Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
wattman
Příspěvky: 86
Registrován: pon lis 15, 2021 9:07 pm
Reputace: 11

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od wattman »

Nejen cinani rozebrali do sroubku Teslu apod, predpokladam opacne to udelal taky uz nekdo davno aby zjistil jak se veci maji a jestli je se ceho bat. Otazka jestli se o tom mame sanci jako smrtelnici dozvedet jak to realne. dopadlo.
Franta2776
Příspěvky: 4245
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 322

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

I evropský auta umí rychla nabíjet v 75% kapacity ještě výkon 200kW.
https://fdrive.cz/clanky/test-jak-rychl ... =106517811
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Matess
Příspěvky: 1949
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 192
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Matess »



https://www.euroncap.com/en/results/mg/zs+ev/39678

za mě docela ok výsledky... rozhodně lepší jak to s čím jezdím teď. Jestli vám tohle přijde málo bezpečné... v čem vlastně jezdíte?
Uživatelský avatar
JozefSK
Příspěvky: 248
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm
Reputace: 23

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od JozefSK »

ChlapeczDediny píše: čtv čer 05, 2025 11:52 pm
eman píše: čtv čer 05, 2025 9:43 am
Já včera v Praze potkal tohle: Micro
Tohle vyrábělo BMW po druhé válce. To jsme za těch 75 let dopadli...
He, he, myslis toto ?

Ale sleduj, cim mensie, tym vacsiu radost to vie urobit ... :lol:
dusanmsk
Příspěvky: 527
Registrován: pát říj 15, 2021 10:41 am
Reputace: 55
Lokalita: Kladno
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 11250
Kapacita baterie [kWh]: 19.2
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od dusanmsk »

No neviem, obcas si vyrabam drobnu elektroniku a pokial niekto nieco pajkuje rucne, som to ja, lebo sa mi nechce ucit jak dotiahnut plosak az do PCBA. Cinan to tam jebe osadzovacim robotom jak bata cvicky. Videl som v poslednej dobe plosaky kdecoho, cinskych tepelnych cerpadiel powerworld napr. U nas by sme to lepsie nespravili. Pracoval som vo firme co si sama v brne osadzuje vlastne vyrobky a do ciny to neslo asi hlavne kvoli patriotizmu majitela. Inak by to asi bolo kvalitnejsie, lacnejsie a rychlejsie. Ale samozrejme vsetky poucky o cine asi platia dalej - u velkych veci potrebujes vlastneho cloveka priamo na mieste co to bude cepovat a kontrolovat, aby to nedopadlo ako indicky Builder AI.
30*375 Wp JJZ, 2xXTM4000, 2xVT-80, 4xUS5000
ChlapeczDediny
Příspěvky: 422
Registrován: sob říj 16, 2021 10:55 am
Reputace: 108
Lokalita: Juh BBSK
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3100
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od ChlapeczDediny »

Jozef, v Mníchove v múzeu BMW som nafotil krajšie 😎
Ako pochopím, že po vojne v rozdrbanej krajine sa snažili vyrobiť niečo skoro z ničoho, aby do toho nepršalo a nemuseli to ťahať kone. Ale preboha dnes sme v takej situácii?
3s2p Amerisolar 285 = 1,7 kWp JJV + 3s2p 240 = 1,4 kWp ZJZ, Epever 5420AN, Epever 6420AN, 12 kWh 14s100p LiIon 18650 + JK BMS 200A, 18 kWh CATL 14s3p LiIon 115Ah +JBD BMS 60A, Epever iPower 5 kW
Uživatelský avatar
JozefSK
Příspěvky: 248
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm
Reputace: 23

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od JozefSK »

Dnes je doba, kedy sa mnoho produktov (teda aj auta) vyraba tak, aby sa minimalizovali naklady a zbytocne "neplytvalo kvalitou" pri vyrobe ... :(

Ale ine som chcel.
Pre majitelov EV uz zname veci, pre nas, co uvazuju o svojom prvom EV, mozno nieco, co stoji za prelistovanie:
Prirucka elektromobilistu.

Je to uz 2 - 3 roky stare, takze asi nie vsetko je este aktualne. Co ma ale zaujalo:
Str. 15: V CZ su dialnicne poplatky pre EV nulove (aj pre nas slovakov), ale na SK pre vsetky EV bezne spoplatnene ???
Str. 20:
V praxi sa môžete stretnúť s tým, že si stanica technickej kontroly za kontrolu elektrických vozidiel bude účtovať viac, ako za kontrolu vozidiel so spaľovacím motorom. Taká je bohužiaľ realita na Slovensku.
To fakt ? :wall:
Preco ?
glottis
Příspěvky: 2980
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Reputace: 350
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od glottis »

jo dalnicni je v cr pro ev nula. Ale to se zmeni. Neboj :)

Proc platit na stk vic? Protoze to jsou ... a asi se boji o zivobiti. Tak to zdrazi aby si vydelali stejne.
Valdano
Příspěvky: 1140
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 185
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

EV je v ČR jen naprosto zanedbatelné množství (okolo 0,5% vozového parku) a navzdory zprávám o nárůstech prodejů EV rozhodně v dohledné době nehrozí, že se podíl nějak výrazně zvýší. Dokud to bude jak se říká "jen kapka v moři" tak jsou to pro stát zanedbatelné úlevy. Docela se divím, že na Slovensku to pro EV je zpoplatněno když je tam poměr EV na vozovém parku podobný jako v ČR tj. v podstatě zanedbatelný.

Sousední Německo má dálnice pro všechna osobní auta do 3,5 tuny bez poplatků, a to bez ohledu na druh pohonu.

V Norsku, které má v současnosti největší podíl EV na vozovém parku v zemi pravděpodobně na celém světě a provozované EV tam tvoří už něco přes 25% vozového parku (tomu se tady v ČR dle mého názoru nepřiblížíme ani za 100 let) má od poplatků osvobozeny EV, vozidla na vodík a také spalováky emisní třídy Euro 6.

V některých evropských zemích jsou EV zcela osvobozeny od daně nebo od registračních poplatků (např. Finsko, Maďarsko, Lotyšsko, Portugalsko, s určitými omezeními také Itálie a Německo). V ČR kromě osvobození od dálniční známky jsou pro EV také zvýhodněná parkování na některých místech. V různých zemích napříč celou EU přibývá míst kde je některým spalovákům (dieselům) vjezd zakázán, jak už zde bylo také zmíněno.
Franta2776
Příspěvky: 4245
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 322

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Toto bude pro spalováky v osobních autech konečná:
https://fontech.startitup.sk/byd-revolu ... _ADRpMei-w
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Valdano
Příspěvky: 1140
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 185
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Všechno jsou to jen vlhké sny některých novinářů. Nic z toho není v dohledné době vůbec reálné pro nižší a dokonce ani pro střední třídu EV. Dopadne to úplně stejně jako s platformou CIIC (Catl Integrated Intelligent Chassis) tj. kompletní podvozek včetně baterie pro EV s dojezdem 1000 a více Km na jedno nabití, který se již vyrábí a je to jen pro prémiové EV i v Číně. Tohle bude úplně totéž. Můžete si být jist tím, že tyhle novoty budou mnoho let jen v drahých prémiových modelech EV.

Navíc dokud nebudou ceny EV obecně menší než ceny srovnatelných spalováků zejména pak v nižší a střední třídě tak se nic podstatného nezmění a EK dělá zatím vše proto, aby EV v EU nikdy nebyly opravdu levné. Ceny EV jsou prostě stále příliš vysoké a nic nenasvědčuje tomu, že budou v dohledné době nízké natolik, aby to lidi nejen v ČR, ale i ve většině zemí EU přesvědčilo si je opravdu výrazně více kupovat.

Samotný BYD prodává svoje modely v ČR za ceny okolo mega a více a i když anoncoval na léto slevy tak to pořád ani zdaleka nestačí. To, že by v ČR nebo v EU obecně slevil o 70% určitě nehrozí a i kdyby tak to EK zas tradičně podělá vysokými cly. Ceny EV byť alespoň vzdáleně podobné těm v Číně na EU trhu nelze čekat ani v budoucnu, protože jak už zde bylo nejednou zmíněno tak čínští výrobci nejsou ochotní jít s cenami až tak nízko nikde jinde než v samotné Číně.
Franta2776
Příspěvky: 4245
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 322

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Valdano
Příspěvky: 1140
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 185
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Zase nic jiného než jen vlhké sny některých novinářů, kterým je úplně jedno, že něco takového se v dohledné době rozhodně výrazně nerozšíří. Hlavně, že mají svůj "bombastický" titulek a někteří jim to "baští i s navijákem". Šak oni se vnuci aspoň mají na co těšit, že vnuci vnuků boudou mít v daleké budoucnosti pohodu až se to opravdu stane běžnou skutečností dostupnou na každé dobíjecí stanici a podporovanou v každém EV.

Mimochodem nedávné průzkumy potvrdily, že rozvoj nabíjecích stanic nejen v ČR, ale i v celé EU ani zdaleka neodpovídá rostoucímu počtu EV, a to ani ve velkým městech a už vůbec ne na periferiích. Pokud tempo nárůstu počtu EV ještě zrychlí, zejména u uživatelů, kteří nemají možnost dobíjet doma ani v zaměstnání, tak lze očekávat problémy daleko dříve než se něco takového co popisuje ten článek vůbec stihne nějak rozumně rozšířit.
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 2729
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 480
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8820
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od TomHC »

Nebudeme sa hádam tváriť, že EV je pre každého. Aktuálne určite nie. Sídliská nula bodov. Ľudia čo hľadajú auto "okolo komína" za pár drobných - nula bodov. Ideálne tí, čo majú viac voľných peňazí, dom, ideálne aj fve.
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 07/2025 = 12. 5 MWh AC
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2813
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Reputace: 514
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od kybos »

Franta2776 píše: pon čer 23, 2025 3:05 pm
To při 800 V architektuře bateriového systému odpovídá cca 500 A nabíjecího proudu. To by mne docela zajímalo, jaký tam bude nabíjecí konektor.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Franta2776
Příspěvky: 4245
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 322

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Mě do BMW při 400V architektuře teče 500A normálně.Mám nabíjecí výkon 205kW.Na 500A vcelku běžný silný kabel a konektor.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2813
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Reputace: 514
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od kybos »

Dokážu si představit, že to může fungovat jako nové, když se kontakty lesknou jak psí koule. Ale s odstupem času a opotřebením konektorů už to tak růžově nevidím. Když to porovnám jen s obyčejným konektorem na přívěs, tak po dvaceti letech provozu už je docela problém, aby svítily regulérně všechna světla na přívěsu. A to tam tečou stokrát menší proudy.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Franta2776
Příspěvky: 4245
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 322

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Limit bude síť a DC nabíječky.Baterky limit nebudou, tak nějak to dopadne.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2813
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Reputace: 514
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od kybos »

Ono už se plánuje, že nabíječka bude mít nějakou vyrovnávací akumulační kapacitu, aby se potřebný příkon rozložil do času.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Franta2776
Příspěvky: 4245
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 322

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

kybos píše: pon čer 23, 2025 7:03 pm
Dokážu si představit, že to může fungovat jako nové, když se kontakty lesknou jak psí koule. Ale s odstupem času a opotřebením konektorů už to tak růžově nevidím. Když to porovnám jen s obyčejným konektorem na přívěs, tak po dvaceti letech provozu už je docela problém, aby svítily regulérně všechna světla na přívěsu. A to tam tečou stokrát menší proudy.
Zatím jsem vyhořelý konektor neviděl ani na autĕ ani na kabelu.Kabel by mĕl mít teplotní čidlo a při zahřátí omezí výkon nebo vypne.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], Franta2776, Valdano a 0 hostů