Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Mex
Příspěvky: 1212
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 198
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Ale tahle baterka má 15kg/kWh. Takže je to nejmíň 2x horší než u LFP.
I když tady nejde jen o články, ale o celou baterku jako konstrukční komplet.
Franta2776
Příspěvky: 4243
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 322

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Kde jsi přišel na?těch 15kg/kWh??
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Mex
Příspěvky: 1212
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 198
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Tady to někdo spočítal.
viewtopic.php?p=266957#p266957
gupa
Příspěvky: 3230
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 144
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od gupa »

Je to jednoduché, elektrodová hmota na svodiči je šestinásobná oproti váze svodičů. Máme např na 1m2 svodičů (v jakkémkoli tvaru), 1kg elektrodové hmoty. Pokud chci zvýšit kapacitu, snížím množství elektrodové hmoty na m2 a snížím plochu a hlavně váhu svodičů na m2, ale zvýším celkovou eletrodovou plochu. Pokud chci snížit svodičovou plochu u 1kWh/6kg na 6kWh/kg je to přímá úměrnost v obou směrech. Musím zvýšit elektrodovou hmotu 6x a zvýšit elektrodovou plochu na svodičích. Zároveň snížit váhu svodičů. Je to pochopitelné? U CPU je to tisk v nm technologii a stále se zmenšuje. Baterii a jejich články tento vývoj nemine.

V kostce to lze jednoduše chápat v tom množství elektrodové hmoty na plošné množství svodičů a jejich váze a to celé na m2.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT, ABC-&-XYZ mypower.cz
Uživatelský avatar
JozefSK
Příspěvky: 248
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm
Reputace: 23

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od JozefSK »

TomHC píše: pon čer 23, 2025 4:26 pm
Nebudeme sa hádam tváriť, že EV je pre každého. Aktuálne určite nie. Sídliská nula bodov. Ľudia čo hľadajú auto "okolo komína" za pár drobných - nula bodov. ...
Toto uz pochopili aj ludia "od fachu":
Európa potrebuje lacné autá ako Japonsko: Automobilky žiadajú novú kategóriu E-Car.
Este aby to pochopili ti hore tam kdesi, co robia "vsecko dobre pre ludi v EU" ...
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 2729
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 480
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8820
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od TomHC »

Lenže v našom ostbloku je väčšinová (de)mentalita, že auto = sociálny status, modla, ikona. Vozím len deti do školy 3km, ale nekúpim si predsa Daciu Spring, ale Touareg TDI V6 s 250 000 km. 😢
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 07/2025 = 12. 5 MWh AC
Mex
Příspěvky: 1212
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 198
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

gupa píše: stř čer 25, 2025 6:05 am
Je to jednoduché, elektrodová hmota na svodiči je šestinásobná oproti váze svodičů. Máme např na 1m2 svodičů (v jakkémkoli tvaru), 1kg elektrodové hmoty. Pokud chci zvýšit kapacitu, snížím množství elektrodové hmoty na m2 a snížím plochu a hlavně váhu svodičů na m2, ale zvýším celkovou eletrodovou plochu. Pokud chci snížit svodičovou plochu u 1kWh/6kg na 6kWh/kg je to přímá úměrnost v obou směrech. Musím zvýšit elektrodovou hmotu 6x a zvýšit elektrodovou plochu na svodičích. Zároveň snížit váhu svodičů. Je to pochopitelné? U CPU je to tisk v nm technologii a stále se zmenšuje. Baterii a jejich články tento vývoj nemine.

V kostce to lze jednoduše chápat v tom množství elektrodové hmoty na plošné množství svodičů a jejich váze a to celé na m2.
Když tu včera psal Franta o baterce se 6kWh/kg, tak jsem si říkal, že si buď dělá srandu, nebo vyšel moc rychle ze sklípku na prudké slunce.
A teď se k tomu ještě přidáš ty.

U LiIon baterek je nositelem náboje iont Li+. Proto se taky tak ty baterky jmenujou, že. Jeden iont Li+ má náboj rovný jednomu elektronu (s opačným znaménkem). Takže teoretická kapacita baterek je omezena přírodními zákony a tak nikdy nebude 6kWh/kg.

Konkrétně u baterek LFP je teoretická nejvyšší možná kapacita (v praxi nedosažitelná) nějakých 170Ah/kg. A to je počítáno jen z katody, není v tom uvažována hmotnost anody, elektrolytu, separátoru a elektrod. Je to dáno tím, že víc lithia (a tedy víc iontů Li+) se do jednoho kg prostě nevejde.

Zvyšovat kapacitu (v energii, ne v proudu) můžeme tím, že budeme dělat katody s vyšším maximálním napětím článku a budeme na ni používat lehčí prvky, aby váhové procento lithia bylo co nejvyšší. Ale nikdy nemůžeme překonat teoretické limity, dané nábojem jednoho iontu Li+.
rva
Příspěvky: 4326
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Reputace: 757
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od rva »

Orientační výpočet energie vzniklé když 1 kg lithiových iontů projde baterií

Kód: Vybrat vše

Teoretická kapacita Li článku		
Hmotnost atomu lithia	kg	1,15E-26
Průchodem jednoho iontu projde náboj 	C	1,60E-19
v 1 kg lithia je N iontů	1	8,68E+25
Průchodem jednoho kg iontů projde náboj	C	1,39E+07
elektochemické napětí li článku	V	3,3
Kapacita průchodem 1 kg lithia	As	1,39E+07
Kapacita průchodem 1 kg lithia	Ah	3862,847222
Energie průchodem 1kg lithia	Wh	12747,39583
Tedy cca 12 kWh/kg, ale to by tam nesmělo být nic jiného než lithium.
Dle AI je v perspektivě: Lithium-kovové (solid-state): ~400–600 Wh/kg
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Mex
Příspěvky: 1212
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 198
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Když jsi zmínil AI: musí být hrozné být dneska kantor.
Když nám kdysi dali učitelé za domácí úkol spočítat něco takového, tak pokud to člověk neopsal od souseda, tak to musel pomocí tabulek opravdu spočítat a něco o tom vědět.
Dneska to student zadá AI, ta mu něco napíše a on má pocit, jak skvěle s paní učitelkou vydrbal. A ve finále o tom neví nic a možná ani nechápe zadání.
Děsná představa.

Iont má náboj. Takže je možné ho vyjádřit v Coulombech (tj. základní jednotce SI), nebo pro nás blízkých Ah.
Ale nikoli ve Wh.
Protože napětí musí být vždy proti něčemu. Napětí je rozdíl potenciálů.
Takže není možné u nějakého prvku říct jakou energii při průchodu jeho iontů získáme.
Můžeme jen stanovit, jaký proud po jakou dobu získáme.
rva
Příspěvky: 4326
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Reputace: 757
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od rva »

Tak já to počítám v excelu, ale základní konstanty v hlavě obvykle nenosím, ty musím opsat. Elektrochemické napětí jako rozdíl potenciálů jsem bral pro naše obvyklé články.
Jinak ta AI zmiňuje hypotetické "Lithium-vzduchové (Li-O₂) baterie – teoreticky až ~11 400 Wh/kg (jen lithiová anoda + O₂ z okolí)"
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Mex
Příspěvky: 1212
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 198
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Aby nedošlo k nedorozumění: s tou AI to nebyla kritika na Tebe.
Byl to jen obecný povzdech na situaci, kterou vidím všude kolem sebe (když jsi tam tu AI zmínil).
Na nás starejch už není co zkazit. Ale jak devastující dopad to má na mladé, z toho jde opravdu hrůza.
Ve škole za sebe necháme odpovídat AI, v tělocviku za sebe necháme cvičit robota.
Krásný nový svět (blbých a tlustých lidí).

No to je právě problém s tím napětím.
Když nemám nic vztažného, tak nemám napětí.
Když mám něco vztažného a tedy i napětí, tak se pak musí uplatnit i jeho hmotnost.

Toho 0.5kWh/kg by asi mohlo být někdy dosaženo. Ale to je konec a dál už to nepůjde.
Takže nějakých 200kg v baterkách budeme v autech asi vozit vždycky.
Pokud někdo nevymyslí nějaké chytré troleje nebo bezdrátové nabíjení.

Docela by mě zajímaly opravdu reálné výsledky z těch zakopaných cívek ve vozovce.
Nějak se nemůžu smířit s tím, že při tak volné vazbě mezi autem a cívkou (nějakých 20cm výšky podvozku, u náklaďáku spíš 1/2 metru) by mohla být účinnost přenosu pořád rozumně vysoká.
eman
Příspěvky: 2291
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 240
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Mex píše: stř čer 25, 2025 5:47 pm
Když jsi zmínil AI: musí být hrozné být dneska kantor.
Když nám kdysi dali učitelé za domácí úkol spočítat něco takového, tak pokud to člověk neopsal od souseda, tak to musel pomocí tabulek opravdu spočítat a něco o tom vědět.
Dneska to student zadá AI, ta mu něco napíše a on má pocit, jak skvěle s paní učitelkou vydrbal. A ve finále o tom neví nic a možná ani nechápe zadání.
Děsná představa.

Iont má náboj. Takže je možné ho vyjádřit v Coulombech (tj. základní jednotce SI), nebo pro nás blízkých Ah.
Ale nikoli ve Wh.
Protože napětí musí být vždy proti něčemu. Napětí je rozdíl potenciálů.
Takže není možné u nějakého prvku říct jakou energii při průchodu jeho iontů získáme.
Můžeme jen stanovit, jaký proud po jakou dobu získáme.
Naopak, dneska je pohodička být kantor a peklo být student. Dcera je na střední a nejméně půlka sboru používá AI k přípravě učiva. Vůbec je nerozhodí, že ztoho automatu lezou strašný bláboly a co normální člověk řekne jednou větou, na to automat vysype dvě strany vaty. A to ani nemluvím o tom, že se neobtěžují kontrolovat, jestli tam nejsou logický kraviny.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
gupa
Příspěvky: 3230
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 144
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od gupa »

Mex píše: stř čer 25, 2025 6:33 pm


Toho 0.5kWh/kg by asi mohlo být někdy dosaženo. Ale to je konec a dál už to nepůjde.
Takže nějakých 200kg v baterkách budeme v autech asi vozit vždycky.
Pokud někdo nevymyslí nějaké chytré troleje nebo bezdrátové nabíjení.

Prohlédl jsem si fotogalerii u výrobce baterií která je důvodem této části diskuze.
rolovací fotogalerie dole: https://www.rmlgroup.com/power

Co jde vidět, blok který má modul 2P12S, napětí článků 3,6V (odkaz na fotogalerii)
Testovací postupy
odpor článků
lidi co finišují blok v kuklách (zřejmě žádná sranda s cca 350V bloky)

Otázka je kolik bloků je pro dva motory 400V (dle článků na jejich webu)
Jaké mají zřejmě články 18650 kapacitu a proudovou propustnost.
Další už jsou jen násobilky a propočty a testy vstupních článků které mají být použity.

Žádná chemie, žádné urputné novinky, jen násobilka a testy a zkušenosti se stavbou.

MOC.png
MOC02.png
MOC03.png
MOC04.png
MOC05.png
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT, ABC-&-XYZ mypower.cz
Mex
Příspěvky: 1212
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 198
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

eman píše: stř čer 25, 2025 6:52 pm
Naopak, dneska je pohodička být kantor a peklo být student. Dcera je na střední a nejméně půlka sboru používá AI k přípravě učiva. Vůbec je nerozhodí, že ztoho automatu lezou strašný bláboly a co normální člověk řekne jednou větou, na to automat vysype dvě strany vaty. A to ani nemluvím o tom, že se neobtěžují kontrolovat, jestli tam nejsou logický kraviny.
A teď si představ, že tihle kantoři ještě studovali klasicky.
Jak to bude vypadat v budoucnu, až do praxe přijdou lidé, kteří už od školy byli zvyklí fixlovat a nechat za sebe všechno vymýšlet AI?
Kteří už od mládí mají zafixováno, že tak je to vlastně v pořádku. Že nač přemýšlet nebo se něco učit, když je tady vševědoucí AI?
gupa
Příspěvky: 3230
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 144
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od gupa »

AI je dostane na kolena. Protože AI je jen (vyrábí) produkt k určitému účelu.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT, ABC-&-XYZ mypower.cz
gupa
Příspěvky: 3230
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 144
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od gupa »

TomHC píše: stř čer 25, 2025 1:27 pm
Lenže v našom ostbloku je väčšinová (de)mentalita, že auto = sociálny status, modla, ikona. Vozím len deti do školy 3km, ale nekúpim si predsa Daciu Spring, ale Touareg TDI V6 s 250 000 km. 😢
Největší sociální status je bouračka s těžkým zranění nebo smrťáky. To je sociální status. A po tomto se potom diskutuje jak velký sociál měl velké auto a jak chytrý mladý perspektivní život zhasl, protože ten sociální status měl prý větší auto. A kdo je tedy socíál nebo dementalit?
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT, ABC-&-XYZ mypower.cz
Franta2776
Příspěvky: 4243
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 322

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

gupa píše: stř čer 25, 2025 9:51 pm
AI je dostane na kolena. Protože AI je jen (vyrábí) produkt k určitému účelu.
Ale prd. Tak nějak, jak se tady o mladých bavíte se bavili o nás naši dědci před 40lety. Málo který dědek měl lepší život než máme my.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Mex
Příspěvky: 1212
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 198
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Hodně zjednodušující a využití analogie tam, kde analogie není.
Nikdy dřív neklesalo průměrné IQ ve společnosti. Až v poslední době.
Nejvyšší bylo snad někdy v 80-tých létech nebo tak něco (nechce se mi to teď hledat kdy to přesně bylo).

Mozek sice není sval, ale funguje jako sval. Když ho netrénuješ, zakrní.
Matess
Příspěvky: 1949
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 192
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Matess »

Mex píše: stř čer 25, 2025 6:33 pm
Docela by mě zajímaly opravdu reálné výsledky z těch zakopaných cívek ve vozovce.
Nějak se nemůžu smířit s tím, že při tak volné vazbě mezi autem a cívkou (nějakých 20cm výšky podvozku, u náklaďáku spíš 1/2 metru) by mohla být účinnost přenosu pořád rozumně vysoká.
Já jsem to nikdy neviděl, ale podle mě to takhle vysoko být nemůže... za mě to musí být mnohem blíž aby šel přenést nějaký výkon a účinnost nebyla 50%...

Představoval jsem si to tak, že na autě bude prostě indukční přijímač, který se spustí dolů blíže k vozovce, před tím bude senzor který bude vyhodnocovat jestli tam není překážka čili je nutné ten indukční přijímač rychle zvednout.

Nicméně můj názor je stále stejný... indukční nabíjení je blbost. Je to použitelné pro něco co má malou baterku a proto mi nevadí horší účinnost nabíjení, ale ocením to například díky nemožnosti připojení kabelu ( třeba si dokážu představit že by kardiostimulátor mohl něco takového mít), nebo z důvodu třeba prachotěsnosti si to představit taky umím. A4tech třeba vyráběl bezdrátovou myš s podložkou kde se myška napájela z podložky. Pro vysoký výkon mi to přijde jako kravina.

A těch kravin ve světě EV vidím víc... například výměnné baterie. Já si auto chci koupit s baterkou, chci aby to byla jednorázová investice (nebo splátky to je jedno), ale prostě chci aby to bylo celé moje. Jakmile má auto baterii výměnou kupujete si auto bez baterky. Za baterku platíte pronájem a logicky to výrobce nedělá z dobroty srdce, ale dělá to pro zisk (takže tu baterku stejně přeplatíte).

Podle mě v této fázi k rozšíření EV už chybí jen dostupná nabíjecí infrastruktura pomalého nabíjení na sídlištích za ceny běžné + max 20%, nikoliv za ceny násobné jako na veřejných nabíječkách... Vždyť i relativně pomalá nabíječka (50kW) u Mekáče účtuje 15Kč za kWh. Nabíjení za takovou cenu dělá z provozu elektromobilu auto dražší jak auto na lpg.
gupa
Příspěvky: 3230
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 144
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od gupa »

Jediný článek okolo budování a podobě instalace indukčních cívek pro dobíjení, kde není přílohou fotomontáž je tu: https://www.bbc.com/future/article/2024 ... to-plug-in
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT, ABC-&-XYZ mypower.cz

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], wattman a 0 hostů