Žvanírna 2
Nezařaditelné
-
- Příspěvky: 247
- Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
- Reputace: 11
- Bydliště: Senica
Re: Začátek konce elektromobility?
Nevidim dovod koncit debatu, ak sa drzime temy, a to je elektromobilita.NOPARasito píše: stř kvě 15, 2024 7:12 am
Taky si nekupujes boty, aby jsi je mel vystavene ve skrini.
Jinak, sorry, debata se zvrhava k osobnim, preferencim, a tam uz se ma koncit.
Potom by sme mohli cenzurovat cokolvek,co nezapada do anrativu, ale to mi je jedno..
K tym botam
no neviem neviem
https://10auctions.com/prodotto/ronaldo ... nited-f-c/
ja si napr kupujem boty do zasoby, pretoze potom nejaky fantaicky dizajner pride a zmeni to, co funguje roky, len aby si udrzal svoje teple miesto..
-
- Příspěvky: 427
- Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
- Reputace: 61
- Bydliště: Ondřejov
Re: Začátek konce elektromobility?
add...
A na stranu druhou si dejme něco alespoň s 1/2 výkonu Tesly, tj. výkon 160kW a zavazadlovým objemem alespoň 2/3 Tesly 650l.
Jako nájezd uvažuj 40kkm ročně.
98% případů nabíjení je doma z FVE nebo v noci v době nízkých cen.
Veřejné nabíjení na SuperChargers je okolo 11Kč v celé EU.
add
Jak to souvisí s variantou, že rodiče zaplatí za tebe palivo a provozní náklady, nebo že ti auto půjčí bez požadavku na náhradu ?
Smyslem bylo předložit reálný dojezd a složitost nabíjení. A když už uvažuješ o TCO, tak dalším krokem je podpořit svou úvahu výpočtem. Na straně EV nechť je nejprodávanější auto za rok 2023: https://www.tesla.com/cs_cz/modely/design#overviewtomer píše: úte kvě 14, 2024 5:24 pmTo je hlupost takto pocitat, kolko stoji km a kwh, Treba spocitat, kolko stoji auto, ako dlho vydrzi, za kolko sa zosrotuje a kolko km urobi a kolko to bude stat.
A na stranu druhou si dejme něco alespoň s 1/2 výkonu Tesly, tj. výkon 160kW a zavazadlovým objemem alespoň 2/3 Tesly 650l.
Jako nájezd uvažuj 40kkm ročně.
98% případů nabíjení je doma z FVE nebo v noci v době nízkých cen.
Veřejné nabíjení na SuperChargers je okolo 11Kč v celé EU.
add
Adresuji bláboly o ceně tankování, složitosti, nedojezdu a jine bludy.tomer píše: úte kvě 14, 2024 5:24 pmToto ze ti plati za nabijanie, to mozem povedat, ze ja jazdim zadarmo, poziciam si auto od rodicov..
Jak to souvisí s variantou, že rodiče zaplatí za tebe palivo a provozní náklady, nebo že ti auto půjčí bez požadavku na náhradu ?
3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
-
- Příspěvky: 427
- Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
- Reputace: 61
- Bydliště: Ondřejov
Re: Začátek konce elektromobility?
Asi žijeme každý na jiné planetě... Záporné ceny EE jsou nová realita. v CZ je od 9.5.2024 až do dneška 15.5.2024 během dne cena záporná.. https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trh ... 2024-05-09tomer píše: úte kvě 14, 2024 8:13 pm... ale chvalit sa nabijanim za zaporne ceny je ako ked sa dochodca chvali, ze nemusi chodit do prace.. Extremna situacia..
Zkušenosti ze světa říkají, že počet dnů se zápornou cenou bude jen přibývat. Takže z extrému čekej nový normální stav.
3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
-
- Příspěvky: 2166
- Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
- Reputace: 225
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: 48V
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Začátek konce elektromobility?
Nabíjení doma 98% z FVE je nereálné a pokud nemá FVE oficiálně schválenou ČEZem, tak nákup za spot je utopie. Navíc, řekl bych, že většina lidí přes den pracuje, takže auto jaksi doma není a nabíjet auto z baterií je úplně zcestné.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
-
- Příspěvky: 247
- Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
- Reputace: 11
- Bydliště: Senica
Re: Začátek konce elektromobility?
40kkm je prestrel pre vacsinu ludi.Ronn píše: stř kvě 15, 2024 3:35 pm
Jako nájezd uvažuj 40kkm ročně.
98% případů nabíjení je doma z FVE nebo v noci v době nízkých cen.
Podla bazaru, takyto najazd ma <10% ponukanych tesiel 3.
Alebo s teslou sa jazdi len preto, ze je elektrina zadarmo?
Tak to potom mozeme rovno zrusit dotacie, ak je tak vyhodne vlastnit EV, nie?

byebye parkovanie, byebye buspruh..
-
- Příspěvky: 247
- Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
- Reputace: 11
- Bydliště: Senica
Re: Začátek konce elektromobility?
Uvidime za rok-dva-5, som zvedavy, kto bude dotovat zapornu cenu donekonecna.Ronn píše: stř kvě 15, 2024 3:41 pmAsi žijeme každý na jiné planetě... Záporné ceny EE jsou nová realita. v CZ je od 9.5.2024 až do dneška 15.5.2024 během dne cena záporná.. https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trh ... 2024-05-09tomer píše: úte kvě 14, 2024 8:13 pm... ale chvalit sa nabijanim za zaporne ceny je ako ked sa dochodca chvali, ze nemusi chodit do prace.. Extremna situacia..
Zkušenosti ze světa říkají, že počet dnů se zápornou cenou bude jen přibývat. Takže z extrému čekej nový normální stav.
Popiera to zákon zachovania energie..
To je ako verit, ze EV stat nikdy nezdani, ked vypadne prijem z dani z PHM.
-
- Moderátor
- Příspěvky: 5741
- Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
- Reputace: 723
- Lokalita: blízko Brna
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 30+15
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: blízko Brna
Re: Začátek konce elektromobility?
40 je průměr na firemní auta, ne soukromá. Tam je ten nájezd poloviční i menší (13-14 tisíc, 65% najede méně/35% najede více).
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
-
- Příspěvky: 810
- Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
- Reputace: 56
- Lokalita: Lounsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 3780
- Kapacita baterie [kWh]: 18
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Začátek konce elektromobility?
Nechci vám kazit dohadování, tak jen technická:tomer píše: stř kvě 15, 2024 3:59 pmUvidime za rok-dva-5, som zvedavy, kto bude dotovat zapornu cenu donekonecna.
Popiera to zákon zachovania energie..
Záporná cena elektřiny není kvůli dotaci, ale kvůli jejímu okamžitému přebytku a nutnosti regulovat distribuční síť.
5 kVA Axpert King @ 5,67 kWp [3s6p AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
a) 5 kVA Axpert King @ 5,52 kWp [12x AS 460Wp mono] do paralelu k prvnímu
b) 15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům
c) 2x Fangpusun MPPT 150/70 Tr (asi nepoužiji)
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
a) 5 kVA Axpert King @ 5,52 kWp [12x AS 460Wp mono] do paralelu k prvnímu
b) 15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům
c) 2x Fangpusun MPPT 150/70 Tr (asi nepoužiji)
-
- Příspěvky: 247
- Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
- Reputace: 11
- Bydliště: Senica
Re: Začátek konce elektromobility?
Ano, a toto sa vyriesi asi tak, ze tu (vyrobu) elektrinu priskrtia aby jej bol nedostatok, a potom sa zvysi cena.. Ziadny podnikatel nebude vyrabat nieco a este aj platit predaj, to je smer krach bankrot.
Jedine potom, ze stat bude pomahat a pomahat a z koho penazi, alebo dani?
Cize tu zaporne nabijanie si clovek aj tak zaplati niekde inde..
Perpetum mobile neexistuje, jedine ze by ho niekto este nepriznal.
Takato "dira v systemu" existuje, samozrejme, ale nikdy nebude platit celoplosne pre vsetkych, vzdy len pre <1-2-3% . Viac sa do "VIP" miestnosti aj tak nezmesti..
Jedine potom, ze stat bude pomahat a pomahat a z koho penazi, alebo dani?
Cize tu zaporne nabijanie si clovek aj tak zaplati niekde inde..
Perpetum mobile neexistuje, jedine ze by ho niekto este nepriznal.
Takato "dira v systemu" existuje, samozrejme, ale nikdy nebude platit celoplosne pre vsetkych, vzdy len pre <1-2-3% . Viac sa do "VIP" miestnosti aj tak nezmesti..
-
- Příspěvky: 810
- Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
- Reputace: 56
- Lokalita: Lounsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 3780
- Kapacita baterie [kWh]: 18
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Začátek konce elektromobility?
Příjde mi, že v tom zbytečně vidíš nějaký tunel/díru. Ten systém regulace sítě funguje z části poplatků za distribuci - žádné dotace, platby státu, atd. v tom nejsou.
Regulovat lze spotovou cenou (tím motivují spotřebitele k větší/menší spotřebě a výrobce, co vyrábí za spotové ceny (jestli takoví jsou) k výrobě/nevýrobě), vypínáním výroben (s kompenzací) a pak už jsou jen placené nasmlouvané dodávky do sítě popř. odběry ze sítě - ale to je sakra drahé - kWh vyjde na desítky Kč.
Regulovat lze spotovou cenou (tím motivují spotřebitele k větší/menší spotřebě a výrobce, co vyrábí za spotové ceny (jestli takoví jsou) k výrobě/nevýrobě), vypínáním výroben (s kompenzací) a pak už jsou jen placené nasmlouvané dodávky do sítě popř. odběry ze sítě - ale to je sakra drahé - kWh vyjde na desítky Kč.
5 kVA Axpert King @ 5,67 kWp [3s6p AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
a) 5 kVA Axpert King @ 5,52 kWp [12x AS 460Wp mono] do paralelu k prvnímu
b) 15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům
c) 2x Fangpusun MPPT 150/70 Tr (asi nepoužiji)
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
a) 5 kVA Axpert King @ 5,52 kWp [12x AS 460Wp mono] do paralelu k prvnímu
b) 15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům
c) 2x Fangpusun MPPT 150/70 Tr (asi nepoužiji)
-
- Příspěvky: 154
- Registrován: sob bře 18, 2023 12:50 pm
- Reputace: 17
- Lokalita: Jihlava
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9840
- Kapacita baterie [kWh]: 13,6
Re: Začátek konce elektromobility?
Tak tak. Aktuálně automaticky vypínám (omezuji na pokrytí vlastní spotřeby) cca 1MW jinak stabilního výkonu a v brzké době ještě tak 2MW přibydou. Nikdo si nechce opotřebovávat technologii, aby za to ještě platil.camel1cz píše: stř kvě 15, 2024 4:20 pmPříjde mi, že v tom zbytečně vidíš nějaký tunel/díru. Ten systém regulace sítě funguje z části poplatků za distribuci - žádné dotace, platby státu, atd. v tom nejsou.
Regulovat lze spotovou cenou (tím motivují spotřebitele k větší/menší spotřebě a výrobce, co vyrábí za spotové ceny (jestli takoví jsou) k výrobě/nevýrobě), vypínáním výroben (s kompenzací) a pak už jsou jen placené nasmlouvané dodávky do sítě popř. odběry ze sítě - ale to je sakra drahé - kWh vyjde na desítky Kč.
9,84kWp, 2x MPPT 150/100, MPPT 150/70, 3x MultiPlus-II 5kVA, Cerbo GX, 13,6kWh LiFePO4,
ESS v síti E.On
ESS v síti E.On
-
- Příspěvky: 427
- Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
- Reputace: 61
- Bydliště: Ondřejov
Re: Začátek konce elektromobility?
Nicméně svět je různobarevný:eman píše: stř kvě 15, 2024 3:46 pmNabíjení doma 98% z FVE je nereálné a pokud nemá FVE oficiálně schválenou ČEZem, tak nákup za spot je utopie. Navíc, řekl bych, že většina lidí přes den pracuje, takže auto jaksi doma není a nabíjet auto z baterií je úplně zcestné.
a) všichni prostě nepracujeme výhradně mimo domov. Zaměstnanci: Využívání možností práce na dálku, Živnostníci: Typy živností a tak třeba mnoho z těchto statisíců lidí bude i dnes nabíjet od 11:00 (během pracovní doby), kdy EE má cenu téměř nulovou. b) všechny FVE nemohou být na černo, prostě existují lidé, kteří nemusí žít "by default" mimo systém, respektují pravidla hry společnosti a provozují FVE v souladu s pravidly hry c) add 98% nabíjení doma. Prosím nezaměňujme provedené nabíjení jako událost vs množství odebrané EE. Teslí apka říká, že 31% energie jsem čerpal mimo domov (některá nabíjení byla zdarma). Cílem bylo říct, že když máš EV, tak nepálíš bůh ví kolik času na nabíječkách Časová náročnost nabíjení a rozvodná soustava kvůli EV nezkolabuje, protože většinou nabíjím doma a nebo do sítě dodávám a EE odeberu do EV jinde. Celková průměrná cena těch nabíjení je velmi nízká.
Chápu, že podmínky nemáme všichni stejné, každé místo má své pro a proti a možnosti. My prostě najezdíme hodně, protože nemáme veřejnou dopravu, co jezdí každých 5minut a tak hodně jezdíme vlastními auty s dětmi do kroužků, do obchodů, za rodinou, za zákazníky, 2x ročně Italie a 2x týdně do práce a celkem ročně to hodí skoro 55kkm dvěma vozy.
Vidíš, a dokud nepřijmeš fakt, že svět je různobarevný, budeš ostatním komunikovat "zcestné", "utopie", "nereálné".
3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
-
- Příspěvky: 4143
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
- Reputace: 305
Re: Začátek konce elektromobility?
Tak jsem poprvé nabil naplno z výroby bylo 85%,ať se články případně srovnání.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
- NOPARasito
- Příspěvky: 2628
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Reputace: 192
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Začátek konce elektromobility?
??? To je vtip ne?Franta2776 píše: čtv kvě 16, 2024 12:05 pmTak jsem poprvé nabil naplno z výroby bylo 85%,ať se články případně srovnání.
Screenshot_20240516_114204_My BMW.jpg
Balancuje pořád.
-
- Příspěvky: 2886
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Reputace: 303
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Začátek konce elektromobility?
urcite se porad nebalancuje, je to blbost, jak u lifepo tak u lionu
- NOPARasito
- Příspěvky: 2628
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Reputace: 192
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Začátek konce elektromobility?
U lifepo4 se nebalancuje porad, u liion v pripade rozdilu.glottis píše: čtv kvě 16, 2024 3:45 pmurcite se porad nebalancuje, je to blbost, jak u lifepo tak u lionu
Jen konstatuji, je mi jedno jak to mate na 400V architekture
-
- Příspěvky: 2886
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Reputace: 303
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Začátek konce elektromobility?
ani u lionu to neni dobre delat kdykoliv. Jen nahore. Jinak se ubalancujes k smrti a nikam to nepvoede. Ze to je rozjete nekde v nizsim soc je uplne jedno kdy zse to nahore sejde.
- NOPARasito
- Příspěvky: 2628
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Reputace: 192
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Začátek konce elektromobility?
Hm, informace, informace.glottis píše: čtv kvě 16, 2024 3:51 pmani u lionu to neni dobre delat kdykoliv. Jen nahore. Jinak se ubalancujes k smrti a nikam to nepvoede. Ze to je rozjete nekde v nizsim soc je uplne jedno kdy zse to nahore sejde.
To je to co bez nich nic nikam nepovede.
-
- Příspěvky: 4143
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
- Reputace: 305
Re: Začátek konce elektromobility?
Osobně si myslím,že je dobré pro baterii nabíjet pravidelně do 80% a před dlouhou cestou naplno..Nahoře by se měli ukázat rozdíly a srovnat.Podle.mé novou baterku nikdo naplno ještě nenabil,tak nemohla BMS pořádně balancovat.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
- NOPARasito
- Příspěvky: 2628
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Reputace: 192
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Začátek konce elektromobility?
Doporučuji všem pokud chcete informace, tak OBD a trochu posledovat. Ale to jen taková začátečnická rada.Franta2776 píše: čtv kvě 16, 2024 7:24 pmOsobně si myslím,že je dobré pro baterii nabíjet pravidelně do 80% a před dlouhou cestou naplno..Nahoře by se měli ukázat rozdíly a srovnat.Podle.mé novou baterku nikdo naplno ještě nenabil,tak nemohla BMS pořádně balancovat.
Nevim jak u BMW, ale tam je snad nejaka ISTA, zadnej klasickej "bazmek" přes android.
Tesla ma taky nejaky redukce a soft.
Ale pokud nechce byt clovek jen uzivatel, tak smele do toho.
I Marko250 tady neco ukazoval.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], Semrush [Bot] a 0 hostů