VW T4 California 1998, doplnění soláru
Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Akurátna inštalačná krabica sa obvykle hľadá ťažko, o priestor treba vskutku bojovať. Že to máš z horľavého dreva, by som ani tak neriešil, v aute môže horieť kadečo. Ale je to dosť masívna preglejka a tá priečka bude asi zbytočná. Okolo regulátora, nabíjačky aj meniča by mal byť voľný a vzdušný priestor kvôli chladeniu. Toto sa mi fakt nepáči, skús hľadať iné riešenie.
Skús pre inšpiráciu pozrieť sem :
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 639#p45250
Dal som menič aj regulátor voľne prístupný a v podstate k nohám. Mal som spočiatku obavy, či to niekto nevykopne. ale je to v pohode. Len treba upratať vodiče, aby sa nedopatrením niečím nenabúrali.
Skús pre inšpiráciu pozrieť sem :
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 639#p45250
Dal som menič aj regulátor voľne prístupný a v podstate k nohám. Mal som spočiatku obavy, či to niekto nevykopne. ale je to v pohode. Len treba upratať vodiče, aby sa nedopatrením niečím nenabúrali.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
No takový luxusní místo tam nemám. Zadní sedačka je na kolejnicích, přední sedačky jsou otočné..
Box je z překližky a bude to ve skříni z překližky. Tloušťka co dům dal. Ještě uvažuju to tam dát bez bedny - ušetřil bych místo. Ono tam nakonec není dost místa, takže vedle baterky bude asi jen BMS. Měnič půjde do skřínky u stropu (plánuju ho používat opravdu příležitostně, takže bude vyndavací na konektoru XT90 a bude provozovaný jen s otevřenýma dvířkama). MPPT půjde asi zpátky na stěnu hliníkové bedny s chlazením pro ledničku a síťovou nabíječku dám asi na místo originální síťové nabíjekčky. Ještě je to v procesu.
Každopádně díky za podněty, proto sem ty fotky dávám.
Box je z překližky a bude to ve skříni z překližky. Tloušťka co dům dal. Ještě uvažuju to tam dát bez bedny - ušetřil bych místo. Ono tam nakonec není dost místa, takže vedle baterky bude asi jen BMS. Měnič půjde do skřínky u stropu (plánuju ho používat opravdu příležitostně, takže bude vyndavací na konektoru XT90 a bude provozovaný jen s otevřenýma dvířkama). MPPT půjde asi zpátky na stěnu hliníkové bedny s chlazením pro ledničku a síťovou nabíječku dám asi na místo originální síťové nabíjekčky. Ještě je to v procesu.
Každopádně díky za podněty, proto sem ty fotky dávám.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Tak jsem si připomínky vzal k srdci. Takhle by to šlo, ne?
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 1053
- Registrován: úte led 24, 2012 8:55 am
- Lokalita: Okolí Uherského Brodu
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
to BMS se uchladí? Ty držáky na pojistky jsou odkud?
kdo si hraje nezlobí
9xRenesola 240Wp+9x Benq 265Wp, 6xTrina 410Wp, 14x Leapton 450Wp, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
9xRenesola 240Wp+9x Benq 265Wp, 6xTrina 410Wp, 14x Leapton 450Wp, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
BMS je na 120A. Očekávané maximální proudy jsou: solar 15A, síťová nabíječka 20A, nabíjení z alternátoru do 50A, měnič 20A, 12V spotřebiče 20A. Ještě spekuluju, že tam udělám více děr. Prostě se nějakého přehřívání nebojím. Jestli to dobře chápu, BMS má dvě teplotní čidla - jedno na drátku, které jsem zasunul mezi články (to je pod tou štříbrnou páskou zvrchu) a to druhé asi bude uvnitř BMS. Tedy budu moci potom sledovat, jestli je teplota OK.
Měřil jsem proud z alternátoru se stávající PB baterií a naměřil jsem 30A. Počítám, že LiFePO má menší vnitřní odpor a tedy tam poteče větší proud.
Držák na pojistky je z TME, typ MIDIVAL. https://www.tme.eu/cz/details/mta-0x014 ... a/0101499/
Ten propojovací plíšek jsem si vyrobil sám. Ten originální mi přišel nevhodně drahý.
Měřil jsem proud z alternátoru se stávající PB baterií a naměřil jsem 30A. Počítám, že LiFePO má menší vnitřní odpor a tedy tam poteče větší proud.
Držák na pojistky je z TME, typ MIDIVAL. https://www.tme.eu/cz/details/mta-0x014 ... a/0101499/
Ten propojovací plíšek jsem si vyrobil sám. Ten originální mi přišel nevhodně drahý.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Hotovo, už se nabíjí
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Cez ten regulátor pôjde 15 A dosť často a dosť dlho. Bude pekne hriať, ako Victron zvykne a "nad bruchom" s chladičom má vodorovne preglejku. To se Ti jednou vymstí, Vladimíre .....
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
To si uvědomuju. Bohužel je to naprosto pekelnej tetris, jinde jsem prostě místo nenašel. Ještě nad tím přemýšlím.
Jak řešíte ochranu kontaktů baterie? By se mi líbil nějaký dekl, ale nevím, z čeho to vyrobit. Někde jsem tu viděl bílou elektrikářskou lištu...
Jak řešíte ochranu kontaktů baterie? By se mi líbil nějaký dekl, ale nevím, z čeho to vyrobit. Někde jsem tu viděl bílou elektrikářskou lištu...
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 1203
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Lištu možná u mě, chce to propojky rozměru dle lišty, já jsem použil spojky 40mm široké a z lišty 40x40 jsem zahodil víčko. Pak jsem ji nasunul na ty propojky. Drží to samo, bez dalšího upevňování.
Nemám rád tenhle stát.
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Mám první výsledek - nabíjení 25A, změna teploty BMS asi 2°C (může být způsobeno balacováním). Tedy s chlazením asi nebude problém.mopadzi píše:to BMS se uchladí?
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Připomínky jsem si vzal k srdci a našel lepší řešení.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Mám dilema, třeba mi pomůžete.
Jak nabíjet baterku za jízdy z alternátoru? Originální řešení s Pb gel je 75A propojovací relé ovládané D+ a připojení 2x6mm2. (na fotce výše je to ta malá černá krabička vlevo) Provedl jsem několik měření: alternátor dává stabilních 14.4V. S polovybitým gelem tam teklo 30A. S nabitým Lithiem tam teklo 23A. Vybité Lithium jsem ještě nezkoušel. Dal jsem tam 70A pojistku.
1) nabíjet pomocí relé. Baterka dosáhne 14.4V. Protože tím autem ujedu cca 10 000km, bude baterie na tomto napětí cca 120h ročně. Někteří lidé to takto dělají, ale předpokládám, že sníženou životností nebo nafouknutím se už v diskusi nepochlubí. Případně přidat vypínač a na delěí cesty to nabíjení prostě ručně vypnout.
2) totéž jako 1), ale nabíjení vypínat podle napětí.
2A) mám tu modul s 555 jako komparátor s hysterezí. Nicméně mám obavy, aby to moc necyklovalo.
2B) vypínat nabíjení pomocí BMS - lze tam nastavit napětí vypnutí a znovu-zapnutí (tj. ekvivalent komparátoru s hysterezí). Otázka je, jak se to bude líbit Victronímu MPPT 75/15, když mu na sluníčku odpojím baterku.
3) totéž jako 1) s tím, že do cesty připojím usměrňovací diodu. Sice tu baterku nenabiju úplně doplna, ale podstatné je, že za jízdy půjde spotřeba z alternátoru a baterka se dobije někam nad 50%.
4) Renogy DCC1212-40: DC-DC nabíječka 40A. Lze nastavit na Lithium, ale nemá fázi float. Jen bulk a abs. To už se tak moc neliší od varianty 1)
5) Victron orion 12/12-18A: To je takové asi nejlepší řešení (už tam mám 3 modrý krabičky), ale jen 18A. Nevím, jestli by mi to stačilo. 30A verze už je mimo můj rozpočet (Renogy 40A stojí stejné peníze jako Victron 18A).
Modelová situace: autem jedu na dovolenou - tj. cesta 2-6 hodin jízdy/den. A pak stojíme na místě (někdy v kempu s elektřinou, někdy bez) max. 2-3 noci. A nebo jen popojedem někam na výlet a zpět (2x20-30 min jízdy).
Třeba nakonec zjistím, že kombinace soláru s Lithiem bude dostatečná a to nabíjení nebude vůbec potřeba. Ta původní gelová baterka měla asi 65Ah a vydržela nám na Korsice (solár ve stínu pod stromy) 2 noci. Třetí den ráno už byla skoro vybitá.
A nezapomeňte, že jsem skrblík (i když ne za každou cenu). Takže ten dotaz může znít - hledat "levnější řešení" (1-4) nebo rovnou koupit Victron orion...?
Jak nabíjet baterku za jízdy z alternátoru? Originální řešení s Pb gel je 75A propojovací relé ovládané D+ a připojení 2x6mm2. (na fotce výše je to ta malá černá krabička vlevo) Provedl jsem několik měření: alternátor dává stabilních 14.4V. S polovybitým gelem tam teklo 30A. S nabitým Lithiem tam teklo 23A. Vybité Lithium jsem ještě nezkoušel. Dal jsem tam 70A pojistku.
1) nabíjet pomocí relé. Baterka dosáhne 14.4V. Protože tím autem ujedu cca 10 000km, bude baterie na tomto napětí cca 120h ročně. Někteří lidé to takto dělají, ale předpokládám, že sníženou životností nebo nafouknutím se už v diskusi nepochlubí. Případně přidat vypínač a na delěí cesty to nabíjení prostě ručně vypnout.
2) totéž jako 1), ale nabíjení vypínat podle napětí.
2A) mám tu modul s 555 jako komparátor s hysterezí. Nicméně mám obavy, aby to moc necyklovalo.
2B) vypínat nabíjení pomocí BMS - lze tam nastavit napětí vypnutí a znovu-zapnutí (tj. ekvivalent komparátoru s hysterezí). Otázka je, jak se to bude líbit Victronímu MPPT 75/15, když mu na sluníčku odpojím baterku.
3) totéž jako 1) s tím, že do cesty připojím usměrňovací diodu. Sice tu baterku nenabiju úplně doplna, ale podstatné je, že za jízdy půjde spotřeba z alternátoru a baterka se dobije někam nad 50%.
4) Renogy DCC1212-40: DC-DC nabíječka 40A. Lze nastavit na Lithium, ale nemá fázi float. Jen bulk a abs. To už se tak moc neliší od varianty 1)
5) Victron orion 12/12-18A: To je takové asi nejlepší řešení (už tam mám 3 modrý krabičky), ale jen 18A. Nevím, jestli by mi to stačilo. 30A verze už je mimo můj rozpočet (Renogy 40A stojí stejné peníze jako Victron 18A).
Modelová situace: autem jedu na dovolenou - tj. cesta 2-6 hodin jízdy/den. A pak stojíme na místě (někdy v kempu s elektřinou, někdy bez) max. 2-3 noci. A nebo jen popojedem někam na výlet a zpět (2x20-30 min jízdy).
Třeba nakonec zjistím, že kombinace soláru s Lithiem bude dostatečná a to nabíjení nebude vůbec potřeba. Ta původní gelová baterka měla asi 65Ah a vydržela nám na Korsice (solár ve stínu pod stromy) 2 noci. Třetí den ráno už byla skoro vybitá.
A nezapomeňte, že jsem skrblík (i když ne za každou cenu). Takže ten dotaz může znít - hledat "levnější řešení" (1-4) nebo rovnou koupit Victron orion...?
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Ak sa vydáš na víkend s nabitou batériou, máš energie až-až. Tých 290 Wp na streche nie je málo. Prípojky v kempoch bývajú v cene za pobyt, možno nie všade. Ale nebola by to žiadna hanba priplatiť si v núdzi, do ktorej sa teoreticky ani nemôžeš dostať.
Neriešil by som žiadne dobíjanie za jazdy, ešte máš rezervu v autobatérii cca 50 Ah, predpokladám, takže môžeš sa napichnúť na ňu.
Čo by som teda jedine riešil, tak mať so sebou nabíjačku lítia na 230 V.
Neriešil by som žiadne dobíjanie za jazdy, ešte máš rezervu v autobatérii cca 50 Ah, predpokladám, takže môžeš sa napichnúť na ňu.
Čo by som teda jedine riešil, tak mať so sebou nabíjačku lítia na 230 V.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Jo, na víkend mám energie dost i bez dobíjení (otestováno tento víkend u Berounky). A to jsme obě noci topili nonstop. Spotřeba cca 20Ah denně, z toho cca 10Ah dodal solár i přes ty mraky.
Přípojky v kempech jsou mi jasný. V zahraničí téměř vždy v ceně. U nás za nesmyslný peníze. Je pravda, že v ČR do kempů moc nejezdím. A i v zahraničí se mi kolikrát stalo, že v kempu neměli zásuvky všude, tak jsme si radši vybrali místo bez proudu, protože tam bylo méně lidí a hezčí prostředí než v "paneláku naležato" mezi alkovnama.
Motorová baterie nejde zapojit do nástavby (a to je dobře, už jsem tu psal, že za to riziko problémů se startem to nestojí).
Nabíječka Lithia už tam je. Victroní 25A - na fotce výše ta modrá věc se žebry na dolním okraji obrázku.
Přípojky v kempech jsou mi jasný. V zahraničí téměř vždy v ceně. U nás za nesmyslný peníze. Je pravda, že v ČR do kempů moc nejezdím. A i v zahraničí se mi kolikrát stalo, že v kempu neměli zásuvky všude, tak jsme si radši vybrali místo bez proudu, protože tam bylo méně lidí a hezčí prostředí než v "paneláku naležato" mezi alkovnama.
Motorová baterie nejde zapojit do nástavby (a to je dobře, už jsem tu psal, že za to riziko problémů se startem to nestojí).
Nabíječka Lithia už tam je. Victroní 25A - na fotce výše ta modrá věc se žebry na dolním okraji obrázku.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Netradiční využití mojí mobilní elektrárny: Dneska byl naplánovaný výpadek elektřiny. Domácí elektrárna je víceméně v krabici. A já jsem na homeoffice. Tedy zbývalo mi buď se někam přestěhovat (kancelář v Praze) a nebo vymyslet alternativu. Do rozvaděče jsem na jednu část obvodů doplnil připravený přepínač I-0-II, nadrátoval tam flexo šnůru a přes prodlužovák to zapojil do auta (měnič Victron 250VA). Zkušebně na to chvíli běžela i lednička, ale po zapnutí pracoviště (cca 100W) už to start ledničky nevydrželo.
Ale i tak jsem spokojen, nemusel jsem do Prahy
Na výstupu měniče jsem naměřil 115V proti PE, tak jsem přepokládal IT síť a dovolil jsem si to propojit s domem bez rozlišení pracovních vodičů.
Ale i tak jsem spokojen, nemusel jsem do Prahy
Na výstupu měniče jsem naměřil 115V proti PE, tak jsem přepokládal IT síť a dovolil jsem si to propojit s domem bez rozlišení pracovních vodičů.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Můj původní plán tím autem jezdit jenom v létě vzal za své. Ale v zimě se nabízí otázka, jak ty Winstony nabíjet, když klesne teplota...?
Tady se to trochu obšírněji řešilo:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 59#p114359
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=39&t=6590
Našel jsem jakýsi datasheet, kde píšou nabíjení do -45°C. Ale tomu asi nechci slepě věřit.
https://www.evlithium.com/thunder-sky-w ... 130ah.html
Jak z toho vybruslit..?
Nenabíjení solárem se má tak - sice tam je nějaký nastavení, ale Victron tvrdí, že to funguje jen s měřením teploty jinde - např. pomocí bateriového čidla. No a síťová nabíječka takovou funkci nemá vůbec (to by asi nebyl problém - prostě to doma nezapojím do zásuvky).
Aktuálně mám nastavenou BMS tak, že pod -5°C vypne nabíjení. Většina MPPT umře, když se mu sebere baterka s připojeným solárem. Victron to vydrží (nechtěně vyzkoušeno). Ale vydrží to znovu?
Uvažuju nad nějakým ohřevem baterky, nejlépe přímo ze solárního panelu. Jen mechanický termostat na nějaký topný prvek. Tedy, když svítí, nejdřív se ohřeje baterka a pak se zapne nabíjení...?
Tady se to trochu obšírněji řešilo:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 59#p114359
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=39&t=6590
Našel jsem jakýsi datasheet, kde píšou nabíjení do -45°C. Ale tomu asi nechci slepě věřit.
https://www.evlithium.com/thunder-sky-w ... 130ah.html
Jak z toho vybruslit..?
Nenabíjení solárem se má tak - sice tam je nějaký nastavení, ale Victron tvrdí, že to funguje jen s měřením teploty jinde - např. pomocí bateriového čidla. No a síťová nabíječka takovou funkci nemá vůbec (to by asi nebyl problém - prostě to doma nezapojím do zásuvky).
Aktuálně mám nastavenou BMS tak, že pod -5°C vypne nabíjení. Většina MPPT umře, když se mu sebere baterka s připojeným solárem. Victron to vydrží (nechtěně vyzkoušeno). Ale vydrží to znovu?
Uvažuju nad nějakým ohřevem baterky, nejlépe přímo ze solárního panelu. Jen mechanický termostat na nějaký topný prvek. Tedy, když svítí, nejdřív se ohřeje baterka a pak se zapne nabíjení...?
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 3282
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Já mám ve sprinteru 4 člámky 280Ah a BMSdaly.Normálně nabíjím naprudko z altíku.Synátor je třeba měsíc na cestách bez přívodu elektřiny.Ještě tam mám Cyrix 120A relé mezi startovací a lifepo baterii.Toď vše žádný solát a podobný nesmysly.Na té Daly si nastavím,ja k omezení proudu ,tak napětí na článek a ta BMS to normálně vypne.Nabíjím po startu okolo 100A.Altík mám 180A a pokud se začne víc zahřívat,tak sám ubere na výstupním napětí třeba na 13,8V.Máme s tím za loňský rok najeto přes 10000Km a žádný problém jsme nezaznamenal.luky píše:Mám dilema, třeba mi pomůžete.
Jak nabíjet baterku za jízdy z alternátoru? Originální řešení s Pb gel je 75A propojovací relé ovládané D+ a připojení 2x6mm2. (na fotce výše je to ta malá černá krabička vlevo) Provedl jsem několik měření: alternátor dává stabilních 14.4V. S polovybitým gelem tam teklo 30A. S nabitým Lithiem tam teklo 23A. Vybité Lithium jsem ještě nezkoušel. Dal jsem tam 70A pojistku.
1) nabíjet pomocí relé. Baterka dosáhne 14.4V. Protože tím autem ujedu cca 10 000km, bude baterie na tomto napětí cca 120h ročně. Někteří lidé to takto dělají, ale předpokládám, že sníženou životností nebo nafouknutím se už v diskusi nepochlubí. Případně přidat vypínač a na delěí cesty to nabíjení prostě ručně vypnout.
2) totéž jako 1), ale nabíjení vypínat podle napětí.
2A) mám tu modul s 555 jako komparátor s hysterezí. Nicméně mám obavy, aby to moc necyklovalo.
2B) vypínat nabíjení pomocí BMS - lze tam nastavit napětí vypnutí a znovu-zapnutí (tj. ekvivalent komparátoru s hysterezí). Otázka je, jak se to bude líbit Victronímu MPPT 75/15, když mu na sluníčku odpojím baterku.
3) totéž jako 1) s tím, že do cesty připojím usměrňovací diodu. Sice tu baterku nenabiju úplně doplna, ale podstatné je, že za jízdy půjde spotřeba z alternátoru a baterka se dobije někam nad 50%.
4) Renogy DCC1212-40: DC-DC nabíječka 40A. Lze nastavit na Lithium, ale nemá fázi float. Jen bulk a abs. To už se tak moc neliší od varianty 1)
5) Victron orion 12/12-18A: To je takové asi nejlepší řešení (už tam mám 3 modrý krabičky), ale jen 18A. Nevím, jestli by mi to stačilo. 30A verze už je mimo můj rozpočet (Renogy 40A stojí stejné peníze jako Victron 18A).
Modelová situace: autem jedu na dovolenou - tj. cesta 2-6 hodin jízdy/den. A pak stojíme na místě (někdy v kempu s elektřinou, někdy bez) max. 2-3 noci. A nebo jen popojedem někam na výlet a zpět (2x20-30 min jízdy).
Třeba nakonec zjistím, že kombinace soláru s Lithiem bude dostatečná a to nabíjení nebude vůbec potřeba. Ta původní gelová baterka měla asi 65Ah a vydržela nám na Korsice (solár ve stínu pod stromy) 2 noci. Třetí den ráno už byla skoro vybitá.
A nezapomeňte, že jsem skrblík (i když ne za každou cenu). Takže ten dotaz může znít - hledat "levnější řešení" (1-4) nebo rovnou koupit Victron orion...?
Měnič 1500W a klasicý kávovar(příkon 1500W) i s mlýnkem na tom provozuji+fén atd.
Ta bms daly má i hlídání teploty,jak nabíjení tak vybíjení.
Jinak jsme viděl v T4 hardcore topení.Chlapík tam měl zabudovaé kamna petry,rouru protáhloi přes zadní dveře a topil dřevem:)))
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
My jsme loni byli 3 týdny v Albánii a i když byla někdy k dispozici elektřina, prodlužovák jsem nevyndal. Zvládnul to solár, v létě je sluníčka dostatek. Takže za mě - dobíjení od alternátoru není potřeba, síťová nabíječka je dobrá domů, kde to stojí pod střechou. Respektive stačí jeden způsob dobíjení: solár nebo alternátor. Oba potřeba nejsou (alespoň pro můj typ výletů).
Jako "dočasné" řešení nabíjení od alternátoru jsem nechal původní řešení (tj. prosté relé spínané od D+ signálu). Jen jsem si tam přidal vypínač. Tedy nabíjení je standartně vypnuté a můžu ho ručně zapnout, když bude potřeba. No zatím to potřeba nebylo, ale je to funkční řešení, co nestálo skoro nic.
Jako "dočasné" řešení nabíjení od alternátoru jsem nechal původní řešení (tj. prosté relé spínané od D+ signálu). Jen jsem si tam přidal vypínač. Tedy nabíjení je standartně vypnuté a můžu ho ručně zapnout, když bude potřeba. No zatím to potřeba nebylo, ale je to funkční řešení, co nestálo skoro nic.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 3282
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru
Já vidím,že časem tam nějaký panel asi plácnu.Chceme si pořidit elektrokola a každé kolo má baterii cca 1kWh.Baterie v autě by měla 2 kola zvládnout dobíjet.Já mám v té baterii v autě uloženo cca 3.5kWh.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: VW T4 California 1998
Už se zase hrabu v autě.
Mám měnič Victron 12/230V 250VA. Rád bych ho zapojil do auta na dvě zásuvky s tím, že by tam byl ruční přepínač, kterým by se zvolilo, zda jsou zásuvky napájené ze sítě nebo z měniče (takto v domě používám Hager SFT). Původní nápad byl na místo 3 modulového jističo-chrániče namontovat 1M jističochránič a 2M (2P) přepínač 1-0-2 (obojí dělá Noark). Ale nějak jsem se zasekl na tom, že to chci mít "správně".
Plán byl: síť >> jističochránič >> (síťová nabíječka) + přepínač síť/měnič >> zásuvky
Tedy za měničem už nebude chránič. Výstup z Victronu je patrně IT síť, takže jištění chráničem nedává smysl. Můžete mi tuhle doměnku někdo povrdit? Nebo je potřeba v tomhle případě nulový vodič uzemnit (=spojit z PE=spojit s kostrou) a tím z toho udělat TN-S síť a pak by bylo potřeba osadit 2x chránič?
Poznámka: vyndal jsem 3M jističochránič a na jeho místo dávám 1M jističochránič + 2M přepínač. Takže druhý chránič prostě nemám kam ubytovat
Mám měnič Victron 12/230V 250VA. Rád bych ho zapojil do auta na dvě zásuvky s tím, že by tam byl ruční přepínač, kterým by se zvolilo, zda jsou zásuvky napájené ze sítě nebo z měniče (takto v domě používám Hager SFT). Původní nápad byl na místo 3 modulového jističo-chrániče namontovat 1M jističochránič a 2M (2P) přepínač 1-0-2 (obojí dělá Noark). Ale nějak jsem se zasekl na tom, že to chci mít "správně".
Plán byl: síť >> jističochránič >> (síťová nabíječka) + přepínač síť/měnič >> zásuvky
Tedy za měničem už nebude chránič. Výstup z Victronu je patrně IT síť, takže jištění chráničem nedává smysl. Můžete mi tuhle doměnku někdo povrdit? Nebo je potřeba v tomhle případě nulový vodič uzemnit (=spojit z PE=spojit s kostrou) a tím z toho udělat TN-S síť a pak by bylo potřeba osadit 2x chránič?
Poznámka: vyndal jsem 3M jističochránič a na jeho místo dávám 1M jističochránič + 2M přepínač. Takže druhý chránič prostě nemám kam ubytovat
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 24 Odpovědi
- 2350 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Pawel
-
- 10 Odpovědi
- 1612 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Franta2776
-
- 7 Odpovědi
- 1085 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od FRSO
-
- 12 Odpovědi
- 1320 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od capo56
-
-
Doplnění akumulační nádrže
od dvorka95 » » v Boilery, ohřev TUV, vytápění, klimatizace
Doplnění akumulační nádrže
- 45 Odpovědi
- 3556 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od unicast
-