Připojení baterie

Baterie a bateriová úložiště založená na článcích Li-ion 18650, zkušenosti, praxe, dobíjení, batery management, výroba bateriových úložišť, bezpečnost.
Uživatelský avatar
Jenikowich
Příspěvky: 2
Registrován: sob srp 06, 2022 3:35 pm

Připojení baterie

Příspěvek od Jenikowich »

Dobrý den, našel jsem na internetu baterie 6,85kWh, měla by se dávat do VW ID3. Osobně bych ji chtěl použít pro FVE 3,6kWp níže posílám specifikaci a odkaz:

https://evshop.fr/en/home/339-vw-id3-ba ... 66347.html
Capacity: 156Ah, 6.85kWh
Height: 11 cm
Width: 22.5 cm
Length: 59 cm
Weight: 32 kg
Bolt Size: M6
Voltage nominal: 3.7V/Cell, 44.4V/Module
Charge voltage cut-off: 4.2V/Cell, 50.V/Module
Discharging cut-off: 3.3V/Cell, 39.6/Module
Maximum Discharging Current (10 sec.): 800 Amps

Chtěl bych od Vás poradit, jak by bylo možné využít tuto baterii k FVE systému. Mám střídač EA-PowerSUN - ISolar-SMX 5,6KW. Střídač má parametry pro baterii následující: Voltage range - 40-60V; Rated Voltage - 48VDC

Předpokládám, že k bateriím se musí dokoupit nějaká BMS, vůbec netuším jaké.
Co je vše potřeba nastavit jak u BMS tak na střídači, aby se ani se střídačem ani s bateriemi nic nestalo?

Děkuji za případné odpovědi.
sisdale
Příspěvky: 296
Registrován: sob črc 02, 2022 9:13 pm
Bydliště: středočeský kraj, 400 m n.m.

Re: Připojení baterie

Příspěvek od sisdale »

Potrebujes BMS podporujici 12s konfiguraci (to je boldem, ale v popisu zminuji i 8s3p ale to nesedi na ty napeti takze bych rekl ze to bude tech 12s2p). Na BMS obvykle nastavujes min a max na cell, takze v tomto pripade mas Li-ion variantu (snad nebudou horet), rozsah na cell ti tam doporucuji i oni 3.3V - 4.2V, pak jeste max proudy, ale to je v tomto pripade asi jedno, tyto proudy nedosahnes a 100-200 A charging by mely zvladnout v domaci teplote taky. Na stridaci pak budes davat napeti pro bulk a float charging, zase muzes vyjit z jejich doporuceni, bulk dat na 50V a float dat kousek nize.

Ta cena mi prijde celkem vysoka na to, ze jde o pouzite baterie s diskutabilni kapacitou a zbytkovou zivotnosti.
8.56 kWp - orientace JJV (160st.) sklon 23 st. - PERC, 72-half cut, bifacial
11 kW invertory - 2x Sorotec REVO II 5.5kW (aka Easun iGrid VE II 5.5kW) v paralelenim 1f zapojeni
33 kWh LiFePO4 baterie - cylindrical pack 100 AH a dve prismatic REPT 280 AH v 16-ti clankovem provedeni
plně elektrický dům, plná automatizace, 50+ ESP8266 + RPi, inteligentní vytěžovaní - samoučící prediktivní energetické rozvrhovaní
více v mém domovském vlákně zde
Bobo84
Příspěvky: 94
Registrován: pát říj 07, 2022 8:03 pm
Lokalita: Vsetín
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8100
Kapacita baterie [kWh]: 7,65
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Velké Karlovice

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Bobo84 »

Ahoj. Taky jsem pořídil tuhle baterii, tzn. 12s2p 156Ah. Budu jí krmit esun SML 5,5Kw.
Když vidím tenké drátky z servisního konektoru, tuším že se bude jen balancovat jednotlivé články pár Ampérama, ale nabíjet a vybíjet jen přes silové konektory. Jaký tedy pořídit balancér?? Tušíte někdo? Díky
Bobo84
Příspěvky: 94
Registrován: pát říj 07, 2022 8:03 pm
Lokalita: Vsetín
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8100
Kapacita baterie [kWh]: 7,65
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Velké Karlovice

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Bobo84 »

AHoj. Oživím toto téma :D
Od jara jedu už ostrov s touhle baterií a měničem 5,5kw a pohoda. Brzy bych chtěl dokoupit ještě jeden blok 12s2p a uvažuju nad koncovým řešením bezpečnosti. Obě baterky půjdou do plechové skříně a uvažuju s "odtahem" přes zeď ven.. Kdyby to nedejbože zahořelo, tak by spaliny šly ven, tam by byla třeba jen polystyrénová ucpávka? Teď uvažuju nad zapojením vnitřních senzorů teploty, co jsou v tom bloku. Nemáte někdo zkušenosti? POužívám BMS jbd ap20s003 s jedním senzorem teploty přilepeným na povrch bloku, ale mít tak pod kontrolou všechny vnitřní senzory by bylo fajn. Už to někdo zkoušel?
Matess
Příspěvky: 1750
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Matess »

baterku stejně vypadající mám na stole, ale je to 8s3p.... zajímavé. Že bych měl nějaký blok z větší baterky (id4?).. počet článků je shodný taky 24ks, ale zapojení je jiné. Já bych vás od té baterky rád odradil...
Bobo84
Příspěvky: 94
Registrován: pát říj 07, 2022 8:03 pm
Lokalita: Vsetín
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8100
Kapacita baterie [kWh]: 7,65
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Velké Karlovice

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Bobo84 »

Nejsem jediný, kdo ji používá..i jiných li-on bloků tu používá hromada lidí. Bms pohlídá. 😉
Matess
Příspěvky: 1750
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Matess »

koupil jsem zde na fóru za dobré peníze 2 kusy... jeden byl rozebraný.. někdo se asi snažil předrátovat články. Druhý byl v kuse...

Když jsem se pokoušel zapojit tu rozebranou (bylo to rozebrané po kontakty a když člověk zjistil že to nejde rozlepit nechal to být) tak jsem si nechal vyrobit svorky k sešroubení těch kontaktů, postup byl jednoduchý... nasadit dvě svorky kolem terminálů, utáhnout a vyvrtat díru urpsotřed, tak aby ten prostřední šroub šel skrz terminály.

Všechno šlo v pohodě na jedné straně a na druhé straně hned první mi začal náhodně jiskřit když jsem tam chtěl našroubit tu svorku a trvalo mi docela dlouho než jsem zjistil co že to vlastně jiskřilo. Nemám z té baterky dobrý pocit. Hlavně fakt nemám rád když mi jiskří baterka...


byla tam půlka napětí článku
IMG_20240819_142128997_HDR.jpg
tady je detail toho kde jsem to napětí naměřil
IMG_20240819_142138118_HDR.jpg
detail na svorky...
IMG_20240819_151714366_HDR.jpg
aktuálně jsem to ještě ani nenabil abych udělal kapacitu.... ale dělám na tom. Mám tam jk ress bms... (7-16s bms... značka ideál)
skybor
Příspěvky: 1010
Registrován: pon dub 24, 2023 8:47 am
Lokalita: Lašská brána Beskyd
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 20kWh

Re: Připojení baterie

Příspěvek od skybor »

Provozuji tyto aku bloky od jara a podle mne jsou absolutně v pohodě (mám na mysli nerozkuchané kusy :) ). Chystám se připojit již třetí modul. Když přežijí provoz v autě, tak v těch našich FVE se mají podle mne jako v bavlnce. Chce to samozřejmě kvalitní BMS s monitoringem (ideálně i s tím hlídáním vnitřních teplot).
SkyFVE 8 kWp (ve výstavbě) na výzkumné "chytré" chatě. 1x MPPT Epever XTRA4415N, 1x MPPT EASun 8048 80A, 2x MPPT EASun 6048 60A, 1x AC Charger WATE 42V/10A, Li-Ion 3x 12s 156Ah (20,6 kWh/44V), SkyPowerBox LF 4810 1kVA, Victron Atlas 48/1600, APC SmartUPS 5kVA + Siemens Logo! + Dell Optiplex 3040 Micro (Proxmox: HA, Node-RED, InfluxDB, Grafana, MQTT)
Matess
Příspěvky: 1750
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Matess »

já jsem je pořídil, protože potřebuju nějaké baterky na provoz v mínus 20 a tam se mi LFP nehodí.
Co mě u těchto baterek ale vadí je vždy ten nevhodný počet článků... jako 12s asi tak tak na 48V použít lze, ale 13s / 14s je lepší řešení a blbě se to z těch slepených bloků staví.
Mogul
Příspěvky: 233
Registrován: sob srp 20, 2022 9:20 pm
Lokalita: Litoměřice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 11kWp
Kapacita baterie [kWh]: 48kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Mogul »

Bobo84 píše: pát srp 23, 2024 3:00 pm
AHoj. Oživím toto téma :D
Od jara jedu už ostrov s touhle baterií a měničem 5,5kw a pohoda. Brzy bych chtěl dokoupit ještě jeden blok 12s2p a uvažuju nad koncovým řešením bezpečnosti. Obě baterky půjdou do plechové skříně a uvažuju s "odtahem" přes zeď ven.. Kdyby to nedejbože zahořelo, tak by spaliny šly ven, tam by byla třeba jen polystyrénová ucpávka? Teď uvažuju nad zapojením vnitřních senzorů teploty, co jsou v tom bloku. Nemáte někdo zkušenosti? POužívám BMS jbd ap20s003 s jedním senzorem teploty přilepeným na povrch bloku, ale mít tak pod kontrolou všechny vnitřní senzory by bylo fajn. Už to někdo zkoušel?
Ahoj.

Nevím sice jak u JBD, ale u DALY BMS se vnitřní čidla teploty baterek (bloků) použít dají. DALY pak čte vnitřní teplotu baterek. DALY má dva vstupy čidel a přídavný board další dva vstupy. Tím jsou pokryta všechna čidla v baterkách (při použití dvou bloků upravených na 14s (8s3P)). Na monitoring prostoru kolem baterek mám externí čidla teploty.
Mogul
Příspěvky: 233
Registrován: sob srp 20, 2022 9:20 pm
Lokalita: Litoměřice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 11kWp
Kapacita baterie [kWh]: 48kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Mogul »

Matess píše: pát srp 23, 2024 6:32 pm
baterku stejně vypadající mám na stole, ale je to 8s3p.... zajímavé. Že bych měl nějaký blok z větší baterky (id4?).. počet článků je shodný taky 24ks, ale zapojení je jiné. Já bych vás od té baterky rád odradil...
V případě 12S2P a 8S3P je to sice jiné sestavení modulu, ale články jsou stejné (E78).

Připojené soubory se hodí pro případné nastavení BMS.

viz parametry samotných článků
LGES_spec_sheet_cells_2022.pdf
(377.1 KiB) Staženo 95 x
viz parametry kompletních modulů
LGES_spec_sheet_modules_2022.pdf
(843.76 KiB) Staženo 110 x
Mogul
Příspěvky: 233
Registrován: sob srp 20, 2022 9:20 pm
Lokalita: Litoměřice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 11kWp
Kapacita baterie [kWh]: 48kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Mogul »

Matess píše: pát srp 23, 2024 11:26 pm
koupil jsem zde na fóru za dobré peníze 2 kusy... jeden byl rozebraný.. někdo se asi snažil předrátovat články. Druhý byl v kuse...

Když jsem se pokoušel zapojit tu rozebranou (bylo to rozebrané po kontakty a když člověk zjistil že to nejde rozlepit nechal to být) tak jsem si nechal vyrobit svorky k sešroubení těch kontaktů, postup byl jednoduchý... nasadit dvě svorky kolem terminálů, utáhnout a vyvrtat díru urpsotřed, tak aby ten prostřední šroub šel skrz terminály.

Všechno šlo v pohodě na jedné straně a na druhé straně hned první mi začal náhodně jiskřit když jsem tam chtěl našroubit tu svorku a trvalo mi docela dlouho než jsem zjistil co že to vlastně jiskřilo. Nemám z té baterky dobrý pocit. Hlavně fakt nemám rád když mi jiskří baterka...


byla tam půlka napětí článku
IMG_20240819_142128997_HDR.jpg

tady je detail toho kde jsem to napětí naměřil
IMG_20240819_142138118_HDR.jpg

detail na svorky...
IMG_20240819_151714366_HDR.jpg

aktuálně jsem to ještě ani nenabil abych udělal kapacitu.... ale dělám na tom. Mám tam jk ress bms... (7-16s bms... značka ideál)

Toto je konečný stav? Od tohoto bych odrazoval i já... obvzláště někde uvnitř budovy .. :-) Nechtělo by to nějakou izolaci mezi ty svorky?
Nebude někde prořízlý, proražený nebo protrhlý článek od toho zkoušení to rozdělit, když je tam ten problém?

Navíc mě udivuje, proč není svorka i na těch prostředních článcích?
Matess
Příspěvky: 1750
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Matess »

ty prostredni clanky maji 0V a jsou vadne...´

je to fotka work in progress kdyz mi to zacalo jiskrit. Nevyfotil jsem finalni stav - svorky jsou potom propojene mezi sebou a je to rock solid ani se to nehne... toto je fotka z prubehu prace kdy jsem je jeste nespojoval aby prave k zadnemu zkratu nemohlo dojit kdybych si nahodou brnkl o terminal vedlejsiho clanku.

bude to mimo budovu uprostred pole, v unimo bunce v kalfasu obolozene petkama s vodou (a trochou nermznouci smesi) ze vsech stran...
Matess
Příspěvky: 1750
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Matess »

Mogul píše: sob srp 24, 2024 10:36 am
Matess píše: pát srp 23, 2024 6:32 pm
baterku stejně vypadající mám na stole, ale je to 8s3p.... zajímavé. Že bych měl nějaký blok z větší baterky (id4?).. počet článků je shodný taky 24ks, ale zapojení je jiné. Já bych vás od té baterky rád odradil...
V případě 12S2P a 8S3P je to sice jiné sestavení modulu, ale články jsou stejné (E78).

Připojené soubory se hodí pro případné nastavení BMS.

viz parametry samotných článků
LGES_spec_sheet_cells_2022.pdf

viz parametry kompletních modulů
LGES_spec_sheet_modules_2022.pdf
Díky za to hodí se znát přesné parametry.... náhodou nějaké info o rozsahu napětí? zatím se k tomu chovám jako k jakékoliv jiné liion... 4,2 absorption, 4,1 float, 3V vybité
vanilka
Příspěvky: 327
Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
Lokalita: Beroun, Příbram

Re: Připojení baterie

Příspěvek od vanilka »

Matess píše:
...náhodou nějaké info o rozsahu napětí? zatím se k tomu chovám jako k jakékoliv jiné liion... 4,2 absorption, 4,1 float, 3V vybité
A potom nemaj ty liionky hořet :uh: A hlavně to osadit pořádnou BMS-kou z Alíku :wall:

Když už chci stavět DIY Liion baterii, nejdřív si o tom něco zjistím. Třeba na Battery university. Liion články (NMC / NCM, zkrátka Liion s kobaltem) se nabíjejí CC / CV. Jednoduše - určím si max.napětí a valim do baterky náboj omezený max.proudem. A co se týče provozního rozsahu článku, pro optimální životnost je vhodný se pohybovat od 3,6 do 4,0.

Jo a mimochodem, tyhle LG Chem 12s2p předělaný na 14s2p a zakoupený od zdejšího uživatele ladforu (kterému tímto opět děkuji :yes: ) používám už téměř dva roky. Bez BMS, pouze s JK balancerem pro možnost sledování. Za tu dobu jsem balancoval tak 5x a to když diference mezi články dosáhla cca 0,02V. Subjektivně se mi zdá, že čím je používám déle, tím se články méně rozchází - aktuálně kolem 0,005V.
4512kg VRLA GEL / 20kWp+
Matess
Příspěvky: 1750
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Připojení baterie

Příspěvek od Matess »

nepochopil jsem tvůj příspěvek... asi nemluvím řečí tvého kmene

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek