Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Mex
Příspěvky: 1063
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 174
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Ne. Kdyby někdo vyráběl šrouby M5.87 (což byla samozřejmě nadsázka a proto jsem to napsal na setiny, aby fakt došlo každému, že je to nadsázka), tak by to nebylo to samé co šroub M6.

A ano, ceny originálních náhradních dílů (ale třeba i "originálního oleje") mě skutečně skoro vždy vyvedou z míry.
Proto také výrobci uplatňují podobný vendor-locking, aby chycená ovečka nemohla jen tak utéct z ohrádky.

Taky proto je mi tak sympatická Tesla, která netrvá na nutných drahých návštěvách značkového servisu, kde mi za těžké prachy nalejou "pravou originální" vodu do ostřikovačů. (Pozor! Opět nadsázka, kdyby to někdo nepochopil. Ale ne moc velká).
Takže až půjdu do elektriky, tak to bude právě Tesla.
eman
Příspěvky: 2085
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 213
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Vůbec nechápu to brečení nad cenou dílů v servisu. Servisy jsou vyčůraný od počátku věků. To co koupíte běžně na netu za 20Kč vám prodají za 10x tolik a ještě z vás udělají blbce. Je to úplně stejné jako s FVE. Když chcete dotační FVE, tak zaplatíte 5x tolik.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Mex
Příspěvky: 1063
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 174
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

Ani ne tak nad cenou dílů v servisu. O autařích asi nemá nikdo přehnaně dobré mínění. Ne nadarmo je to upgrade dřívějších koňských handlířů, které taky neprovázela kdovíjak dobrá pověst.
Jde spíš o automobilky, které jim v tom jdou na ruku. Malou standardizací, obtížným přístupem k náhradním dílům, povinnými návštěvami.

Proto je mi sympatická Tesla, která jednak násilím nenutí klienty jezdit do servisu (nepodmiňuje tím záruku). A na e-shopu má prý kompletní seznam dílů na celé auto, které prodá komukoli. Nikoli jen nějakým svým registrovaným partnerům.
Píšu "prý", osobně jsem to neprověřoval, protože zatím ještě nemám proč.
Franta2776
Příspěvky: 3866
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 283

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Jj servis MB si hned na EV dal speciální sazbu 4840KČ/h.Nĕjak.tu chybĕjící marži na oleji a desičkách musí dohnat.Přesnĕ jak to popsal Vaculík.
Screenshot_20250315_221801_Chrome.jpg
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
kuli
Příspěvky: 503
Registrován: pon bře 01, 2021 10:27 am
Reputace: 50
Lokalita: Horná Orava
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od kuli »

8,64 kWp JJZ 12 % sklon, 24 x 360 Wp Longi Full Black , 3 x PIP 5048 MK na 1 f, Batéria Li-ion Tesla 12s - 40 kWh/ pracovný rozsah batérii 42 - 49 V
eman
Příspěvky: 2085
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 213
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Jenže to je problém celého EV průmyslu...unikátní díly. U spalováku 10 automobilek používá stejné díly...od vstřiků až po tlumiče. Proto je taková nabídka druhovýroby. I motory si od sebe navzájem překupují, takže unkátní je defakto jenom karoserie a interiér. U EV je unikát všechno a to je průser. Je sice pěkný, že ti Tesla prodá díl, ale co když jí zrovna nebude chtít. A EV je narvaný elektronikou s proprietárním softem. Závadu parkovací jednotky nevyřešíš výměnou, protože jí nevyrobilo Valeo, ale nějaký číňan a Tesla si do ní nahrála vlastní soft. A to platí pro většinu EV. Nevím jak je na tom Škoda, která ráda skládá auta z koncernových dílů. A problém je to i u Toyoty, kde ti ani nefunguje infotaiment, když nejsi online na jejich bonz servery.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Franta2776
Příspěvky: 3866
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 283

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

V EV je to samé. MEB platformu používá celý koncern+třeba i FORD je VW.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... B_platform
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Franta2776
Příspěvky: 3866
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 283

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Toto je pro zájemce zajímavé, stejnou službu má Tesla:
https://fdrive.cz/clanky/vwfs-rozsiruje ... .sznhp.box
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Uživatelský avatar
JozefSK
Příspěvky: 194
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm
Reputace: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od JozefSK »

Ked som sa nedavno zacal zaujimat o EV (kedze zvazujem kupu jedneho), prekvapilo ma, ze EV maju okrem beznych velkych baterii, aj "male" 12V baterie.
A teraz ma prekvapuje, ze s tymi 12V baterkami byvaju problemy ...
Poruchovost EV v NSR.
Atman
Příspěvky: 401
Registrován: ned čer 20, 2021 10:09 am
Reputace: 44
Lokalita: Śenkvice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 16100
Kapacita baterie [kWh]: 28
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Šenkvice - Slovensko

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Atman »

O tom mi hovor. :evil: :uh:
Mám len hybrid Toyota Corolla Touringsports, po dvoch rokoch ma len tak napadlo zmerať napätie olovenej baterky, mala úbohých 12,0V a to s autom jazdím každé tri dni. Začal som okolo toho zisťovať a výsledok je, že z tej olovenej baterky je napájaná všetka elektronika aj vo vypnutom stave, výrobca nenápadne doporučuje každých 7 dní na hodinu zapnúť auto na hodinu, kedy sa cez malý menič z hybridnej aku nabíja olovená aku. Keď som sa o tom bavil v servise, potvrdili mi to, že cez kovid polovici ľuďom umreli olovené baterky, lebo autá stáli niekoľko týždňov a vybili sa na nulu a auto samozrejme ostalo mrtve hoci hybridná aku mala šťavy dosť. Tak už pripájam malú udržovaciu nabíjačku na modernú Toyotu ak kedysi na Aviu so starým akumulátorom.
Holt pokrok, dva kroky dopredu a jeden späť.
Teraz sa predáva malá solárna nabíjačka s panelom 30x30cm čo sa dáva do auta za okno aby sa to obmedzilo.
spolu 16,1kWp - JVV 2,2kWp sklon 45°, JJZ 4,9kWp sklon 55°, JJZ 4,4kWp sklon 24°, bifaciálna pergola 4,6 kWp 9°
Victron Easysolar 5000/48V + Epever Ipower plus 5000/48V iba na vyťažovanie TUV, ÚK, bazén + ďalší 5kW Ipower záloha a príprava na nabíjanie elektromobilu.
Victron Bluesolar MPPT 150/35, 2x Smartsolar 250/85. Lifepo4 48V/560Ah cca 28kWh -16x 320Ah LiitoKala ( reálna kapacita 283 - 294Ah) + 16x 280Ah Eve spolu na Victron Smartshunte.
Matess
Příspěvky: 1862
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 185
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Matess »

u té toyoty to myslím funguje obousměrně... 12V baterka se udržuje z hybridní, ale vzhledem k tomu že startér je tam motor generátor 1 a startér to vlastně nemá a starty probíhají z hybridní baterie, tak pokud se vám vybije hybridní baterka lze připojit startovací kabely a z 12V baterie se nabije hybridní baterka (trvá to prý až 20 minut).

Nemám toyotu hybrid... tvrdil mi to bazarista.
Franta2776
Příspěvky: 3866
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 283

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Ukázka 1000kW nabíjeni EV za 4min nabito na 380km :D
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Dagus
Příspěvky: 2035
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
Reputace: 213
Lokalita: Liberec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Dagus »

A povedou tam rovnou dráty z temelína :D to už musí mít u sebe zas tunu baterii, aby se z tohohle ds neposrala, ale proč ne.
Číslo jak dokáže věc o velikosti auta zkrotit 1MW výkonu do baterie je úctyhodné :handshake2: . Tam ta účinnost nabíjení musí být neskutečná, aby se to vůbec uchladilo.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
Iggi
Příspěvky: 50
Registrován: pon úno 04, 2013 10:54 pm
Reputace: 2

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Iggi »

Stačí to mať rovno pri nejakej vodnej elektrárni a ani distribučku nezaťažíš. 1MW zase nie je nič extra.
MVE mávajú kľudne aj 5MW, síce špičkový výkon ale zo 2MW dávajú skoro stále.
eman
Příspěvky: 2085
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 213
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Nezbývá, než postavit podél dálnic víc vodních elektráren.... :D
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Matess
Příspěvky: 1862
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 185
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Matess »

Iggi píše: čtv bře 20, 2025 1:06 pm
Stačí to mať rovno pri nejakej vodnej elektrárni a ani distribučku nezaťažíš. 1MW zase nie je nič extra.
MVE mávajú kľudne aj 5MW, síce špičkový výkon ale zo 2MW dávajú skoro stále.
ale to jsou prehrady... normalni elektrarny na tocích maji mnohem mene....
Mex
Příspěvky: 1063
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Reputace: 174
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Mex »

eman píše: čtv bře 20, 2025 1:12 pm
Nezbývá, než postavit podél dálnic víc vodních elektráren.... :D
Nebo postavit víc dálnic kolem vodních elektráren.
Franta2776
Příspěvky: 3866
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 283

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Dají do kontíku pár desítek sad použitých baterek z EV a 1MW nabíjecího výkonu nebude problém.Bude to levnější než platit za rezervovaný příkon distributorovi.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
unicast
Příspěvky: 1650
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 275
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od unicast »

Dobíječka hned vedle větrné elektrárny a u toho na "totemu" cena vypočtená ze síly větru :) To by ostatně šlo i s FVE...
Franta2776
Příspěvky: 3866
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 283

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Trochu dat, evropské automobilky nemají šanci:
https://www.svethardware.cz/byd-super-e ... ezdu/61681
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 0 hostů