Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
-
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
- Reputace: 9
Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Ahoj,
mám takovou myšlenku stahovat baterku pomocí vzduchu, na měch dám ventilek a manometr napumpuju na 1.5 Bar a mám tam kompresi 300 kg
myslím že by to mohlo fungovat, ale nikde jsem to ještě neviděl že by to někdo používal.
mám takovou myšlenku stahovat baterku pomocí vzduchu, na měch dám ventilek a manometr napumpuju na 1.5 Bar a mám tam kompresi 300 kg
-
- Příspěvky: 1870
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Reputace: 186
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
ten duvod je jednoduchy... je to zbytecne komplikovane.
Pokud to chces presne staci si tlak rozdelit na 4 (zavitovky) a potom si spocitat tocivy moment na pace a muzes to udelat zavazickem na klici kdyz nemas momentovy klic.
anebo to udelej jako kazdy normalni clovek... utahuj zavitovky klicem jemne. Kdyz uz uvidis ze jsou perovky slisovane pridej na kazdem ctvrt az pul otocky a je hotovo.
Pokud to chces presne staci si tlak rozdelit na 4 (zavitovky) a potom si spocitat tocivy moment na pace a muzes to udelat zavazickem na klici kdyz nemas momentovy klic.
anebo to udelej jako kazdy normalni clovek... utahuj zavitovky klicem jemne. Kdyz uz uvidis ze jsou perovky slisovane pridej na kazdem ctvrt az pul otocky a je hotovo.
-
- Příspěvky: 3464
- Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
- Reputace: 250
- Lokalita: Žabčice
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 29139
- Kapacita baterie [kWh]: 65
- Chci prodávat energii: ANO
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
to je napad. musím dofukovat kola u auta, kola na kole, vak ve vodárně protože nekodážou udělat gumu která je vzduchotěsná a ještě baterku dofukovat 

- TomHC
- Příspěvky: 2406
- Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
- Reputace: 386
- Lokalita: Hlohovec, SR
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8820
- Kapacita baterie [kWh]: 30
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Hlohovec, SR
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
A keď ju nedofúkneš, tak sa nafúkne sama 

2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 04/2025 = 10 MWh AC
-
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
- Reputace: 9
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Je to nový měch, ten musí zůstat natlakován několik let bez úniku 
- Lui
- Příspěvky: 1264
- Registrován: pon srp 08, 2011 3:14 pm
- Reputace: 148
- Lokalita: Senec
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: cca 35kwp
- Kapacita baterie [kWh]: malá
- Bydliště: Slovensko
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Toto je najhlúpejší nápad aký som tu videl za posledných 14 rokov 

málo kwp
, 60V 1,2kAh , 15S 600P Lion
+ 60V 198Ah Lifepo4
, 10 x MPPT VT-80 , 4xStuder XTH 8000 vo výstavbe ,
Záloha:180Wp
,12V LiFePO4 60Ah
, epsolar 10 ,victron 350w sinus



Záloha:180Wp


-
- Příspěvky: 1074
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 176
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Stlačit to něčím pružným (jako bude ten měch) by asi nebylo dobré. On bude působit tou tlakovou silou pořád, i když se baterka trochu nafoukne.
Naproti tomu když to stáhneš třeba běžnýma závitovkama, tak ty jsou samosvorné.
Takže s nimi vyvodíš tlakovou sílu 3kN na normální hubenou baterku. Pokud by ale baterka měla tendenci ztloustnout, tak ty závitovky nepovolí a udrží i mnohem větší sílu, než by odpovídala těm 3kN.
Takže to silové působení bude mít jiný charakter.
Na co by to ale bylo dobré to je kalibrace toho utahovacího momentu.
Tady předřečníci suverénně píšou, ať to utáhneš spočteným momentem. Ale to v praxi tak jednoduché rozhodně není.
Závitový spoj má nějakou účinnost. A její stanovení je velmi obtížné. Bude jiné podle materiálu té závitky a matice, podle drsnosti povrchu, podle namazání nebo chodu nasucho.
Tak kdybys ten měch měl a uměl pomocí něho vyvodit přesnou tlakovou sílu, tak si můžeš přesně zkalibrovat potřebný moment ve Tvé konkrétní sestavě.
Na úplně přesném momentu tady samozřejmě nezáleží. Ale kdybych tu možnost měl, tak bych si to určitě vyzkoušel.
Já jsem mimochodem udělal něco podobného a zkalibroval jsem si to pomocí definovaně nafouknuté ploché plastové flašky.
Naproti tomu když to stáhneš třeba běžnýma závitovkama, tak ty jsou samosvorné.
Takže s nimi vyvodíš tlakovou sílu 3kN na normální hubenou baterku. Pokud by ale baterka měla tendenci ztloustnout, tak ty závitovky nepovolí a udrží i mnohem větší sílu, než by odpovídala těm 3kN.
Takže to silové působení bude mít jiný charakter.
Na co by to ale bylo dobré to je kalibrace toho utahovacího momentu.
Tady předřečníci suverénně píšou, ať to utáhneš spočteným momentem. Ale to v praxi tak jednoduché rozhodně není.
Závitový spoj má nějakou účinnost. A její stanovení je velmi obtížné. Bude jiné podle materiálu té závitky a matice, podle drsnosti povrchu, podle namazání nebo chodu nasucho.
Tak kdybys ten měch měl a uměl pomocí něho vyvodit přesnou tlakovou sílu, tak si můžeš přesně zkalibrovat potřebný moment ve Tvé konkrétní sestavě.
Na úplně přesném momentu tady samozřejmě nezáleží. Ale kdybych tu možnost měl, tak bych si to určitě vyzkoušel.
Já jsem mimochodem udělal něco podobného a zkalibroval jsem si to pomocí definovaně nafouknuté ploché plastové flašky.
-
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
- Reputace: 9
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Právě o to jde, když se baterka trochu nafoukne tak na ní stále bude působit síla 300kg, proto se dávají na závitovky pružiny a někde ve videu jsem viděl že v průmyslu používají na stahování lis který na baterii působí stále stejnou silou.
-
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
- Reputace: 9
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Jo a celé to bude v této staré lednici na ležato 

-
- Příspěvky: 1657
- Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
- Reputace: 276
- Lokalita: JV od pekla :)
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5100
- Kapacita baterie [kWh]: 13
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Aby to ta záda té lednice vůbec vydržela.
-
- Příspěvky: 3464
- Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
- Reputace: 250
- Lokalita: Žabčice
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 29139
- Kapacita baterie [kWh]: 65
- Chci prodávat energii: ANO
- Chci/Mám dotaci: NE
-
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
- Reputace: 9
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Pro mě není problém to občas dofouknout nebo to napojit přes redukčák na rozvod vzduchu který tam mám. A dodržím nejoptimálnější kompresi 12PSI na cm2 = 0,827Bar/cm2, plocha Baterie 205x173 je 354,65cm2 x 0,827Bar/cm2 = 293,29kg to vychází na průměr měchu 160mm tlak 1,46 Bar
-
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř úno 02, 2022 3:55 pm
- Reputace: 6
- Lokalita: BA-SC
- Výkon panelů [Wp]: 5520
- Kapacita baterie [kWh]: on grid
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: okr Senec
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
taky krasny vypocet...
-
- Příspěvky: 724
- Registrován: úte úno 25, 2014 9:33 pm
- Reputace: 88
- Lokalita: Dobrovicko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9200
- Kapacita baterie [kWh]: 16
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Když o tom tak mudruješ, uvědomil jsem si, že tu mám několik lyžařských vázání, kde jsou docela silné pružiny. Zatím mám staženo natvrdo, ale pocitově mi trvale pružné stažení přijde lepší. Taky tu někdo publikoval stažení pomocí pružin z ventilů. Gumu bych nedal v žádném případě, ctím pravidlo Keep it simple.
-
- Příspěvky: 1074
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Reputace: 176
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
No a to si právě nejsem jistý, jestli je to správně.
Podle mě je smyslem zabránit tomu nafouknutí a nikoli to nechat nafouknout a pak případně zase dlouhodobým tlakem splasknout.
To nafukování není v pravém smyslu slova skutečné nefouknutí, ale vnik mikrobublinek mezi jednotlivými vrstvami elektrod a tím zvětšení jejich tloušťky.
A pokud by to "pumpovalo" (nafoukne, splaskne), tak by to podle mě bylo horší než když se tomu větší silou zabrání.
Vezmi si jiné typy článků a baterek. U cylindrických článků je pevností obalu zajištěno, že se to nemůže nafouknout.
U bateriových packů třeba v evropských autech se do pevné hliníkové škatule pod tlakem nacpou pytlíkové články, ty se ještě případně zalejou nějakým blivajzem a pevně zavřou. Takže ani tady není žádný pružný element, který by vyvozoval stále stejný tlak i když by se články nafoukly.
Naopak je to v pevné škatuli, která nefouknutí vůbec nepřipustí, stejně jako ty samosvorné závitovky.
-
- Příspěvky: 829
- Registrován: pon lis 08, 2021 9:10 pm
- Reputace: 72
- Lokalita: Posázaví
- Systémové napětí: 48V
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Posázaví
-
- Příspěvky: 364
- Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm
- Reputace: 54
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Já si myslím, že daleko jednodušší, levnější, spolehlivější, bezpečnější i účinější je to nechat stažené závitovkama M6 a když teda zachovat "stejnou" kompresi článků, tak každý rok odpojit baterii, povolit měděné propojky, povolit a zase dotáhnout na správný moment.
Někdo to řeší pružnými podložkami nebo tvrdými ventilovými pružinami z auta, já se spoléhám na pružnost samotné závitovky.
Takový harakiri s měchem, už to vidím jak se redukčák sekne a bude z toho ohnivá placka

Jinak mám články ETC 135Ah a v datasheetu mám uvedeno: Za podmínek stažení článků 300 +/-20 kgf (3000N) je expanzní síla článku při EOL (konec životnosti) 1500-2000 kgf. Síla až 0,5 tuny závitovou tyč 4xM6 plasticky (nevratně) zdeformuje (pro M6 z oceli S235), čímž jsou čánky chráněny proti extrémnímu sevření a tím možného vzniku vnitřního zkratu...v tuto chvíli budou články stejně ve stavu EOL.
Tedy výrobce počítá s tím, že články bobtnají, tuhým stažením se může kompenzovat vnitřní odpor článků, který v čase roste, ale zvyšující se tlak na články tento odpor částečně eliminuje a článek se chová spolehlivě i po tisících cyklech.
Já se řídím tím co píše výrobce...
-
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř bře 23, 2022 7:43 am
- Reputace: 9
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Ano šlo by to taky hydraulicky, ale zase by tam musel být hydraulický akumulátor a ten není nic jiného než měch nafouknutý dusíkem
- JirkaE
- Příspěvky: 1018
- Registrován: pát dub 21, 2023 7:17 pm
- Reputace: 104
- Lokalita: Kousek od Rozvadova
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 2,0+2,25+2,25+0,9kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 11+11+16kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Pod tohle se podepíšu takéthomas.007 píše: ↑pon dub 07, 2025 11:48 pm
Já si myslím, že daleko jednodušší, levnější, spolehlivější, bezpečnější i účinější je to nechat stažené závitovkama M6 a když teda zachovat "stejnou" kompresi článků, tak každý rok odpojit baterii, povolit měděné propojky, povolit a zase dotáhnout na správný moment.
Někdo to řeší pružnými podložkami nebo tvrdými ventilovými pružinami z auta, já se spoléhám na pružnost samotné závitovky.
Takový harakiri s měchem, už to vidím jak se redukčák sekne a bude z toho ohnivá placka![]()


Je to dlouhodobě ověřené řešení - které nepotřebuje takto ,,vylepšovat" nějakými měchy.
Celá FV má mnohem víc specifických detailů a teoretických problémů - kterým je potřeba se věnovat, než ztrácet čas u baterky a závitových tyčí za ,,pár kaček"
Já nyní přestavěl skladbu, potřeboval jsem ,,vývody na jiné straně" a u toho ,,zdvojil" propojení článků, po té - co jsem viděl zahřívání těch jednoduchých na videu.
Což jsem sám doma vidět nemohl - protože jsem ještě nikdy tak velký odběr neměl a nechtěl stavět a testovat to co již je otestované a odzkoušené.
I dvojité ALU propojky jsou pouze ,,pár kaček" navíc, vzhledem k ceně celku.
Bojler 1 už zas z FV všechny v řadě
Teplota vody jen z FV (předehřev) : Bojler 2 a Bojler 3
Výkon jednotlivých stringů on-line : String 1 - 2,00kWp / String 2 - 2,30kWp / String 3 - 2,25kWp
Porovnání všech 3 stringů : String 1 - String 3
Teplota vody jen z FV (předehřev) : Bojler 2 a Bojler 3
Výkon jednotlivých stringů on-line : String 1 - 2,00kWp / String 2 - 2,30kWp / String 3 - 2,25kWp
Porovnání všech 3 stringů : String 1 - String 3
-
- Příspěvky: 1217
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Reputace: 128
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
Re: Komprese baterie pomocí vzduchového měchu
Nevím proč vás pobuřuje inovativní řešení s měchem, mě přijde rozhodně lepší než jednou za rok kontrolovat utažení závitových tyčí atd. Měchy jsou v zásadě pružiny, které jaksi nevadí. Tak kde je opravdový problém?
Nemám rád tenhle stát.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Antrac1t, Camel, Claudebot [Bot] a 2 hosti