Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
eman
Příspěvky: 2166
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 225
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Mě včera pobavily parametry Mitsubishi Oulander. PHEV se spotřebou 0,8l/100km WLTP, protože mu 80km vydrží baterka. Spotřebu po vybití baterky už radši neuvádí. Má přes 2t a benzínový motor. Taky jsem moc nepochopil, proč tak velké auto s motorem 150kW, má na kouli maximum 1600kg. To už si fakt dělají srandu.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
PavelR
Příspěvky: 3495
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 250
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 65
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od PavelR »

mám outlandera phev ale starší generaci 2.0 benzin. baterka na cca 30km. Ta spotřeba je samozžejmě nesmysl.
Bez aku 6,5-9 podle situace, normální spotřeba.
Tažný nemám vůbec tak to nedokážu hodnotit. Ale benzinová atmosféra je pro mě plus. Tím způsobem pohonu jaký má eliminuje nevýhody benzínu, neřadí, dáš plyn na podlahu a plynule zrychluje bez přerušení dokud nepovolíš. Jsem z toho auta nadšenej. ikdyž teď co jsem se projel s TMY už o trošku míň :-)
pibi
Příspěvky: 1278
Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
Reputace: 227
Lokalita: Východně od 3nce
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 16kWp
Kapacita baterie [kWh]: 44kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od pibi »

Franta2776 píše: stř dub 30, 2025 4:51 pm
Konkurent Tesly3??
Nevím, syn má EQE, je o cca 500kg těžší, než tohle CLA a jezdí za cca 25kWh/100. Nezdá se mi, že tohle by jezdilo s poloviční spotřebou. Uvidíme reálné testy.
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah + 16x300Ah LiFePO4 + 3xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
Franta2776
Příspěvky: 4146
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 305

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

To musí jezdit jak kanec.Já když jedu dálnici s I5 trvale 160km/h tak mi to bere cca 25kWh/100km a jsem nejrychlejší auto na dálnici. Jinak mám spotřebu cca 20kWh/100km.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
soami
Příspěvky: 841
Registrován: pon lis 08, 2021 9:10 pm
Reputace: 79
Lokalita: Posázaví
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Posázaví

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od soami »

BMW i3 letní spotřeba město/okreska 12kWh 😉 Pro dálnici to určené není... Tam to jde k 20kWh při 130.
Uživatelský avatar
betmen
Příspěvky: 712
Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
Reputace: 91
Lokalita: nedaleko od Trencina
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 2080 + 4800
Kapacita baterie [kWh]: 9,6
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od betmen »

eman píše: stř dub 30, 2025 5:42 pm
Mě včera pobavily parametry Mitsubishi Oulander. PHEV se spotřebou 0,8l/100km WLTP, protože mu 80km vydrží baterka. Spotřebu po vybití baterky už radši neuvádí. Má přes 2t a benzínový motor. Taky jsem moc nepochopil, proč tak velké auto s motorem 150kW, má na kouli maximum 1600kg. To už si fakt dělají srandu.
to co mas na taznom, je vzdy zavisle na brzdach a nie na vykone hnacej sustavy.
dôležité je to bezpecne ubrzdit a nie dat do pohybu...
stacionárny dom :
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 60Ah LiFePo + 75Ah olovo
Matess
Příspěvky: 1890
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 186
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Matess »

a navíc je tam limit na hmotnost soupravy a jelikož ev váží víc zbývá proto pro přívěs méně. Nemyslím si že by to bylo o brzdách... v těchto hmotnostech má přívěs stejně svoje brzdy.
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5741
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 723
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

U klasických je to o emisích a výkonu chlazení motoru. Proto u aut z výroby vychází tažné levněji, než dodatečná montáž. Při ní se totiž musí upravit chladící systém, není to jen přidělat železo a nějakou elektriku.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
gupa
Příspěvky: 3029
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 133
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od gupa »

Matess píše: stř dub 30, 2025 11:08 pm
a navíc je tam limit na hmotnost soupravy a jelikož ev váží víc zbývá proto pro přívěs méně. Nemyslím si že by to bylo o brzdách... v těchto hmotnostech má přívěs stejně svoje brzdy.
Co to je za limity? Souprava je souprava. Může se za sebe zapojit stejný kategorie nebo je-li nižší kategorie připojeného vozidla za vyšší tažného podle přípojného zařízení. Potom hrají pro pokutu váhy v OTP nebo TP. Je tomu tak? Něco jiného je ŘP. Ečko ke skupině B+E dává 3,5t + 3,5t. Jen jízda na rychlostních silnicích a dálnicích musí být příležitostní protože je případ že je nutný mýtné i profesák pro pravidelný jízdy. Zákazová značka B13 do 3,5t je pro každé vozidlo soupravy zvlášť. Nevím jak funguje tato značka jinde v EU.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
eman
Příspěvky: 2166
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 225
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Limit soupravy je podle řidičáku ne podle typu auta. Pokud někdo napíše 1600kg u auta co má přes dvě tuny a silný pohon, tak něco sakra "zlevnil". Mám auto s pohotovostní 1800kg a na kouli mám 1850kg se 100kW motorem. U těžkého vleku dostává největší záběr spojka.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Matess
Příspěvky: 1890
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 186
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Matess »

to že mám řidičák na C přece neznamená že mohu přetížit soupravu v kategorii B+E
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5741
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 723
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

Pletete tri veci.
Jedna je ridicske opravneni, druha definovane maximalni hodnoty vozidel a souprav, no a treti jsou ty skutecne hodnoty konkretnich vozidel a souprav.

U nas neni problem tahnout za autem vozik, co ma papirove treba 650kg a auto ma psane jen 470kg. Samozrejme na tom voziku mohu mit nalozeno jen tolik, aby dohromady nebylo vice nez tech 470kg.
Jenze v treba v Rakousku to nesmite, tam proste berou papirovy soucet a nazdar.
Proto se prodavaji voziky, co maji typove 650kg, jako treba max. 470kg. Resp. pri prvnim prodeji to vyrobce zapise s tou nizsi hmotnosti.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
eman
Příspěvky: 2166
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 225
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Matess píše: čtv kvě 01, 2025 12:33 pm
to že mám řidičák na C přece neznamená že mohu přetížit soupravu v kategorii B+E
Jak přetížit. Limit pro B+E je 3,5+3,5t. Do toho se ti vejde naložená dodávka s naloženým vlekem. Tady řeším, proč auto za 1,5mega nemůže táhnout vlek 2t+, když na to má papírově parametry a utáhne ho skoro každá starší herka.
Nemám blond vlasy a prsa, abych jezdil s takovým autem jenom kvůli fotkám na Instáč.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Atman
Příspěvky: 415
Registrován: ned čer 20, 2021 10:09 am
Reputace: 44
Lokalita: Śenkvice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 16100
Kapacita baterie [kWh]: 28
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Šenkvice - Slovensko

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Atman »

cipis píše: čtv kvě 01, 2025 12:41 pm
Proto se prodavaji voziky, co maji typove 650kg, jako treba max. 470kg. Resp. pri prvnim prodeji to vyrobce zapise s tou nizsi hmotnosti.
Presne, mne vozík 900kg takto pri prihlásení dali papiere na škodovkových 400kg a vozil som na ňom so zaťatým zadkom 1200kg piesku s Yarisom 1,0 :D
spolu 16,1kWp - JVV 2,2kWp sklon 45°, JJZ 4,9kWp sklon 55°, JJZ 4,4kWp sklon 24°, bifaciálna pergola 4,6 kWp 9°
Victron Easysolar 5000/48V + Epever Ipower plus 5000/48V iba na vyťažovanie TUV, ÚK, bazén + ďalší 5kW Ipower záloha a príprava na nabíjanie elektromobilu.
Victron Bluesolar MPPT 150/35, 2x Smartsolar 250/85. Lifepo4 48V/560Ah cca 28kWh -16x 320Ah LiitoKala ( reálna kapacita 283 - 294Ah) + 16x 280Ah Eve spolu na Victron Smartshunte.
pibi
Příspěvky: 1278
Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
Reputace: 227
Lokalita: Východně od 3nce
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 16kWp
Kapacita baterie [kWh]: 44kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od pibi »

Tunu písku na nebrzděném vozíku za Loganem MCV vozím normálně. Do stavebnin to mám cca 500m, a neřadím více než dvojku.
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah + 16x300Ah LiFePO4 + 3xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
gupa
Příspěvky: 3029
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 133
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od gupa »

eman píše: čtv kvě 01, 2025 12:47 pm
Tady řeším, proč auto za 1,5mega nemůže táhnout vlek 2t+, když na to má papírově parametry a utáhne ho skoro každá starší herka.
Není to manuál, tz. pevně spojené převody. Má to variátor. Proto asi.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Uživatelský avatar
JozefSK
Příspěvky: 213
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm
Reputace: 18

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od JozefSK »

Nerozumiem tomu, vy ano ?
Podľa rozhodnutia Európskej únie označované ako Data Act znamená, že od septembra 2025 budú môcť robiť opravy áut len autorizované servisy.
Nariadenie Data Act, ktoré vstúpi do platnosti od septembra 2025, má regulovať prístup k údajom zo všetkých odvetví, vrátane automobilového priemyslu. Oficiálnym cieľom je zabezpečiť spravodlivý prístup k dátam a zvýšiť kontrolu používateľov nad informáciami generovanými ich vlastnými zariadeniami, vrátane áut.
Aky je ucel "zabezpečiť spravodlivý prístup k dátam" ? Zeby napr. spravodliva dan z odjazdenych kilometrov ?
Buď sa vodiči obrátia na autorizované servisy s vyššími cenami, alebo budú hľadať alternatívu, ktorá však nebude oveľa lacnejšia. Navyše, služby neautorizovanych servisov môžu priniesť riziko straty záruky alebo riziko straty funkčnosti vozidla.
Uf, to znamena, ze nielen zarucne servisne ukony, ale aj pozarucne opravy uz len v autorizovanych servisoch ? To naozaj ?

Zrejme je to myslene pre vsetky auta, nielen elektricke ...
eman
Příspěvky: 2166
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 225
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Já to chápu tak, že záruční opravy autorizáku, jinak ztráta záruky. Mám dojem, že nějakým rozhodnutím soudu bylo možné, nechat si opravit auto v záruce kýkoliv, tak to teď přihrají zpátky autorizákům.
Na tyhle podmínky jim dlabu, spíš chci mít možnost okamžitě zaříznout telemetrii a sledování auta v reálném čase. To je svinstvo.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Franta2776
Příspěvky: 4146
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 305

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Mex
Příspěvky: 1119
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 186
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Tohle je podle mě cesta, která povede k cíli.
Směr, který se mi velmi líbí.
https://hackaday.com/2025/05/02/is-this ... iting-for/

Levné auto s klasickým ovládáním, žádné matlání po tabletu ale klasické páčky a čudlíky.
Prostě stará škola.
A hlavně dobrá cena.

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], META a 0 hostů