Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
glottis
Příspěvky: 3104
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Reputace: 380
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od glottis »

Ale ano, jsou a byli tam prime dotace statu automobilkam. Proto je tam taky takovy pretlak a ted umira jedna za druhou. Kazdy kdo ma do ... diru zacal delat auta. Jen BYD dostal od vlady snad 4 miliardy usd
kodl69
Příspěvky: 7952
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 995
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od kodl69 »

A nebo asynchrony, sice krouťák na rozjezd nic moc, ale jinak je to jednodušší a má to výhody těch motorů s externím buzením. Mám dojem, že vw je používá na "druhé" nápravě u čtyřkolek.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Mex
Příspěvky: 1320
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 234
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Asynchronní motor má přece jen trochu nižší účinnost. Sice se dělají motory se zvýšenou účinností, ale mám pocit, že ani ty nejlepší nedosáhnou na účinnost BLDC motorů.

Zase je to jednoduché na nápravě, která nemusí jet pořád. Stačí odepnout napájení, nemusí se tam dávat mechanická spojka. A je mnohem snažší řešit trochu rozdílné otáčky na každé nápravě.
Mex
Příspěvky: 1320
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 234
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

glottis píše: pon zář 01, 2025 5:18 pm
Ale ano, jsou a byli tam prime dotace statu automobilkam. Proto je tam taky takovy pretlak a ted umira jedna za druhou. Kazdy kdo ma do ... diru zacal delat auta. Jen BYD dostal od vlady snad 4 miliardy usd
Dotační politika Číny je celkem známá. Dotují odvětví, která považují do budoucna za perspektivní.
Ale dotují jen rozjezd. A většinou nepřímo, a to tak, že jim garantují odběr pro státní potřeby, tj. státní nákupy.
Když se odvětví rozjede, tak už ho nedotují ale naopak z něho stahují zisky, ze kterých pak zase dotují další odvětví.

Podle mě to dělají dobře.
A není náhoda, že ta odvětví, která považují za perspektivní, prostě šlapou tak, že už často ani nevidíme koncová světla vlaku, který nám ujel.
Franta2776
Příspěvky: 4442
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 352

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Kia neni etalon spolehlivost,přesto výborná čísla:
https://www.autorevue.cz/vcesku-melo-za ... sznhp.box😴
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Matess
Příspěvky: 1998
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 204
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Matess »

motor s kleci je fajn ze zvladne obrovske pretizeni, ale nedosahuje takove ucinnosti,
motor s magnety misto klece (bldc) je fajn z hlediska vykonu v otackach, ale zase trpi na magnetizacni ztraty...
potom je tu SynRM motor, coz je vlastne vylepseny motor s kleci, motor ma velmi dobrou ucinnost, ale se stoupajicima otackama mu hodne klesa vykon. Jeho vylepseni spociva v tom ze klec neni jedna velka, ale spousta malych a snizuje to magnetizacni ztraty. Tvar klece je taky udelany tak aby presne odpovidal generovanemu magnetickemu poli, tzn tento motor je ultra nachylny na presnost rizeni, jinak proste nejede.

a nejlepsi motor aktualne na trhu co je tak ma v autech pokud vim tesla a to je IPM-SynRM, coz je SynRM - tzn ten nejefektivnejsi, ale doplneny o permanentni magnety pro silu ve vyssich otackach. Opet je to velice nachylne na presnost rizeni.

Klasicky indukcni motor ma ucinnost kolem 91-92%, SynRM / IPM-SynRM maji kolem 94-95%.
Mex
Příspěvky: 1320
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 234
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

"motor s magnety misto klece (bldc) je fajn z hlediska vykonu v otackach, ale zase trpi na magnetizacni ztraty..."

Možná jsi to myslel jinak a já to špatně pochopil. Ale BLDC motor má právě ve vysokých otáčkách problémy a je nutné použít odbuzování (aby jich vůbec dosáhl), protože generované back-EMF už je prostě moc vysoké.
Takže právě pro ty vysoké točky se hodí mít aktivně buzený rotor, jako to mají třeba některé Bavoráky a myslím taky dost nějaká francouzská auta.
Matess
Příspěvky: 1998
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 204
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Matess »

Obrázek

jo napsal jsi to lépe než já.
Mex
Příspěvky: 1320
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 234
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Franta2776 píše: úte zář 02, 2025 5:41 pm
Kia neni etalon spolehlivost,přesto výborná čísla:
https://www.autorevue.cz/vcesku-melo-za ... sznhp.box😴
Výměna vadného modulu 40-70 tisíc Kč.
Těch modulů tam je 24 nebo víc.
Tak při nejnižší ceně je cena všech modulů zhruba stejná jako cena nového auta, v případě té vyšší víc než nové auto.
Jeden modul bude mít tak 3kWh. Elektronika do něho je hromadně vyráběná a bez silových prvků (ty jsou zřejmě centrálně), takže levná.
Slušný byznys, takové výměny baterek.
Mex
Příspěvky: 1320
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 234
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Luxusní auta v Číně - Evropa tam končí.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... omoto_lobl
Je to v placené sekci. Tak jsem tady dal obsah v PDF. Obrázky tam jsou blbě, ale text je kompletní.
Cinska_luxusni_auta.pdf
(1.07 MiB) Staženo 19 x
Franta2776
Příspěvky: 4442
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 352

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

jj Mexi automobilky si rozdělí více trh podle patriocismu.Čínský manager jezdí v čínském autě, německý v němemeckém autě, mafiáni nadále v mercedesech,američani v pickupech.Tam, kde svíti hodně slunce to nakonec sežerou levné čínské automobilky s EV.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Mex
Příspěvky: 1320
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 234
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Na tom je docela zajímavé to, že to zasáhlo i sektor luxusních a sportovních aut. Což je něco, co by si před pár lety asi nikdo vůbec nepřipustil. Že nějaké Porsche nebo dokonce Ferrari už nebude za hvězdu, kterou chce každý (ale většinou na to nemá).
Když si člověk uvědomí, jak namistrovaně to třeba řeší (řešilo?) Ferrari, že si vybíralo komu vůbec dovolí si koupit jejich auto a komu ne.
Franta2776
Příspěvky: 4442
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 352

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Já se blížím 60 sátce a mě sportovní auta míjí. Dávám přednost pohodlí. Pár Čiňanů znám a jsou to velcí nacionalisti.Na čínských autech mi vadí sběr dat a musely by být výrazně levnější než konkurence ,abych do něho šel.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
cipis
Moderátor
Příspěvky: 6113
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 821
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 40+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

Takže jakože prodáš za peníze data, jo?
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
40 680 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Franta2776
Příspěvky: 4442
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 352

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Myslíš, že Číňani za ty data zaplatí??😂😂😂
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
MikroCZ
Příspěvky: 109
Registrován: čtv led 02, 2025 12:47 pm
Reputace: 4
Lokalita: STredni čechy
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 6400
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od MikroCZ »

MikroCZ píše: pon zář 01, 2025 9:36 am
Zítra jedem srovnávačku SU7/SU7ultra a BYD Sealiona 7. Jsem zvědavý, kam se zas technologie posunuly. Ani sem si nevšiml, že už je technika V2V. To sem jen zatím slyšel, ale použít neviděl..
Tak mohu jen říct, jsem sice koncernem zavázán, ale ioniq9 je prostorově teda jinde uplně. jízdně atd, je to mohutná kráva, ale pocitově velice pohodlné svezení.

Ohledne SU7- v ultra verzi, jede prostě šíleně, je to takové porsche do modelíny obtisklé. Ale celkově zrpacování atd je už na sakra velké urovni. V2V se nám zprovoznit nepodařilo, ale to je spíš neznámou, nebylo moc času zkoumat.
Malé BYD Sealion konkurence Elroqa. Prostě já bych si dovolil tvrdit, že k uvedené platformně jsou prostě o level víše.
Ještě jsem nachvíli obhlédl Firefly by Nio-to je to, co bych chtěl do města a okolí, ale nesmí to prostě stát svět...
SU7 bych chtěl zkusit na okruhu 😎
cipis
Moderátor
Příspěvky: 6113
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 821
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 40+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

Ne, ale ty jim je "prodas", jak jsi psal, za vyrazne nizsi cenu. Tj. jsi ochoten jim data poskytnout za vyraznou slevu. Tedy jim je klidne prodas.
Franta2776 píše: stř zář 03, 2025 11:33 am
Myslíš, že Číňani za ty data zaplatí??😂😂😂
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
40 680 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Franta2776
Příspěvky: 4442
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 352

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Jj je to tak
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Franta2776
Příspěvky: 4442
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 352

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Mexi hodnota Porsche už výraznĕ poklesla:
https://www.echo24.cz/a/HydqA/zpravy-sv ... .sznhp.box
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 1 host