Lithiová baterie do auta místo olova
Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
-
- Příspěvky: 4289
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 736
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Lithiová baterie do auta místo olova
Ceny LiFePO 12V baterií jsou už celkem nízké, takže by stálo za úvahu používat je v autě místo olova. Má to tak někdo? Nějaké zkušenosti?
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
- TomHC
- Příspěvky: 2654
- Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
- Reputace: 442
- Lokalita: Hlohovec, SR
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8820
- Kapacita baterie [kWh]: 30
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Hlohovec, SR
Re: Lithiová baterie do auta místo olova
Čo od výmeny za lifepo4 očakávaš?
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 06/2025 = 12 MWh AC
-
- Příspěvky: 4289
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 736
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: Lithiová baterie do auta místo olova
Začíná se mi zdát, že olovo je historií nejen ve fotovoltaice. U aut je obtěžující start/stop a různé další strategie zaměřené na snížení emisí CO2, což vede k tomu, že baterie nejsou drženy v plně nabitém stavu, což olovu nesvědčí, ale lithium si v tom libuje.
Idea je že BMS by jen monitorovala články a třeba je i balancovala. Baterii odpojit by asi neměla, jen upozornit řidiče že se něco děje.
Idea je že BMS by jen monitorovala články a třeba je i balancovala. Baterii odpojit by asi neměla, jen upozornit řidiče že se něco děje.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
- betmen
- Příspěvky: 761
- Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
- Reputace: 116
- Lokalita: nedaleko od Trencina
- Systémové napětí: >48V
- Výkon panelů [Wp]: 2080 + 4800
- Kapacita baterie [kWh]: 9,6
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Lithiová baterie do auta místo olova
zimny ohrev, aby ju alternator neposlal do vecnych lovist

myslim, ze do bezneho auta bez start/stop (alebo kde to 99% uzivatelov vypinaju) asi lifepo nedava zmysel.
v 2.0hdi C8 mi po naštartovaní vsetko taha 180A alternator a drviva vacsina aut je na tom rovnako.
stacionárny dom :
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 60Ah LiFePo + 75Ah olovo
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 60Ah LiFePo + 75Ah olovo
-
- Příspěvky: 747
- Registrován: úte úno 25, 2014 9:33 pm
- Reputace: 88
- Lokalita: Dobrovicko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9200
- Kapacita baterie [kWh]: 16
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Lithiová baterie do auta místo olova
Trochu problém dělají mínusové teploty. Dobíjet olovo při -20° hned po startu je v pohodě, ale pro Li-cokoliv to může být smrt.
Edit: Pardon, už to bylo zmíněno.
Edit: Pardon, už to bylo zmíněno.
- abrams
- Příspěvky: 2776
- Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
- Reputace: 427
- Lokalita: Brno
- Bydliště: Brno
Re: Lithiová baterie do auta místo olova
Zdravím ,
v benálovým autě mám LiFePO4 40Ah skoro 13 let . Naprostá spokojenost
. Pár Ah už ubylo , z nových 45Ah bylo loňským testem změřeno 39Ah , startuje i v "zimě" (nezimě) bezproblémů
. Na STK musím pokaždé vysvětlovat coto je ... za těch 6 návštěv si to ještě nepamatujou
.
Elektronům zdar
v benálovým autě mám LiFePO4 40Ah skoro 13 let . Naprostá spokojenost



Elektronům zdar

3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič 48MWh+ , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny
Chibi v textu vyhrazeny

-
- Příspěvky: 1041
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 161
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Lithiová baterie do auta místo olova
Ono u LI-cokoli není ani tak problém v tom, že by jim nějak příliš vadilo vybíjení při záporných teplotách (akorát je pak využitelná menší část kapacity). Takže startování se studenou baterii Li-cokoli není problém. Mnohem víc jim však vadí nabíjení při záporných teplotách a hlavně vysokými proudy, ale v autě to nebývá zas tak tragické, že by hned odcházely. Pokud je baterka umístěná v motorovém prostoru jako to u aut běžně bývá a po nastartování se po chvíli baterie ohřeje tak to nebude problém. Některá auta navíc nezahájí dobíjení baterie hned po nastartování a nedobíjí ani extrémně vysokými proudy. Takže by to většinou LI-cokoli baterce vadit nemělo.
-
- Příspěvky: 400
- Registrován: sob říj 16, 2021 10:55 am
- Reputace: 99
- Lokalita: Juh BBSK
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 3100
- Kapacita baterie [kWh]: 30
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Lithiová baterie do auta místo olova
Není to spíš tak, že jim vadí nabíjení v záporných teplotách na "běžné" napětí a v zimě je potřeba koncové napětí snižovat?
3s2p Amerisolar 285 = 1,7 kWp JJV + 3s2p 240 = 1,4 kWp ZJZ, Epever 5420AN, Epever 6420AN, 12 kWh 14s100p LiIon 18650 + JK BMS 200A, 18 kWh CATL 14s3p LiIon 115Ah +JBD BMS 60A, Epever iPower 5 kW
- betmen
- Příspěvky: 761
- Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
- Reputace: 116
- Lokalita: nedaleko od Trencina
- Systémové napětí: >48V
- Výkon panelů [Wp]: 2080 + 4800
- Kapacita baterie [kWh]: 9,6
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Lithiová baterie do auta místo olova
co je bezne? u mna je bezne, ze v C8 mam baterku pod nohami spolujazdca, v transporteri mam baterku pod sedackou spolujazdca, jumper (boxer, ducato) ma baterku pod nohami soolujazdca.Pokud je baterka umístěná v motorovém prostoru jako to u aut běžně bývá
jedina mazda mi kazi tuto statistiku a tam mam bateriu pri motore

takze bezne je mat bateriu v kabíne

stacionárny dom :
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 60Ah LiFePo + 75Ah olovo
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 60Ah LiFePo + 75Ah olovo
-
- Příspěvky: 1041
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 161
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Lithiová baterie do auta místo olova
Pokud je v kabině tak to by měla být taky celkem pohoda.
Jinak viz třeba startovací LifePo4 12V/100Ah s vestavěným ohřívačem.
Ohřev se automaticky spouští při teplotě pod 0°C jen když je detekován externí nabíjecí proud.
Jinak viz třeba startovací LifePo4 12V/100Ah s vestavěným ohřívačem.
Ohřev se automaticky spouští při teplotě pod 0°C jen když je detekován externí nabíjecí proud.
-
- Příspěvky: 1041
- Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
- Reputace: 161
- Lokalita: Česká Lípa
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Lithiová baterie do auta místo olova
Při nabíjení pod 0 °C dochází k neúměrně rychlému hromadění iontů lithia na povrchu anody, což způsobuje "pokovování lithiem" a pokud se to děje opakovaně tak to může vést až k nevratnému poškození anody. Pro zmírnění se používají kombinace více faktorů.ChlapeczDediny píše: sob čer 07, 2025 11:35 pmNení to spíš tak, že jim vadí nabíjení v záporných teplotách na "běžné" napětí a v zimě je potřeba koncové napětí snižovat?
1. Snížení koncového nabíjecího napětí.
2. Snížení nabíjecího proudu, aby se minimalizovalo teplo generované během nabíjení a snížilo se namáhání článků.
3. Implementace teplotního monitorování a vestavěného ohřevu s řízením nabíjení na základě měřené teploty článků.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 0 hostů