Žvanírna 2
Nezařaditelné
-
- Příspěvky: 3487
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Žvanírna 2
1)A v kterém státĕ se zdaňuje samovýroba elektřiny??O tom jsem neslyšel.Naopak, když el.ze svojí elektrárny prodávám,tak do 30000kč ročnĕ je osvobozena od daně.
2)Co se bĕžnĕ zdaňuje je provoz starých aut. Proto v Rakousku nevidíš mladé bezmozky ve starých 3L mercedesech s otočenou šiltovkou dozadu, jako u nás.Protože tam zaplatí 2500Eur ročně zákonou pojistku a silniční daň.
Asi tu daň bude muset EU zavést plošnĕ.My na to nemáme odvahu.
2)Co se bĕžnĕ zdaňuje je provoz starých aut. Proto v Rakousku nevidíš mladé bezmozky ve starých 3L mercedesech s otočenou šiltovkou dozadu, jako u nás.Protože tam zaplatí 2500Eur ročně zákonou pojistku a silniční daň.
Asi tu daň bude muset EU zavést plošnĕ.My na to nemáme odvahu.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 1967
- Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
- Lokalita: Hlohovec, SR
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5520
- Kapacita baterie [kWh]: 14
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Hlohovec, SR
Re: Žvanírna 2
V niečom máte pravdu obaja...
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 11/2024 = 8.7 MWh AC
-
- Příspěvky: 1820
- Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: 48V
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
1) To byla narážka na to, že teď se šikanuje kvůli autům, ale určitě někdo přijde na to, že se dá šikanovat i kvůli vlastní FVE. U vlastní studny už to zkoušejí taky.Franta2776 píše: ↑čtv led 02, 2025 7:56 am1)A v kterém státĕ se zdaňuje samovýroba elektřiny??O tom jsem neslyšel.Naopak, když el.ze svojí elektrárny prodávám,tak do 30000kč ročnĕ je osvobozena od daně.
2)Co se bĕžnĕ zdaňuje je provoz starých aut. Proto v Rakousku nevidíš mladé bezmozky ve starých 3L mercedesech s otočenou šiltovkou dozadu, jako u nás.Protože tam zaplatí 2500Eur ročně zákonou pojistku a silniční daň.
Asi tu daň bude muset EU zavést plošnĕ.My na to nemáme odvahu.
2) V Rakousku je průměrný plat 3x vyšší než ČR a ceny aut nižší než v ČR.
Co tam máš dál?
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
-
- Příspěvky: 240
- Registrován: úte bře 21, 2023 1:42 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: >48V
- Výkon panelů [Wp]: 7640
- Kapacita baterie [kWh]: 19+Nádrž
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
eman, v čistém je to cca dvojnásobek (stejně jako v Německu, mají o hodně větší daně, a navíc mají menší část co "platí zaměstnavatel")
tady jde spíš o to, že to nemá nic společného s ekologií, ale je to čistě na pošťouchnutí spotřeby a ekonomiky.
Likvidace starého auta a výroba nového bude vždycky horší, než ho nechat přirozeně dosloužit.
Hlavně s těmi nájezdy co tahle stará auta mají. Sebrat důchodci jeho starou škodu 120 co s ní najede asi tak 2000 kilometrů ročně prostě nemá význam.
A hlavně po tom, co ti samí lidé předtím protlačili podporu pro naftová auta, to byla příšerná věc a někdo by za to měl být potrestaný, ale ve skutečnosti byl nejspíš štědře odměněn.
tady jde spíš o to, že to nemá nic společného s ekologií, ale je to čistě na pošťouchnutí spotřeby a ekonomiky.
Likvidace starého auta a výroba nového bude vždycky horší, než ho nechat přirozeně dosloužit.
Hlavně s těmi nájezdy co tahle stará auta mají. Sebrat důchodci jeho starou škodu 120 co s ní najede asi tak 2000 kilometrů ročně prostě nemá význam.
A hlavně po tom, co ti samí lidé předtím protlačili podporu pro naftová auta, to byla příšerná věc a někdo by za to měl být potrestaný, ale ve skutečnosti byl nejspíš štědře odměněn.
Ostrov založený na Epever IP5000-42-Plus + 2 pole s Tracer5420AN a Tracer6420AN + 18x Envision 305Ah LiFePO4
-
- Příspěvky: 1820
- Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: 48V
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
Nevím, jestli to je podpora ekonomiky. Evropský automobilový průmysl se řítí do propasti, dojde k masivnímu propouštění a fanatici dávají jako dobrý příklad ekonomické výsledky komunistické diktatury. Přitom stačilo jen šlápnout do obřích marží dealeru aut. Lidi by si nová auta s nízkou spotřebou kupovali sami a nestáli by zoufale v "Áčkách" a nehledali cenově snesitelný šrot, protože na nové prostě nemají.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
-
- Příspěvky: 3487
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Žvanírna 2
Evropský automilový průmysl se řítí do propasti, protože přichází o největší trhy jako je Čína. Nestačí technologickým změnám. Pokud se soustředí opět na výrobu spalováků zanikne úplně. Ani ti afričaní a jihoameričani nebudou chtít platit za ropu, klimatické podmínky mají vhodnější než my.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 1820
- Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: 48V
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
Pak by jsi jim to měl oznámit. Zatím tam drtivou většinu elektřiny vyrábí z ropy a uhlí....
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
-
- Příspěvky: 3487
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Žvanírna 2
Emane, čínský EV bude všude, kde na něho nejsou dovozní cla levnější, jak spalovák od evropské automobilky. Kuk:))) Co si potom koupíš???
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 240
- Registrován: úte bře 21, 2023 1:42 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: >48V
- Výkon panelů [Wp]: 7640
- Kapacita baterie [kWh]: 19+Nádrž
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
Přitom by stačilo udělat to co udělala Čína.
Jejich auta se musí montovat tady a veškeré know how se musí předat.
Evropským automobilkám se to zdálo jako skvělý obchod když stěhovali výrobu tam pro lokální trhy.
Jejich auta se musí montovat tady a veškeré know how se musí předat.
Evropským automobilkám se to zdálo jako skvělý obchod když stěhovali výrobu tam pro lokální trhy.
Ostrov založený na Epever IP5000-42-Plus + 2 pole s Tracer5420AN a Tracer6420AN + 18x Envision 305Ah LiFePO4
-
- Příspěvky: 805
- Registrován: pát dub 21, 2023 7:17 pm
- Lokalita: Kousek od Rozvadova
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 2,0+2,25+2,25+0,9kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 11+11+16kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
Ono to taky výhodný bylo a stále je. Stejně jako v Rusku, tak i v Číně - protože levnější pracovní síla.
Jenže se změnilo něco jiného...
Těm bohatším pár procentům Číňanů je výhodnější koupit dotované čínské e-auto než evropský spalovák, proto už se ,,evropani" neprodávají...
No a v Rusku zas kvůli válce přišli sankce... 2 velké trhy pryč jak mávnutím proutku
V USA by domácí výrobci taky cenově neobstáli, tak chrání své výrobce a na dovoz jsou CLA a vyšší daně.
Kdo chce nové BMW tak si řádně připlatí, stejně jako v Rusku (transportem přes 3 další země a prodejce při obcházení sankcí) tak i v Číně a USA
Bojler 1 nyní na zimu z DS.
Teplota vody jen z FV (předehřev) : Bojler 2 a Bojler 3
Výkon jednotlivých stringů on-line : String 1 - 2,00kWp / String 2 - 2,30kWp / String 3 - 2,25kWp
Porovnání všech 3 stringů : String 1 - String 3
Teplota vody jen z FV (předehřev) : Bojler 2 a Bojler 3
Výkon jednotlivých stringů on-line : String 1 - 2,00kWp / String 2 - 2,30kWp / String 3 - 2,25kWp
Porovnání všech 3 stringů : String 1 - String 3
-
- Příspěvky: 1533
- Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
- Lokalita: JV od pekla :)
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5100
- Kapacita baterie [kWh]: 13
- Chci/Mám dotaci: NE
-
- Příspěvky: 240
- Registrován: úte bře 21, 2023 1:42 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: >48V
- Výkon panelů [Wp]: 7640
- Kapacita baterie [kWh]: 19+Nádrž
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
Tak samozřejmě, že vyjde nejlépe si koupit to dotované auto
Tam jde spíš o to, že když tam někdo postaví továrnu, tak zisk si sice odveze, ale veškeré vybavení a dokumentace zůstává na místě i když by chtěl skončit. Veškerý výzkum a vývoj se jim předává naprosto zadarmo. Výměnou za tu levnou pracovní sílu.
Z jejich strany je to naprosto geniální plán.
Ostrov založený na Epever IP5000-42-Plus + 2 pole s Tracer5420AN a Tracer6420AN + 18x Envision 305Ah LiFePO4
-
- Příspěvky: 3487
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Žvanírna 2
Bohužel to tak nejde.Oni už hromadně investují třeba v Egyptě nebo Turecku. V Evropě budou montovat max. jenom evropani pro sebe. Dělník co má mzdové náklady 6000Eur měsíčně, nikdy nevyrobí levné auto např:pro afričana nebo Turka.
Je změna paradigmatu. To o co snaží evropské automobilky, posunem data zákazu spalováků je jenom prodloužení agonie.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 1820
- Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: 48V
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
Hned co jí přestěhujou do Afriky...
JInak, jak už jsem psal. Ve stavebních strojích je 2/3 ceny marže dealera bez započítání daně, takže jestli je něco podpobného i v automotive, tak potěš koště.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
-
- Příspěvky: 2670
- Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
- Lokalita: pod Brnem
- Systémové napětí: 24V
Re: Žvanírna 2
Šak MWh elektřiny za 50-100tKč - oto se tu hraje v budoucnu, nyní to je 20t pro podnikatele a 10t/MWh +- pro domácnost. Ani o tu elektřinu nejde ale o tu distribuci. Pokud se vezmou ty distribuční zákony typu povinných věcných břemen pro síťě na baráku na cizím, tak se skládají střípky typu vykořisťování na základě příjmu z povinných poplatků a přesunů z místa A do místa B. Je to tak geniální trafika, že jen změna režimu by to mohla zvrátit jinam. Ikdyž kdo by se vzdal tak jistých příjmů z přesunů cizích statků a po cizích statcích.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
-
- Příspěvky: 3369
- Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
- Lokalita: Žabčice
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 29139
- Kapacita baterie [kWh]: 12
- Chci prodávat energii: ANO
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
to jsi v nějakým drahým kraji.
Na firmě na VN přípojce máme silovku 4,-/kwh distribuce je u vn jinak s naším příkonem to vychází 6,47,-/kwh bez DPH. Na NN přípojce silovka taky cca 4,- celkově 5,22,-/bez DPH.
Doma mu to minulý měsíc na spotu vyšlo těsně pod 7,- s DPH se vším. Což je dáno tím že mám malou spotřebu a nedokážu tolik vytěžit ty levný chvilky.
Za mě to jsou ceny ok.
v novým cenovým rozhodnutí žádnej brutální skok nahoru nevidím.
Na firmě na VN přípojce máme silovku 4,-/kwh distribuce je u vn jinak s naším příkonem to vychází 6,47,-/kwh bez DPH. Na NN přípojce silovka taky cca 4,- celkově 5,22,-/bez DPH.
Doma mu to minulý měsíc na spotu vyšlo těsně pod 7,- s DPH se vším. Což je dáno tím že mám malou spotřebu a nedokážu tolik vytěžit ty levný chvilky.
Za mě to jsou ceny ok.
v novým cenovým rozhodnutí žádnej brutální skok nahoru nevidím.
-
- Příspěvky: 911
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Žvanírna 2
Pokud nějakému politikovi po slibu zrušení nějakého opatření stoupnou preference, tak to prostě znamená, že lidé s těmi původními opatřeními nesouhlasili.Franta2776 píše: ↑čtv led 02, 2025 6:42 amV případě omezení vraků. By hned Babiš všude psal: Vrátíme Vám smaradlavé vraky , co Vám vláda vzala:))a jeho volební preference by poskočili o min 5%.
Já si teda pořád ještě myslím, že politici by měli prosazovat vůli lidí. Že je to tak nějak princip zastupitelské demokracie. Protože není možné, aby se ke všemu vyjadřovali všichni, tak si zvolí své zástupce, kteří budou prezentovat jejich názorový směr.
Takže pokud lidé s původním nařízením nesouhlasí, zřejmě to nařízení není dobré. Nebo minimálně ti, co ho zavedli, to neuměli nebo nebyli ochotni lidem vysvětlit, aby lidé pochopili to "dobro", které jim politikové nařídili.
-
- Příspěvky: 3369
- Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
- Lokalita: Žabčice
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 29139
- Kapacita baterie [kWh]: 12
- Chci prodávat energii: ANO
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
ano ale sliby musí být alespoň trošku reálné.
Pokud chce nějaká partaj mít nějakých 30% tak stačí slíbit snížení daní, zvýšení důchodů a boj proti EU byrokracii, případně korupci a výsledek je skoro zaručen.
Jenže jak to chtějí udělat když to ročně plave o skoro 300mld. To se nám to hoduje když nám banky půjčujou.
Pokud chce nějaká partaj mít nějakých 30% tak stačí slíbit snížení daní, zvýšení důchodů a boj proti EU byrokracii, případně korupci a výsledek je skoro zaručen.
Jenže jak to chtějí udělat když to ročně plave o skoro 300mld. To se nám to hoduje když nám banky půjčujou.
-
- Příspěvky: 805
- Registrován: pát dub 21, 2023 7:17 pm
- Lokalita: Kousek od Rozvadova
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 2,0+2,25+2,25+0,9kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 11+11+16kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Žvanírna 2
S tím naprosto souhlasím, je jen otázka času - kdy vyjedou kopie na silnici - stejně jako kopie jiných automobilek
A úplně stejně klidně zahrnou 1000 aut do výkopu pod jiné základy, ale to tisíc-první už bude kopie kvalitní...
Proto USA včas zasáhli svými CLY a daněmi, jenže Evropa potřebuje ČIPY a milion dalších věcí a zasáhnout nemůže a teď jen čumí...
Viz dřívější prohlášení čínského prezidenta - že Čína už nebude nikdy na nikom závislá - a musím uznat, že mají koule a jdou za tím velmi tvrdě a dobře...
A čumíme tak všichni...
I jiné státy byli dříve téměř soběstačné a dnes stačí ,,jedna polská kráva nebo prase" a je zamořená půlka Evropy - VIVAT politice EU
Stačí stávka zemědělců v Polsku kvůli cukrovce a za týden nemá půl Evropy čím sladit a cena třtiny vyletí na dvojnásobek...
A je z toho stejně cená komodita jako ropa nebo plyn a všichni to začnou řešit.
Nicméně dodávám já - není dobrý podceňovat konzervativní západní společnost a můj odhad je, že sice čísla e-aut vyletí rychle nahoru, asi tak jako volební preference VV - v ČR, nebo AfD v DE, ale pak narazí do velmi tvrdé zdi a hranice.
V Číně bude tou hranicí to velmi bezvýznamne procento obyvatel kteří na to mají, v Evropě zas konzervativní obyvatelé který prostě své BMW za smradlavý plast z Číny nevymění...
A těch pár procent (ne víc než 20%) bude jezdit v ekonomicky a ekologicky nevýhodném e-autu a budou se plácat po ramenech jak je to zelený a dobrý a budou zas zapalovat a startovat uhelný elektrárny - aby to bylo čím nabít - až přestane foukat a zaleze slunce.
Bojler 1 nyní na zimu z DS.
Teplota vody jen z FV (předehřev) : Bojler 2 a Bojler 3
Výkon jednotlivých stringů on-line : String 1 - 2,00kWp / String 2 - 2,30kWp / String 3 - 2,25kWp
Porovnání všech 3 stringů : String 1 - String 3
Teplota vody jen z FV (předehřev) : Bojler 2 a Bojler 3
Výkon jednotlivých stringů on-line : String 1 - 2,00kWp / String 2 - 2,30kWp / String 3 - 2,25kWp
Porovnání všech 3 stringů : String 1 - String 3
-
- Příspěvky: 911
- Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
- Lokalita: Brno
- Systémové napětí: >48V
Re: Žvanírna 2
Povinná je majetková účast lokální firmy. Nikoli vývojová účast.Miyuki píše: ↑čtv led 02, 2025 11:46 amTak samozřejmě, že vyjde nejlépe si koupit to dotované auto
Tam jde spíš o to, že když tam někdo postaví továrnu, tak zisk si sice odveze, ale veškeré vybavení a dokumentace zůstává na místě i když by chtěl skončit. Veškerý výzkum a vývoj se jim předává naprosto zadarmo. Výměnou za tu levnou pracovní sílu.
Z jejich strany je to naprosto geniální plán.
Takže nějaký čínský spolupartner sice z toho má ekonomický vývar, ale k vývojovým plánům a nástrojům se vůbec dostat nemusí.
Ta povinnost mít čínského partnera to nijak zásadně neovlivňuje. Ovlivňuje to především to, že tam dělají čínští zaměstnanci a nasáknou tak know-how.
Tohle ale funguje i jinde a o fungovalo odjakživa. Už za dávných dob chodili mladí tovaryši do světa, tam pochytali zkušenosti jak se co dělá jinde a tohle know-how pak sebou přinesli domů a případně ho rozvíjeli (pokud byli šikovní).
A stejně tak to můžou (a dělají) Číňani i jinde. V amerických automobilkách přímo v Americe jich určitě pracuje dost, a jistě i odtamtud si přinášení poznatky.
Dělám to i já, když se chci něco naučit. Nabídnu se jako výpomoc (zdarma) na nějakou zakázku z oblasti, která mě potenciálně zajímá. A tím, že se na ní podílím, tak proniknu do problematiky. Dělám to ale jen pro své vlastní uspokojení, ne proto, že bych pak dotyčnému chtěl konkurovat.
Číňani jsou schopní a podnikaví (na rozdíl od nás, bohužel), a tak to dělají i pro následný kšeft.
Proč píšu "na rozdíl od nás"? Kolik u nás vyrábí automobilek? Dělají u nás Němci, Korejci, Francouzi, Japonci a kdoví kdo ještě.
Tak proč to neuděláme stejně jako ti Číňani? Proč taky neokoukáme know-how a nepostavíme na zelené louce naší vlastní automobilku, kde zhodnotíme zkušenosti, které naši lidi nabyli prací pro VW, Hyundai, Toyotu atd.? Protože to neumíme, na rozdíl od těch Číňanů.
To s těmi "dotovanými" auty je taky takové klišé. To se říká o všem, co nedokážeme udělat za aspoň trochu srovnatelnou cenu, že to v Číně dotují. Tak prý dotují auta, elektroniku, ocel i jiné kovy, plasty, ale třeba i trička nebo dámské vložky (protože i ty jsou mnohem levnější než u nás). Tak na čem sakra vydělávají, když všechno dotují a prodávají nám za dumpingové ceny?