FVE elektrárna na expediční truck

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
nedbis84
Příspěvky: 4
Registrován: úte črc 21, 2020 1:02 pm

FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od nedbis84 »

Dobrý den,

s přítelkyní stavíme expediční Pragu V3S. Na střeše chceme mít dva panely. V autě zatím plánujeme žít o víkendech, později s ním vyrazíme někam na východ. Rád bych vás tady na fóru požádal o konzultaci, případně doporučení.

Spotřebiče:
Lednice (40W při 24V) - https://www.mulac.cz/autochladnicky/kom ... dnotka.htm
Osvětlení LED (20W při 12V)
Wifi modem (12V, 1A)
Nezávislé topení (0,8 - 2A při 24V) - neslouží jako primární, spíš předehřev obytného prostoru

Měnič CARSPA 2000W 24/230 a do něj se připojí:
TV (33W)
NTB (40W)

Návrh komponentů solární elektrárny:
Panely (2ks) - https://shop.mypower.cz/solarni-panel-e ... 00-wp-3449
Regulátor - https://shop.mypower.cz/regulator-epsol ... v-24v-3162
Pojistka - netuším
Baterie - Prozatím 2ks autobaterí 80AH AGM (plánuji dokoupit potom, co vyzkouším v jakém rezimu tam budeme přebývat)
Komponenty k bateriím (vyrovnávač,atp.) - netuším

Mockrát díky za vaše názory a rady.
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3073
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od youda »

Pokud to má kola nebo plachty, tak jedině Victron. A hlavně nezapomenout na BMV700.
Nechceš přece, aby se ti to vys*alo někde uprostřed Uzbekistánu, že jo?

https://community.victronenergy.com/art ... awing.html

Episode 1 - Solar------------------------------------- https://youtu.be/YW_xDerTycQ
Episode 2 - Alternator------------------------------- https://youtu.be/vCOJ3nBFpIM
Episode 3 - Mains Electricity----------------------- https://youtu.be/TDSzfmHHjsA
Episode 4 - Color Control & Battery Monitor------ https://youtu.be/2PyMIndbz6w
2525-van-overall-idea.png
VE4x4_EN.jpg
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od vlkazajac »

Odporúčal by som na dlhšie expedície klasickú kuchynskú mrazničku, ak sa jej nájde miesto. Dá sa napchať potravinami z domova a tiež zmrazenými hotovými jedlami - šetrí to observačný čas )) a je lacnejšia.
Z mrazničky sa dá raz za deň vymeniť sada chladiacich vložiek v chladničke - obyčajnej polystyrénovej krabici.
Na 600 Wp postačí aj Carspa 1000 W, pokiaľ nepribudnú ešte nejaké silné spotrebiče. Carspa je v pohode, ale regulátor k olovu radšej Victron.
Olovo by som už nedával, radšej by som zostavil batériu z 18650 ( už na tom makám ).
Do výzbroje by som zaradil elektrické deky ( podložky pod celého človeka ).
Osvetlenie LED hneď na 24 V.

Šťastné cesty !!!

P.S. Teplá sprcha nebude ? Z 600 Wp to vydá !
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od diablo007 »

Baterie 80Ah je hodně poddimenzovaný budeš muset ořezat nabíjecí proud jinak je rychlé pošleš do věčných lovišť. Tv i ntb je škoda napojovat na měnič který svou vlastní spotřebou sežere víc než ty daně spotřebiče řešil bych to DC DC měniči dneska není problém ve výběru a minimálně notebook přes autobaterii je defakto standardní nabíječ u té televize záleží jakou máš vybranou
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od diablo007 »

Jinak vzhledem k tomu napětí panelu se nabízí k zamyšlení i místo mppt regulátoru vzít 2 PWM a 3 do foroty. Pokud ti odejde to mppt jsi bez energie pokud ti odejde jeden ze dvou PWM máš aspoň půl energie a když povezes třetí v šuplíku máš rezervu. Beru to z pohledu eliminace poruch na systému a 3 PWM regulátory nebudou převyšovat cenu toho jednoho mppt. Bonus je USB výstup takže nabíjení mobilů tabletu je řešeno přímo z napětí 5V
http://shop.mypower.cz/regulator-nabije ... 4-20a-3581
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od vlkazajac »

Vzhľadom na polohu panelov tam bude len výnimočne 20 A, bol by spôsob, ako sa s tým vyrovnať. Stačí časový spínač, ktorý od 10:00 do 15:00 zapne ohrev vody a do batérie pôjde len zvyšok výkonu. Vyžaduje to ale mať stále kontrolu nad teplotou vody a hlavne držať nádrž viac-menej plnú. To je potom o starosť naviac a otravuje to zmysly strojníka....
600 Wp je slušných, ale predsa môže nastať na pár dní deficit energie a batéria sa nedobije doplna, zbytočné nervy. :twisted: Preto do karavanu LiIon a nikdy inak ! Nešiel by som nad 300 mA na článok.

PWM by som nedával kvôli tým možným deficitom. Niekedy sa chytá každý watík. Panely majú Vmp=32,1 V, strata by bola dosť veľká.

Na streche treba mať jednoduchý prístup k MC4, aby sa v prípade poruchy dal vadný ( rozbitý ... ) panel bez demontáže odpojiť. Ináč samozrejme 2S.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od vla »

Nevím jestli budeš stát často na místě, nebo se budeš spíš přesunovat. Kdysi jsem postavil A30 karavan, topení a chladnička plyn/elektřina. Baterku jsem měl 360 Ah, která byla i pro startování a provoz auta, palivová nádrž 380l, dojelo to od nás až do Řecka. Panely tenkrát neexistovaly. Pro běžnou dovolenou nebyl problém. Elektřina je mnohde dostupná, baterky se dobíjely za jízdy. Plyn lze koupit snad všude. Ledničku jen na elektřinu bych nebral, má velkou spotřebu elektřiny když stojíš a ne vždy svítí Slunce, aby ti baterku nabíjelo. Pokud bude lednička jen na příležitostné uschování potravin mohla by být i elektrická, pokud má být v provozu více, viz. výše. Topení bych dnes viděl naftového bufíka, je malý a výkonný, žere málo elektřiny a vlastně i nafty. Nevím jak dlouhou expedici plánuješ a jestli chceš jet po ose až na místo. To auto pojede max. 50-60 km/hod., takže průměr bude tak 30-40 km/h. Takže skoro mi přijde vhodnější dálkový přesun vlakem. každopádně může to být dobrý výlet.
Nemám rád tenhle stát.
luky
Příspěvky: 915
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od luky »

milý "vla", nesouhlasím.
1) Kompresorová chladnička nemá velkou spotřebu elektřiny.
2) plyn lze sice koupit všude, ale pokaždé v jiné lahvi. Tedy plyn rozhodně není moc univerzální řešení. (Výjimkou může být zabudovaná nádrž a tankování LPG)

Baterie raději GEL. A komponenty vybírat tak, aby pozdější přechod na LiFePO byl bezproblémový.

Na foru caravan24 a FB "Nomádem.cz" je dostatek čtiva ke studiu.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od vlkazajac »

Nakoniec bude ťažké si vybrať, každý radíme niečo iné.

Ale naprieč všetkými radami je dôležité mať štandardnú kempovú prípojku s káblom aspoň 5 m, potom sa všetky alternatívy dosť nivelizujú ( a nabíjačku !!! ). Ale odklon od olova k lítiu je progresívny, pravda jest.
Je dobré akýkoľvek stroj ( mraznička / chladnička ) mať s dobrou tepelnou izoláciou. Jednak býva v aute pod slnkom dosť vysoká teplota, jednak niekoho kompresor v noci ruší. Napr. moderné mrazničky a zrejme podobne aj chladničky vydržia bez energie aj 26 - 30 hodín. Po takej pauze sú potraviny ešte použiteľné, ale ich opätovné zmrazenie či chladenie sa už neodporúča.
Vypnúť strojek na 8 hodín spánku ( aj s meničom ) počas dovolenky nie je pražiadny problém.

S 600 Wp vidím už len jeden problém. Nemám ani polovicu ((
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od vla »

Luky- to nevadí, každý máme nějaké praktické, nebo teoretické řešení. Já jsem to své používal roky na cestách, takže dost přesně vím o čem píšu. Konec konců, my tady děláme diskusi a tazatel si z toho nakonec vybere (či nevybere) to co bude považovat za nejlepší.
Nemám rád tenhle stát.
kodl69
Příspěvky: 7727
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od kodl69 »

Spíš by mě zajímalo to auto, jestli má předělanou elektriku na 24V, ostatně moc práce to u ventry nedá, vyměnit altík, žárovky , a vyhodit ten stašlivej přepínač baterek pro startér... potom je všechno na 24V, a není problém nabíjet za jízdy, hlavně pokud je dostatečně dimenzovanej alternátor, a to dnes není problém sehnat, buď klasika z tatry - bez ulíků, tj skoro nesmrtelnej, nebo extra výkonnej z autobusu. Dva 300Wp panely mi přijdou málo. Přikláněl bych se k samostatnejm PWM regulátorům a DC/DC na všechno, co jde, na 230V měnič jenom to nejnutnější. Pořádná nabíječka, která dá 28V/50A ať už vestavná, nebo přenosná, která pojede na 120 i 230V je na cesty nutnost, stejně jako dva 6-10m dlouhý kusy CYa 35mm2 s pořádnejma klipsama na koncích. Jo a mrežený potraviny jsou fajn, ale po první větší poruše techniky na zahození, konzervy a sušený jídlo jsou jistota, i když to není jak od maminky...
Nedávno jsem jel ventrou cca 12km a jet s tím dál než 50km si nedokážu představit, ale zase chápu, že v terénu to skoro nemám konkurenci (má, Kraz a spol...)
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od vlkazajac »

kodl69 píše:
...Dva 300Wp panely mi přijdou málo. Přikláněl bych se k samostatnejm PWM regulátorům ...
.....konzervy a sušený jídlo jsou jistota, i když to není jak od maminky...
600 Wp je už delo, keď je aspoň polooblačno. Na výletoch nesedíš v búdke, si furt mimo a minúť 1,5 - 2,5 kWh denne je fuška. Keď nesvieti, tak škemráš tak či tak. Ak PWM, tak vybrať iné panely s nižším Vmpp. Zvýšiť napätie na 30 V sa dá hlavne s lítiom, ale potom je zase problém so svietením s LED, musíš dať zdroj.
KDP nikdy viac, žena by mi počas trojtýždňového cestovania rozflákala s konzervami a sušinou hlavu.... A v pláne sú aj dlhšie štreky. Na krátke výjazdy netreba ani chladničku, pivo z potoka a varené víno na plyne ))
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
kodl69
Příspěvky: 7727
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od kodl69 »

ty 2-4V navíc, který se ztratí díky PWM regulátoru bych neřešil, naopak bude o něco vyšší proud, spolehlivost to jistě převáží, a naopak, při horším osvětlení a nebo tropickejch teplotách, kdy Vmpp klesne, se to vyrovná. Po tom, co to třech týdnech uhynul 12V 20A makeskyblue v hliníkové kosatce, ho nahradil PWM regulátor, díky kterýmu je polovina výkonu panelu pryč, a pořád to na zahradní domek stačí... Samozřejmě neříkám žrát furt konzervy, ale zásoba na přežití je to jednosnačně. Nejlepší je domorodá strava, ostatně to bylo to, co mě na cestování po severu a východe evropy dycky nejvíc bavilo... V asii už je to pro mě asi dost za hranou.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od vlkazajac »

Pre ilustráciu, stresujúci deň niekde na 64° SŠ :
DSC_1719.jpg
a pohodička so spoľahlivým Victronom mppt :
DSC_0110.jpg
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3073
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od youda »

Já to říkal hned na začátku - JEDINĚ VICTRON!
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?p=128387#p128387
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
nedbis84
Příspěvky: 4
Registrován: úte črc 21, 2020 1:02 pm

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od nedbis84 »

Mockrát děkuju za názory a nápady. Zvažuji teď při stávajících panelech použití 2 regulátorů.
https://www.mulac.cz/fotovoltaika/solar ... 5a-75v.htm
To mi přijde, jako dobrý nápad. Mít dva a třetí záložní. Ještě bych se rád zeptal na jištění?

Moc děkuju!
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: FVE elektrárna na expediční truck

Nový příspěvek od vlkazajac »

Vytvára sa tu nejaká psychóza, založená na nebývalej poruchovosti tých najlepších regulátorov. Ešte som nemal ani nepočul o zlyhanom Victrone mppt. Ale jeden menič ( nie Victron ) mám už v pr....
Prašule by som dal radšej do batérií, keďže panely sú limitované.
Kodl69 radil v podstate dobre s tým pwm regulátorom. Buď by sa použil pre zamýšľané panely a olovené batérie s miernou stratou, alebo rovno pre LiIon batériu, ktorá sa dá modifikovať pre optimálne napätie. Musí sa použiť vhodný pwm regulátor s možnosťou user nastavení pre napätia.
Zatiaľ mne zo všetkých dostupných pwm regulátorov vyhovel bez námietok Epsolar radu LANDSTAR, konkrétne aj pre Vaše potreby LS3024B. Používam ich v systéme celkom štyri, z toho jeden pre lítium viď môj podpis. Jeho cena je v čase premenlivá, od 28 po cca 58 ( ? ) EUR, čo je oproti Victronom dosť menej. Doporučujem !

https://www.gme.cz/solarni-regulator-na ... ar-ls3024b
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek