LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Uživatelský avatar
Marek_Kuřim
Příspěvky: 311
Registrován: čtv led 10, 2013 1:24 pm
Lokalita: Blansko
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Blansko

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od Marek_Kuřim »

Franta2776 píše: Jestli je to dost utáhlé,poznáš podle úbytku napětí pří zátěži.Odebírej 50A a na Bms uvidíš rozdíly.Co moc utíká s rozumem dotáhnout.
No, stran přechodových odporů je to taky schíza…. Měděné propojky na hliníkových kontaktech, dotažené nerezovou M6.
Nevím, jestli by ten přechod měď-hliník neměl být nějak ošetřený.
Marek Svoboda
___________________________
Fyzikální zákony jdou velmi těžko obechcat, zvláště třeba ten Ohmův. Myslete na to, když se hrabete v elektrice.
oblíbená muzika: metal, folk, country
soami
Příspěvky: 626
Registrován: pon lis 08, 2021 9:10 pm
Lokalita: Posázaví
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Posázaví

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od soami »

Pokud není vysoká vlhkost vzduchu, tak je to ok. Každopádně lze použít cupal podložky.
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2738
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od kybos »

Marek_Kuřim píše: No, stran přechodových odporů je to taky schíza…. Měděné propojky na hliníkových kontaktech, dotažené nerezovou M6.
Nevím, jestli by ten přechod měď-hliník neměl být nějak ošetřený.
Utahovací moment 2,5 Nm dle doporučení dodavatele viz https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f ... C5#p157484
Přechodový odpor: Co takhle použít mosazné matice a kontaktní vazelínu pro spoje hliník/měď https://cz.traconelectric.com/product/V ... elina-150g.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
mopadzi
Příspěvky: 1015
Registrován: úte led 24, 2012 8:55 am
Lokalita: Okolí Uherského Brodu
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od mopadzi »

já bych to nechal pocínovat, jaká vrstva cínu tam může být aby nezvyšovala odpor?
kdo si hraje nezlobí
9xRenesola 240Wp+9x Benq 265Wp, 6xTrina 410Wp, 14x Leapton 450Wp, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
Dagus
Příspěvky: 1965
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
Lokalita: Liberec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od Dagus »

To už se tu probíralo, není to rovný po nacínování. Muselo by se to ponořit do cínu a potom bavlnou setřít. Niklování je asi snazší.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
mopadzi
Příspěvky: 1015
Registrován: úte led 24, 2012 8:55 am
Lokalita: Okolí Uherského Brodu
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od mopadzi »

myslím chemicky (galvanicky) pocínovat
kdo si hraje nezlobí
9xRenesola 240Wp+9x Benq 265Wp, 6xTrina 410Wp, 14x Leapton 450Wp, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
mihlit
Příspěvky: 528
Registrován: ned říj 17, 2021 7:43 pm
Lokalita: okr. Vyškov
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5800
Kapacita baterie [kWh]: 24
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od mihlit »

Uživatelský avatar
beethowen
Příspěvky: 874
Registrován: pát čer 23, 2017 7:46 pm
Bydliště: Brno-venkov

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od beethowen »

mihlit píše:cínování není nijak drahé
https://www.funchem.cz/www-funchem-cz/e ... zen-500-ml#
Toto funguje výborně. Můžu potvrdit. Udělá velmi slabou pravidelnou vrstvu. Tloušťka vrstvy dle doby namočení do lázně. Pokud bude měď vyleštěná, bude i povrch lesklý. Když to bude nahrubo, bude to taky nahrubo.
IMG_607491 2.JPG
mopadzi
Příspěvky: 1015
Registrován: úte led 24, 2012 8:55 am
Lokalita: Okolí Uherského Brodu
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od mopadzi »

ted jen co je lepší? Nikl nebo cín?
kdo si hraje nezlobí
9xRenesola 240Wp+9x Benq 265Wp, 6xTrina 410Wp, 14x Leapton 450Wp, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
mwt
Příspěvky: 126
Registrován: pon dub 09, 2018 5:53 am
Lokalita: Boskovice

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od mwt »

mopadzi píše:ted jen co je lepší? Nikl nebo cín?
No nevím, podle mne se to tu řeší jaksi přehnaně, až utíkají podstatné věci.

1) kontakt měď/hliník: Ani Cupalová podložka není ideální. I při její výrobě se mezi Cu a Al dostávají zbytky oxidů hliníku. Ale ty jsou hermeticky uzavřené, tj. dále ve spoji neškodí. Proto použít ji do obyčejného rozvaděče nezi drát a sběrnici smysl má, ale na spoji dvou masivních materiálů asi moc ne - za předpokladu, že se bavíme o velmi dobře očištěných plochách.
2) styková plocha spoje: Podstatná je rovinnost těch dvou ploch a to nejen v rozměrech viditelných ale i těch mikroskopických. Pokud k sobě dotahujeme dvě "boule", asi se nedá dosáhnout stejné plochy jako při dotáhnutí dvou rovin. Mikroskopicky pak jde o plochu která může být na oko krásně lesklá, ale jinak také samá vlna. V tomto je asi nejhorší klasické leštění. Plocha sice vypadá,že je úžasná, ale vlastně jsou to zaleštěné vlny na povrchu materiálu. Ideální by bylo například hoblování, ale to na kontaktu baterie nelze provést. Zbývá tedy broušení, to ale může zanechat zbytky brusného materiálu na povrchu. Nebo pilování - a bude takových málo, kdo by to dokázali v ideální rovině. A nebo plochu obrousit a povrchově očistit ocelovou vatou.
3) šroubový spoj z nerezi je úžasný, ale jednak nerez není nijak zázračně vodivá a druhak se při šroubování přidírá. Leda použít spoj typu svorník/matice (to se tu už doporučovalo a s tím souhlasím). A nebo použít mosazné šrouby. Ty se zadírat nebudou, vodivost mají dobrou. Protože jsou doporučené nějaké utahovací momenty, tak by podle mne ta mosaz v vyhověla.
4) dodržení utahovacího momentu je velmi důležité: Pokud se utáhnutí spoje přežene, dojde k deformaci obou spojovaných částí a opět vzniká problém malé stykové plochy. To se dá částečně eliminovat použitím například zesílené podložky, kam se matice na spoji opře a sílu rozloží. Ale je to jen částečné řešení - pokud se utažení přežene, skončí to opět deformací materiálu a problémem se stykovou plochou...
5) pokovení povrchů: mělo by smysl, pokud by se podařilo udělat pokovení co nejtenší na ideálně rovném povrchu. To ale nejde a v podstatě vždycky dojde ke zhoršení povrchu. Nevadilo by to, pokud by se například provádělo postříbření. Ale niklování nebo dokonce cínování parametry spoje jen zhorší. Nikl je tvrdý a málo vodivý, tj. nedovolí se povrchu přizpůsobit, otisknout do druhé plochy. Cín je měkký, také málo vodivý a proto se časem a teplotní roztažností vymačká a ztratí dokonalý kontakt. Navíc ani jako ochrana povrchu pokovení nefunguje ideálně - v pokovení jsou vždy póry a v nich zbytky pokovovací lázně. To časem způsobí oxidaci povrchu.

Z mé zkušenosti s velkými proudy (řádově tisíce ampér v rozvaděčích...) bych doporučil tohle: zarovnat plochy. Třeba brusným kamenem srovnaným a naostřeným na strojní diamantové brusce. Ručně, jemný brousek a opatrně porovnat plochu. Kdo se odváží, tak i pod nějakým olejem, nebudou se tolik zadírat zbytky brousku do materiálu. A u hliníku se o něco zmenší oxidace povrchu na vzduchu. Potom vzít zmíněnou ocelovou vlnu a povrch velmi lehce přetáhnout aby se odstranily případné zbytky brusného kamene a přitom se neporušila rovinnost ploch. Odmastit, sešroubovat pomocí šroubů, které přenesou požadované síly (mosaz ideál, pokud potřebujeme víc, tak i třeba ten nerez), pod matice nebo hlavy dát zmíněné zesílené podložky a utáhnout předepsaným momentem. A teprve potom zpětně namazat tak, aby se mazivem uzavřely místa, kudy by se do spoje dostala vlhkost.
Nějaké vkládání podložek asi moc nepomůže, cínování kvůli přechodu hliník/měď nebude dlouhodobě stabilní a cokoliv z obojího způsobí zhoršení přechodových odporů.

Vím, že tohle všechno zní kverulantsky, zejména kvůli dotyku měď/hliník, ale dlouhodobá zkušenost se spoji v rozvodnách říká, že nejlepší spoj je kov/kov a každá vrstva navíc vnáší další přechodový odpor, změny teploty spoje a následné zhoršování parametrů. Protože utáhnout spoj tak, aby došlo k předepnutí šroubů není možné (vytrhly by se závity v hliníku), musí se pohlídat ty ostatní části spoje, které mají vliv na přechodový odpor - rovinnost materiálu, čistota povrchu a ochrana před následnou oxidaxí.
No a nakonec: Pravidelná kontrola spojů, případně dotažení při dodržení utahovacího momentu, kontrola termokamerou při zatížení a pokud je to možné, tak i změřit přechodový odpor spoje, nebo aspoň úbytek napětí při definovaném proudu. To mnohé odhalí a zachrání...
Uživatelský avatar
Marek_Kuřim
Příspěvky: 311
Registrován: čtv led 10, 2013 1:24 pm
Lokalita: Blansko
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Blansko

Re: LiFePo4 (EVE/CATL/REPT) 280Ah - nastavení

Příspěvek od Marek_Kuřim »

Ahoj všem, systém se blíží k definitivnímu uvedení do provozu...

Prosím odborníky přes Victron regulátory o radu, jak nastavit MPPT 150/60-tr pomocí parametrů, viz bluetooth.
O VE.Direct neuvažuji.

Děkuji.
Přílohy
inst_01.jpg
Vic_01.jpg
Vic_02.jpg
Marek Svoboda
___________________________
Fyzikální zákony jdou velmi těžko obechcat, zvláště třeba ten Ohmův. Myslete na to, když se hrabete v elektrice.
oblíbená muzika: metal, folk, country

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek