Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
glottis
Příspěvky: 2605
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od glottis »

Neo píše: ned bře 03, 2024 9:47 am
glottis píše: ned bře 03, 2024 9:36 am
Tak zatím podle toho co jsem viděl zásahy u aut tak u Ev do stihneš vystoupit, vyndat rodinu, věci, zavolat hasiče a ještě na ně počkat :) naopak jsem teď viděl, asi ve zprávách? Bouračka, výstřik plamen, řidič stihnul vystoupit a zase další vteřinu to bylo v plamenech. Jak bych vytahoval rodinu nevím.

Baterie v Ev dělají tak, aby to šlo Kluž tak dolů, některé auta mají i chladící port pro hasiče. Jsou i nové metody, kdy hasiči vstrikujou chladivo přímo k článku co má problém. Při bouracce je otázka jestli se baterií vůbec něco stane. Piropatrona odstreli vedení. Celé je to dost pevné. Pokud by to byla taková šlupka, že to sešrotuje baterii tak to sešrotovalo i posádku .
Ve zprávách uvidíš samé pozitivní situace. :)
Podle toho co jsi napsal vůbec netuším jak jsme mohli přežít posledních 70 let s benzínovými auty a neuhořet :)
To už hraničí s demagogií.
Já nepsal že benzínová hoří. Ani že hoří Ev. Jen jsem vyjádřil svůj nazor, že pokud už některé z nich hořet začne radši bych seděl v tom elektrickém. Demagogie je v tom hledat něco jinýho než je. Shorelou naftovou dodávku v rodině už máme.
eman
Příspěvky: 1630
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

No, když už jsme u toho hoření, tak EV mají takový zvyk, začít hořet sama od sebe, což se zase spalovákům moc nestává. Jedno samovznícení v podzemních garážích a povinné ručení na EV bude na půl miliardy. :D
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Neo
Příspěvky: 264
Registrován: pát kvě 27, 2022 8:40 pm
Bydliště: naplavenina u OL.

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Neo »

glottis píše: ned bře 03, 2024 10:33 am
Neo píše: ned bře 03, 2024 9:47 am
glottis píše: ned bře 03, 2024 9:36 am
Tak zatím podle toho co jsem viděl zásahy u aut tak u Ev do stihneš vystoupit, vyndat rodinu, věci, zavolat hasiče a ještě na ně počkat :) naopak jsem teď viděl, asi ve zprávách? Bouračka, výstřik plamen, řidič stihnul vystoupit a zase další vteřinu to bylo v plamenech. Jak bych vytahoval rodinu nevím.

Baterie v Ev dělají tak, aby to šlo Kluž tak dolů, některé auta mají i chladící port pro hasiče. Jsou i nové metody, kdy hasiči vstrikujou chladivo přímo k článku co má problém. Při bouracce je otázka jestli se baterií vůbec něco stane. Piropatrona odstreli vedení. Celé je to dost pevné. Pokud by to byla taková šlupka, že to sešrotuje baterii tak to sešrotovalo i posádku .
Ve zprávách uvidíš samé pozitivní situace. :)
Podle toho co jsi napsal vůbec netuším jak jsme mohli přežít posledních 70 let s benzínovými auty a neuhořet :)
To už hraničí s demagogií.
Já nepsal že benzínová hoří. Ani že hoří Ev. Jen jsem vyjádřil svůj nazor, že pokud už některé z nich hořet začne radši bych seděl v tom elektrickém. Demagogie je v tom hledat něco jinýho než je. Shorelou naftovou dodávku v rodině už máme.
Tak auta hoří, nebo nehoří ? :) ... nehoří, ale když začnou hořet ....:)
Demagogie je klamná argumentace- viz wiki... doporučuji dostudovat :)
Klamné to může být tím, že prezentuješ u EV pouze kladné věci, a benzínů pouze záporné.
++
unicast
Příspěvky: 1495
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od unicast »

PavelR píše: sob bře 02, 2024 9:52 pm
Plná náhrada to dnes není v žádném příápadě. Však zákaz spalováku je za 10 let a když se podívám jako cestu ušel vývoj EV za posledních 10 let jsem si naprosto jist že nebude absolutně žádný problém.
A jakou cestu ušel? Ony už se v těch EV používají baterie s lepší hmotnostní charakteristikou, než má LiOn? Už nějaký EV nějak nějak výrazně překonal 10 let starou Teslu S? Dokázal někdo stáhnout spotřebu výrazně pod 100 Wh/km při nějaké rozumné provozní rychlosti?
PavelR
Příspěvky: 3301
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od PavelR »

Neo píše: ned bře 03, 2024 9:27 am
PavelR píše: ned bře 03, 2024 8:56 am

A to dokazuje co? Že dnešní liion umí hořet? To benzin i nafta jsou taky hořlavé a když se stím správně zachazí není problém. To se už ví dávno. No a? Všichni to ví a řeší někdo jak se zachází s telefonama se kterýma lidi běžne spí? S aku pro vercajk naházenýma někde v bedně v autě který stojí doma v garáži? Nikdo to neřeší a není problém. Krom jakýchsi historických samsungu co sem tam bouchl o ničem jiným nevím.
Mám kolegy co jezdí dieslem a má naprostou paranoju z liionek. Jak si to vypěstoval netuším. A když řeknu že to je jen dnešní problém kterej bude v další evolicí baterií vyřešen tak vymyslí argument ve stylu "A vy zase mlátíte černochy ... "
Zapoměl jsi dodat že lion je zároveň generátor kyslíku. Stačí lehce poškodit, nebo více zahřát.
Při dnešním množství blbců na silnici je otázkou času, kdo se do tebe trefí.
Benzínové auto shoří za 12 minut. EV netuším, ale nechci to ani vidět.
Doma u FVE lionky nechci, možná čínská baterka, čínská BMS, čínská....
Nezaměnňuj paranoju s opatrností.
a v telefonu máš co? děcka v tom mají co? a jak se k tomu chovají. malá lionka na podpálení baráku stačí ne? po stavbách lionky z vercajku v bordelu, sem tam to spadne na zem, zásadně rychlonabíjení. Sám mám u FVE lifepo a myslím si že jsem opatrnej dost.
Ale baterek jsem potkal mraky a co si pamatuju tak dva nafouklý telefony a jeden notebook. Nafouklý, nic nehořelo.
Nevím jak vy ale kolik % lionek co jste v posledních 10 letech potkali skončilo plamenometnou havárií? Tipl bych na číslo bližící se nule a to lionky jsou v každým geretu kolem nás.
Popravdě ani neznám nikoho, komu by jakákoliv liion shořela, stejně tak nikoho komu by shořel fosil. Podle mě jsou liion dostatečně bezpečný a je pravděpodobnější že vyhraju ve sportce než že vyhořím od lionky. Samozřejmě pokud nejsem idiot a nedělám jim co nemají rády.

Vlasntě vůbec nechápu ty diskuze o tom hoření lionek. Proboha to je dočasnej problém. Za pár let budou určitě ještě bezpečnější aku a dnešní liion vymizí protože už teď jsou na hranici možností co se týče hustoty která je stále malá. A kvůli nějakýmu přechodnýmu období tipl bych 10-15 let než ty dnešní auta půjdou do šrotu bych se měl bát? Proto to považuju za paranoju.
PavelR
Příspěvky: 3301
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od PavelR »

unicast píše: ned bře 03, 2024 1:01 pm
PavelR píše: sob bře 02, 2024 9:52 pm
Plná náhrada to dnes není v žádném příápadě. Však zákaz spalováku je za 10 let a když se podívám jako cestu ušel vývoj EV za posledních 10 let jsem si naprosto jist že nebude absolutně žádný problém.
A jakou cestu ušel? Ony už se v těch EV používají baterie s lepší hmotnostní charakteristikou, než má LiOn? Už nějaký EV nějak nějak výrazně překonal 10 let starou Teslu S? Dokázal někdo stáhnout spotřebu výrazně pod 100 Wh/km při nějaké rozumné provozní rychlosti?
srovnávám jaký euta se dělali tenkrát. Třeba prvni leaf, takový ty podivný peugeoty ... a dnes. Už to i vypadá jako auto.
Spotřebu nepůjde stáhnout pokud má ta krabice být prostě velká a zároveň to má trochu vypadat, spotřeby kolem 20kwh na sto považuji za dobrý čísla. Cena baterek šla dolů, dojezdy jsou už pro mnoho použití dostatečný.

Nemám jediný důvod pochybovat o tom že i problém hustoty baterií a ta hořlavost která lidem nedá spát se vyřeší. Proč bych měl?
Neo
Příspěvky: 264
Registrován: pát kvě 27, 2022 8:40 pm
Bydliště: naplavenina u OL.

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Neo »

PavelR píše: ned bře 03, 2024 1:03 pm
Neo píše: ned bře 03, 2024 9:27 am
PavelR píše: ned bře 03, 2024 8:56 am

A to dokazuje co? Že dnešní liion umí hořet? To benzin i nafta jsou taky hořlavé a když se stím správně zachazí není problém. To se už ví dávno. No a? Všichni to ví a řeší někdo jak se zachází s telefonama se kterýma lidi běžne spí? S aku pro vercajk naházenýma někde v bedně v autě který stojí doma v garáži? Nikdo to neřeší a není problém. Krom jakýchsi historických samsungu co sem tam bouchl o ničem jiným nevím.
Mám kolegy co jezdí dieslem a má naprostou paranoju z liionek. Jak si to vypěstoval netuším. A když řeknu že to je jen dnešní problém kterej bude v další evolicí baterií vyřešen tak vymyslí argument ve stylu "A vy zase mlátíte černochy ... "
Zapoměl jsi dodat že lion je zároveň generátor kyslíku. Stačí lehce poškodit, nebo více zahřát.
Při dnešním množství blbců na silnici je otázkou času, kdo se do tebe trefí.
Benzínové auto shoří za 12 minut. EV netuším, ale nechci to ani vidět.
Doma u FVE lionky nechci, možná čínská baterka, čínská BMS, čínská....
Nezaměnňuj paranoju s opatrností.
a v telefonu máš co? děcka v tom mají co? a jak se k tomu chovají. malá lionka na podpálení baráku stačí ne? po stavbách lionky z vercajku v bordelu, sem tam to spadne na zem, zásadně rychlonabíjení. Sám mám u FVE lifepo a myslím si že jsem opatrnej dost.
Ale baterek jsem potkal mraky a co si pamatuju tak dva nafouklý telefony a jeden notebook. Nafouklý, nic nehořelo.
Nevím jak vy ale kolik % lionek co jste v posledních 10 letech potkali skončilo plamenometnou havárií? Tipl bych na číslo bližící se nule a to lionky jsou v každým geretu kolem nás.
Popravdě ani neznám nikoho, komu by jakákoliv liion shořela, stejně tak nikoho komu by shořel fosil. Podle mě jsou liion dostatečně bezpečný a je pravděpodobnější že vyhraju ve sportce než že vyhořím od lionky. Samozřejmě pokud nejsem idiot a nedělám jim co nemají rády.

Vlasntě vůbec nechápu ty diskuze o tom hoření lionek. Proboha to je dočasnej problém. Za pár let budou určitě ještě bezpečnější aku a dnešní liion vymizí protože už teď jsou na hranici možností co se týče hustoty která je stále malá. A kvůli nějakýmu přechodnýmu období tipl bych 10-15 let než ty dnešní auta půjdou do šrotu bych se měl bát? Proto to považuju za paranoju.
Jsi ve vlákně Elektricka / hybridni auta tak sem netahej mobily, notebooky a el. nářadí.
Nebo ti došli argumenty jak je lion v autě bezpečný a benzín nebezpečný? :)
++
eman
Příspěvky: 1630
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

Tak on ten vývoj EV je pořád taková pralesní liga. EV je na politickou objednávku, fanatici v Bruselu rozhodli a nedali automobilkám jinou možnost. Pak nechali Čínu, aby kompletně skoupila doly vzácných kovů a zemin a EU si tak vytvořila totální závislost na komoušský asijský diktatuře a hlavním spojenci ruský diktatury. Takže by měl v Bruselu zrušit kanceláře a začít tam vyvíjet nový baterky, aby tý zelený budoucnosti bylo dosaženo, kupředu levá.. :D
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
cipis
Příspěvky: 5222
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od cipis »

Hlavne, ze elektricka auta tu byla driv nez spalovaci. Takze ten vyvoj je jeste delsi ...
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Mex
Příspěvky: 851
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Mex »

cipis píše: ned bře 03, 2024 3:08 pm
Hlavne, ze elektricka auta tu byla driv nez spalovaci. Takze ten vyvoj je jeste delsi ...
To je podobný argument, jako že vývoj raket je mnohem delší než vývoj aut, protože rakety používali už Číňani před naším letopočtem.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3409
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od marko250 »

marko250 píše: stř říj 07, 2020 12:35 pm
Má někdo doma EV s 3f palubní nabíječkou? Potřebuje skutečně ta nabíječka fázový posuv,nebo to jsou tři oddělené nabíječky,něco jako keramická(indukční) deska?Ptám se s ohledem na nutnost mít ,či nemít 3f v domě,přivést jednu fázi na tři dráty samozřejmě není problém a limitovat výkon nabíjení v autě na výkon tohoto rozdělení.
Odpovím si po těch pár letech sám :-) :
-pustil jsem do pětikolíku 1f FVE a přez 3f nabíječku zkusil co bude,po spuštění nabíjení v autě nabíječka poslala jen jeden výstup(možná to byl příjem auta),takže se to nabíjelo jednofázově a to silou nastavenou na nabíječce,zkoušel jsem i nastavovat různou sílu a vše fungovalo 1f 6-32A

-pustil jsem do pětikolíku 3f z DS a tou samou nabíječkou začal nabíjet,tentokrát již třífázově dle nastaveného výkonu na ní

Takže Tesla nemá oddělené tři palubní nabíječky,nebo to nějak nedá dál ta nabíječka: https://www.kaufland.cz/product/4840074 ... n=customer
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Mex
Příspěvky: 851
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Mex »

Neo píše: ned bře 03, 2024 1:40 pm
Jsi ve vlákně Elektricka / hybridni auta tak sem netahej mobily, notebooky a el. nářadí.
Nebo ti došli argumenty jak je lion v autě bezpečný a benzín nebezpečný? :)
Teda kdybych mohl hlasovat, tak bych řekl, on napsal docela dost argumentů.
Na rozdíl od nepodložených strachů od jiných přispěvatelů. ;-)
A to poukázání na baterky v jiných běžných aplikacích rozhodně smysl má. Je to stejná technika, která je velmi široce nasazena.
Takže u ní platí stejné výhody/problémy jako v těch autech. A protože je jich víc a jsou většinou hůř obhospodařované, tak to k tématu má co vypovědět.
unicast
Příspěvky: 1495
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od unicast »

PavelR píše: ned bře 03, 2024 1:09 pm
srovnávám jaký euta se dělali tenkrát. Třeba prvni leaf, takový ty podivný peugeoty ... a dnes. Už to i vypadá jako auto.
Spotřebu nepůjde stáhnout pokud má ta krabice být prostě velká a zároveň to má trochu vypadat, spotřeby kolem 20kwh na sto považuji za dobrý čísla. Cena baterek šla dolů, dojezdy jsou už pro mnoho použití dostatečný.
To ale není odpověď na položené otázky. Co zmiňuješ, to jen dílčí kvantitativní zlepšení, auto vypadá víc jako auto. Nicméně Tesla model S je pořád asi to nejlepší, co se dá pořídit (technologicky, ne kvalitou zpracování) a za posledních 10 let má těch inovací poskrovnu... No, spíš skoro žádné. Upřímně, za zmíněné časové období vidím víc inovací u spalováků než u EV.

Ale padly tři otázky a zatím jedna odpověď:

1. Ony už se v těch EV používají baterie s lepší hmotnostní charakteristikou, než má LiOn?
2. Už nějaký EV nějak nějak výrazně překonal 10 let starou Teslu S?
3. Dokázal někdo stáhnout spotřebu výrazně pod 100 Wh/km při nějaké rozumné provozní rychlosti?

Pokud chceš být považován za seriózního diskusního partnera, asi by ses s nimi měl nějak přijatelně argumentačně vyrovnat. Já vím, na všechny ty otázky nelze odpovědět jinak než ne, což poněkud nepříjemně rozbíjí tu fikci o tom výrazném zlepšení za těch posledních 10 let :)
PavelR píše: ned bře 03, 2024 1:09 pm
Nemám jediný důvod pochybovat o tom že i problém hustoty baterií a ta hořlavost která lidem nedá spát se vyřeší. Proč bych měl?
Třeba proto, že se doposud nepodařilo vyřešit problém s tekutostí vody nebo problém s hořlavostí hořlavin? :) Naopak existuje teorie, že čím větší objem energie snadno uvolnitelné nacpeme do nějakého množství látky, tím je ta látka pak reaktivnější a tedy méně stabilní. Empirické ověření: LiFePo4 jsou stabilnější než LiOn, ale také mají poloviční energetickou hustotu na jednotku hmotnosti článku. Totéž platí pro sodíkové články.
Naposledy upravil(a) unicast dne ned bře 03, 2024 3:29 pm, celkem upraveno 1 x.
kyocera
Příspěvky: 1315
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od kyocera »

Poznámka k nabijení, jak se píše výše
Palubní elektronika v EV (tzv OBC) je zapojená do hvězdy s vyvedeným nulákem. Třífázové sdružené napětí 400V nepoužívá, ale ve skutečnosti si bere 3x 230V 16A.
Problémy jsou ale dva:
Ačkoliv OBC technicky nepotřebuje posunutí fází o 120°, tak z bezpečnostních důvodů může při přivedení stejné fáze na všechny tři kolíky vyhlásit chybu a zastavit nabíjení.
Při 3F napájení se proud nulovým vodičem navzájem vyruší a nulákem pak neteče skoro nic. Pokud ale napájíš všechny tři kolíky stejnou fází, tak nulákem poteče 48A a na to nemusí být dimenzovaný nulový vodič v přívodním kabelu a hlavně nulový vodič, který vede uvnitř auta mezi nabíjecím portem a OBC.
Kobra23 nechtíc vyzkoušel něco podobného s jeho Teslou M3:
Měl třífázový systém Studer, ale bez hlídání 120°. Fáze se mu tedy rozjížděly, byť proti nuláku měla každá napětí 230V.
Chovalo se to tak, že s jedním typem Wallboxu mu to nabíjelo, ale jiný typ mu vyhazoval chybu.
Díky tomu nakonec Kobra 23 odhalil, že má ty svoje měniče nastavené špatně.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
cipis
Příspěvky: 5222
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od cipis »

To teda neni.
Tehdejsi elektricka auta byla "plnohodnotna" auta. Jen proste vyvojem se doslo k tomu, ze jsou tarka k nicemu a ze je to se spalovacim motorem mnohem praktictejsi.
Mex píše: ned bře 03, 2024 3:14 pm
cipis píše: ned bře 03, 2024 3:08 pm
Hlavne, ze elektricka auta tu byla driv nez spalovaci. Takze ten vyvoj je jeste delsi ...
To je podobný argument, jako že vývoj raket je mnohem delší než vývoj aut, protože rakety používali už Číňani před naším letopočtem.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2623
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od NOPARasito »

unicast píše: ned bře 03, 2024 3:24 pm
PavelR píše: ned bře 03, 2024 1:09 pm
srovnávám jaký euta se dělali tenkrát. Třeba prvni leaf, takový ty podivný peugeoty ... a dnes. Už to i vypadá jako auto.
Spotřebu nepůjde stáhnout pokud má ta krabice být prostě velká a zároveň to má trochu vypadat, spotřeby kolem 20kwh na sto považuji za dobrý čísla. Cena baterek šla dolů, dojezdy jsou už pro mnoho použití dostatečný.
To ale není odpověď na položené otázky. Co zmiňuješ, to jen dílčí kvantitativní zlepšení, auto vypadá víc jako auto. Nicméně Tesla model S je pořád asi to nejlepší, co se dá pořídit (technologicky, ne kvalitou zpracování) a za posledních 10 let má těch inovací poskrovnu... No, spíš skoro žádné. Upřímně, za zmíněné časové období vidím víc inovací u spalováků než u EV.

Ale padly tři otázky a zatím jedna odpověď:

1. Ony už se v těch EV používají baterie s lepší hmotnostní charakteristikou, než má LiOn?
2. Už nějaký EV nějak nějak výrazně překonal 10 let starou Teslu S?
3. Dokázal někdo stáhnout spotřebu výrazně pod 100 Wh/km při nějaké rozumné provozní rychlosti?

Pokud chceš být považován za seriózního diskusního partnera, asi by ses s nimi měl nějak přijatelně argumentačně vyrovnat. Já vím, na všechny ty otázky nelze odpovědět jinak než ne, což poněkud nepříjemně rozbíjí tu fikci o tom výrazném zlepšení za těch posledních 10 let :)
PavelR píše: ned bře 03, 2024 1:09 pm
Nemám jediný důvod pochybovat o tom že i problém hustoty baterií a ta hořlavost která lidem nedá spát se vyřeší. Proč bych měl?
Třeba proto, že se doposud nepodařilo vyřešit problém s tekutostí vody nebo problém s hořlavostí hořlavin? :) Naopak existuje teorie, že čím větší objem energie snadno uvolnitelné nacpeme do nějakého množství látky, tím je ta látka pak reaktivnější a tedy méně stabilní. Empirické ověření: LiFePo4 jsou stabilnější než LiOn, ale také mají poloviční energetickou hustotu na jednotku hmotnosti článku. Totéž platí pro sodíkové články.
Hm, hodně, ale opravdu hooooodně dělá největší problém to co je mezi volantem a sedadlem.
2t EV může mít v pohodě spotřebu:(a to i s dálnicemi cca.110-120km/h, ani s fosilem nejezdím na dálnicích rychleji)
IMG_20240303_170245.jpg
PavelR
Příspěvky: 3301
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od PavelR »

Mex píše: ned bře 03, 2024 3:20 pm
Neo píše: ned bře 03, 2024 1:40 pm
Jsi ve vlákně Elektricka / hybridni auta tak sem netahej mobily, notebooky a el. nářadí.
Nebo ti došli argumenty jak je lion v autě bezpečný a benzín nebezpečný? :)
Teda kdybych mohl hlasovat, tak bych řekl, on napsal docela dost argumentů.
Na rozdíl od nepodložených strachů od jiných přispěvatelů. ;-)
A to poukázání na baterky v jiných běžných aplikacích rozhodně smysl má. Je to stejná technika, která je velmi široce nasazena.
Takže u ní platí stejné výhody/problémy jako v těch autech. A protože je jich víc a jsou většinou hůř obhospodařované, tak to k tématu má co vypovědět.
Takto nějak jsem chtěl odpovědět.
Tedy liion v autech jsou za mě naprosto bezpečné. Zevrubně sleduji kde se co píše a "jednou za půl roku" někde napíšou že shořelo EV. A je z toho haló.
PavelR
Příspěvky: 3301
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od PavelR »

unicast píše: ned bře 03, 2024 3:24 pm
PavelR píše: ned bře 03, 2024 1:09 pm
srovnávám jaký euta se dělali tenkrát. Třeba prvni leaf, takový ty podivný peugeoty ... a dnes. Už to i vypadá jako auto.
Spotřebu nepůjde stáhnout pokud má ta krabice být prostě velká a zároveň to má trochu vypadat, spotřeby kolem 20kwh na sto považuji za dobrý čísla. Cena baterek šla dolů, dojezdy jsou už pro mnoho použití dostatečný.
To ale není odpověď na položené otázky. Co zmiňuješ, to jen dílčí kvantitativní zlepšení, auto vypadá víc jako auto. Nicméně Tesla model S je pořád asi to nejlepší, co se dá pořídit (technologicky, ne kvalitou zpracování) a za posledních 10 let má těch inovací poskrovnu... No, spíš skoro žádné. Upřímně, za zmíněné časové období vidím víc inovací u spalováků než u EV.

Ale padly tři otázky a zatím jedna odpověď:

1. Ony už se v těch EV používají baterie s lepší hmotnostní charakteristikou, než má LiOn?
2. Už nějaký EV nějak nějak výrazně překonal 10 let starou Teslu S?
3. Dokázal někdo stáhnout spotřebu výrazně pod 100 Wh/km při nějaké rozumné provozní rychlosti?

Pokud chceš být považován za seriózního diskusního partnera, asi by ses s nimi měl nějak přijatelně argumentačně vyrovnat. Já vím, na všechny ty otázky nelze odpovědět jinak než ne, což poněkud nepříjemně rozbíjí tu fikci o tom výrazném zlepšení za těch posledních 10 let :)
PavelR píše: ned bře 03, 2024 1:09 pm
Nemám jediný důvod pochybovat o tom že i problém hustoty baterií a ta hořlavost která lidem nedá spát se vyřeší. Proč bych měl?
Třeba proto, že se doposud nepodařilo vyřešit problém s tekutostí vody nebo problém s hořlavostí hořlavin? :) Naopak existuje teorie, že čím větší objem energie snadno uvolnitelné nacpeme do nějakého množství látky, tím je ta látka pak reaktivnější a tedy méně stabilní. Empirické ověření: LiFePo4 jsou stabilnější než LiOn, ale také mají poloviční energetickou hustotu na jednotku hmotnosti článku. Totéž platí pro sodíkové články.
Dobrá tedy.v Krásné je to že spolu klidně můžeme nseouhlasit :-)

1) zatím ne. Zatím.
2) Nepřekonal. I když teslu považuju za lídra v oboru. Jenže i jiné automobilky už dělají použitelná auta i když né třeba na té úrovni.
Takže za mě se to sune kupředu. Třebas EV od Kie, BYD, NIO
3) nedokázal a nedokáže. Když trh žádá velký těžký SUV krabice tak těžko kouzlit s aerodynamikou. Ale čemu to vadí halt bude o korunku potřeba víc na palivu. Jezdím celkem rychle takže je logický že spotřeba letí nahoru jak fosil tak EV.

Já pokrok vidím a pokud je to má fikce budiž to tak. Nemám s tím problém.
Mex
Příspěvky: 851
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Mex »

unicast píše: ned bře 03, 2024 3:24 pm
Ale padly tři otázky a zatím jedna odpověď:

1. Ony už se v těch EV používají baterie s lepší hmotnostní charakteristikou, než má LiOn?
2. Už nějaký EV nějak nějak výrazně překonal 10 let starou Teslu S?
3. Dokázal někdo stáhnout spotřebu výrazně pod 100 Wh/km při nějaké rozumné provozní rychlosti?
1 - LiIonky se vylepšují jednak evolučně (nové a levnější výrobní postupy, méně problematicky dostupných surovin, kvalitnější separátory, delší životnost a vyšší proudová zatižitelnost). Proto mají dnes baterky o dost lepší poměr kapacita/hmotnost, a hlavně jsou za poloviční cenu než ještě nedávno.
Kromě toho se pracuje na revolučním vylepšení, a to na pevnolátkových (Solid state) baterkách. Prý snad už docela úspěšně, ale pokud to není v běžném prodeji, tak je lepší ještě brzdit optimismus. Nicméně jsem si téměř jist, že je to jen otázkou času, žádné principiální problémy tomu neodporují.
2 - Neumím odpovědět, protože na to asi univerzální odpověď neexistuje. Určitě už existují pěknější auta, rychlejší auta, auta s delším dojezdem, auta s lepším vybavením atd. Ale jestli někomu nejvíc sedla ta Tesla S, tak ji klidně pořád může považovat za to nejlepší co kdy vzniklo a vznikne.
3 - Tohle není až tak problém elektromobility, ale obecně mobility. Je to prostě fyzika, že při nějaké rychlosti, nějakém Cx, nějakých valivých odporech prostě auto z fyzikálních důvodů spotřebuje při dané rychlosti nějaký výkon. Efektivita baterek, řízení i motorů je u dnešních elektromobilů hodně vysoká, takže úspory se dají asi spíš hledat v lepší aerodynamice, gumách a nižším valivým odporem atd. Ale to je společné i pro spalováky.
Případně pak (hlavně v zimním období) ve vylepšení termomanagementu.

Já bych docela EV chtěl. A dřív nebo později na to dojde. Ale nejdu do toho zatím proto, že je v této oblasti zatím podle mě příliš rychlý vývoj (tedy to, co ty zpochybňuješ). Jak technický, tak cenový. Je nepříjemná představa, že si koupíš auto, a za měsíc ho Tesla zlevní o 20%. A stejně tak že si koupíš auto, a za 2 měsíce se na trhu objeví mnohem zajímavější model. Inovační cyklus u e-aut je mnohem rychlejší než u spalováků, a navíc na trh vstupují úplně noví hráči, takže je prostředí z obchodního hlediska velmi nestabilní.
unicast píše: ned bře 03, 2024 3:24 pm
Třeba proto, že se doposud nepodařilo vyřešit problém s tekutostí vody nebo problém s hořlavostí hořlavin? :) Naopak existuje teorie, že čím větší objem energie snadno uvolnitelné nacpeme do nějakého množství látky, tím je ta látka pak reaktivnější a tedy méně stabilní. Empirické ověření: LiFePo4 jsou stabilnější než LiOn, ale také mají poloviční energetickou hustotu na jednotku hmotnosti článku. Totéž platí pro sodíkové články.
Myslím, že je to nesprávně vyvozený závěr. Třeba v naftě je víc energie než v benzínu, ale reaktivnější a míň stabilní není.
A stejně tak rozdíl mezi LiIon typu NMC a LFP není dán hustotou energie, ale tím, že dané chemické směsi mají větší nebo menší tendenci k prudké oxidaci, a že při jejich termální degradaci buď vznikají nebo nevznikají látky, podporující hoření.
Množství uložené energie by se projevilo při zkratu, ne při hoření.
Proto nějaké takové tebou zmiňované pravidlo asi nejde vztáhnout ani na sodíkové články, řekl bych.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3409
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od marko250 »

kyocera píše: ned bře 03, 2024 3:29 pm
Poznámka k nabijení, jak se píše výše
Palubní elektronika v EV (tzv OBC) je zapojená do hvězdy s vyvedeným nulákem. Třífázové sdružené napětí 400V nepoužívá, ale ve skutečnosti si bere 3x 230V 16A.
Problémy jsou ale dva:
Ačkoliv OBC technicky nepotřebuje posunutí fází o 120°, tak z bezpečnostních důvodů může při přivedení stejné fáze na všechny tři kolíky vyhlásit chybu a zastavit nabíjení.
Při 3F napájení se proud nulovým vodičem navzájem vyruší a nulákem pak neteče skoro nic. Pokud ale napájíš všechny tři kolíky stejnou fází, tak nulákem poteče 48A a na to nemusí být dimenzovaný nulový vodič v přívodním kabelu a hlavně nulový vodič, který vede uvnitř auta mezi nabíjecím portem a OBC.
Kobra23 nechtíc vyzkoušel něco podobného s jeho Teslou M3:
Měl třífázový systém Studer, ale bez hlídání 120°. Fáze se mu tedy rozjížděly, byť proti nuláku měla každá napětí 230V.
Chovalo se to tak, že s jedním typem Wallboxu mu to nabíjelo, ale jiný typ mu vyhazoval chybu.
Díky tomu nakonec Kobra 23 odhalil, že má ty svoje měniče nastavené špatně.
Dík za info,v tomto případě došlo k omezení ze strany té nabíječky,kdyby to šlo až do auta ,tak by tesla vyhodila nějakou hlášku a nenabíjela by 1f,nabíjení vzala prostě.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek