Lithiová baterie do auta místo olova

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
rva
Příspěvky: 4289
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Reputace: 736
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od rva »

Ceny LiFePO 12V baterií jsou už celkem nízké, takže by stálo za úvahu používat je v autě místo olova. Má to tak někdo? Nějaké zkušenosti?
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 2654
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 442
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8820
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od TomHC »

Čo od výmeny za lifepo4 očakávaš?
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 06/2025 = 12 MWh AC
rva
Příspěvky: 4289
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Reputace: 736
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od rva »

Začíná se mi zdát, že olovo je historií nejen ve fotovoltaice. U aut je obtěžující start/stop a různé další strategie zaměřené na snížení emisí CO2, což vede k tomu, že baterie nejsou drženy v plně nabitém stavu, což olovu nesvědčí, ale lithium si v tom libuje.
Idea je že BMS by jen monitorovala články a třeba je i balancovala. Baterii odpojit by asi neměla, jen upozornit řidiče že se něco děje.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Uživatelský avatar
betmen
Příspěvky: 761
Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
Reputace: 116
Lokalita: nedaleko od Trencina
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 2080 + 4800
Kapacita baterie [kWh]: 9,6
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od betmen »

TomHC píše: sob čer 07, 2025 7:05 pm
Čo od výmeny za lifepo4 očakávaš?
zimny ohrev, aby ju alternator neposlal do vecnych lovist 8-)

myslim, ze do bezneho auta bez start/stop (alebo kde to 99% uzivatelov vypinaju) asi lifepo nedava zmysel.
v 2.0hdi C8 mi po naštartovaní vsetko taha 180A alternator a drviva vacsina aut je na tom rovnako.
stacionárny dom :
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 60Ah LiFePo + 75Ah olovo
Kostěj
Příspěvky: 747
Registrován: úte úno 25, 2014 9:33 pm
Reputace: 88
Lokalita: Dobrovicko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9200
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od Kostěj »

Trochu problém dělají mínusové teploty. Dobíjet olovo při -20° hned po startu je v pohodě, ale pro Li-cokoliv to může být smrt.
Edit: Pardon, už to bylo zmíněno.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2776
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Reputace: 427
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od abrams »

Zdravím ,

v benálovým autě mám LiFePO4 40Ah skoro 13 let . Naprostá spokojenost :yes: . Pár Ah už ubylo , z nových 45Ah bylo loňským testem změřeno 39Ah , startuje i v "zimě" (nezimě) bezproblémů :celebrate2: . Na STK musím pokaždé vysvětlovat coto je ... za těch 6 návštěv si to ještě nepamatujou :sm1: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič 48MWh+ , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Valdano
Příspěvky: 1041
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 161
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od Valdano »

Ono u LI-cokoli není ani tak problém v tom, že by jim nějak příliš vadilo vybíjení při záporných teplotách (akorát je pak využitelná menší část kapacity). Takže startování se studenou baterii Li-cokoli není problém. Mnohem víc jim však vadí nabíjení při záporných teplotách a hlavně vysokými proudy, ale v autě to nebývá zas tak tragické, že by hned odcházely. Pokud je baterka umístěná v motorovém prostoru jako to u aut běžně bývá a po nastartování se po chvíli baterie ohřeje tak to nebude problém. Některá auta navíc nezahájí dobíjení baterie hned po nastartování a nedobíjí ani extrémně vysokými proudy. Takže by to většinou LI-cokoli baterce vadit nemělo.
ChlapeczDediny
Příspěvky: 400
Registrován: sob říj 16, 2021 10:55 am
Reputace: 99
Lokalita: Juh BBSK
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3100
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od ChlapeczDediny »

Není to spíš tak, že jim vadí nabíjení v záporných teplotách na "běžné" napětí a v zimě je potřeba koncové napětí snižovat?
3s2p Amerisolar 285 = 1,7 kWp JJV + 3s2p 240 = 1,4 kWp ZJZ, Epever 5420AN, Epever 6420AN, 12 kWh 14s100p LiIon 18650 + JK BMS 200A, 18 kWh CATL 14s3p LiIon 115Ah +JBD BMS 60A, Epever iPower 5 kW
Uživatelský avatar
betmen
Příspěvky: 761
Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
Reputace: 116
Lokalita: nedaleko od Trencina
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 2080 + 4800
Kapacita baterie [kWh]: 9,6
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od betmen »

Pokud je baterka umístěná v motorovém prostoru jako to u aut běžně bývá
co je bezne? u mna je bezne, ze v C8 mam baterku pod nohami spolujazdca, v transporteri mam baterku pod sedackou spolujazdca, jumper (boxer, ducato) ma baterku pod nohami soolujazdca.
jedina mazda mi kazi tuto statistiku a tam mam bateriu pri motore :)
takze bezne je mat bateriu v kabíne :)
stacionárny dom :
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 60Ah LiFePo + 75Ah olovo
Valdano
Příspěvky: 1041
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 161
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od Valdano »

Pokud je v kabině tak to by měla být taky celkem pohoda.

Jinak viz třeba startovací LifePo4 12V/100Ah s vestavěným ohřívačem.
Ohřev se automaticky spouští při teplotě pod 0°C jen když je detekován externí nabíjecí proud.
Valdano
Příspěvky: 1041
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 161
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Lithiová baterie do auta místo olova

Nový příspěvek od Valdano »

ChlapeczDediny píše: sob čer 07, 2025 11:35 pm
Není to spíš tak, že jim vadí nabíjení v záporných teplotách na "běžné" napětí a v zimě je potřeba koncové napětí snižovat?
Při nabíjení pod 0 °C dochází k neúměrně rychlému hromadění iontů lithia na povrchu anody, což způsobuje "pokovování lithiem" a pokud se to děje opakovaně tak to může vést až k nevratnému poškození anody. Pro zmírnění se používají kombinace více faktorů.

1. Snížení koncového nabíjecího napětí.
2. Snížení nabíjecího proudu, aby se minimalizovalo teplo generované během nabíjení a snížilo se namáhání článků.
3. Implementace teplotního monitorování a vestavěného ohřevu s řízením nabíjení na základě měřené teploty článků.

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 0 hostů