Žvanírna 2
Nezařaditelné
-
- Příspěvky: 895
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Začátek konce elektromobility?
No jasně.
To je další level a další výzva.
Viz např. tady:
viewtopic.php?p=233552#p233552
To nabíjení by asi nebylo až tak složité.
Trochu horší to bude s obousměrným tokem energie, kdy by se pak baterka auta připojila jako úložiště pro FVE.
To už musí dané auto podporovat. A takových zatím ještě není tolik.
Nicméně do budoucna to bude trend, řekl bych.
A náhoda přeje připraveným.
To je další level a další výzva.
Viz např. tady:
viewtopic.php?p=233552#p233552
To nabíjení by asi nebylo až tak složité.
Trochu horší to bude s obousměrným tokem energie, kdy by se pak baterka auta připojila jako úložiště pro FVE.
To už musí dané auto podporovat. A takových zatím ještě není tolik.
Nicméně do budoucna to bude trend, řekl bych.
A náhoda přeje připraveným.
-
- Příspěvky: 247
- Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
- Bydliště: Senica
Re: Začátek konce elektromobility?
To je hlupost takto pocitat, kolko stoji km a kwhRonn píše: ↑sob kvě 11, 2024 8:12 pmTak, tak, dneska výlet do vzorkovny v Příbrami, pak Soběsuky a zpět. Výjezd s 92% a v baterce stále 36% po 290km a prostě to nikam nedojede.
Zato to nabíjení, to jsou nervy! A jak je to drahý! Teď jsem to nastavil na zítra od 13:00, protože za nabíjení dostanu zaplaceno 1,75 za kWh. EV si nekupujte, to se fakt nevyplatí...
A je to fakt řehole, protože musím v době záporných cen vypnout vlastní výrobnu.
Treba spocitat, kolko stoji auto, ako dlho vydrzi, za kolko sa zosrotuje a kolko km urobi a kolko to bude stat.
Snad sa chapeme..
Toto ze ti plati za nabijanie, to mozem povedat, ze ja jazdim zadarmo, poziciam si auto od rodicov..
-
- Příspěvky: 2623
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Začátek konce elektromobility?
To asi nebude jen tak.Mex píše: ↑úte kvě 14, 2024 5:02 pmNo jasně.
To je další level a další výzva.
Viz např. tady:
viewtopic.php?p=233552#p233552
To nabíjení by asi nebylo až tak složité.
Trochu horší to bude s obousměrným tokem energie, kdy by se pak baterka auta připojila jako úložiště pro FVE.
To už musí dané auto podporovat. A takových zatím ještě není tolik.
Nicméně do budoucna to bude trend, řekl bych.
A náhoda přeje připraveným.
Dost EV ma dokonce jine DC napeti.
Tak drzim pesti.
Tohle klidne jako pripravu ozelim.
Ve vysledku stejne pujde o vyuzivani vozidla a tam uz obousmerny OBC vetsinou je.
-
- Příspěvky: 1781
- Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: 48V
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Začátek konce elektromobility?
Nevím jaké napětí se používá pro DC nabíjení, ale to by ta chránička musela být tlustá jak pražská kanalizace.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
-
- Příspěvky: 895
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Začátek konce elektromobility?
-
- Příspěvky: 895
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Začátek konce elektromobility?
DC napětí je prostě napětí baterky daného auta.NOPARasito píše: ↑úte kvě 14, 2024 5:38 pmTo asi nebude jen tak.
Dost EV ma dokonce jine DC napeti.
Tak drzim pesti.
Tohle klidne jako pripravu ozelim.
Ve vysledku stejne pujde o vyuzivani vozidla a tam uz obousmerny OBC vetsinou je.
Takže u většiny dnešních aut je to kategorie 400V (v praxi třeba od 320V do nějakých 450V). Některá nová a prémiová auta mají pak 800V architekturu.
Nějaký Zeeker snad až někde nad 900V.
Velké nové profi rychlonabíječky umí napětí až do 1100-1200V, starší často končily na nějakých 600V.
U těch 800V to bude trochu problém.
Ale ta běžná 400V auta sednou jako prdel na hrnec na běžné HV solární kombi bedny.
Můj Solax podporuje napětí baterky 180-650V. Některé měniče ale umí baterky až do nějakých 850V. Třeba Solinteg, jehož předváděčku jsem nedávno navštívil.
Jak píšu, DC napětí jako máme běžně na našich solárech.
Takže obyčejná chránička, do ní zatáhnout černý a červený solární kabel.
Asi by stačil i běžný 6 mm2, pro fajnšmekry 10 mm2 nebo dva po 6mm2.
-
- Příspěvky: 1781
- Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: 48V
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Začátek konce elektromobility?
Aha, tak to s mými 100 a 120V stringy nemám šanci nabít ani vozík pro důchodce. Takže ještě že jsem zavedl střídavý, střídavý..
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
-
- Příspěvky: 3427
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Začátek konce elektromobility?
A jak vyřeším komunikaci???Bez ní nabíjení nespustíš.Mex píše: ↑úte kvě 14, 2024 5:57 pmDC napětí je prostě napětí baterky daného auta.NOPARasito píše: ↑úte kvě 14, 2024 5:38 pmTo asi nebude jen tak.
Dost EV ma dokonce jine DC napeti.
Tak drzim pesti.
Tohle klidne jako pripravu ozelim.
Ve vysledku stejne pujde o vyuzivani vozidla a tam uz obousmerny OBC vetsinou je.
Takže u většiny dnešních aut je to kategorie 400V (v praxi třeba od 320V do nějakých 450V). Některá nová a prémiová auta mají pak 800V architekturu.
Nějaký Zeeker snad až někde nad 900V.
Velké nové profi rychlonabíječky umí napětí až do 1100-1200V, starší často končily na nějakých 600V.
U těch 800V to bude trochu problém.
Ale ta běžná 400V auta sednou jako prdel na hrnec na běžné HV solární kombi bedny.
Můj Solax podporuje napětí baterky 180-650V. Některé měniče ale umí baterky až do nějakých 850V. Třeba Solinteg, jehož předváděčku jsem nedávno navštívil.
Jak píšu, DC napětí jako máme běžně na našich solárech.
Takže obyčejná chránička, do ní zatáhnout černý a červený solární kabel.
Asi by stačil i běžný 6 mm2, pro fajnšmekry 10 mm2 nebo dva po 6mm2.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 2623
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Začátek konce elektromobility?
Hm zajimave.Mex píše: ↑úte kvě 14, 2024 5:57 pmDC napětí je prostě napětí baterky daného auta.NOPARasito píše: ↑úte kvě 14, 2024 5:38 pmTo asi nebude jen tak.
Dost EV ma dokonce jine DC napeti.
Tak drzim pesti.
Tohle klidne jako pripravu ozelim.
Ve vysledku stejne pujde o vyuzivani vozidla a tam uz obousmerny OBC vetsinou je.
Takže u většiny dnešních aut je to kategorie 400V (v praxi třeba od 320V do nějakých 450V). Některá nová a prémiová auta mají pak 800V architekturu.
Nějaký Zeeker snad až někde nad 900V.
Velké nové profi rychlonabíječky umí napětí až do 1100-1200V, starší často končily na nějakých 600V.
U těch 800V to bude trochu problém.
Ale ta běžná 400V auta sednou jako prdel na hrnec na běžné HV solární kombi bedny.
Můj Solax podporuje napětí baterky 180-650V. Některé měniče ale umí baterky až do nějakých 850V. Třeba Solinteg, jehož předváděčku jsem nedávno navštívil.
Jak píšu, DC napětí jako máme běžně na našich solárech.
Takže obyčejná chránička, do ní zatáhnout černý a červený solární kabel.
Asi by stačil i běžný 6 mm2, pro fajnšmekry 10 mm2 nebo dva po 6mm2.
800V problem? (Mam 800V)
DC je dle me cesta mimo misu.
A s Leafem to bylo super přirovnání, tam je krom lacineho servisu klasicke fosilni technologie vse spatne a CHADEMo jen tresnicka na dortu.
-
- Příspěvky: 895
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Začátek konce elektromobility?
Problém v tom, že takové napětí už nepodporuje každá kombibedna, ale jenom některé.NOPARasito píše: ↑úte kvě 14, 2024 6:18 pmHm zajimave.
800V problem? (Mam 800V)
DC je dle me cesta mimo misu.
A s Leafem to bylo super přirovnání, tam je krom lacineho servisu klasicke fosilni technologie vse spatne a CHADEMo jen tresnicka na dortu.
Kolik reálně má to auto rozpětí napětí?
Těch 800V je jen kategorie, ne konkrétní napětí.
Myslím, že to není mimo mísu.
Při nabíjení budou menší ztráty a mnohem širší rozpětí výkonů, kterými se dá nabíjet.
A pokud se dotáhne i ten obousměrný tok energie, tak se pak z auta stane baterka na kolečkách.
To by třeba pro mě bylo super, protože jezdím málo. A tak se bez toho baterka v autě bude jen zbytečně amortizovat časovým faktorem.
-
- Příspěvky: 2623
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Začátek konce elektromobility?
Cca.640-800V, 192 clanku.Mex píše: ↑úte kvě 14, 2024 6:28 pmProblém v tom, že takové napětí už nepodporuje každá kombibedna, ale jenom některé.amliNOPARasito píše: ↑úte kvě 14, 2024 6:18 pmHm zajimave.
800V problem? (Mam 800V)
DC je dle me cesta mimo misu.
A s Leafem to bylo super přirovnání, tam je krom lacineho servisu klasicke fosilni technologie vse spatne a CHADEMo jen tresnicka na dortu.
Kolik reálně má to auto rozpětí napětí?
Těch 800V je jen kategorie, ne konkrétní napětí.
Myslím, že to není mimo mísu.
Při nabíjení budou menší ztráty a mnohem širší rozpětí výkonů, kterými se dá nabíjet.
A pokud se dotáhne i ten obousměrný tok energie, tak se pak z auta stane baterka na kolečkách.
To by třeba pro mě bylo super, protože jezdím málo. A tak se bez toho baterka v autě bude jen zbytečně amortizovat časovým faktorem.
A na pripojeni DC je potreba protokol a nejsem si jistej jestli dovoli tok obousmerne, pokud nebude vuz na to pripraven.
Neni to tak jednoduche, hlavne pokud umi 800V auto nabijet v klidu plnym vykonem starsich nabijecek co byly do 500V, tam to jde zvysujicim zpusobem pres vinutí motoru.
-
- Příspěvky: 895
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Začátek konce elektromobility?
Díky. Tak to by ještě pořád šlo nabíjet levnou kombibednou.NOPARasito píše: ↑úte kvě 14, 2024 7:07 pmCca.640-800V, 192 clanku.
A na pripojeni DC je potreba protokol a nejsem si jistej jestli dovoli tok obousmerne, pokud nebude vuz na to pripraven.
Neni to tak jednoduche, hlavne pokud umi 800V auto nabijet v klidu plnym vykonem starsich nabijecek co byly do 500V, tam to jde zvysujicim zpusobem pres vinutí motoru.
Ano, na obousměrný tok energie musí být auto připravené. To jsem už taky psal.
A zatím těch univerzálně připravených aut s evropským konektorem CCS 2 je málo. Snad Ford F-150 a VW ID.7.
Pak to některá další auta umí nějakým svým proprietárním způsobem.
Já jsem kolem toho dost brouzdal. Ale popisoval jsem to v jiné konferenci, ne tady.
Komunikace tam fičí přes Home Plug Green PHY a je superponovaná na PWM signálu 12V, který jinak řídí AC nabíjení.
Používají se na to chipy, které jsou jinak dělané i pro datové komunikace po domácích rozvodech AC 230V, tj. sytém Powerline.
Což je dobře, protože ty chipy jsou celkem běžně dostupné za rozumné ceny několika dolarů.
-
- Příspěvky: 247
- Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
- Bydliště: Senica
Re: Začátek konce elektromobility?
EV bude lacnejsie nez benzin, jedine vtedy, ak za celu zivotnost auta minulo menej penazi, nez ICE.Mex píše: ↑úte kvě 14, 2024 5:42 pm
V extremne specifickych pripadoch, ako je hore uvedeny, pochopitelne nie je mozne aplikovat na cely narod, cize tazko moze kazdy nabijat za zaporne ceny, pretoze ak by sa o to co i len pokusili, tak by tie zaporne ceny logicky nevznikli, nemyslis ?
Pozicat si auto od rodicov = prizivovanie sa na niekom, je to extrema situacia, ktoru nemozno kopirovat a mozu je vyuzit len hrstka ludi
Nabijat za zaporne ceny je to iste, extremna situacia ktoru moze vyuzivat 1% ludi
Absolutne to iste je "EV moze jazdit v MHD pruhu" - ano, az kym sa neupcha.
V Norsku zacinaju skrtit EV, zdanit (podla hmotnosti), v MHD pruhu sa jazdit uz nebudem atd atd, Mne tu nejde o flame, ale chvalit sa nabijanim za zaporne ceny je ako ked sa dochodca chvali, ze nemusi chodit do prace.. Extremna situacia..
-
- Příspěvky: 247
- Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
- Bydliště: Senica
Re: Začátek konce elektromobility?
PS: ja nemam nerad EV, planujem jedno kupit, az pride ten spravny cas, dufam ze pride cim skor, tym lepsie. Benzin si necham ako zalohu, pretoze nie je dovod sa ho zbavovat, je lacny, stoji ma len rocne PZP a dvojrocna STK. Motor na nom nedegraduje, prakticky len autobateria, ak sa nepouziva, ta stoji tak do 100EUR kvalitna znacka a predimenzovana.
Na EV degraduje co? To site, plus bateria. Otazne teraz je, a pravdivo ruku na srdce, co by stratilo viac na hodnote, ak by som jazdil 1000km rocne, po dobu napr 10, 15, alebo 20 rokov? Z benzinu by som mohol urobit zberatelsky kusok, veterana, dokaze to aj EV? Urcite, ale asi za cenu vymeny baterie, alebo sa mylim?
Logicky znovu, ak by takto robil kazdy, nemohlo by byt bambilion zberatelskych kuskov aut s najazdom 20 000 km za 20 rokov.
Preto je hodnota, navratnost a cokolvek co pocitame vysoko relativne.
Na EV degraduje co? To site, plus bateria. Otazne teraz je, a pravdivo ruku na srdce, co by stratilo viac na hodnote, ak by som jazdil 1000km rocne, po dobu napr 10, 15, alebo 20 rokov? Z benzinu by som mohol urobit zberatelsky kusok, veterana, dokaze to aj EV? Urcite, ale asi za cenu vymeny baterie, alebo sa mylim?
Logicky znovu, ak by takto robil kazdy, nemohlo by byt bambilion zberatelskych kuskov aut s najazdom 20 000 km za 20 rokov.
Preto je hodnota, navratnost a cokolvek co pocitame vysoko relativne.
-
- Příspěvky: 2623
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Začátek konce elektromobility?
To ze lide umi ocenit stare "krapy" je jista nemoc.tomer píše: ↑úte kvě 14, 2024 8:16 pmPS: ja nemam nerad EV, planujem jedno kupit, az pride ten spravny cas, dufam ze pride cim skor, tym lepsie. Benzin si necham ako zalohu, pretoze nie je dovod sa ho zbavovat, je lacny, stoji ma len rocne PZP a dvojrocna STK. Motor na nom nedegraduje, prakticky len autobateria, ak sa nepouziva, ta stoji tak do 100EUR kvalitna znacka a predimenzovana.
Na EV degraduje co? To site, plus bateria. Otazne teraz je, a pravdivo ruku na srdce, co by stratilo viac na hodnote, ak by som jazdil 1000km rocne, po dobu napr 10, 15, alebo 20 rokov? Z benzinu by som mohol urobit zberatelsky kusok, veterana, dokaze to aj EV? Urcite, ale asi za cenu vymeny baterie, alebo sa mylim?
Logicky znovu, ak by takto robil kazdy, nemohlo by byt bambilion zberatelskych kuskov aut s najazdom 20 000 km za 20 rokov.
Preto je hodnota, navratnost a cokolvek co pocitame vysoko relativne.
Nevyuzivat vec k UCELU, ke kteremu byla STVORENA.
Pak nedava smysl nic a svet je jaky je.(Neni se cemu divit)
-
- Příspěvky: 1781
- Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: 48V
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Začátek konce elektromobility?
Co je to za blbost, dělat veterána ze staré plečky? Veteráni se dělají ze vzácných kusů a ne z masové výroby za posledních 20 let. Navíc ten kus musí mít taky řemeslnou a inovační hodnotu. Dneska je auto spotřební zboží. I Ferrari se prodává po desítkách tisíc a má ho každý trouba.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
-
- Příspěvky: 247
- Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
- Bydliště: Senica
Re: Začátek konce elektromobility?
