Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Benzinové, naftové, LPG a jiné elektrocentrály, alternátory poháněné parou, stirglingův motor, atd.
ZdZ
Příspěvky: 813
Registrován: pon led 24, 2022 7:27 pm

Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od ZdZ »

Tak jsem se dostal do fáze, kdy bych potřeboval změnit dobíjecí napětí na 55V, kvůli dobíjení liionu napřímo.
Nemáte někdo zkušenosti ?

Vím že se dá změnit budící proud a napětí jede nahoru, ale jak je to přitom s účinností, která je už takhle docela bídná.
Někde jsem četl, že u autoalternátoru je to tak 60% a kdybych zvýšil napětí třeba 12V nebo 24V na kýžených 55, tak aby to nebylo ještě mnohem horší.

A netušíte, jako má účinnost 230V jednofázový generátor v digitální centrále, třeba honda EU. Nikde se to nedá objevit.
Benzínový motor má cca 30% to vím, ale kolik má samotný generátor ?
Ostrov. Aktuálně v provozu 15 kWp 12+10+10 55°jih, 30kWh 48V + 3kWk 12V Lifepo4 a 2x Easun smp 5kW sfázovaný + 3x Must mppt 6kW + UPS 12V 500Va + 3F měnič 3x400V 6kW.
Nabíječka 1kW z generátoru. Elektro koltel 48V DC, 9kW 9 stupňů regulace. 750lt aku nádrž, 200l bojler. 3x split klima na topení a chlazení a samozřejmě automat na uhlí. Protože jsem Eko a Wegan v jedné osobě :-) !
Charlie_XZ
Příspěvky: 50
Registrován: pon led 06, 2020 5:58 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od Charlie_XZ »

Dnes už najdeš v některých autech 48V alternátory, tak bych zkusil sehnat nějaký starší, na podzim jsem našel +- kolem 5.000,- na bazarech ...
ZdZ
Příspěvky: 813
Registrován: pon led 24, 2022 7:27 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od ZdZ »

Úplně jsem zapomněl napsat, že to chci připojit k motoru 1kW, honda GX35. Při účinnosti 60% alternátoru a abych motor zbytečně netůroval můžu připojit tak 10A alternátor :-) takže nevím nevím. Navíc to má být přenosné a je potřeba řešit hmotnost. Motory s permanentními magnety jsou těžké, skoro dvojnásobně.
Asi to je v pasti.
Ostrov. Aktuálně v provozu 15 kWp 12+10+10 55°jih, 30kWh 48V + 3kWk 12V Lifepo4 a 2x Easun smp 5kW sfázovaný + 3x Must mppt 6kW + UPS 12V 500Va + 3F měnič 3x400V 6kW.
Nabíječka 1kW z generátoru. Elektro koltel 48V DC, 9kW 9 stupňů regulace. 750lt aku nádrž, 200l bojler. 3x split klima na topení a chlazení a samozřejmě automat na uhlí. Protože jsem Eko a Wegan v jedné osobě :-) !
Franta2776
Příspěvky: 2428
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od Franta2776 »

Na Alíku jsou 48V alternátory ke koupi hotový
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Franta2776
Příspěvky: 2428
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od Franta2776 »

Franta2776 píše:Na Alíku jsou 48V alternátory ke koupi hotový
Nebo i 230V
Přílohy
Screenshot_20230414_204621_AliExpress.jpg
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
marsyn
Příspěvky: 21
Registrován: sob črc 21, 2018 2:46 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od marsyn »

výstupní napětí lze řídit buď budícím proudem rotoru a to má svůj limit jednak termál budící cívky a taky magnetický tok v železe (stator jsou plechy, ale rotor je sprostý výlisek) blabla, nebo snadno a levně zvýšit otáčky. Zkus 6000 rpm zapoj vinutí do DC 3f můstku a změřit. Já osobně bych si netrouf na přímé řízení buzením s výstupem do baterek, ale krmil bych tím nějaký regl jako tady (Victron je overkill) https://www.youtube.com/watch?v=CL8W5hipaLM
ZdZ
Příspěvky: 813
Registrován: pon led 24, 2022 7:27 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od ZdZ »

Franta2776 píše:Na Alíku jsou 48V alternátory ke koupi hotový
Nemůu tam 48V nikde objevit, problém je, že když použiju něco silnějšího, tak to neutáhne motor, dá jen 1kW max. Baterky pohltí jakýkoliv výkon, takže alternátor 48V 20A zastaví motor a je konec.
Ostrov. Aktuálně v provozu 15 kWp 12+10+10 55°jih, 30kWh 48V + 3kWk 12V Lifepo4 a 2x Easun smp 5kW sfázovaný + 3x Must mppt 6kW + UPS 12V 500Va + 3F měnič 3x400V 6kW.
Nabíječka 1kW z generátoru. Elektro koltel 48V DC, 9kW 9 stupňů regulace. 750lt aku nádrž, 200l bojler. 3x split klima na topení a chlazení a samozřejmě automat na uhlí. Protože jsem Eko a Wegan v jedné osobě :-) !
Franta2776
Příspěvky: 2428
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od Franta2776 »

Určité jsem tam viděl 40A 48V.Nebo použij měnič 12/48V
Přílohy
Screenshot_20230414_223306_AliExpress.jpg
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Franta2776
Příspěvky: 2428
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od Franta2776 »

Nebo si zadej extender generator 48V a máš to kompletní
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, baterie štítkových 73kWh(Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel štítkových 1230Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Mppt Easun 6048
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
PF23
Příspěvky: 15
Registrován: pon bře 06, 2023 4:13 pm
Lokalita: Klimkovice

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od PF23 »

David Poz to dela s 12V alternatorem skrze victron vis video
https://www.youtube.com/watch?v=CL8W5hipaLM
8kW Easun, 10kWp, 450Ah Lion
thomas.007
Příspěvky: 346
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od thomas.007 »

ZdZ píše:
Franta2776 píše:Na Alíku jsou 48V alternátory ke koupi hotový
Nemůu tam 48V nikde objevit, problém je, že když použiju něco silnějšího, tak to neutáhne motor, dá jen 1kW max. Baterky pohltí jakýkoliv výkon, takže alternátor 48V 20A zastaví motor a je konec.
Dal by se použít 24V altík, s tím že by se musely diody popřepojovat tak, že z něj bude zdvojovač napětí. Podmínkou je, že vinutí na alternátoru musí mít "Nulu" (nemusí být vyvedená ven, ale musí tam být). Pokud je vinutí do trojúhelníku, tak se dá taky použít zdvojovač, ale diod by muselo být více a nad zapojením by se muselo trochu popřemýšlet. Podmínkou je použití elektrolytů za diodama, které budou napětí sčítat, musely by to být celkem bacany, řádově mF na napětí aspoň 40V, lépe více. Osobně jsem tak stovku altíků měl rozdělaných a zapojení do hvězdy se vyskytlo tak u 5%. Výrobce si už nepamatuju, české (PAL) to nebyly, myslím že byly sovětské (asi Žigulík nebo Mosvič).
Info ke zdvojovačům napětí:
https://eluc.ikap.cz/verejne/lekce/662

Prakticky by to bylo u altíku 24V (prakticky z kdejákýho náklaďáku na šrotišti) tak, že diody od vinutí by byly stejné (musela by se prořezat chladič a přebouchat polovina diod) a kondenzátory by byly už společné.
Co se týče účinnosti obecně generátorů v tomto výkonu je skutečně okolo 60%, maximálně do 70% (pár jsem jich zkusmo změřil). Ty jedofázové z centrály bude to samý, účinnost roste s výkonem a výkony do 10kW jsou s účinností max. 70%.
Je víceméně jedno, jestli je to jednofáze, třífáze apod., krátký stator znamená velké deformace mag. pole na koncích vinutí a tím velké ztráty. Elektrárenské generátory mají běžně účinnost 95-98%, ale stator je dlouhý třeba 3m a výkony v řádů jednotek až stovek MW.
ZdZ
Příspěvky: 813
Registrován: pon led 24, 2022 7:27 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od ZdZ »

Tak koukám, že jsem se zase chytil na lep. Je to jedna složitost za druhou s nejasným výsledkem.

Tak jsem na to šel od lesa a kdybych vzal obyčejný alternátor, díval jsem se, že 12V 50A se dá pořídit v hmotnosti 2,75 kilo, jestli nekecají. Motor má 3,3 kila a půl kila držák a šrouby. 5M15 řemen. K tomu bych použil podobnou věc, jak psal Franta, ale 3-4 kusy po 9 euro.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 58c2sX47tY

Nic to neváží, dá se nastavit napětí i proud, takže můžu regulovat zatížení motoru podle libosti. A když schoří jeden, jsou další jako záloha.

Hledal jsem i další, ale za normální peníze nic co by se dalo nastavit není. A dávat za to 2 tisíce nechci.
Jediná nevýhoda, že účinnost spadne z těch 60 procent na 50, ale to už se nezblázní.
Ostrov. Aktuálně v provozu 15 kWp 12+10+10 55°jih, 30kWh 48V + 3kWk 12V Lifepo4 a 2x Easun smp 5kW sfázovaný + 3x Must mppt 6kW + UPS 12V 500Va + 3F měnič 3x400V 6kW.
Nabíječka 1kW z generátoru. Elektro koltel 48V DC, 9kW 9 stupňů regulace. 750lt aku nádrž, 200l bojler. 3x split klima na topení a chlazení a samozřejmě automat na uhlí. Protože jsem Eko a Wegan v jedné osobě :-) !
ZdZ
Příspěvky: 813
Registrován: pon led 24, 2022 7:27 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od ZdZ »

Ještě by mě zajímalo, jestli vadí alternátoru, když do něj přímo prší a je při tom v provozu. Podle toho, že v autě je taky přímo na dešti bych řekl, že je mu to fuk, ale raději se zeptám, abych se pak nedivil, až z něj začnou šlehat eliášovy ohně :-).
Ostrov. Aktuálně v provozu 15 kWp 12+10+10 55°jih, 30kWh 48V + 3kWk 12V Lifepo4 a 2x Easun smp 5kW sfázovaný + 3x Must mppt 6kW + UPS 12V 500Va + 3F měnič 3x400V 6kW.
Nabíječka 1kW z generátoru. Elektro koltel 48V DC, 9kW 9 stupňů regulace. 750lt aku nádrž, 200l bojler. 3x split klima na topení a chlazení a samozřejmě automat na uhlí. Protože jsem Eko a Wegan v jedné osobě :-) !
thomas.007
Příspěvky: 346
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od thomas.007 »

Tak vadit mu to bude, záleží co odejde dřív? Prach s vodou zalepí uhlíky, ty se zaseknou a altík nepojede, pokud jsou ložiska typu 2Z (plechové krytí), tak to taky odejde, statorové plechy začnou reznout a naboptnají a může dojít k vyosení a škrtání rotoru o stator apod. Elektriky (až na ty uhlíky, tam může být navíc svod na kostru) bych se nebál, diody to ustojí a na 12V dojde akorát k rozpadu kontaktů (měděnka, cínový mor).
V autě je to aspoň krytý, i když občas na to voda šplouchne. Rada: Hodit na to aspoň jednoduchý kryt, aby na to vysloveně nepršelo.
ZdZ
Příspěvky: 813
Registrován: pon led 24, 2022 7:27 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od ZdZ »

Tak to teda zadekluju. Myslel jsem, že v autě na to cáká voda a nic se neděje, ale jak to popisuješ tak to riskovat nebudu.
Ostrov. Aktuálně v provozu 15 kWp 12+10+10 55°jih, 30kWh 48V + 3kWk 12V Lifepo4 a 2x Easun smp 5kW sfázovaný + 3x Must mppt 6kW + UPS 12V 500Va + 3F měnič 3x400V 6kW.
Nabíječka 1kW z generátoru. Elektro koltel 48V DC, 9kW 9 stupňů regulace. 750lt aku nádrž, 200l bojler. 3x split klima na topení a chlazení a samozřejmě automat na uhlí. Protože jsem Eko a Wegan v jedné osobě :-) !
Martin P
Příspěvky: 579
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Lokalita: Havlíčkův Brod
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 19845
Kapacita baterie [kWh]: 66
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od Martin P »

Zakrýt ano, ale ať je to zároveň schopné větrat. Kvůli chlazení i případnému vyschnutí zkondenzované vlhkosti.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022)
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od luky »

Vítej v klubu :-D Já koupil GX25 s napasovaným modelářským motorem. Ale pořád se nemůžu dostat k tomu to dokončit:
https://solarforum.cz/viewtopic.php?p=18722#p18722
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
ZdZ
Příspěvky: 813
Registrován: pon led 24, 2022 7:27 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od ZdZ »

Ten modelářskej motor, jakou to má účinnost ve srovnání s autoalternátorem ?
a co ložiska té miniatury, vydrží to běhat aspoň sto hodin, nebo to brzy odejde do věčných lovišť ?

Dneska mě napadlo, když už to budu vyrábět, že bych to mohl vozit i na kole, kdybych nedejbože, vyrazil na nějakou drsnou expedici někam dál od baráku. Pak bych nemusel v lese řešit dobíjení, až by mi došla šťáva.

// k solarforu, to to tam řešíte, tak koukám, že tam jsou taky velcí experti, když považujou hondu za dvoutakt, co příšerně řve a smrdí :-) jedny z nejtišších motorů a ještě k tomu 4 taktní, no nevím :yes:
Ostrov. Aktuálně v provozu 15 kWp 12+10+10 55°jih, 30kWh 48V + 3kWk 12V Lifepo4 a 2x Easun smp 5kW sfázovaný + 3x Must mppt 6kW + UPS 12V 500Va + 3F měnič 3x400V 6kW.
Nabíječka 1kW z generátoru. Elektro koltel 48V DC, 9kW 9 stupňů regulace. 750lt aku nádrž, 200l bojler. 3x split klima na topení a chlazení a samozřejmě automat na uhlí. Protože jsem Eko a Wegan v jedné osobě :-) !
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od luky »

Popravdě nevím jakou to bude mít životnost. Ale je to záloha, tedy nějaké stovky motohodin se to (pokud nenastane nějaká apokalypsa) nikdy nedožije. A jako záloha není podstatná ani účinnost...

Mimochodem tohle vozit na kole... Nechceš se nad tím ještě zamyslet? (Dřív než tě příbuzenstvo prohlásí za nesvéprávného)
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
ZdZ
Příspěvky: 813
Registrován: pon led 24, 2022 7:27 pm

Re: Autoalternátor předělat na 55V a účinnost

Příspěvek od ZdZ »

no to je jen zatím nápad, každopádně musím nějak vyřešit nabíjení budoucího stroje, protože po hospodách jezdit odmítám, v hotelích nespím a když dojde energie tak co dělat ?
ideální by byla baterka 6kWh, to by asi na tři dny stačilo, ale ta pekelná hmotnost a cena
navíc 3kWh baterka váží 14 kilo, minielektrárna 600W váží 7 kilo (s autoalternátorem) a dají se tím nabít kldině dvě kola

ale jestli se najde lepší řešení, tak proč ne, třeba palivový článek, 100W co stoji 60 tisíc a váží 3,5kila :-)
Ostrov. Aktuálně v provozu 15 kWp 12+10+10 55°jih, 30kWh 48V + 3kWk 12V Lifepo4 a 2x Easun smp 5kW sfázovaný + 3x Must mppt 6kW + UPS 12V 500Va + 3F měnič 3x400V 6kW.
Nabíječka 1kW z generátoru. Elektro koltel 48V DC, 9kW 9 stupňů regulace. 750lt aku nádrž, 200l bojler. 3x split klima na topení a chlazení a samozřejmě automat na uhlí. Protože jsem Eko a Wegan v jedné osobě :-) !

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek