Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
Uživatelský avatar
Matit
Příspěvky: 1
Registrován: čtv úno 15, 2024 4:17 pm
Lokalita: Rokycany

Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od Matit »

Ahoj všem,
rád bych znal názor lidí co mají zkušenost.

Zatím nejsem ekonomicky přesvědčen o tom si na střechu dát FWE a využívat energii s bateriemi v domě, kde máme tepelné čerpadlo země/voda.

Nicméně si stavím venku rádoby zahradní domek s minimálním sklonem střechy a rád bych osadil pokud to bude splňovat mé požadavky FWE na střechu. Nedokážu si vypočítat, co mě to bude stát, ale co je nejdůležitější, nebyl jsem do téhle chvíle schopen zjistit, zda vše bude fungovat.

Zahradní domek je 5x3, mam tam dílnu a nově mám i služebního hybrida (oktavia). Cílem je to vozidlo a AKU nářadí nabíjet z FWE popř. z baterek, které si do domku dám. Otázka zní, co všechno využít a zda je to vůbec reálné. Jsem tímto tématem nepolíben a když se na to zeptám deseti lidí, dostanu deset odpovědí.

Chtěl jsem si pořídit sadu od VITRONu a zapojit si to sám ale........? Je to vhodné řešení?

Jestli to někdo považuje za stupidní dotaz, tak se omlouvám.

díky moc za relavantní příspěvky !
Migel
Příspěvky: 1236
Registrován: ned zář 25, 2022 10:47 am
Lokalita: Pod Karpatmi

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od Migel »

Ako si znaly v obore?mas aspom zakladne vedomosti elektriky?..pises "jsem timto tematem nepoliben"
Bud ta to zaujima alebo nie.
Ani tuna nedostanes jednoznacnu odpoved lebo kazdny znas tuna ma ine poziadavky a naroky na svoje fve ale v jednom sa vsetci zhodujeme a to vtom ze sa to oplati pretoze si tym rozsiris znalosti ziskas skusenosti,dosiahnes urcitu sebestacnost atd...a ak chces vyuzivat fve aby si to tlacil aj do auta tak potom nejaky pristresok 5x3m je asi malo,a rovno to rozsir aj na dom.
10 x Jasolar 380W 2s5p 3,8kWp JZ
1x Epever 8415 AN
2x MP2 5000V/A paralelne
48V 760Ah/35kWh Li-ion
a stále v štádiu budovania (rozširovania)
rva
Příspěvky: 3999
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od rva »

Jestli tě to baví, nebo myslíš, že tě to může bavit, tak jseš na správných stránkách. Jestli nepočítáš s novým koníčkem, tak se na to vykašli a věnuj se něčemu jinému.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
skybor
Příspěvky: 1069
Registrován: pon dub 24, 2023 8:47 am
Lokalita: Lašská brána Beskyd
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 20kWh

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od skybor »

Řekl bych, že k nabíjení AKU nářadí a k nabíjení auta budou potřeba dvě úplně jiné FVE. A stavět FVE jen k nabíjení auta a ještě služebního asi nebude buhví jak rentabilní.
Ale jak píší kolegové. Pokud se chceš bavit a zabít moře času, tak FVE je k tomu jak dělaná ;)
SkyFVE 8 kWp (ve výstavbě) na výzkumné "chytré" chatě. 1x MPPT Epever XTRA4415N, 1x MPPT EASun 8048 80A, 2x MPPT EASun 6048 60A, 1x AC Charger WATE 42V/10A, Li-Ion 3x 12s 156Ah (20,6 kWh/44V), SkyPowerBox LF 4810 1kVA, Victron Atlas 48/1600, APC SmartUPS 5kVA + Siemens Logo! + Dell Optiplex 3040 Micro (Proxmox: HA, Node-RED, InfluxDB, Grafana, Mqtt, Zigbee2Mqtt, Samba, Tailscale)
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5304
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od cipis »

Služební vozidlo nemůžeš nabíjet ze své soukromé elektrárny. To je první a zásadní věc.
Předpokládám, že máš povolené i soukromé jízdy, tudíž máš ve mzdě jednak 1(nebo 0,5) % z pořizovačky měsíčně navýšení základu daně, a druhak pak nějakým způsobem platíš soukromé kilometry. A vzhledem k tomu, že si firma samozřejmě dává do nákladu výdaje na ty služební kilometry (PHM, auto, silniční daň atd.), tak je také musí nějak vykazovat. A asi dost těžko budeš dávat fakturu za elektřinu firmě. To bys z té své FVE musel udělat výrobnu, mít licenci a další věci, abys to mohl firmě fakturovat, tu dodanou elektřinu do baterky služebáku.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
jahodovák
Příspěvky: 2028
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od jahodovák »

Klidně může dobíjet služební auto ze sítě a fotovoltaiku použít jen pro svojí potřebu................
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Mex
Příspěvky: 885
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od Mex »

cipis píše: čtv úno 15, 2024 6:29 pm
Služební vozidlo nemůžeš nabíjet ze své soukromé elektrárny. To je první a zásadní věc.
...
Jsem málem spadl ze židle když jsem to četl. :lol:

K původnímu dotazu:
Na střechu 5x3m dostaneš tak 2-2.5 kWp panelů.

Píšeš, že máš hybrida. Asi jsi tedy myslel plug-in hybrida, jinak by tam nebylo co nabíjet.
Nevím, jakou baterku tam má Oktávka. Ale obecně PHEV auta mají celkem malé baterky. Většinou tak kolem 10-15kWh.
To není tak moc, s tím by si nějak i taková malá FVE mohla nějak poradit.
Ale jedině pokud můžeš parkovat několik hodin přes den (kdy svítí slunko) u té boudy.
Pokud ne, tak pak jedině koupit dost velké baterky. Odhadem tak aspoň 1.5-násobek kapacity baterky v autě, takže zřejmě kolem 15 kWh nebo víc.
Potom to můžeš nabíjet klidně i přes noc. Ale kvůli těm velkým baterkám už vylezeš s cenou o dost výš.

Kdybych si to stavěl já, tak bych do Victronu nešel, ale vzal bych si nějakou kombinovanou bednu, která má všechno v sobě.
Tedy jak MPPT regulátor, nabíječku i střídač.
Třeba nějaký Easun nebo něco podobného.

Pokud půjdeš do baterek, tak rozhodně na napětí 48V nebo víc. Nenechej se nachytat na nějaké 12V nebo 24V.
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5304
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od cipis »

No tak az se zase zvednes, tak se bez zeptat ucetni.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Migel
Příspěvky: 1236
Registrován: ned zář 25, 2022 10:47 am
Lokalita: Pod Karpatmi

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od Migel »

A mas to tu !..par ludi a ine nazory..
Ja by som do kombi krabice zasa neisiel z dvovodu jednej poruchy ti padne cely system..to znamena ze ked ti odide mpptcko tak musis odpojit vestko,ked ti odide menic musis odpojit vsetko,ked ti nabijacka odide musis odpojit vsetko..a pri tychto cenach co sa da zohnat victron teraz urcite neist do nejakych easunov a podobnym vyrobcom..aby sa to tu niekoho nedotklo ale pisem to preto lebo dotycny evidentne nevie este ci vobec chce fve a hned rozmysla nad victronom ci ma vobec vyznam.Takze ked rozmysla takto, tak potom druhe znacky uz vyznam prenho vobec nemaju!-to len na margo toho aby som sa tu nedotkol niekoho kto to pouziva a je spokojny,ale pocitam ze stakym menicom prevadzkuje inu fve..
10 x Jasolar 380W 2s5p 3,8kWp JZ
1x Epever 8415 AN
2x MP2 5000V/A paralelne
48V 760Ah/35kWh Li-ion
a stále v štádiu budovania (rozširovania)
jahodovák
Příspěvky: 2028
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od jahodovák »

Ono odejít může všechno,já naopak jedu levnější a v záloze mám vždy další,visí vedle a v případě poruchy se jen přehodí nožovky a přepne přepínač.Alespon podle mě je to levnější než ty drahé a menší účinnost řeším větším množstvím levných panelů,zatím mi nic neodešlo první aexpert z roku 2013...
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Soban
Příspěvky: 3933
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od Soban »

Auto bych zatím neřešil, a pořídil krabici vše v jednom třeba: https://shop.mypower.cz/menic-kombinova ... 000w-14919
k tomu pořídil baterku a panely.

Baterku třeba: https://shop.mypower.cz/akubox-lifepo4- ... 7kwh-11504

K tomu může připojit až 4kWp panelů s max napětím 130V (VOC 145).
Takže vše relativně bezpečné.

A uvidí kolik toho ušetří zda to má význam rozšiřovat atd......
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
Mex
Příspěvky: 885
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od Mex »

Migel píše: pát úno 16, 2024 6:33 am
A mas to tu !..par ludi a ine nazory..
Ja by som do kombi krabice zasa neisiel z dvovodu jednej poruchy ti padne cely system...
Jasně, to je normální. Někdo je horňák, někdo dolňák. Někdo dokonce tvrdí, že mu jde hlavně o duši (ale to asi kecá).

Ty sestavy po kusech sice teoreticky neodejdou v případě poruchy jako celek. Ale zase na druhé straně pokud něco z toho chcípne, tak je ten zbytek stejně většinou nepoužitelný, dokud ten vadný neopravím/nevyměním.
A ty kombi-krabice jsou často levnější, než jen jedna z komponent té skládané sestavy.
A jejich zprovoznění bude asi pro zatím neznalého asi jednodušší a rychlejší.
Mex
Příspěvky: 885
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od Mex »

cipis píše: pát úno 16, 2024 5:35 am
No tak az se zase zvednes, tak se bez zeptat ucetni.
Já nezpochybňuji to, že to nějaký uhozený předpis možná opravdu píše.
Ale to, že by to vůbec někdo v praxi řešil.
To by možná nějak řešil maximálně Mirek Dušín. Ale už ani ostatní členové Rychlých šípů asi ne.

Mimochodem není to moc dávno, co byl v Anglii zrušen stále platný zákon někdy ze 17. století, který zakazoval předpovídání počasí.
Dokonce snad pod trestem upálení provinilce.
slavo
Příspěvky: 151
Registrován: pon říj 18, 2021 11:59 am

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od slavo »

Soban píše: pát úno 16, 2024 12:17 pm
Auto bych zatím neřešil, a pořídil krabici vše v jednom třeba: https://shop.mypower.cz/menic-kombinova ... 000w-14919
k tomu pořídil baterku a panely.

Baterku třeba: https://shop.mypower.cz/akubox-lifepo4- ... 7kwh-11504

K tomu může připojit až 4kWp panelů s max napětím 130V (VOC 145).
Takže vše relativně bezpečné.

A uvidí kolik toho ušetří zda to má význam rozšiřovat atd......
Tie kombinovane menice potrebuju aby dobre isli 200 a viac voltov.... a tiez by som do nich nesiel. Nesiel by som uz ani do Epever MPPT, ktore nemaju ochranu pred odpojenim baterky a odidu, co je dost caste, toto sa Victronu nestane.
Ked uz setrit, tak na baterke a kupil by som clanky z nkon.nl a postavil to a je to za polovicu....

Co sa tyka tych auto, ako to je vlastne, povedzme ze mam garaz 30m od domu a budem chciet natiahnut kable na nabijanie auta...ake kable a na aku vzdialenost? Dlhodobo si kladiem aj otazku ako to je s tym rychlonabijanim...ako dokazu dostat 30kW nabijanie zo siete...ved siet dava maximalne 3x25A, cize 3x5500W...
Mivvy 202Ah LiFEPO4 batéria - 24V, panely 8x455Wp - 4s2p, Axpert king II - 24V
jahodovák
Příspěvky: 2028
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od jahodovák »

Dostat kamkoliv skoro jakýkoliv výkon není ani tak velký technický problém,ale jen kolik do toho chceš investovat.Skoro vše se dá vyřešit,pokud je na to dost prostředků a moc to neodporuje zažitým pořádkům.
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Uživatelský avatar
stano22
Příspěvky: 566
Registrován: ned čer 13, 2021 1:43 pm
Lokalita: SK-ZA
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 6500
Kapacita baterie [kWh]: 25
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: SK (ZA)

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od stano22 »

slavo píše: pát úno 16, 2024 6:42 pm
ako dokazu dostat 30kW nabijanie zo siete...ved siet dava maximalne 3x25A, cize 3x5500W...
Preco 3x25? Mozes poziadat distribucku o navysenie MRK. Ak mas doma gater, tak kludne aj 3x125A ... ekonomicky to sice znysel nedava, ale technicky, ak je v lokalite kapacita, tak sa o nu mozes uchadzat...
Mex
Příspěvky: 885
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od Mex »

slavo píše: pát úno 16, 2024 6:42 pm
...
Co sa tyka tych auto, ako to je vlastne, povedzme ze mam garaz 30m od domu a budem chciet natiahnut kable na nabijanie auta...ake kable a na aku vzdialenost? Dlhodobo si kladiem aj otazku ako to je s tym rychlonabijanim...ako dokazu dostat 30kW nabijanie zo siete...ved siet dava maximalne 3x25A, cize 3x5500W...
Rychlonabíjení znamená použít DC rychlonabíječku. A tu si asi domů nepořídíš (protože by ses nedoplatil).
A komerční DC rychlonabíječky budou viset na tlustých přívodních drátech.

Doma budeš zřejmě používat běžnou AC nabíječku. Což znamená u většiny aut 11 kW, některá umí i 22 kW.
Tak to zvládneš s jističem 3x16A nebo 3x32A.
A ani ten kabel by nemusel být nijak extrémní (5x4mm2 nebo 5x6mm2).
gupa
Příspěvky: 2605
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od gupa »

Mi to připadá, že poslední dobou otázky s prvním příspěvkem jsou jako začarovaný kruh, někdo se zaregistruje a první dotaz je, že má stříšku na max 10 panelů (3x5) a chce s touto plochou nabíjet akunářadí a služebního hybrida.

No není to podivné?

Jak si to diskuzně o své FVE představuje, jako že večer po šichtě zapojí do FVE baterie z aku které přes den na té šichtě vybil a zároveň i hybrida s kterým tu práci provádí? Asi by to chtělo více informací.

Takže rovnice by měla vypadat nějak jako celkové kWh baterie hybrida + kWh akunářadí + 20-30% ztrát na převody energií + požadovaná minimální výše kapacity baterie ve FVEv kWh = celkem kWh baterie pro FVE = to, a že plocha je asi pro 10 panelů ? Protože 13kWh má škoda hybrid(zdroj internet) + x kWh akunářadí + ... se jen tak bajočko rovná 20kWh baterii pro FVE. ... 20kWh minimálně, proto, že s velkou pravděpodobností když dojede s vybitou hybridní baterií, už nebude svítit *sun* ? Chce to více informací.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
gupa
Příspěvky: 2605
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od gupa »

Třeba pro Teslu, když odbočím, to znamená minimálně 5kW měnič s propojenou nulou, (orig nabíječ na 230V vyžaduje uzemnění, na výstup 2x115V nefunguje) potom třeba 100kWh baterii pro FVE a více, ... optimálně pro 400V kabel nějaký třífázový měnič pokud se spěchá s nabíjením. A potom přibližně ujetá vzdálenost / den že? Podle toho ujetí k té baterii je potřeba optimalizovat velikost FVE pole.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Atman
Příspěvky: 373
Registrován: ned čer 20, 2021 10:09 am
Lokalita: Śenkvice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 16100
Kapacita baterie [kWh]: 28
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Šenkvice - Slovensko

Re: Ostrovní elektrárna pro nabíjení vozu a AKU nářadí

Nový příspěvek od Atman »

Ja mám 11,5kWp a nebude stačiť, akonáhle mi odíde druhé auto, idem do elektromobilu (denný nájazd pravidelne 80km) a staviam bifaciálnu pergolu nad bazénom cca 4,8kWp (všetky strechy už obsadené) aby som aspoň pol roka jazdil zo slnka.
spolu 16,1kWp - JVV 2,2kWp sklon 45°, JJZ 4,9kWp sklon 55°, JJZ 4,4kWp sklon 24°, bifaciálna pergola 4,6 kWp 9°
Victron Easysolar 5000/48V + Epever Ipower plus 5000/48V iba na vyťažovanie TUV, ÚK, bazén + ďalší 5kW Ipower záloha a príprava na nabíjanie elektromobilu.
Victron Bluesolar MPPT 150/35, 2x Smartsolar 250/85. Lifepo4 48V/560Ah cca 28kWh -16x 320Ah LiitoKala ( reálna kapacita 283 - 294Ah) + 16x 280Ah Eve spolu na Victron Smartshunte.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek