FVE na carport

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
sikec
Příspěvky: 132
Registrován: čtv kvě 26, 2022 2:13 pm

FVE na carport

Příspěvek od sikec »

Tak klasický dotaz - známý se ptá mě, který o tom ví více jak on, že chce FVE na garážové stání. Ale takovou chytrou horákyni, princeznu koloběžku - ne ongrid, ne hybrid, hlavně ne baterky. Jeho představa je taková - svítí sluníčko, elektrika jde do jedné zásuvky a do autonabíječky. Nesvítí sluníčko - nejde nikam. Nechce žádné dotace a žádné vyřizování s distributorem. Žádné spojení se sítí rozvodnou.
Já mu říkám, že takové řešení bez baterek neexistuje. A i kdyby, tak s každým mrakem to spadne a že z toho nebude nadšený žádný spotřebič (snad kromě bojleru). Říkám to dobře?
pibi
Příspěvky: 728
Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
Lokalita: Východně od 3nce
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 14kWp
Kapacita baterie [kWh]: 28kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: FVE na carport

Příspěvek od pibi »

Udělat stejnosměrnou autonabíječku, baterka v autě už je. :D
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: FVE na carport

Příspěvek od luky »

To je obecně problém lidí bez elektro vzdělání - nechápu, proč by to nešlo. Jediné, co si pod takovým zadáním dokážu představit, je AC-DC-AC (tedy DC zdroj + střídač). To by mohlo fungovat i bez baterek.
Jinak mu předhoď "známá" řešení:
ongrid / ongrid s limiterem / hybrid / ostrov / Siton (z panelů přímo do ODPOROVÉ zátěže).
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Soban
Příspěvky: 3492
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: FVE na carport

Příspěvek od Soban »

Pokud to je na normální autobaterky do normálního auta, tak prostě panely - vypínač - mppt - zásuvka - kabel na baterku v autě.

Prostě přijedeš připojíš baterku a zapneš vypínač od panelů.

Takže nějaký mppt který bude dávat 5 - 10 A a 200Wp panel?

Jinak pokud to chce i na svícení a pohon nějakého nářadí a podobně tak stará baterka z auta a měnič https://shop.mypower.cz/menic-kombinova ... 000w-11868
s výkonem 1000W.

Pokud potřebuje víc tak pak už jedině pořádnou FVE.
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
sikec
Příspěvky: 132
Registrován: čtv kvě 26, 2022 2:13 pm

Re: FVE na carport

Příspěvek od sikec »

Soban píše:Pokud to je na normální autobaterky do normálního auta, tak prostě panely - vypínač - mppt - zásuvka - kabel na baterku v autě.

Néé, samozřejmě je to myšleno na e-auto...takže 3,6 kW nabíječka (230V/16A).
Soban
Příspěvky: 3492
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: FVE na carport

Příspěvek od Soban »

Tak pokud na e-auto tak jedině 3f ostrovní systém protože málo aut má výkonné 1f nabíječky.

A pokud přes den není auto v garáži tak baterku o velikosti kolik v průměru dobíjíš.
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
jahodovák
Příspěvky: 1935
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: FVE na carport

Příspěvek od jahodovák »

Pokud správně nadimenzuje panely a použije vhodný měnič,fungovat to bude i bez baterek,jen musí počítat s tím,že se bude nabíječka zapínat podle svitu sluníčka,je jen otázka,jak se to bude líbit věcen v autě,myslím,že časté zapínání a vypínání možná i nekolikrát za velmi krátký čas se nemusí líbit stykačum v autě,samozřejmě to nějakou dobu ustojí,je pak otázka zda ušetřené finance za elektřinu budou stačit na případné opravy....myslím,že nabíječka acerev umí podle stavu sítě řídit svůj výkon aby nedocházelo k výpadkům,potom by mohlo jet bez baterek s mnohem menšímy výpdky,nebo použít i dost malou vyrovnávací baterku.Pokud má dostaek financí,proč to nezkusit a poté se s náma podělit s výsledkama jak to dopadlo.
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Soban
Příspěvky: 3492
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: FVE na carport

Příspěvek od Soban »

Tak autu se dá říci kolik může sosat akorát problém bude že přes den kdy svítí asi nebude stát doma.
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: FVE na carport

Příspěvek od luky »

Soban píše:Tak autu se dá říci kolik může sosat akorát problém bude že přes den kdy svítí asi nebude stát doma.
Přesně tohle říkám všem, kdo mi vypráví, jak je super nabíjet auto ze sluníčka. Moje první otázka je "jak často děláš noční?" Na doplňující otázky typu "to se přece přes noc nabije z baterek" začnu počítat ty stovky tisíc za baterku a na druhé straně se začne původní úsměv měnit v cosi smutného.

A kromě toho - teď už je sice pár dní hic, ale pořád nějaké napůl zataženo. Takže se mi pomocí 4kWp nedaří dobít e-Golfa (36kWh), i když už to tady stojí dva dny a původně to bylo nabitý na 50%.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Soban
Příspěvky: 3492
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: FVE na carport

Příspěvek od Soban »

Čili z toho je jasné že FVE pouze pro auto je blbost!

Takže doma postavit regulérní FVE s dostatečným výkonem samozřejmě s baterkou no a teprve co se nespotřebuje tak v noci přelévat třeba do auta, pak stačí i 1f protože té elektřiny tam nebudu cpát moc abych měl přes noc na provoz baráku.

16A * 230V = 3680W * 10h = 36kW

Takže doma 60kWh baterku.....

Takže dokud bude třeba baterka nad 50% nabíjej auto......
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: FVE na carport

Příspěvek od luky »

Soban píše:Čili z toho je jasné že FVE pouze pro auto je blbost!
Není to blbost vždy. Záleží na okolnostech. Třeba je to doktor, který dopoledne má otevřenou ordinaci (=je doma) a odpoledne za 2 hodiny objede pacienty doma.
Soban píše: Takže doma postavit regulérní FVE s dostatečným výkonem samozřejmě s baterkou no a teprve co se nespotřebuje tak v noci přelévat třeba do auta, pak stačí i 1f protože té elektřiny tam nebudu cpát moc abych měl přes noc na provoz baráku.

16A * 230V = 3680W * 10h = 36kW

Takže doma 60kWh baterku.....

Takže dokud bude třeba baterka nad 50% nabíjej auto......
Mít doma baterku 60kWh jen kvůli autu, když normální domácnost funguje s 12kWh (osobní zkušenost), považuju za ekonomický nesmysl. Alespoň prozatím. To samozřejmě neznamená, že to nejde. Ostatně pár lidí to tady tak má, protože to prostě chtěli. Ale nejde v tom hledat finanční úsporu.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Soban
Příspěvky: 3492
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: FVE na carport

Příspěvek od Soban »

No tak ono se to vyplatí, ale chce to mít FVE oficiálně připojenou a řídit spotřebu dle spotových cen, a jak je nejnižší tak to prát i do auta atd.....
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
glottis
Příspěvky: 2090
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: FVE na carport

Příspěvek od glottis »

ideal s EV + fve je mit EV jako druhe nebo mit rovnou dve a stridat :) A na strese 10kwp+

Zminovanych 4kwp je treba pro me sotva pokryti baraku.
Soban
Příspěvky: 3492
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: FVE na carport

Příspěvek od Soban »

Tak místo baterky pořídit dvě auta a jedno používat jako baterku :-)
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: FVE na carport

Příspěvek od rottenkiwi »

Ist to ide velmi jednoducho, ak ma male napatie panelov, tak BOOST
a ak ma vysoke napatie panelov, tak BUCK, 100 A / 96 V == 9600 W
vyjde okolo 180 €, uz len musi zistit, ake minimalene a ake max. napatie
jeho baterka akceptuje a poznat protokol, aby vedel s baterkou komunikovat.

Ked ma baterka 800 V, tak to pojde tiez, len treba kvalitne FET-y a urobit
to bezpecne, s potrebnymi vzdialenostami.

https://www.youtube.com/watch?v=6QapmckBJvw
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
luky
Příspěvky: 856
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: FVE na carport

Příspěvek od luky »

rottenkiwi píše:Ist to ide velmi jednoducho,
Ne, jednoduše to rozhodně nejde. Potřeboval bys DC nabíječku, což je první komplikace (XXkW DC/DC měnič s výstupem 300-600V). Druhá komplikace je, že aby ti auto dovolilo nabíjet baterku, potřebuješ s ním komunikovat. A ten protokol není veřejný. Na tyhle nápady prostě v tomhle tisíciletí zapomeň.
Pro nás kutily je jediná cesta přes vestavěnou nabíječku.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
sisdale
Příspěvky: 277
Registrován: sob črc 02, 2022 9:13 pm
Bydliště: středočeský kraj, 400 m n.m.

Re: FVE na carport

Příspěvek od sisdale »

luky píše:
rottenkiwi píše:Ist to ide velmi jednoducho,
Ne, jednoduše to rozhodně nejde. Potřeboval bys DC nabíječku, což je první komplikace (XXkW DC/DC měnič s výstupem 300-600V). Druhá komplikace je, že aby ti auto dovolilo nabíjet baterku, potřebuješ s ním komunikovat. A ten protokol není veřejný. Na tyhle nápady prostě v tomhle tisíciletí zapomeň.
Pro nás kutily je jediná cesta přes vestavěnou nabíječku.
Pokud nechces ten DC/DC menic mit o vykonu 100kW, tak to takovy problem neni. Navic diky standardizaci nabijecek ty komunikacni protokoly nejsou tajne. Takze az nekoho chytreho napadne povinne poslat do srotu vsechny dopravni prostredky se spalovacimi motory, tak se s tim bude mit cenu zabyvat i pro kutily preferujici vyhody spalovacich motoru.
8.56 kWp - orientace JJV (160st.) sklon 23 st. - PERC, 72-half cut, bifacial
11 kW invertory - 2x Sorotec REVO II 5.5kW (aka Easun iGrid VE II 5.5kW) v paralelenim 1f zapojeni
33 kWh LiFePO4 baterie - cylindrical pack 100 AH a dve prismatic REPT 280 AH v 16-ti clankovem provedeni
plně elektrický dům, plná automatizace, 50+ ESP8266 + RPi, inteligentní vytěžovaní - samoučící prediktivní energetické rozvrhovaní
více v mém domovském vlákně zde