Elektrocentrála pro ostrov
Popis a ukázky samostatných ostrovních elektráren nepřipojených do rozvodné sítě s akumulací energie.
-
- Příspěvky: 741
- Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
- Lokalita: Kyjovsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9170
- Kapacita baterie [kWh]: 33
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Elektrocentrála pro ostrov
Zdravím vespolek. Něco úvodem. Celý minulý rok jsem provozoval 48V již "dospělou" variantu FVE obnášející: 5,09kWp různě orientovaných, 21,4kWh v LiFe (reálná kapacita 3,10 - 3,40V) a 10kW měniče (2xKing). Jelo se buď na FV (pokud bylo v aku) a nebo na síť. Nic mezi. Vše fungovalo k naprosté spokojenosti bez nejmenšího zaváhání Celý minulý rok jsem neděli co neděli v 21.00 zapisoval spotřebu z DS abych si udělal představu. Za rok jsem odebral z DS 1477kWh. FVE vyrobila, no to není přesné je to výpočet PVGis 4876kWh. Ve skutečnosti taková výroba nebyla, byly zatím nevyužité přebytky (už se vytěžování do aku nádrží 7500l dodělává) a taky na PVGis byly ztráty zadány 0%. Přesto regulátory zaznamenaly výrobu 4589kWh Takže to beru jako jakýs-takýs reál, 6353kWh/rok. Vše počítáno po týdnech. Od tohoto se odpichuji a je mi jasné, že to není zcela fér (jiný rok jinak svítí, taky klima bez které se neminu, 25m2 střešních oken ač zastíněných udělá své i když s ohledem na níže uvedené toto asi problém nebude). Tento rok proběhne rozšíření do finální podoby + 4,1kWp + 10,2kWh LiFe Pokud jsem vše prohnal správně kalkulačkou tak pokud by byl identický rok z rozšířením, tak mi vyšla spotřeba z DS 312kWh/rok a k tomu přebytky 2731kWh/rok. No a to co bylo dřív jen úvahou, se může už lehce stát realitou, ostrov Protože není rok jak rok tak si pro sichr říkám, i kdyby 1000kWh a to si myslím, že dost přeháním. A konečně se dostávám k jádru problému... Agregát... Jak velký, BA, LPG, NM, vyrábět, koupit hotový a já nevím co Taky bych chtěl start automatizovat, na tom trvám. De facto by mi asi stačil výkon 2-4kWh stabilně, a tady narážím na první, neříkám že neřešitelný problém. Málo co má do 4kW startér, na BA snad vůbec nic, NM už ano. Navíc se mi nelíbí agregát 220VAC. Chci nabíjet aku 48VDC, tj. nabíječka k tomu (komplikace, cena navíc). Ne že bych ho úplně zamítl, ale jen za předpokladu nízkých provozních nákladů. To je u BA prakticky vyloučeno. De facto přichází do úvahy Heron LPG (jejich kvalita není zrovna dobře hodnocená) a ani použití LPG automatizaci moc nenahrává. A automatizovat, tedy zasahovat do konstrukce stroje v záruce ať už jakýchkoliv kvalit se mi nezdá rozumné. U NM se mi moc líbí:
https://www.nahradni-zdroj.cz/elektroce ... kde-3500e/
a nebo 5,5kW "brácha" ale to si myslím je zbytečné, 2,5kWh trvale naprosto stačí. Solidní spotřeba, má startér, motory Kipor jsou velmi dobře hodnoceny a ani náhradní díly nejsou problém, cena se dle mne dá. Jen těch 220VAC Ale i tak je to za mne TOP hotové řešení. Ale dá se slušně vybírat i z jiných značek a to i levněji.
Taky jsem začal uvažovat i o výrobě diesel kogenerace z nějakého věčného "rumpálu" z auta. K tomu 2 řádné alternátory 24V do rychla, tak aby stačil zvýšený volnoběh. Postupně jsem to prakticky zavrhl. Jako první pracnost využití tepla, i když pro to podmínky mám docela solidní (aku nádrže 7500l), za další takto starý motor jestli na něj má být spoleh tak je zralé zgenerálkovat ho, k tomu přifařit altíky... A už nám roste cena a pracnost a přitom takto výkonný motor vůbec nepotřebuji A proto, že jsem se docela zhlídnul v dieselu (už jen pro spoleh na start, nechce se mi v noci řešit třeba svíčku na Heronu, který je prý docela požírá) tak mne napadla poslední varianta. Opět malý diesel (dle recenzí je ten Kipor moje jednička) např":
http://www.strojnivybaveni.cz/motor-kipor-km178fe/
a na ně nabastlit:
https://www.aliexpress.com/item/4001119 ... mainSearch
Verzi 5kW, kdoví v jaké jsou ty "jejich" W kondici Pokud to dá 2,5kWh budu maximálně spokojen. Sice s tím nějaká práce bude, ale zdá se mi, že to nejlépe odpovídá zadání. Taky by se dal ovládat výkon, už třeba jen proto aby jel motor v efektivním režimu, pouze otáčkami.
Přeživší co to dočetli až sem, co na to říkáte? Aještě mne trápí jedna věc. Nenašel jsem vůbec nic co by bylo k tomu generátoru s PM, hlavně napětí a výkon vs. otáčky Dá se toho nějak dopídit? Nebo aspoň, řekněme slušně odhadnout?
Díky všem kteří přispějí, radou, zkušeností či názorem.
https://www.nahradni-zdroj.cz/elektroce ... kde-3500e/
a nebo 5,5kW "brácha" ale to si myslím je zbytečné, 2,5kWh trvale naprosto stačí. Solidní spotřeba, má startér, motory Kipor jsou velmi dobře hodnoceny a ani náhradní díly nejsou problém, cena se dle mne dá. Jen těch 220VAC Ale i tak je to za mne TOP hotové řešení. Ale dá se slušně vybírat i z jiných značek a to i levněji.
Taky jsem začal uvažovat i o výrobě diesel kogenerace z nějakého věčného "rumpálu" z auta. K tomu 2 řádné alternátory 24V do rychla, tak aby stačil zvýšený volnoběh. Postupně jsem to prakticky zavrhl. Jako první pracnost využití tepla, i když pro to podmínky mám docela solidní (aku nádrže 7500l), za další takto starý motor jestli na něj má být spoleh tak je zralé zgenerálkovat ho, k tomu přifařit altíky... A už nám roste cena a pracnost a přitom takto výkonný motor vůbec nepotřebuji A proto, že jsem se docela zhlídnul v dieselu (už jen pro spoleh na start, nechce se mi v noci řešit třeba svíčku na Heronu, který je prý docela požírá) tak mne napadla poslední varianta. Opět malý diesel (dle recenzí je ten Kipor moje jednička) např":
http://www.strojnivybaveni.cz/motor-kipor-km178fe/
a na ně nabastlit:
https://www.aliexpress.com/item/4001119 ... mainSearch
Verzi 5kW, kdoví v jaké jsou ty "jejich" W kondici Pokud to dá 2,5kWh budu maximálně spokojen. Sice s tím nějaká práce bude, ale zdá se mi, že to nejlépe odpovídá zadání. Taky by se dal ovládat výkon, už třeba jen proto aby jel motor v efektivním režimu, pouze otáčkami.
Přeživší co to dočetli až sem, co na to říkáte? Aještě mne trápí jedna věc. Nenašel jsem vůbec nic co by bylo k tomu generátoru s PM, hlavně napětí a výkon vs. otáčky Dá se toho nějak dopídit? Nebo aspoň, řekněme slušně odhadnout?
Díky všem kteří přispějí, radou, zkušeností či názorem.
-
- Příspěvky: 909
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Na Aliexpresu jsem zahlédl benzínový motor se startérem a 48V generátorem, s automatickým startem. Ale nebyly tam moc detaily.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 2244
- Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Jelikož to chceš automaticky, tak LPG bych se zdaleleka vyhnul. Bez dozoru bych z toho měl hrůzu. Nafta je z hlediska takového provozu jednoznačná volba. Nemá to zapalování, čerpadlo u toho bude směšně jednoduché a spase to bez potíží i fritovací olej. Nabíječ máš v Axpertu. Jenže v takovém případě ti pojede na bypas. Pokud tedy budeš chtít nabíjet výkonem 2,5kW, nemáš už moc prostoru normálně fungovat v bytě abys tu centrálu nepřetížil. Ale to je podobné i s tím DC nabíječem. Jednak jak říkáš, ty čínské W bývají v jiném poměru k těm našim Za další bys musel zvolit hranici pro začátek nabíjení poměrně vysoko. Jinak tě to bude zase brzdit ve fungování v bytě. Já bych se přiklonil k verzi diesel 220VAC a 5kW. Pak je tu ale ještě otázka jestli s ní bude Axpert kamarádit.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
-
- Příspěvky: 741
- Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
- Lokalita: Kyjovsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9170
- Kapacita baterie [kWh]: 33
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektrocentrála pro ostrov
To jsem taky viděl, ale moje víra v čínské BA motory není nic moc Jako jedinou volbu s BA jsem zvažoval Hondu 200ccm, trvale 3,3kW na 1,7BA. Jako startér použít generátor jako BLDC motor. Kipor 4kW stabilně vyjde o 2kkč víc jak Honda, starér má klasický, a při 75% zatížení, tedy 3kW si mlaskne 0,9l/hod. Pokud budu předpokládat výrobu 500kWh/rok, tak je to 200 hodin běhu. A to je (počítám 35kč/l BA i NM) rozdíl 5600kč. Jediné co jsem z toho pochytil je výkon generátoru 3kW při 3000ot.luky píše:Na Aliexpresu jsem zahlédl benzínový motor se startérem a 48V generátorem, s automatickým startem. Ale nebyly tam moc detaily.
S tím LPG to vidím naprosto stejně Ten Axpert z toho míním úplně vynechat. I za cenu, že bude nabíječka 220AC/48DC v režimu jako CC zdroj, takže k přetížení by dojít nemělo. Ale je to nabíječka navíc a to by byla taky citelná položka a další ztráty. Ty alternativní paliva... Kdyby člověk věděl jak to ovlivní životnost motoru, to by se počítalo Nechci do toho lít nějaký friťák a spol. Když už tak bionaftu druhé generace, ale to je houby rozdíl v ceně I tak by to mělo vycházet luxusně, zhruba do 15kč/kW i s výměnou olejů, což je pro mne luxusní. Z určitého důvodu nemůžu lehce změnit dodavatele a 1kWh mně vychází ve finále skoro 9kč. Toto ale tady detailně rozebírat nemíním.fugas píše:Jelikož to chceš automaticky, tak LPG bych se zdaleleka vyhnul. Bez dozoru bych z toho měl hrůzu. Nafta je z hlediska takového provozu jednoznačná volba. Nemá to zapalování, čerpadlo u toho bude směšně jednoduché a spase to bez potíží i fritovací olej. Nabíječ máš v Axpertu. Jenže v takovém případě ti pojede na bypas. Pokud tedy budeš chtít nabíjet výkonem 2,5kW, nemáš už moc prostoru normálně fungovat v bytě abys tu centrálu nepřetížil. Ale to je podobné i s tím DC nabíječem. Jednak jak říkáš, ty čínské W bývají v jiném poměru k těm našim Za další bys musel zvolit hranici pro začátek nabíjení poměrně vysoko. Jinak tě to bude zase brzdit ve fungování v bytě. Já bych se přiklonil k verzi diesel 220VAC a 5kW. Pak je tu ale ještě otázka jestli s ní bude Axpert kamarádit.
-
- Příspěvky: 2244
- Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Měl jsem Citroen XM který jezdil dva roky z větší míry na friťák a to už měl 300 000km na počítadle. Ale samozřejmě nějaké detailní dopady na stav motoru jsem absolutně neřešil. U centrály by bylo nutné automatizovat přepínání paliv, protože není dobré nechávat to stát dlouho ve vstřikovači a vůbec ne v čerpadle. Je prostě nutné to po každém cyklu vypláchnout přepnutím na kvalitní naftu. Pozor, pro bionaftu platí ze zkušenosti to samé. Tím ve mě klíčí podezření, že prodávají friťák druhé generace, zatížený daní na paliva
Každopádně ten nafťák je robusnější, jednodušší a má lepší kroutící moment. Pro tyhle stabilní aplikace mi přijde mnohem vhodnější. Za další, možná budeš jednou rád že seženeš friťák, natož naftu. Je to další možnost. Benzíňák na nic jiného nepoběží.
Mimochodem. když se v létě rozhlídneš po krajině, zaznamenáš přebytek žluté barvy a vtíravý smrad. Produkt této plodiny končí v naftě a benzínu jako "biosložka" a dále jako bionafta samotná.
Každopádně ten nafťák je robusnější, jednodušší a má lepší kroutící moment. Pro tyhle stabilní aplikace mi přijde mnohem vhodnější. Za další, možná budeš jednou rád že seženeš friťák, natož naftu. Je to další možnost. Benzíňák na nic jiného nepoběží.
Mimochodem. když se v létě rozhlídneš po krajině, zaznamenáš přebytek žluté barvy a vtíravý smrad. Produkt této plodiny končí v naftě a benzínu jako "biosložka" a dále jako bionafta samotná.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
-
- Příspěvky: 741
- Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
- Lokalita: Kyjovsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9170
- Kapacita baterie [kWh]: 33
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektrocentrála pro ostrov
S tím autem to chápu To přepínání paliv není zlý nápad a dalo by se to rozumně realizovat i v automatizované verzi. Jak je to s bionaftou druhé generace, to nevím. Chtělo by to o ní něco pozjišťovat, cachají se že má lepší mazací schopnosti jak nafta, ale jak to fakt je Toto není ale priorita, byl by to jen eventuální bonus. Kamarád čerpadlář tvrdí, že čerpadlo jezdící bionaftu pozná i poslepu. Nánosy parafínů jsou uvnitř vždy. Taky poznámka co bude za x let je docela na místě. Toto mně zaslepenému technikou uniklo U toho BA motoru by se dalo uvažovat o překopávce na E. Ale pokud by to měl být pouze E, tak by se muselo asi zajistit předehřátí na nějakou rozumnou teplotu a nebo v interiéru. Karbec pryč a pouze vstřikování. I to by bylo řešitelné. U E je třeba řešit úplně jinak předstih a potom je to docela "výživné" palivo. Navíc pořešit aby vše E sneslo, bo je agresívnější. Až tak do toho zabřednout, alespoň momentálně nemíním.
-
- Příspěvky: 909
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Jestli naftu, tak bych do výběru zařadil i něco postaršího: https://stroje.bazos.cz/inzerat/1463289 ... a-des7.php. Ten motor ti opraví v každý vesnici, protože se to dávalo do malotraktorů (TK 14, MT 8). Ale upozorňuju, že tohle je pro někoho na samotě (hluk). S tímhle za barákem by tě sousedi brzy zahrabali hodně hluboko.
A můžeš k tomu mít i jeden náhradní: https://stroje.bazos.cz/inzerat/1460113 ... ntrali.php
A můžeš k tomu mít i jeden náhradní: https://stroje.bazos.cz/inzerat/1460113 ... ntrali.php
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 741
- Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
- Lokalita: Kyjovsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9170
- Kapacita baterie [kWh]: 33
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Dík za inspiraci, ale tohle radši ne
-
- Příspěvky: 172
- Registrován: pon kvě 04, 2020 7:27 pm
- Bydliště: Orava SK
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Alternatory z auta treba hned v uvode vyradit, tak isto motory z automobilov. Po debate s odbornikmi som
zacal budovat system motor 9HP stabilny diesel + 3kW klasicky alternator 220V (vsetko cina) + LPG do sania, tento priamo pripojim na AC vstup Studera a ten si s tym poradi. Ten motor mam v plane rozchodit na fritovaci olej, od bionafty ma odhovorili. no a "unaveny olej":O) ako to volaju moji madarsky hovoriaci priatelia mi pripada dost drasticke riesenie . Automobilove mototory a alternatory (najma) maju nizku ucinnost.
samozrejme da sa to postavit ako automat, ale potom sa treba rozlucit s LPG a fritakom.
zacal budovat system motor 9HP stabilny diesel + 3kW klasicky alternator 220V (vsetko cina) + LPG do sania, tento priamo pripojim na AC vstup Studera a ten si s tym poradi. Ten motor mam v plane rozchodit na fritovaci olej, od bionafty ma odhovorili. no a "unaveny olej":O) ako to volaju moji madarsky hovoriaci priatelia mi pripada dost drasticke riesenie . Automobilove mototory a alternatory (najma) maju nizku ucinnost.
samozrejme da sa to postavit ako automat, ale potom sa treba rozlucit s LPG a fritakom.
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: ned dub 16, 2017 8:39 am
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Pozrel by som sa na vec z opačnej strany.
Dostatočný počet panelov a dostatočná kapacita akumulátorov, by mali znížiť potrebu použitia elektrocentrály na minimum. Keď sa dívam na hodnoty spotreby a predpokladanú kapacitu LiFe akumulátora, ktoré uvádzate, tak si viete dobíjanie aku v kľude naplánovať a nepotrebujete preplácať za centrálu z automatickým štartom. Vo vašom prípade by som pridal ešte 4KWp do panelov a pomoc od elektrocentrály budete potrebovať tak trikrát do roka. Na to Vám stačí čokoľvek lacné s výkonom 3-4KWh.
Mám 6 rokov v prevádzke skutočný ostrov bez prístupu na DS. V objekte mám firmu aj bývanie. Túto zimu išla elektrocentrála zatiaľ trikrát po 3-4 hodiny a aj to len preto, že mám aku olovo-kyselina a ctím zásadu, že minimálne raz do týždňa musia mať 100% nabitia ( kontrolované hustotou elektrolytu ).
Mať LiFe porovnateľnej kapacity, tak by som sa obišiel aj bez dopingu centrálou. Pravda po snežení treba panely o "bieleho bordelu" očistiť - ale to už je krása ostrovu.
Dostatočný počet panelov a dostatočná kapacita akumulátorov, by mali znížiť potrebu použitia elektrocentrály na minimum. Keď sa dívam na hodnoty spotreby a predpokladanú kapacitu LiFe akumulátora, ktoré uvádzate, tak si viete dobíjanie aku v kľude naplánovať a nepotrebujete preplácať za centrálu z automatickým štartom. Vo vašom prípade by som pridal ešte 4KWp do panelov a pomoc od elektrocentrály budete potrebovať tak trikrát do roka. Na to Vám stačí čokoľvek lacné s výkonom 3-4KWh.
Mám 6 rokov v prevádzke skutočný ostrov bez prístupu na DS. V objekte mám firmu aj bývanie. Túto zimu išla elektrocentrála zatiaľ trikrát po 3-4 hodiny a aj to len preto, že mám aku olovo-kyselina a ctím zásadu, že minimálne raz do týždňa musia mať 100% nabitia ( kontrolované hustotou elektrolytu ).
Mať LiFe porovnateľnej kapacity, tak by som sa obišiel aj bez dopingu centrálou. Pravda po snežení treba panely o "bieleho bordelu" očistiť - ale to už je krása ostrovu.
-
- Příspěvky: 741
- Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
- Lokalita: Kyjovsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9170
- Kapacita baterie [kWh]: 33
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Stále ještě váhám jestli na realizaci vůbec dojde... Automobilní motor se jistě použít dá, co třeba SDI? Ale je to pro takovéto účely dost přehnané. A alternátory z aut opravdu neoplývají účinností, taky jsem je rychle zavrhl. Jestli do toho půjdu tak jsem se rozhodl pro stabilák Kypor který jsem zmínil výše s alternátorem s permanentními magnety 48V přímo do aku. Při předpokládané době běhu agregátu bych jej asi netrápil friťáky a spol, nemyslím, že je to z hlediska dlouhodobé strategie rozumné, ale i přepínání paliv by šlo lehce automatizovat A PB už vůbec ne, na můj vkus zbytečné rizika.StefanK píše:Alternatory z auta treba hned v uvode vyradit, tak isto motory z automobilov. Po debate s odbornikmi som
zacal budovat system motor 9HP stabilny diesel + 3kW klasicky alternator 220V (vsetko cina) + LPG do sania, tento priamo pripojim na AC vstup Studera a ten si s tym poradi. Ten motor mam v plane rozchodit na fritovaci olej, od bionafty ma odhovorili. no a "unaveny olej":O) ako to volaju moji madarsky hovoriaci priatelia mi pripada dost drasticke riesenie . Automobilove mototory a alternatory (najma) maju nizku ucinnost.
samozrejme da sa to postavit ako automat, ale potom sa treba rozlucit s LPG a fritakom.
Ano i tak se dá. Nejsem si jist, že by mne další 4kWp vytrhly, ale jistě by bylo o něco líp. Pro mne to leží už mimo hranici efektivity, hlavně proto že i ty plánované 4kWp půjdou na střechu kde je nějaké ometání hodně problematické. A na J fasádě už místo není.. Další navyšování aku také neplánuji, i tak jsem za hranicí efektivity i s rezervou na stárnutí. O levných elektrocentrálách.. No asi jak kdo, ale jak se znám tak po 10 startech a 2,5 letech se se mnou rozloučí Ten autostart je taková hračka bez které bych se minul, ale dost bych o to stál. Celkové náklady na tu "moji" centrálu odhaduji na 30kkč, což mi připadá docela přijatelné. Ostrov by se mi líbil, ale ne za každou cenu. A to se nebavme třeba o nabíjení e auta, je to jen otázka času kdy to jinak nepůjde, to už nemám šanci dát hned v několika rovinách.Miso píše:Pozrel by som sa na vec z opačnej strany.
Dostatočný počet panelov a dostatočná kapacita akumulátorov, by mali znížiť potrebu použitia elektrocentrály na minimum. Keď sa dívam na hodnoty spotreby a predpokladanú kapacitu LiFe akumulátora, ktoré uvádzate, tak si viete dobíjanie aku v kľude naplánovať a nepotrebujete preplácať za centrálu z automatickým štartom. Vo vašom prípade by som pridal ešte 4KWp do panelov a pomoc od elektrocentrály budete potrebovať tak trikrát do roka. Na to Vám stačí čokoľvek lacné s výkonom 3-4KWh.
Mám 6 rokov v prevádzke skutočný ostrov bez prístupu na DS. V objekte mám firmu aj bývanie. Túto zimu išla elektrocentrála zatiaľ trikrát po 3-4 hodiny a aj to len preto, že mám aku olovo-kyselina a ctím zásadu, že minimálne raz do týždňa musia mať 100% nabitia ( kontrolované hustotou elektrolytu ).
Mať LiFe porovnateľnej kapacity, tak by som sa obišiel aj bez dopingu centrálou. Pravda po snežení treba panely o "bieleho bordelu" očistiť - ale to už je krása ostrovu.
Díky pánové za náměty, každý se hodí
-
- Příspěvky: 172
- Registrován: pon kvě 04, 2020 7:27 pm
- Bydliště: Orava SK
Re: Elektrocentrála pro ostrov
to : pezizka
Okrem inych ,pouzivam aj dieselovu centralu Kypor 3500 E, je to dobry a silny stroj, bohuzial vysokoobratkovy+ vzduchom chladeny. Samozrejme na niekolkohodineve pouzitie je super, ale chcel som poexperimentovat aj s vyuzitim odpadoveho tepla na prikurovanie cez AN. Moje predstavy zatial splna nizkoobratkovy vodu chladeny motor osvedcenej konstrukcie s obrovskym zotrvacnikom, co moze bezat cele dni vkuse.(na vyfuk prirobim dodatocny vymennik tepla), malo by to konkurovat olejovemu horaku + el. ako bonus.
Tuto zimu je slnka velmi malo a vcerajsia vichrica na niekolko hodin prerusila dodavku el. Vzhladom
na nejasnu energeticku buducnost vidim riesenie v centrale, ktora dokaze bezat na vsetko, aj na destilovane macky (a to si nerobim zarty cital som to niekde na nem. fore ak sa Ti podari zohnat nejaky dobry aternator na 48V hod to do placu, hodim ockom
Prikladam link na videjko co mi urobil predajca pred expediciou mojho kolovratika
https://www.youtube.com/watch?v=yNaFn9akOcY&t=22s
Okrem inych ,pouzivam aj dieselovu centralu Kypor 3500 E, je to dobry a silny stroj, bohuzial vysokoobratkovy+ vzduchom chladeny. Samozrejme na niekolkohodineve pouzitie je super, ale chcel som poexperimentovat aj s vyuzitim odpadoveho tepla na prikurovanie cez AN. Moje predstavy zatial splna nizkoobratkovy vodu chladeny motor osvedcenej konstrukcie s obrovskym zotrvacnikom, co moze bezat cele dni vkuse.(na vyfuk prirobim dodatocny vymennik tepla), malo by to konkurovat olejovemu horaku + el. ako bonus.
Tuto zimu je slnka velmi malo a vcerajsia vichrica na niekolko hodin prerusila dodavku el. Vzhladom
na nejasnu energeticku buducnost vidim riesenie v centrale, ktora dokaze bezat na vsetko, aj na destilovane macky (a to si nerobim zarty cital som to niekde na nem. fore ak sa Ti podari zohnat nejaky dobry aternator na 48V hod to do placu, hodim ockom
Prikladam link na videjko co mi urobil predajca pred expediciou mojho kolovratika
https://www.youtube.com/watch?v=yNaFn9akOcY&t=22s
-
- Příspěvky: 475
- Registrován: pon bře 01, 2021 10:27 am
- Lokalita: Horná Orava
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Na bazoši som videl čínsku vodou chladenú elektrocentrálu. Má aj centrály - rôzne výkony
https://stroje.bazos.sk/inzerat/1336555 ... ladeny.php
Je to nízkoobrátkovy motor vodou chladený, takže nie je ani taký hlučný. Rôzne výkony aj el. štart.
Zabehni ju na nafte, potom ju nauč na použitý olej s fritézy ( dobre prefiltrovať a dať aditiva, nejaký metanol a iné veci, nemám to ešte naštudované ) a budeš aj ekologický. Len susedia sa budú pýtať, prečo každý deň smažíte Řízek
Kúrime s tým v dielni, preto viem
Teplú vodu pustíš cez hada do bojlera, alebo bazénu
A máš kogeneračnú jednotku. 40 % el. výkon, 50 % tepelný, 10 % straty +-
Ja to chcem takto urobiť, ale až na jeseň mam na to čas. Ak dožijem
Sleduj na jeseň 2022
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=23&t=7035
Ak sa ti nIečo podarí daj vedieť
https://stroje.bazos.sk/inzerat/1336555 ... ladeny.php
Je to nízkoobrátkovy motor vodou chladený, takže nie je ani taký hlučný. Rôzne výkony aj el. štart.
Zabehni ju na nafte, potom ju nauč na použitý olej s fritézy ( dobre prefiltrovať a dať aditiva, nejaký metanol a iné veci, nemám to ešte naštudované ) a budeš aj ekologický. Len susedia sa budú pýtať, prečo každý deň smažíte Řízek
Kúrime s tým v dielni, preto viem
Teplú vodu pustíš cez hada do bojlera, alebo bazénu
A máš kogeneračnú jednotku. 40 % el. výkon, 50 % tepelný, 10 % straty +-
Ja to chcem takto urobiť, ale až na jeseň mam na to čas. Ak dožijem
Sleduj na jeseň 2022
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=23&t=7035
Ak sa ti nIečo podarí daj vedieť
8,64 kWp JJZ 12 % sklon, 24 x 360 Wp Longi Full Black , 3 x PIP 5048 MK na 1 f, Batéria Li-ion Tesla 12s - 40 kWh/ pracovný rozsah batérii 42 - 49 V
-
- Příspěvky: 172
- Registrován: pon kvě 04, 2020 7:27 pm
- Bydliště: Orava SK
Re: Elektrocentrála pro ostrov
super uz sa tesim :O)) ten motor mam presne o dneho
-
- Příspěvky: 475
- Registrován: pon bře 01, 2021 10:27 am
- Lokalita: Horná Orava
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Máš sústroji ( motor + generátor ) komplet, alebo to ideš komplikovať ty ?( myslel som kombinovať a samo sa to tam napísalo tak to tam už nechám, sám viem aké je to ťažké sa k tomu dostať, mám generátor 12 kVA na palete 3 roky zakonzervovaný. ) Lebo to nie je také jednoduché !StefanK píše:super uz sa tesim :O)) ten motor mam presne o dneho
Musíš dodržať otáčky 1500 alebo 3000 ot/min, podľa toho koľko polový máš generátor a motor si to musí udržiavať sám podľa záťaže, aby si dodržal frekvenciu 50 Hz. Bavíme sa o AC generátore - 230 alebo 400 V
Celkom iné vstrekovacie čerpadlo tam je, tak na motory zo starého auta zabudni, musí to byť takzvaný stabilák.
Ten čínsky by to mohol byť. Najlepšie by to bolo mať komplet Dieselgenerátor a máš pokoj.
Chlapi mám 12 ks funkčných a 3 nedorobené elektrocentrály Od 0,5 - do 100 kW výkonu, 20 rokov praxe tak viem o čom hovorím. Chcem Vás vyvarovať chýb, ktoré som spravil.
8,64 kWp JJZ 12 % sklon, 24 x 360 Wp Longi Full Black , 3 x PIP 5048 MK na 1 f, Batéria Li-ion Tesla 12s - 40 kWh/ pracovný rozsah batérii 42 - 49 V
-
- Příspěvky: 172
- Registrován: pon kvě 04, 2020 7:27 pm
- Bydliště: Orava SK
Re: Elektrocentrála pro ostrov
dal som tam videjko ako bezi moj motor (este u predajcu), generator je na ceste este v kontajneri z ciny,
je to 230V 3kW, priupojim to priamo na Studera, on si s tym poradi. Inac Axpeta moc nedoporucujem, jeden PIP mi zhorel, ani ho nejdem reklamovat je kupeny z Ciech a v zaruke stale, ale serem nan. moje skusenosti su vo vlakne PIP. Viac zozere, ako vyrobi.
Mam aj funkcny diesel Kypor KDE 3500, ale na tom sa neda laborovat, a zo 3 benzinaky .
Generator je prisposobeny otackam motora(prene ten ako je na obrazku, len som chcel 230V/3kW), tak na cca 50 Hz. Uvidim ked pride zapojim a dam to aj na graficky merak,aku sinusoidu to robi a aku frekvenciu, pripadne to usmernim a zapojim na vstup DC FV regulatora nabijania. Ak sa to podari rozchodit zacnem vymyslat chladenie na vyfuk, kupil som aj cerpadlo k tomu, ale to je na dlhsie. Po zabehu zacnem experimentovat s palivom, tu na Orave je teraz malo slnecnych dni, tak mam v plane ho nechat dlhsie bezat, zhanam fritovaci olej, a vyhrievacie zariadenie.
Kazda rada a skusenost je dobra, mozno spravim vlakno na tento ucel ked sa to chyti, zatial si prvy co zareagoval.
je to 230V 3kW, priupojim to priamo na Studera, on si s tym poradi. Inac Axpeta moc nedoporucujem, jeden PIP mi zhorel, ani ho nejdem reklamovat je kupeny z Ciech a v zaruke stale, ale serem nan. moje skusenosti su vo vlakne PIP. Viac zozere, ako vyrobi.
Mam aj funkcny diesel Kypor KDE 3500, ale na tom sa neda laborovat, a zo 3 benzinaky .
Generator je prisposobeny otackam motora(prene ten ako je na obrazku, len som chcel 230V/3kW), tak na cca 50 Hz. Uvidim ked pride zapojim a dam to aj na graficky merak,aku sinusoidu to robi a aku frekvenciu, pripadne to usmernim a zapojim na vstup DC FV regulatora nabijania. Ak sa to podari rozchodit zacnem vymyslat chladenie na vyfuk, kupil som aj cerpadlo k tomu, ale to je na dlhsie. Po zabehu zacnem experimentovat s palivom, tu na Orave je teraz malo slnecnych dni, tak mam v plane ho nechat dlhsie bezat, zhanam fritovaci olej, a vyhrievacie zariadenie.
Kazda rada a skusenost je dobra, mozno spravim vlakno na tento ucel ked sa to chyti, zatial si prvy co zareagoval.
-
- Příspěvky: 741
- Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
- Lokalita: Kyjovsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9170
- Kapacita baterie [kWh]: 33
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Ten motor je super To je prostě klasický rumpál co přežije spoustu let. Kdybych uvažoval o využití tepla byl by to asi favorit. Malé otáčky jsou výhoda i nevýhoda. Záleží kdo to chce jak koncipovat. Já osobně bych se raději vyhnul generátoru na 220 a upřednostnil bych alternátor 48V s PM. Taky ten výkon mi přijde docela vysoký. Přijdu sice o zálohu v podobě 220VAC, ale to se dá řešit pro případ nouze nejvyšší nějakým laciným krámem. Ale jak říkám, každý má trochu jiný přístup. A díky za tip, ten motor se mi náramně líbí a jistě je to dobrá volba.
-
- Příspěvky: 475
- Registrován: pon bře 01, 2021 10:27 am
- Lokalita: Horná Orava
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Výhody nízkoobrátkového motora
- vysoká životnosť
- nie je taký hlučný
Nevýhody ma nenapadajú, ale ak vieš napíš. Možno, že nie je taký pružný, ale nakoľko je to stabilák, tak je stavaný na to, aby bol najefektívnejší v požadovaných otáčkach.
Výhody generátora 230 V AC
- Netreba také hrubé priemery vodičov od generátora k meniču a nakoľko je predsa len trošku hlučný a spaliny treba
odvádzať, tak ho určite nechceš mať v pivnici.
- Môžeš to napojiť rovno na vstup meniča a energiu aj nejakú spotrebúvaš a necykluješ batérie. Pokiaľ nechceš prísť o
vstup na meniči z DS, stačí ti silná nabíjačka, ale tam sú zase straty AC -DC do baterie a DC - AC z baterie do meniča,
tak je to asi hlúposť.
Alebo ak máš viac meničov v paralelnej prevádzke, tak niektorý dať na generátor. Lenže generátor sa ti
nezosynchronizuje z DS tak najlepšie riešenie ja prepínač sieti z DS na Generátor, alebo stykač. Dá sa to urobiť
automaticky keď naštartuješ generátor zopne ti stykač a prepne siete. Pri prevádzke generátora a väčšom odbere si
potiahne z batérie, ktorú tam potom vráti a generátor necháš bežať pokiaľ batérie nebudú nabité do plna.
Nevýhody generátora 230 V AC
- Pokiaľ energie v danom okamihu nespotrebúvaš väčšinu vyrobenej, tak su zbytočné straty na AC - DC do batérie
Laicky povedané, pokiaľ žena varí, perie a ty majstruješ v garáži, alebo nabíjaš auto, tak to treba naštartovať a väčšinu vyrobenej energie priamo spotrebuješ a zbytok sa ti uloží do baterie.
A samozrejme tepelná energia s chladenia motora sa ti uloží do bojlera, alebo podlahovky.
To už ale chlapi určite všetko viete, len som to chcel rozpísať pre tých, čo o tom uvažujú.
- vysoká životnosť
- nie je taký hlučný
Nevýhody ma nenapadajú, ale ak vieš napíš. Možno, že nie je taký pružný, ale nakoľko je to stabilák, tak je stavaný na to, aby bol najefektívnejší v požadovaných otáčkach.
Výhody generátora 230 V AC
- Netreba také hrubé priemery vodičov od generátora k meniču a nakoľko je predsa len trošku hlučný a spaliny treba
odvádzať, tak ho určite nechceš mať v pivnici.
- Môžeš to napojiť rovno na vstup meniča a energiu aj nejakú spotrebúvaš a necykluješ batérie. Pokiaľ nechceš prísť o
vstup na meniči z DS, stačí ti silná nabíjačka, ale tam sú zase straty AC -DC do baterie a DC - AC z baterie do meniča,
tak je to asi hlúposť.
Alebo ak máš viac meničov v paralelnej prevádzke, tak niektorý dať na generátor. Lenže generátor sa ti
nezosynchronizuje z DS tak najlepšie riešenie ja prepínač sieti z DS na Generátor, alebo stykač. Dá sa to urobiť
automaticky keď naštartuješ generátor zopne ti stykač a prepne siete. Pri prevádzke generátora a väčšom odbere si
potiahne z batérie, ktorú tam potom vráti a generátor necháš bežať pokiaľ batérie nebudú nabité do plna.
Nevýhody generátora 230 V AC
- Pokiaľ energie v danom okamihu nespotrebúvaš väčšinu vyrobenej, tak su zbytočné straty na AC - DC do batérie
Laicky povedané, pokiaľ žena varí, perie a ty majstruješ v garáži, alebo nabíjaš auto, tak to treba naštartovať a väčšinu vyrobenej energie priamo spotrebuješ a zbytok sa ti uloží do baterie.
A samozrejme tepelná energia s chladenia motora sa ti uloží do bojlera, alebo podlahovky.
To už ale chlapi určite všetko viete, len som to chcel rozpísať pre tých, čo o tom uvažujú.
8,64 kWp JJZ 12 % sklon, 24 x 360 Wp Longi Full Black , 3 x PIP 5048 MK na 1 f, Batéria Li-ion Tesla 12s - 40 kWh/ pracovný rozsah batérii 42 - 49 V
-
- Příspěvky: 172
- Registrován: pon kvě 04, 2020 7:27 pm
- Bydliště: Orava SK
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Nizkootackovy motor ma nizsiu spotrebu,
Motor bude v garazi v teple hned vedla AN. predajca hovoril ze spaliny odvadzal
niekolko desiatok metrov (ked to skusal s prepalenym olejom), ja to vyvediem nerezovym vlnovcom.
Alternator na 230V som volil preto lebo mam rozne systemy 48,24 no a hlavne v lete to chcem zobrat
na chatku kde nemam elektrinu, Kypor neutiahne CO2 zvaracku
Motor bude v garazi v teple hned vedla AN. predajca hovoril ze spaliny odvadzal
niekolko desiatok metrov (ked to skusal s prepalenym olejom), ja to vyvediem nerezovym vlnovcom.
Alternator na 230V som volil preto lebo mam rozne systemy 48,24 no a hlavne v lete to chcem zobrat
na chatku kde nemam elektrinu, Kypor neutiahne CO2 zvaracku
-
- Příspěvky: 741
- Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
- Lokalita: Kyjovsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 9170
- Kapacita baterie [kWh]: 33
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Elektrocentrála pro ostrov
Ta pružnost není problém pokud odebíráš konstantní výkon, což u přímé spotřeby dost dobře nejde. Generátory na 220 požadují otáčky 3000 a nebo 1500 což je k takovému motoru asi lepší. Záleží jak často a jakým způsobem jej chceš používat a taky na konkrétních podmínkách. Mám možnost umístit agregát venku, vedle technických místností, kde by hluk neobtěžoval, motor by byl temperovaný teplem z těchto místností a odpadní teplo by je mohlo vyhřívat. Takže by to nebylo tak efektivní využití jak do AN, ale to je zase dost komplikací, aspoň pro mne. Do AN se mi moc šťourat nechce, jsou v 60cm vaty... Od aku je to cca 10m a ty silnější kabely zas tak nevadí. Zvažoval bych výkon cca. 2,5 - 3kW, to zas tak strašné proudy nejsou. Navíc získávám u alternátoru s PM možnost otáčkami "naladit" výkon do optimálního pásma výkonové křivky motoru, tedy nejvyšší efektivity. Proto bych dal přednost motoru s menším výkonem. Jaké by na to byly třeba otáčky nevím... Ano, i z 220 by to šlo takto kočírovat, třeba nabíječkou CC. Taky bych se rád vyhnul převodům, jenom ztráty a komplikace. Ten motor je parádní, když se k tomu přišije generátor na 1500ot, tak značka ideal. Jej jej naplno využít a to s tím výkonem (cca 70% nominálního) už není tak jednoduché. Navíc Axperta jako nabíječku nepoužiji v žádném případě, jak to končí jsem už četl... Takže ve finále, Alternátor s PM = vysoká účinnost, nabíječky žádné = beze ztrát (saamozřejmě krom okamžité spotřeby, to schlamstne zas měnič) Jednoducé dosažení optimálního bodu výkonu motoru = efektivita provozu. Ale jak jsem psal, kažký máme trochu jiné podmínky, přístup k řešení a spol Takže co preferuji já, jiný zavrhne a naopak. A přitom budeme spokojeni oba, každý po svém. Základ je ale dle mne jasný. Jako motor jedině nějaký diesel typu rumpál ať už pro jakýkoliv generátor a zbytek dle vkusu každého soudruhakuli píše:Výhody nízkoobrátkového motora
- vysoká životnosť
- nie je taký hlučný
Nevýhody ma nenapadajú, ale ak vieš napíš. Možno, že nie je taký pružný, ale nakoľko je to stabilák, tak je stavaný na to, aby bol najefektívnejší v požadovaných otáčkach.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 0 Odpovědi
- 621 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od delta
-
- 7 Odpovědi
- 770 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od ElektroEzs
-
-
Spotřeba SML III a elektrocentrála
od tomas81 » » v DC-AC měniče, střídače, invertory
Spotřeba SML III a elektrocentrála
- 21 Odpovědi
- 2031 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od tomas81
-
-
- 42 Odpovědi
- 2092 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Zdenek Vojc
-
- 11 Odpovědi
- 6573 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Iceman