možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
petr541
Příspěvky: 6
Registrován: stř bře 23, 2022 8:30 am

možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od petr541 »

Dobrý den,
jsme na fóru nováček. Chci se postavit/nechat postavit 20kWp elektrárnu na střechu naší provozovny. Roční spotřebu máme přes 40MWh.
Nemám v plánu žádnou dotaci a zároveň nechci přetoky (místní distrubutor s tím má velký problém). Vychází mi z toho, že výraznou pomocí bude baterie.

Všiml jsem si, že se nabízejí starší baterky z elektroaut a napadlo mě ji využít jako uchovatel energie.

Máte někdo zkušenosti s napojením a jde to vůbec takto použít?

Mám třeba možnost koupit 21,6kWh z BMW i3 za nějakých 60 000Kč, což je super cena, ale otázka jestli by to k něčemu bylo....napětí uvádějí 44,4V, 8modulů á 2,6kWh, SOH 91%

Díky moc za případné rady :-)
rva
Příspěvky: 3948
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od rva »

Za obdobnou cenu se z Číny koupí LiFePo4 články a k nim vhodné BMS. Z toho se dá sestavit běžný 48V FV systém snadno rozšitelný, který bude mít uživatel pod svou plnou kontrolou a kde ho nečekají nepříjemná překvapení.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Mojm10
Příspěvky: 250
Registrován: ned bře 22, 2020 11:55 am

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Mojm10 »

Jde to. Je k tomu potreba CSC (melo by byt u baterek), dale BMS (SimpBMS, BLCKbms, Batrium) a menic Victron (Multiplus GX, Cerbo,..). Bude to bezpecne, bude to komunikovat po CANu, ridit nabijeni plynule atd.
petr541
Příspěvky: 6
Registrován: stř bře 23, 2022 8:30 am

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od petr541 »

koukal jsem na alibaba, něco jsem poptal, tak uvidíme...u té autobaterky by asi bylo lepší, že je "kousek" v Polsku a osobně (ale jsem laik) bych se spíš bál nepříjemných překvapení u té z alibaby...nebo máte konkrétní nějákou vyzkoušenou? případně kde hledat relevantní informace?
Adrianb
Příspěvky: 231
Registrován: pon zář 13, 2021 9:32 pm
Lokalita: Slovensko, TR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15kwp
Kapacita baterie [kWh]: 90kWh LiFe
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Turčianske Teplice

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Adrianb »

Ak máš možnosť kúpiť dobrú, nevyšlahanú batériu z EV tak odporúčam radšej toto riešenie.
Tie baterky z číny sú pochybná kvalita oproti tomu čo sa dáva do autmotive. Aj keď ide o "nové" ali baterky verzus použité z EV.
To "nové" je tam zámerne preto, lebo číňan kľudne baterky aj recykluje a repackuje a následne predáva aj 10 ročné šunty ako nové :)
Matess
Příspěvky: 1751
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Matess »

já bych zase doporučil osvědčené dlouhověké lifepo4 před liion... počet cyklů bude dvojnásobný. Nerozumím tomu proč se lidé tak honí za EV liion baterkama v ceně nových lifepo4. Já jako rozumím tomu když se povede baterii koupit za polovinu ceny proti lifepo že je liion dobrý kup, ale proč brát za stejnou cenu automotive baterku u které se hraje hlavně na poměr kapacity k objemu a hmotnosti s životností až na druhém místě to nechápu... V tomto případě ale 3k za kWh není špatná cena.

Nové lifepo4 vychází v článcích na cca 5200 s DPH za kWh
petr541
Příspěvky: 6
Registrován: stř bře 23, 2022 8:30 am

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od petr541 »

no a máte někdo konkrétní zkušenosti jak to rozchodit? předběžně jsem uvažoval nad měničem Huawei 20KTL M2 - distributor nás měří celkově, ne po fázích...takže nepotřebuji asynchronní měnič...akorát nevím jak to prostě rozchodit kdybych to už koupil...je to pro mě španělská vesnice :shock:
Adrianb
Příspěvky: 231
Registrován: pon zář 13, 2021 9:32 pm
Lokalita: Slovensko, TR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15kwp
Kapacita baterie [kWh]: 90kWh LiFe
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Turčianske Teplice

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Adrianb »

Matess píše:
já bych zase doporučil osvědčené dlouhověké lifepo4 před liion... počet cyklů bude dvojnásobný. Nerozumím tomu proč se lidé tak honí za EV liion baterkama v ceně nových lifepo4. Já jako rozumím tomu když se povede baterii koupit za polovinu ceny proti lifepo že je liion dobrý kup, ale proč brát za stejnou cenu automotive baterku u které se hraje hlavně na poměr kapacity k objemu a hmotnosti s životností až na druhém místě to nechápu... V tomto případě ale 3k za kWh není špatná cena.

Nové lifepo4 vychází v článcích na cca 5200 s DPH za kWh
To myslíš akože tie EVE, Catl, Lishen, Rept a podobné články áno? Či hovoríš o cene za Winstony ktoré už naozaj niekoľko užívateľov skutočne používa okolo 10 rokov a pohoda (a áno niekomu tu drbol aj LFYP winston článok). Ak je niekto kto má články od spomínaných alebo aj iných výrobcov a držia 10 rokov + nech sa ozve :yes: (viem že pred 10 rokmi také články asi neboli...).
Teraz je proste móda LFP, len cenovo sa to nikdy nezaplatí. Tak ľudia špekulujú, to je celé.

pre petr541: existuje niekoľko možností BMS pre tie bloky z BMW ktoré ti už boli povedané. Otázka je, či si to vieš dať sám do kopy alebo nie.
Uživatelský avatar
tomas
Příspěvky: 2579
Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
Bydliště: Třinec

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od tomas »

Neexistuje nějaký převodník komunikace na auto konektor CHAdeMO a na výstupu by to simulovalo například HV Pylontech CAN port? Zvažuji že bych z jednoho Solaxu 15kW udělal V2G obousměrnou nabíječku. Jeden zákazník si koupil PEUGEOT e-PARTNER a má tam CHAdeMO a jednofázový 3,7kW konektor J1772 - Typ 1 a nabíjí to 24 hodin. Tak bych mu přes CHAdeMO do toho pustil 15kW v DC, jen to musí komunikovat se střídačem aby si to bylo schopno omezit nabíjecí/vybíjecí proud. Nedokázal by někdo takový převodník zbastlit?
Chci elektrárnu s licencí a s prodejem přebytků nebo komunitní výměnou energie: ANO
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od brin »

Ternární lithium má ovšem oproti lifepo i výhody. Například vybíjecí křivku, ze které lze vyvozovat kapacitu. To lifepo neumí a spoléhá se na BMS.
Adrianb
Příspěvky: 231
Registrován: pon zář 13, 2021 9:32 pm
Lokalita: Slovensko, TR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15kwp
Kapacita baterie [kWh]: 90kWh LiFe
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Turčianske Teplice

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Adrianb »

brin píše:
Ternární lithium má ovšem oproti lifepo i výhody. Například vybíjecí křivku, ze které lze vyvozovat kapacitu. To lifepo neumí a spoléhá se na BMS.
Osobne zatiaľ neviem o stabillnej bms ktorá by reálne vedela vypočítať SOC podľa nabíjania a vybíjania LFP :eek2:
Mojm10
Příspěvky: 250
Registrován: ned bře 22, 2020 11:55 am

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Mojm10 »

Matess píše:
já bych zase doporučil osvědčené dlouhověké lifepo4 před liion... počet cyklů bude dvojnásobný. Nerozumím tomu proč se lidé tak honí za EV liion baterkama v ceně nových lifepo4. Já jako rozumím tomu když se povede baterii koupit za polovinu ceny proti lifepo že je liion dobrý kup, ale proč brát za stejnou cenu automotive baterku u které se hraje hlavně na poměr kapacity k objemu a hmotnosti s životností až na druhém místě to nechápu... V tomto případě ale 3k za kWh není špatná cena.

Nové lifepo4 vychází v článcích na cca 5200 s DPH za kWh
Ale on ma moznost 21,6 kWh za 60 tis. tj. 2700 Kc. Skoro polovina.
luky
Příspěvky: 909
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od luky »

tomas píše:
Neexistuje nějaký převodník komunikace na auto konektor CHAdeMO a na výstupu by to simulovalo například HV Pylontech CAN port? Zvažuji že bych z jednoho Solaxu 15kW udělal V2G obousměrnou nabíječku. Jeden zákazník si koupil PEUGEOT e-PARTNER a má tam CHAdeMO a jednofázový 3,7kW konektor J1772 - Typ 1 a nabíjí to 24 hodin. Tak bych mu přes CHAdeMO do toho pustil 15kW v DC, jen to musí komunikovat se střídačem aby si to bylo schopno omezit nabíjecí/vybíjecí proud. Nedokázal by někdo takový převodník zbastlit?
Co jsem se po něčem takovém pídil, tak komunikace pro DC nabíječky je "tajná", resp. za peníze. Takže ten popis komunikace tak snadno nezískáš.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
Saman_CZ
Příspěvky: 31
Registrován: ned dub 03, 2022 9:26 am

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Saman_CZ »

jsem sice novacek, ale dle toho co pise autor je taky vesmes novacek, a nejhorsi mozna kombinace pro novcka je, udelej si sam neco co stoji statisice

predpokladam ze ve finale bude rozchozeni a spravny chod te baterie z i3 stat mnohem vetsi penize, nez kdyby se 22kWh vzalo v necem jako je Pylontech, k 20kWp i me jako laikovy vychazi ze bude 22kWh malo, a spise bych se poohlizel po necem, co bude mit kapacitu okolo 40kWh, tedy dvojnasoben instalovaneho vykonu v panelech

v cem laik nejsem je automotive, neb delam pro Skodovku v PR, a baterie pro Ev nejsou prilis vhodne pro OZE, zivotnost NMC baterii z let 2010-2018 byla do 1500 cyklu (novejsi se dostavaji na 2000-2500 cyklu), predpokladejme ze dana bazarova baterie z i3 bude nekde u 1000 cyklu DOD 80%, takze provoz kde je rocni odber 40MWh muze pro tu baterii znamenat nepouzitelnost treba jiz do 4-5 let, spise drive diky tomu ze ma kapacitu jen 21,6kWh, vyuzivano bude v lepsim pripade cca 17kWh, spise ale 15-16kWh, a kdyby se vzal hodinovy prumer pri 24/7 provozu na tech 40MWh, tak na tech 17kWh to muze v lepsim pripade jet cca 3,5 hodiny a to v pripade ze by to byl opravdu prumer pro 24/7, tedy ta lepsi varianta, mnohem lepsi by bylo napsat hodinovy prumer daneho objektu, ten bude predpokladam vetsi nez 4,6kWh ktery vychazi pro provoz 24/7, pokud to bude byt jen treba 8kWh, tak ta baterka je dobra na cca 2 hodiny provozu, takze pokud by slouzila jen jako zaloha pro vypadek energie ze site na ty 2 hodky, tak asi ok, ale pokud by mela krmit ten provoz i v dobe kdy nesviti, tak se odporouci velice rychle, pro takove pouziti bych spise zvazoval nove reseni na bazi LFP ci jeste lepe LTO (LTO bude hodne drahe)
Mojm10
Příspěvky: 250
Registrován: ned bře 22, 2020 11:55 am

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Mojm10 »

LTO proc?
Matess
Příspěvky: 1751
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Matess »

Adrianb píše:
Matess píše:
já bych zase doporučil osvědčené dlouhověké lifepo4 před liion... počet cyklů bude dvojnásobný. Nerozumím tomu proč se lidé tak honí za EV liion baterkama v ceně nových lifepo4. Já jako rozumím tomu když se povede baterii koupit za polovinu ceny proti lifepo že je liion dobrý kup, ale proč brát za stejnou cenu automotive baterku u které se hraje hlavně na poměr kapacity k objemu a hmotnosti s životností až na druhém místě to nechápu... V tomto případě ale 3k za kWh není špatná cena.

Nové lifepo4 vychází v článcích na cca 5200 s DPH za kWh
To myslíš akože tie EVE, Catl, Lishen, Rept a podobné články áno? Či hovoríš o cene za Winstony ktoré už naozaj niekoľko užívateľov skutočne používa okolo 10 rokov a pohoda (a áno niekomu tu drbol aj LFYP winston článok). Ak je niekto kto má články od spomínaných alebo aj iných výrobcov a držia 10 rokov + nech sa ozve :yes: (viem že pred 10 rokmi také články asi neboli...).
Teraz je proste móda LFP, len cenovo sa to nikdy nezaplatí. Tak ľudia špekulujú, to je celé.

pre petr541: existuje niekoľko možností BMS pre tie bloky z BMW ktoré ti už boli povedané. Otázka je, či si to vieš dať sám do kopy alebo nie.
koupil jsem winstony z druhé ruky a jedou už 6 let a předtím něco jely (netuším kolik). Mám i modré články různých výrobců ve věku 2-5 let, mám i saft vyřazené battery packy tady z fóra (jak liion tak lifepo4), takže ano vím že článek občas odejde, ale u mě baterky nejsou v bavlnce... jsou v mrazu apod. Odešlo mi od každého něco, ale nejvíc článků co mi odešlo bylo liion... v Ah to bude asi na stejno, ale v počtu článků u liion je to masakr. Zatím modrásky nemám tolikrát cyklované abych mohl dělat nějaký závěry... bude tam tak 100 cyklů a kapacita jako nové. Za mě se není třeba na ně koukat skrze prsty, protože například v tomto počtu mi umřel i winston - náhoda je blbec. Můj pocit ale je, že nové články i přes nižší cenu mají lépe zvládnutou výrobu a jsou neméně kvalitní.

Stejně bych se držel lifepo4 před liion (už jen z důvodu bezpečnosti)... s čím souhlasím je tipování SOC u lifepo4... jo to je naprd.
MirekX
Příspěvky: 29
Registrován: pon zář 27, 2021 7:22 pm
Bydliště: Týniště nad Orlicí

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od MirekX »

Já bych se toho nebál, mám také baterku poskládanou z elektroaut přes 30kwh a funguje to pěkně. K tomu pouze balancér. Oproti provozu v autě si baterie v elektrárně válí šunky, nastavit rozumně napětí na článek a musí to vydržet věčnost.
DEYE 12kW 3fáz jako ostrov, 30ks panelů celkem cca 8500Wp, baterie z elektroaut 55kWh, VW E-golf
Mikel
Schválený prodejce
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od Mikel »

Saman_CZ píše:

v cem laik nejsem je automotive, neb delam pro Skodovku v PR, a baterie pro Ev nejsou prilis vhodne pro OZE, zivotnost NMC baterii z let 2010-2018 byla do 1500 cyklu (novejsi se dostavaji na 2000-2500 cyklu), predpokladejme ze dana bazarova baterie z i3 bude nekde u 1000 cyklu DOD 80%, takze provoz kde je rocni odber 40MWh muze pro tu baterii znamenat nepouzitelnost treba jiz do 4-5 let, spise drive diky tomu ze ma kapacitu jen 21,6kWh, vyuzivano bude v lepsim pripade cca 17kWh, spise ale 15-16kWh, a kdyby se vzal hodinovy prumer pri 24/7 provozu na tech 40MWh, tak na tech 17kWh to muze v lepsim pripade jet cca 3,5 hodiny a to v pripade ze by to byl opravdu prumer pro 24/7, tedy ta lepsi varianta, mnohem lepsi by bylo napsat hodinovy prumer daneho objektu, ten bude predpokladam vetsi nez 4,6kWh ktery vychazi pro provoz 24/7, pokud to bude byt jen treba 8kWh, tak ta baterka je dobra na cca 2 hodiny provozu, takze pokud by slouzila jen jako zaloha pro vypadek energie ze site na ty 2 hodky, tak asi ok, ale pokud by mela krmit ten provoz i v dobe kdy nesviti, tak se odporouci velice rychle, pro takove pouziti bych spise zvazoval nove reseni na bazi LFP ci jeste lepe LTO (LTO bude hodne drahe)
Nevim co maji tedy ve Skodovne na PR za informace ale pokud se budeme bavit o i3 tak tam jsou clanky SANSUNG SDI a podle datasheetu maji zivotnost 5000 cyklu pri poklesu na 80%.
Pri provozu baterie ve FVE pokud je vse vhodne dimenzovano a navrzeno ( a ted nemluvim o extremistech ) se bezne udela za rok 170-200 cyklu. Moralni zivotnost LION nebo LIFEPO4 baterii je 12-15 let. Z toho plyne, ze v aplikace FVE stejne temer nikdo ani nevyuzije cyklickou zivotnost baterii. Ty baterie proste drive umrou na chemicke starnuti.
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/
MirekX
Příspěvky: 29
Registrován: pon zář 27, 2021 7:22 pm
Bydliště: Týniště nad Orlicí

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od MirekX »

Někde jsem i zachytil informaci, že má škodovka v plánu vybudovat velké bateriové úložiště u Mladé Boleslavi právě na dožívání článků z elektroaut. Protože s "malými" proudy ty baterky můžou fungovat dalších pár let po vyřazení z EV.
DEYE 12kW 3fáz jako ostrov, 30ks panelů celkem cca 8500Wp, baterie z elektroaut 55kWh, VW E-golf
kuli
Příspěvky: 474
Registrován: pon bře 01, 2021 10:27 am
Lokalita: Horná Orava
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: možnost využití baterky z elektroauta (bmw i3) jako aku

Příspěvek od kuli »

Ja mám 10 modulov z Tesly 70 S. Mám to zapojené sice iba 4 mesiace, ale som s tým zatiaľ spokojný.
Je to tvrdý zdroj, ukazuje pekne SOC, články sa vôbec nerozchádzajú aj keď som išiel jednu vetvu bez BMS.
(BMS mám 5 ks)
Zohrievajú sa minimum pri 0,2 C nabíjaní - vybíjaní ( viac sa ani nedostanem )
8,64 kWp JJZ 12 % sklon, 24 x 360 Wp Longi Full Black , 3 x PIP 5048 MK na 1 f, Batéria Li-ion Tesla 12s - 40 kWh/ pracovný rozsah batérii 42 - 49 V

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek