Začátek konce elektromobility?

Nezařaditelné
Franta2776
Příspěvky: 2429
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Franta2776 »

PetrDubi píše: úte bře 12, 2024 5:09 pm Brzdová kapalina se má měnit pravidelně u všech vozidel, který jí mají - takže třeba i u motorek.
https://octaviaclub.cz/clanky/vymena-brzdove-kapaliny/
Výrobce vše nastavuje na jízdu v Alpách. Vlastní zkušenost s kamarádem v Alpách na motorce se starou brzdovkou v půli sjezdu přestal brzdit. U nás na rovině neměl nikdy problém ani v Jeseníkách.Já jí měním jednou za život auta nebo motorky.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2717
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od kybos »

Na elektrokole jsem ještě brzdovou kapalinu neměnil a taky tam mám hydraulické brzdy.
Asi to chce změřit skutečný stav a podle toho provést případnou výměnu.
S autem většinou nebrodím a nádobku na brzdovou kapalinu udržuji zavřenou. Zbytek brzdové soustavy je relativně těsný a tak nevím odkud by tam ta voda přišla. Připadá mi to jako další fígl servisu, jak si zvednout obrat, když chtějí měnit kapalinu podle času a ne podle stavu.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Martin P
Příspěvky: 579
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Lokalita: Havlíčkův Brod
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 19845
Kapacita baterie [kWh]: 66
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Martin P »

luky píše: úte bře 12, 2024 12:44 pm
Strejda píše: úte bře 12, 2024 10:21 am Teda takovou debatu bych tady nečekal.
Myslel jsem, že EV k nám bláznům ostrovníkům patří...
Taky mi připadá, že tyhle diskuse o tom, jak jsou elektroauta k ničemu, mezi lidmi, co v tom v životě neseděli, tady nenajdu. Časy se mění :-D
.. protože úplně stejně k ničemu jako EV je FV elektrárna - v noci a v zimě to nic nevyrábí, riziko požáru, furt na tom něco dělat a návratnost bůh-ví-kdy. Vždyť elektřina od ČEZu je furt a levná, tak proč proboha máte na střeše panely a plný sklep baterek? :eek2:

Pořád si myslím, že tyhle diskuse jsou od začátku špatně v tom, že si někdo myslí, že EV je řešení pro všechny situace. NENÍ. Je to jedna z dalších alternativ mezi dieselem, benzínem, LPG, CNG.

Budu se opakovat: Máme doma 3 auta, jedno je na baterky a dvě na naftu (eGolf, Caddy, California). Pochopitelně používám ta auta k čemu jsou vhodná - tedy pro rohlíky jedu Golfem, ale do Albánie jedu Californií. A v tomhle případě má každé z těch aut opodstatnění a jsme s jejich používáním maximálně spokojeni.

No a emoční pochody politiků z Bruselu na mojí spokojenost mají pramalý vliv (dalo by se to napsat i přesněji...)
Máš víc aut, kde každé používáš tam, kde se nejvíc hodí a využije.
Jenže spousta rodin má jen jedno auto. A nejlepší by bylo auto kombinující výhody obou typů.
Popíši tedy svůj náhled na věc (i auto).
Stačí mi auto velikosti od fabie kombi do Octavie kombi. Výkon motoru tak 60-80kW ( mám to na ježdění, závodit nemíním). Baterie stačí tak na 200km, neboť elektroprovoz je primárně výhodnější na kratší trasy, kdy je baterie ještě relativně lehká a zbytečně to nezvyšuje spotřebu i hmotnost.
A na prodloužení dojezdu spalovací motor (jedno jestli benzín nebo naftu) s generátorem o výkonu řekneme 30-50kW.
Způsob použití: na kratší trasy se využije elektrorežim, kde se bude baterie nabíjet doma (primárně z FVE). A pokud pojedu dál naskočí spalovák který bude pohánět trakční elektromotor a zbytkem energie nabíjet baterii. Tím se prodlouží dojezd na úroveň auta se spalovacím motorem.
To je můj náhled na věc. Auto s elektrickým přenosem výkonu doplněné o baterií umožňující čistě elektrický provoz na kratších trasách. A na delších přijde ke slovu spalovak, či nabíječka.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022)
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od gupa »

Franta2776 píše: úte bře 12, 2024 5:18 pm Výrobce vše nastavuje na jízdu v Alpách. Vlastní zkušenost s kamarádem v Alpách na motorce se starou brzdovkou v půli sjezdu přestal brzdit. U nás na rovině neměl nikdy problém ani v Jeseníkách.Já jí měním jednou za život auta nebo motorky.
To je rukama, zkušenost říká, že jízda dolů ze skal, je umění. Tím sděluji, že stáří kapaliny vtom moc nehraje. Jde o teploty samotné kapaliny při nedostatečném chlazení kvůli pomalé jízdě a nadměrnému přibržďování. Existuje zákazová (asi ji zrušili) i dopravní značka zakazující vjezd vozidel z automatickou převodovkou. A je to právě kvůli tomu, že automat neumí přibžďovat z kopce dostatečně. Občas jsou i zprávy typu že autobus naboural při jízdě přes alpy.

Jak lze zapnou silné reverzní dobíjení jízdou z kopce dolů u elektroauta, otom je otázka.
dd.png
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Franta2776
Příspěvky: 2429
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Franta2776 »

Martin P píše: úte bře 12, 2024 5:50 pm
luky píše: úte bře 12, 2024 12:44 pm
Strejda píše: úte bře 12, 2024 10:21 am Teda takovou debatu bych tady nečekal.
Myslel jsem, že EV k nám bláznům ostrovníkům patří...
Taky mi připadá, že tyhle diskuse o tom, jak jsou elektroauta k ničemu, mezi lidmi, co v tom v životě neseděli, tady nenajdu. Časy se mění :-D
.. protože úplně stejně k ničemu jako EV je FV elektrárna - v noci a v zimě to nic nevyrábí, riziko požáru, furt na tom něco dělat a návratnost bůh-ví-kdy. Vždyť elektřina od ČEZu je furt a levná, tak proč proboha máte na střeše panely a plný sklep baterek? :eek2:

Pořád si myslím, že tyhle diskuse jsou od začátku špatně v tom, že si někdo myslí, že EV je řešení pro všechny situace. NENÍ. Je to jedna z dalších alternativ mezi dieselem, benzínem, LPG, CNG.

Budu se opakovat: Máme doma 3 auta, jedno je na baterky a dvě na naftu (eGolf, Caddy, California). Pochopitelně používám ta auta k čemu jsou vhodná - tedy pro rohlíky jedu Golfem, ale do Albánie jedu Californií. A v tomhle případě má každé z těch aut opodstatnění a jsme s jejich používáním maximálně spokojeni.

No a emoční pochody politiků z Bruselu na mojí spokojenost mají pramalý vliv (dalo by se to napsat i přesněji...)
Máš víc aut, kde každé používáš tam, kde se nejvíc hodí a využije.
Jenže spousta rodin má jen jedno auto. A nejlepší by bylo auto kombinující výhody obou typů.
Popíši tedy svůj náhled na věc (i auto).
Stačí mi auto velikosti od fabie kombi do Octavie kombi. Výkon motoru tak 60-80kW ( mám to na ježdění, závodit nemíním). Baterie stačí tak na 200km, neboť elektroprovoz je primárně výhodnější na kratší trasy, kdy je baterie ještě relativně lehká a zbytečně to nezvyšuje spotřebu i hmotnost.
A na prodloužení dojezdu spalovací motor (jedno jestli benzín nebo naftu) s generátorem o výkonu řekneme 30-50kW.
Způsob použití: na kratší trasy se využije elektrorežim, kde se bude baterie nabíjet doma (primárně z FVE). A pokud pojedu dál naskočí spalovák který bude pohánět trakční elektromotor a zbytkem energie nabíjet baterii. Tím se prodlouží dojezd na úroveň auta se spalovacím motorem.
To je můj náhled na věc. Auto s elektrickým přenosem výkonu doplněné o baterií umožňující čistě elektrický provoz na kratších trasách. A na delších přijde ke slovu spalovak, či nabíječka.
Nad Plugin hybridem jsem taky přemýšlel BMW uvádí dojezd na baterii 90km a je za podobnou cenu jako BEV.
1)Nelibí se mi složitost systému,vozíš 2 systémy.Nevím jak to bude s opravami ve stáří takto složitého systému.
2)Ta malá většinou 48V baterka okolo 15kWh dostává strašně zabrat při vybíjení.Tam potečou při rozjezdu stovky A celkem pravidelně.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Franta2776
Příspěvky: 2429
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Franta2776 »

Přechod z EV na spalovák spíš není cesty zpět:))
Přílohy
Screenshot_20240301_201435_Facebook.jpg
Screenshot_20240301_201501_Facebook.jpg
Screenshot_20240301_201524_Facebook.jpg
Screenshot_20240301_201550_Facebook.jpg
Screenshot_20240301_201608_Facebook.jpg
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
josse
Příspěvky: 1147
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od josse »


gupa píše: Existuje zákazová (asi ji zrušili) i dopravní značka zakazující vjezd vozidel z automatickou převodovkou. A je to právě kvůli tomu, že automat neumí přibžďovat z kopce dostatečně.
Ale ale, nedávat všechno do jednoho pytle. Moje DSG samozřejmě umí přibržďovat a to lépe než spousta řidičů. Není automat jako automat.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

gupa píše: úte bře 12, 2024 6:10 pm Jak lze zapnou silné reverzní dobíjení jízdou z kopce dolů u elektroauta, otom je otázka.
vetsina aut ma rekuperaci kolem 50kw. Byva to dostatecne i z prudkeho kopce. Dulezite je mit v baterii misto. Takze pred odjezdem z alp domu nenabijet na 100% :) jsou i auta, ktera rekuperuji vicemene na plno i s "plnou" baterii. Vyrobce omezil umele kapacitu a nechal tam misto.
Martin P
Příspěvky: 579
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Lokalita: Havlíčkův Brod
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 19845
Kapacita baterie [kWh]: 66
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Martin P »

Franta2776 píše: úte bře 12, 2024 6:14 pm
Martin P píše: úte bře 12, 2024 5:50 pm
luky píše: úte bře 12, 2024 12:44 pm
Strejda píše: úte bře 12, 2024 10:21 am Teda takovou debatu bych tady nečekal.
Myslel jsem, že EV k nám bláznům ostrovníkům patří...
Taky mi připadá, že tyhle diskuse o tom, jak jsou elektroauta k ničemu, mezi lidmi, co v tom v životě neseděli, tady nenajdu. Časy se mění :-D
.. protože úplně stejně k ničemu jako EV je FV elektrárna - v noci a v zimě to nic nevyrábí, riziko požáru, furt na tom něco dělat a návratnost bůh-ví-kdy. Vždyť elektřina od ČEZu je furt a levná, tak proč proboha máte na střeše panely a plný sklep baterek? :eek2:

Pořád si myslím, že tyhle diskuse jsou od začátku špatně v tom, že si někdo myslí, že EV je řešení pro všechny situace. NENÍ. Je to jedna z dalších alternativ mezi dieselem, benzínem, LPG, CNG.

Budu se opakovat: Máme doma 3 auta, jedno je na baterky a dvě na naftu (eGolf, Caddy, California). Pochopitelně používám ta auta k čemu jsou vhodná - tedy pro rohlíky jedu Golfem, ale do Albánie jedu Californií. A v tomhle případě má každé z těch aut opodstatnění a jsme s jejich používáním maximálně spokojeni.

No a emoční pochody politiků z Bruselu na mojí spokojenost mají pramalý vliv (dalo by se to napsat i přesněji...)
Máš víc aut, kde každé používáš tam, kde se nejvíc hodí a využije.
Jenže spousta rodin má jen jedno auto. A nejlepší by bylo auto kombinující výhody obou typů.
Popíši tedy svůj náhled na věc (i auto).
Stačí mi auto velikosti od fabie kombi do Octavie kombi. Výkon motoru tak 60-80kW ( mám to na ježdění, závodit nemíním). Baterie stačí tak na 200km, neboť elektroprovoz je primárně výhodnější na kratší trasy, kdy je baterie ještě relativně lehká a zbytečně to nezvyšuje spotřebu i hmotnost.
A na prodloužení dojezdu spalovací motor (jedno jestli benzín nebo naftu) s generátorem o výkonu řekneme 30-50kW.
Způsob použití: na kratší trasy se využije elektrorežim, kde se bude baterie nabíjet doma (primárně z FVE). A pokud pojedu dál naskočí spalovák který bude pohánět trakční elektromotor a zbytkem energie nabíjet baterii. Tím se prodlouží dojezd na úroveň auta se spalovacím motorem.
To je můj náhled na věc. Auto s elektrickým přenosem výkonu doplněné o baterií umožňující čistě elektrický provoz na kratších trasách. A na delších přijde ke slovu spalovak, či nabíječka.
Nad Plugin hybridem jsem taky přemýšlel BMW uvádí dojezd na baterii 90km a je za podobnou cenu jako BEV.
1)Nelibí se mi složitost systému,vozíš 2 systémy.Nevím jak to bude s opravami ve stáří takto složitého systému.
2)Ta malá většinou 48V baterka okolo 15kWh dostává strašně zabrat při vybíjení.Tam potečou při rozjezdu stovky A celkem pravidelně.
Celé to myslím jako elektroauto doplněné o spalovací motor s generátorem. Kdy spalovací motor bude sloužit čistě jenom jako prodlužovač dojezdu, nebude mít žádné přímé napojení na kola. Jen bude doplňovat elektřinu pokud nebude možné na delší trase použít nabíječku.

Celé mne to napadlo v reakci na zážitek z výletu před třemi lety. Jeli jsme autem a před městem kam jsme jeli byl rozkopaný přejezd. Objížďka měla být jen několik kilometrů, avšak to by soudruzi nesměli udělat objížďku z objížďky. Cesta vedla kopci a zatáčkovitými silnicemi (Ledečsko a okolí), přes vesnice a ve finále těch kilometrů bylo asi 80 (přes přejezd do cíle zbývalo půl kilometru). S představou, že se k městu budu blížit s větší části vybitou baterií hledajíce nabíječku a skončím na takovéto objížďce je mi jasné že budu v kýbli. Kdežto pokud budu mít elektroauto s pomocným motorovým generátorem pojedu dál. Protože si ve své podstatě povezu nabíječku s sebou.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022)
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
Uživatelský avatar
sindyk
Příspěvky: 526
Registrován: pát kvě 21, 2021 12:53 pm
Bydliště: Semily

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od sindyk »

Takový je třeba Outlander PHEV, pohon je čistě elektrický a motor pracuje ve spojení s generátorem jako zdroj proudu, tudíž může fungovat v nějakém optimálním rozsahu, výkyvy pokryje baterie a netřeba vozit těžkou převodovku. Samozřejmě umožňuje i čistě elektrickou jízdu a pro brždění rekuperací je na voliči režim B, dokonce lze nastavit i sílu rekuperace ve více krocích. Pěkné zánovní se dá sehnat za rozumné peníze. Byl jsem si jej vyzkoušet a bohužel moje paní do něj nenastoupí (zdr. potíže), je to moc mohutné auto (výška sedadel a šířka prahů).
3800 Wp (10s Elerix 380 Wp) | Deye SUN-3.6K-SG03LP1-EU | 14 kWh olova (4s2p JPC12-100 + 4s 12V92F)
Domovské vlákno: FVE Pojizeří, povinná četba: Victron Wiring Unlimited
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od fugas »

Ono jde spíš o to, že vozit sebou centrálu je zbytečně energeticky náročné. EV je super hračka na ježdění kolem komína, což většina z nás dělá v 90% cest. Za další mi nevyhovuje způsob vytápění. Tam bych zůstal u bufika. Že elektromobilita masově nahradí spalovací osobní dopravu považuji za utopii, ale hračka je to fajn. Na tu ekologii, jak tak starnu, už taky věřím o mnoho méně.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od gupa »

josse píše: úte bře 12, 2024 6:56 pm Ale ale, nedávat všechno do jednoho pytle. Moje DSG samozřejmě umí přibržďovat a to lépe než spousta řidičů. Není automat jako automat.
DSG, automat který znovu nezařadí po vyřazení, z PRUDKÉHO kopce dolů, když si hraje s rychlostmi jeho počítač, je konečná při jízdě z kopce dolů. Nebavím se o nějakém klesání nějaké komunikace, bavím se o sklonu přes 45° sempertinách, pomalé jízdě a hořících kotoučích a bubnech a vařící brzdové kapalině která prostě nebrzdí. To jsou úseky, kde se vyřadit prostě nesmí.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od gupa »

glottis píše: úte bře 12, 2024 7:23 pm Vyrobce omezil umele kapacitu a nechal tam misto.
Pokud vím, je možné brzdit do odporu, do sítě, nebo do DC svorek. Co se stane ale, když brždění vede k přehřátí nějakého senzoru a auto i když se snaží zastavit, prostě nezastavuje. V tom tkví odpověď jak co udělat, v řešení při jízdě z hory dolů. A o tom, že by výrobce deklaroval parametry spíš nafouklé než nedeklaroval utajené, je pěkná historka.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
ChlapeczDediny
Příspěvky: 232
Registrován: sob říj 16, 2021 10:55 am
Lokalita: Juh BBSK
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 1700
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od ChlapeczDediny »

Franta2776 píše: pon bře 11, 2024 11:18 pm
ChlapeczDediny píše: pon bře 11, 2024 10:43 pm Takže už je jasné, že lithium z Donbasu není a nebude.
Z Lithia bude vedlejší produkt při výrobě vodíku Donbas netřeba:
https://www.osel.cz/12637-sikovny-elekt ... thium.html
To ho bude takové množství, že snad může pohánět dokonce i jeden velký RC model auta...
3s2p Amerisolar 285 1,7 kWp JJV, Epever 5420AN, 14s100p LiIon 18650 12 kWh + JK BMS 200A, Epever iPower 5 kW
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

gupa píše: úte bře 12, 2024 9:52 pm
glottis píše: úte bře 12, 2024 7:23 pm Vyrobce omezil umele kapacitu a nechal tam misto.
Pokud vím, je možné brzdit do odporu, do sítě, nebo do DC svorek. Co se stane ale, když brždění vede k přehřátí nějakého senzoru a auto i když se snaží zastavit, prostě nezastavuje. V tom tkví odpověď jak co udělat, v řešení při jízdě z hory dolů. A o tom, že by výrobce deklaroval parametry spíš nafouklé než nedeklaroval utajené, je pěkná historka.
Mozne je jiste vselicos ale neznam ev co brzdi do odporu. Zadne nema 50kw primotop. Muj golf ma asi 7kw topeni. Posledni vete nerozumim. Kazdy vyrobce ev ma zamcene casti SOC baterie. Treba porshe (myslim ze to je porshe, muzu se plest) pak dovoluje rekuperovat i kdyz je uzivatelske SOC 100%. Muj egolf prakticky nerekuperuje kdyz mas soc nad asi 90%
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od gupa »

Muj egolf prakticky nerekuperuje kdyz mas soc nad asi 90%
No a jak tedy ubrzdí egolf obrovské klesání třeba někde v Alpách když má nad 90% SoC, nemá kde jinde umořit obrovský výkon z elektromotoru díky nakloněné rovině? Jestli nemá něco jako odpor, nebo jinou možnost jak odvětrat tuto práci při relativně pomalé jízdě dolů, takové elektroauto nemá místo k provozu v horských podmínkách.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Mex
Příspěvky: 329
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Mex »

Je to zajímavá otázka. Nevím to, BEV zatím nemaje. Tak jenom spekulace.

Pokud chci jet 2-tunovým autem do kopce o sklonu 10 stupňů (nikoli procent ale stupňů, což je 2x tolik) rychlostí 60km/h, potřebuju na to cca 57kW výkonu. Nepočítám teď odpor, jen teoretický fyzikální výkon.
Při sjezdu dolů stejnou rychlostí by tedy mělo auto generovat stejný výkon. Tady už se odpory asi celkem uplatní, takže bych to v reálu viděl na potřebu umořit nějakých 40kW výkonu.
To zase není tak moc, tolik v teple generuje spalovák i při celkem normální jízdě furt.

Teď co s ní. Dá se předpokládat, že nahoře na kopci asi nabíječka nebude, takže tam nikdo auto do plna nenabije. Pokud tam někdo bydlí, aby si to nabíjel ze solárů, tak ten bude tyhle zákonitosti znát a nebude to tlačit do baterky až po špunt.
Takže v první fázi to půjde do baterky.

Až bude plná, tak zřejmě nastoupí nějaké chytré algoritmy zacházení s motorem. Tedy nějaké brzdění "protiproudem", kdy se pak ten generovaný výkon dá rozdělit mezi ohřev motoru a regulátoru. Už jenom to by mohlo mohlo ten výkon umořit.

Pak je samozřejmě možnost zapojit do akce i mechanické brzdy. Ty by to sice asi trvale nezvládly, ale v chytrém autě by se auto mohlo bránit tím, že prostě brzdy zatáhne a odmítne se rozjet do doby, než by brzdy zchladly. Sice stojící auto není pro chlazení brzd zrovna ideální, ale asi furt lepší, než se někde dole rozmáznou o skálu v autě s uvařenými brzdami.

Možná by se dalo trochu pomoct i topením. A to i v případě tepelného čerpadla.
No a otázka je, jestli tam náhodou fakt není i nějaký brzdný odpor.
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

tak to zkusime jinak pocitat, aby jsme se necemu dobrali. 2t auto (jedno jestli ev nebo spalovak ... jednotky pisu kw a kwh protoze u spalovaku to nevim ale fyzika je stejna), ktere musi naklesat kilometr musi nejak premenit 19620kJ ~ 5,5kwh potencialni energie. To zase neni tak moc. Kdyz to pojedu hodinu je to 5,5kw prikon. Kdyz pul hodiny je to 11 a kdyz 15 minut tak 22. Pri 2km klesani 11kwh

45% klesani/stoupani = 22 stupnu je pri klesani 1km ze ujedu 2,5km? Pocitam to dobre? Jak dlouho to jedu ikdyz pojedu 50? 3 minuty? Pri 10 stupnich je to 10km.

Jizda samotna ma nejaky odpor. kdyz jezdim s prumerem 15kwh/100km pri 100km/h rychlosti tak treba 10kw je zmareny vykon v podobe odporu pneumatik a vzduchu.

A ted si dovolim osobni zkusenos s cesty do alp spalovakem a zkusim to napasovat na mojeho golfa. Ale uz ted je mi jasny ze na me bude porvavano heretic :) Budu bembelin a pred ubytkem dostoucham auto na 100% i pres to ze vim ze pojedu z kopce (dojezdova uzkost ... sedim prece v golfu). Nez se dokodrcam k nejakemu peknemu klesani uz jsme ujel destiky kilometru po vesnicich, nejlepe jeste v zacpe a raficka nadrze mi ukazuje tak dve tretiny, mam plnou moznost rekuperace, tech 5kwh se tam vejde a na brzdu, aby zacala brzdit kotoucema, pravdepodobne ani nesahnu.

Jaky ma spalovaci motor brzdny vykon, nemuzu rict nic jen subjektivni pocit. Cisla neznam. Na melniku mame jeden kopec. Kdyz jsme to jezdil dieslem a nahore dal dvojku, dole jsme mel 50km/h a auto zrychlovalo. golf se na 50km/h nedostane a musim ubrat rekuperaci. Zaradit trojku, nebo mit 1L benzinek kterym se jezdi i po meste na 5ku ma kolik? Ty tetky a strycove co jedou z tech alp vedi jakou rychlost tam maj dat? To se mozna uci kamionaci. A mozna driv. Dneska jsou uz vsude automaty.

Brzdy zapect/uvarit se daj asi jak v ev tak ve spalovaku, o tom se nema cenu bavit. Videl jsem ale vic zaseklych/zatvrdlych brzd nez tech co nebrzdi. Muj zaver pro ev je, ze ikdyz bude baterie plna tak to budu schopny odbrzdit brzdama. Meli by na to byt stavene a system auta by mi mel pomahat.
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1283
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od TomHC »

glottis, oni sa asi boja tohoto -
MUST PV1800 VHM 48V 5.5kW, 5.52kWp (12x TPL mono 460W, 2S2P východ, 2S4P juh), 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh) BMS JBD-AP21S001-L21S-200A-B, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od luky »

gupa píše: úte bře 12, 2024 6:10 pm Jak lze zapnou silné reverzní dobíjení jízdou z kopce dolů u elektroauta, otom je otázka.
eGolf má 4 stupně rekuperace. Na nejsilnější, stupeň "B", se to auto dá prakticky řídit jedním pedálem, brzdy skoro netřeba. Funguje to asi do 5km/h, takže teěch posledních pár metrů před semaforem je potřeba dobrzdit kotoučema.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek