FVE s podporou z DS
-
- Příspěvky: 4486
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 804
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: FVE s podporou z DS
Když je slunce nadbytek a baterie jsou ve float, můžou se paralelní kombibedny "hádat", která bude tahat energii z FV panelů a kolik. A jak to bude, když se u tří paralelních měničů jeden vypne? AC výstup je jasný - o něj se bratrsky rozdělí ti zbývající dva. Ale co FV vstupy? Nechají to dva regulátory na tom třetím, rozdělí se na třetiny, nebo to udělají jinak?
Moje regulátory to udělají právě jinak. Ty, které vyrábějí AC, si na to berou energii ze svých FV panelů. A ten, který žádné AC nevyrábí, nebere ani energii z FV panelů. Výsledkem je o něco vyšší účinnost elektrárny.
Že by byl výrobce tak chytrý, nebo se jedná o "přirozenou" vlastnost takových kombibeden?
Samozřejmě, když není baterie nabitá, tak všechny bedny tahají z fv stringů co se dá.
Moje regulátory to udělají právě jinak. Ty, které vyrábějí AC, si na to berou energii ze svých FV panelů. A ten, který žádné AC nevyrábí, nebere ani energii z FV panelů. Výsledkem je o něco vyšší účinnost elektrárny.
Že by byl výrobce tak chytrý, nebo se jedná o "přirozenou" vlastnost takových kombibeden?
Samozřejmě, když není baterie nabitá, tak všechny bedny tahají z fv stringů co se dá.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 1307
- Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
- Reputace: 154
Re: FVE s podporou z DS
Je tam alternativní FW? Je zapnutý "kettle comp"?
Já mám letos největší pole na tom, který se nejvíce uspává, takže se mi to chová obráceně. Teče většinou proud a docela dost z toho bez AC spotřeby. Já mám alternativní FW a kettle kompenzaci mám na nejvíc co to jde. Až přetížím master, tak se mi to samo prohodí.(Letos zatím nebylo přetížení)
Záleží také jak přesně mají napětí kalibrované. Ty moje už ukazují určité odchylky, ale ještě s tím nic dělat nebudu, když je nabito, je to jedno. Když není nabito, dělají všechny co mají.
Já mám letos největší pole na tom, který se nejvíce uspává, takže se mi to chová obráceně. Teče většinou proud a docela dost z toho bez AC spotřeby. Já mám alternativní FW a kettle kompenzaci mám na nejvíc co to jde. Až přetížím master, tak se mi to samo prohodí.(Letos zatím nebylo přetížení)
Záleží také jak přesně mají napětí kalibrované. Ty moje už ukazují určité odchylky, ale ještě s tím nic dělat nebudu, když je nabito, je to jedno. Když není nabito, dělají všechny co mají.
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 4x80P14S = 4480Cells 18650 (~840Ah/44kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
-
- Příspěvky: 4486
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 804
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: FVE s podporou z DS
FW originál, takže ani volby jako "kettle comp" tam nemám. Při restartu elektrárny musím jen dbát na to, aby byl master pořád ten samý (musím ho pustit jako první). Ty ostatní zapíná a vypíná automatizace v HomeAssistant (smart relátko paralelně přes vypínač měniče) podle celkové spotřeby baráku (Shelly EM s nacvakávacím proudovým transformátorem).
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 4486
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 804
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: FVE s podporou z DS
Oprava potěší, ale o víkendu stejná chyba. Až bude nálada, zkontroluju všechny kondenzátory.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 4486
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 804
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: FVE s podporou z DS
Od léta přibyl další velký elektrospotřebič - ojetý elektromobil MG4 s baterií 64 kWh (Lithium Nikl-Mangan-Cobalt) rok 2022, cena cca 500 tisíc Kč. Jako všechny novější vozy už musí mít řadu nesmyslů vyžadovaných Bruselem.
1. auto je stále online. Zabudovaný má GPS přijímač a GMS modem (snad v síti vodafone). Prodejce(výrobce) platí i provoz (pro nás je to "zdarma" (tedy náklady jsou zahrnuty v ceně vozidla)). V případě nehody automaticky vytočí tísňovou linku (e-call) s podstatnými údaji a pokud by se po nehodě někomu zdálo, že ho volá nějaký hlas zhůry do nebe, tak to je jen hlas operátora.
Kromě toho výrobce provozuje vlastní servery, do kterých jdou data z vozidla. Která data těžko říct, ale část dat zpřístupní i šťastnému majiteli vozidla. U MG přes mobilní aplikaci "MG iSMART". Opět je to zdarma, ale to si může výrobce rozmyslet a požadovat nějakou platbu. Komunikace je obousměrná, takže výrobce (částečně i majitel vozu) mohou na dálku s vozidlem provádět řadu věcí. Pravděpodobně jde takto přes výrobce vozidlo i dálkově zastavit (policie? hacker?).
2. Auto není vhodné pro toho, kdo potřebuje větší zavazadlový prostor. Nemá rezervu ani nouzové kolo na dojetí, jen opravnou sadu. Což znamená, že v případě defektu se bude volat asistence. Jsem zvyklý rezervu mít, takže jedna guma + Al ráfek (4600,-Kč) zabere polovinu kufru. Už se mi podařilo chytit hřebík, tak se hodila.
3. Přes léto spotřeba cca 13 kWh/100 km. Nesmí se teda často machrovat s rychlým odpichem - ta akcelerace je pro neznalého až děsivá. Teď kolem nuly to je hlavně u krátkých jízd (10 km) i dvojnásobek. Baterie (a interiér) se totiž nejprve ohřívá - výrobce milostivě nastavil displej tak, že neukáže vyšší hodnotu spotřeby než 29.8 kWh/100km a tato hodnota začne klesat až po těch 10 km jízdy. Tyto NMC baterie jsou snad o něco vhodnější pro zimní provoz, ale mají nižší cyklickou životnost. Je možné si předem zapnout z aplikace předehřev (tady 30 minut, pro LiFePo4 verzi doporučují 45 minut) a nevyrábět tak teplo z baterie, ale ze sítě. "Hausnumero" SOC u tohoto vozu ukazuje 97.% - je k tomu potřeba i ta nejlevnější čtečka do OBD konektoru a třeba aplikace "Car Scanner".
Výrobce doporučuje nabíjet baterii pomalou nabíječkou a držet SOC mezi 40-80% aby se prodloužila životnost baterie. Kdo to bude dodržovat, bude jezdit jen v blízkém okolí své elektrárny.
4. Nabíjení je nejlepší z fotovoltaiky, stačí něco za 1500,-Kč jako https://www.aliexpress.com/item/1005008312911141.html.
Pro rychlejší nabíjení mám 3f 11 kW a ta možná přijde na řadu v zimě. I když než v zimě nabíjet z ČEZ, tak vyjde levněji nechat elektromobil odpočívat a sednout do vedlejšího benzínového auta. Bude tím vyřešen i zdroj tepla.
5. Jízda u této varianty nepodporuje jednopedálové řízení - auto rekuperuje, ale ne až do úplného zastavení. V podstatě to nevadí, nastaví se nejvyšší míra akumulace a jak moc chci rekuperovat si reguluji odlehčením pedálu. Dle údaje na displeji je maximum rekuperace cca 25 kW.
6. Auto má V2L pomocí mezikusu, takže v případě závady na elektroinstalaci v baráku je možnost nezbytné spotřebiče připojit na baterku vozidla. Těch 64 kWh ve vozidle je podobné velikosti jako mám u fotovoltatiky.
7. MG4 tady není moc rozšířené, tak se dají očekávat problémy s náhradními díly.
8. Bezdrátové propojení mobilu s autem jde přes univerzální USB adaptér (Android Auto / CarPlay)- něco jako https://www.aliexpress.com/item/1005008936350635.html a brát třeba navigaci z mobilu.
9. Jinak spokojenost. Ve voze ticho, pohodlné ovládání. 13 500,-Kč ručení + havarijko (Přírodní události, Požár a výbuch,
Poškození zvířetem, Krádež, Vandalismus, Skla(spoluúčast 1 000 Kč), Havárie - spoluúčast 10 000,-).
1. auto je stále online. Zabudovaný má GPS přijímač a GMS modem (snad v síti vodafone). Prodejce(výrobce) platí i provoz (pro nás je to "zdarma" (tedy náklady jsou zahrnuty v ceně vozidla)). V případě nehody automaticky vytočí tísňovou linku (e-call) s podstatnými údaji a pokud by se po nehodě někomu zdálo, že ho volá nějaký hlas zhůry do nebe, tak to je jen hlas operátora.
Kromě toho výrobce provozuje vlastní servery, do kterých jdou data z vozidla. Která data těžko říct, ale část dat zpřístupní i šťastnému majiteli vozidla. U MG přes mobilní aplikaci "MG iSMART". Opět je to zdarma, ale to si může výrobce rozmyslet a požadovat nějakou platbu. Komunikace je obousměrná, takže výrobce (částečně i majitel vozu) mohou na dálku s vozidlem provádět řadu věcí. Pravděpodobně jde takto přes výrobce vozidlo i dálkově zastavit (policie? hacker?).
2. Auto není vhodné pro toho, kdo potřebuje větší zavazadlový prostor. Nemá rezervu ani nouzové kolo na dojetí, jen opravnou sadu. Což znamená, že v případě defektu se bude volat asistence. Jsem zvyklý rezervu mít, takže jedna guma + Al ráfek (4600,-Kč) zabere polovinu kufru. Už se mi podařilo chytit hřebík, tak se hodila.
3. Přes léto spotřeba cca 13 kWh/100 km. Nesmí se teda často machrovat s rychlým odpichem - ta akcelerace je pro neznalého až děsivá. Teď kolem nuly to je hlavně u krátkých jízd (10 km) i dvojnásobek. Baterie (a interiér) se totiž nejprve ohřívá - výrobce milostivě nastavil displej tak, že neukáže vyšší hodnotu spotřeby než 29.8 kWh/100km a tato hodnota začne klesat až po těch 10 km jízdy. Tyto NMC baterie jsou snad o něco vhodnější pro zimní provoz, ale mají nižší cyklickou životnost. Je možné si předem zapnout z aplikace předehřev (tady 30 minut, pro LiFePo4 verzi doporučují 45 minut) a nevyrábět tak teplo z baterie, ale ze sítě. "Hausnumero" SOC u tohoto vozu ukazuje 97.% - je k tomu potřeba i ta nejlevnější čtečka do OBD konektoru a třeba aplikace "Car Scanner".
Výrobce doporučuje nabíjet baterii pomalou nabíječkou a držet SOC mezi 40-80% aby se prodloužila životnost baterie. Kdo to bude dodržovat, bude jezdit jen v blízkém okolí své elektrárny.
4. Nabíjení je nejlepší z fotovoltaiky, stačí něco za 1500,-Kč jako https://www.aliexpress.com/item/1005008312911141.html.
Pro rychlejší nabíjení mám 3f 11 kW a ta možná přijde na řadu v zimě. I když než v zimě nabíjet z ČEZ, tak vyjde levněji nechat elektromobil odpočívat a sednout do vedlejšího benzínového auta. Bude tím vyřešen i zdroj tepla.
5. Jízda u této varianty nepodporuje jednopedálové řízení - auto rekuperuje, ale ne až do úplného zastavení. V podstatě to nevadí, nastaví se nejvyšší míra akumulace a jak moc chci rekuperovat si reguluji odlehčením pedálu. Dle údaje na displeji je maximum rekuperace cca 25 kW.
6. Auto má V2L pomocí mezikusu, takže v případě závady na elektroinstalaci v baráku je možnost nezbytné spotřebiče připojit na baterku vozidla. Těch 64 kWh ve vozidle je podobné velikosti jako mám u fotovoltatiky.
7. MG4 tady není moc rozšířené, tak se dají očekávat problémy s náhradními díly.
8. Bezdrátové propojení mobilu s autem jde přes univerzální USB adaptér (Android Auto / CarPlay)- něco jako https://www.aliexpress.com/item/1005008936350635.html a brát třeba navigaci z mobilu.
9. Jinak spokojenost. Ve voze ticho, pohodlné ovládání. 13 500,-Kč ručení + havarijko (Přírodní události, Požár a výbuch,
Poškození zvířetem, Krádež, Vandalismus, Skla(spoluúčast 1 000 Kč), Havárie - spoluúčast 10 000,-).
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 4486
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Reputace: 804
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: FVE s podporou z DS
Přidal jsem jeden mppt regulátor (EASun 100A) a navěsil na něj nějaké fv panely. Pro monitorování výroby jsem do jeho - větve vložil bočník + esp32 + INA226. Konfigurace v esphome vypadá nějak takto:
Tak mám hodnoty proudu v Homeassistant. Z lenosti nechám napájení přes USB port. Potřebuji jen dobíjecí proud. Pro výpočet dodávaného výkonu používám napětí baterie a vlastní výpočet pak probíhá v configuration.yaml takto:
Kód: Vybrat vše
substitutions:
name: shunt-easun
friendly_name: shunt easun
device_description: "Monitorování proudu z regulátoru EASun do baterie pomocí bočníku 200A/75mV a proudového snímače INA226 na modulu ESP_C3_supermini"
esphome:
name: ${name}
friendly_name: ${friendly_name}
comment: ${device_description}
min_version: 2024.6.0
name_add_mac_suffix: false
project:
name: esphome.web
version: '1.0'
esp32:
board: esp32-c3-devkitm-1
framework:
type: esp-idf
# Enable logging
logger:
# Enable Home Assistant API
api:
encryption:
key: "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"
ota:
- platform: esphome
password: "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"
wifi:
ssid: !secret wifi_ssid
password: !secret wifi_password
manual_ip:
static_ip: 192.168.0.77
gateway: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.0
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "shunt-easun"
password: "xxxxxxxxxxxxxxx"
# V HA se pak k položkám "edit" a "logs" objeví položka "visit", kde se po kliknutí otevře stránka esphome daného zařízení
web_server:
port: 80
captive_portal:
#i2c
#Configuration variables:
# sda (Optional, Pin): The pin for the data line of the I²C bus. Defaults to the default of your board (usually GPIO21 for ESP32 and GPIO4 for ESP8266).
# scl (Optional, Pin): The pin for the clock line of the I²C bus. Defaults to the default of your board (usually GPIO22 for ESP32 and GPIO5 for ESP8266).
# scan (Optional, boolean): If ESPHome should do a search of the I²C address space on startup. Defaults to true.
# frequency (Optional, float): Set the frequency the I²C bus should operate on. Defaults to 50kHz. Values are 10kHz, 50kHz, 100kHz, 200kHz, … 800kHz
# timeout (Optional, Time): Set the I²C bus timeout. Defaults to the framework defaults (100us on esp32 with esp-idf, 50ms on esp32 with Arduino, 1s on esp8266 and 1s on rp2040). Maximum on esp-idf is 13ms.
# id (Optional, ID): Manually specify the ID for this I²C bus if you need multiple I²C buses.
i2c:
- id: bus_a
sda: GPIO6
scl: GPIO7
scan: true
# - id: bus_b
# sda: GPIOXX
# scl: GPIOXX
# scan: true
#ina226
#Configuration variables:
# address (Optional, integer): Manually specify the I²C address of the sensor. Defaults to 0x40.
# shunt_resistance (Optional, float): The value of the shunt resistor on the board for current calculation. Defaults to 0.1 ohm.
# max_current (Optional, float): The maximum current you are expecting. ESPHome will use this to configure the sensor optimally. Defaults to 3.2A.
# adc_time (Optional, Time or both of the following nested options): The time in microseconds to perform a single ADC conversion. Defaults to 1100us. Valid values are 140us, 204us, 332us, 588us, 1100us, 2116us, 4156us, 8244us.
# voltage (Required, Time) ADC conversion time for Bus Voltage
# current (Required, Time) ADC conversion time for Shunt Voltage (Current measurement)
# adc_averaging (Optional, integer): Selects ADC sample averaging count. Defaults to 4. Valid values are 1, 4, 16, 64, 128, 256, 512, 1024.
# update_interval (Optional, Time): The interval to check the sensor. Defaults to 60s.
#
#Sensors
#The component offers four sensors. You can configure all or any subset of them. Each configured sensor is reported separately on each update_interval. The name option is required for each sensor configured. All other options from Sensor.
# current (Optional): Calculated current output, Amperes.
# power (Optional): Calculated power output, Watts.
# bus_voltage (Optional): Bus voltage output (voltage of the high side contact), Volts.
# shunt_voltage (Optional): Shunt voltage (voltage across the shunt resistor) value of the sensor, Volts.
sensor:
- platform: ina226
address: 0x40
# ina226 proud počítá z rozdílu napětí na bočníku. Pro lepší přesnost a rozlišení je vhodné volit bočník tak, aby napětí na něm nebylo moc malé (a samozřejmě nepřesáhlo dovolené napětí čipu)
# Tady měřím proudy bočníkem 75 mV /200 A = 0.000375 Ohm. Původní odpor 0.1 Ohm jsem vyletoval a na jeho místo dal 220 Ohm (jinak by měření zkreslovaly přívodní vodiče k bočníku).
# Rozsah regulátoru je 0 - 60 A 60/200*75=22.5 mV.
# INA226 měří napětí bočníku do -82 - + 82 mV
shunt_resistance: 0.000375 ohm
max_current: 100A
# adc time used for both, Bus Voltage and Shunt Voltage
adc_time: 8244us
adc_averaging: 64
update_interval: 10s
current:
name: "EASun INA226 Current"
power:
name: "EASun INA226 Power"
bus_voltage:
name: "EASun INA226 Bus Voltage"
shunt_voltage:
name: "EASun INA226 Shunt Voltage"
Kód: Vybrat vše
#Výpočet fv výkonu regulátoru EASun mppt regulátoru jako proud bočníkem * napětí baterie
#Proud je měřen pomocí INA226 a za napětí se bere napětí měřené JK-BMS na baterii u elektrárny 315 Ah
- name: "EASun power"
unique_id: easun_power_id001
state: "{{
(states('sensor.esp32_c3_supermini9_esp32_c3_supermini9_total_voltage'))|round (3)
*(states('sensor.shunt_easun_easun_ina226_current')|round (4))
*(+1)
}}"
unit_of_measurement: "W"
device_class: "power"
state_class: "measurement"
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot], Franta2776 a 0 hostů