Prosba o návrh FV na karavan
Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
-
- Příspěvky: 7
- Registrován: sob dub 25, 2020 11:02 pm
Prosba o návrh FV na karavan
Dobrý večer.
Ďakujem za registráciu, o to viac že budem pre toto fórum úplne jalovy.
V krátkosti lebo mam veľa otázok. Predstavujem malú dodávku fiat ducato l2h2 na účel prežitia nejakej 2 týždňovej dovolenky raz za rok, pár víkendov v roku (vylety) a nejakých par víkendových lyzovaciek v zime. Väčšina z vás ochotných chce asi vedieť co tam bude. No chladnička 12v 24v 230v je tam nejaký údaj 96w mala pultova 50l.potom malé čerpadielko v nádraží s vodou, údaj w neviem.
Dotykom zapinatelne LED svetielka 6ks....w neviem môžem zistit
Zasuvky na nabíjanie mobilov cca 3 ks je tam myslím niečo ako 5w3x
Potom zásuvka na notebook mam nejaký adaptér z 12v
Radio mozno
V zime plánujem teplovzduch bufik asi planar 4kw údaje neviem ešte ho nemám
Možno nejaká zásuvka na LED projektor.... Viac ma nenapadá.
Chcem tam nejaký cyrix trochu chápem načo je a trpezlivých prosím o malý projekt FV. Ci ma FV vôbec zmysel na tieto účely. Aký panel, baterku, regulator mppt, pwm? Prečo niekde píšete ze mppt nemá zmysel pri nejakých paneloch pritom som sa dočítal že je účinnejší. Samozrejme so všetkými ističmi a poistkami. Kam ich umiestniť?Preco malé 0ostrovne systémy ponúkané v obchodoch nemajú v sade nejaké ističe alebo co?
OK na začiatok asi je toho dosť. Budem moc vďačný za všetky konštruktívne odpovede od ludi ktorí budú mať somnou trpezlivosť a akokoľvek mi pomôžu.
Ďakujem.
Ďakujem za registráciu, o to viac že budem pre toto fórum úplne jalovy.
V krátkosti lebo mam veľa otázok. Predstavujem malú dodávku fiat ducato l2h2 na účel prežitia nejakej 2 týždňovej dovolenky raz za rok, pár víkendov v roku (vylety) a nejakých par víkendových lyzovaciek v zime. Väčšina z vás ochotných chce asi vedieť co tam bude. No chladnička 12v 24v 230v je tam nejaký údaj 96w mala pultova 50l.potom malé čerpadielko v nádraží s vodou, údaj w neviem.
Dotykom zapinatelne LED svetielka 6ks....w neviem môžem zistit
Zasuvky na nabíjanie mobilov cca 3 ks je tam myslím niečo ako 5w3x
Potom zásuvka na notebook mam nejaký adaptér z 12v
Radio mozno
V zime plánujem teplovzduch bufik asi planar 4kw údaje neviem ešte ho nemám
Možno nejaká zásuvka na LED projektor.... Viac ma nenapadá.
Chcem tam nejaký cyrix trochu chápem načo je a trpezlivých prosím o malý projekt FV. Ci ma FV vôbec zmysel na tieto účely. Aký panel, baterku, regulator mppt, pwm? Prečo niekde píšete ze mppt nemá zmysel pri nejakých paneloch pritom som sa dočítal že je účinnejší. Samozrejme so všetkými ističmi a poistkami. Kam ich umiestniť?Preco malé 0ostrovne systémy ponúkané v obchodoch nemajú v sade nejaké ističe alebo co?
OK na začiatok asi je toho dosť. Budem moc vďačný za všetky konštruktívne odpovede od ludi ktorí budú mať somnou trpezlivosť a akokoľvek mi pomôžu.
Ďakujem.
-
- Příspěvky: 152
- Registrován: úte zář 17, 2019 1:37 pm
- Lokalita: JV od Brna
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Nejprve musíš mít ujasněnu spotřebu. Od toho se potom odvíjí kapacita baterie a další komponenty.
S panely na karavanu je to trochu složitější. Jestliže v zimě pojedeš na víkend, tak i když nebude zataženo, tak z panelů toho moc nevyrazíš. Proto je potřeba říct za jakých podmínek mají panely dokázat ještě utáhnout spotřebu.
V létě s tvými spotřebiči budeš potřebovat cca 1kWh na den. Jednoznačně nejvíc vezme lednice. Čerpadlo na vodu nemá cenu vůbec počítat. Světla oproti lednici jsou stále zanedbatelná.
Při slunečném dni ti tu 1kWh dodá 100Wp panel. Při zatažené obloze bys musel mít už panelů cca 1kWp. Takovou plochu na střeše dodávky mít nebudeš. Řešit variantu FVE a zatažená obloha v zimě nemá už vůbec význam.
Můj osobní názor je:
Dimenzovat FV na letní provoz kdy svítí cca 50%. Z toho vychází panely 200Wp.
S baterií 24V s využitelnou kapacitou cca 100Ah máš k dispozici energii na přežití v "pošmourném" víkendu, aniž bys musel nabíjet externě.
Předpokládám, že ten "bufík" nemá elektrický příkon 4kW. To bys potřeboval na zimu elektrárnu jako Youda.
S panely na karavanu je to trochu složitější. Jestliže v zimě pojedeš na víkend, tak i když nebude zataženo, tak z panelů toho moc nevyrazíš. Proto je potřeba říct za jakých podmínek mají panely dokázat ještě utáhnout spotřebu.
V létě s tvými spotřebiči budeš potřebovat cca 1kWh na den. Jednoznačně nejvíc vezme lednice. Čerpadlo na vodu nemá cenu vůbec počítat. Světla oproti lednici jsou stále zanedbatelná.
Při slunečném dni ti tu 1kWh dodá 100Wp panel. Při zatažené obloze bys musel mít už panelů cca 1kWp. Takovou plochu na střeše dodávky mít nebudeš. Řešit variantu FVE a zatažená obloha v zimě nemá už vůbec význam.
Můj osobní názor je:
Dimenzovat FV na letní provoz kdy svítí cca 50%. Z toho vychází panely 200Wp.
S baterií 24V s využitelnou kapacitou cca 100Ah máš k dispozici energii na přežití v "pošmourném" víkendu, aniž bys musel nabíjet externě.
Předpokládám, že ten "bufík" nemá elektrický příkon 4kW. To bys potřeboval na zimu elektrárnu jako Youda.
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Trochu se zdráhám s nějakýma radama, protože by bylo sem potřeba nakopírovat celou učebnici. S těmahle dotazama bych to asi radši nechal udělat někoho jinýho.
Pro začátek ti mohu dát moje skromné zkušenosti z mého miniaturního obytňáku:
- baterie gel 12V/120Ah (starší, určitě už nemá původní kapacitu)
- nabíjení z alternátoru: relé spínané signálem D+
- lednice kompresorová 12V (tuším 40l)
- naftový bufík
- osvětlení zářivky / žárovky
- nabíjení telefonu
- v létě jsem měl 100W flexi, ten umřel
léto:
- 2 noci v kempu ve stínu pod stromy maximum
- stačí i malý přejezd autem na výlet, aby se baterka nabila a lednice běžela nonstop
zima: jedna noc a celý den se zapnutým bufíkem (tzn cca 20h) a lednicí bez problému. Baterka by to dala asi obě noci, ale jel jsem s dcerou v pátek, přespali jsme, v sobotu celý den lyžovali a pak jeli domů.
Pro začátek ti mohu dát moje skromné zkušenosti z mého miniaturního obytňáku:
- baterie gel 12V/120Ah (starší, určitě už nemá původní kapacitu)
- nabíjení z alternátoru: relé spínané signálem D+
- lednice kompresorová 12V (tuším 40l)
- naftový bufík
- osvětlení zářivky / žárovky
- nabíjení telefonu
- v létě jsem měl 100W flexi, ten umřel
léto:
- 2 noci v kempu ve stínu pod stromy maximum
- stačí i malý přejezd autem na výlet, aby se baterka nabila a lednice běžela nonstop
zima: jedna noc a celý den se zapnutým bufíkem (tzn cca 20h) a lednicí bez problému. Baterka by to dala asi obě noci, ale jel jsem s dcerou v pátek, přespali jsme, v sobotu celý den lyžovali a pak jeli domů.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 152
- Registrován: úte zář 17, 2019 1:37 pm
- Lokalita: JV od Brna
Re: Prosba o návrh FV na karavan
OPRAVUJI: předpokládám, že se jedná o absorbční chladničku a ta se s 1kWh za den nespokojí. Takže trochu víc jak dvojnásobek.Nautilus píše:V létě s tvými spotřebiči budeš potřebovat cca 1kWh na den. Jednoznačně nejvíc vezme lednice.
-
- Příspěvky: 7659
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Zrovna včera chtěl můj známej řešit absorpční 12V chladničku v karavanu. Když jsem to tak trochu propočetl, s tím, že bude po setmění vypnutá, tak mi to vycházelo na 100Wp panel tak akorát sotva, na plným slunku, s tím, že by se lednička zapínala podle napětí na baterce obvodem ala vytěžovač, takže by byla vypnutá v noci a částečně při malým osvitu. Ale pokud se má počítat se zastíněním, počasím pod mrakem a pod, tak bych to viděl na třikrát tolik panelů. Slušná kompresorová chladnička spotřebuje cca 0.5kWh denně, a i se spotřebou dobrýho měniče (třeba malej victron) to bude dohromady mnohem míň než ta absorpční. Navíc měnič by se mohl zapínat kontaktem termostatu, aby nebyl v provozu zbytečně naprázdno. Ale je to o penězích, a o tom, jakou cestou se vydat.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 7
- Registrován: sob dub 25, 2020 11:02 pm
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Nautilus Dakujem za reakciu , tak nejak si to predstavujem .200w panel ,70/15 vctorian regulator mppt a mozno 180 trakcna baterka od baner.
Mohlo by to fungovat ? .Chapem ze v tom prvom prispevku je chaos .spotrebu som tam ako tak naznacil
chladnicka kompresorova 96w
cerpadielko nema w tak neviem
6xsvetlo 1,5w kus,zasuvky 3x 5w kus,plus ten bufik 4kw je udaj o jeho teplotnom vykone ak to dobre pisem.
vsetky spotrebice mam na 12v da sa k tomu dat nejak 24v baterka ? pytam sa len preto ze ju tam spominaš.
luky dakujem a chapem ze si zhrozeny mojimi otazkami jasne ze to realizovat sam nebudem a dohliadne na to odbornik no v blizkosti nemam nikoho kto sa zaobera FV .ak aj tomu rozumeju tak samotne otazky ze kedy staci pouzit pwm reg. alebo ci uz je vyhodnejsi mppt mi nikto relevantne nezodpovedal.
to nabijacie rele je nieco ako cyrix?
v zime s chladnickou nepocitam tak ta rezerva snad bude stacit bufiku .Dakujem
Mohlo by to fungovat ? .Chapem ze v tom prvom prispevku je chaos .spotrebu som tam ako tak naznacil
chladnicka kompresorova 96w
cerpadielko nema w tak neviem
6xsvetlo 1,5w kus,zasuvky 3x 5w kus,plus ten bufik 4kw je udaj o jeho teplotnom vykone ak to dobre pisem.
vsetky spotrebice mam na 12v da sa k tomu dat nejak 24v baterka ? pytam sa len preto ze ju tam spominaš.
luky dakujem a chapem ze si zhrozeny mojimi otazkami jasne ze to realizovat sam nebudem a dohliadne na to odbornik no v blizkosti nemam nikoho kto sa zaobera FV .ak aj tomu rozumeju tak samotne otazky ze kedy staci pouzit pwm reg. alebo ci uz je vyhodnejsi mppt mi nikto relevantne nezodpovedal.
to nabijacie rele je nieco ako cyrix?
v zime s chladnickou nepocitam tak ta rezerva snad bude stacit bufiku .Dakujem
-
- Příspěvky: 7
- Registrován: sob dub 25, 2020 11:02 pm
Re: Prosba o návrh FV na karavan
kodl69 chladnicka je kompresorka .je na 12 v aj 230
je lepsie ju dat cez menic alebo staci ked ju pripojim na tych 12v.Ma menic nejaku vyhodu oproti 12v?
Dakujem
je lepsie ju dat cez menic alebo staci ked ju pripojim na tych 12v.Ma menic nejaku vyhodu oproti 12v?
Dakujem
-
- Příspěvky: 2398
- Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
- Lokalita: poblíž Hodonína
- Systémové napětí: >48V
- Výkon panelů [Wp]: 7200
- Kapacita baterie [kWh]: 9
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Jestli je kompresorová, tak ji nech na 12V, přes měnič 230V by spotřebovala více.Dzano píše:kodl69 chladnicka je kompresorka .je na 12 v aj 230
je lepsie ju dat cez menic alebo staci ked ju pripojim na tych 12v.Ma menic nejaku vyhodu oproti 12v?
Dakujem
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
k 28.9.2024 11500kWh
-
- Příspěvky: 908
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Pokud jsi utrpěl základní vzdělání a pamatuješ si něco z fyziky, tak si tu otázku dokážeš zodpovědět sám. Výkon je napětí krát proud. Panel 300W/30V/10A do 12V baterie znamená: 120W přes PWM nebo 300W přes MPPT. Pro panel s napětím 16V je ten rozdíl podstatně menší.Dzano píše:luky dakujem a chapem ze si zhrozeny mojimi otazkami jasne ze to realizovat sam nebudem a dohliadne na to odbornik no v blizkosti nemam nikoho kto sa zaobera FV .ak aj tomu rozumeju tak samotne otazky ze kedy staci pouzit pwm reg. alebo ci uz je vyhodnejsi mppt mi nikto relevantne nezodpovedal.
to nabijacie rele je nieco ako cyrix?
v zime s chladnickou nepocitam tak ta rezerva snad bude stacit bufiku .Dakujem
Nabíjecí relé je obyčejné relé spínané D+ signálem od alternátoru. Tj. normálně je rozepnuté. JAkmile se točí alternátor, tak se sepne a nabíjí se tak oba akumulátory najednou.
V zimě ta lednička zas tak moc nežere
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 156
- Registrován: čtv dub 11, 2019 4:56 pm
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Je i druhej přístup. Pokud nestojim dlouho na jednom místě, tak se vykašlat na panel a baterku dobíjet za jízdy, případně z 230 V. Pak musí bejt baterka správně nadimenzovaná. Pokud ale místo jedný baterky, panelu, regulátoru a sraní s montáží koupím dvě, může to pro někoho bejt řešení.
Máme v Ducatu vytápěnou podlahu. Na první pohled super. Jenže vodní topení bere proti vzduchovýmu větší proud. A taky dýl trvá, než začne hřát. Tuším ca 10 A při startu a pak ca 5 A trvale. Při Li-ion baterce 50 Ah/24 V (7s20p z buřtů 18650 o kapacitě 2,5 Ah - mělo by to odpovídat ca 150 Ah olověný 12 V baterce) to zvládne s rezervou dvě noci. Není třeba topit pořád. Ve dne se lyžuje a v noci není potřeba mít v autě 18C.
V létě s kompresorovou lednicí tři dny?
Ad 24 V palubní baterka. Jde to. Jak píšu výše, jedu na to. Důvodem byla cena článků. Li-ion se ale na rozdíl od LiFePO4 nedá poskládat na napětí 12 V, proto 24 V.
Část spotřebičů umí 12 i 24 V. Spínaný zdroje, většina lednic, drivery LED osvětlení.
Část spotřebičů má 24 V varianty. Toastovače a varný konvice pro kamioňáky. Asi i ten Planar se bude dělat na 24 V.
Pokud mám z nějakejch důvodů spotřebič na 12 V (v mym případě Webasto a stropní ventilátor), pak se dá napětí srazit DC/DC step down měničem. Mám tenhle:
https://www.aliexpress.com/item/3284924 ... 4c4dftZTGM
Za jízdy nabíjím baterku tímhle DC/DC step up měničem:
https://www.aliexpress.com/item/3288601 ... 4c4d40F9LC
Zvládá baterku krmit proudem 15 A. A pokud nabíjim motorovou baterku, tak to začne nabíjet i palubní, samozřejmě pomaleji.
Při tahání vodičů nešetřit na průřezech, při takhle malejch napětích nejde o proudový zatížení, ale ztrátu napětí.
Máme v Ducatu vytápěnou podlahu. Na první pohled super. Jenže vodní topení bere proti vzduchovýmu větší proud. A taky dýl trvá, než začne hřát. Tuším ca 10 A při startu a pak ca 5 A trvale. Při Li-ion baterce 50 Ah/24 V (7s20p z buřtů 18650 o kapacitě 2,5 Ah - mělo by to odpovídat ca 150 Ah olověný 12 V baterce) to zvládne s rezervou dvě noci. Není třeba topit pořád. Ve dne se lyžuje a v noci není potřeba mít v autě 18C.
V létě s kompresorovou lednicí tři dny?
Ad 24 V palubní baterka. Jde to. Jak píšu výše, jedu na to. Důvodem byla cena článků. Li-ion se ale na rozdíl od LiFePO4 nedá poskládat na napětí 12 V, proto 24 V.
Část spotřebičů umí 12 i 24 V. Spínaný zdroje, většina lednic, drivery LED osvětlení.
Část spotřebičů má 24 V varianty. Toastovače a varný konvice pro kamioňáky. Asi i ten Planar se bude dělat na 24 V.
Pokud mám z nějakejch důvodů spotřebič na 12 V (v mym případě Webasto a stropní ventilátor), pak se dá napětí srazit DC/DC step down měničem. Mám tenhle:
https://www.aliexpress.com/item/3284924 ... 4c4dftZTGM
Za jízdy nabíjím baterku tímhle DC/DC step up měničem:
https://www.aliexpress.com/item/3288601 ... 4c4d40F9LC
Zvládá baterku krmit proudem 15 A. A pokud nabíjim motorovou baterku, tak to začne nabíjet i palubní, samozřejmě pomaleji.
Při tahání vodičů nešetřit na průřezech, při takhle malejch napětích nejde o proudový zatížení, ale ztrátu napětí.
-
- Příspěvky: 152
- Registrován: úte zář 17, 2019 1:37 pm
- Lokalita: JV od Brna
Re: Prosba o návrh FV na karavan
V karavanu se dá přežít i s 12V instalací. Záleží jenom na tom co všechno má z baterky jet. Pokud má být použit měnič na 220V a nějaký žravější, byť jen krátkodobý spotřebič, je lépe jít na 24V. V mém případě jsem počítal s mikrovlnkou (cca 1kW), proto mám 24V, panel 250W, aku 24V/40Ah LiFePo a měnič 1kW. Ten aku bude možná pro mnohé terčem kritiky, že je "malý", ale pro dvě až tři minuty chodu se zátěží 1kW je to v pohodě.Dzano píše:.ak aj tomu rozumeju tak samotne otazky ze kedy staci pouzit pwm reg. alebo ci uz je vyhodnejsi mppt mi nikto relevantne nezodpovedal.
Volbas PWM nebo MPPT závisí na napětí panelu a napětí baterie. O tom zde najdeš milión příspěvků.
Jen v krátkosti: Pokud je napětí panelu o "pár" voltů výš než je maximální napětí na baterii, tak je výhodné použít PWM. Pokud je napětí panelu o hodně vyšší, je třeba požít MPPT, jinak je výkon panelu nevyužit.
Čerpadla na vodu mají příkon většinou od 10 do 30W. Vzhledem k velice krátké době chodu lze jejich spotřebu v karavanu zanedbat.
-
- Příspěvky: 7
- Registrován: sob dub 25, 2020 11:02 pm
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Pani moc dakujem za reakcie .
jOhn .....nad tym prave trochu rozmyslam mat len riadnu baterku.No ten solar chcem len ako ked mas v aute vybavu navyše.Preto chcem aby to bolo jednoduche a funkčne .24v mi pride už asi komplikovane na nejake konvertory a pod.
O baterkach life Po a inych nic neviem tak v duchu jednoduchosti mi pride nejaka trakcna ako cesta najmensieho odporu
Najnarocnejsi spotrebic bude ta chladnicka ,a kurenie,som odchovany na ADV tripy na motorke takže na diviaka nemam problem a preto mikrovlnky a ine zariadenia mi nic nehovoria.nakoniec auto v roku bude fungovat ako bezny bus pre rodinu.
Vodice budu 2x2,5 tak to snad bude stacit.Najdlhsi bude k cerpadielku a k svetlam ostatne tak max 1,5m dlžky.
o tom podlahovom kureni by si mohol nieco bližšie ?Celkom by ma zaujimalo ako a z čoho to maš urobene.Dakujem
Nautilus ako som pisal žiadne ine spotrebiče neplanujem.A preto si myslim že ,ako pises tak to nejak s tymi 12v na ten čas dovolenky prežijem.Naozaj mi ide o prakticnost a funkčnost.
Preto sem pisem s prosbou o pomoc lebo nechcem nakupit a potom mi niekto povie ze naco ti je mppt ved ti stacil aj pwm reg.Nechapem tym suvislostiam a moc ti dakujem za opis kedy mppt a kedy pwm,presne takym odpovediam chapem.
prispevky som nejake presiel ale často sa tie debaty odtrhnu od temy a čitam čitam a nič sa nedočitam , nehovoriac o tom že vašim vyrazom a popisom absolutne nerozumiem.Prva nejaka skratka a som mimo suvislosti
este raz dakujem a ak sa vam chce skuste mi urobit nejaky navrh s konkretnymi produktmi pripadne odkazmi.Tiez rozmyslam či to kupit ako cely system alebo mozno z bazosu to nejak vyskladat ,samo koli cene a idealnemu zostaveniu.
Casto som videl ponuku z obchodu na cely system a bol tam trebars sa mi zdalo že silny panel a pwm reg.
jOhn .....nad tym prave trochu rozmyslam mat len riadnu baterku.No ten solar chcem len ako ked mas v aute vybavu navyše.Preto chcem aby to bolo jednoduche a funkčne .24v mi pride už asi komplikovane na nejake konvertory a pod.
O baterkach life Po a inych nic neviem tak v duchu jednoduchosti mi pride nejaka trakcna ako cesta najmensieho odporu
Najnarocnejsi spotrebic bude ta chladnicka ,a kurenie,som odchovany na ADV tripy na motorke takže na diviaka nemam problem a preto mikrovlnky a ine zariadenia mi nic nehovoria.nakoniec auto v roku bude fungovat ako bezny bus pre rodinu.
Vodice budu 2x2,5 tak to snad bude stacit.Najdlhsi bude k cerpadielku a k svetlam ostatne tak max 1,5m dlžky.
o tom podlahovom kureni by si mohol nieco bližšie ?Celkom by ma zaujimalo ako a z čoho to maš urobene.Dakujem
Nautilus ako som pisal žiadne ine spotrebiče neplanujem.A preto si myslim že ,ako pises tak to nejak s tymi 12v na ten čas dovolenky prežijem.Naozaj mi ide o prakticnost a funkčnost.
Preto sem pisem s prosbou o pomoc lebo nechcem nakupit a potom mi niekto povie ze naco ti je mppt ved ti stacil aj pwm reg.Nechapem tym suvislostiam a moc ti dakujem za opis kedy mppt a kedy pwm,presne takym odpovediam chapem.
prispevky som nejake presiel ale často sa tie debaty odtrhnu od temy a čitam čitam a nič sa nedočitam , nehovoriac o tom že vašim vyrazom a popisom absolutne nerozumiem.Prva nejaka skratka a som mimo suvislosti
este raz dakujem a ak sa vam chce skuste mi urobit nejaky navrh s konkretnymi produktmi pripadne odkazmi.Tiez rozmyslam či to kupit ako cely system alebo mozno z bazosu to nejak vyskladat ,samo koli cene a idealnemu zostaveniu.
Casto som videl ponuku z obchodu na cely system a bol tam trebars sa mi zdalo že silny panel a pwm reg.
-
- Příspěvky: 152
- Registrován: úte zář 17, 2019 1:37 pm
- Lokalita: JV od Brna
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Dimenzování vodičů je kvůli proudové zatížitelnosti a dále kvůli mechanické odolnosti.Dzano píše:.....Vodice budu 2x2,5 tak to snad bude stacit.
.....tak to nejak s tymi 12v na ten čas dovolenky prežijem.Naozaj mi ide o prakticnost a funkčnost.
Na LED s příkonem do 10W vystačíš proudově s drátkem jak panimámin vlásek. Jen kvůli mechanické odolnosti je vhodné použít vodič o větším průřezu. V karavanu doporučuji vodiče mechanicky připevnit, tak aby se nemohly "uklepat".
Vodiče o větším průřezu pak patří hlavně k baterii, kde mohou téct proudy i v desítkách ampér.
Většina mých kolegů karavanistů má panely kolem 100Wp. Nikdo z nich ale nepoužívá elektrickou chladničku. Aku používají starší již vyřazené startovací Pb baterie. Regulátor PWM. V karavanu napájí osvětlení, NTB, telefon, a nabíjí baterie pro modely letadel. Když dojde solární energie startuje se centrála.
Použiješ-li 12V baterii a PWM regulátor, musíš k ní najít panel, jehož pracovní napětí bývá kolem 17-18V a napětí naprázdno cca 21-22V. Dost často jsou tyto panely označovány jako "dvanáctivoltové". Na nějakém to Voltu nesejde, ale pětatřicetivoltový panel s PWM regulátorem pro 12 V to už NEEE.
Při volbě panelu dost záleží na možnostech umístění na sřeše karavanu (obytňáku). Není problém použít více kusů, které je možno spojovat paralelně až do potřebného výkonu.
K úbytkům napětí na vodičích.
Na 3m vodiči s průřezem 0,5mm2 bude při proudu 1A úbytek napětí 0,1V, takže u malých spotřebičů a krátkých drátů bych se úbytků napětí moc nebál.
-
- Příspěvky: 7
- Registrován: sob dub 25, 2020 11:02 pm
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Nautilus Znovu možem len podakovat
čo si prosim mysliš -te o tomto paneli ,pripadne kombinacii ,panel regulator cena
https://kremik.sk/fotovoltaicke-komplet ... p-12v.html
čo si prosim mysliš -te o tomto paneli ,pripadne kombinacii ,panel regulator cena
https://kremik.sk/fotovoltaicke-komplet ... p-12v.html
-
- Příspěvky: 156
- Registrován: čtv dub 11, 2019 4:56 pm
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Větší průřezy jsou potřeba ke žravým spotřebičům. K topení bych natáhnul 4 mm2. Planar bere při startu 8 A.
https://caravan24.cz/infusions/forum/vi ... ost_281027
24 V není nutný. Většina aut jede na 12 V.
S podlahovym topením jsme auto kupovali. Vozilo v Německu vozíčkáře, takže má celou podlahu za 1. řadou sedaček s kotvicíma lištama. No a v těch lištách jsou trubky, kterejma se prohání nemrzka z bufíku. Je to příjemný na nohy, ale má to velkou setrvačnost.
https://caravan24.cz/infusions/forum/vi ... ost_281027
24 V není nutný. Většina aut jede na 12 V.
S podlahovym topením jsme auto kupovali. Vozilo v Německu vozíčkáře, takže má celou podlahu za 1. řadou sedaček s kotvicíma lištama. No a v těch lištách jsou trubky, kterejma se prohání nemrzka z bufíku. Je to příjemný na nohy, ale má to velkou setrvačnost.
-
- Příspěvky: 7
- Registrován: sob dub 25, 2020 11:02 pm
Re: Prosba o návrh FV na karavan
dodavky sedlam uz asi 25 rokov vela som ich videl a kupoval no s tymto som sa nestretol .Vyzera to super ta zotrvacnost no hold o tom su podlahovky.regulacia s horšou odozvou.Za aky čas to začne kurit?
-
- Příspěvky: 152
- Registrován: úte zář 17, 2019 1:37 pm
- Lokalita: JV od Brna
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Jsem hodně skeptický k reklamě nabízející zázračné výrobky. Abych ale mohl vlastnosti panelu zhodnotit objektivně musel bych ho mít na "střeše".Dzano píše:..čo si prosim mysliš -te o tomto paneli ,pripadne kombinacii ,panel regulator cena
https://kremik.sk/fotovoltaicke-komplet ... p-12v.html
Osobně bych šel cestou "obyčejného" (tedy nezázračného) panelu s cenou kolem 2 tis. Kč a PWM regulátoru do 500Kč. Jsem přesvědčen že za třetinu ceny to udělá stejnou službu.
Podle potřeby a montážních podmínek na střeše dodávky bych použil třeba i čtyři panely spojené paralelně.
Montáž je potřeba provést zodpovědně. Při rychlosti 100km/h už na panel působí dost značné aerodynamické síly a nelze zanedbat ani možnost "uklepání" při otřesech.
Na vlastní oči jsem zažil start nedostatečně upevněného střešního okna z karavanu při bouřce, které pak přistálo na druhém karavanu a vyčíslená škoda neměla daleko do čtvrt miliónu. Pojišťovna odmítla hradit, protože v pojistné smlouvě je ručení jenom při provozu na komunikaci, nikoli však někde na "louce".
Je dobré si taky uvědomit, že vodorovně orientovaný panel bude vyrábět podstatně méně, než panely s optimálním nastavením.
Někteří kolegové to řeší tzv. "přenosnou knihou". Dva panely od 40 do 80Wp spojené panty a v autě jsou jako užitečné zatížení. Po příjezdu na místo se kniha otevře a nastaví do optimální polohy ke slunci. Je to dost otravné, ale pro zajištění maximální energie při minimálních nákladech to funguje dobře.
-
- Příspěvky: 156
- Registrován: čtv dub 11, 2019 4:56 pm
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Asi půl hodiny. A i potom se teplota v autě zvedá pomalu. Chci to ale potunit ventilátorama, co budou prohánět vzduch zbylejma mezerama v těch lištách.Dzano píše:Za aky čas to začne kurit?
-
- Příspěvky: 7
- Registrován: sob dub 25, 2020 11:02 pm
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Nautilus ďakujem
. píšeš 4 panely paralelne... Prečo 4 a nie jeden silnejší, 4ks to je celkom veľká plocha.aky výkon by mali mať? Co tým získam?
Uchytenie samozrejme nepodcenim. Rozmýšľam nad zahrádkou a panely chytiť o ňu.
Tie mobilné panely majú výhodu no aj nie. Nakoľko je to auto malé a chcem ho pre 4 ľudí musí mať všetko svoje miesto a voziť panely v batožinovom priestor sa mi nechce. Proste starosti, ale ta mobilita ma aj plusy, ja v tieni a panely na slnku je tiež na zamyslenie.
. píšeš 4 panely paralelne... Prečo 4 a nie jeden silnejší, 4ks to je celkom veľká plocha.aky výkon by mali mať? Co tým získam?
Uchytenie samozrejme nepodcenim. Rozmýšľam nad zahrádkou a panely chytiť o ňu.
Tie mobilné panely majú výhodu no aj nie. Nakoľko je to auto malé a chcem ho pre 4 ľudí musí mať všetko svoje miesto a voziť panely v batožinovom priestor sa mi nechce. Proste starosti, ale ta mobilita ma aj plusy, ja v tieni a panely na slnku je tiež na zamyslenie.
-
- Příspěvky: 152
- Registrován: úte zář 17, 2019 1:37 pm
- Lokalita: JV od Brna
Re: Prosba o návrh FV na karavan
Ne tak docela....Dzano píše:. píšeš 4 panely paralelne... Prečo 4 a nie jeden silnejší, 4ks to je celkom veľká plocha.aky výkon by mali mať? Co tým získam?
Někdy to holt vyjde tak, že jeden velký panel se na střechu nadá namontovat, ale rozdělený na více dílů třebas i na čtyři menší už ano.Nautilus píše:Podle potřeby a montážních podmínek na střeše dodávky bych použil třeba i čtyři panely spojené paralelně.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 13 Odpovědi
- 1958 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kodl69
-
- 0 Odpovědi
- 728 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Marooss
-
- 10 Odpovědi
- 1613 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Franta2776
-
-
Malá mobilní elektrárnička (karavan)
od invence » » v Plánované elektrárny
Malá mobilní elektrárnička (karavan)
- 44 Odpovědi
- 6832 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od invence
-
-
- 1 Odpovědi
- 550 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Soban