Začátek konce elektromobility?

Nezařaditelné
tomer
Příspěvky: 167
Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
Bydliště: Senica

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od tomer »

NOPARasito píše: stř kvě 15, 2024 7:12 am
Taky si nekupujes boty, aby jsi je mel vystavene ve skrini.
Jinak, sorry, debata se zvrhava k osobnim, preferencim, a tam uz se ma koncit.
Nevidim dovod koncit debatu, ak sa drzime temy, a to je elektromobilita.
Potom by sme mohli cenzurovat cokolvek,co nezapada do anrativu, ale to mi je jedno..

K tym botam
no neviem neviem
https://10auctions.com/prodotto/ronaldo ... nited-f-c/


ja si napr kupujem boty do zasoby, pretoze potom nejaky fantaicky dizajner pride a zmeni to, co funguje roky, len aby si udrzal svoje teple miesto..
Ronn
Příspěvky: 272
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Bydliště: Ondřejov

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Ronn »

add...
tomer píše: úte kvě 14, 2024 5:24 pm To je hlupost takto pocitat, kolko stoji km a kwh, Treba spocitat, kolko stoji auto, ako dlho vydrzi, za kolko sa zosrotuje a kolko km urobi a kolko to bude stat.
Smyslem bylo předložit reálný dojezd a složitost nabíjení. A když už uvažuješ o TCO, tak dalším krokem je podpořit svou úvahu výpočtem. Na straně EV nechť je nejprodávanější auto za rok 2023: https://www.tesla.com/cs_cz/modely/design#overview
A na stranu druhou si dejme něco alespoň s 1/2 výkonu Tesly, tj. výkon 160kW a zavazadlovým objemem alespoň 2/3 Tesly 650l.
Jako nájezd uvažuj 40kkm ročně.
98% případů nabíjení je doma z FVE nebo v noci v době nízkých cen.
Veřejné nabíjení na SuperChargers je okolo 11Kč v celé EU.


add
tomer píše: úte kvě 14, 2024 5:24 pm Toto ze ti plati za nabijanie, to mozem povedat, ze ja jazdim zadarmo, poziciam si auto od rodicov..
Adresuji bláboly o ceně tankování, složitosti, nedojezdu a jine bludy.
Jak to souvisí s variantou, že rodiče zaplatí za tebe palivo a provozní náklady, nebo že ti auto půjčí bez požadavku na náhradu ?
FVE01 - 3,9kWp JolyWood 390 (JJZ) => Fronius IG Plus 5kW => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4 <= FVE2 SmartSolar RS 450/200 <= 15,6kWp Jolywood 390 (JJV, JZ, SZS)
FVE03 - 9,75kWp JolyWood 390 (JJZ) => SolarEdge10k => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA
Ke spuštění 05/2024 FVE04 - 8,58kWp JolyWood 390 (SVV) => SolarEdge17k => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA
Ronn
Příspěvky: 272
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Bydliště: Ondřejov

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Ronn »

tomer píše: úte kvě 14, 2024 8:13 pm ... ale chvalit sa nabijanim za zaporne ceny je ako ked sa dochodca chvali, ze nemusi chodit do prace.. Extremna situacia..
Asi žijeme každý na jiné planetě... Záporné ceny EE jsou nová realita. v CZ je od 9.5.2024 až do dneška 15.5.2024 během dne cena záporná.. https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trh ... 2024-05-09

Zkušenosti ze světa říkají, že počet dnů se zápornou cenou bude jen přibývat. Takže z extrému čekej nový normální stav.
FVE01 - 3,9kWp JolyWood 390 (JJZ) => Fronius IG Plus 5kW => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4 <= FVE2 SmartSolar RS 450/200 <= 15,6kWp Jolywood 390 (JJV, JZ, SZS)
FVE03 - 9,75kWp JolyWood 390 (JJZ) => SolarEdge10k => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA
Ke spuštění 05/2024 FVE04 - 8,58kWp JolyWood 390 (SVV) => SolarEdge17k => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA
eman
Příspěvky: 1035
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od eman »

Nabíjení doma 98% z FVE je nereálné a pokud nemá FVE oficiálně schválenou ČEZem, tak nákup za spot je utopie. Navíc, řekl bych, že většina lidí přes den pracuje, takže auto jaksi doma není a nabíjet auto z baterií je úplně zcestné.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
tomer
Příspěvky: 167
Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
Bydliště: Senica

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od tomer »

Ronn píše: stř kvě 15, 2024 3:35 pm
Jako nájezd uvažuj 40kkm ročně.
98% případů nabíjení je doma z FVE nebo v noci v době nízkých cen.
40kkm je prestrel pre vacsinu ludi.
Podla bazaru, takyto najazd ma <10% ponukanych tesiel 3.
Alebo s teslou sa jazdi len preto, ze je elektrina zadarmo?
Tak to potom mozeme rovno zrusit dotacie, ak je tak vyhodne vlastnit EV, nie? :)
byebye parkovanie, byebye buspruh..
tomer
Příspěvky: 167
Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
Bydliště: Senica

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od tomer »

Ronn píše: stř kvě 15, 2024 3:41 pm
tomer píše: úte kvě 14, 2024 8:13 pm ... ale chvalit sa nabijanim za zaporne ceny je ako ked sa dochodca chvali, ze nemusi chodit do prace.. Extremna situacia..
Asi žijeme každý na jiné planetě... Záporné ceny EE jsou nová realita. v CZ je od 9.5.2024 až do dneška 15.5.2024 během dne cena záporná.. https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trh ... 2024-05-09

Zkušenosti ze světa říkají, že počet dnů se zápornou cenou bude jen přibývat. Takže z extrému čekej nový normální stav.
Uvidime za rok-dva-5, som zvedavy, kto bude dotovat zapornu cenu donekonecna.
Popiera to zákon zachovania energie..

To je ako verit, ze EV stat nikdy nezdani, ked vypadne prijem z dani z PHM.
cipis
Příspěvky: 4456
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od cipis »

40 je průměr na firemní auta, ne soukromá. Tam je ten nájezd poloviční i menší (13-14 tisíc, 65% najede méně/35% najede více).
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
camel1cz
Příspěvky: 777
Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3780
Kapacita baterie [kWh]: 18

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od camel1cz »

tomer píše: stř kvě 15, 2024 3:59 pm Uvidime za rok-dva-5, som zvedavy, kto bude dotovat zapornu cenu donekonecna.
Popiera to zákon zachovania energie..
Nechci vám kazit dohadování, tak jen technická:
Záporná cena elektřiny není kvůli dotaci, ale kvůli jejímu okamžitému přebytku a nutnosti regulovat distribuční síť.
5 kVA Axpert King @ 3,78 kWp [12x AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
Fangpusun MPPT 150/70 Tr @ 1,89 kWp [6x AUO 315Wp mono]
5 kVA Axpert King II @ 5,52 kWp [12 x AS 460Wp mono]
tomer
Příspěvky: 167
Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
Bydliště: Senica

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od tomer »

Ano, a toto sa vyriesi asi tak, ze tu (vyrobu) elektrinu priskrtia aby jej bol nedostatok, a potom sa zvysi cena.. Ziadny podnikatel nebude vyrabat nieco a este aj platit predaj, to je smer krach bankrot.
Jedine potom, ze stat bude pomahat a pomahat a z koho penazi, alebo dani?
Cize tu zaporne nabijanie si clovek aj tak zaplati niekde inde..
Perpetum mobile neexistuje, jedine ze by ho niekto este nepriznal.

Takato "dira v systemu" existuje, samozrejme, ale nikdy nebude platit celoplosne pre vsetkych, vzdy len pre <1-2-3% . Viac sa do "VIP" miestnosti aj tak nezmesti..
camel1cz
Příspěvky: 777
Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3780
Kapacita baterie [kWh]: 18

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od camel1cz »

Příjde mi, že v tom zbytečně vidíš nějaký tunel/díru. Ten systém regulace sítě funguje z části poplatků za distribuci - žádné dotace, platby státu, atd. v tom nejsou.
Regulovat lze spotovou cenou (tím motivují spotřebitele k větší/menší spotřebě a výrobce, co vyrábí za spotové ceny (jestli takoví jsou) k výrobě/nevýrobě), vypínáním výroben (s kompenzací) a pak už jsou jen placené nasmlouvané dodávky do sítě popř. odběry ze sítě - ale to je sakra drahé - kWh vyjde na desítky Kč.
5 kVA Axpert King @ 3,78 kWp [12x AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
Fangpusun MPPT 150/70 Tr @ 1,89 kWp [6x AUO 315Wp mono]
5 kVA Axpert King II @ 5,52 kWp [12 x AS 460Wp mono]
Raww
Příspěvky: 130
Registrován: sob bře 18, 2023 12:50 pm
Lokalita: Jihlava
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9840
Kapacita baterie [kWh]: 13,6

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Raww »

camel1cz píše: stř kvě 15, 2024 4:20 pm Příjde mi, že v tom zbytečně vidíš nějaký tunel/díru. Ten systém regulace sítě funguje z části poplatků za distribuci - žádné dotace, platby státu, atd. v tom nejsou.
Regulovat lze spotovou cenou (tím motivují spotřebitele k větší/menší spotřebě a výrobce, co vyrábí za spotové ceny (jestli takoví jsou) k výrobě/nevýrobě), vypínáním výroben (s kompenzací) a pak už jsou jen placené nasmlouvané dodávky do sítě popř. odběry ze sítě - ale to je sakra drahé - kWh vyjde na desítky Kč.
Tak tak. Aktuálně automaticky vypínám (omezuji na pokrytí vlastní spotřeby) cca 1MW jinak stabilního výkonu a v brzké době ještě tak 2MW přibydou. Nikdo si nechce opotřebovávat technologii, aby za to ještě platil.
9,84kWp, 2x MPPT 150/100, MPPT 150/70, 3x MultiPlus-II 5kVA, Cerbo GX, 13,6kWh LiFePO4,
ESS v síti E.On
Ronn
Příspěvky: 272
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Bydliště: Ondřejov

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Ronn »

eman píše: stř kvě 15, 2024 3:46 pm Nabíjení doma 98% z FVE je nereálné a pokud nemá FVE oficiálně schválenou ČEZem, tak nákup za spot je utopie. Navíc, řekl bych, že většina lidí přes den pracuje, takže auto jaksi doma není a nabíjet auto z baterií je úplně zcestné.
Nicméně svět je různobarevný:
a) všichni prostě nepracujeme výhradně mimo domov. Zaměstnanci: Využívání možností práce na dálku, Živnostníci: Typy živností a tak třeba mnoho z těchto statisíců lidí bude i dnes nabíjet od 11:00 (během pracovní doby), kdy EE má cenu téměř nulovou.
spot_price5.16.2024.png
b) všechny FVE nemohou být na černo, prostě existují lidé, kteří nemusí žít "by default" mimo systém, respektují pravidla hry společnosti a provozují FVE v souladu s pravidly hry
cez_distribuce_smlouva.png
c) add 98% nabíjení doma. Prosím nezaměňujme provedené nabíjení jako událost vs množství odebrané EE. Teslí apka říká, že 31% energie jsem čerpal mimo domov (některá nabíjení byla zdarma). Cílem bylo říct, že když máš EV, tak nepálíš bůh ví kolik času na nabíječkách Časová náročnost nabíjení a rozvodná soustava kvůli EV nezkolabuje, protože většinou nabíjím doma a nebo do sítě dodávám a EE odeberu do EV jinde. Celková průměrná cena těch nabíjení je velmi nízká.

Chápu, že podmínky nemáme všichni stejné, každé místo má své pro a proti a možnosti. My prostě najezdíme hodně, protože nemáme veřejnou dopravu, co jezdí každých 5minut a tak hodně jezdíme vlastními auty s dětmi do kroužků, do obchodů, za rodinou, za zákazníky, 2x ročně Italie a 2x týdně do práce a celkem ročně to hodí skoro 55kkm dvěma vozy.

Vidíš, a dokud nepřijmeš fakt, že svět je různobarevný, budeš ostatním komunikovat "zcestné", "utopie", "nereálné".
FVE01 - 3,9kWp JolyWood 390 (JJZ) => Fronius IG Plus 5kW => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4 <= FVE2 SmartSolar RS 450/200 <= 15,6kWp Jolywood 390 (JJV, JZ, SZS)
FVE03 - 9,75kWp JolyWood 390 (JJZ) => SolarEdge10k => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA
Ke spuštění 05/2024 FVE04 - 8,58kWp JolyWood 390 (SVV) => SolarEdge17k => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA
Franta2776
Příspěvky: 2504
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Franta2776 »

Tak jsem poprvé nabil naplno z výroby bylo 85%,ať se články případně srovnání.

Screenshot_20240516_114204_My BMW.jpg
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2590
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od NOPARasito »

Franta2776 píše: čtv kvě 16, 2024 12:05 pm Tak jsem poprvé nabil naplno z výroby bylo 85%,ať se články případně srovnání.


Screenshot_20240516_114204_My BMW.jpg
??? To je vtip ne?
Balancuje pořád.
glottis
Příspěvky: 2128
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

urcite se porad nebalancuje, je to blbost, jak u lifepo tak u lionu
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2590
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od NOPARasito »

glottis píše: čtv kvě 16, 2024 3:45 pm urcite se porad nebalancuje, je to blbost, jak u lifepo tak u lionu
U lifepo4 se nebalancuje porad, u liion v pripade rozdilu.
Jen konstatuji, je mi jedno jak to mate na 400V architekture 😉.
glottis
Příspěvky: 2128
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

ani u lionu to neni dobre delat kdykoliv. Jen nahore. Jinak se ubalancujes k smrti a nikam to nepvoede. Ze to je rozjete nekde v nizsim soc je uplne jedno kdy zse to nahore sejde.
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2590
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od NOPARasito »

glottis píše: čtv kvě 16, 2024 3:51 pm ani u lionu to neni dobre delat kdykoliv. Jen nahore. Jinak se ubalancujes k smrti a nikam to nepvoede. Ze to je rozjete nekde v nizsim soc je uplne jedno kdy zse to nahore sejde.
Hm, informace, informace.
To je to co bez nich nic nikam nepovede.
Franta2776
Příspěvky: 2504
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Franta2776 »

Osobně si myslím,že je dobré pro baterii nabíjet pravidelně do 80% a před dlouhou cestou naplno..Nahoře by se měli ukázat rozdíly a srovnat.Podle.mé novou baterku nikdo naplno ještě nenabil,tak nemohla BMS pořádně balancovat.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2590
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od NOPARasito »

Franta2776 píše: čtv kvě 16, 2024 7:24 pm Osobně si myslím,že je dobré pro baterii nabíjet pravidelně do 80% a před dlouhou cestou naplno..Nahoře by se měli ukázat rozdíly a srovnat.Podle.mé novou baterku nikdo naplno ještě nenabil,tak nemohla BMS pořádně balancovat.
Doporučuji všem pokud chcete informace, tak OBD a trochu posledovat. Ale to jen taková začátečnická rada.
Nevim jak u BMW, ale tam je snad nejaka ISTA, zadnej klasickej "bazmek" přes android.
Tesla ma taky nejaky redukce a soft.
Ale pokud nechce byt clovek jen uzivatel, tak smele do toho.
I Marko250 tady neco ukazoval.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek