PB kabeyl k ragulatoru

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
copper99
Příspěvky: 81
Registrován: čtv srp 13, 2020 9:30 am

PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od copper99 »

Ahojte mám zase asi velice hloupy dotaz
mám regulator/ mněnič ale akumulatory jsou umístěny 10 metru od regulatoru/ mněniče :(
tak bych se rad zeptal jaký přuřez vodiču ? ( ja mám použíto 2x 16mm Plus A 2x 16mm Minus čili 20 metru plus i minus )
udělal jsem blbost ? ža mám zdvojené vodiče
halvně se ptám proto že i když ragulator/ mněnič ukazuje že akumulatory jsou FULL , tak při zatěží akumulatorum rychle padá napětí smněrem dolu , a to je zatěž minimální např 5A
akumulatory jsou 2X 100Ah zaplavené olovečko *batt*

osobně bych typoval že chyba je v delce vodiču ?

děkuji za rady
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od diablo007 »

Pokud rychle padá napětí budou spis kaput baterie. Pokud by to bylo průřezem tak je jednoduchý test změřit při zátěži napětí u měniče a baterie a z rozdílných hodnot zjistíš ztrátu vedení
Uživatelský avatar
beethowen
Příspěvky: 875
Registrován: pát čer 23, 2017 7:46 pm
Bydliště: Brno-venkov

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od beethowen »

Chtělo by to trochu víc údajů. O kolik to padá? Údaj rychle nic moc neříká. 5A je pro 20m kabelu 2x16mm2 nic. Pro vyšší zatížení by to mohl být problém. Ale do takových 50A v pohodě.
Dagus
Příspěvky: 1998
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
Lokalita: Liberec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od Dagus »

Tak ono olovo si poskočí nejdřív rychle dolů, pak drží a padá pomalu a pak zas rychlé padá. Říkáš zdvojené takze to je 32mm2. Kabelem to není určitě. Regulátor říká full, když má pocit že je full, což by se mohlo lišit, ale s takovým zatížením tam bude rozdíl prd.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od diablo007 »

Pokud je baterie měkká tak napěťově jde rychle nahoru a důle což bývá ukazatel jejího nevalného stavu.
copper99
Příspěvky: 81
Registrován: čtv srp 13, 2020 9:30 am

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od copper99 »

diky ale akumulatory jsou nove kupované před 14 dny v kameném obchodě (nikdy sem z tím co sem tam koupil němněl problem )

spíše regulator mněří "činské hodnoty" čily mněří nepřesně ,
jak rychle pada , cca když mám akumulator napětí 13.8v (což by mněl být nabitý ) tak při odběru 5A spadne za 2 hodiny na 12.5v kapacita akumulatoru je 200Ah takže podle mně by nemnělo tak rychel padat napěti , nebo se pletu ? nebo ragulator ukazuje full aku ale reralně není pořádně nabita ?
mněřeni hustoty elktrolitu moc dobře nejde sice zatky jsou ale schované pod nalepkama :( takže bych přišel o zaruku :(

dám mněřék přimo na akumulatory a porovnám co mi ukazuje regulátor ( panelový mněřaček )
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 1204
Registrován: pon srp 31, 2015 11:36 am
Bydliště: Okolie Popradu SR

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od JonasPP »

Nabijaš olovo do 13,8v??? Veď to je uboho malo na solar a obyčajne zaplavene autobaterie. Tak v aute ešte dobre,ale tu je to malo. Tlač to na 14,5-15v. Druha vec je 12,5v po odobrati 10Ah z 200Ah. Sprav si kapacitny test,či tie baterie vôbec maju 200Ah,lebo tento udaj neukazuje zatiaľ nič.
Ja napriklad mam take olovo,čo svoju plnu kapacitu maju pri 12v +-0,3v ,teda 13 a viac v. tam vid iba pri nabijani.
Mix panelov podľa potreby zapojene -9,2kWp papierovo +-5,6kW skutočnych;
48v-PCM-80A+Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -11kWh
24v-PJ 5kW;NiCd -10kWh
12v-10A MPPT;sin~300W;PB 4kWh
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 1204
Registrován: pon srp 31, 2015 11:36 am
Bydliště: Okolie Popradu SR

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od JonasPP »

Nabijaš olovo do 13,8v??? Veď to je uboho malo na solar a obyčajne zaplavene autobaterie. Tak v aute ešte dobre,ale tu je to malo. Tlač to na 14,5-15v. Druha vec je 12,5v po odobrati 10Ah z 200Ah. Sprav si kapacitny test,či tie baterie vôbec maju 200Ah,lebo tento udaj neukazuje zatiaľ nič.
Ja napriklad mam take olovo,čo svoju plnu kapacitu maju pri 12v +-0,3v ,teda 13 a viac v. tam vid iba pri nabijani.
Mix panelov podľa potreby zapojene -9,2kWp papierovo +-5,6kW skutočnych;
48v-PCM-80A+Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -11kWh
24v-PJ 5kW;NiCd -10kWh
12v-10A MPPT;sin~300W;PB 4kWh
Uživatelský avatar
Nautilus
Příspěvky: 161
Registrován: úte zář 17, 2019 1:37 pm
Lokalita: JV od Brna

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od Nautilus »

Odpor vodiče se dá snadno spočítat, netřeba nad tím nějak spekulovat, jestli je to málo nebo moc. V tvém případě je to cca setina ohmu. Takže při 5A je úbytek na vodičích zanedbatelný (50mV).
To že napětí na aku spadne na 12,5V bych neviděl nikterak tragicky.
copper99
Příspěvky: 81
Registrován: čtv srp 13, 2020 9:30 am

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od copper99 »

diky za odpovědi poskouším

JonasPP , skusím otestovat aku na kapacitu , ja aku nenabijí na 13.8 jen sem psal že při 13.8 v by mněla být nabitá do plna snad ? boost nabijení mám nastavené na 14.4 ale udržovaci napětí 13.8v je to dobře ?
lubomirz
Příspěvky: 444
Registrován: ned kvě 31, 2020 5:25 pm

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od lubomirz »

plne nabitie olovenych akumulatorov je 12.6V, rozhodne nie 13.8V : nesmies merat pri nabijani alebo skoro po ukonceni nabijania, to olovo si musi "sadnut". Je uplne normalne ze po odpojeni nabijacky z autobaterie zacne klesat napatie - na zaciatku velmi rychlo (14.4V -> 14.0V -> 13.8V -> 13.6V v priebehu par sekund), potom pomalsie, a ze sa zastavi volakde okolo 12.7V az 12.6V po par hodinach. Kazdy autoakumulator sa takto sprava (12V/40Ah aj 12V/110Ah) a ZIADNY NEBUDE DRZAT 13.8V NAPRAZDNO.

V autach bez inteligentneho riadeneho nabijania sa nabija 14.1-14.4V podla toho ci akumulatory maju alebo nemaju Ca technologiu pretoze nad 14.5V zacnu akumulatory nadmerne plynovať co rozhodne neprispieva k dlhodobej zivotnosti. Najnovsie ekologicke nezmysly pardon auta s "inteligentnym" nabijanim tlacia az okolo 16V pretoze baterky hlboko vybijaju v zaujme usetrenia dvoch kvapiek paliva (ziadne mechanicke zatazenie alternatora pocas laboratornych merani spotreby) ; potom zurivo peckuju aby dobehli zameskane. Prave preto novodobe akumulatory v najnovsich autickach vydrzia houbelec a je uplne normalne ze skapu do 3 rokov, co sa nikdy predtym nestavalo.

Naspak k teme : boost nabijanie 14.4V je podla mna spravne, 13.8V udrzovacie je takisto v poriadku. Drtiva vacsina klasickych nabijaciek konci nabijanie pri 14.4V a prechadza do float rezimu : podla manualov sa uvadza 2.25V az 2.27V na clanok cize 13.5V az 13.6V cely akumulator podla vyrobcu. 13.8V rozhodne neposkodi.

Pripajam sa k chlapom, priemer kablov nebude problem. To ze mas akumulatory 2 tyzdne neznamena, ze volakde rok nestali v sklade a ze na ne vsetci ne.srali - kazdy vyrobca kvoli samovybijaniu diktuje, ze skladove zasoby sa musia udrzovat najneskorsie raz za mesiac nabijackou. No chcem vidiet toho kto to robi vo velkom... Takisto doporucujem kapacitny test a pripadnu reklamaciu.

edit : pouzitie takychto akumulatorov v solarnom systeme zdaleka nie je optimalna volba a zivotnost bude velmi kratka. V dlhodobom horizonte ta budu stat viac penazi nez lithiove riesenie (pocet cyklov, zivotnost, mnozstvo energie ktore dokaze cez akumulator pretiect cize nabit/vybit).
copper99
Příspěvky: 81
Registrován: čtv srp 13, 2020 9:30 am

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od copper99 »

ještě bych se zeptal je něco lepšího na testovaní kapacity akumulatoru než ho vybijet halogenkou ? protože to je na dluho :(
zatím najk neuvažuji o rozšiřovani Solaru zatím mi 400watu stačí , ale přišti rok se uvidí co bude ,
co se týká ceny : klasiky zaplavené olovo cena 100Ah 2650 kč cena lion nebo LTO a podobně 20x více při 100Ah , když to vemu ja mám 2x 100Ah olovo cena za kus 2650kč x2 =5300kč aji kdybych mněnil co dva roky tak za 10 let to je = 26500 kč za což pomalu nekoupim ani 100Ah lion nebo podobně ,
mi je jasné že olovo má mnohé nevýhody např dolivat destilku a hlidat hustotu a menší rozsah vybíjení než lion a podobně , ale pro olovo mluví cena , navíc jsem ještě neviděl aby olovo klasika začala hořet , tedy pokud u ni neškrtnete když ji nabijíte :) ale neznám vše

a problem je opravdu v kabelech "asi ucpané " :lol: jelikož rozdil mezi napětím aku a toho co je ne vystupu do aku u regulatory je 1.1 v cca , tak pak se nesmím divit že akumulatory jsou na prd nabité :(
musím koupit silnější kabely a hlavně u jiné firmy než ty co tam jsou :(
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3073
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od youda »

A) Coulombmeter
B) Victron BMV700
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
lubomirz
Příspěvky: 444
Registrován: ned kvě 31, 2020 5:25 pm

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od lubomirz »

naozaj to vyzera na vymenu toho kabla ale nedokazem pochopit ze na desat metroch ako pises pri 2x 16mm [!] je nieco taketo. NEbude to len bužírka 16mm a v nej vnutri krutena dvojlinka na telefon ? :)

Samozrejme kazda technologia baterii ma svoje vyhody a nevyhody. LTO je prakticky nedostupne a cenovky sialene, ale ked sa pozreme napriklad na LiFePo : https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=64&t=6376
tak to dostava relativne iny rozmer. Pises ze olovo 100Ah = 2650 Kc, okej cize to mame 12Vx100Ah = 1200Wh.
Linkovane LiFePo je takisto strasne tazke az nemozne dostat do runaway stavu = cize prakticky nehoria, a 3.2V x 120Ah = 384Wh ktore mame za 1500,-Kc

1200Wh olova / 384Wh lithia = 3.125x nasobok. Takze cenovka za rovnaku kapacitu lithium 1200Wh by bola 3.125 x 1500 Kc = 4680,-Kc. Isteze 4680,-Kc nie je zrovna to iste ako 2650,-Kc lenze ked sa zobere mnohonasobna [!] zivotnost lithia, atd, atd, tak to zrazu vcelku dava zmysel. Samozrejme znackove riesenia a'la Pylontech, LG Chem alebo nieco hotove v priemyselnom prevedeni stoji diametralne ine prachy.



>> ještě bych se zeptal je něco lepšího na testovaní kapacity akumulatoru než ho vybijet halogenkou ? protože to je na dluho

Vela halogenok naraz ? :) Presun menic k akumulatorom a fen na vlasy (ten co mam doma podla rychlosti fukania a teploty zere bud 520W, 1040W, 1500W alebo 2200W) ? Vrtacka naprazdno so zmeranou spotrebou ?
copper99
Příspěvky: 81
Registrován: čtv srp 13, 2020 9:30 am

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od copper99 »

děkuji nad těma lipxx z odkazu budem uvažovat
ano je pravda že by stačilo zatižít mněníč a pak spočítat spotřebu ale bude to hodně plus minus udaj
ale skusím , velá halogenek :) = velá tapla ale to není až tak velký problem , spíše jích tolik nemám doma :))) navíc ja si od jiste doby nerad hraju z nekrytýmy halogenkami , když se jedná rozhodla mně skoro podřezat :( praskla buchla tlakem a střep mi udělal krasnu jizvu na krku :/
neni problem vymněit kabely stejně budu přemistovat akumulatory bliže k mněniči ak aspon lip , kabely jsou "normální" žadné radoby startovaci , jen že problem je puvod kabelu china , a diky ceně se šetří na
materialech , takže do smněsi na vyrobu mněd dratu nasypaly co našly , když sem nad kabela laboroval tak jsem vzal opravdu silný magne a hele on ty mněděné kable trochu bere :roll: , zcela běžně se da setkat z mněřicíma kabelama z činy, např k multimetru které jsou železné a jen pomněděné :dontknow: :wall:
pak se člověk nemuže dobrat při mněření , naštěstí po takovém zištění už nekupuji mněříci kabely v hadexu ale jinde , nebo chodim nakupovat do hadexu z magnetem :))))))
copper99
Příspěvky: 81
Registrován: čtv srp 13, 2020 9:30 am

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od copper99 »

jen škoda že to nejde upravit co člověk napsal ... pořát :( takhel člověk musi nový přispěvek :(

ještě bych se zeptál kolik asi maji papat/žrát A akumulatory při udržovacim napětí 13.8v ? mně ukazují 2.4 až 2.7 Amper , aku 2x 100Ah olovo zapalvené
kabely vymněněné od regulatoru/mněniče 1.4 metru , ubytek skoro nemněřitelný , prumněr kabelu 35 tyhel : https://www.hadex.cz/n342-vodic-h07v-k- ... 2-cerveny/ a černy
jediné co ještě musím pořešít je větrani akumulatoru ven z plechové skříně kde je mám ...
Vitek
Příspěvky: 1982
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od Vitek »

čau moje olovo se chová ukázkově. nevím zda tvoje taky podobně - ráno cca od 6 do 12 ho dobiju na 100% a pořád držím na 13,75V na tvůj přepočet. mám sice 48 V ale napětí držím kolem 55V. no a to je tam celý den. tzn vidím krásně jak se postupně proud snižuje a snižuje až klesne na hodnotu blízké 1-2 A a to mám 625 Ah články.
Pokud neudržíš napětí a nabitý stav v létě alespoň 5 až 6 hodin tak to vidím tak že tvoje olovo dostane v zimě takovj kouř že za rok budeš vyhazovat s tim že není kapacita a že olovo stojí zaprd.
Vždy to je ale o tom jak máš systém nadimenzovaný a jak to chceš provozovat.
Nemám problém tahat 100A z baterie v noci, když je ta touha... důležité je ale zajistit abys další den to dokázal dobít a proto mám hafo panelů i tam kde maj ostatní kurníky pro slípky atp.
mám to tak že chci každý den v létě, na jaře a na podzim mít SOC po konci dne na 100. zima budu dokrmovat ze sítě tak aby každý den nebyo nižší než 50%.

Jedině tak dosáhneš dlouhé životnosti.

Ten tvůj proud je 2,4 až 2,7A například po plném nabití a ponecháání na floatu 5 6 hodin?

Dík Vítek
copper99
Příspěvky: 81
Registrován: čtv srp 13, 2020 9:30 am

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od copper99 »

ano nustale papaji při udržovacim napětí, +- 2 až 3 A , jen sem se ptál jestli to je OK ? nebo ne

co se týká životností nepočitám více jak 3 roky , jinak v zimně dobíjení ze sítě :) pokud zaplavené olovo cipne dříve jak za rok , přejdu na AGM akumulatory ,tedy asi varta silver AGM 100Ah 4x ,AGM ta už by mněly vydržet více , pokud to vemu podle auta co mám , které mně oblažuje strat stop a chytrým dobijením které dobijí jen když brzdíte motorem ,nebo když je zapnuto více spotřebiču , pak začně chytře dobíjet :((( AGM akuma 70 Ah mám už 4 roky zatím se chová dobře :)
co se týká počtu panelu ano těch mám málo a slabé ale je planované rozšíření bude na podzim nebo přiští rok
chatař
Příspěvky: 861
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od chatař »

ráno cca od 6 do 12 ho dobiju na 100% a pořád držím na 13,75V na tvůj přepočet.

Float 13,75V? :o Není to, Vítku trochu moc? Trojan doporučuje 13,2V, moje trakční Varty mají v datasheetu uvedeno: maximální napětí při trvalém nabíjení (tím zřejmě myslí float) je 13,38V. Já to držím na 13,3V, protože v místě uložení bateriíí není ani 20c. Včera jsem změřil napětí všech čtyř baterek naprázdno po 3 měsících provozu a byl jsem potěšen. Sedí na setinu voltu. :D
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: PB kabeyl k ragulatoru

Nový příspěvek od vlkazajac »

copper99 píše:
...kolik asi maji papat/žrát A akumulatory při udržovacim napětí 13.8v ? mně ukazují 2.4 až 2.7 Amper , aku 2x 100Ah olovo zapalvené ...
Je to moc, olovo 100/200 Ah v dobrom stave po prechode do float nemá brať celkom určite viac ako 0,5 A. Môže to znamenať, že prechádza do režimu float moc skoro.

Všeobecne k oloveným autobatériam : Ich zásadnou nevýhodou je architektúra 6 v jednom. Pri častom cyklovaní s periódou 24 hodín musí časom dôjsť k rozbalancovaniu článkov, o to skôr, ak je zle nastavená absorpcia ( napätie aj trvanie ). Podľa všetkého je batéria trvale nedobíjaná úplne.
Autobatérie majú nadsadený údaj o kapacite, odporúčam počítať kapacitu z hmotnosti batérie, dobrá zhoda je 3 Ah / 1 kg.

Osobne sa mi osvedčili autobatérie typu Ca/Ca, referoval som o nich. V žiadnom prípade neverím údajom o veku a dobrom skladovaní u žiadneho predajcu.

Odporúčam :
1/Voľte kapacitu olova podľa požadovanej maximálnej záťaže tak, aby vybíjací prúd počas jednotiek či desiatok minút nebol väčší ako 0,3C ( skutočnej C !!! ). Sledujte klesajúci prúd pri absorpcii a ukončite ju ( orientačne ) pri 0,5 - 1 A.
2/ Nočnú resp. "bazálnu" spotrebu systému zverte batériam LiIon. Buď tak ako mám ja, alebo dotujte olovo počas noci, spôsobov je viac.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.