nabíjení LiFePO4 v zimě?
LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
-
- Příspěvky: 63
- Registrován: sob říj 20, 2012 9:22 am
nabíjení LiFePO4 v zimě?
Mám baterii LiFePO4 24V 12 Ah v zařízení, kde je nepravidelně dobíjena ze ztrátového výkonu. Jedná se o polarizovanou drenáž - tedy zařízení, které chrání proti korozi potrubí v oblasti bludných proudů v okolí železniční tratě.
http://vaelektronik.cz/files1/drenaze.pdf
Z baterie se odebírá cca 0,6A pro dálkové sledování - měřící ústřednu a radiomodem. Pokud polarizovanou drenáží teče proud (obvykle 10-50A) a při regulaci je na ní úbytek přes 10V (ale bývá i 50V), je tam spousta energie, která jde do odporů a je z rohoto ztrátového výkonu dobíjená i baterka proudem max. 6A. Proud tam teče nepravidelně, podle toho, kde se zrovna pohybují vlaky. Zařízení je ve sloupku venku v širém poli a teď jsme u problému, na který se chci zeptat.
Podle toho, co jsem se o LiFePo bateriích dočetl, baterie snáší mráz ať je v nabitém nebo vybitém stavu, jen se při záporných teplotách a teď nevím- nedá, nebo nesmí nabíjet? U baterie mám vyřešený ohřívací kastlík, který dotápí na 15 st.C. Pokud se baterie dobíjí dost často (perioda kdy proud teče/neteče je jednotky až desítky minut), není s provozem problém. U jednoho zařízení jsou bludné proudy tak slabé, že jen málo kdy dochází k regulaci proudu a tím i k dobíjení baterie. Sice to řeším tak, že dálkové sledování se vypíná a ozve se jednou za čas, ale to neřeší ohřev baterie. Teď na baterii dávám polystyrénové pouzdro, potřebný topný výkon při -15 st. se sníží z 20 na 5W (snad se baterie nebude v létě přehřívat), ale to zase neřeší problém, že baterie občas může prochladnout. Podpořím to i solárním panýlkem 40Wp, jenže bude třeba týden zataženo... Je to daleko od civilizace a není mmožné tam natáhnout kabel.
Takže otázka. Co se stane, když se bude zmrzlá baterie nabíjet? Pokud nabíjení jen nemá účinnost a baterie se bude ohřívat, vůbec to nevadí. Ale neublíží jí to? Nezkrátí se jí tím životnost?
http://vaelektronik.cz/files1/drenaze.pdf
Z baterie se odebírá cca 0,6A pro dálkové sledování - měřící ústřednu a radiomodem. Pokud polarizovanou drenáží teče proud (obvykle 10-50A) a při regulaci je na ní úbytek přes 10V (ale bývá i 50V), je tam spousta energie, která jde do odporů a je z rohoto ztrátového výkonu dobíjená i baterka proudem max. 6A. Proud tam teče nepravidelně, podle toho, kde se zrovna pohybují vlaky. Zařízení je ve sloupku venku v širém poli a teď jsme u problému, na který se chci zeptat.
Podle toho, co jsem se o LiFePo bateriích dočetl, baterie snáší mráz ať je v nabitém nebo vybitém stavu, jen se při záporných teplotách a teď nevím- nedá, nebo nesmí nabíjet? U baterie mám vyřešený ohřívací kastlík, který dotápí na 15 st.C. Pokud se baterie dobíjí dost často (perioda kdy proud teče/neteče je jednotky až desítky minut), není s provozem problém. U jednoho zařízení jsou bludné proudy tak slabé, že jen málo kdy dochází k regulaci proudu a tím i k dobíjení baterie. Sice to řeším tak, že dálkové sledování se vypíná a ozve se jednou za čas, ale to neřeší ohřev baterie. Teď na baterii dávám polystyrénové pouzdro, potřebný topný výkon při -15 st. se sníží z 20 na 5W (snad se baterie nebude v létě přehřívat), ale to zase neřeší problém, že baterie občas může prochladnout. Podpořím to i solárním panýlkem 40Wp, jenže bude třeba týden zataženo... Je to daleko od civilizace a není mmožné tam natáhnout kabel.
Takže otázka. Co se stane, když se bude zmrzlá baterie nabíjet? Pokud nabíjení jen nemá účinnost a baterie se bude ohřívat, vůbec to nevadí. Ale neublíží jí to? Nezkrátí se jí tím životnost?
-
- Příspěvky: 3945
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: nabíjení LiFePO4 v zimě?
No já bych pro baterii vykopal/vyvrtal zemním vrtákem jámu nad 0.5m. A tam mráz nebude. A v létě tam nebude vedro.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 63
- Registrován: sob říj 20, 2012 9:22 am
Re: nabíjení LiFePO4 v zimě?
Zajímavý nápad. Ale já bych raději, kdyby baterie byla dobře přístupná, třeba pro případ výměny. Navíc je to v horách a tím půl metrem jako nezámrznou hloubkou bych si nebyl tak jistý. Přece jen je to průmyslové zařízení, i když se na něm tak trochu v rámci vývoje experimentuje. Holt některé věci děláme poprvé. Takže vadí, nebo nevadí baterii, když ji budu nabíjet v zimě?
-
- Příspěvky: 126
- Registrován: čtv říj 20, 2011 8:04 am
- Bydliště: Trnava
Re: nabíjení LiFePO4 v zimě?
Ja som prevadzkoval 34 ks 200 Ah člankov vonku- v ostrovnom systeme(pár týždnov bololo pod -10) a 4 članky išli do kopru-takže nedoporučujem...
-
- Příspěvky: 7659
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: nabíjení LiFePO4 v zimě?
A jsi si jist, že to bylo teplotou, nebo jsi jim nějak ubližoval jinak (vybíjení pod 20% SOC, nedejbože přepólování při vybití pod 0V na některým článku) byly nový nebo jetý? Tohle jsem ještě nikde nečetl, tak prosím o nějaký podrobnosti.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: nabíjení LiFePO4 v zimě?
Pod 0 *C sa možu LIB nabíjať, ale len 0.02C. Ten problém je na anóde, lebo sa zle interkalujú
ióny litia. To znamená, že namiesto toho, aby sa Li+ spojilo medzi častice uhlíka na anóde,
sa začne vytvárať hrubá vrstva kovového Li. Ak tá baterka nezažije šok, tak možno sa jej
nič nestane, ale pri nejakej vibrácii može dojsť k prerazeniu separátora a máme skrat.
Pri prepólovaní článku alebo vybitiu na cca. 0 V sa začne chemicky rozpúšťať Cu kolektor
a to je nevratná smrť. Ak dojde k prebitiu, tak sa zníži kapacita, lebo zreaguje časť elektrolytu,
ale ešte sa článok dá používať.
Zase nízka teplota znižuje parazitné reakcie a článok vybitý na 40 % SOC tak v chlade
vydrží aj niekoľko rokov.
ióny litia. To znamená, že namiesto toho, aby sa Li+ spojilo medzi častice uhlíka na anóde,
sa začne vytvárať hrubá vrstva kovového Li. Ak tá baterka nezažije šok, tak možno sa jej
nič nestane, ale pri nejakej vibrácii može dojsť k prerazeniu separátora a máme skrat.
Pri prepólovaní článku alebo vybitiu na cca. 0 V sa začne chemicky rozpúšťať Cu kolektor
a to je nevratná smrť. Ak dojde k prebitiu, tak sa zníži kapacita, lebo zreaguje časť elektrolytu,
ale ešte sa článok dá používať.
Zase nízka teplota znižuje parazitné reakcie a článok vybitý na 40 % SOC tak v chlade
vydrží aj niekoľko rokov.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- Příspěvky: 126
- Registrován: čtv říj 20, 2011 8:04 am
- Bydliště: Trnava
Re: nabíjení LiFePO4 v zimě?
Boli to použite članky,ale kapacitu si držali +- rovnako. Bohužial,po mojom uraze(zlomena panva) musela baterka jednu zimu straviť vonku,len obalena v 10 cm polystyrenu.Potom ešte ešte rok fungovala bez problemov(aj druhu zimu už v teple) a tento rok na jar v priebehu cca 2 mesiacov išla kapacita 2 člankov uplne dole(pri 2 KW zaťaži padlo napätie na 0,5 V) a na dalších 2 článkoch asi o 0,15 V menej,ako na ostatných článkoch.Zohnal som dalšie 2 články a momentalne mám 36 ks (tie dva uplne slabé su paralerne pripojene k tým dvom slabším).A baterka sa drži(klop klop)kodl69 píše:A jsi si jist, že to bylo teplotou, nebo jsi jim nějak ubližoval jinak (vybíjení pod 20% SOC, nedejbože přepólování při vybití pod 0V na některým článku) byly nový nebo jetý? Tohle jsem ještě nikde nečetl, tak prosím o nějaký podrobnosti.
Nabija sa max 0,5 C vybýja 0,3 C Články nabijam na 3,34 V a ešte neboli pod 3 V. Taže jediné,čom im mohlo ublížiť,bola zimná prevázka na mraze,aspon podla môjho nazoru....
-
- Příspěvky: 7659
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: nabíjení LiFePO4 v zimě?
Jasně, ale je to spíš domněnka, možná je to prostě sešlost věkem nebo něco podobnýho, jako popisoval Ota u 300Ah článků... Já ty svoje 10-ti letý 200Ah raděj letos ani netestoval na kapacitu ani vnitřní odpor.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 9 Odpovědi
- 1119 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od TomHC
-
- 3 Odpovědi
- 1112 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Mogul
-
- 1 Odpovědi
- 594 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od luky
-
-
Rozšíření EBC-A20 o DPS5020 na 20A při nabíjení LiFePo4
od Ivo12s » » v Dobíječe baterií
Rozšíření EBC-A20 o DPS5020 na 20A při nabíjení LiFePo4
- 1 Odpovědi
- 661 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od hobzik
-
-
- 0 Odpovědi
- 377 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od ZdZ