Správné zacházení s LIFePO4
LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
-
- Příspěvky: 356
- Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Mám na kole 8 článků LIFEPO4 20Ah(ty hranaté) odběr kolem 25A maximální pár sec 38A.Prostě odběr průměr cca 1,2C.
Po 4 letech byla kapacita 18,5Ah.Nové měly taky cca 18,8Ah.Pak jsem je dal na test tak 4-8 cyklů na elektroskůtřík kde byl odběr i 60A(3C) a kapacita klesla na 14,5-14,9Ah.Nabíjení je nastaveno na 3,6V na článek.To nebylo příjemné zjištění.Prostě lifepo4 ty velké proudy asi nezvládá dobře.Ty žluté Winstony jsou možná lepší páč nové měly kolem 50Ah u 40Ah jmenovitejch.Ty 20Ah nikdy 20Ah nedaly.Možná jsem měl slabší kusy ale mám 4 všechny stejně +-0,3Ah.Má tady někdo tyto 20Ah hranaté lifepo4?
Po 4 letech byla kapacita 18,5Ah.Nové měly taky cca 18,8Ah.Pak jsem je dal na test tak 4-8 cyklů na elektroskůtřík kde byl odběr i 60A(3C) a kapacita klesla na 14,5-14,9Ah.Nabíjení je nastaveno na 3,6V na článek.To nebylo příjemné zjištění.Prostě lifepo4 ty velké proudy asi nezvládá dobře.Ty žluté Winstony jsou možná lepší páč nové měly kolem 50Ah u 40Ah jmenovitejch.Ty 20Ah nikdy 20Ah nedaly.Možná jsem měl slabší kusy ale mám 4 všechny stejně +-0,3Ah.Má tady někdo tyto 20Ah hranaté lifepo4?
-
- Příspěvky: 1777
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Správné zacházení s LIFePO4
mam na kole wina 10Ah a 10Ah na nich zmerim kdyz odebiram 1A a drtim je od 3,6V do 2,5V, pokud koncim na 2,9V tak je to kolem 9Ah. Mam tedy podobnou zkusenost.... Winston jsem nezkousel... Wina uz bych znovu nekoupil.
-
- Příspěvky: 77
- Registrován: pon zář 03, 2012 7:12 pm
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Muzu se zeptat jak to presne myslite? Z jakeho duvodu? Ze nejdou od zacatku zatezovat vyssimi proudy, nebo ze ztratily puvodni vlastnosti a ted se chovaji jak pisete? Kolik maji cyklu?Matess píše:mam na kole wina 10Ah a 10Ah na nich zmerim kdyz odebiram 1A a drtim je od 3,6V do 2,5V, pokud koncim na 2,9V tak je to kolem 9Ah. Mam tedy podobnou zkusenost.... Winston jsem nezkousel... Wina uz bych znovu nekoupil.
-
- Příspěvky: 1777
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Správné zacházení s LIFePO4
kdyz jsem to kupoval tak jsem vsude cetl ze lifepo maji vyssi kapacitu nez psanou. U me pokud chodim od 3,5V do 3V tak maji uz od koupi 9Ah. Nikdy se to nezlepsilo. Poku po nich chci kolem 6A trvale, tak jsou i napetove lehce mekci - Ah sice sedi, ale Wh jsou nizsi. Koupil jsem to z i4 a omylem jsem dal 6 mesicu zaruku. 2 Clanky jsem menil po 20 cyklech. Jeden nejak spadl na napeti a druhy se ukazalo ze ma dokonce ventil u terminalu praskly. Jelikoz je mam v zapojeni 12x2p, tak jsem koupil nahradni oba. Chtel jsem to reklamovat a dokonce jsem s nekym ochotnym z i4 mluvil, ale nejak jsem opomel tech 6 mesicu zaruky a kdyz jsem po nejake dobe jel do Prahy, tak jsem tam prijel a rekli mi ze je clanek uz 2 tydny po zaruce a naschle...
volne prelozeno chovaji se priserne od zacatku...
volne prelozeno chovaji se priserne od zacatku...
-
- Příspěvky: 2774
- Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
- Lokalita: Brno
- Bydliště: Brno
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Zdravím ,
bonusovou kapacitu nad nominální mám ověřenou jen u žlutých Winstonů . Černé Sinopoly i modré Calby jen pár Ah do plusu - testoval jsem fungl nové 40Ah , 60Ah Sinopoly a 180Ah Calb , proudy méně jak C4 ( ) . Hliníkové Wina sem v ruce neměl , při rozhodování dle uváděných specifikací jsem pokud možno kupoval žluté Winstony ... černé a modré byly onehdá v moc lákavé akci , což akce já nerad , jenže šrajtofle byla jiného názoru .
Mimochodem , co mám 180Ah Calb tak ty se při prvním nabíjení na pouhých 3,60V začali nafukovat taže jsem je testoval jen do 3,50V . Oproti tomu Winstoni sou do 4,00V v pohodě ... ikdyž takhle vysoko sem je nabíjel zpočátku - z neznalosti a věříc informacím prodejce dokonce byly "týrány" na 4,20V ... .
Nedávno jsem kupoval pár 60Ah Wistonů s reálnou kapacitou 79Ah + nějaký drobný od 2,70V do 3,60V . Což je nějakejch 31% navíc papírová cena 1kWh 12.604,-Kč a reálná cena 1kWh 9.573,-Kč .
Elektronům zdar
bonusovou kapacitu nad nominální mám ověřenou jen u žlutých Winstonů . Černé Sinopoly i modré Calby jen pár Ah do plusu - testoval jsem fungl nové 40Ah , 60Ah Sinopoly a 180Ah Calb , proudy méně jak C4 ( ) . Hliníkové Wina sem v ruce neměl , při rozhodování dle uváděných specifikací jsem pokud možno kupoval žluté Winstony ... černé a modré byly onehdá v moc lákavé akci , což akce já nerad , jenže šrajtofle byla jiného názoru .
Mimochodem , co mám 180Ah Calb tak ty se při prvním nabíjení na pouhých 3,60V začali nafukovat taže jsem je testoval jen do 3,50V . Oproti tomu Winstoni sou do 4,00V v pohodě ... ikdyž takhle vysoko sem je nabíjel zpočátku - z neznalosti a věříc informacím prodejce dokonce byly "týrány" na 4,20V ... .
Nedávno jsem kupoval pár 60Ah Wistonů s reálnou kapacitou 79Ah + nějaký drobný od 2,70V do 3,60V . Což je nějakejch 31% navíc papírová cena 1kWh 12.604,-Kč a reálná cena 1kWh 9.573,-Kč .
Elektronům zdar
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny
Chibi v textu vyhrazeny
-
- Příspěvky: 122
- Registrován: čtv lis 14, 2013 1:15 am
- Bydliště: vysoka pri morave
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Ja mam otestovane:
16ks modre calby 180ah, a 14ks ma kapacitu 188-190ah, jeden kus 186ah a jeden kus 185ah.
4ks plechove wina 10ah a vsetky maju 10,6ah.
1ks zlty winston 100ah som nameral 115ah
4ks zlte winstony 40ah po dvoch rokoch pouzivania v aute ako startovacia bateria maju vsetky cca 41ah
1ks 12v blok 20ah-vnutri 4ks zelene clanky plastove, vyrobca tusim gbs maju tiez po dvoch rokoch v aute 20,5ah.
teraz mi maju prist 100ah sinopoly z februarovej akcie i4wifi, tak odmeriam kapacitu.
16ks modre calby 180ah, a 14ks ma kapacitu 188-190ah, jeden kus 186ah a jeden kus 185ah.
4ks plechove wina 10ah a vsetky maju 10,6ah.
1ks zlty winston 100ah som nameral 115ah
4ks zlte winstony 40ah po dvoch rokoch pouzivania v aute ako startovacia bateria maju vsetky cca 41ah
1ks 12v blok 20ah-vnutri 4ks zelene clanky plastove, vyrobca tusim gbs maju tiez po dvoch rokoch v aute 20,5ah.
teraz mi maju prist 100ah sinopoly z februarovej akcie i4wifi, tak odmeriam kapacitu.
-
- Příspěvky: 356
- Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Mě hlavně naštvalo to od prodejce že do 3C není problém a on je a dost velkej.Jestli mi pojedou takle dolu ty Winstony tak
lifepo už nikdy.Na těch 20Ah jsem udělal do 100 cyklů a pak do 8 s odběrem 3C a najednou cca 4Ah v čudu.Těm 20 už nevěřím.Kapacitku dělám na 0,5C měřím Turniggy.Nevybíjím pod 2,8V na článek ani v provozu.A stejne nic moc.
lifepo už nikdy.Na těch 20Ah jsem udělal do 100 cyklů a pak do 8 s odběrem 3C a najednou cca 4Ah v čudu.Těm 20 už nevěřím.Kapacitku dělám na 0,5C měřím Turniggy.Nevybíjím pod 2,8V na článek ani v provozu.A stejne nic moc.
-
- Příspěvky: 1777
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Správné zacházení s LIFePO4
no abych nebyl jen skeptik, tak ty 2 clanky co jsem dokoupil pozdeji drzi lepe jak vsechny ostatni.
-
- Příspěvky: 2774
- Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
- Lokalita: Brno
- Bydliště: Brno
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Zdravím ,
zajímavé , co se člověk najednou dozvídá : http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec o LiFePO4 ... bratro-vražedný boj mezi LiFePO4 a LTO .
Elektronům zdar
zajímavé , co se člověk najednou dozvídá : http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec o LiFePO4 ... bratro-vražedný boj mezi LiFePO4 a LTO .
Elektronům zdar
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny
Chibi v textu vyhrazeny
-
- Příspěvky: 173
- Registrován: úte zář 01, 2015 9:56 pm
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Uz aspon viem preco kazdy seriozny vyrobca all-in-one bateriek limituje charge/discharge pod 1C.
5kWp Solyndra + 3f Fronius Symo Hybrid 4kW https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=4&t=2638
-
- Příspěvky: 1777
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Správné zacházení s LIFePO4
zajimave... tohle predtim nikdo nerikal. Podle toho co vidim moje lifepo na kole da jen par set cyklu a bude po nem.abrams píše:Zdravím ,
zajímavé , co se člověk najednou dozvídá : http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec o LiFePO4 ... bratro-vražedný boj mezi LiFePO4 a LTO .
Elektronům zdar
Je zajimave kdyz by to clovek umistil treba do UPS... rekneme ze mam 1000VA UPS a realne budu z baterek tahat tak 30A v pripade vypadku. To mi 10Ah clanky vydrzi dle jejich tabulky 600 cyklu - coz neni jeste uplne spatne.
V pripade ze bych ale jel blizko k maximu UPS, tak to uz bude v pohode 50A z baterie a to uz podle tabulky baterka zvladne jen 10 cyklu a je po ni. Skoda ze takovato tabulka nebyla venku driv...
Jedine co ve specifikacich vidim ze baterka zvladne po dobu 15s 3C a trvale 2C a ted se dozvidam ze pokud pojedu na maximu dle specifikaci, tak baterka umre po 500 cyklech - kde jsou ty 3000 cyklu v pohode a 8000 cyklu se snizenou kapacitou?
Mam pocit ze nekdo trosku zhorsil parametry LFP a prilepsil LTO aby mu to sedelo do kramu.
-
- Příspěvky: 2298
- Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
- Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Když měřím moje 7 let staré secondhandové LFP, tak při odběru 0,1 - 0,2 C, nepozoruju po 300 cyklech ztrátu kapacity.
Jen mají v chladu vyšší vnitřní odpor, ale to se samo spraví, až se oteplí.
Jen mají v chladu vyšší vnitřní odpor, ale to se samo spraví, až se oteplí.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
-
- Příspěvky: 74
- Registrován: stř bře 25, 2015 9:43 am
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Zdravím
Nějak mi ty C v odkazu http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec nesedí s datovým listem, který jsem stáhl k Winstonům http://www.ostrovni-elektrarny.cz/docs/ ... -200AH.pdf
http://files.ev-power.eu/inc/_doc/attac ... cation.pdf
K 200 Ah žluťákům podle specifikace
Optimal discharge current < 100 A - 0.5 C
Maximal discharge current < 600 A - 3 C, continuous for max 15 minutes from full charge
Max peak discharge current < 4000 A - 20 C, maximal 5 seconds in 1 minute
Optimal charge current < 100 A - 0.5 C
Maximal charge current < 600 A - < 3 C with battery temperature monitoring
Kdybych to bral podle tabulek v odkazu http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec, tak jsem na desetině.
???
Nějak mi ty C v odkazu http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec nesedí s datovým listem, který jsem stáhl k Winstonům http://www.ostrovni-elektrarny.cz/docs/ ... -200AH.pdf
http://files.ev-power.eu/inc/_doc/attac ... cation.pdf
K 200 Ah žluťákům podle specifikace
Optimal discharge current < 100 A - 0.5 C
Maximal discharge current < 600 A - 3 C, continuous for max 15 minutes from full charge
Max peak discharge current < 4000 A - 20 C, maximal 5 seconds in 1 minute
Optimal charge current < 100 A - 0.5 C
Maximal charge current < 600 A - < 3 C with battery temperature monitoring
Kdybych to bral podle tabulek v odkazu http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec, tak jsem na desetině.
???
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Hele, kde je vlastně napsáno, že je pro lifepo lepší nabíjet na 3,45V clánek? Na blogu gwl o tom nic nemůžu najít.
-
- Příspěvky: 2774
- Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
- Lokalita: Brno
- Bydliště: Brno
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Zdravím ,dracekvo píše:Hele, kde je vlastně napsáno, že je pro lifepo lepší nabíjet na 3,45V clánek? Na blogu gwl o tom nic nemůžu najít.
proč asi ... obdobně jako prodejci volověných nepíší o nepoužívání baterek pokud je člověch nechce po pár měsících měnit - nemám na mysli Xtunový banky ale volověný baterky s hromadou vzněšených přídomků (Solar , deep cycle , long life , long backup a podobně ) .
3,45V je poznatek nemála zdejších uživatelů LiFe .
Elektronům zdar
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny
Chibi v textu vyhrazeny
-
- Příspěvky: 2786
- Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
- Lokalita: Šternberk
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 15000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Bydliště: v údolí mezi kopci
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Já si myslím, že problém nabíjení LiFePO je složitější, než na první pohled vypadá a většina v současnosti používaných nabíječů jej neumí korektně řešit v praktickém zapojení už jen z toho principu, že jsou většinou třísvorkové (vstup, výstup a společný pól). Dovolil bych si zde citovat zprostředkovanou střídačovu tezi:https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f ... =40#p36476
S tímto myšlenkovým postupem se zcela ztotožňuji. (Zdravím střídače.) Pokud si budeme modelovat v prvním zjednodušeném přiblížení akumulátor jako sériovou kombinaci ideálního zdroje napětí a vnitřního odporu akumulátoru, je jasné, proč třísvorkový nabíječ, který je v praxi na výstupní svorce kromě akumulátoru téměř vždy zatížen ještě další v čase proměnlivou zátěží, nemůže ani teoreticky korektně nabíjet akumulátor. Pokud stanovíme konečné napětí modelového vnitřního ideálního zdroje napětí na konečnou hodnotu svorkového napětí plně nabitého akumulátoru bez zátěže (dle střídače 3,33 V), pak pro korektní nabíjení bez přebíjení musíme zajistit, aby svorkové napětí akumulátoru nikdy nepřekročilo součet tohoto vnitřního konečného napětí a úbytku na vnitřním odporu akumulátoru při daném nabíjecím proudu. Tohle by se dalo teoreticky řešit buď nabíječem, který by měl separátně měřené výstupy pro nabíjení akumulátoru a pro zátěž (což většina v současnosti prodávaných nabíječů nemá), nebo takovým opatřením, při kterém by v průběhu nabíjení byla veškerá další zátěž od akumulátoru odpojená. Takto se to dá s úspěchem řešit například u akumulátoru v elektromobilu, který v době nabíjení nejede. U domácí FVE ale asi nebudeme odpojovat spotřebiče, když vysvitne slunce. Proto se to v praxi řeší hodně zjednodušeně tak, že zvolíme konečné svorkové napětí akumulátoru vyšší než ono konečné napětí ideálního zdroje v náhradním schématu akumulátoru a ukončíme nabíjení v okamžiku, kdy nabíjecí proud klesne pod hodnotu, při které svorkové napětí akumulátoru ponížené o součin nabíjecího proudu a vnitřního odporu dosáhne hodnoty konečného napětí ideálního zdroje v náhradním schématu. Protože ale v praktickém použití v domácí FVE neteče nabíjecí proud jen do akumulátoru a často (při použití vytěžovače obzvlášť) je proud do zátěže výrazně větší než skutečný nabíjecí proud, pak tyto nabíjecí algoritmy třísvorkových nabíječů selhávají.
Navíc je nutno vzít v úvahu fakt, že vnitřní odpor akumulátoru v náhradním schématu se mění jednak v průběhu nabíjení a také vlivem počtu cyklů akumulátoru (stárnutí, opotřebení), teploty, tlaku a dalších parametrů. Pro korektní nabíjení je tedy nutno při výpočtu nabíjecích limitů hodnotu vnitřního odporu v průběhu času adekvátně modifikovat. Optimální by bylo ji měřit, což ovšem nelze provádět na třísvorkovém nabíječi s přidanou zátěží.
S tímto myšlenkovým postupem se zcela ztotožňuji. (Zdravím střídače.) Pokud si budeme modelovat v prvním zjednodušeném přiblížení akumulátor jako sériovou kombinaci ideálního zdroje napětí a vnitřního odporu akumulátoru, je jasné, proč třísvorkový nabíječ, který je v praxi na výstupní svorce kromě akumulátoru téměř vždy zatížen ještě další v čase proměnlivou zátěží, nemůže ani teoreticky korektně nabíjet akumulátor. Pokud stanovíme konečné napětí modelového vnitřního ideálního zdroje napětí na konečnou hodnotu svorkového napětí plně nabitého akumulátoru bez zátěže (dle střídače 3,33 V), pak pro korektní nabíjení bez přebíjení musíme zajistit, aby svorkové napětí akumulátoru nikdy nepřekročilo součet tohoto vnitřního konečného napětí a úbytku na vnitřním odporu akumulátoru při daném nabíjecím proudu. Tohle by se dalo teoreticky řešit buď nabíječem, který by měl separátně měřené výstupy pro nabíjení akumulátoru a pro zátěž (což většina v současnosti prodávaných nabíječů nemá), nebo takovým opatřením, při kterém by v průběhu nabíjení byla veškerá další zátěž od akumulátoru odpojená. Takto se to dá s úspěchem řešit například u akumulátoru v elektromobilu, který v době nabíjení nejede. U domácí FVE ale asi nebudeme odpojovat spotřebiče, když vysvitne slunce. Proto se to v praxi řeší hodně zjednodušeně tak, že zvolíme konečné svorkové napětí akumulátoru vyšší než ono konečné napětí ideálního zdroje v náhradním schématu akumulátoru a ukončíme nabíjení v okamžiku, kdy nabíjecí proud klesne pod hodnotu, při které svorkové napětí akumulátoru ponížené o součin nabíjecího proudu a vnitřního odporu dosáhne hodnoty konečného napětí ideálního zdroje v náhradním schématu. Protože ale v praktickém použití v domácí FVE neteče nabíjecí proud jen do akumulátoru a často (při použití vytěžovače obzvlášť) je proud do zátěže výrazně větší než skutečný nabíjecí proud, pak tyto nabíjecí algoritmy třísvorkových nabíječů selhávají.
Navíc je nutno vzít v úvahu fakt, že vnitřní odpor akumulátoru v náhradním schématu se mění jednak v průběhu nabíjení a také vlivem počtu cyklů akumulátoru (stárnutí, opotřebení), teploty, tlaku a dalších parametrů. Pro korektní nabíjení je tedy nutno při výpočtu nabíjecích limitů hodnotu vnitřního odporu v průběhu času adekvátně modifikovat. Optimální by bylo ji měřit, což ovšem nelze provádět na třísvorkovém nabíječi s přidanou zátěží.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
-
- Příspěvky: 2298
- Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
- Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Napětí je jen jeden faktor, který krátí život akumulátoru.
Další jsou teplota a proud (jehož přímým následkem je opět teplota).
Měl jsem v provozu LFP, které měly zatěžovací proud C1 a po zhruba 500 cyklech se jejich kapacita nesnížila. A viděl jsem LFP z elektrokol, kde po 100 cyklech se zátěží 1-2C byla kapacita na 70%.
Napadla mě ještě jedna myšlenka, Jak je to s "přelévacími pumpami". Při provozu působí přelévání energie miliony nanocyklů. Nemohou ve svém součtu působit tyto nanocykly jako plné cykly, které opotřebovávají akumulátor?
Další jsou teplota a proud (jehož přímým následkem je opět teplota).
Měl jsem v provozu LFP, které měly zatěžovací proud C1 a po zhruba 500 cyklech se jejich kapacita nesnížila. A viděl jsem LFP z elektrokol, kde po 100 cyklech se zátěží 1-2C byla kapacita na 70%.
Napadla mě ještě jedna myšlenka, Jak je to s "přelévacími pumpami". Při provozu působí přelévání energie miliony nanocyklů. Nemohou ve svém součtu působit tyto nanocykly jako plné cykly, které opotřebovávají akumulátor?
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
-
- Příspěvky: 2786
- Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
- Lokalita: Šternberk
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 15000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Bydliště: v údolí mezi kopci
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Vzhledem ke skutečnosti, že LiFePO neprodukuje tak velké množství škodlivin jako zaplavené olovo, najde se pro stacionární akumulátory snáze místo se stabilní teplotou. Při rozumném dimenzování zatěžovacích proudů vzhledem ke kapacitě akumulátoru není oteplení při nabíjení a zatěžování příliš významné. Alespoň já jsem vyhodnotil jako větší zdroj tepla pasivní balancér než tepelné ztráty vlastního akumulátoru.
U LiFePO je možné, že i malé cykly v součtu zkracují životnost akumulátoru. U olova to asi tak nebezpečné nebude, jelikož desulfátory, které vlastně produkují také nějaké mikrocykly, životnost akumulátoru většinou prodlužují.
U LiFePO je možné, že i malé cykly v součtu zkracují životnost akumulátoru. U olova to asi tak nebezpečné nebude, jelikož desulfátory, které vlastně produkují také nějaké mikrocykly, životnost akumulátoru většinou prodlužují.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
-
- Příspěvky: 3999
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Přebíjení můžeš zabránit stanovením nabíjecího napětí na 3,33 V (teda 53,28V u 48V systému). Bohužel pak přijde část FV energie nazmar, protože regulátor bude zbytečně snižovat nabíjecí proud. Kdoví, o kolik energie by se pak průměrně přišlo - kdyby do 10%, tak to může být akceptovatelné, ale odhaduji, že u mne tak 30%.kybos píše:... Pokud stanovíme konečné napětí modelového vnitřního ideálního zdroje napětí na konečnou hodnotu svorkového napětí plně nabitého akumulátoru bez zátěže (dle střídače 3,33 V) ...
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 1403
- Registrován: pon zář 12, 2011 11:32 am
Re: Správné zacházení s LIFePO4
Svoje žluťásky (2x200Ah paralelně spojené série) používám v rozmezí 3,15 - 3,45, bez aktivních balancerů na 12V. Aktuální statistika vypadá takto:
Počet cyklů: 841
Průměrná hloubka cyklu: 19%
Průměrná délka cyklu: 21.7 hodin
Průměrné napětí: 13.35 V
Průměrné SOC: 62%
Průměrná teplota: 13.8°C
Poslední známá kapacita: 450.0 Ah
Průměrný vybíjecí proud: 0.01 C
Maximální vybíjecí proud 0.25 C
Průměrný nabíjecí proud: 0.03 C
Maximální nabíjecí proud: 0.19 C
A v těchto mezích s nimi nemám opravdu žádné problémy. Interval, kdy jednotlivé články obcházím s měřákem se prodlužuje - naposledy jsem měřila v situaci asi před týdnem, kdy už byl nahřátý bojler (balast), regy v absorpci, teklo do nich kolem 0,15C, a všechny články byly pěkně na svých 3,45V.
Takže můj závěr je, používat je takto skromě, pak se dá od nich hodně očekávat. Chápu, že je to super hobby, baterku kontrolovaně týrat (zatěžovat na hranicích max. hodnot) a měřit kompletní nabíjecí cykly, ale mě osobně vyhovuje na ně pokud možno nemuset myslet, zkrátka je jen používám.
Jediné, co by nutně potřebovaly, je vyčistit je od myšinců... A výhledově by to chtělo je svázat, a po zkušenosti jednoho člena zde na fóru bych chtěla i jistit jednotlivé baterie, teď jsou zkrátka na krátko paralelně, jistí se až celý 400Ah blok.
Počet cyklů: 841
Průměrná hloubka cyklu: 19%
Průměrná délka cyklu: 21.7 hodin
Průměrné napětí: 13.35 V
Průměrné SOC: 62%
Průměrná teplota: 13.8°C
Poslední známá kapacita: 450.0 Ah
Průměrný vybíjecí proud: 0.01 C
Maximální vybíjecí proud 0.25 C
Průměrný nabíjecí proud: 0.03 C
Maximální nabíjecí proud: 0.19 C
A v těchto mezích s nimi nemám opravdu žádné problémy. Interval, kdy jednotlivé články obcházím s měřákem se prodlužuje - naposledy jsem měřila v situaci asi před týdnem, kdy už byl nahřátý bojler (balast), regy v absorpci, teklo do nich kolem 0,15C, a všechny články byly pěkně na svých 3,45V.
Takže můj závěr je, používat je takto skromě, pak se dá od nich hodně očekávat. Chápu, že je to super hobby, baterku kontrolovaně týrat (zatěžovat na hranicích max. hodnot) a měřit kompletní nabíjecí cykly, ale mě osobně vyhovuje na ně pokud možno nemuset myslet, zkrátka je jen používám.
Jediné, co by nutně potřebovaly, je vyčistit je od myšinců... A výhledově by to chtělo je svázat, a po zkušenosti jednoho člena zde na fóru bych chtěla i jistit jednotlivé baterie, teď jsou zkrátka na krátko paralelně, jistí se až celý 400Ah blok.
Inteligentní ostrov - www.vati.cz
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 10 Odpovědi
- 2020 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od timpomat
-
-
Správné uzemnění zařízení
od Toul » » v Jističe, přepěťové ochrany, ochrana proti blesku
Správné uzemnění zařízení
- 3 Odpovědi
- 1395 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Toul
-
-
- 0 Odpovědi
- 550 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od 007ToMMaS
-
- 19 Odpovědi
- 3090 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od davis
-
- 42 Odpovědi
- 3354 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od TomHC