Elektricka / hybridni auta
Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
-
- Příspěvky: 4429
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 791
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: Elektricka / hybridni auta
U jednoho FV pole mám stringy Voc 290V, které jsou zapojeny paralelně přes přepínač, který umožňuje je zapojit po dvou do série a pak mám 2x290V = 580V. Toto bez problémů používám na napájení DC/3fAC 7.5kW frekvenčního měniče pro cirkulárku. Vmpt je pak kolem 470V.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
- TomHC
- Příspěvky: 2907
- Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
- Reputace: 535
- Lokalita: Hlohovec, SR
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8820
- Kapacita baterie [kWh]: 30
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Hlohovec, SR
Re: Elektricka / hybridni auta
Pozeral som to ešte raz a malo by to ozaj byť tak, že cez CP sa nejako neštandardne dá vedieť že je možné DC nabíjanie, a zvyšok komunikácie ide potom cez HomePlug GreenPHY / powerline cez DC port.Mex píše: sob srp 30, 2025 11:00 pmJseš si tím prosím jistý?
Já jsem si vždy myslel (a stále si myslím), že datová komunikace mezi autem a nabíječkou (v případě evropského systému CCS2) probíhá jen přes pin CP.
Ten u AC nabíjení nese informaci o max. povoleném odebíraném proudu formou PWM. Ale v okrajových podmínkách (PWM střída příliš nízká nebo naopak příliš vysoká) pak nese informaci jinou.
Chytré DC nabíječky pak komunikují zjednodušeným standardem Powerline, kdy po tom pinu CP spustí plnohodnotnou komunikaci po TCP/IP.
Ta je superponovaná na DC napětí na té lince.
Ale že by se přenášela data po silovém DC vedení, to si nemyslím.
Nebo jsem to špatně pochopil a tys tím "namodulovaná na DC napätí" myslel právě tu Powerline komunikaci na pinu CP?
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome , BMS UART-TS485 adaptér
-
- Příspěvky: 4433
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
- Reputace: 349
Re: Elektricka / hybridni auta
Tady je štítek ze Superchargeru Tesly, Dc Ouput 0-500Vrva píše: ned srp 31, 2025 6:01 amU jednoho FV pole mám stringy Voc 290V, které jsou zapojeny paralelně přes přepínač, který umožňuje je zapojit po dvou do série a pak mám 2x290V = 580V. Toto bez problémů používám na napájení DC/3fAC 7.5kW frekvenčního měniče pro cirkulárku. Vmpt je pak kolem 470V.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 4433
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
- Reputace: 349
Re: Elektricka / hybridni auta
Já jsem se o DC komunikaci bavil se Zdeňkem na srazu, mají přestavěný Berlinga a v nich moduly z MEb platformy cca 70kWh baterek. Nabíjí pouze AC, DC nabíjení se jim nepovedlo rozchodit a snad zatím neexistuje DIY provedení co tu komunikaci svede.Jedinně použít originál nabíjecí modul z originál auta.TomHC píše: ned srp 31, 2025 6:20 amPozeral som to ešte raz a malo by to ozaj byť tak, že cez CP sa nejako neštandardne dá vedieť že je možné DC nabíjanie, a zvyšok komunikácie ide potom cez HomePlug GreenPHY / powerline cez DC port.Mex píše: sob srp 30, 2025 11:00 pmJseš si tím prosím jistý?
Já jsem si vždy myslel (a stále si myslím), že datová komunikace mezi autem a nabíječkou (v případě evropského systému CCS2) probíhá jen přes pin CP.
Ten u AC nabíjení nese informaci o max. povoleném odebíraném proudu formou PWM. Ale v okrajových podmínkách (PWM střída příliš nízká nebo naopak příliš vysoká) pak nese informaci jinou.
Chytré DC nabíječky pak komunikují zjednodušeným standardem Powerline, kdy po tom pinu CP spustí plnohodnotnou komunikaci po TCP/IP.
Ta je superponovaná na DC napětí na té lince.
Ale že by se přenášela data po silovém DC vedení, to si nemyslím.
Nebo jsem to špatně pochopil a tys tím "namodulovaná na DC napätí" myslel právě tu Powerline komunikaci na pinu CP?
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 1306
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 229
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Elektricka / hybridni auta
Moc těm číslům nerozumím.
DC Input/Output tam mají 880/1000V.
To je input nebo output? A pokud input - tak odkud?
Vedle pak mají POST DC Output 0-500V.
Co znamená to POST?
A kdyby to skutečně bylo max. výstupní a tedy nabíjecí napětí, tak by se tam nedala nabíjet auta s 800V architekturou.
-
- Příspěvky: 1306
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 229
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Elektricka / hybridni auta
Já jsem s nimi bavil loni. A myslím, že to s tím DC ani nijak moc nezkoušeli.Franta2776 píše: ned srp 31, 2025 7:12 amJá jsem se o DC komunikaci bavil se Zdeňkem na srazu, mají přestavěný Berlinga a v nich moduly z MEb platformy cca 70kWh baterek. Nabíjí pouze AC, DC nabíjení se jim nepovedlo rozchodit a snad zatím neexistuje DIY provedení co tu komunikaci svede.Jedinně použít originál nabíjecí modul z originál auta.
Ale hlavně je to opačný případ.
Kdyby to své Berlingo s baterkami v kufru chtěli nabíjet DC, tak by museli simulovat chování běžného auta.
Ale rva chce ze svého soláru nabíjet standardní auto. A tak by jeho solár musel naopak simulovat chování DC rychlonabíječky.
-
- Příspěvky: 1306
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 229
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Elektricka / hybridni auta
Sakryš jsem z toho zmatený.TomHC píše: ned srp 31, 2025 6:20 amPozeral som to ešte raz a malo by to ozaj byť tak, že cez CP sa nejako neštandardne dá vedieť že je možné DC nabíjanie, a zvyšok komunikácie ide potom cez HomePlug GreenPHY / powerline cez DC port.
Zrovna Ty většinou problematiku dobře znáš, tak rozhodně Tvůj názor beru vážně.
Ale pořád mi to nesedí.
Jednak z dostupných informací, a pak i z logiky věci.
Pokud už jede PLC komunikace po pinu CP - jaký by mělo smysl zavádět další komunikaci po silových DC linkách?
Co by to přineslo kromě nutnosti mít tam další Powerline kontrolér?
Prosím dal bys sem nějaký odkaz, kde konkrétně jsi našel, že se komunikace přesune na výkonové DC piny?
Díky.
-
- Příspěvky: 1562
- Registrován: ned zář 25, 2022 10:47 am
- Reputace: 211
- Lokalita: Pod Karpatmi
Re: Elektricka / hybridni auta
Po silovych Dc+ a DC- neprebieha ziadna komunikacia.Vozidlo komunikuje s nabijackou len cez piny CP a PE, ktore su sucast konektora.
JZ-2s5p 3,8kWp >> Epever 8415 AN
JV-2s3p 2,7kWp >> Epever 6415 AN
2x Victron MP2 5000V/A paralelne
48V 760Ah/35kWh Li-ion
a stále v štádiu budovania
(rozširovania)
JV-2s3p 2,7kWp >> Epever 6415 AN
2x Victron MP2 5000V/A paralelne
48V 760Ah/35kWh Li-ion
a stále v štádiu budovania

- TomHC
- Příspěvky: 2907
- Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
- Reputace: 535
- Lokalita: Hlohovec, SR
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8820
- Kapacita baterie [kWh]: 30
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Hlohovec, SR
Re: Elektricka / hybridni auta
Tak som pozrel ešte nejaké datasheety a blokové schémy a veru to nejde cez DC port. Mea culpa. Tiež mi to vŕtalo hlavou, načo by si tak komplikovali život. Asi som to na začiatku len rýchlo prebehol a zle pochopil.Mex píše: ned srp 31, 2025 10:50 pmSakryš jsem z toho zmatený.
Zrovna Ty většinou problematiku dobře znáš, tak rozhodně Tvůj názor beru vážně.
Ale pořád mi to nesedí.
Jednak z dostupných informací, a pak i z logiky věci.

2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome , BMS UART-TS485 adaptér
-
- Příspěvky: 4433
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
- Reputace: 349
Re: Elektricka / hybridni auta
Fotku štítku mám z Norska. Předpokládám, že i u nás to bude stejné.Oni používají tento zdroj vždy pro 3 nebo 4 stojany a ty se o výkon dělí.Při potřebě nabíjení 800V architektury to vypadá ,že použijí 2 zdroje do serie.Jinak by to nenabili. Tam kde jsem to fotil byly myslím 4ks.Mex píše: ned srp 31, 2025 10:13 pmMoc těm číslům nerozumím.
DC Input/Output tam mají 880/1000V.
To je input nebo output? A pokud input - tak odkud?
Vedle pak mají POST DC Output 0-500V.
Co znamená to POST?
A kdyby to skutečně bylo max. výstupní a tedy nabíjecí napětí, tak by se tam nedala nabíjet auta s 800V architekturou.
Takové blbost, nabití auta DC napětím a kolik je okolo dohadů a komplikací



18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
- TomHC
- Příspěvky: 2907
- Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
- Reputace: 535
- Lokalita: Hlohovec, SR
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8820
- Kapacita baterie [kWh]: 30
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Hlohovec, SR
Re: Elektricka / hybridni auta
Pre DC to "skomplikovali" z dôvodu dodatočných možností - napríklad funkcia Plug & Charge - zasunieš nabíjací konektor, auto sa zabezpečene autorizuje a môže priamo nabíjať (ak to má majiteľ pre auto aktivované, napr. VW We Charge), žiadne QR kódy, karty alebo blokácie na účte.
Naposledy upravil(a) TomHC dne pon zář 01, 2025 7:54 am, celkem upraveno 1 x.
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome , BMS UART-TS485 adaptér
-
- Příspěvky: 4433
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
- Reputace: 349
Re: Elektricka / hybridni auta
Příznačné je, že ani Renault 5 s necelými čtyřmi metry délky není SUV, ale městský hatchback, který příkladnou aerodynamikou neoplývá. Zato dostal do vínku motor s cizím buzením, který umí být efektivnější než typ s permanentními magnety, jaký s výjimkou BMW používá většina automobilek. Díky tomu, že umí vypnout buzení na kotvě, je mnohem lépe regulovatelný. Při plachtění vozu, ke kterému není třeba žádný výkon, u něj nevznikají zbytečné energetické ztráty.
Pak je tu také pohotovostní hmotnost necelé 1,5 tuny, která sice na malé auto nepůsobí nijak střídmě, v případě elektroauta je ale nízká.
Je to malé auto,ale asi nový šampion ve spotřebě.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... =219162434
Pak je tu také pohotovostní hmotnost necelé 1,5 tuny, která sice na malé auto nepůsobí nijak střídmě, v případě elektroauta je ale nízká.
Je to malé auto,ale asi nový šampion ve spotřebě.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... =219162434
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 4433
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
- Reputace: 349
Re: Elektricka / hybridni auta
Já to mám na autě i aktivované,ale zatím jsem vždy vytahoval kartu na spuštění nabíjení. Bude to zatím málo rozšířené.TomHC píše: pon zář 01, 2025 7:27 amPre DC to skomplikovali z dôvodu dodatočných možností - napríklad funkcia Plug & Charge - zasunieš nabíjací konektor, auto sa zabezpečene autorizuje a môže priamo nabíjať (ak to má majiteľ pre auto aktivované, napr. VW We Charge), žiadne QR kódy, karty alebo blokácie na účte.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 191
- Registrován: stř úno 02, 2022 3:55 pm
- Reputace: 26
- Lokalita: BA-SC
- Výkon panelů [Wp]: 5520
- Kapacita baterie [kWh]: on grid
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: okr Senec
Re: Elektricka / hybridni auta
toto vezerá zaujímavo, škoda že to nemá rámový podvozok z naftového Musso
https://ev-database.org/car/3227/KGM-Musso-EV-4WD
https://ev-database.org/car/3227/KGM-Musso-EV-4WD
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: čtv led 02, 2025 12:47 pm
- Reputace: 4
- Lokalita: STredni čechy
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 6400
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektricka / hybridni auta
Zítra jedem srovnávačku SU7/SU7ultra a BYD Sealiona 7. Jsem zvědavý, kam se zas technologie posunuly. Ani sem si nevšiml, že už je technika V2V. To sem jen zatím slyšel, ale použít neviděl..
-
- Příspěvky: 500
- Registrován: ned čer 26, 2022 3:33 pm
- Reputace: 94
- Lokalita: Znojemsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5500
- Kapacita baterie [kWh]: 26
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektricka / hybridni auta
CP sepouziva pro oboji nabijeni jak pro low level communication tak i pro high level communication. LLC je pro AC nabijeni a funguje pouze na pwm komunikaci . HLC je pro DC nabijeni, kde prvni handshake je stale pres pwm, po prvni autentizaci prechazi na PLC komunikaci, kde se udela druhy handshake. Nasledne je otazka co je to za nabijeci stanici a co jeto za auto. Starsi typy zde konci a vyuziva se ISO15118 (dohoda o napeti nabijeni 400V//800V, nabijeci proud + komunikace s BMS). Nove stanice a auta by mely jiz podporovat ISO15118-3 pokud se nepletu a po druhym handshaku se prechazi na SLAC (jakym zpusobem tady komunikace probiha uz nevim). Nedavno vim, ze se ve fabrice delalo par testovacich zarizeni pro KOSTAL, ale nejsem v tom zainteresovanej, tak nevim.TomHC píše: pon zář 01, 2025 7:27 amPre DC to "skomplikovali" z dôvodu dodatočných možností - napríklad funkcia Plug & Charge - zasunieš nabíjací konektor, auto sa zabezpečene autorizuje a môže priamo nabíjať (ak to má majiteľ pre auto aktivované, napr. VW We Charge), žiadne QR kódy, karty alebo blokácie na účte.
KOSTAL V2G
string1 - 5.5kwp 3S4P - 460wp | 3x Multiplus ii 3000VA 1F systém | Lifepo4 230AH 48V + Seplos BMS, Lifepo4 310AH 48V + Seplos BMS
- JozefSK
- Příspěvky: 271
- Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm
- Reputace: 27
Re: Elektricka / hybridni auta
Ak by bola predajna cena tohto EV rovnaka aj u nas, hned prvy by som stal v rade na jeho kupu:
Nový elektromobil: Cena od 8 800 eur, dojazd 530 km a revolučné batérie
Nový elektromobil: Cena od 8 800 eur, dojazd 530 km a revolučné batérie
-
- Příspěvky: 827
- Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
- Reputace: 57
- Lokalita: Lounsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8430
- Kapacita baterie [kWh]: 30
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektricka / hybridni auta
Já jsem optimista a chci věřit, že tahle změna pohonu přinese i změnu poměrů na trhu a snížení cen pro nás.
Takové situace jsou vždycky šance...
Takové situace jsou vždycky šance...
5 kVA Axpert King 1 @ 5,67 kWp [3s6p AUO 315Wp mono] + 5 kVA Axpert King 1 @ 2,76 kWp [2s3p AS 460Wp mono] = paralelní 1F provoz
18 kWh [5x Pylontech US3000] + 13,4 kWh [15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům]
Rozpracováno:
a) 6x AS 460Wp mono na střeše nezapojeno
b) 2x Fangpusun MPPT 150/70 Tr (asi nepoužiji)
18 kWh [5x Pylontech US3000] + 13,4 kWh [15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům]
Rozpracováno:
a) 6x AS 460Wp mono na střeše nezapojeno
b) 2x Fangpusun MPPT 150/70 Tr (asi nepoužiji)
-
- Příspěvky: 7943
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Reputace: 995
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektricka / hybridni auta
Chybně. Cena je s dotací pro čínský trh. bez dotace to odhaduju na 15kE, + u nás 50% clo a už máme 22.5kE a 21% DPH a je z toho 27kE, což je cca 708kKč. To je běžná cena malejch EV, nebo ne?
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 1306
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 229
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Elektricka / hybridni auta
Když se v Česku píše o "čínských dotacích", tak je to myslím třeba brát s rezervou.
V Číně je velký přetlak automobilek, co vyrábějí BEV. Tak asi není příliš potřeba auta dotovat, když je trh přesycený.
Ale samozřejmě když k jakékoli ceně přidáte 50% clo a 21% DPH (která je i z toho cla), tak prostě cena bude vysoká.
My na to ale máme. Jsme nejrozvinutější a nejprogresivnější část lidstva (říkávala myslím ještě i paní Lejnová, a určitě před ní pan Juncker).
Podobně zavádějící je myslím to tvrzení o obecně vyšší účinnosti motorů s cizím buzením.
Já jsem jejich fanda, ale spíš z jiných důvodů než kvůli vyšší účinnosti (nezávislost na magnetech z prvků vzácných zemin, vysoká teplotní odolnost, není nutné odbuzování ve vysokých otáčkách).
Ale obecně (průměrně ve všech režimech činnosti) bych řekl, že vyšší účinnost nemají, spíš naopak. Ne nadarmo skoro všichni ostatní používají motory typu PMSM, i když to znamená drahé a potenciálně problematicky dostupné magnety.
V Číně je velký přetlak automobilek, co vyrábějí BEV. Tak asi není příliš potřeba auta dotovat, když je trh přesycený.
Ale samozřejmě když k jakékoli ceně přidáte 50% clo a 21% DPH (která je i z toho cla), tak prostě cena bude vysoká.
My na to ale máme. Jsme nejrozvinutější a nejprogresivnější část lidstva (říkávala myslím ještě i paní Lejnová, a určitě před ní pan Juncker).
Podobně zavádějící je myslím to tvrzení o obecně vyšší účinnosti motorů s cizím buzením.
Já jsem jejich fanda, ale spíš z jiných důvodů než kvůli vyšší účinnosti (nezávislost na magnetech z prvků vzácných zemin, vysoká teplotní odolnost, není nutné odbuzování ve vysokých otáčkách).
Ale obecně (průměrně ve všech režimech činnosti) bych řekl, že vyšší účinnost nemají, spíš naopak. Ne nadarmo skoro všichni ostatní používají motory typu PMSM, i když to znamená drahé a potenciálně problematicky dostupné magnety.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: cejnik, Claudebot [Bot] a 0 hostů