Záhada s regulátory
Diskuze na téma solárních, větrných a ostatních regulátorů, datové komunikace mezi regulátory a PC, instalace software, zapojení regulátorů, chování a zkušenosti s různými typy regulátorů.
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř srp 22, 2012 9:38 am
- Reputace: 0
Záhada s regulátory
Dobrý den.
Dokázal by někdo vysvětlit tuhle záhadu?
Měl jsem solární regulátor MPPT2010 v provozu 8 měsíců, když odešel.Poslal jsem ho na reklamaci.Prodejce mi říkal, že odešel mosfet na vstupu, ale když ho vyměnil, tak to stejně nešlo a poslal regulátor do Německa.Mezitím mi zapůjčil rezervní regulátor MPPT7520.Po připojení se mi zdálo, že dobíjí nějak málo a po chvíli provozu odešel nadobro.Poslal jsem ho tedy prodejci, ten ho rozdělal a byl znovu zničený mosfet na vstupu.Připojil jsem na něj jen panel o výkonu 103W a napětí naprázdno 45V - veliká rezerva.No a teď mi přišel opravený regulátor z Německa, ale nemám odvahu ho připojit.Podle Stecy měl porušenou pojistku proti přepětí na vstupu.Byly na něj připojené dva panely 103W do serie - 90V a regulátor je do 100V.
Nenapadá někoho, proč mi ty regulátory odcházejí.
Už jsem pro jistotu objednal konektory pro přepojení ze série na paralelně.
Co napadá mě:
1) Nemohl by být problém s kovovým rozvaděčem?
2) Nevadí mu nějak pulzy z měniče Carspa 500U - při zapnutí měniče se někdy restartuje(při problému s rezervním měničem nebyl puštěn)
3) Nemá tam být od těch 100V větší rezerva?(nevysvětuje selhání zapůjčeného regulátoru)
Foto rozvaděče: Za každou radu budu rád.
Dokázal by někdo vysvětlit tuhle záhadu?
Měl jsem solární regulátor MPPT2010 v provozu 8 měsíců, když odešel.Poslal jsem ho na reklamaci.Prodejce mi říkal, že odešel mosfet na vstupu, ale když ho vyměnil, tak to stejně nešlo a poslal regulátor do Německa.Mezitím mi zapůjčil rezervní regulátor MPPT7520.Po připojení se mi zdálo, že dobíjí nějak málo a po chvíli provozu odešel nadobro.Poslal jsem ho tedy prodejci, ten ho rozdělal a byl znovu zničený mosfet na vstupu.Připojil jsem na něj jen panel o výkonu 103W a napětí naprázdno 45V - veliká rezerva.No a teď mi přišel opravený regulátor z Německa, ale nemám odvahu ho připojit.Podle Stecy měl porušenou pojistku proti přepětí na vstupu.Byly na něj připojené dva panely 103W do serie - 90V a regulátor je do 100V.
Nenapadá někoho, proč mi ty regulátory odcházejí.
Už jsem pro jistotu objednal konektory pro přepojení ze série na paralelně.
Co napadá mě:
1) Nemohl by být problém s kovovým rozvaděčem?
2) Nevadí mu nějak pulzy z měniče Carspa 500U - při zapnutí měniče se někdy restartuje(při problému s rezervním měničem nebyl puštěn)
3) Nemá tam být od těch 100V větší rezerva?(nevysvětuje selhání zapůjčeného regulátoru)
Foto rozvaděče: Za každou radu budu rád.
- dracekvo
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
- Reputace: 155
Re: Záhada s regulátory
Mě napadá jestli by regulátor nemohl mít svojí kostru spojednou s nějakým vnitřním obvodem, Třeba přávě ten mosfet co hoří nemusí být oddělený.
Zkusil bych ho odizolovat, aby byl jakoby pověšený ve vzduchu a nebyl přímo spojený z rozvaděčem. Pak změřit rozdíl napětí jak střídavého tak stejnosměrného napětí mezi rozvaděčem a uchycením regulátoru.
Zkusil bych ho odizolovat, aby byl jakoby pověšený ve vzduchu a nebyl přímo spojený z rozvaděčem. Pak změřit rozdíl napětí jak střídavého tak stejnosměrného napětí mezi rozvaděčem a uchycením regulátoru.
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř srp 22, 2012 9:38 am
- Reputace: 0
Re: Záhada s regulátory
Tak regulátor přišel a zatím funguje bez problémů.Pro jistotu jsem od toho rozvaděče ještě odizoloval ten měnič.Včera spotřebováno 0,9 kWh v AC a ještě něco zůstalo v bateriích.
Má to ale ještě 1 vadu na kráse.Když zapnu měnič, nebo měnič nahazuje nějaký silnější spotřebič, tak se mi restartuje regulátor.Prodejce říkal, že mi musí napětí ve špičce spadnout pod 8V a že to může být měkými bateriemi.Používám NiCd KPM160, jsou po výměně louhu a zdají se mi celkem tvrdé.Předtím jsem měl trakční olovo Banner a problém byl stejný.Problém v kabelech bych taky neviděl.Mám tam sice jen 6ku, ale 0,5 metru.
Není to třeba jen kvůli tomu, že se na bateriích děje něco, co regulátor nedokáže vysvětlit a proto vypne?
Má to ale ještě 1 vadu na kráse.Když zapnu měnič, nebo měnič nahazuje nějaký silnější spotřebič, tak se mi restartuje regulátor.Prodejce říkal, že mi musí napětí ve špičce spadnout pod 8V a že to může být měkými bateriemi.Používám NiCd KPM160, jsou po výměně louhu a zdají se mi celkem tvrdé.Předtím jsem měl trakční olovo Banner a problém byl stejný.Problém v kabelech bych taky neviděl.Mám tam sice jen 6ku, ale 0,5 metru.
Není to třeba jen kvůli tomu, že se na bateriích děje něco, co regulátor nedokáže vysvětlit a proto vypne?
-
- Příspěvky: 1453
- Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
- Reputace: 73
- Bydliště: Aš
Re: Záhada s regulátory
ahoj koukám na ten rozvaděč a vidím přívod od baterii k těm šroubovacím pojistkám je společný???jaké používáš napětí ?? jestli12V zkus dát kabely zvlášť pro regulátor a pro měnič přímo od baterii také a co největší průřez vodiče.ostrovpoděbaby píše:Dobrý den.
Dokázal by někdo vysvětlit tuhle záhadu?
Měl jsem solární regulátor MPPT2010 v provozu 8 měsíců, když odešel.Poslal jsem ho na reklamaci.Prodejce mi říkal, že odešel mosfet na vstupu, ale když ho vyměnil, tak to stejně nešlo a poslal regulátor do Německa.Mezitím mi zapůjčil rezervní regulátor MPPT7520.Po připojení se mi zdálo, že dobíjí nějak málo a po chvíli provozu odešel nadobro.Poslal jsem ho tedy prodejci, ten ho rozdělal a byl znovu zničený mosfet na vstupu.Připojil jsem na něj jen panel o výkonu 103W a napětí naprázdno 45V - veliká rezerva.No a teď mi přišel opravený regulátor z Německa, ale nemám odvahu ho připojit.Podle Stecy měl porušenou pojistku proti přepětí na vstupu.Byly na něj připojené dva panely 103W do serie - 90V a regulátor je do 100V.
Nenapadá někoho, proč mi ty regulátory odcházejí.
Už jsem pro jistotu objednal konektory pro přepojení ze série na paralelně.
Co napadá mě:
1) Nemohl by být problém s kovovým rozvaděčem?
2) Nevadí mu nějak pulzy z měniče Carspa 500U - při zapnutí měniče se někdy restartuje(při problému s rezervním měničem nebyl puštěn)
3) Nemá tam být od těch 100V větší rezerva?(nevysvětuje selhání zapůjčeného regulátoru)
Foto rozvaděče: Za každou radu budu rád.
-
- Příspěvky: 323
- Registrován: ned srp 05, 2012 10:41 am
- Reputace: 36
Re: Záhada s regulátory
to restartování sem pozoroval i na svém systému, mam tam tristat a když jel na větší výkon a zapnul jsem měnič v podobě APC3000 který má velmi tvrdý studený start tak se mi rehulátor restartoval, v logu bylo proudové přetížení, je to asi mžikový stav kdy jsou kondenzátory v reglu nabité a mžikově snížením napětí na výstupu (baterii) o dost klesne tak se vybijí do výstupu a nastane nadproud a ochrany regulátoru zapůsobí - můj názor
Pavel
Pavel
7,1kWp - 8x3 panely Renesola 240Wp, 2x3x235Wp lightway, 2xTristat TS60, trakční 48V 2x750Ah olovo, 2xměnič Studer XTM 4000, SDS Micro, solární dvouosý tracker se třemi panely
-
- Příspěvky: 219
- Registrován: pát kvě 25, 2012 11:15 pm
- Reputace: 4
Re: Záhada s regulátory
Vysvětlení vidím dvě:
1) Slabé dráty od baterky (společné s měničem) ,mohou mít při změně zatížení měniče nedostatečný průřez (velký odpor) který má na svědomí následné skokové zvýšení napětí a následně odejde mosfet na výstupu regulítoru.
2) Většina měničů čínské provenience není galvanicky oddělená od bateriového vstupu a proti jejich zemi (kovovému obalu a současně chladiči) naměříš někdy i 100V napětí. No tvůj měnič leží na plechové bedně rozvaděče, stejně jako je na něm přišroubovaný regulátor;)
Takže bych změřil jestli to měnič opravdu dělá a pokud ano přemístnil bych ho jinam , ne že by potom neexistovalo spojení měnič pře zem, lež pokud regulátor neuzemníš bude to fungovat. Stejně tak neuzeňovat ten čínskej měnič, nebo odepíšeš mosfety v něm;)
1) Slabé dráty od baterky (společné s měničem) ,mohou mít při změně zatížení měniče nedostatečný průřez (velký odpor) který má na svědomí následné skokové zvýšení napětí a následně odejde mosfet na výstupu regulítoru.
2) Většina měničů čínské provenience není galvanicky oddělená od bateriového vstupu a proti jejich zemi (kovovému obalu a současně chladiči) naměříš někdy i 100V napětí. No tvůj měnič leží na plechové bedně rozvaděče, stejně jako je na něm přišroubovaný regulátor;)
Takže bych změřil jestli to měnič opravdu dělá a pokud ano přemístnil bych ho jinam , ne že by potom neexistovalo spojení měnič pře zem, lež pokud regulátor neuzemníš bude to fungovat. Stejně tak neuzeňovat ten čínskej měnič, nebo odepíšeš mosfety v něm;)
-
- Příspěvky: 365
- Registrován: stř zář 07, 2011 10:09 pm
- Reputace: 11
Re: Záhada s regulátory
V takomto "oddelenom" zapojení hrozí, že namiesto mosfetov v regulátore, odpíše skôr obsluhu zariadenia!burda píše:...2) Většina měničů čínské provenience není galvanicky oddělená od bateriového vstupu a proti jejich zemi (kovovému obalu a současně chladiči) naměříš někdy i 100V napětí. No tvůj měnič leží na plechové bedně rozvaděče, stejně jako je na něm přišroubovaný regulátor;)
Takže bych změřil jestli to měnič opravdu dělá a pokud ano přemístnil bych ho jinam , ne že by potom neexistovalo spojení měnič pře zem, lež pokud regulátor neuzemníš bude to fungovat. Stejně tak neuzeňovat ten čínskej měnič, nebo odepíšeš mosfety v něm;)
![Uh :uh:](./images/smilies/uh.gif)
Je dosť nebezpečné, mať na obaloch rôznych zariadení, rôzne potenciály.
![hell :hell:](./images/smilies/hell.gif)
Prajem všetkým veľa slnka.
![Slunce *sun*](./images/smilies/sun.png)
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř srp 22, 2012 9:38 am
- Reputace: 0
Re: Záhada s regulátory
Díky všem za rady.
Co se týká vodičů, zkusím měnič připojit napřímo na baterie, abych věděl, jestli to pomůže.
Mohl bych ještě poprosit o vysvětlení toho skokového zvýšení napětí.Vždyť když je velký odpor od baterií a na start energii spotřebuje měnič, tak napětí skokově poklesne.
Pod měnič už jsem dal kus plastové podložky, takže už je oddělený.burda píše:Vysvětlení vidím dvě:
1) Slabé dráty od baterky (společné s měničem) ,mohou mít při změně zatížení měniče nedostatečný průřez (velký odpor) který má na svědomí následné skokové zvýšení napětí a následně odejde mosfet na výstupu regulítoru.
2) Většina měničů čínské provenience není galvanicky oddělená od bateriového vstupu a proti jejich zemi (kovovému obalu a současně chladiči) naměříš někdy i 100V napětí. No tvůj měnič leží na plechové bedně rozvaděče, stejně jako je na něm přišroubovaný regulátor;)
Takže bych změřil jestli to měnič opravdu dělá a pokud ano přemístnil bych ho jinam , ne že by potom neexistovalo spojení měnič pře zem, lež pokud regulátor neuzemníš bude to fungovat. Stejně tak neuzeňovat ten čínskej měnič, nebo odepíšeš mosfety v něm;)
Co se týká vodičů, zkusím měnič připojit napřímo na baterie, abych věděl, jestli to pomůže.
Mohl bych ještě poprosit o vysvětlení toho skokového zvýšení napětí.Vždyť když je velký odpor od baterií a na start energii spotřebuje měnič, tak napětí skokově poklesne.
-
- Příspěvky: 1453
- Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
- Reputace: 73
- Bydliště: Aš
Re: Záhada s regulátory
měnič je zapínán tím relé??jestli ano tak potom po zapnutí měniče dojít k poklesu musí než se nabijou kondenzátoryostrovpoděbaby píše:Díky všem za rady.
Pod měnič už jsem dal kus plastové podložky, takže už je oddělený.burda píše:Vysvětlení vidím dvě:
1) Slabé dráty od baterky (společné s měničem) ,mohou mít při změně zatížení měniče nedostatečný průřez (velký odpor) který má na svědomí následné skokové zvýšení napětí a následně odejde mosfet na výstupu regulítoru.
2) Většina měničů čínské provenience není galvanicky oddělená od bateriového vstupu a proti jejich zemi (kovovému obalu a současně chladiči) naměříš někdy i 100V napětí. No tvůj měnič leží na plechové bedně rozvaděče, stejně jako je na něm přišroubovaný regulátor;)
Takže bych změřil jestli to měnič opravdu dělá a pokud ano přemístnil bych ho jinam , ne že by potom neexistovalo spojení měnič pře zem, lež pokud regulátor neuzemníš bude to fungovat. Stejně tak neuzeňovat ten čínskej měnič, nebo odepíšeš mosfety v něm;)
Co se týká vodičů, zkusím měnič připojit napřímo na baterie, abych věděl, jestli to pomůže.
Mohl bych ještě poprosit o vysvětlení toho skokového zvýšení napětí.Vždyť když je velký odpor od baterií a na start energii spotřebuje měnič, tak napětí skokově poklesne.
-
- Příspěvky: 219
- Registrován: pát kvě 25, 2012 11:15 pm
- Reputace: 4
Re: Záhada s regulátory
ad1) Skokově se ti může měnit napětí při zapínání měniče - prudkém nabití kondenzátorů a nebo při prudké změně zatížení měniče. Prostě příliš tenké dráty v obvodu s velkým proudem se budou chovat jako velmi měkký zdroj napětí - jinak řečeno napětí bude příliš kolísat a vzhledem k povaze měniče může i vyletět nahoru. Sázel bych ale spíše na problém č.2;)ostrovpoděbaby píše:Díky všem za rady.
Pod měnič už jsem dal kus plastové podložky, takže už je oddělený.burda píše:Vysvětlení vidím dvě:
1) Slabé dráty od baterky (společné s měničem) ,mohou mít při změně zatížení měniče nedostatečný průřez (velký odpor) který má na svědomí následné skokové zvýšení napětí a následně odejde mosfet na výstupu regulítoru.
2) Většina měničů čínské provenience není galvanicky oddělená od bateriového vstupu a proti jejich zemi (kovovému obalu a současně chladiči) naměříš někdy i 100V napětí. No tvůj měnič leží na plechové bedně rozvaděče, stejně jako je na něm přišroubovaný regulátor;)
Takže bych změřil jestli to měnič opravdu dělá a pokud ano přemístnil bych ho jinam , ne že by potom neexistovalo spojení měnič pře zem, lež pokud regulátor neuzemníš bude to fungovat. Stejně tak neuzeňovat ten čínskej měnič, nebo odepíšeš mosfety v něm;)
Co se týká vodičů, zkusím měnič připojit napřímo na baterie, abych věděl, jestli to pomůže.
Mohl bych ještě poprosit o vysvětlení toho skokového zvýšení napětí.Vždyť když je velký odpor od baterií a na start energii spotřebuje měnič, tak napětí skokově poklesne.
-
- Příspěvky: 219
- Registrován: pát kvě 25, 2012 11:15 pm
- Reputace: 4
Re: Záhada s regulátory
S tím souhlasím, taky je na fotkách z některých realizací vidět, že je měnič "přišroubován izolovaně" tedy připojen dvoudrátově a následně je kolem z děrovaného plechu udělaná přizemněná klec aby se vyloučilo nebezpečné dotykové napětí.bert píše:V takomto "oddelenom" zapojení hrozí, že namiesto mosfetov v regulátore, odpíše skôr obsluhu zariadenia!burda píše:...2) Většina měničů čínské provenience není galvanicky oddělená od bateriového vstupu a proti jejich zemi (kovovému obalu a současně chladiči) naměříš někdy i 100V napětí. No tvůj měnič leží na plechové bedně rozvaděče, stejně jako je na něm přišroubovaný regulátor;)
Takže bych změřil jestli to měnič opravdu dělá a pokud ano přemístnil bych ho jinam , ne že by potom neexistovalo spojení měnič pře zem, lež pokud regulátor neuzemníš bude to fungovat. Stejně tak neuzeňovat ten čínskej měnič, nebo odepíšeš mosfety v něm;)![]()
Je dosť nebezpečné, mať na obaloch rôznych zariadení, rôzne potenciály.![]()
Prajem všetkým veľa slnka.
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř srp 22, 2012 9:38 am
- Reputace: 0
Re: Záhada s regulátory
Tak jsem zkusil napojit měnič přímo na baterie.Pořád se to chová stejně.Ještě jsem ale zjistil, že když odpojím od regulátoru panely, tak mu to nevadí - pravděpodobně to tedy nebude nijak souviset s vodiči.Při restartu signalizuje blikání červené info LED.V návodu jsem vyčetl, že to znamená 1) Napětí na baterii příliš vysoké
2) Napětí na baterii příliš nízké
3) Nabíjení přerušeno z důvodu příliš vysokého dobíjecího proudu
Z toho jsem pochopil, že při poklesu napětí prudce vzroste dobíjecí proud a zareaguje ochrana.
2) Napětí na baterii příliš nízké
3) Nabíjení přerušeno z důvodu příliš vysokého dobíjecího proudu
Z toho jsem pochopil, že při poklesu napětí prudce vzroste dobíjecí proud a zareaguje ochrana.
-
- Příspěvky: 1453
- Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
- Reputace: 73
- Bydliště: Aš
Re: Záhada s regulátory
tak to potom asi jedině jiný lepší regulátor
- abrams
- Příspěvky: 2774
- Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
- Reputace: 427
- Lokalita: Brno
- Bydliště: Brno
Re: Záhada s regulátory
Zdravím ,
jestli se jedná o 12V systém , tak bych zkusil zapojit těsně před měnič auto-audio kondenzátor aspoň 1F . Takový pokles napětí aku ukazuje na jeho značnou měkkost což by pořádnej kondenzátor mohl vykompenzovat . Když kondr nepomůže tak jej můžete do týdne vrátit bez udání důvodu
a zkusit jiný regl
.
Elektronům zdar![Slunce *sun*](./images/smilies/sun.png)
jestli se jedná o 12V systém , tak bych zkusil zapojit těsně před měnič auto-audio kondenzátor aspoň 1F . Takový pokles napětí aku ukazuje na jeho značnou měkkost což by pořádnej kondenzátor mohl vykompenzovat . Když kondr nepomůže tak jej můžete do týdne vrátit bez udání důvodu
![Yes :yes:](./images/smilies/yes.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Elektronům zdar
![Slunce *sun*](./images/smilies/sun.png)
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič 48MWh+ , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Chibi v textu vyhrazeny
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř srp 22, 2012 9:38 am
- Reputace: 0
Re: Záhada s regulátory
Nejspíš to bude opravdu měkostí aku.Na stůl jsem si udělal digitální diodový voltmetr.Když zapnu měnič, tak problikne třeba i 11V.Zaráží mě ale, že KPM 160 tohle neustojí.Myslíte si, že to regulátoru vadí, když ho to ůplně nerestartuje, ale jen přestane dobíjet kvůli nízkému napětí?Zezačátku jsem si myslel, že úplně vypne kvůli podpětí, ale nakonec ne.abrams píše:Zdravím ,
jestli se jedná o 12V systém , tak bych zkusil zapojit těsně před měnič auto-audio kondenzátor aspoň 1F . Takový pokles napětí aku ukazuje na jeho značnou měkkost což by pořádnej kondenzátor mohl vykompenzovat . Když kondr nepomůže tak jej můžete do týdne vrátit bez udání důvodua zkusit jiný regl
.
Elektronům zdar
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 1 host