Tak podme kazde dva roky svinit planetu novymi krapmiNOPARasito píše: ↑úte kvě 14, 2024 8:27 pmTo ze lide umi ocenit stare "krapy" je jista nemoc.tomer píše: ↑úte kvě 14, 2024 8:16 pmPS: ja nemam nerad EV, planujem jedno kupit, az pride ten spravny cas, dufam ze pride cim skor, tym lepsie. Benzin si necham ako zalohu, pretoze nie je dovod sa ho zbavovat, je lacny, stoji ma len rocne PZP a dvojrocna STK. Motor na nom nedegraduje, prakticky len autobateria, ak sa nepouziva, ta stoji tak do 100EUR kvalitna znacka a predimenzovana.
Na EV degraduje co? To site, plus bateria. Otazne teraz je, a pravdivo ruku na srdce, co by stratilo viac na hodnote, ak by som jazdil 1000km rocne, po dobu napr 10, 15, alebo 20 rokov? Z benzinu by som mohol urobit zberatelsky kusok, veterana, dokaze to aj EV? Urcite, ale asi za cenu vymeny baterie, alebo sa mylim?
Logicky znovu, ak by takto robil kazdy, nemohlo by byt bambilion zberatelskych kuskov aut s najazdom 20 000 km za 20 rokov.
Preto je hodnota, navratnost a cokolvek co pocitame vysoko relativne.
Nevyuzivat vec k UCELU, ke kteremu byla STVORENA.
Pak nedava smysl nic a svet je jaky je.(Neni se cemu divit)
Zalezi na kusu. Taketo auto, ktore ma 20r. by som si cenil na taku hodnotu, aku by som si cenil, napr, ja by som moje autoeman píše: ↑úte kvě 14, 2024 8:43 pmCo je to za blbost, dělat veterána ze staré plečky? Veteráni se dělají ze vzácných kusů a ne z masové výroby za posledních 20 let. Navíc ten kus musí mít taky řemeslnou a inovační hodnotu. Dneska je auto spotřební zboží. I Ferrari se prodává po desítkách tisíc a má ho každý trouba.
Nahodny vyber
https://magazin.autobazar.eu/20-rocna-s ... k5828.html
Aka by bola cena, ak by mala najazd 20k?
A to je TDI a nie benzin..
Tu je fabia 20 rokov, 6000eur
https://autobild.pluska.sk/zaujimavosti ... kilometrov
Je celkom sranda citat na internete, ze ICE kolabuje na cene a pritom EV podla fanatikov EV ide hore a len hore, EV nikdy kolabovat nebude.. EV uz nie je spotrebak?
-
- Příspěvky: 247
- Registrován: čtv pro 17, 2020 3:16 pm
- Bydliště: Senica
Re: Začátek konce elektromobility?
K comu bolo auto stvorene?NOPARasito píše: ↑úte kvě 14, 2024 8:27 pm
To ze lide umi ocenit stare "krapy" je jista nemoc.
Nevyuzivat vec k UCELU, ke kteremu byla STVORENA.
Pak nedava smysl nic a svet je jaky je.(Neni se cemu divit)
-
- Příspěvky: 1781
- Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: 48V
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Začátek konce elektromobility?
Že má málo najeto, nedělá z plečky veterána. Pořád je to hnusná stará herka, kterých je na trhu milion a jehož TDI obdivuje jenom úzká skupina nejšvorcovějších kupců.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
-
- Příspěvky: 2623
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Začátek konce elektromobility?
Treba toto jsem myslel.tomer píše: ↑stř kvě 15, 2024 6:25 amK comu bolo auto stvorene?NOPARasito píše: ↑úte kvě 14, 2024 8:27 pm
To ze lide umi ocenit stare "krapy" je jista nemoc.
Nevyuzivat vec k UCELU, ke kteremu byla STVORENA.
Pak nedava smysl nic a svet je jaky je.(Neni se cemu divit)
https://auto.bazos.cz/inzerat/185420551 ... ungary.php
A mam za to, ze "auto" je stvoreno k jizde.
Takze, kolik jsi videl napriklad 120itek se stocenym tachometrem z 600tis na 150tis.km?
Nikoli, abych kolem nej skakal a lestil, a zabiral misto v garazi.(Ale trochu chapu, to, ze k tomu muze mit nekdo citovej vztah)
Taky si nekupujes boty, aby jsi je mel vystavene ve skrini.
Jinak, sorry, debata se zvrhava k osobnim, preferencim, a tam uz se ma koncit.