Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: sob dub 17, 2021 3:13 am


Malej solar na VW T4

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
Předchozí

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod marko250 » stř led 27, 2021 11:58 am

Měl jsem trakční 170Ah v dodávkovém karavanu osm let,tahala čerpadlo vody(sprcha,dřez),bufík naftový,Led světla,notebook s TV adaptérem,nabíječky a peltier lednice.Panel jsem tam neměl a víkend začal 16:00hod pá/so/ne odjezd 17:00hod po osprchování a hlavně nahřání bufíkem 20l vody během závodu .Bufík bafal celou noc a pak při závodě časovač na ten dohřev bojleru.
Baterka se nabíjela po neděli doma po dojezdu nabíječkou a jinak jen jízdou.Ty byly většinou do 300km jedna.Pamatuji si doletí baterky vodou(co byla po ruce) v kempu asi 3x za celou dobu.Ale blízké okolí kolem té baterky bylo zaoxidované na kovu ,né moc ale bylo(přepážka).To se dá řešit krabice,její koncový stav ani průběžný jsem nesledoval,dodávka prodána komplet i s ní.
9780kWp/JZ-50°/20xChaori 230<dává 5360W> na regl Midnite Classic 150<89A>,JV-90°/12xJinkoSolar 225<davá2700W> + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310<dává 2480W> na regl MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Uživatelský avatar
marko250
 
Příspěvky: 2663
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Bydliště: Hlučín

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod Nautilus » stř led 27, 2021 12:27 pm

Olovo bych toho auta nedával. Už tak je tam málo místa. Ba skoro bych i šáhnul po Li-Ionce.
Zaměřil bych se především na rychlé a bezpečné nabití baterky z auta.

Jistě si dovedeš představit situaci, kdy třetí den je "tma" a ty se:
a) vzbudíš ve tři ráno teplota na nule a baterka prázdná
b) v pět odpoledne v venku 28°C, v ledničce 25°C a baterka na nule
pak tě může zachránit nastartovaný auto, ale určitě nestojíš o to aby bafalo půl dne, než se baterka nabije.
Uživatelský avatar
Nautilus
 
Příspěvky: 121
Registrován: úte zář 17, 2019 12:37 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod FRSO » stř led 27, 2021 12:54 pm

dumi píše:Tak s diodou a bms se pocta, proto jsem se ptal na nakej konkretni typ. Bez bms byvh si to dovolil provozovat ja, protoze si to ohlidam, ale nekomu kdo tomu nerozumi/nechce rozumnet to musi byt samoobsluzny

A právě takovým bych dal opravdu olovo kvalitnější Agm Hopecke a nemusíš řešit ochrany pro články, jen vypnutí spotřebiče při vybití, ale to většinou měniče umí, Victrony určitě ty nové verze VE-dicert, úniky z těchto aku Hopecke nejsou, provozují je už roky, nejstarší jede 9 rok celou chatu i s lednicí a mrazákem, tv, světla, atd, je to systém 12V, panel 250Wp na JV, Aku Hopecke 12V/250Ah, měnič Victron Phoenix 800VA, MPPT EP 4010 a nebyl za celou dobu žádný problém, ani výpadky od dubna do konce října co to tak provozuje.
FRSO
 
Příspěvky: 1399
Registrován: ned srp 14, 2011 9:13 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod Nautilus » stř led 27, 2021 1:15 pm

Mám dojem, že se "problémy" s Li baterkama poněkud zveličují.
Modeláři už pár roků používají Li-Ion, LiFe a Li-Poly baterie. K těm první dvěma jmenovaným se většina z nich chová jak ... (doplň si sám nějaké zvíře). A světe div se baterky fungují, nehoří, nevybuchují.

Nabíjí se na horní hranici (LiFe - 3,6V/čl. Li-Ion 4,1 nebo 4,2V/čl.) Vybíjí se dost často "do mrtva". LiFe čas od času ti zodpovědnější "ručně" dorovnají, Li-Ion většinou nemají ani vyvedeny jednotlivé články.

Trochu problém je u Li-Poly. Ovšem při trochu rozumném zacházení se s nimi dá žít rovněž.

Chápu, že něco jiného je FVE, kde baterka dělá "tisíc" cyklů za rok. Ale na "karavanu" použitém 20x do roka baterka odchází stářím. Žel tyto technologie jsou příliš mladé na to, aby někomu na karavanu (prosím chápat s trochou nadsázky) Li odešlo.
Uživatelský avatar
Nautilus
 
Příspěvky: 121
Registrován: úte zář 17, 2019 12:37 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod marko250 » stř led 27, 2021 8:50 pm

No jo ale ti modeláři nepříjdou do karavanu po týdenním počasí s -8°C a nenastartují nabíjení do li-baterky a následně ji po dojezdu začnou ždímat nastartováním bufíku a pověšení jiné zátěže.Při skotačení na skialpech,či běžkách atd.Modelář si přiveze modýlek z domu s nabitou baterkou na přesné modelářské nabíječce i s balancem,složí křídlo zapne a lítá.Tam se baterka těmi -8°C spíše dochlazuje ,protože v létě se naopak přehřívá jak sviňa.Po vybití jen přecvakne z kapsy druhou a jede se dál.Jak to bude se zabudovanou li-baterkou v karavanu a uživatelem,né strojníkem znalým věci?
9780kWp/JZ-50°/20xChaori 230<dává 5360W> na regl Midnite Classic 150<89A>,JV-90°/12xJinkoSolar 225<davá2700W> + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310<dává 2480W> na regl MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Uživatelský avatar
marko250
 
Příspěvky: 2663
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Bydliště: Hlučín

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod matej » čtv led 28, 2021 10:23 pm

Ja som práve pred pár dńami riešil požiadavku v jednom karavane, kde bola olovená 140Ah Varta a majiteľ mal karavan v hale (kde nesvieti slnko :D) a baterku alarm a monitor batérie vyšľahal do nuly. Samozrejme to skúšal dobiť ale na druhý deň to kleslo na 10.8V. Trochu ma prekvapilo keď som meral hustotu, v 5 článkoch hustota 1.38! a v jednom 1.20. Kým som to zmeral, bola na tom neporušená tá veľká nálepka takže tam isto kyselinu nedolieval. Meral som refraktometrom. Stretol sa už niekto s tak hustou kyselinou naliatou z výroby?
No ale k jadru veci - navrhol som mu tam LiFePo4 a dal som mu prvých 50Ah (je to 12V). Ale chcelo by to viac, lebo keď zapne telku aj všetky svetlá, berie to 9A. Je to jediná technológia, ktorá podľa mojich skúseností vydrží hlboké, dlhodobé vybitie aj v mraze bez výraznejšej straty kapacity. Samozrejme napriek tomu tam bude balancer a malá BMSka ktorá to odpojí, keď niektorý článok klesne pod 2.5V. Pre laika, ktorý nerozlišuje či je baterka olovená alebo lítiová, a nedá sa spoľahnúť že to nenechá vybiť, je LiFe(Y)PO4 asi jediná cesta.. v neposlednom rade je tu otázka bezpečnosti, ako vieme LiFe je z Li-bateriek schopné narobiť najmenej škôd, to je myslím v karavane obzvlášť dôležité.
Pravda a Láska zvítězí!.
SOLARSERVIS.EU - Slnko do každého domu - Montáže hybridných a ostrovných FVE.
matej
 
Příspěvky: 816
Registrován: čtv zář 01, 2011 5:30 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod lubomirz » pát led 29, 2021 12:09 am

lifepo a 2.5V su sialenosti.
Pozri si krivky, pod 3V tam uz nemas prakticky ziadnu kapacitu a nema vyznam to vybijat hlbsie nez na 3.0V.
lubomirz
 
Příspěvky: 444
Registrován: ned kvě 31, 2020 4:25 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod matej » pát led 29, 2021 12:19 am

Jasné že nemá, ale o to tu nejde. V kontexte ochrany článku je úplne irelevantné, akú kapacitu má článok pri 3V a akú pri 2.5V. Ide tu o najposlednejšiu ochranu, nie o to kam baterku vybíjame v bežnej prevádzke. Väčšina 12V zariadení sa vypne skôr, ako sa to vybije na 10V (2.5V/čl), ide tu len o ochranu pred vybitím na 0V spôsobenú zariadeniami, ktoré odoberajú nenulový prúd aj keď napätie klesne pod bezpečné. A väčšina jednoduchších BMSiek má vypínacie napätie práve 2.5V, presne také, aké predpisuje snáď každý výrobca článkov (CALB, Winston ... ) ako minimálne, aby sa článok nepoškodil.
Takže v kontexte tohto, by som to za "šialenosť" nepovažoval.
Pravda a Láska zvítězí!.
SOLARSERVIS.EU - Slnko do každého domu - Montáže hybridných a ostrovných FVE.
matej
 
Příspěvky: 816
Registrován: čtv zář 01, 2011 5:30 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod kodl69 » pát led 29, 2021 12:44 am

Já mám teda vypnutí nastavený na 2.9V, a to se někdy dostanu na 0.4C s odběrem. 2.5V je fakt smrt, protože něco jinýho je pokles na 2.5V při odběru 1C co je v datasheetu, a něco jinýho je odpojení při 0.1C na 2.5V, což je podle mě hluboký vybití. Proto je dobrý používat BMS, kde se dají ty meze napětí nastavit...
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Ex Powerjack 8kW (momentálně samodomo cca 6kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 5534
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod matej » pát led 29, 2021 12:55 am

2.5 předepisují výrobci, jako bezpečné, a já jsem zažil osobně případ 48V 100Ah sady Winstonů, rok staré, vybité měničem Outback na 14V! Články díky perfektnímu pasivnímu zbalancování měli všechny 0.85V a takhle to leželo v zimě v mrazech na horské chatě, kde nikto nebyl více než měsíc. Nabil jsem to po čtyřech článcích autonabíječkou na 3V/čl malým proudem a poté nabil na 100% tím Outbackem proudem myslím 30A. Udělal test kapacity vybitím a dostal jsem z toho 103Ah.
A to jsem tam šel s tím, že správci jsem cestou řekl že ty články budou určitě "po smrti" protože to všichni tak říkali. Holt, raději již věřím osobní zkušenosti a přesně díky té teď vím, co je dobré dát do karavanu kde hrozí vybití na 2.5V anebo níže.
kodl69, měl si snad osobní zkušenost, kdy nastala "smrt" článku při 2.5V? Nebo někdo jiný?
PS: to bylo asi před 5 lety, od té doby se to samé stalo ještě jednou asi 3 roky zpátky a články reálně mají stále plnou kapacitu.
Pravda a Láska zvítězí!.
SOLARSERVIS.EU - Slnko do každého domu - Montáže hybridných a ostrovných FVE.
matej
 
Příspěvky: 816
Registrován: čtv zář 01, 2011 5:30 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod feliz navidad » pát led 29, 2021 8:37 am

dumi píše:Mate nejake doporuceni na spolehlivy a cenove rozumne dostupny mppt pro tohle pouziti? tzn MPPT voltage od cca 15V? Nektere mppt maji batteryVoltage + 2V coz by se asi pouzit dalo ne? Puziti primarne v lete, zima ale vyloucena neni.


Epever dělá MPPT regulátory DuoRacer, které jsou pro karavaning a 2 baterky přímo určeny:
https://www.epsolarpv.com/upload/file/2 ... oRacer.pdf

Neumí ale dobíjet BATT1 z palubní sítě, to by se asi muselo řešit přes diodu, no možná radši přes 2.
feliz navidad
 
Příspěvky: 185
Registrován: stř říj 10, 2012 7:31 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod kodl69 » pát led 29, 2021 9:45 am

Smrt nastane při přepólování článku, a tomu už se těžko zabrání, pokud nefunguje BMS ani balancer a na baterce je pořád odběr, a každej článek je drobek jinej. Po několika vybití malým proudem k 2.5V baterce naroste vnitřní odpor, testoval jsem to omylem na 10Ah lifepo4 do elektrokola.
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Ex Powerjack 8kW (momentálně samodomo cca 6kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 5534
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod kodl69 » pát led 29, 2021 9:48 am

A co tam budeš mít za panel? není jednodušší dát třeba dva 30čl. panely a PWM ? Ve výsledku když sečteš cenu 60čl. panelu + MPPT a cenu 30čl panelů stejnýho výkonu +PWM tak ti vyjde +- to stejný... Na jedné chatě jsem "na prase" zapojil neljevnější PWM z ali na12V a 60čl. panel, cice to není z pohledu účinnosti nijak krásný, ale bylo to hned a jede to už druhej rok...
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Ex Powerjack 8kW (momentálně samodomo cca 6kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 5534
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod marko250 » pát led 29, 2021 3:56 pm

Nazdar >matej,tys tu nebyl sto let,hele jakou máš nejstarší instalaci life a víš jak je s odstupem času na tom?A jak je zatěžována?Děláš pořád jen žluťásky,nebo i jiného výrobce,máš data i jiných?
9780kWp/JZ-50°/20xChaori 230<dává 5360W> na regl Midnite Classic 150<89A>,JV-90°/12xJinkoSolar 225<davá2700W> + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310<dává 2480W> na regl MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Uživatelský avatar
marko250
 
Příspěvky: 2663
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Bydliště: Hlučín

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod dumi » pát led 29, 2021 6:40 pm

kodl69 píše:A co tam budeš mít za panel? není jednodušší dát třeba dva 30čl. panely a PWM ? Ve výsledku když sečteš cenu 60čl. panelu + MPPT a cenu 30čl panelů stejnýho výkonu +PWM tak ti vyjde +- to stejný... Na jedné chatě jsem "na prase" zapojil neljevnější PWM z ali na12V a 60čl. panel, cice to není z pohledu účinnosti nijak krásný, ale bylo to hned a jede to už druhej rok...
Panel bude jeden 30 clanku 175w nic jinyho se nevejde. To pwmko mi prijde skoda zahodit tech cca 20 W.
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
dumi
 
Příspěvky: 2036
Registrován: stř zář 05, 2018 7:38 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod xmasin » pát led 29, 2021 7:22 pm

Tady https://www.youtube.com/watch?v=HCwlk2hn9DU je nějaký video přímo od Victronu, kde dávali solár na VW T3.
xmasin
 
Příspěvky: 1519
Registrován: čtv čer 28, 2012 8:45 pm

Re: Malej solar na VW T4

Příspěvekod matej » sob led 30, 2021 12:23 am

marko250 píše:Nazdar >matej,tys tu nebyl sto let,hele jakou máš nejstarší instalaci life a víš jak je s odstupem času na tom?A jak je zatěžována?Děláš pořád jen žluťásky,nebo i jiného výrobce,máš data i jiných?

Ahoj, nejstarší je z roku asi 2014 .. do této doby nepozorzuji žádný významný pokles kapacity. Tu nejstarší jsem nebyl proměřit, je to žlutá 3x160Ah 48V sada, nabíjeno 5kWp mono na jih, vybíjeno 3 x XTM4000-48. Rodinný dům. Byl jsem tam asi 4 roky po montáži, i to jenom proto, jsem v podstatě jel kolem.. a prodíral jsem se pavučinama abych se dostal k baterkám. ;) tak sem si to vždycky představoval. Žádné nafukování, BSP pořád ukazovalo že se vybitá baterka na Battery Priority udržuje na daném minimálním SOC = znamení že má stále kapacitu jakou měla při montáži. Jsou tam jenom pasivní CBMka a je to v zavřených plechových skříních vyrobených na míru. Majitel mne už pár let nevolal. Žádné zprávy = dobré zprávy.
Jediné co jsem měřil byly ty 100vky na té horské chatě .. a po prvním i druhém hlubokém vybití to bylo v podstatě stejné, nad 100Ah. Myslím, že i těch 7 let je málo na projev nějakého stáří a poklesu kapacity, počítám že bude maximálně v jednotkách procent. Žluťásky jsem už nějakou dobu nikde nedal, teď jsem z cenových důvodů začal používat i kvalitní Li-Ionky a tam si to už bez kontroly napětí na každém článku nelajsnu. Abych spal tak dobře jak když jsem dělal žluťásky. Uvidíme o pár let, jak se projeví.
Pravda a Láska zvítězí!.
SOLARSERVIS.EU - Slnko do každého domu - Montáže hybridných a ostrovných FVE.
matej
 
Příspěvky: 816
Registrován: čtv zář 01, 2011 5:30 pm

Předchozí

Zpět na Plánované elektrárny

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: CC [Bot] a 0 návštevníků

Reputation System ©'