Žvanírna 2

Nezařaditelné
Valdano
Příspěvky: 462
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od Valdano »

Pokud EK nezruší nebo alespoň výrazně časově neodloží ten plánovaný zákaz prodeje nových osobních spalováků od roku 2035 tak v EU zřejmě skončí i prodej nových hybridů, protože ani ty z toho zákazu vyňaty nejsou. Provoz na syntetická paliva, o kterých se uvažuje je spíš iluze. Předpoklady o tom, že cena litru syntetického paliva klesne do roku 2035 někde okolo 30 Kč za litr jsou dle mého názoru jen "vlhké sny", které se nesplní a ceny budou spíš někde mezi 100 až 200 Kč za litr. Pak půjdou s časovým odstupem postupně do háje i spalovací náklaďáky a lokomotivy taky. Hovoří se i o letecké dopravě na baterky. Třeba společnost EasyJet plánuje nasadit menší elektrické letouny na pětisetkilometrové linky do roku 2027. Nicméně platí, že větší letouny jako Boeing 737 nebo Airbus A320 si na svého skutečného elektrického nástupce ještě počkají. Vývoj motorů pro velkokapacitní elektrická letadla byl zahájen již v roce 2020. Společnost Wright Electric plánuje uvést do provozu do roku 2027 plně elektrickou variantu 100-místného letounu BAe 146 na krátké cca hodinové lety. Letecké elektromotory s výkonem 2,5MW při 1200V DC. Wright Electric pracuje i na vývoji nových baterií pro elektrické kontejnerové lodě a trajekty a také pro elektrická letadla. Tom Cruis se ale budoucí verze Top Gunu na čistě elektrických stíhačkách určitě nedožije. :lol:
eman
Příspěvky: 1580
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od eman »

Nejsme schopný vyrobit ekvivaletní náhradu spalovacího auta a chceme stavět letadla a lodě. V EK si nějaký blbec přečetl Sci-Fi román a rozhodl se, že ho mocensky uvede do praxe.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
glottis
Příspěvky: 2569
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od glottis »

Matess píše: ned lis 03, 2024 1:52 am nakonec zjistite ze to neni uplne idealni, protoze v momente kdy jedete rychlosti kde uz ten agregat musi bezet stale, tak najednou vyroba elektriny a z elektriny pohyb je vlastne zbytecna ztrata.

Nicmene to o cem tady asi vicemene presne mluvite jsou hybridy toyota. Ty umi fungovat jak ciste na elektrinu jet, tak umi pouzit motor jen jako generator a navic jeste tam ma pevny prevod mezi motorem a kolama a zmenou otacek 2 elektromotru jsou schopni simulovat prevodovku. Tyhle motory potom chodi v atkinsonove cyklu a jsou velice ucinne... spotreba pod 4l na sto neni neobvykla. Problem je ze ta auta jsou takova nudna a nezabavna z druhe ruky (auris / prius /corolla 1.8l hybrid), zabavny byl az 2.0l hybrid, ale zase ma vyssi spotrebu. Nicmene nove toyoty (auris uz neni) corolla uz maji vylepseny (vetsi) elektromotor a najednou zacala byt velice zajimava uz ta 1.8l varianta... protoze to konecne jede a soucasne moc nezere.

Podle me toyota ukazuje ze takto ma vypada spalovaci auto... hybridni ustroji neni extremni hmotnost navic a muzeme mit auta co jsou velice spolehliva a jezdi za par.

v rav4 se to dela i s vetsi baterkou a moznosti dobijeni ze site...

no a potom zjistite ze vsechno je to vlastne zbytecny, protoze v momente kdy muzete mit elektromobil co ujede na jeden zatah 300km+ a je schopen nabijet se rychlosti 600km za hodinu a vice, tak vlastne ten spalovak v tom aute nepoterbujete a je to mrtva vaha navic.
V te mazde pisou ze je 70kw motor. Kolik by to auto melo jet abys spotreboval 70kw? To nedas ani kdyz potahnes karavan. To byva u EV do 35kwh/100km. Spis min kdyz to nezenes.

Me teda naopak prijde, ze pokud do auta tahat spalovani cehokoliv tak at to jede v idealnich podminkach a tedy i ucinosti. Bez spousty omacky kolem. Bez turb, bez spojek, prevodovek, sloziteho rizeni a kdovi ceho. Staci se podivat na moderni motory, kde se i prepinaji typy cyklu.

Naopak kombinovat nahon kol s elektrikou a spalovakem mi prijde extra blbost, protoze tam pridej spousta problemu. Slozitost spalovaku se vsim vsudy, synchronizace s elektrikou, velke omezeni jak to v aute umistit. Treba uz i BMW i3 mela u zadni napravy misto na range extender. Ale nikdy to snad neuvedly do reality.
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1742
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od TomHC »

glottis píše: ned lis 03, 2024 10:06 am Treba uz i BMW i3 mela u zadni napravy misto na range extender. Ale nikdy to snad neuvedly do reality.
Myslíš spaľovací motor? Kolega ho v i3 má, taký 650 ccm motor...
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 10/2024 = 8.3 MWh AC
glottis
Příspěvky: 2569
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od glottis »

TomHC píše: ned lis 03, 2024 10:44 am
glottis píše: ned lis 03, 2024 10:06 am Treba uz i BMW i3 mela u zadni napravy misto na range extender. Ale nikdy to snad neuvedly do reality.
Myslíš spaľovací motor? Kolega ho v i3 má, taký 650 ccm motor...
fakt? jsme cetll ze na to nedoslo ale tak asi jsme to spatne pochopil. Jaky to ma vykon a kolik mu to prida?
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1742
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od TomHC »

glottis píše: ned lis 03, 2024 11:59 am
TomHC píše: ned lis 03, 2024 10:44 am
glottis píše: ned lis 03, 2024 10:06 am Treba uz i BMW i3 mela u zadni napravy misto na range extender. Ale nikdy to snad neuvedly do reality.
Myslíš spaľovací motor? Kolega ho v i3 má, taký 650 ccm motor...
fakt? jsme cetll ze na to nedoslo ale tak asi jsme to spatne pochopil. Jaky to ma vykon a kolik mu to prida?
Je to čisto len na dobíjanie akumulátorov, neviem koľko to pridá. Neviem či ho už aj nepredal...
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 10/2024 = 8.3 MWh AC
glottis
Příspěvky: 2569
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od glottis »

tak jsem to zkusil dohledat Prekladat to nebudu

- 647 cc inline two-cylinder engine used in the BMW C650 GT maxi-scooter.
- 34 PS (25 kW) and 41 lb⋅ft; 5.6 kg⋅m (55 N⋅m) at 4,300 RPM, achieving compliance with Euro-6 emissions standards

Evropske verze meli 9 litrovou nadrz a pridalo to asi 120km.
Matess
Příspěvky: 1733
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od Matess »

jj koukal jsem nedávno na rich rebuilds na youtube jak koupil i3 s rex na opačné straně států a potřeboval se s tím dostat domů... spotřeba kolem 8-9l na 100km... přídavná nádrž vepředu v kufru aby s tím vůbec někam dojel.
Matess
Příspěvky: 1733
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od Matess »

eman píše: ned lis 03, 2024 9:00 am Nejsme schopný vyrobit ekvivaletní náhradu spalovacího auta a chceme stavět letadla a lodě. V EK si nějaký blbec přečetl Sci-Fi román a rozhodl se, že ho mocensky uvede do praxe.
cože?
eman
Příspěvky: 1580
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od eman »

Tože. Nebo tobě připadá, že současné EV s 8h na domácí nabíječce, polovičním dojezdem a ani ne poloviční životností "palivového systému" je ekvivalent ke spalováku? A zkoušel jsis to představit u letadla s jejich výkony a prakticky nepřetržitým provozem?
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
JozefSK
Příspěvky: 118
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od JozefSK »

Kedze toto vlakno uz je preznacene ako "Žvanírna", tak mi nedalo, aby som sa s vami nepodelit o obsah jedneho inzeratu na elektroveterana ... :yes:
Inzerat.jpg
Inzerat.jpg (51.22 KiB) Zobrazeno 241 x
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1742
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od TomHC »

To nemá 800V batériu, nebrať...
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 10/2024 = 8.3 MWh AC
Ronn
Příspěvky: 336
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Bydliště: Ondřejov

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od Ronn »

Tak už vím, že i němci mají "Období temna" akorát mají i hodně větrníků, takže tam mají asi i nezvyklý klid, prý „Dunkelflaute“...

Máme k tomu i pěkný článek: https://forbes.cz/ceny-elektriny-prudce ... .sznhp.box

Na všechno je jednoduché řešení: Mezi 01:00 až 05:00 prostě nabít baterky a celý den jedééém :)
Na scr jsou ceny na burze a scr z VRM, kde je vidět odběr jen v levných hodinách.
zivot na spotu.png
To pak stojí 1kWh 4,75Kč + roundtrip konverze 15% =>5.60 Kč a to je stále méně než ještě v létě firmy nabízely za fixní dodávku v D45d
3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
vk_1
Příspěvky: 355
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od vk_1 »

Ronn píše: čtv lis 07, 2024 9:32 pm Tak už vím, že i němci mají "Období temna" akorát mají i hodně větrníků, takže tam mají asi i nezvyklý klid, prý „Dunkelflaute“...

Máme k tomu i pěkný článek: https://forbes.cz/ceny-elektriny-prudce ... .sznhp.box

Na všechno je jednoduché řešení: Mezi 01:00 až 05:00 prostě nabít baterky a celý den jedééém :)
Na scr jsou ceny na burze a scr z VRM, kde je vidět odběr jen v levných hodinách.
zivot na spotu.png

To pak stojí 1kWh 4,75Kč + roundtrip konverze 15% =>5.60 Kč a to je stále méně než ještě v létě firmy nabízely za fixní dodávku v D45d
Tyhle dny mám rád, včera večer jsem dodával do sítě za 20 Kč/kWh :)) Naštěstí i svítilo. A když nesvítí, stačí za těch 5.60 Kč v noci dobít, večer to poslat do sítě. I tak se to vyplatí.
Jen by to chtělo ještě větší baterku.
eman
Příspěvky: 1580
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od eman »

Já mám tedy ČEZ na dobu neurčitou D45d a nízký tarif je za 5,40Kč, tak mi nějak uniká, proč nabíjet baterky a nejet rovnou z DS.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
PavelR
Příspěvky: 3268
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od PavelR »

jojo ten spot je teď hukot. Už mi domů letí smlouva na spot.
Dynamic ESS vypadá u victronu použitelně. V nejlevnější hodině nabiju a pak vydrřím už 24h včetně topení...
Buď to bude dobrý nebo ne ale něco jsem už udělat musel. Eon prostě drží ceny na 3,9 silovku bez a za celej rok snad nic neshodil. A na jakejkoliv fix jim seru. Nevidím jedinej důvod proč.

vk1
něco podobnýho mám v plánu ale počítal jsem ceny sazby/distribuce ... i pokud by prošel cenový návrh který u d57d shodí distribuci na půlku tak mi to s DPH nákup a pak prodej nevychází. A nebo blbě počítám.
Mám v plánu přes sezonu akorát vylít baterku ve večerní a ranní špičce nějakých 20-30kwh ale jen to co nabiju ze soláru.
I podle nejhoršího scénáře by mě to mělo hodit dost na to abych se dostal na nulu celoročně se vším.
vk_1
Příspěvky: 355
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od vk_1 »

eman píše: čtv lis 07, 2024 9:50 pm Já mám tedy ČEZ na dobu neurčitou D45d a nízký tarif je za 5,40Kč, tak mi nějak uniká, proč nabíjet baterky a nejet rovnou z DS.
Protože jakmile v Německu zafouká, tak to nebude 5.60 Kč/kWh, ale 1 Kč/kWh. Ta aktuální cena v noci 5.60 je nejhorší cena v roce, která nastává jen při úplném bezvětří (a dalších komplikacích, například výpadek kabelu do Norska). Drtivou většinu dní je cena v noci mnohem níž.
vk_1
Příspěvky: 355
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od vk_1 »

PavelR píše: čtv lis 07, 2024 9:54 pm něco podobnýho mám v plánu ale počítal jsem ceny sazby/distribuce ... i pokud by prošel cenový návrh který u d57d shodí distribuci na půlku tak mi to s DPH nákup a pak prodej nevychází. A nebo blbě počítám.
Mám v plánu přes sezonu akorát vylít baterku ve večerní a ranní špičce nějakých 20-30kwh ale jen to co nabiju ze soláru.
I podle nejhoršího scénáře by mě to mělo hodit dost na to abych se dostal na nulu celoročně se vším.
Jasně, nabít ze sítě, a pak to posílat zpátky do sítě, to cenově vychází jen málo často. Právě kvůli těm distribučním poplatkům při nabíjení.
Třeba tento týden to jde, dokonce hodně výhodně, ale je to spíše výjimka:
Nabil jsem za 110 EUR/MWh, s distribucí cca 5,10 Kč/kWh. Mínus účinnost střídače a baterek, jsme dejme tomu 6,30 Kč/kWh. Mínus amortizace baterek/střídače, takže celkově jsme na 7,50 Kč/kWh v nákladech. No a večer jsem to prodal za 20 Kč/kWh.

Nejvýhodnější je nabíjet ze slunce, a v ranní a hlavně večerní špičce to prodat. Kdo si umí sám poskládat velikou baterku za dobrý peníze, tak v tomhle má obrovskou výhodu.
Tahle situace na trhu bude trvat, dokud se nenainstaluje v Evropě dostatek baterií. Pak se ty večerní špičky sníží.
PavelR
Příspěvky: 3268
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od PavelR »

když pominu jistič a stálý platy který bych platil i za nulový odběr vlastně to je za členství v klubu DS
mám D02d a náklady na dopravu 1kwh ke mě jsou 3,53 s DPH. + silovka kterou budu mít ze spotu.
Při sazbě D57d kterou bych s TČ mohl mít mi doprava 1kwh podle návrhu cenového rozhodnutí vychází na 1,16 s DPH + silovka.
Když to spočtu celý i se stálými platy tak při jakékoliv ceně silovky mi parita vychází při odběru 1,6Mwh za rok.
Jenže toto je přesně číslo které s topením odeberu ze sítě za rok. Takže sazbou si nepomůžu. Zbývá už jedině ten spot a zkusit to podojit dodávkou z baterek ve špičkách.
PavelR
Příspěvky: 3268
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Žvanírna 2

Příspěvek od PavelR »

vk_1 píše: čtv lis 07, 2024 10:18 pm
PavelR píše: čtv lis 07, 2024 9:54 pm něco podobnýho mám v plánu ale počítal jsem ceny sazby/distribuce ... i pokud by prošel cenový návrh který u d57d shodí distribuci na půlku tak mi to s DPH nákup a pak prodej nevychází. A nebo blbě počítám.
Mám v plánu přes sezonu akorát vylít baterku ve večerní a ranní špičce nějakých 20-30kwh ale jen to co nabiju ze soláru.
I podle nejhoršího scénáře by mě to mělo hodit dost na to abych se dostal na nulu celoročně se vším.
Jasně, nabít ze sítě, a pak to posílat zpátky do sítě, to cenově vychází jen málo často. Právě kvůli těm distribučním poplatkům při nabíjení.
Třeba tento týden to jde, dokonce hodně výhodně, ale je to spíše výjimka:
Nabil jsem za 110 EUR/MWh, s distribucí cca 5,10 Kč/kWh. Mínus účinnost střídače a baterek, jsme dejme tomu 6,30 Kč/kWh. Mínus amortizace baterek/střídače, takže celkově jsme na 7,50 Kč/kWh v nákladech. No a večer jsem to prodal za 20 Kč/kWh.

Nejvýhodnější je nabíjet ze slunce, a v ranní a hlavně večerní špičce to prodat. Kdo si umí sám poskládat velikou baterku za dobrý peníze, tak v tomhle má obrovskou výhodu.
Tahle situace na trhu bude trvat, dokud se nenainstaluje v Evropě dostatek baterií. Pak se ty večerní špičky sníží.
přesně toto je v plánu. Podle zevrubnýho propočtu bych mohl vyšpičkovat ročně nějaký 3-4Mwh a něco přes 10MWh prodat za jakoukoliv kladnou cenu což mě stačí.

A vůbec teď střídače přes den šlapou co to dá ale večer se flákají tak jen ať makají i večer :lol:

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek