Bezpečnost Lion E78 156Ah

Baterie a bateriová úložiště založená na článcích Li-ion 18650, zkušenosti, praxe, dobíjení, batery management, výroba bateriových úložišť, bezpečnost.
SAKO
Příspěvky: 197
Registrován: pon dub 15, 2013 7:33 pm

Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od SAKO »

Dobrý den, mám 5 poskládaných baterií z článků E78 v zapojení 2p a 14s, takže zhruba 40kW. Každá má 100A Jk BMS a na každé ještě nezávisle 4A balancér Neey. Baterky jsou každá přes OPVP s 125A napojeno na společnou sběrnici a pak 2 hybridní Victrony Multiplus 48 - 5000. Nejvyšší proud co mi tam protéká je tak 100A, co je zhruba 20A z jedné baterky najednou. A i to jenom občas...Mám je rok, funguje vše Ok. Články sbalancované na 0.003 V. Tam, kde jsou padá teplota k zhruba k 6 stupnům a i to jenom výjimečně, když dlouho více mrzne, pod nulou tam není nikdy. Ale jsou tam, kde kdyby zahořeli, je zle....Nejdou dát jinam. Na střeše 10 kWp a 100A regl Victron. Panely naplocho, zakže nejvíc, co mi to jednou dalo je 98A. Nabíjení nastaveno na 4.05 v zimě a 4.0 v létě a ještě i ted. Nejmenší napětí co jsem v zimě měl je 51,7V, což je 3.69V na článek. Je to ostrov. Jedná se to to, že mám furt tak trochu strach z toho, že Lion zahoří. Nejsem tam furt... Vím, že se na to nedá odpovědět jednoznačně, ale, nemám to vyměnit za LiFePo 4 pro klid duše ??? Baterky mám kde udat, kamoš má perfektní místo, vzal by je. Děkuji.
Franta2776
Příspěvky: 2905
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Franta2776 »

To se těžko radí. Màŝ každý článek nehořlavĕ oddělený??Má každý článek pojistku, aby okolní články do nĕho nemohly cpát energii??To jsou podle mĕ základní vĕci.Požár baterii je podobná pravděpodobnost jako vyhrát ve sportce:))
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Franta2776
Příspěvky: 2905
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Franta2776 »

Dále máš na článcích nebo pacích teplotní čidla, případně kouřová čidla ? Největší riziko je od případné řetězové reakce článků. Od zahoření jednoho článku, kdy to automatika odstaví, tak velké riziko nevidím.viz třeba zkušenosti RVA.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Valdano
Příspěvky: 371
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Valdano »

Můžete sem dát fotku jedné z těch poskládaných baterií? V jiném tématu z roku 2022 zmiňujete články LG Chem NCM712 78Ah (dva články paralelně to je 156Ah) a také tam zmiňujete možnost předělání na 2p14s. Jedná se tedy o články LG Chem E78, které jsou svým provedením dost specifické viz datasheet k nim.

Je tedy otázkou jestli je máte složené v těch specifických kovových modulech, do kterých se kompletují (tzv. bloky jako je na obrázku níže nebo tomu podobné) a nebo máte jen samotné holé články LG Chem E78 v tzv. sáčkovém (pouch) provedení jako jsou v tom datasheetu, které jste si vyskládal do baterií sám?

Obrázek
vanilka
Příspěvky: 321
Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
Lokalita: Beroun, Příbram

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od vanilka »

SAKO píše: sob zář 21, 2024 9:36 am Vím, že se na to nedá odpovědět jednoznačně, ale, nemám to vyměnit za LiFePo 4 pro klid duše ???
9 z 10-ti odpovědí dostaneš od lidí, co s provozováním Liion úložiště nemají vlastní zkušenost. Takže to budou narativy jak jsou hořlavé, nebezpečné, že potřebuješ mega uber BMS-ky, měření teploty každého článku a všechno nejlépe dvakrát, co kdyby to totiž náhodou selhalo :uh: .

Za mě jsou Liion bezpečnější než LiFePo a to z jednoho prostýho důvodu - díky nabíjecí a vybíjecí charakteristice jsou nesrovnatelně čitelnější.

Dle popisu tvýho úložiště bych byl co se týče zahoření úplně v klidu. Osobně bych zvolil napěťový rozsah 50 - 55,5V, raději mám na horním limitu větší rezervu. Místo 4A Neeye balancerů bych zvolil 1A JK balancery s RS485 / CAN pro možnost dodatečný implementace automatizovanýho měření napětí jednotlivých článků. Nejsem zastánce kontinuálního balancování. Mám zkušenost s Liion automotive moduly, kde články v rámci modulu bývají z výroby srovnaný na tisíciny voltu. Pokud by některý z nich začal tropit hlouposti, okamžitě by se to projevilo na diferenci jeho napětí vůči ostatním. No a když bych měl zapnutý kontinuální balancování, nemusel bych si tý nekázně ani všimnout. Preferuju variantu to vědět, sledovat a v případě postupnýho zhoršování modul odstavit. U mých zbastlených VW LG Chem 14s modulů nebylo potřeba za dva roky jejich používání balancovat ani jednou. Když jsem balancoval, tak jedině pro klid duše než skutečný přínos. Stav je takový, že u dvou modulů je diference v řádech jednotek tisícin voltu, u třetí v řádech jednotek setin voltu.
4512kg VRLA GEL / 20kWp+
SAKO
Příspěvky: 197
Registrován: pon dub 15, 2013 7:33 pm

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od SAKO »

Dobrý den, mám ke klasickému uspořádání 2p 12s přidány ještě další dva články 2p 2s, spojeny jsou měděnou spojkou. Je to bez origo hliníkové krabice, bedny mám své. BMS Jiabaida 120A na každé baterce, ale tahle BMS má balanční proud jenom 50 mA, takže jsem tam asi po osmi měsících přidal i NEEY externí balancér a nastavil balanční proud 1A a diferenční rozdíl mezi články na 30 mA. Jeden článek na druhé baterce malinko ujížděl, asi 0,01V dolů tak za 4 - 5 dní. Ted je vše Ok, ubalancuje to i 200mA, ale těch 50mA na BMS to nedalo. Ujíždět začal až v zimě, protože na BMS se nedá nastavit kontinuální balancování, bud jenom nabíjení, nebo vybíjení. Mám nabíjení, ale v zimním období je nabíjení, tam kde jsem já vzácnost, takže to balanc 50 mA na pár hodin denně nedal a článek ujížděl. Mám tu baterku odstavit? Mám 5ks po 8 kW, takže by to ani nevadilo.....Je fakt, že u Samsung SDI 60 jsem 4 roky nebalancoval ani jednou, jsou i ted na setinu....Mám jeden článek náhradní od listopadu 2019 a z nabití 3.83V má ted....ted jsem ho měřil, 3.78V...neuvěřitelné.
Ty E 78 nebyly nové, asi 15 měsíců staré, ale kapacitně na 100%, spíš malinko víc. Ale Ty dva přidané články jsem dorovnával lab. zdrojem, protože už to bylo v sérii a slepené a nešlo srovnat paraelně. Jediné z čeho mám strach, jsou ty články paraelně....sice vždy jenom dva, ale přece...Kdyby byly po jednom v sérii, to by byla jiná....
Valdano
Příspěvky: 371
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Valdano »

Při přímém paralelním propojení dvojic článků (bez pojistek mezi nimi) je riziko, že v případě interního zkratu jednoho článku z dvojice mu ten druhý ještě přitopí a sám se díky tomu může také poškodit.

Pravděpodobnost interního zkratu je minimální, ale časem se zvyšuje s růstem dendritů což je postupný nezvratný proces. Projevuje se to postupným zvyšováním vnitřního odporu článku a tím, že článek pak obvykle začíná mnohem častěji ujíždět od ostatních a mnohem častěji tedy vyžaduje dobalancování.

Pokud balancujete nízkým proudem viz vámi zmíněných cca 200mA tak byste si měl všimnout toho pokud některému článku (ve vašem případě paralelní dvojici článků) ani tato míra balancování v budoucnu nebude stačit a pak zvážit výměnu. Chybou může být to, že ve snaze udržet co nejdéle staré rozjíždějící se články v provozu, balancovat je velkými proudy v řádu několika ampér. Pak se zvyšuje riziko toho, že se některý z článků může zvrhnout a dojde v něm k internímu zkratu. Když to nastane, což rozhodně nikomu nepřeji, tak je to nevratný proces, který se už v podstatě nedá zastavit. Odpojením tj. v podstatě izolováním článku se riziko potenciálně větších škod zmenší v kombinaci s tím, že jednotlivé články by měly být od sebe tepelně izolovány vhodnými proklady. Pokud jsou však články propojeny napřímo paralelně může to takovou havarijní situaci zhoršit.
Franta2776
Příspěvky: 2905
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Franta2776 »

Tady se podívej jak ty Lion LG články hoři a řežou vodou, když se to nepovede:(((Na konci je to vidět a řekl bych,že to jsou ony.

18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Jozef51
Příspěvky: 493
Registrován: stř bře 01, 2017 8:06 am
Bydliště: Rosovice

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Jozef51 »

Franta2776 píše: pon zář 23, 2024 7:58 pm Tady se podívej jak ty Lion LG články hoři a řežou vodou, když se to nepovede:(((Na konci je to vidět a řekl bych,že to jsou ony.
Principialne - kazdy clanok ktory obsahuje horlavy elektrolyt moze horet a pri testoch u hasicov aj hori.
- prakticky vsetky Li clanky (LiPo ci LiFePO) ktore mame k dispozicii uz niekde horeli a zhoreli.
- ku kazdemu strasidelnemu videu treba pridat este jedno - a to pricinu poziaru. A pricina poziaru moze byt uplne mimo Li baterie.
- krasne videa horiacich LG ma Oto. Su to zabery z ich testovania hasicmi. Baterie zapalili dvomi sposobmi. Prvy - silny uder tazkou ostrou sekerou do nabitej baterie a druhy - skratovanie nabitej baterie medenym kablom ktory vydrzi skratovy prud 6000A. Ak chcete pouzivat pri udrzbe svojej baterie sekeru alebo skratovaci kabel s prierezom 500-1000mm2 asi to nebude celkom spravne. Ale to sa tyka vsetkych baterii dokonca aj nie litiovych.

Baterie LG su automobilove. Tieto baterie by mali odolat narazu aj skratu vodicom ktory nepripomina medenu ruku. Nepouzival by som jazdene auto baterie alebo bazarove kusy. Nikdy nemate istotu ci bateria nebola poskodena uderom narazom... Tu by som jednonacne preferoval nakup u vyrobcu.
Podmienkou dobrej funkcie baterie je dobry a hlavne vhodny balancer. Vyrobca LG ho ma ale neviem ci je vhodny aj pre fotovoltaiku. Musite si uvedomit, ze bateria potrebuje specialne balancery (jednodratove pripojenie) max do 0.5A (privody ku clankom a vnutorne pojitky). Ak tam pouzijete nieco nevhodne s vykonom ampery tak si LG odrovnate za niekolko minut.

A este jedna poznamka ktora plati aj pre MyP dost univerzalne. Dobre by bolo keby prispievatelia do diskuzie mali aspon nejake vedomosti o bateriach LG na urovni vyssej ako je ze su tam nejake LiPo clanky...
Fajn by boli skusenosti z prevadzky - udrzba... Mame v testovacej prevadzke jednu takuto bateriu s Victronom 3kW a zatial nie su problemy. Samozrejme sme postavili pre tuto bateriu balancer sity na mieru a nie nieco komercne "co mi pride pod ruku".
vanilka
Příspěvky: 321
Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
Lokalita: Beroun, Příbram

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od vanilka »

SAKO píše: pon zář 23, 2024 8:43 am ..mám ke klasickému uspořádání 2p 12s přidány ještě další dva články 2p 2s, spojeny jsou měděnou spojkou. Je to bez origo hliníkové krabice,..
Tak to mame uplne stejny setup ;-) s rozdilem, ze ja mam tyhle "dobastleny" 14s2p moduly jen tri. U jednoho modulu taky jeden dvojclanek oproti ostatnim ujizdi smerem dolu, aktualne o -0,03V (v nabitym stavu). Modul nebalancuju, pouze sleduju. Pokud uvidim nejaky trend rustu rozdilu, modul odstavim a clanek vymenim. Moduly jsou v FVE zapojeny cca dva roky.

Zda mas ci nemas modul odstavit ti neporadim. Ja jsem si pro sebe ciste empiricky urcil, ze modul odstavim bude-li na nem za 3 mesice vetsi diference nez 0,1V.
4512kg VRLA GEL / 20kWp+
Franta2776
Příspěvky: 2905
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Franta2776 »

to Josef:Fajn by boli skusenosti z prevadzky - udrzba... Mame v testovacej prevadzke jednu takuto bateriu s Victronom 3kW a zatial nie su problemy. Samozrejme sme postavili pre tuto bateriu balancer sity na mieru a nie nieco komercne "co mi pride pod ruku".

Není lepší zkušenosti z prevádzky než video výše. Podle mě nesmyslně udělaná FV v jedné bedně, ať má co hořet a všechno se vyhodí. Navíc i nevhodně umístěná s bůhví jakým balancérem.

Toto píší jinde nikde tam o balanšním proudu 0,5A není zmínka.
Balancing current of the VW ID modules is low. They only use around 100 mA of passive cell balancing. Higher balancing current could damage the cell tap wires in the modules or blow the internal fuse. Keep this in mind when selecting your BMS

https://www.secondlife-evbatteries.com/ ... KctIWRyzYD
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Jozef51
Příspěvky: 493
Registrován: stř bře 01, 2017 8:06 am
Bydliště: Rosovice

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Jozef51 »

Franto - zapalit LiPo clanok da fusku. Preto som spomenul pokusy hasicov. Z videa nie je poznat pricinu poziaru. Existuje iba domienky a mohol by to byt i nevhodny balancer. Napriklad. Poskodil sa jeden clanok, potom viacero, ostatne sa prebili a mame tu udalost. Takto sa da znicit aj ina bateria. Aj LiFePO (stalo sa a je popis aj na MyP. Az na tie plamene. Chvalabohu). Preto by bolo treba poznat skutocnu pricinu. Aby sa dalo udalosti predist.
Mex
Příspěvky: 759
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Mex »

Franta2776 píše: pon zář 23, 2024 9:49 pm Toto píší jinde nikde tam o balanšním proudu 0,5A není zmínka.
Balancing current of the VW ID modules is low. They only use around 100 mA of passive cell balancing. Higher balancing current could damage the cell tap wires in the modules or blow the internal fuse. Keep this in mind when selecting your BMS
V těch modulech je na balancérových vývodech prý nevratná nadproudová ochrana (tedy prakticky pojistka) 400mA.
Takže vyšší balanční proud ji přepálí, a celý modul je na vyhození. Resp. na rozříznutí flexou za stálého drmolení zaklínadel, aby se neproříznul i nějaký článek.
Jozef51
Příspěvky: 493
Registrován: stř bře 01, 2017 8:06 am
Bydliště: Rosovice

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Jozef51 »

Mex - roky nazad tu Youda prezentoval pitvu jednoho svojho Pylontechu. Co si pamatam mal tam pasivny balancer 50mA. A to pri Pylontechu dalo balancny prud cca 1mA na Amperhodinu kapacity clanku. Zatial moje skusenosti potvrdzuju, ze taketo balancovanie je dostatocne. Ak nestaci tak je clanok asi vadny.
Mex
Příspěvky: 759
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Mex »

Tak zrovna u Solax TriplePower 5.8kWh (články 50Ah) a Pylontech H2 (taky myslím 50Ah) to vím.
U toho Solaxu je tam balanční odpor 33R, takže teoreticky nejvyšší proud při balancování je cca 100mA.
Ten Pylontech tam má pro balancování obvod od Analog Devices, který umí maximálně 150mA. Ale samozřejmě balančním odporem to může být staženo níž. A určitě i bude, nebudou to honit na maximální hodnotě kterou ten obvod ještě snese.

Každopádně tyhle HV baterky mají maximální proudy balancérem opravdu malé.
SAKO
Příspěvky: 197
Registrován: pon dub 15, 2013 7:33 pm

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od SAKO »

Nejedu na originál balančních přípojkách, nám ke každému článku CYA 1.5mm2 přišroubované M4 k origo měděným propojkám dvoučlánků.
Mex
Příspěvky: 759
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Mex »

A jaké balanční proudy tam na tom prosím používáš?
A musíš je vůbec balancovat nebo jedou téměř shodně a balancing by jim stačil jen minimální?
Díky.
skybor
Příspěvky: 928
Registrován: pon dub 24, 2023 8:47 am
Lokalita: Lašská brána Beskyd
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5000
Kapacita baterie [kWh]: 20

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od skybor »

Používám tyhle auto aku bloky taky a podle mne balancování vůbec není třeba (pokud fungují jak mají). Mám je připojené přes JK BMS, kde jde zapnout mikro balancing v řádů desítek mA, ale vůbec to není třeba. Drží kapacitu a vůbec se napěťově nerozjíždějí ... Pokud se trochu hlídají tak z nich opravdu žádný strach nemám. Jakmile se začne někde něco napěťově rozjíždět, tal to okamžitě spustí poplach.
Podle mne neexistují žádné nebezpečné baterky, jen nebezpeční uživatelé, kteří na bezpečnost provozu z vysoka se...
SkyFVE 5 kWp (ve výstavbě) na výzkumné "chytré" chatě. 1x MPPT EASun 8048 80A, 2x MPPT EASun 6048 60A, Li-Ion 3x 12s 156Ah (20,6 kWh/44V), APC Smart-UPS 5kVA, APC Smart-UPS 3kVA, SkyPowerBox LF 4810 1kVA + Siemens Logo! + RPi (Node-RED, Remote-RED, InfluxDB, Grafana)
Jozef51
Příspěvky: 493
Registrován: stř bře 01, 2017 8:06 am
Bydliště: Rosovice

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od Jozef51 »

SAKO - myslim, ze v pripade balancovania by bolo dobre doverovat technikom vyrobcu baterii. Keby clanky potrebovali balacovanie vyssimi prudmi tak by do baterie dali odpovedajuce privody. Nechcem tu rozputat nejaku prilis exitovanu debatu. Ale faktom je, ze vyrobcovia automobilovych baterii pouzivaju pasivne balancovanie nizkymi prudmi dost vseobecne. A to sa nabijacky s bateriou auta nejak nehraju. V aute su baterie nasobne viac namahane ako vo fotovoltaike.
Co ale spomeniem asi ako velmi pravdepodobnu chybu ktora sa na MyP snad uz traduje... je pouzivanie balancerov ktore vyrovnavaju napatie clankov aj v case ich ciastocneho vybitia. U LiPo clankov to moze byt chyba ale u LiFePO clankov to moze byt katastrofa. Prvy krat tento jav popisal Abrams vo svojom vlakne tu na MyP (myslim, ze si aj znicil v baterii nejake clanky). Ja tento jav pracovne nazyvam "Abramsove cimbuří". Je to ale na debatu na samostatnom vlakne. Ale porozmyslajte o tom (najdite si Abramsove vlakno)... ked ste uz zacali stavat bateriu. Skoda spravit nejaku zbytocnu a drahu chybu na ktoru uz niekto doplatil. A naviac seriozne o nej informoval.
SAKO
Příspěvky: 197
Registrován: pon dub 15, 2013 7:33 pm

Re: Bezpečnost Lion E78 156Ah

Příspěvek od SAKO »

Bateriové úložiště 5x 8 kWh nám už od června 2013. Vše funguje ok, 4 baterie s balancováním 50 mA BMS Jiabajda 120A mají rozptyl do 0,003V. Balanc zapnutý jenom při nabíjení. V jedné baterce začal ujíždět jeden článek, asi 0,01V za 5 dní, řešil jsem to externím balancérem. Ten to samozřejmě bez problémů dal, stačilo i 200mA, ale furt. Tak jsem raději baterku odpojil a článek se pokusím vyměnit, musím ho ale nejdřív někde sehnat. Děkuji.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek