Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Popis a ukázky samostatných ostrovních elektráren nepřipojených do rozvodné sítě s akumulací energie.
helenak
Příspěvky: 7
Registrován: pon úno 14, 2022 10:05 am

Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od helenak »

Zdravím přátelé ostrovníci,
mám 2 koloběžkové (skůtrové) baterie 60V/20A. Přes léto s nimi cca 3-4 měsíce jezdím, ale pak jsou po zbytek roku nevyužité. Jedná se o kvalitní LiOn baterie s nezanedbatelnou celkovou kapacitou cca 2,4 kWh. Rád bych je nějakým dalším způsobem využil, např. jako zálohu pro domácí vodárnu, ledničku a mražák v případě výpadku proudu.
S jejich nabíjením nemám problém, mám originální siťovou nabíječku, můžu tedy nabíjet buď ze sítě nebo přes FV panely s 12V vyrovnávací autobaterií a měničem 12/230V/3000W.
Problém mám jak následně (pokud možno levně) přeměnit napětí 60-65V z těchto koloběžkových baterií na standartní síťové napětí 230V. Na českém internetu jsem nenašel vhodný měnič který to umí, většinou jsou jen do 48V a dosti drahé. Navíc přece jenom budu potřebovat výkon měniče alespoň 2000W (čistý sinus???), aby se mi rozeběhly kompresory ledničky a motor domácí vodárny.
Ještě mě napadlo, i když to je škrábání se za pravým uchem levou rukou, použít nejprve nějaký DC-DC měnič z 60V na 12V a potom využít můj stávající měnič 12/230V/3000W. Ztráty dvojitou konverzí bych v tomto případě neřešil, jde jen o krátkodobou nouzovou zálohu pro případ výpadku proudu. Ani v tomto případě jsem na internetu vhodný měnič nenašel.
Můžete mi prosím nějak poradit, třeba i úplně jinak, jak využít tyto kvalitní LiOn baterie??

Předem všem děkuji za odpovědi. Helenak.
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od fugas »

Ahoj. Provozuji Axperta na 63V. Ovšem vestavěný regulátor umí jen 61V. Takže k tomu mám Epsolar, který to řeší. Problém je spíš s kapacitou těch baterek. Měnič v pohodě zvládne rozběh všeho co píšeš. Ale startovací proud dá těm 40Ah zabrat.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od luky »

Axpert 48V umí fungovat někam k 66V. Takže třeba by to šlo. Jaké je maximální napětí té baterie? Resp. kolik má seriových článků a co je to za typ?
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
helenak
Příspěvky: 7
Registrován: pon úno 14, 2022 10:05 am

Re: Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od helenak »

to Fugas:
S tím velkým startovacím proudem je mi to jasné, ale byla by to vyloženě nouzovka, pár startú řekněme na 24 hodinový výpadek proudu.

to Luky:
Maximální napětí baterií se pohybuje okolo 65-67V (dle displeje skůtru). Počet článků netuším, standartní velikost cca 170x75x345 mm, koupil jsem je spolu se skůtrem.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od vlkazajac »

Podľa toho napätia 65-67 V ide o batériu s radením článkov 16S. Z dostupných a vhodných meničov by som vybral dva :

https://ecoprodukt.sk/p/85858-menic-nap ... -48v-31168
https://ecoprodukt.sk/p/73435-menic-nap ... -48v-14088

Prvý umožňuje ísť do napätia batérie 64 V, čo je 4,0 V na článok. Z hľadiska životnosti batérie to však nie je výhodné, je lepšie držať ho nižšie.
Druhý má maximum rozsahu 62 V, čo je 3,875 V na článok. Aj to pri maximálnej kapacite batérie 2,4 kWh postačí na tri dni trvalej prevádzky chladničky a meniča.

Predpokladám, že Victron má nižšiu spotrebu naprázdno. Ak teda nie je potreba napájať silnejšie spotrebiče, je to jasná voľba. Je však možné, že s vodárňou si neporadí. Dá sa to tolerovať ?

Všeobecne, batérie na e-biku ani skútri nie je potrebné nabíjať doplna, ale s ohľadom na plánovanú spotrebu po ďalšie nabitie. Nič nového, len to chce trocha rozvahy, život sa predĺži ......
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
helenak
Příspěvky: 7
Registrován: pon úno 14, 2022 10:05 am

Re: Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od helenak »

to Vlkazajac:
- díky za tipy, ale to vstupní napětí je u obou měničů na hraně, resp.těsně za hranou, bojím se odchodu měniče do křemíkového nebe. Nebo ty 3-4 V navíc až tolik nevadí? Eventuálně jak píšeš nenabíjet doplna, ale řekněme na 58-60 V? Ta domácí vodárna (750W) je u toho Victronu (max.1500W) taky sázka do loterie.
- a co ta druhá cesta: DC-DC měnič z 60V na 12V a potom měnič 12/230V/3000W (ten již mám). Existuje něco takového? Ztráty dvojí konverzí přežiju (je to jen pro případ nouze).
Dík, H.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od vlkazajac »

Do kremíkového neba posielajú hardware len diletanti a ľudia omylní, nemusíš sa báť. Ja mám menič * do 34 V a nastavený strop batérie mám 30,4 V ( t.j. 3,80 V na článok ), sem-tam to vybehne o desatinku vyššie. Na hrane to môže byť aj tak len v poslednej fáze nabíjania, teda celkom krátko. Potom až do rána stále nižšie a nižšie.... U Teba, ak nabíjaš nabíjačkou, si to napätie musíš ustrážiť a včas prestať nabíjať.
Môžeš pre vodáreň skúsiť aj Victron 1200 VA, ten by to možno dal. A tá Carspa 2000 W nebude tiež zdochýnať. Neskúsiš - nevieš.

Dvojitá konverzia je nevýhodná a ten menič 60 V / 12 V by to bez silnej pomocnej batérie neustál. Slepá cesta.



* Druhý menič so stropom 31 V hodlám neskôr k tejto batérii pripojiť tiež.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
jahodovák
Příspěvky: 1934
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od jahodovák »

nevím jak jsi zdatný ale nabízí se tu baterku kuchnout a udělat z ní pak na 12 voltu a použít na měnič co máš,možná by to bylo skoro bez problémů,a použít jen novou bms,dost levnou a použitelnou jsem viděl na www.laskakit.cz
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
kodl69
Příspěvky: 7410
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od kodl69 »

Začal bych tím "kvalitní li-ion akupack" - měl jsem možnost několik těchto baterek rozebrat, a to proto, že bylo po nich. Výsledek pitvy: číňan používá ty nejlevnější 18650 s danou kapacitou, ale s malými povolenými proudy a velkým vnitřním odporem. Baterka 20s8p měla vnitřní odpor toho osmičlánku od 15 do 35miliohm !!! 12 miliohm má jedna sony VTC6 nebo jedna LG HE2 když jich dám 8 paralelně, mám vnitřní odpor pod dva miliohmy, tj o řád míň... Potom plně nabitou baterku vypínala BMS na nízký napětí toho jednoho článku, když se z ní bralo těch 40A, co odpovídá něco přes 2kW. Napětí díky tomu vnitřnímu odporu klesalo pod 3V. Takže buď rád, že skůtr a koloběžka ještě jezdí, a doufej, že to vydrží i další sezónu... Netvrdím, že neexistují výjimky, ale tohle je standartní čínská produkce, baterky jsou zalepený v laminátovejch destičkách kaptonovou páskou a pak v modré smršťovce, na které je záruční plomba, takže dokud se to nevy**re, tak nemáš šanci zjistit co tam je, pokud chceš nějakou záruku. A ta je potřeba, některý baterky uhynou první sezónu...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od vlkazajac »

Čítajme lepšie zadanie :
"...mám 2 koloběžkové (skůtrové) baterie 60V/20A. Přes léto s nimi cca 3-4 měsíce jezdím, ale pak jsou po zbytek roku nevyužité. Jedná se o kvalitní LiOn baterie s nezanedbatelnou celkovou kapacitou cca 2,4 kWh. Rád bych je nějakým dalším způsobem využil, např. jako zálohu pro domácí vodárnu, ledničku a mražák v případě výpadku proudu.
S jejich nabíjením nemám problém, mám originální siťovou nabíječku, můžu tedy nabíjet buď ze sítě nebo přes FV panely s 12V vyrovnávací autobaterií a měničem 12/230V/3000W...."

Keď máme brať vážne, že ide len o zálohu, tak je akákoľvek investícia zbytočná ( ako som iniciatívne radil aj ja ). Dvakrát za rok znehodnotený obsah mrazničky za to nestojí. Takže tu sme dosť mimo.

Ak je však úprimná snaha využiť batérie aktívne mimo kolobežkársku sezónu, má zmysel cyklovať ich v rozsahu povedzme 3,55 - 3,80 V a nijako sa im neublíži a budú žiť večne. To je realizovateľné a nejaký prospech okrem zálohy samotnej tu bude. Kombinovať použitie batérie-batérií v kolobežke a v systéme v sezóne je krávovina.

Poznámka o nabíjaní FV panelmi je tu mätúca, nedoložená, zbytočná. Nekorešponduje totiž napätie jestvujúceho meniča s batériou, o regulátore nabíjania nemáme potuchy.
Kuchanie batérií na 12 V packy je mimo otázku.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
helenak
Příspěvky: 7
Registrován: pon úno 14, 2022 10:05 am

Re: Jiné využití koloběžkových LiOn baterií 60V/20A.

Příspěvek od helenak »

- tak jo, dostal jsem kartáč, uzavírám téma.

- jinak, vyhledově do budoucna, to není až tak mimoňová otázka. Mezi lidmi bude spousta elektroaut a využití vysokonapěťových baterií pro provoz domácnosti bude velmi aktuální. Ne každé (levné) elektroauto bude mít výstup na 230V a ne každý má elektrotechnické vzdělání aby si poradil jinak, třeba rozkucháním dosloužilé baterie. I dosloužilá baterie bude z hlediska zbytkové kapacity zajímavým záložním zdrojem.
S přátelským pozdravem, Helenak.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek