L.jpg
Ale to na ali Expressu nějak neodpovídá tvé přiložené fotografii
Takže všechno je na tom autu? No a který auto umí zapnout V2L a je to bez ztráty záruky na baterii? Ty to používáš a fakt je to tak easy?
A pak ta druhá kategorie aut - kde to výrobce umožňuje údajně, ale jen pro omezený objem energie z baterky
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], JirkaE, Kajap, Valdano, Yandex [Bot], Zdenek Vojc a 2 hosti