Jak efektivně propojit akumulátory v baterii...

Baterie, dobíjení, údržba, zapojení, diskuze i nad jinými způsoby uložení energie
bednto
Příspěvky: 56
Registrován: pát lis 08, 2013 10:16 am

Jak efektivně propojit akumulátory v baterii...

Příspěvek od bednto »

Zdravím všechny,
našel jsem takové zajímavé pojednání (anglicky) a tak se s Vámi chci podělit o informace. " jak správně propojit více akumulátorů, aby tvořily větší baterii "... *batt* *batt* *batt* aneb vliv odporu na zapojení...


link zde:
http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

Co Vy na to...? Jak máte propojeno...? Používá někdo něco jiného než "metodu 1"... ? Ověřoval si někdo vlastní zapojení výpočtem...? :write: :comp: :wall:
honzaL
Příspěvky: 412
Registrován: pon kvě 21, 2012 11:33 am
Bydliště: Hradec Kráové

Re: Jak efektivně propojit akumulátory v baterii...

Příspěvek od honzaL »

Já používám metodu 3. Ne proto, že bych o tom premýšlel, ale proto, že k již existující sadě jsem připojil sadu další se spojením na vypínačích 120A.
Otázka je spíše, zda:
1. paralelně připojit dvě 16-ti článkové baterie nebo
2. 16x seriově spojit dvojice paralelně spojených článků.
Zvolil jsem první metodu proto, že mi to umožní lepší balancování dvou nezávislých bateríí.
V případě, že se některý článek (nebo spíše 4 články (nemám v jedné baterii řešen problém Cellogu)) v jedné baterii nabije dříve, zvedne se napětí této baterie a větší proud pak teče do druhé baterie, v té první zatím působí na přebitých článcích pasivní balancéry a pěkně to celé srovnají.
18x 550Wp, 16xLiFePO 780Ah (stáří 0, 8, 10 let), STUDER: 3x MPPT VT65; 3x Xtender 4000-48. PLC UNIPI
(v minulosti = CEEG 15x230 Wp, 16xLiFePO 500 Ah, MS TS60A, Studer 4000-48, PLC Siemens,)
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Jak efektivně propojit akumulátory v baterii...

Příspěvek od gupa »

Používám na NiCd 3jku, je to dle mého názoru nejlepší. Plná kontrola nad slabými články. Takové hvězdicové zapojení lze dobře měřit s multimetrem mezi kontaktem baterie a spojem vedení a rozdíly mezi kapacitami když se sepne odběr nebo nabíjí přímo připojenými panely. Přemýšlím v souvisti s tímto zapojení o nějakém jednoduchém sběrnicovém monitoringu. Mám to dimenzované na vedení 1-4x50 podle vzdálenosti od měniče a kapacit baterie a paralelně zapojených panelů. Přípoj mezi kontaktem baterie a spojem na vedení se tak dá dělat při mnohohvězdicovém zapojení do 10mm2 protože se vše, toje nabíjení z měniče jeho spotřeba a nabíjení z panelů podělí na spoji vedení. Jen mi není jasný konec článku proč by měla být spotřeba a nabíjení vždy na jednom konci. Celý článek tak je znehodnocen, protože jde o ty samé poměry co autor vysvětluje ale nejde o baterii ale rozložení proudů na vedení.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2706
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Jak efektivně propojit akumulátory v baterii...

Příspěvek od kybos »

bednto píše: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

Co Vy na to...?
V uvedeném materiálu je znázorněn typicky scholastický příklad, který se v amatérské praxi asi příliš nevyskytuje. Také nebere v úvahu reálnou proměnlivost zatížení baterie. On ten uvedený pohled platí jen a pouze za uvedených předpokladů. Realita je ale na hony vzdálená těmto idealizovaným podmínkám:
1. Vnitřní odpory jednotlivých spojovaných baterií se v praxi poněkud liší a to někdy i o desítky procent, zejména jde -li o sady baterií skládané z kusů různého stáří.
2. Při proměnlivé zátěži se po odlehčení zátěže poměry změní a náboje se začnou vyrovnávat.
3. Zapojit baterie paralelně tak jako je to v odkazovaném materiálu uvedeno (bez jištění jednotlivých větví), bych na základě vlastních zkušeností rozhodně nedoporučoval. Zkrat jediného článku jedné baterie takto může v lepším případě zničit všechny ostatní, v horším případě může takové zapojení způsobit požár z důvodu přetížení propojovacích vodičů nebo může vadný článek explodovat.
4. Po doplnění pojistek do jednotlivých větví se proudy rozdělí rovnoměrně, neboť odpor pojistky je řádově větší než odpor propojovacích vodičů.
nevratný důsledek paralelního zapojení baterií bez pojistky
nevratný důsledek paralelního zapojení baterií bez pojistky
PA040013.JPG
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
Lui
Příspěvky: 1228
Registrován: pon srp 08, 2011 3:14 pm
Lokalita: Senec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 35kwp
Kapacita baterie [kWh]: malá
Bydliště: Slovensko

Re: Jak efektivně propojit akumulátory v baterii...

Příspěvek od Lui »

Ja používam 5 bateriových sád spojených paralelne....a samozrejme všetky sady oddelené poistkou !!!
Je to velmi doležité pretože ak jeden článok naozaj skape...tak može narobit riadnu šarapatu.... :eek2:
A v takomto zapojení je ovela jednoduchšie zistit ktorý článok je v akom stave...
málo kwp ::pv:: , 60V 1,2kAh , 15S 600P Lion *batt* + 60V 198Ah Lifepo4 *batt* , 10 x MPPT VT-80 , 4xStuder XTH 8000 vo výstavbe ,
Záloha:180Wp ::pv:: ,12V LiFePO4 60Ah *batt* , epsolar 10 ,victron 350w sinus
Uživatelský avatar
Tonicek
Příspěvky: 127
Registrován: pát úno 21, 2014 12:25 pm
Bydliště: Prešov

Re: Jak efektivně propojit akumulátory v baterii...

Příspěvek od Tonicek »

zapojenie bateriek paralel.JPG
Vďaka tomu, že momentálne mam viacero NI CD bateriek, som nútený vyriešiť ich paralelne zapojenie do systému. Aj mne sa pozdáva model 3 (obrázok č. 1), lebo regulátor potrebuje mať pripojenú bateriu a zároveň je potrebné mať poistku medzi jednotlivými batériami, čo by v prípade, ak by som mal iný spôsob zapojenia, znamenalo odpojenie všetkých batérii od regulátora (Alebo sa mýlim) Rozmýšľam na upravenom modely č. 3 (obrázok č.2). Systém bude nabíjaný max 15A a aj spotreba bude na tejto úrovni t.j. 15-20 A max. Menič tam nebude. POistky by som použil 20A a zatiaľ mi to vychádza na tavné automobilové, resp. nechám si poradiť konkrétny vhodný typ. Baterie by mali byť 2X70 Ah a 3x24Ah, V budúcnosti, ak by sa zadarilo, tak by sa slabšie menili za lepšie, a práve tento systém sa mi vidí výhodný , lebo, nemusím odpájať panel, ale len bateriu. Káble od bateriek po svorkovnicu ako nadimenzovať? Mali by mať rovnakú dĺžku cca 1,5 m ( 6 mm2 )- baterky musia odvetrávať. Prosím o dopnenie a opravy tohto návrhu.
Přílohy
batt_v_new.gif
(3.04 KiB) Staženo 1020 x
1x ::pv:: 230Wp, *batt* NI-CD 210 Ah, 12V, Victron MPPT 100/15A
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Jak efektivně propojit akumulátory v baterii...

Příspěvek od gupa »

3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek